Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Uitnodiging online gebruikerstest

We zijn op zoek naar deelnemers voor een online gebruikerstest. Voor de test zoeken we gebruikers die een Tweakers-account hebben en veel nieuws en reviews lezen. Het onderzoek kan gewoon vanuit huis gedaan worden. Het duurt ongeveer 45 minuten en voor je deelname krijg je 40 euro op je rekening gestort.

Heb je op 11 augustus tijd om mee te doen (tussen 9:30 en 17:00)? Meld je dan aan voor de selectie en wellicht zien we je snel!

Aanmelden

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Borderlands 2

Voorlopige conclusie

Borderlands 2 doet eigenlijk wat je ervan verwacht. Gearbox gaat verder in dezelfde stijl en dat lijkt een prima shooter te gaan opleveren. De ontwikkelaar heeft geluisterd naar rpg-fans die iets te weinig van hun geliefde genre terugzagen in Borderlands, maar wel zonder je te verplichten om je in die elementen te verdiepen. Een extra focus op de coöperatieve spelmodus lijkt ons, gezien het succes dat Borderlands had met co-op, ook prima te verdedigen. Kortom, er lijkt weinig in de weg te staan van een hernieuwd Borderlands-succes als het spel in september van dit jaar uitkomt.

Titel Borderlands 2
Platform Pc, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Gearbox Software
Uitgever 2K Games
Releasedatum 21 september 2012

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (57)

Wijzig sortering
was het maar 21 september :( heb er nu al zin in!

Voor meer reviews/filmpjes:

http://forums.gearboxsoftware.com/showthread.php?t=135367
Ik zit ook al af te tellen. Wat een heerlijk tijdsverdrijf was Borderlands.

Voor nog een serie leuk filmpjes, De Clap Trap 'making off' webseries:http://www.youtube.com/wa...Ocq8gSt1kw&has_verified=1

[Reactie gewijzigd door Detlev op 5 april 2012 11:33]

Jammer dat ze weer physx moeten gebruiken als manier om de pc versie te onderscheiden in plaats van gewoon betere ai, of iets anders dat echt nuttig zou zijn.
of teminsten iets dat voor alle gpu's nuttig is. (cpu physx is gewoon weg slecht)

[Reactie gewijzigd door qlum op 4 april 2012 17:11]

De menu's in Borderlands 1 waren echt gemaakt voor de consoles, op de PC versie had je veel text van 72 pts waar 12 of 18 pts ook ruim voldoende was. In dit deel veranderen ze dat aspect dus al. Daarbij komt dus ook dat er blijkbaar resoluties en textures hoger ingesteld kunnen worden dan dat het op de consoles mogelijk is.

AI, of gewoon programmeercode, is niet beperkt op een console of PC, waarom zou je op een console slechtere "AI" hebben dan op de PC? Het is geen hardwarematige beperking.

ATI en nVidia kaarten hebben andere physics technologie wat gepatenteerd is. Dit houdt in dat Gearbox physics voor een ATI kaart zou moeten schrijven als voor nVidia en dit kost gewoon veel geld. Tenslotte zou het goed kunnen dat nVidia meehelpt met de GPU optimalisaties en daarvoor graag physx effecten er bij heeft voor bewezen diensten ter compensatie.
Gebruik OpenCL dan.
Doen ze ook niet.
OpenCL op Windows is een kleine ramp, en op de consoles niet beschikbaar. Alleen de Mac versie werkt goed out of the box.
De nr1 en nr2 leidende physics middleware zijn Havok en PhysX.
Havok is van iNtel en die heefd HavokFX de gpgpu module geschrapd om.
NV ati te naaien en dus ook ons gamers.
Havok mag van iNtel geen gpu ondersteunen.
Physx is door die naaistreek an iNtel overgenomen door nV.
En die mag alleen nV gebruiken dmv Cuda .

OpenCL is gebaseerd op Cuda dus makkelijk om te porten. Maar dat wilt nV niet.

Dan is er nog Dx compute shaders met Amp.

Maar ja met cuda heb je nog geen uitgebreide middle ware.
De physics sdk moet dus OpenCl of AMP gebruiken voor GPGPu.
En er is geen grote 3de Physics middle ware.
En licenceerbare game engine of game studios inhouse game engine zouden dus op AMP of OpenCL hun GPGPU physics libary kunnen ontwikkelen.
En dat is gewoon veel werk.
De reden dat de Nr1 en nr2 zo populair zijn.

En door hun eigenaren met elk hun eigen evil agenda voor dev oninterresant zijn voor gpgpu gebruik.
Op enkle dev die wat van hun game opleuken met wat gpgpu efectjes.

Nou nou wat realistischer gedragende water. beetje icing on the cake.

Ik denk wil je wat meer en dieper toegepaste gpgpu physics beleven dit alleen er kan komen als een of meer van de licenceerbare game engine AMP gebruiken voor gpgpu deel.
Kun je alsjeblieft je tekst nog eens nalezen? Ik snap werkelijk compleet niet wat je wil zeggen.
AI wordt berekend. Slimmere AI houd in complexere afhandeling van de AI en dus meer rekenkracht nodig.
Consoles lopen niet zo extreem achter op CPu kracht maar op GPU meer en ook geheugen gebied.
Nu zal omdat Physx gpgpu nV only is.
Extra physx beperkt zijn tot effect
Damn als je daar over gaat klagen...
Press space press space press space.
Dat is pas irretant.
Ik heb de game (met alle expansions zowel in single als multiplayer gespeeld en vond ze even leuk.
Er was alleen meer chaos in multiplayer omdat je je vrienden altijd probeert te naaien :P
Dan zul je ongetwijfeld gemerkt hebben dat multiplayer ervaring middels willowtree omzeep geholpen is. Je kunt namelijk zelf wapens en items maken met oneindig veel attack of defens. En daardoor enkel met bekende speelbaar. En dan nog niet 100%, want ook de soort van economie was daardoor vern...kt

Benieuwd of gearbox deze keer dit soort online-hacks en trainers kan voorkomen. Of tenminste bestreiden. Iets wat ze bij orgineel verzaakt hebben.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 4 april 2012 18:12]

Ze hebben er uiteindelijk wel voor gezorgd dat 'onmogelijke' wapens niet meer konden. Maar dan nog was het te makkelijk om dus alle exoitische, zeldzame wapens bij elkaar te modden met WillowTree.

Het zorgde ervoor dat ik de multiplayer (met vreemden) nooit ben ingeweest, alleen maar met vrienden over LAN co-op heb gespeeld om te grinden, dan hou je het 'echt'.
Of je wil juist eens kijken wat je mist hebt en dan ga je aan de slag met de editor.

Maar PvP en handelen was er absoluut niet bij dankzij de save-game editor inderdaad. Kan alleen niet zeggen dat ik het gemist heb.
Ik vind het toch altijd hatelijk om zulk soort spellen met vreemde te spelen, je weet nooit waar je aan toe bent of wat je kan verwachten,

Gewoon een groepje vrienden bij elkaar verzamelen en spelen
heb je geen gezeik met cheaters of andere zaken

BTW ik had nog nooit van willowtree gehoord tot ik het in jouw post las.
Dus eigenlijk maak je gewoon reclame voor het programma :P
Benieuwd of gearbox deze keer dit soort online-hacks en trainers kan voorkomen. Of tenminste bestreiden. Iets wat ze bij orgineel verzaakt hebben.
Dat is de reden waarom op een gegeven moment steamworks geintegreerd is geweest in het spel, maar te laat. Hopelijk is dit idd bij deze versie ook opgelost.
Het was gewoon niet leuk meer, 3/4 van de online spelers heeft het hoogste level dus dan wist je op voorhand al welke de cheaters waren, vooral op het moment als er geschoten werd en Crawmerax was 2 seconden later al dood.

Op een gegeven moment zette ik als ik een server opzette gewoon met aangepast ini file godmode aan, dan was de fun er gauw af voor de pochers met hun Willowtree tweaked weapons en had het dus geen zin om elkaar uit de dagen en waren ze al snel verdwenen.
Op den duur speelde ik dan met gasten die juist begonnen maar het moeilijk hadden in singleplayer en die hadden niet door dat Godmode aanstond maar dan had je tenminste nog wat fun.

Speel momenteel Bullestorm (topgame). Als ik het moest omschrijven dan was het Gears of War meets Borderlands maar dan als shooter on rails en dan hoe.

[Reactie gewijzigd door El_Bartholomew op 6 april 2012 16:01]

Ik snap niet dat ik nu al meerdere keren heb gelezen dat die Handsome Jack de "schatten uit de Vault" wil claimen. Zonder al te veel in details te treden moet iedereen die het spel heeft uitgespeeld kunnen bevestigen dat er weinig van waarde uit de vault is gekomen.

En voordat de vault weer geopend kan worden duurt het ook nog wel even, wat was het ook alweer? 100 jaar?
Misschien is het indirect? Jack claimt iig de daden van de originele vier hoofdrolspelers. Wellicht komt het er vooral op neer dat het openen van de vault roem op heeft geleverd, die Jack dus gekaapt heeft... Dat je het overal op die manier leest is geen wonder, want 2K brengt het vrijwel letterlijk zo in presentaties en interviews...
Ik hoop dat er iets meer nagedacht is over het einde dan Borderlands 1. Toen ik die 'eindbaas' verslagen had was ineens het spel afgelopen terwijl ik echt dat: eh huh? nu al? Dat stelde echt helemaal niks voor en qua spektakel ook niet echt ;( Speelde wel lekker weg met al die wapens en zo
En de DLC's waren allemaal minder dan het origineel. Al met al vond ik dat er goeie gameplay-elementen in het spel zaten, maar er was voor mij te weinig "immersion". Totaal geen uitdieping van de characters, terwijl er juist wel potentie in zat (bijv. de Clap Trap heeft leuke voice acting en animaties maar bijzonder weinig interactie met de speler). In co-op zal het wellicht leuker zijn, maar ik wilde juist iets hebben om in m'n eentje te kunnen spelen als afwisseling op multiplayer FPS games.
Niet mee eens, ik heb me bijzonder goed vermaakt met alle DLCs. Vooral Knoxx was ronduit fantastisch, en het humor gehalte was bijzonder hoog in Claptrap's Robot Revolution. Die laatste was wat aan de korte kant, maar hij is bijzonder goed uitgewerkt en heeft mij toch vele uren fun opgeleverd.

Alleen de 2e DLC is misschien wat teleurstellend als je alleen solo speelt, maar voor multiplayer kan hij voor uren speel plezier en uitdaging zorgen. Ik heb alle DLCs gekocht voor deze game, en vind ze hun geld dubbel en dwars waard, ze zijn uitgebreid, gevarieerd en vooral, fun.

Het gebrek aan "immersion" heb ik geen moment gemist. Het spel heeft geen valse beloftes gedaan ofzo. Gewoon veel guns en veel schieten. Ik hoef voor een game als deze ook niet perse hele diepe characters of plot. Ook al deel ik de mening, dat nadat je de Vault Boss hebt gedood je in een gat lijkt te vallen, vind ik het niet echt een heel groot punt.
Ik hoop dat er iets meer nagedacht is over het einde dan Borderlands 1. Toen ik die 'eindbaas' verslagen had was ineens het spel afgelopen terwijl ik echt dat: eh huh? nu al? Dat stelde echt helemaal niks voor en qua spektakel ook niet echt ;( Speelde wel lekker weg met al die wapens en zo
Nouja, er valt wat voor te zeggen dat als je het doel behaald hebt wat je de hele tijd hebt proberen te bereiken (het openen van de vault), dat het spel dan wel eens af mag zijn :P
Klopt maar ik had zelf ook Huh is dit het einde? Puur omdat het op zo'n rare manier afgekapt werd..
Ligt het nu aan mij, de grafische stijl, of is er gigantisch veel aliasing te zien?
Het komt door de cell shading (overal zwarte lijntjes omheen). Daardoor zie je idd erg veel aliasing, maar dat valt tijdens het spelen veel minder op dan in screenshots.
Borderlands is wel een van de weinige spellen waar ik na een uurtje koppijn kreeg, ik weet niet of het door de bijzondere graphics komt of mijn lage settings. Bij Prince of Persia had ik hier minder last van.
Ligt grotendeels aan de grafische stijl. Cell shading zorgt voor dikke zwarte randen en een groot contrast met de achtergrond. Daardoor valt zelfs de meest minieme hoeveelheid aliasing snel op.

Ik kijk er in ieder geval enorm naar uit :). Had er wat spijt van dat ik deel 1 voor pc had gekocht ipv xbox vanwege de klungelige controls, maar misschien dat ik deel 2 dan toch maar weer voor pc koop :)

[Reactie gewijzigd door boe2 op 4 april 2012 17:39]

Voor zover ik heb gezien gebruikt B2 het hetzelfde save systeem als in deel 1 dus de opmerking
"Een leuke manier om te beslissen wie dat ene coole wapen mag hebben dat jullie net gevonden hebben."

gaat dan niet echt op want je duped het wapen gewoon.
een zorgt dat hij gesaved heeft met het wapen dan dropt ie het en doet ie alt-f4

=)
Ja, want zo kan je wel uren na elkaar fun beleven, als je elk om beurt om de 5 minuten moet alt-f4'en... :z

Ik snap wat Gearbox hier bedoelt, maar ook in B1 kon je gewoon duellen...
Niet iedereen is er op uit om zaken te dupen of anderzijds te cheaten.
Dit is een leuke manier om zaken te bepalen, maar mensen die niet volgens de regels gaan spelen heb je natuurlijk altijd.
Het is te hopen dat deel 2 niet zo stijf van de bugs staat als deel 1. dat was voor mij een dealbreaker, zelfs na de patches nog ontelbaar veel bugs. jammer, want het had zo'n goede game kunnen zijn.

Ben wel heel benieuwd naar deel 2, dee 1 had potentie genoeg. het is alleen te hopen dat ze iets meer programmeer skills gebruiken dit keer.
Het is te hopen dat deel 2 niet zo stijf van de bugs staat als deel 1. dat was voor mij een dealbreaker, zelfs na de patches nog ontelbaar veel bugs. jammer, want het had zo'n goede game kunnen zijn.
Heu? Geen enkele bug tegengekomen in-game om eerlijk te zijn; het enige wat ik last van had is dat de game zonder uitzondering crasht als ik het afsluit (zonder enige verdere invloed op Steam statistieken gelukkig).

Tweede (single player) playthrough gaf me vreemd genoeg veel meer plezier dan de eerste. Jammerlijk nooit degelijk coop kunnen spelen, lijkt me een hele puike ervaring :(
Playthrough 2.5-coop is zeker iets dat je gemist hebt, dan. Een stadje (vanwege het 4-player-spel extra-vol) Superbad Crimson Lance omleggen gaf nog aardige voldoening.

[Reactie gewijzigd door Bacchus op 5 april 2012 08:14]

Aan de previews te zien wordt deze 2 ook geen titel voor mij, aangezien het dezelfde afstandelijkheid heeft als BL1. Alle wapens voelden hetzelfde aan, alle tegenstanders waren anonieme kloons, de locaties waren nietszeggend en de verhaallijn was flut. Heel jammer, want ik ben zeer co-op fan, mag graag shooteren en het gepriegel met items en levelen is ook zeer welkom. Misschien eens kijken als deze in de budget bak ligt.
Wow, de eerste mening die ik gewoon moeiteloos deel. Als ik BL1 moet omschrijven, zeg ik 'zielloos". Het was weliswaar een aardige game, lekker kleurrijk, aparte charactermodels, maar buiten de cutscenes om vond ik de game eigenlijk nooit echt boeien.
Hoop dat de bosses wel wat moeilijker worden. Kan me nog herrineren dat ik als Lilith in deel 1 meerdere malen Crawmerax heb gesolo-ed. Zou toch graag willen zien dat een boss dat als end-game boss gezien wordt niet solo te killen zou moeten zijn.

Verder was het een moddervette game en ga ik 2 zeker spelen!
Zoals in het artikel is terug te lezen wordt de moeilijkheidsgraad aangepast aan de hoeveelheid spelers. Iets niet killbaar maken in singleplayer zal dan niet echt werken.
wat voor een raar argument is dat. dus als je niemand hebt om het spel samen mee te spelen, zou je het niet kunnen uistpelen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True