Door Paul Hulsebosch

Redacteur

In beweging met PlayStation Move

16-08-2010 • 09:00

159

Multipage-opmaak

In beweging

15 september is het zover: de datum waarop Sony 'in beweging' komt met de Move, de bewegingsgevoelige controller waarmee het bedrijf de concurrentie aangaat met de Wii van Nintendo en Kinect van Microsoft. Waar Microsoft tot nu toe opvallend veel details over Kinect heeft vrijgegeven, is Sony minder loslippig. De Japanners gaan de race tegen Microsoft echter wel winnen waar het om de releasedatum gaat, want Kinect komt pas op 4 november op de markt.

Move bestaat uit drie losse onderdelen, waarvan er twee noodzakelijk zijn en er een optioneel is. De basis van het systeem wordt gevormd door de PlayStation Eye Camera, die Sony al in 2007 op de markt bracht, en de nieuwe PlayStation Move Motion Controller, die in september voor 40 euro zal worden aangeboden. Naast de Motion Controller levert Sony ook nog de Navigation Controller, zeg maar 'de Nunchuck van Move', die 30 euro gaat kosten. De Navigation Controller wordt in weinig games gebruikt en hij kan bovendien worden vervangen door de standaard DualShock-controller van de PS3, al is dat bij staand spelen niet ideaal. Het kan echter wel, want alleen de linkerhelft van de DualShock is nodig om de Navigation Controller te vervangen. Bij de introductie van Move verschijnt ook een Starter Pack, met daarin een Eye Camera, een Move Controller en een schijf met demo's. Dat pakket gaat 60 euro kosten. Wie de Eye Camera los wil kopen, betaalt er 30 euro voor.

PlayStation Move

* Casual en hardcore

Naast hardware is er ook software nodig voor het systeem en als we Sony moeten geloven zal daar geen gebrek aan zijn. Voor het einde van het jaar komen er minstens veertig games op de markt die met Move overweg kunnen. Van casual games als EyePet Move Edition en Sports Champions tot hardcore-games als Heavy Rain en Resident Evil 5. Blijft de vraag hoe het systeem nu precies werkt, en of het een beetje prettig speelt met Move.

* Onderzoek

Om de werking van het systeem uit te leggen liet Sony Richard Marks overkomen, hoofd van de Amerikaanse onderzoeksafdeling die Move ontwikkelt. Wij kregen de gelegenheid een demonstratie van de onderzoeker bij te wonen en hem wat vragen te stellen. Marks werkt al tien jaar voor Sony en hij was al betrokken bij de ontwikkeling van de EyeToy, de voorloper van de Eye Camera die in 2003 op de markt kwam. Volgens de onderzoeker zijn in de Motion Controller drie verschillende meetinstrumenten ingebouwd. Het opvallendste onderdeel van Move is wellicht de magnetometer, die het magnetisch veld van de Aarde waarneemt. De meter dient ter ondersteuning van de andere instrumenten, bij het bepalen van de hoek waarin de controller wordt gehouden ten opzichte de Eye Camera.

Draaiing

Daarnaast zit er in de Motion Controller een gyroscoop die de draaiing van de controller vastlegt, net als de hoek waaronder de controller ten opzichte van de camera wordt gehouden. De gyroscoop werkt langs drie assen en kan dus ook waarnemen dat je de staafvormige Motion Controller om zijn lengte-as draait. Tot slot heeft de Motion Controller een accelerometer aan boord, die waarneemt met welke snelheid het apparaat wordt bewogen. Alle informatie wordt vervolgens via Bluetooth 2.0 aan de PlayStation 3 doorgegeven.

* Camera

Centraal in het geheel staan echter de camera en de lichtgevende bol op de Motion Controller. De camera neemt de bol waar en die registratie vormt het uitgangspunt bij de bewegingen die je op het scherm ziet. Aan de door de camera waargenomen positie wordt de informatie van de drie sensors in de Motion Controller gekoppeld, net als informatie over de houding van de controller en de snelheid van de beweging - eventueel aangevuld met een correctie op basis van de magnetische informatie. Al deze gegevens worden zestig keer per seconde bijgewerkt, precies de framerate van de camera. De drie sensors in de controller werken volgens Marks zelfs nog op een hogere frequentie.

PlayStation Move

* Bolletje

Essentieel is daarbij het witte rubberen bolletje aan het einde van de Motion Controller. Hoe overbodig het bolletje ook lijkt, het is nodig om te bepalen op welke afstand de speler zich van het beeldscherm bevindt. De rubberen bol is zacht en kan aan alle kanten worden ingedrukt, hoewel dat de werking van Move kan verstoren. Onderin de rubberen bol zit een rgb-led die 256 kleurschakeringen weer kan geven. De led verlicht de bol, waardoor de camera de omvang van de bol waar kan nemen. Omdat de software de afmeting van de bol weet, kan het systeem op basis van de waargenomen grootte van de bol bepalen op welke afstand de speler zich van het scherm bevindt.

* Foppen

Het systeem is eenvoudig te testen. Als je met je duim en wijsvinger een rondje vormt en dat voor de bol van de Motion Controller houdt, kun je het systeem foppen. Door het rondje tussen je wijsvinger en je duim kleiner te maken, denkt Move dat je de controller van het scherm af beweegt. Op het scherm zie je vervolgens de grafische representatie van de controller - een zwaard, toverstaf, tennisracket, pistool - ook kleiner worden, om zo de beweging naar achter duidelijk te maken. Juist door de camera kan Move dus meer dan de Wii. Move is veel beter in staat om te bepalen waar de controller zich in de driedimensionale ruimte voor de camera bevindt. Bovendien is Move beter in staat om de hoek en de draaiing van de controller waar te nemen.

PlayStation Move

Driedimensionaal

Uiteraard werken Marks en zijn team niet alleen aan de hardware, ze maken ook de software van het systeem. Op de meeste PS3's staat die al, want hij maakt onderdeel uit van firmware 3.30 die in april werd vrijgegeven. Marks liet ons een aantal demo's zien die zijn groep ook aan ontwikkelaars geeft om de mogelijkheden van Move toe te lichten. In de eerste demo toonde Marks dat het met Move mogelijk is om achter een voorwerp op het scherm te komen. Hij liet zien hoe met een zaklantaarn achter een standbeeld kan worden geschenen en hoe een lappenpop met een stok kan worden bewogen. Move maakt het mogelijk om de stok achter de pop te bewegen en hem naar voren te duwen, wat ook zonder 3d-weergave al een driedimensionaal gevoel oplevert.

De demo met de lappenpop ging echter verder. Zo gebruikte Marks vervolgens één Motion Controller om de pop op te pakken en ook weer weg te gooien. Met een tweede kon hij op de pop inslaan en er desnoods stukken van afhakken. Met een combinatie van twee controllers is nog veel meer mogelijk. Zo liet de onderzoeker een demo zien waarin hij een vuurbal kon gooien. Door de twee controllers dichter bij elkaar te houden, kon hij de intensiteit van de vuurbal bepalen. De snelheid waarmee hij vervolgens een gooiende beweging maakte, bepaalde de kracht van de worp.

* Pak de camera

In andere demo's liet Marks zien hoe de Motion Controller kan worden gebruikt om de camera te besturen. Met bewegingen van je hand bepaal je dan bijvoorbeeld hoe je door een nauwe ruimte navigeert, gezien vanuit eerste persoon. Dat kan worden gecombineerd met een tweede Motion Controller, waarmee bijvoorbeeld voorwerpen kunnen worden vastgepakt. Move kan ook worden gebruikt voor besturing als in Minority Report, waarbij informatie vrijelijk over het scherm kan worden bewogen. De Motion Controller kan worden gebruikt om een deel van het beeld te selecteren en dat vervolgens op te pakken en te verplaatsen. Dat hoeft niet eens met twee controllers. Met een enkele controller kunnen eerst twee hoekpunten worden aangewezen die het vlak definiëren dat wordt verplaatst.

* Kinect

Tot slot kunnen de bewegingen die Move waarneemt worden gecombineerd met het beeld dat de camera waarneemt, wat een verbeterde vorm van EyePet oplevert. Het is dan ook niet verrassend dat er een Move Edition van EyePet verschijnt, die tegelijk met de controller uitkomt. Er is overigens meer mogelijk met dezelfde techniek, want Move is ook in staat om op basis van de camerabeelden het lichaam van de speler waar te nemen en daar vormen aan te koppelen. Zo kun je naast een zwaard ook een harnas krijgen dat de bewegingen van je lichaam volgt. Zwaard en harnas kunnen over de beelden die de camera opneemt worden geprojecteerd, zoals in EyePet, maar er kan ook een computergestuurde achtergrond worden weergegeven, waarmee Move dichtbij de mogelijkheden van Kinect komt. De lichaamsbewegingen worden echter niet zo nauwkeurig gevolgd als door het systeem van Microsoft, dat volledig rond die feature is opgetrokken .

PlayStation Eye Camera

Praktijk

Na alle uitleg van Marks is de grote vraag natuurlijk hoe Move zich in de praktijk houdt. Sony had diverse games opgesteld die met Move konden worden bediend, met Heavy Rain als bekendste. Spannender was echter de demonstratie van Sports Champions. Dat moet voor Move gaan doen wat Wii Sports heeft gedaan voor de Wii. De game bestaat uit zes minigames: volleyball, disc golf, een soort bowling, boogschieten, zwaardvechten en tafeltennis. Boogschieten, bowling en disc golf doen het allemaal prima. Richten met Move werkt namelijk erg goed, waarbij ook de hoek waaronder je controller is gedraaid goed wordt waargenomen.

Sports Champions

De snelheid van het systeem is echter minder goed. Zeker bij een snelle sport als tafeltennis is er enige vertraging merkbaar. Die is klein, maar wel degelijk waarneembaar. Het lijkt daarbij te gaan om een soort opstartvertraging. Op zich heeft Move namelijk helemaal geen moeite met snelle bewegingen. Als je snel met het virtuele batje heen en weer zwaait, wordt dat keurig in vloeiende bewegingen weergegeven, zonder haperend beeld. Het beeld start echter net iets later dan de beweging van je hand.

* Nog niet af

Vertraging is inmiddels een bekend fenomeen. De Wii heeft er last van, net als Kinect bij sommige applicaties. Ook bij Move zijn er duidelijke verschillen tussen de verschillende games. Tijdens de E3 had ik de kans om de Move-versie van Tiger Woods PGA Tour 11 te testen en daar was nog meer vertraging bij zichtbaar dan bij het tafeltennis uit Sports Champions. Overigens geldt zowel voor mijn ervaringen met Kinect als met die met Move dat het om games gaat die nog in ontwikkeling zijn. Ook bij de soft- en hardware van zowel Move als Kinect gaat het nog niet om de definitieve versie.

Sports Champions

* Kalibreren

Wat tijdens het spelen van tafeltennis het meest opviel, was dat het kalibreren van de software erg belangrijk is. Elke speler moet vooraf het systeem kalibreren door de controller tegen de schouder, langs het lichaam naar beneden en voor de sluiting van de broekriem te houden, en het maakt erg veel verschil of de speler die kalibratie nauwkeurig uitvoert. Overigens voert Move ook een deel van de kalibratie automatisch uit. Zo wordt de kleur van de rgb-led automatisch aangepast. Als er in de achtergrond eenzelfde kleur voorkomt, zal Move de kleur van de bol aanpassen, zodat hij weer duidelijk waarneembaar is. Dat maakt volgens Marks ook dat het systeem goed kan functioneren in lichte omgevingen. Daarbij kiest Move donkerder kleuren voor de bol van de controller. Alleen met drastische overgangen heeft het systeem moeite, dus situaties waarbij er opeens veel licht in de ruimte valt.

Effectbal

Op een kleine vertraging na werkt Move overigens uitstekend. Bewegingen worden zeer vloeiend weergegeven en ook de houding van de controller wordt nauwkeurig gedetecteerd. Daardoor wordt het bij tafeltennis mogelijk om effect aan de bal te geven. De bat een klein beetje voorover of achterover laten hellen geeft al merkbaar effect. Overigens bood de software van het spel behoorlijk veel hulp. Bijna alle ballen landden met een iets te mooie boog op de helft van de tegenstander, terwijl ze eigenlijk naast de tafel terecht hadden moeten komen. Sports Champions is dan ook een casual game. De bewegingen van de Motion Controller neemt het spel echter goed waar, de hulp komt pas nadat de bal is geslagen.

* Belasting

Naast de snelheid van het systeem, is het natuurlijk ook interessant om te weten of Move veel van de PlayStation 3 vraagt. Volgens Marks is dat niet het geval. De software neemt slechts 1 procent van het geheugen van de console in beslag en het vertalen van de data van elke Motion Controller neemt een kwart van de capaciteit van een Cell-core in beslag. De software is overigens de meeste tijd kwijt aan het synchroniseren van de diverse datastromen. Als Move wordt gebruikt, dient de software drie tijdcodes te volgen. Move werkt met een eigen klok, maar de Eye Camera en de PlayStation 3 hebben er zelf ook een.

* Voorlopige conclusie

Move lijkt dus goed te functioneren. Er is in sommige snelle games iets van vertraging merkbaar, maar dat geldt eigenlijk ook voor de concurrerende systemen. Bewegingen worden echter erg goed waargenomen, veel nauwkeuriger dan de Wii dat kan. Bovendien heeft Sony de software goed op orde. Waar Microsoft zich de eerste maanden enkel toelegt op casual games, heeft Sony voor elk wat wils. Van Heavy Rain verschijnt nog dit jaar een Move-versie, in 2011 staat Killzone 3 op het programma en ook Dead Space: Extraction en Socom 4 zijn met Move te spelen. Dat zal de rechtgeaarde gamer goed doen.

PlayStation MovePlayStation MovePlayStation MovePlayStation MovePlayStation MovePlayStation MovePlayStation MovePlayStation Move

Lees meer

Sony brengt Move naar pc
Sony brengt Move naar pc Nieuws van 1 februari 2011
Killzone 3
Killzone 3 Video van 10 januari 2011
Killzone 3
Killzone 3 Video van 11 oktober 2010
Tiger Woods PGA Tour 11
Tiger Woods PGA Tour 11 Video van 21 september 2010
Kinect Joy Ride
Kinect Joy Ride Video van 8 september 2010
Tiger Woods PGA Tour 11
Tiger Woods PGA Tour 11 Video van 8 september 2010
PlayStation Move
PlayStation Move Video van 7 september 2010
Sorcery
Sorcery Video van 19 augustus 2010

Reacties (159)

159
155
98
4
0
25
Wijzig sortering
Ik ben benieuwd hoe het wordt om een FPS te spelen met Move. Naar mijn mening is het spelen van een FPS met een gewone controller helemaal ruk op een console. Ongetwijfeld zullen velen, dat niet met me eens zijn, maar het kan gewoon niet concurreren met het spelen van een FPS op een pc. Met een muis ben je veel sneller en als je dat een keer op een pc ervaren hebt, voelt een console shooter gemankeerd aan. Hopelijk kan ik straks met Move in een fauteuil plaatsnemen en ben ik niet meer veroordeeld tot een keyboard en muis om een FPS te spelen.
Dat is exact de reden waarom in dat move ga kopen.

Leuke bijkomstigheid is dan dat ik bijv. een tennisgame kan doen of misschien een andere sportgame.
Werkt super , als ik RE IV op de Wii speel, en Sony zal er wel niet voor onder doen.

hopelijks zijn de knoppen beter "inbouwbaar" dan op de WiiMote zodat je met een echte gun kan werken.
nu moet je nog teveel de A + - en co gebruiken om voordeel van een gun te hebben.

House of the Dead speelt super met de WiiMotes :D enkel schieten zoals bij de arcade kasten :)
Ik zal zeggen, koop een 4 jaar oude Wii, daar is het al mogelijk... en werkt het net zo goed. In plaats van dat de camera in je Wii zit en twee infrarode bronnen tracked, zit de camera nu op je TV en tracked die bal op je Move.

Overigens, ik vond eerst shooters op een console ook lekkerder spelen, maar toen ik aan MW2 op de PC begon vond ik dat toch lekkerder spelen...
daar heb je al controller voor. zoals de frag fx of de frag fx pro die draadloos is, allebei van splitfish. of de FragNstein. ik zelf speel met de frag fx met draadje. ik kan heerlijk in mijn soundrocker gamen en de snelheid van toetsenbord en muis evenaren.maar ik ben ook benieuwd naar de ervaring met de move.
Zit er ook goede force feedback op deze dingen? Een van de problemen op de Wii is dat het moment dat je racket/golfclub/zwaard een ander object raakt je dit niet merkbaar voelt. Als je met een zwaard keihard een ander zwaard raakt verwacht ik een zodanige kickback dat ik uit balans gebracht wordt. Geen kinderachtig vibratortje inbouwen dus.

Verder hoop ik dat het gewicht van de controllers voldoende zwaar is om het gewicht van een gun/zwaard/racket te benaderen. Te licht betekent gewoon geen weerstand voor je spieren met als gevolg dat de bewegingen doorschieten.

Ook de lag waarvan men spreekt is onacceptabel. Dit moet gewoon realtime reageren anders wordt het onspeelbaar. Microsoft liet ook al lag zien met zijn motion controllers. Het zal zeker floppen als zwaardvechten turn-based wordt...

[Reactie gewijzigd door ari3 op 22 juli 2024 16:41]

Verder hoop ik dat het gewicht van de controllers voldoende zwaar is om het gewicht van een gun/zwaard/racket te benaderen. Te licht betekent gewoon geen weerstand voor je spieren met als gevolg dat de bewegingen doorschieten.
Dat gaat uiteraard ook niet werken. Er zit veel teveel variatie in het gewicht van de objecten die je opnoemt, om dat realistisch te benaderen. Een tennisracket, bijvoorbeeld, blijft doorgaans onder de 0.5 kg. Een slagzwaard komt al snel op 1.5 kg. Een AK-47 komt al snel op 5 kg. Hoe wil je dat gaan benaderen? Bovendien, je mag dan wel een klont lood in je handen hebben, maar dat benadert nog steeds niet de gewichtsverdeling van een slagzwaard - je komt lengte tekort.

Tenslotte - denk jij dat het erg populair gaat worden op die manier? Stel je voor dat iedereen die nu CoD-MW2 gekocht heeft, straks ineens met 5 kg controller moet gaan werken. Die spelen nu al niet met een motion controller, dus laat staan dat dat ding ineens loodzwaar gaat worden.

Als je het gewicht en de feedback van een echt slagzwaard wilt hebben, dan moet je je gewoon inschrijven bij één van de vele clubs in Nederland die écht met dergelijke zwaarden trainen. Kan de rest van Nederland tenminste wel gewoon hun controller optillen zonder meteen een hernia op te lopen.
Zit er ook goede force feedback op deze dingen? Een van de problemen op de Wii is dat het moment dat je racket/golfclub/zwaard een ander object raakt je dit niet merkbaar voelt. Als je met een zwaard keihard een ander zwaard raakt verwacht ik een zodanige kickback dat ik uit balans gebracht wordt. Geen kinderachtig vibratortje inbouwen dus.[...]
Hoe wil je nou in godsnaam 'uit balans' gebracht worden met een bakje in je handen dat misschien een paar 100 gram weegt?
Je mag ook wel wat realistischer eisen stellen hoor. :)
Anders moet je maar met een echt zwaard gaan vechten. ;)
Een stuk of 6 ultrasterke elektromagneten verankerd in kubus van beton, i.c.m. een krachtstroomaansluiting en je zou dan een metalen voorwerp binnen die kubus van magnetische force feedback kunnen voorzien lijkt me. Hmm, snel even patenteren.. ik noem het "The Gamecube" denk ik. ;)

Nee, praktisch is dit niet echt uitvoerbaar of betaalbaar. Nog even wachten op een echt Startrek Holodeck. :P
Als je meer gewicht wil, simpel, koop een thrustmaster sports pack, daar zitten gewichten bij die je rond je pols kan plakken.

Zoals ik boven al gezegd heb en Seal64 ook, zal gewicht voor een FPS al een te groot nadeel zijn omdat je al een grotere beweging moet maken tov een muis.
[ironie]
PS een AK47 is tegenwoordig toch al van carbonfibre gemaakt, want die wegen niets ;)
[/ironie]
Precies, kindsoldaten moet er immers ook mee om kunnen gaan :/
.. en als je motorstorm speelt, wil je natuurlijk ook onder de modder zitten aan het einde van een ronde.
En echte vleeswonden bij het zwaardvechten :+ Alleen is nog even de vraag hoe ze healthpacks gaan maken die je ook realtime helen (zoals gezegd: lag is onacceptabel). Blijft natuurlijk wel het punt dat je maar 1 leven hebt, want 3 levens is onetisch.
Ik vind het maar niks. Hoeveel playstation bezitters zitten nou te wachten op motioncontrollers? De doelgroep van playstation (en xbox) bezitters zou gewoon bij de normale controllers moeten blijven. Kinect zou overigens nog met controller erbij gebruikt kunnen worden. Deze dingen zijn meer Wii-controllers oid :/
Sja ik denk ook niet dat move of Kinect de hele doelgroep van deze console-eigenaren aanspreekt, Gelukkig hoeft dit ook niet. als zowel MS als Sony mikt op 10 pct van de eigenaren dan zitten beide systemen aan 4 miljoen gebruikers. Neem daarbij de sterke software line-up van beide partijen en je hebt toch gewoon een leuke add on? voor een paar leuke games? Er zijn zat types die alleen al een Kinect aanschaffen voor het Minority rapport- style aansturen van hun dashboard, en verder niet.

Daarbij was het voor het spelen van een time crisis ook altijd nodig een gun te kopen en met move haal je hardware voor meer games in huis dan alleen time crisis. idem voor Kinect natuurlijk maar daar is het prijspunt een stuk bepalender voor het succes.
Kinect en een Minority Report-achtige besturing? Je kunt de dashboard in ieder geval met je stem besturen maar met je handen wordt vervelender omdat je elke keer voor moet opstaan. Kinect kan namelijk niet correct zittende mensen detecteren.
lijkt me vervelender als er een vlieg in de kamer zit als je een film zit te kijken; gaat hij opeens fastforwarden als je hem een klap wil geven.
}:O
Kom op zeg, zelfs voor de Nintendo Wii zouden die kleurtjes te kinderachtig zijn! Het doet helemaal afbreuk aan het behoorlijk nette design!

Het is nu afwachten wat fijner speelt: Kinect waarbij je niks in je handen hebt, of de move van de PS3. Ik moet denk ik met allebei een keer gespeeld hebben voordat ik daar een oordeel over kan geven.
Ze zijn nu eenmaal nodig voor de werking... Zo mis vind ik het helemaal niet.

Ook erg leuke review/preview! Nu heb ik toch een veel beter beeld van het systeem achter de move. Lijkt wel het beste van de Wii met het leuke van Kinect!
Het beste van de Wii? Als ik nintendo was gooide ik hier een plagiaat lawsuit tegenaan, die 2 controllers lijken wel heel erg op de nintendo hardware.. Enige voordeel voor sony is nu dat ze meer dan de helft goedkoper zijn dan MS, hopelijk heeft dat nog effect op de prijs van Kinect.
Dit ding hadden ze op de PS2 ook al.
Ik snap niet dat dat nooit in het nieuws komt. Dit is gewoon oude hardware met een nieuwe marketing actie!

Wake up people!!!!

http://www.youtube.com/watch?v=FpNdkm9s8AY
OMG je hebt gelijk, het is in den tijd niet aangeslagen en nu hopen ze het gewoon te doen omdat nintendo het heeft. maar vind die van Sony toch wel beter gevonden.

Edit: m.a.w. ze hebben het doorontwikkeld en een redelijk volwassen product afgeleverd

[Reactie gewijzigd door Damic op 22 juli 2024 16:41]

Mijn eerste reactie: omfg, zoon lelijk ding wil je toch niet in huis hebben staan.

Vervolgens werd ik ook herinnert ander de techniek die bij de PS2 is geïntroduceerd, oude koek met een nieuwe verpakking dus, jammer van hun verspilde moeite.

Daarnaast valt het me tegen dat ze een gelijkwaardige controllers als de wii hebben, niet zoals kinect of met bandjes om de pols en het lichaam ..... maak er iig iets origineels van, nu lijkt het een slechte chinese na maak mix tussen de een Wii en een PS3 .....

ik denk dat we het nu wel eens kunnen zijn met elkaar dat microsoft deze strijd heeft gewonnen wat betreft inovatie.

[Reactie gewijzigd door herbalx op 22 juli 2024 16:41]

Nintendo heeft waarschijnlijk patent op de technische werking van de wiimotes, niet de vorm of de combinatie van wiimote en nunchuck. Dit patent zal zich dan ongetwijfeld voornamelijk richten op de sensorbar en de camera in de wiimote, gezien er op het gebruik van een accelerometer in een doosje al wel patent (en dus licentiekosten voor nintendo en sony) heeft gezeten.

Gezien Sony niet dezelfde technologie gebruikt is er dus niets aan de hand. Bij sony stond er al een eyesight camera bij de console dus daar is niks mis mee. In de controller zit geen camera en geen IR led's, dus de technische werking is volledig anders dan die van de Wii. En Sony heeft dit natuurlijk vantevoren al helemaal uitgezocht, vandaar dus ook de gekleurde bollen. Dit is eigenlijk wel een beetje een workaround rondom IR licht, wat ook voor Sony veel handiger was geweest.
Anoniem: 325725 @cmegens16 augustus 2010 13:11
Dit is eigenlijk wel een beetje een workaround rondom IR licht, wat ook voor Sony veel handiger was geweest.
Niet geheel uiteraard, aangezien je met IR de afstand tot de TV niet kan bepalen, en met zo'n gekleurde bol dat nu wel kan.
Dat is helaas niet helemaal waar. Met IR licht kan je de afstand bepalen door de lengte te meten tussen twee IR bronnen. Als je weet dat de bronnen zich altijd op 15cm van elkaar bevinden, en de camera eerst 1cm er tussen ziet en daarna 1.1cm dan weet je dus dat de wiimote dichterbij is gekomen aangezien er meer "ruimte" gezien wordt.

Het enige nadeel is dus wel dat je de wiimote moet richten op het scherm, bij de Move is dat niet zo, of je hem nou boven je hoofd houdt, ondersteboven of opzij gericht, de camera zal de Move altijd kunnen zien.

Bij de wiimote werkt het alleen als de camera in de wiimote de IR bronnen zal zien.
als je de IR bronnen dan schuin houdt ten opzichte van je eerdere stand lijken ze ook dichterbij elkaar, bijvoorbeeld als je opzij loopt of je hand opzij beweegt, en ook dat is iets wat de wiimote niet kan zien. dus 3D met IR is nagenoeg onmogelijk tenzij je een soortgelijk systeem als sony gebruikt (lees gepantenteerd) of 2 camera's
Dat werkt dus ook met IR, beter zelfs nog gezien je dan niet op kleur hoeft te filteren, maar gewoon een hele goedkope IR filter kunt gebruiken. In principe is IR licht ook gewoon een kleur licht (er zijn dus ook gewoon IR LED's te krijgen) waardoor je hetzelfde principe kunt gebruiken. IR licht laat zich alleen wat makkelijker filteren, waardoor het voor Sony makkelijker was geweest.
Als je voor 2 spelers koopt, dan kom je nog steeds tussen de 120 en 170 euro uit, afhankelijke van welke combinatie je koopt. Lijkt me toch niet "de helft goedkoper dan" Kinect.
Tja, Copycatz (leuke toepasselijke naam), Sony begon hier al mee met de SNES controller. De eerste Playstation controller was geheel afgekeken van de SNES. En toen Nintendo later de analog stick ontwikkelde en rumble volgde Sony ook al snel.


In ieder geval kunnen we stellen dat Nintendo erg goed is in wat ze doen, anders zou het niet zoveel overgekopieerd worden.
Dat idee had ik ook direct, toch raar hoe dat patentensysteem werkt.
Vaak worden er lawsuits gestart om patenten die vrijwel niets te maken hebben met het uiteindelijke product en nu maken ze de controllers na qua gebruik en werking, alleen is het systeem waarmee ze werken wat aangepast.

Maargoed het is dus niets meer dan een wii ripoff met een toevoeging.
Go wat erg dat ze eens iets niet zelf verzinnen. Maar wat heb je er als gamer aan wie de eerste is! Juist geen ruk. Alleen wat fanboy's van dat kamp vallen er zo keihard over.
Heb die Wii en kocht hem vooral voor dat casual stuf voor erbij en party zooi. Alleen het is zo'n zwak apparaat kwa 3D weergave. En Wii mote is ook goed te gebruiken voor hardcore game. Maar dan komen ze met zoiets als redsteel2 . Jammer.

Waar het om gaat zijn de games. Casual geen problemen mee daar is gewoon zeer grote markt voor. Maar als gamer will je ook wat hardcore en als sony dit bied met stuk betere GFX dan de Wii dan is dat een win win situatie voor de gamer.

Nintendo heefd niks uitgevonden maar gebruikt ook andermans patenten voor hun systemen. Zo is Kinect toch een heel andere techniek. Met voor en nadelen.
De Move zuiverder dan Wiimote plus. En ik heb de Wii niet omdat het zo mooi is. Ik heb hem om me te gamen en dan games waar de wii mote goed tot recht komen.

MS + Sony zien de Wiimote+ als goede voorbeeld en gaan daarop verder ojtwikkelen om dat weer te verbeteren. En ook voor hun is het belangrijk bied je de juiste games aan om het goed tot uiting te laten komen en het degelijke meerwaarde heeft of iig bepaalde genres heel goed tot hun recht komen.

Ik zie dit als een poging om Sony Ps3 te updaten naar een Wii renderpower pro deluxe alternatief.
Ze zijn nu eenmaal nodig voor de werking... Zo mis vind ik het helemaal niet.
Maar bij Kinect heb je zelfs helemaal niets in je handen... :P
Maar is dat ook werkelijk een voordeel? Persoonlijk lijkt het mij toch wel fijner om iets in mijn handen te hebben... ik zie mijzelf niet racen dmv 'luchtsturen', of zwaardvechten e.d. Maar goed dat moet ik nog ervaren, ik heb kinect een keer kort op afstand bekeken bij een demo en dat was het eerste wat ik dacht.
Je mag wel wat in je handen houden hoor..

Misschien iets lenen van je vriendin wat voor een zwaard door kan? :)
Damn da tril, trilt je zwaard lekker mee op het scherm :D
Het heeft voor bepaalde gameplay genres en typen en stylen een voordeel en nadelen zoals altijd.
deze kleurtje zijn erg belangrijk voor het werken van het systeem. anders zou de camera / software niet kunnen herkennen of er meerderen mensen mee doen zo kan die het balletje volgen.
Over het algemeen probeert Sony altijd hi-tech en stylisch te zijn, maar dit valt wel enorm tegen inderdaad. Ze hadden beter moeten nadenken en het design beter moeten laten passen bij het PS3 design.
Zoals hierboven vermeld, ze mogen geen infrarood gebruiken... duss.. je moet iets hebben waarmee je het kunt onderscheiden?
de wii kan geen afstand meten, de wii weet niet waar in een ruimte je bent qua afstand.

de wii kan volledig geen diepte meten, het nadeel aan IR (komt ook door de goedkope wii hardware)
Precies, infra-roze, infra-blauw, infra-geel en, infra-groen... :+

Als het prima werkt, denk ik dat niemand er last van zal hebben. Blijkbaar is een wit bolleke dan al door iemand anders geclaimd...
Lees het artikel nu eens goed. De kleur van het bolletje past zich aan, aan de achtergrond. Hij moet dus alle kleuren kunnen om rekening te houden met alle soorten achtergronden.

En het zal ook nodig zijn voor meerdere controllers / speciale spelelementen. Waarom moet alles grauw en grijs zijn voor "volwassen" mensen?

[Reactie gewijzigd door RoelRoel op 22 juli 2024 16:41]

Voor een spiegelwand zal het toch wel een probleem geven denk ik. Ik ben benieuwd naar de gebruikers ervaring als het eenmaal in de winkel ligt.

Overigens vroeg ik me bij het lezen over de traagheid af welke TV werd gebruikt. De digitale toestellen met LCD en Plasma schermen hebben allemaal een behoorlijke vertraging. Je zou dat op een analoge TV moeten testen, die hebben de minste vertraging. Tegen vertraging door de TV kan Sony (en anderen) natuurlijk niets doen.
Nee, maar meestal zijn de muren in je huiskamer wit...
En meestal speel je met meer dan 1 speler.
Ik vraag me dus ook af hoe deze dingen werken wanneer het avond is en je een aantal van die philips LED lampen neer zet ..... in theorie zou het zo moeten zijn dat je afstandsbediening stopt met functioneren.
die led lampen blijven staan he die veranderen alleen van kleur wat niet echt een probleem is want als je aan't spelen bent kan je gekleurde bol ook van kleur veranderen
nee elke controller heeft ook bluetooth, geen enkele andere led functioneert omdat gewone leds geen bluetooth hebben :+
Het zijn gewoon de kleuren van het oude Playstation logo. :P
Sorry maar: welk net design?? De controllers zijn acceptabel maar verre van mooi, en die camera is echt een ongelovelijk lelijk geval.
alsof kinect zo lekker ontworpen is wil je zeggen? wil jij dat ding midden onder je tv in de woonkamer hebben? (dat ding van sony kun je nog in een kast dumpen)

*edit woordje*

[Reactie gewijzigd door stewie op 22 juli 2024 16:41]

Niet voor hardcore gamers, elke hardcore gamer wil zitten met een controller in z'n hand, het is nou eenmaal zo. Het is best geinig als extratje of als wii vervanger, maar je gaat er geen hardcore shooters mee spelen toch? Ik denk eerlijk gezegd ook dat kinect gaat floppen en dit wel iets minder.
Anoniem: 278052 @MrLoco16 augustus 2010 10:24
Ik hoop dan ook dat er nog altijd genoeg aandacht wordt besteed aan de games die te spelen zijn met de Dual Shock. Ik ben een behoorlijk Socom-fan, maar heb weinig zin om met de Move te staan zwiepen in Socom 4.
Wie speelt er hardcore Shooters met een joypad ?
die zijn pas goed zot.
speel liever een shooter op de Wii dan op Xbox of PS3, de zwakkere graphics neem ik er dan wel bij.
Welkom in de 21e eeuw. Iedereen die op de Wii Metroid Prime heeft gespeeld, en dat spel een eerlijke kans heeft gegeven, weet dat shooters met de Wiimote net zo goed werken, maar wel veel realistischer en accurater zijn om te spelen. En natuurlijk moet je dat vanuit de bank doen. Want als je onnozel met dat ding gaat staan met een gestrekte arm, trilt je pointer nogal. Want, de Wii is ook redelijk secuur hoor...

Dit gaat wel verkopen, onder de Sony fanboys. Dus zo'n 10 miljoen verkopen en dan houd het wel op. Kinect werkt al niet al te denderend en is duur: dat gaat niet zo heel goed verkopen maar MS zal er vast wel wat winst aan maken.
De Wii heeft gewoon de naam en is al 4 (!) jaar op de markt. Die gaat echt geen last van die andere consoles krijgen. Want een Wii heeft Mario Kart. Blijkbaar heeft Sony niet door dat zo'n game ook een reden is om een Wii te kopen. Het zijn de characters die erin zitten, daar maakt ook ModNations geen verschil aan.
De software neemt slechts 1 procent van het geheugen van de console in beslag en het vertalen van de data van elke Motion Controller neemt een kwart van de capaciteit van een Cell-core in beslag.
25% van de rekenkracht voor elke Motion Controller? Zal wel alle zijn. Maar verder is 25% een stuk meer als de beöogde 10-15% van de Kinect.
De software is overigens de meeste tijd kwijt aan het synchroniseren van de diverse datastromen. Als Move wordt gebruikt, dient de software drie tijdcodes te volgen. Move werkt met een eigen klok, maar de Eye Camera en de PlayStation 3 hebben er zelf ook een.
Lijkt een beetje op het RTP protocol :).
Een kwart van 1 core, er zitten genoeg cores in de PS3. Maar dan nog is het redelijk veel, maar ik lees vaak dat bij de meeste games niet alle cores gebruikt worden. Dus dan kan het wel 1 core voor 4 controllers.
games moeten 1 core beschikbaar houden voor het OS, dus als de controllers op OS-niveau afgehandeld worden, hoeven de games er niets van te merken. Al zul je in de game complexere berekenigen moeten doen omdat er simpelweg meer bewegingen mogelijk zijn.
Klopt niet helemaal. In het artikel staat namelijk dat het 25% van een core gebruikt. En de Cell processor heeft 8 cores, waarvan de PS3 er dus 7 gebruikt. Dus dat zou dus ~ 3,6% belasting zijn totaal (op die 7 cores).

[Reactie gewijzigd door Ywa op 22 juli 2024 16:41]

Dat is voor mij wel een dealbreaker.
De PS3 krijgt nu zijn games al niet getrokken...

offtopic:
Al 2 keer YLoD gehad, beide 'fat' PS3. Heb een paar maand geleden een slim gekocht in de hoop dat Sony er iets aan gedaan had. Deze hapert al na een half uurtje 'battlecars' of KZ2 (offline)
hoe doe je dat? Ben je zeker dat er genoeg verluchting is? Als het na een half uur gebeurt duidt dit waarschijnlijk op oververhitting
Dat zal dan toch meer aan de manier van plaatsen liggen dan aan het product Ps3 als zodanig. Als jij het voor elkaar krijgt 3 stuks achter elkaar kapot te maken moet je het probleem misschien ergens anders gaan zoeken dan bij de fabrikant. Hoewel uitzonderingen natuurlijk altijd mogelijk zijn. Maar dan heb je gewoon enorm veel pech, jammer hoor
mss dat er een celletje over is bij de meeste games :)
Het is helemaal niet waar dat de gekleurde bolletjes + camera een mogelijkheid geven die de wii niet heeft. Ook de wii kan de afstand tot de tv bepalen. Dit doet hij doormiddel van de afstand tussen de twee infrarood ledjes in de sensorbar.
Maar die kan dat alleen maar wanneer de Wiimote op de sensorbar is gemikt, dat is met de bolletjes niet nodig.
Dat is natuurlijk een beejte onzin, want nu hoeft dan de sensorbar niet zichtbaar te zijn, maar de dat bolletje. Wat als dat bolletje bij een beweging half achter je arm verdwijnt, dat denkt dit systeem blijkbaar dat je een heel stuk verder naar achter bent gegaan. Of wat als het geheel verdwijnt. Nee dit systeem is absoluut niet perfect, misschien beter dan dat van de Wii... (maar ja, dat mag ook wel als je de kopieer machine gebruikt en leert van het systeem dat je concurrent jaren daarvoor op de markt heeft gebracht)... maar er is nog altijd een line-of-sight die onderbroken kan worden. Wat dat betreft vind ik het een beetje jammer de manier waarop ze het bij Sony bedacht hebben.
De LoS wordt bij bijvoorbeeld Gladiator gebruikt om te 'taunten', in het officiele filmpje zie je hem aantal keer de controller achter zijn lichaam verdwijnen, daar lijkt het alsof de animatie gewoon wordt doorgetrokken vanuit de richting dat hij ging.
er is idd nog altijd line of sight nodig.
maar de move zal je niet meer kunnen foppen bij baseball door een goede versnelling te geven met een losse beweging van de pols omdat de wiimote toch verwacht dat de IR naar boven schijnt controleert deze niets, de move ziet de bol boven je schouder en voelt de beweging, eventueel ook de magnetische verplaatsing en kijkt of de grootte van de bol veranderd.

ok niet perfect, maar komt toch dicht in de buurt.

Met de Wiimote kan je trouwens wel bowlen als je uit de line of sight bent, daar kan de kenetic van MS helemaal niet aan tippen, en het hangt af van de programmatie an Sony of die dat toelaat.
het systeem heeft ook nog zoiets als dat ze beweging die je maakte doortrekken als het systeem het balletje even niet meer ziet. geen probleem dus.
Als de line of sight onderbroken is, wordt terugegevallen op de bewegingssensoren. Die zijn onnauwkeuriger, maar beter dan niets.

De wii heeft het probleem dat de ir-camera in de voorkant van de controller zit en je die dus eigenlijk alleen kunt gebruiken als je de controller naar het scherm wijst. Dat doe je met een zwaard, tennisracket, bowlingbal, etc zelden. Het is dus handig in schietspellen en om de muispointer mee te bewegen, maar verder is het nut beperkt.
De bewegingen zijn vaak alleen maar getriggerred door de controller en volgen zelden de werkelijke beweging van de controller.(Je kunt ook een perfecte strike bowlen door enkel de remote te roteren en je kunt ipv boksen ook drummen, handig als je door een handicap niet kunt bowlen of boksen, maar weinig realistisch.)

Bij de ps3 staat de camera gericht op de speler en is het systeem bruikbaar zolang er niets tussen (de hand van) de speler en de camera in komt.

Puur gezien de eigenschappen van het systeem, denk ik dat de ps3 beter gaat werken.
Yep, plus de intensiteit van de 2 ledjes.
Als je in het System Menu de calibratie van de Wii Bar doet, zie je mooi de 2 bolletjes groter of kleiner worden naargelang de afstand waar je staat.
Ik zie hier meer heil in Move dan Kinect van Microsoft. Vooral omdat Sony ook niet-casual games met Move ondersteuning op de markt wilt gaan brengen.

Vraagje: Krijgt Heavy Rain een update voor Move support, of wordt het een aparte game? (eerdere speculaties spraken over aparte game/versie)

Edit: Thanks swopdark! :)

[Reactie gewijzigd door Ywa op 22 juli 2024 16:41]

Kinect gaat ook niet casual games ondersteunen.
Weet je het wel zeker? Ik heb tijdens de E3 show alleen maar casual/party games gezien.

Kan natuurlijk wel zijn dat het later komt, maar Sony heeft nu, naar mijn mening, een betere line-up voor motion games.
yeps. Fable zou ook met de kinect gaan samenwerken en er waren nog een aantal aankondigingen.
Fable in iedergeval niet bij de launch van de game..
bron
Wii kent ook niet-casual games ondersteuning zoals Metroid.
consoles zijn per definitie casual lijkt me...
Ik ben helemaal niet kapot van de ''Motion'' spullen. Ik zelf heb een Wii maar als het kan speel ik liever met me oude Gamecube controller. Krijg altijd last van de (stomme) bewegingen die je moet maken met de Motion controller. Ik heb met sommige spellen meer frustratie dan plezier.

En ik vraag me af hoe MS en Sony tegen op de ''Kiddy'' games van Nintendo gaan opboksen. Het is natuurlijk niet alleen het motion systeem maar ook de game die het uiteindelijk afmaakt.
Het is beter om ´Party´games te zeggen dan ´Kiddy´games. Tennissen met een Gamecube controller is toch minder leuk dan met een Wii controller. Geld ook voor Mario Galaxy en Kart. Voor Mario Bros of andere platformers is het weer handiger om een classic controller te gebruiken maar die heeft dan jammer genoeg geen motion sensor.

Denk dat elk ´type´ spel op de duur een eigen ´beste´controller krijgt. Zo zijn toetsenbord en muis nog steeds heer een meester in FPS games en mixen ze die niet met consoles. 3rd person rpg en platforms zijn daarentegen weer beter te spelen met een game controller. Om nog maar te zwijgen van de balance board. Ik weet niet hoe je dat met een Move moet doen! ( tja, weet wel een manier maar laat maar zitten... ;-) )
Tobo en muis kunnen het mogelijks schudden met een Wiimote of move, als ze de vertraging weg krijgen. Het werkt stukken natuurlijker, alhoewel een muis sneller zal zijn door de kleinere afstand , zowel van de muis als op het scherm.

RPG zijn zeker niet altijd beter te spelen met een "simpele" controller (12 toetsen ?) tov een keyboard en zeker niet tov een tactical board (G13) waar elk commando zowat een eigen toets heeft en direct bereikbaar is.
Ik denk dat er toch nog een hoop mensen zullen blijven die niet gaan gamen om met een of andere motion sensor in het rond te gaan zwaaien. Het ziet er niet uit, je krijgt er moeie armen van waardoor je niet meer dan 3 uur achter elkaar kan spelen en je kan toch niet confortabel gaan zitten als je zo overdreven moet zwaaien. Ik denk dat dit gewoon een tijdelijke rage word. Je had ook een tijd van die soort van pistolen waarmee je op je scherm moest richten, dit is uiteindelijk niks geworden.
Probleem met die pistolen was een beetje een kip-ei verhaal voor zover ik het me herinner...er was niet genoeg software die ze ondersteunde dus werden ze niet verkocht, waardoor de gameontwikkelaars er geen heil in zagen om software te ontwikkelen die het ondersteunde...

Duck-hunt op de NES blijft zalig trouwens ;)
Ben het aardig met je eens, maar een spel als Heavy Rain icm Motion lijkt me dan wel weer tof! Ben net begonnen met het spel, maar het valt me nu al op dat het 'op knoppen drukken' gedeelte van het spel vrij weinig voorstelt. Lijkt me veel leuker om vechtscenes ook 'echt' te moeten vechten :)
Leuk artikel! Is het misschien mogelijk dat de vertraging die jullie merken aan de TV zelf ligt en niet aan de move controller?
Veel TV's die nu uitkomen hebben last van een hoge input lag door de beeldprocessor, gemiddeld 45 tot 100msec. Welke TV hebben jullie met deze test gebruikt?
Klopt inderdaad, een vriend van me heeft een Philips HD tv en die werkte echt supertraag, alles op het scherm gebeurde pas 2 sec later. Het werkte pas weer toen de tv op de speciale "game" modus stond.
Het is inderdaad mogelijk dat de vertraging die we merkten veroorzaakt werd door de Sony-tv's die bij de demonstratie gebruikt werden. Het was echter een door Sony georganiseerd evenement waar we Move konden testen, en we hadden daarbij niet de gelegenheid om de vertraging van Move te vergelijken met die van andere input.
Jep, alleen heet de 'game modus' bij mijn philips TV "PC mode".
Als je een philips HD tv hebt zet absoluut deze mode aan (voor je spelcomputer)!
Zonder deze 'PC mode' zijn reactie spellen onspeelbaar.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.