Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Gamescom: Borderlands 2

Voorlopige conclusie

Het voordeel van Borderlands was dat het spel een vernieuwend element aan zijn zijde had. In een tijd dat er vooral veel sequels verschenen, was Borderlands een vreemde eend in de bijt en daardoor automatisch interessant. Bovendien was Borderlands ook een goede game. We zijn dan ook blij dat Gearbox inmiddels werkt aan een opvolger, die dankzij verschillende veranderingen minstens zo goed lijkt te worden. Wel is de vraag hoe gamers zullen reageren op de nog cartooneskere graphics, want niet iedereen houdt van die stijl. Borderlands 2 verschijnt in 2012 voor de Xbox 360, PlayStation 3 en pc.

Titel Borderlands 2
Platform PC, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Gearbox Software
Uitgever 2K Games
Releasedatum 2012

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (28)

Wijzig sortering
Het doortrekken van die lijn - Borderlands 2 wordt nóg meer cartoony - doet vermoeden dat er meer tekortkomingen van de engine moeten worden verhuld.

Wat een onzin, dat zeg je toch ook niet van Team Fortress 2? De stijl is precies dat, een stijlkeuze. En voor mij persoonlijk werkt het perfect. In een realistische stijl zouden een hoop dingen absoluut niet werken of niet zo grappig zijn.
De stijl is vooral een verhullende stijl. Voor devs. Als gamer is dit een popi stijl.
Realistisch breng veel meer factoren mee, en daarmee complexiteit.
Daarnaast met realistische setting vallen onrealistische beperkingen nog extremer op.
En zijn ze vaker storend. Of emersie remmend.
Met cellshading of cartoon haald een hoop werk weg en game mechaniek wordt dan ook niet meer beoordeeld op realisme.
dit kan je op twee manieren zien.
Ze kiezen de easy way,
Of ze kunnen zich nu meer focussen op gameplay en realisme factor is dan ook overboard du veel meer onrealistische vrijheid.

Ik heb liever realisme. Ook al is dat veel moeilijker en grootschaliger te brengen en ook veel meer werk.

Borderand op PS3 gespeel. Die cellshaded troep lijkt mij niet boeien op PC.
The witcher 2 heb ik dus wel op PC
En nee zo geweldig vond ik het niet. Maar dat levelen blijfd verslavend.
Nu ze veel minpunten aanpakken trekt deze overhaul sequel mij toch wel een beetje.

Vind Metro2033 en Stalker cop meer min ding en Rage sluit daar meer bij aan.
Alleen borderlands look maar mega texturing tehniek maakt het toch iets zwaarders wat een PC beter aan kan. Het verschil tussen B2 en rage lijkt mij het veel hoger detail in deze cartony celshaded settings door megatexture techniek. En kwa game dus meer FPS vs FPSRPG.
Leuk dat de systeemeisen hierdoor minder zijn, maar dat betekent nog helemaal niets. Het is een stijl die ze gekozen hebben om op te vallen en dat is ze goed gelukt. Met realistischere graphics was het just another fps.
Je verhaal zal technisch inderdaad wel kloppen maar je vergeet 1 ding en dat is smaak ;) Bijna al de nieuwere shooters houden zich aan jou theorie waardoor ik vind dat al die games nog meer op elkaar gaan lijken dan ze nu al doen. Persoonlijk vind ik de style van Borderlands beter (in de zin van fun) dan de echte "toppers". Ik heb dus liever een leuke originele game dan 1tje die qua graphics heel gelikt is maar verder weinig toevoegt (Crysis 2 bijv).

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 28 augustus 2011 14:14]

Technische kwaliteiten van een game zijn voor mij echt geen hooftprioriteit bij een game. Verhaal / gameplay / esthetische kwaliteiten, dat moet eerst goed zijn.

Natuurlijk moet het technisch netjes in elkaar zitten, vooral bugvrij. Maar dat elke game maar state of the art moet zijn qua techniek, en anders daarop afgebrand wordt, dát vind ik onzin.
Ze kiezen de easy way,
Is dat wel zo? Ten eerste is cell-shaded [b]3D[/i] lang niet zo eenvoudig als het lijkt, ten tweede durven ze een game uit te brengen die anders is.
The easy way is in mijn ogen gewoon het bestaande pad bewandelen en er weer een berg techniek tegen aan gooien om "mooier" te zijn dan het vorige deel.
D'r is gewoon een hele grote markt voor beide.
Dus ja ze gaan voor de easy way. Of durven de competitie niet aan.

Cellschaded is een Shader effect. Zo ook in de orde postproseccing kunnen.

Cartoony en cellshaded is al oud. Het is dus een keuze. Welk publiek je wilt dienen.

Denk dat ik eerder bij MW3 of BF3 blijf hangen.
En hoop dat Sniper Ghost warrior ook van beter niveau wordt.
Grafisch is het wat mij betreft een toppertje. Doet men eens iets afwijkends, leuks, aparts met de grafische stijl, krijg je dit soort gezeik weer. Niet alles MOET realistisch ogen hoor. Dit werkt voor de game iig perfect, als je het mij vraagt. Net als dat bijv Prince of Persia 2008 wat mij betreft een van de mooiste games van deze console generatie was / is.
Je zeik zelf, niet iedereen prefereerd cartoony. Ik vind dat een grote min punt. Maar aangezien geen een game voor mij perfect is. zijn er dus andere dingen die mij wel trokken. En de gameplay is verslavend. Heb er ook nog DLC bij gedaan. En cartoon humor boeid mij niet zo. Maar andere punten des te meer.
Lijkt mij ook onzin en eerder gewoon een keuze van de developers. Borderlands and Borderlands 2 maken beide gebruik van Unreal Engine 3, en kijk eens wat voor grafische pracht daar mee kan worden geproduceerd...

Heb zelf Borderlands + alle DLC uitgespeeld, en heb me geen enkel moment gestoord aan de cartoony graphics. Sterker nog, ik vind het gewoon perfect passen bij de game.
Wat Borderlands zo leuk maakte is dat het een goede co-op mode had. Lekker met elkaar de missies doen, echt zo geinig. Verder was de gameplay gewoon leuk al werden de monsters veel vaak gerecycled. Overigens was de DLC van Borderlands ook goed op punt.

Trouwens vond ik backtracking in Borderlands niet zo heel erg. Pak een autootje en je scheurde snel van A naar B.

( Geen plug,maar Borderlands is op dit moment voor een prikke te koop op Steam :) )

[Reactie gewijzigd door Marcelloz op 28 augustus 2011 09:53]

De backtracking vond ik zelf inderdaad ook niet erg... Als ze zeggen dat je nu minder vaak door hetzelfde terein heen en weer loopt, dan hoop ik niet dat dat betekent dat je de game sneller uitgespeeld hebt. Borderlands heb ik volgens steam 138 uur in zitten (mordecai 1 playthrough, lilith 2 playthroughs met alle dlc op lvl 65 of zo), de meeste shooters waar je niet vaker op dezelfde plek terug komt kun je blij zijn als je 10 uur haalt.
En inderdaad, iedereen die enigszins denkt de combinatie van shooters en hack'n'slash RPGs leuk te vinden moet snel even naar steam om die aanbieding mee te pikken :).
Hoewel het er grafisch prettig uitziet, ben ik aan de hand van de screenshots een beetje bang voor een te chaotisch beeld.

[Reactie gewijzigd door ormagon op 28 augustus 2011 10:12]

Wat de graphics betreft, jammer dat ze nog meer de cartoon kant zijn opgegaan. Ik vond van Borderlands de graphics de perfecte combinatie hebben. Naar mijn mening is dit nu net iets te veel, als je naar de map/omgeving kijkt. Maar het zal ongetwijfelt een vet spel worden ! Heb er zin in :D
Met het origineel heb ik mij bijzonder goed vermaakt (hoewel in de uitbreidingen de omgevingen soms wel erg weids werden). Ik moet zeggen dat ik me dan ook bijzonder verheug op deel 2.
Juist het cartoony sausje van deel 1 maakte dat het een heel origineel ogende game was en ik had ook geen moment het gevoel dat het gedaan was om imperfecties van de engine te verhullen. Sterker nog, ik denk dat met dat cartoony uiterlijk ook een groot gedeelte van de humor in de game werd geintroduceerd (bijvoorbeeld die claptraps met hun maffe uitspraken). Juist door die humor vond ik het zo'n leuke game. Anders was het maar een doorsnee shooter geworden met enkele RPG achtige elementen (IMHO).
Leuk! Borderlands is een van de weinige games die me naast het knalfestijn ook humor bood. De uitbreidingen verrasten me ook door hun mooie omgevingen. Lekker pittig soms, dan weer heel makkelijk. Blijft je verbazen, zeker ook doordat er zoveel zaken zelf te kiezen zijn: wapens (7 genres, duizenden verschillende types), karakter, upgrades, shields, missies. Heerlijk! Kijk al uit naar 2 :)
Ik vraag me af hoe het met de characters zit, dat is niet echt behandeld in deze preview... Maar goed inhoudelijk is er natuurlijk nog niet zo veel vrijgegeven over deze game, kan iig niet wachten tot ie uitkomt :)

Ach ja, nog eventjes BL1 spelen dan :P
Ze hebben alleen de gun berserker voorgeschoteld gekregen.
De andere zijn blijkbaar nog top secret.
Ziet er gaaf uit, Borderlands was ook al erg leuk, heel wat uurtjes mee vermaakt. Ik hoop dat Borderlands 2 het orginieel kan evenaren.

En heeft de Gunserker nou een badge/pin van de Dead Kennedy's?
Na het lezen van deze preview ben ik zeer benieuwd naar Borderlands 2.
Ik vind het goed dat ze gebleven zijn bij de cartoony look. En zoals ik het lees hebben ze veel grote ergernissen van Borderlands verholpen. Zoals dat soldaten maar voor zich uit stonden te staren.
Lijkt me zeer leuk om Borderlands 2 te gaan spelen.
1 groot minpunt mis ik toch,
dat was namelijk de chaos in het multiplay connect gedeelte. Ik heb bij deel 1 toch echt heel wat op het internet moeten pluizen om dat aan de gang te krijgen.
Ik hoop dat het deze keer wel out of the box direct goed en voor iedereen werkt. Want het was toch wel een showstopper voor mij omdat ik niet met vrienden lekker een potje kon knallen.

Voor de rest lijkt het toch echt op alle punten een verbetering te worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True