Door Eric van Ballegoie

Reviewcoördinator

De helderste oledtelevisie tot nu toe

Sony Bravia XR A95L Review

08-01-2024 • 06:00

184

Multipage-opmaak

Inleiding

Samengevat

De Sony Bravia XR A95L is de tweede Sony-televisie met een QD-oledscherm. De nieuwe tv blinkt uit op het gebied van helderheid, kleurvolume en kijkhoeken. De beeldverwerking is bovendien erg goed en ook over uiterlijk, bouwkwaliteit en geluidsweergave zijn we te spreken. Het voornaamste nadeel van de tv is zijn hoge prijs.

Getest

Sony Bravia XR-65A95L Zwart

Prijs bij publicatie: € 3.949,-

Vanaf € 3.499,-

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (3)

In deze review bekijken we het nieuwe vlaggenschip van Sony: de Bravia XR A95L, de tweede tv van de Japanse fabrikant met een QD-oledpaneel. Hoewel Sony de tv in het voorjaar van 2023 aankondigde, hebben we lang moeten wachten tot het toestel daadwerkelijk te koop was. Dat komt vooral omdat Sony een compleet nieuwe chip voor de beeldverwerking gebruikt.

Sony brengt sinds 2022 oledtelevisies uit met woledpanelen van LG Display en met QD-oledpanelen van Samsung Display. Die laatste worden gebruikt in de duurste productserie. In 2022 was dat de Bravia XR A95K (review). Zijn opvolger luistert dus naar de naam Sony Bravia XR A95L. Sony heeft het uiterlijk van de tv op de schop gegooid, gebruikt een tweede generatie QD-oledpaneel, heeft de interface aangepast en maakt gebruik van de nieuwe Pentonic 1000-chip van MediaTek. Wat gelijk is gebleven, is de prijsstelling. Die is, zoals we van Sony gewend zijn, fors. De grootste variant, met een 77"-scherm, kost op het moment van schrijven net geen 5700 euro. Voor de 65"-versie, die wij testen, schommelt de laagste prijs de afgelopen tijden tussen de 3200 en 3900 euro. De kleinere 55"-variant is met vanafprijzen tussen de 3000 en 3300 euro relatief duurder.

Dat Sony tv's met een QD-oledpaneel boven in de line-up positioneert, boven zijn modellen met een woledpaneel, komt omdat QD-oled twee (potentiële) voordelen heeft. Anders dan bij woledschermen, die witte oledsubpixels met daarvoor rode, groene en blauwe kleurfilters gebruiken, bestaan QD-oledpanelen uit blauwe subpixels, waarbij elke pixel uit drie van die blauwe oledsubpixels is opgebouwd. Een van die drie oleds stuurt ongefilterd blauw licht uit; de andere twee zijn voorzien van een quantumdotlaag die het blauwe licht omzet in rood en groen licht. Het voordeel hiervan is dat de omzetting van licht door quantumdots efficiënt gebeurt en pure primaire kleuren oplevert, terwijl de kleurfilters bij woledpanelen juist vrij inefficiënt zijn en veel licht wegnemen. Het tweede voordeel is dat QD-oledschermen ook wat helderder zijn dan hun woledtegenhangers.

De eerder door ons geteste QD-oledtelevisies, zoals de Sony A95K uit 2022 en de nieuwere Samsung S95C, boden spectaculaire beeldkwaliteit. Sony belooft met de nieuwe A95L weer een stap vooruit te maken en laat doorschemeren dat dit wel eens de helderste oledtelevisie tot nu toe kan zijn.

Uiterlijk en aansluitingen

(In) de doos

De Sony A95L wordt geleverd in een bruine kartonnen doos met zwarte bedrukking. Het scherm is verpakt in een schuimzak met daaromheen PS-hardschuim (piepschuim) dat niet biologisch afbreekbaar is.
De verpakking bevat naast het scherm en de voet van de tv een webcam, twee afstandsbedieningen, batterijen, een netsnoer en een handleiding. De volledige handleiding is ook online beschikbaar.

Van de grote televisiefabrikanten legt Sony van oudsher misschien wel het meeste de nadruk op het design. Ook dit nieuwe vlaggenschip ziet er weer strak uit met een ontwerp dat zeker niet misstaat in een modern interieur. Zoals bij de meeste oledtelevisies zit er een smalle rand rond het scherm waardoor het lijkt alsof het beeld de gehele voorkant beslaat als hij uit staat. Na het aanzetten zie je dat het beeld niet helemaal tot de rand doorloopt, maar dat er een rand van ongeveer één centimeter donker blijft.

De rand onder het beeldscherm is van donker afgewerkt metaal gemaakt en links onder het scherm staat een bescheiden Sony-logo. De grijze kleur van het logo contrasteert beperkt met de achtergrond zodat het op kijkafstand nauwelijks opvalt en niet afleidt van het beeld. Midden onder het scherm zit een zwarte balk waarin de infraroodontvanger en indicatorleds zijn verwerkt. Ook zijn hier twee microfoons ingebouwd voor spraakopdrachten. Ze kunnen worden uitgeschakeld als je ze niet op prijs stelt.

Sony A95L met de voeten in de lage, en de hoge stand
De Sony A95L met de voeten in de lage en hoge stand

Het opvallendste aan het ontwerp zijn de twee voeten aan weerskanten. Doordat ze vlak onder de behuizing gemonteerd zijn is de ruimte tussen het beeld en het televisiemeubel erg klein. Dat ziet er strak uit, maar als je een losse soundbar wilt gebruiken, is daar onder het scherm geen ruimte voor. Gelukkig heeft Sony het mogelijk gemaakt om de A95L hoger op de poten te bevestigen zodat er ruimte onder de tv ontstaat. In tegenstelling tot de A95K die licht achterover leunde op zijn voet, staat de A95L loodrecht omhoog.

Sony A95LSony A95LSony A95LSony A95LSony A95LSony A95L

Aansluitingen

Als we de tv omdraaien, zien we het voor Sony kenmerkende vierkantjespatroon achter op de behuizing. De tv heeft een vast netsnoer dat voorzien is van een IEC C14-contrastekker. Dat is dezelfde 'poort' die je ook achter op bijvoorbeeld een pc-voeding terugvindt, een waarop je een normale driepolige netkabel kunt aansluitingen. Het voordeel hiervan is dat de C14-contrastekker relatief klein is, zodat je hem gemakkelijker dan een normale netstekker door een buis kunt geleiden als je de tv ophangt.

Sony A95L
Sony A95LSony A95LSony A95L

Sony heeft alle aansluitingen van de tv aan de linkerkant ondergebracht. Alle aansluitingen zijn opzij gericht, zodat de tv mooi vlak tegen de wand opgehangen kan worden. De tv beschikt over antenneaansluitingen voor de ingebouwde DVB-C-, DVB-T- en (dubbele) DVB-S-tuners, een RJ45-lanaansluiting, een optische audio-uitgang, twee USB-poorten, waarvan er één maximaal 900mA kan leveren, en vier HDMI-aansluitingen. Poort 1 en 2 zijn geschikt voor 'standaard' 4k60-signalen, poort 3 en 4 zijn full spec en hebben een bandbreedte van 48Gbit/s, met ondersteuning voor vrr met een bereik van 48 tot 120Hz. Poort 3 doet tevens dienst als (e-)arc-poort om geluid van de tv naar een aangesloten soundbar of receiver te sturen. Maak je hier gebruik van, dan blijft er dus nog maar één 48Gbps-poort over. Nu zal dat voor de meesten van ons geen probleem zijn, maar bij een tv uit deze prijsklasse is het wel jammer, vooral omdat Samsung en LG hun televisies wel met vier fullspec-HDMI-poorten uitvoeren.

Webcam

Sony levert de A95L met een webcam die achter op het scherm aangesloten kan worden. De webcam kan gebruikt worden om te videobellen, maar is ook geschikt om de tv met handgebaren te bedienen. Dit is geen nieuwe technologie; jaren geleden heeft bijvoorbeeld Samsung dit ook geprobeerd. Geprobeerd, want in de praktijk bleek de normale afstandsbediening toen toch fijner. En ook bij deze Sony-tv is onze conclusie dat het werkt; als je je hand omhoogsteekt, kun je de tv met gebaren bedienen, maar de oude vertrouwde afstandsbediening is sneller en trefzekerder.

De A95L kan de camera ook gebruiken om beeld en geluid aan te passen op waar je in de ruimte zit. Zo kan de tv de helderheid automatisch opvoeren als je verder weg zit of dimmen als je dichterbij komt, en kan het geluid richting de kijker gestuurd worden als die niet recht voor het scherm zit. Beide opties werken aardig, maar niet foutloos. Bovendien heb je dus de hele tijd een actieve camera op je gericht als je hier gebruik van wilt maken. Wij hebben de camera vrij snel weer verwijderd.

Smart-tv en gamefuncties

Net als andere Sony-tv's van de afgelopen jaren, maakt de A95L gebruik van Google TV als smart-tv-platform en dat betekent dat de tv's gebruikmaken van een grotendeels gestandaardiseerd homescreen met links naar veelgebruikte bronnen, apps en tv-kanalen. Apps voor alle bekende streamingplatforms zijn beschikbaar voor Google TV en via de Play Store is een ruim aanbod aan apps beschikbaar, variërend van games tot smarthometoepassingen en mediaspelers. Sony heeft de Google TV-interface licht aangepast, waarbij het Sony-tabblad op het homescreen de zichtbaarste aanpassing is. Hier vind je links naar Sony's Bravia Core-streamingdienst. Wat verder opvalt, is dat de interface, zoals bij alle Google TV-televisies, vooral veel (gesponsorde) suggesties voor Disney+ laat zien, ook als je geen abonnement op deze service hebt.

De Google TV-interface werkt lekker vlot op de A95L, maar af en toe bemerken we toch een kleine hapering in de interface. Opvallend is ook dat we in de Play Store bij de apps van discovery+ en SkyShowtime de melding krijgen dat deze (nog) niet compatible zijn met het apparaat, wat mogelijk te maken heeft met het nieuwe Pentonic 1000-platform waarop de tv gebouwd is. Andere apps als YouTube, Netlix, Disney+, KIJK, NPO Start, NLZiet, Videoland, Rakuten, Film1, HBO Max, Viaplay, Pathé Thuis, Canal+, Delta TV, KPN en Ziggo zijn wel gewoon beschikbaar.

Afstandsbediening

Sony doet helaas mee met de trend om steeds minder knoppen op de afstandsbediening van zijn tv's te stoppen. Het voordeel daarvan is dat de afstandsbediening er lekker overzichtelijk van wordt; het nadeel is dat je door knoppen weg te halen, knoppen mist. Sony's nieuwe afstandsbediening laat het numerieke keypad en de kleurgecodeerde knoppen weg, net als de forward-, reverse- en stopknop voor mediabediening. De nieuwe afstandsbediening heeft, ook volgens de huidige trend, wel zes customknoppen voor Sony's Bravia Core-dienst, Netflix, Disney+, Prime Video, YouTube en Crunchyroll. Gebruik je één of meerdere van die diensten niet, dan zitten die knoppen er dus voor niets op. De afstandsbediening beschikt ook over een ingebouwde microfoon waarmee je voicecommando's kunt geven, zodat dit ook mogelijk is als je de microfoons in de tv hebt uitgeschakeld. De microfoon in de afstandsbediening wordt geactiveerd na een druk op de knop; deze staat dus niet altijd aan.

Sony 2023 tv afstandsbedieningen

Omdat Sony inziet dat gebruikers soms wel graag een numeriek keypad gebruiken, krijg je bij de tv ook een tweede afstandsbediening die wel over deze knoppen beschikt, maar geen microfoon aan boord heeft. Die tweede afstandsbediening doet wat design betreft bovendien wat gedateerd aan, ligt niet zo fijn in de hand en heeft sponzige knoppen.

Gamefuncties

De tv ondersteunt 4k120-signalen via HDMI-poorten 3 en 4, waarbij ook ondersteuning wordt geboden voor auto low latency mode, ofwel allm, een functie die ervoor zorgt dat de tv automatisch overschakelt naar de gamemodus met lage ingangsvertraging wanneer een computer of spelconsole wordt gedetecteerd. De tv kan daarnaast overweg met vrr-signalen. Nieuw voor 2023 is een gamemenu, iets dat we bij andere fabrikanten al eerder zagen. Dit onscreenmenu laat eenvoudig instellingen voor vrr, motionblur en gamma aanpassen. Ook biedt de tv de mogelijkheid om in het midden van het scherm een crosshair te tonen.

Inputlag

Voor snelle games is het belangrijk dat er zo min mogelijk vertraging zit tussen het uitvoeren van een actie en het moment dat je die op het scherm ziet. Het is dus belangrijk dat de 'inputlag', het tijdsverschil tussen het moment dat een signaal via HDMI de tv binnenkomt en daadwerkelijk wordt getoond, laag is.

Wij meten de inputlag met een Leo Bodnar-inputlagtester die closed loop de vertraging meet waarmee televisies HDMI-signalen weergeven. We doen dat in 1080p60-, 1080p120- en 4k-60-beeldmodi. De inputlag van de Sony Bravia XR A95L is goed, maar niet geweldig. Met respectievelijk 16ms en 8ms bij weergave van 60Hz- en 120Hz-signalen, is de vertraging precies één frame. Dat is prima, maar veel andere high-end tv's zijn net wat sneller.

  • Inputlag 1080p - Gamemodus
  • Inputlag 2160p - Gamemodus
  • Inputlag 1080p - Gamemodus 120p
Inputlag 1080p - Gamemodus
Televisie Schermdiagonaal Paneeltype Gemiddelde tijd in ms (lager is beter)
Samsung QN90C 55" LCD
9,0
LG C3 55" OLED
9,0
Samsung S95C 55" QD-OLED
9,0
LG G3 65" OLED
9,0
Samsung S95B 55" QD-OLED
9,1
Panasonic MZW2004 65" OLED
9,2
Panasonic MZW984 42" OLED
9,3
Samsung S90C 55" QD-OLED
9,3
Panasonic LZW2004 55" OLED
9,4
LG G2 65" OLED
9,4
LG C2 55" OLED
9,5
Samsung QN95B 55" LCD
10,1
Samsung QN85B 55" LCD
10,4
Sony X80J 55" LCD
11,2
TCL C845 65" LCD
12,1
Philips 808 55" OLED
12,6
TCL C835 55" LCD
13,3
TCL C728 55" LCD
13,3
Sony X85L 55" LCD
14,4
Philips 807 55" OLED
15,2
Sony A90J 55" OLED
16,0
Sony A95K 55" QD-OLED
16,0
Sony A95L 65" QD-OLED
16,3
Sony A80L 55" OLED
16,7
Sony A80K 55" OLED
16,7
Sony X95L 65" LCD
17,5
Panasonic HZT1506 55" OLED
21,6
Philips PUS7906 55" LCD
25,2
Panasonic HZW984 55" OLED
29,3
Inputlag 2160p - Gamemodus
Televisie Schermdiagonaal Paneeltype Gemiddelde tijd in ms (lager is beter)
Sony A95K 55" QD-OLED
8,1
Panasonic LZW2004 55" OLED
8,6
Samsung QN90C 55" LCD
9,0
LG C3 55" OLED
9,0
Samsung S95C 55" QD-OLED
9,0
Panasonic MZW984 42" OLED
9,1
LG G3 65" OLED
9,1
Panasonic MZW2004 65" OLED
9,2
Samsung S95B 55" QD-OLED
9,2
Samsung S90C 55" QD-OLED
9,3
LG G2 65" OLED
9,4
LG C2 55" OLED
9,6
Samsung QN95B 55" LCD
10,2
Samsung QN85B 55" LCD
10,4
Sony X80J 55" LCD
10,9
TCL C845 65" LCD
12,1
Philips 808 55" OLED
12,6
TCL C835 55" LCD
13,1
TCL C728 55" LCD
13,2
Sony X85L 55" LCD
15,0
Philips 807 55" OLED
15,2
Sony A90J 55" OLED
16,0
Sony A80K 55" OLED
16,1
Sony A95L 65" QD-OLED
16,3
Sony A80L 55" OLED
16,3
Sony X95L 65" LCD
17,1
Panasonic HZT1506 55" OLED
21,7
Philips PUS7906 55" LCD
26,1
Panasonic HZW984 55" OLED
29,3
Inputlag 1080p - Gamemodus 120Hz
Televisie Schermdiagonaal Paneeltype Gemiddelde tijd in ms (lager is beter)
Philips 808 55" OLED
4,5
LG C3 55" OLED
4,6
Samsung S90C 55" QD-OLED
4,6
Samsung S95B 55" QD-OLED
4,7
LG C2 55" OLED
4,8
LG G2 65" OLED
4,8
LG G3 65" OLED
4,9
Samsung QN90C 55" LCD
5,0
Samsung S95C 55" QD-OLED
5,0
TCL C835 55" LCD
5,1
TCL C728 55" LCD
5,1
Panasonic MZW984 42" OLED
5,7
Panasonic LZW2004 55" OLED
5,7
Panasonic MZW2004 65" OLED
5,8
Samsung QN95B 55" LCD
5,9
Sony X85L 55" LCD
6,0
TCL C845 65" LCD
6,3
Samsung QN85B 55" LCD
6,4
Philips 807 55" OLED
6,5
Sony A95L 65" QD-OLED
8,2
Sony A80L 55" OLED
8,2
Sony A80K 55" OLED
8,3
Sony A95K 55" QD-OLED
8,3
Sony X95L 65" LCD
9,7

Energiegebruik en geluid

Het energiegebruik van televisies is de afgelopen jaren langzaam steeds verder afgenomen, al doet de trend naar steeds grotere beeldmaten die hogere efficiency geen goed. Wij hebben onze methode om energiegebruik te testen, onlangs aangepast, waarbij we het gebruik meten bij het afspelen van een tien minuten durende video en het gemiddelde gebruik noteren. Alle tv's zijn hierbij ingesteld in de modus die objectief gezien de correctste beeldweergave biedt, meestal is dat de Film-, Filmmaker- of Gebruiker-modus. We testen met twee instellingen: bij een helderheid van 120cd/m², wat een goede helderheid is om 's avonds bij kunstlicht te kijken, en bij 250cd/m², goed om bij daglicht te kijken.

Onze dataset is beperkt en houdt er rekening mee dat onderstaande tabel televisies met verschillende beeldmaten bevat, waarbij kleinere toestellen in het voordeel zijn. Dat gezegd hebbende zien we dat de Sony A95L van alle geteste 65"-televisies het op één na hoogste energiegebruik laat noteren; alleen de Sony X95L-lcd-televisie met miniledbacklight gebruikt nog meer. Ook zien we dat televisies met een 65"-woledscherm bij dezelfde helderheid doorgaans flink zuiniger zijn.

  • 10-minutentest 120cd/m² filmmodus
  • 10-minutentest 250cd/m² filmmodus
Filmmodus 120cd/m² 10-minutentest
Televisie Schermdiagonaal Paneeltype Gemiddelde vermogen in watt (lager is beter)
Panasonic MZW984 42" OLED
39,9
Sony X85L 55" LCD
50,2
Samsung QN90C 55" LCD
52,9
LG C3 55" OLED
55,2
TCL C845 65" LCD
58,4
Philips 808 55" OLED
58,7
LG G3 65" OLED
59,2
Panasonic MZW2004 65" OLED
61,2
Samsung S90C 55" QD-OLED
63,2
Samsung S95C 55" QD-OLED
66,8
Sony A80L 55" OLED
68,0
Sony A95L 65" QD-OLED
71,5
Sony X95L 65" LCD
115,8
Filmmodus 250cd/m² 10-minutentest
Televisie Schermdiagonaal Paneeltype Gemiddelde vermogen in watt (lager is beter)
Panasonic MZW984 42" OLED
61,9
Samsung QN90C 55" LCD
66,4
Sony X85L 55" LCD
71,1
LG C3 55" OLED
75,6
LG G3 65" OLED
80,4
TCL C845 65" LCD
82,5
Samsung S90C 55" QD-OLED
83,1
Panasonic MZW2004 65" OLED
83,4
Samsung S95C 55" QD-OLED
84,6
Philips 808 55" OLED
84,7
Sony A80L 55" OLED
89,7
Sony A95L 65" QD-OLED
90,8
Sony X95L 65" LCD
178,1

Geluid

Sony's oledtelevisies produceren geluid op een non-conventionele manier. In plaats van luidsprekers achter of onder het scherm, gebruikt Sony het scherm om het geluid op te wekken. Actuatoren achter het paneel sturen geen gangbare conussen aan, maar brengen het scherm in trilling. Het voordeel hiervan is dat het geluid uit het scherm komt. Dat werkt goed en zorgt voor een betere correlatie tussen beeld en geluid: als je iemand ziet praten, komt het geluid ook (ongeveer) uit de mond van die persoon, in plaats van onder het scherm vandaan. De A95L is voorzien van twee drivers, links en recht. Het stereobeeld is goed, al moet je vrij recht voor het scherm zitten om dit optimaal te ervaren, want het geluid wordt vrij direct naar voren afgestraald. Ten opzichte van de A95K van vorig jaar heeft Sony de conventionele 'woofers' aan de achterkant van de tv aangepast. Bij het vorige model waren er twee woofers, nu zijn dat er vier, twee links en twee rechts. Wij hadden de A95K niet meer beschikbaar voor een directe vergelijking, maar we kunnen stellen dat de A95L een redelijke laagweergave heeft.

Twee van de vier 'subwoofers' achterop de Sony A95L
Twee van de vier 'subwoofers' achter op de Sony A95L

Sony biedt ook de mogelijkheid om de speakers van de A95L in te zetten als centerspeaker van een extern audiosysteem, zoals een surroundreceiver. Daarvoor zijn twee aansluitingen beschikbaar: een ingang op lijnniveau en een speakerterminal die op de centerspeakeruitgang van een versterker of receiver kan worden aangesloten.

Paneel en beeldverwerking

De Sony Bravia XR A95L beschikt voor zover wij kunnen achterhalen over een tweede generatie QD-oledpaneel van Samsung Display, hetzelfde paneeltype dat ook gebruik wordt in de Samsung S95C (review). We weten dat niet helemaal zeker, omdat Sony helaas de traditie heeft zo min mogelijk technische informatie over zijn producten met de pers te delen. Gezien de prestaties van het paneel is de aanname dat het om een model van de tweede generatie gaat, aannemelijk.

Sony A95L

De pixelstructuur van de nieuwe panelen is identiek aan die van de QD-oleds van vorig jaar. Dat betekent dus dat alle pixels bestaan uit drie subpixels die in driehoeksvorm gepositioneerd zijn. Het gaat hierbij om rode, groene en blauwe subpixels. In tegenstelling tot LG's woledschermen zijn er dus geen extra witte subpixels die gebruikt worden om de helderheid te boosten. Het voordeel hiervan is dat kleuren tegelijkertijd helder en gesatureerd kunnen zijn. QD-oledpanelen hebben helaas de ongelukkige eigenschap dat ze grijzig oplichten bij invallend omgevingslicht. Het nadeel hiervan is dat de zwartwaarde hierdoor feitelijk omhooggaat zodra er licht op het scherm valt. In hoeverre dit een probleem is, hangt af van jouw situatie. Kijk je in een donkere ruimte, dan is zwart wel echt zwart, in tegenstelling tot bij led-lcd-schermen. Valt er veel (zon)licht op het scherm, dan is het scherm op zijn best donkergrijs.

Beeldverwerking

De A95L is Sony's eerste tv met de MediaTek MT5897-soc, ofwel de Pentonic 1000-chip. Deze processor bevat vier Arm Cortex-A73-cores met een maximale kloksnelheid van 2GHz en een Mali-G57 MC2-gpu. Daarnaast heeft de chip geïntegreerde i/o-functionaliteit, videodecoders en logica om audio en video te verwerken. Op het gebied van beeldverwerking claimt MediaTek verbeteringen op het gebied van (AI-)beeldherkenning, verscherping, en motionestimation en -compensation, ofwel memc. Fabrikanten als Sony, Philips (TP Vision), TCL en Panasonic maken allemaal gebruik van de bouwstenen die MediaTek biedt, en tweaken de werking hiervan met hun software.

Sony A95L

De enige verbetering die ik eerder bij een andere fabrikant heb gezien bij demo's van de Pentonic 1000, is op het gebied van superresolution, een manier om beelden te verscherpen zonder daarbij (veel) randverscherpingsartefacten toe te voegen. Sony houdt de lippen stijf op elkaar over hoe het de Pentonic 1000 gebruikt, maar de A95L scoort op dit punt erg goed. Ook 1080p-beelden zien er doorgaans 'gestoken' scherp uit. Wat wel opvalt, is dat de tv ook in de Bioscoop- en Gebruikers-modus altijd iets van beeldverscherping toepast, ook als je deze functie uitschakelt. Alleen in de game- en pc-modus is er helemaal geen verscherping.

Verder presteert de A95L in grote mate als zijn voorganger. Dat wil zeggen dat de tv prima overweg kan met gecomprimeerd beeldmateriaal met compressiefouten en banding, waarbij de tv de meeste beeldfouten netjes weg kan poetsen zonder dat dit tot een vegerig of onscherp beeld leidt. De uniformiteit van het door ons geteste model was ook erg goed: zowel bij een volledig wit scherm als bij een (donkere) grijsweergave is het scherm mooi egaal wat helderheid betreft, dus zonder zichtbare strepen of vlekken.
Sony's motionhandling is goed en de A95L biedt losse instellingen voor materiaal met een 24Hz-, 25Hz- of 30Hz-framerate en voor 50Hz- en 60Hz-materiaal. Met motion ingesteld op de laagste waarde zien we in beide gevallen een duidelijke verbetering in bewegingsscherpte, zonder het storende soapopera-effect. De A95L biedt ook de mogelijkheid om black frame insertion toe te passen, om de bewegingsscherpte verder te verbeteren. Dat levert echter een zichtbare 50Hz- of 60Hz-knippering op, die niet prettig is om naar te kijken en die bovendien voor een aanzienlijke verlaging van de helderheid zorgt.

Metingen en hdr

We hebben de beeldkwaliteit van de tv gemeten met Portrait Displays Calman Color Calibration-software in combinatie met onze SpectraCal C6-colorimeter en Jeti-spectrofotometer en een VideoForge Pro-signaalgenerator. Voor tests met een pc als beeldbron gebruiken we een Inno3D GeForce RTX 3060 Ti iChill X3-videokaart. We voeren hierbij met sdr- en hdr-signalen een serie grijs- en kleurmetingen uit om zo de kleurtemperatuur, de grijs- en kleurfouten, de helderheid en het contrast te bepalen. We testen bij elke tv welke beeldmodus de nauwkeurigste weergave oplevert en voeren de metingen in die modus uit.

We testen voor zowel onze sdr- als hdr-metingen vooraf welke beeldpreset het nauwkeurigste grijsverloop levert en kiezen die preset om de rest van onze tests uit te voeren. We geven alle televisies een eerlijke kans door alle (AI-)beeldoptimalisaties uit te schakelen, omdat deze de meetresultaten alleen maar verstoren. Opties als Dynamic Contrast en Live Colour zorgen voor een intensere kleurbeleving, maar ook voor verzadigingsfouten.

We meten de kleurechtheid in ΔE2000 en ΔE ITP, waarbij ΔE2000 de norm is die al decennia wordt gebruikt om een indicatie te geven van beeldprestaties. ΔE geeft aan in hoeverre de gemeten waarde afwijkt van de verwachte waarde en voor ΔE2000 geldt als vuistregel dat waarden lager dan 3 als zeer goed en lager dan 1 als perfect worden gezien.

ΔE2000 heeft echter beperkingen bij hdr, waardoor vaak onrealistisch lage (dus goede) scores worden behaald, terwijl de beeldfouten wel goed zichtbaar kunnen zijn. ΔE ITP lost dit op en weegt de kleurafwijking ook anders, waardoor kleuren die we snel herkennen als goed of fout, zoals huidtinten en planten, meer invloed hebben op de score dan bijvoorbeeld neonkleuren. De resultaten van ΔE2000 en ΔE ITP zijn hierdoor niet onderling met elkaar vergelijkbaar.

Sdr-weergave

We hebben de Sony A95L in sdr- en hdr-modus doorgemeten met de Bioscoop-beeldpreset, aangezien die de beste resultaten opleverde wat grijs- en kleurweergave betreft. Wat opvalt is dat de tv in sdr-modus bij het meten van grijstinten en primaire en secundaire kleuren prima ΔE-waarden rond 2,5 laat zien, maar dat die afwijkingen groter zijn dan veel concurrerende modellen. Dat komt omdat de kleurtemperatuur richting volledig wit iets oploopt, waarbij blauw oververtegenwoordigd en groen wat ondervertegenwoordigd is. Bij de, in mijn ogen, belangrijkere colorcheckertest die vooral kleurtonen meet die in echte videobeelden veel voorkomen, zien we een prima ΔE van 1,5. De tv is bovendien uitgebreid te kalibreren, zodat de kleurfouten die er zijn, eenvoudig opgelost kunnen worden.

  • QGrayscale - gemiddelde grijsafwijking
  • Gemiddelde Delta E Colorspace
  • Gemiddelde Delta E-colorchecker
Gemiddelde grijsafwijking
Televisie Paneeltype Gemiddelde kleurafwijking in ΔE2000 (lager is beter)
Samsung S95B QD-OLED
0,70
LG G2 OLED
0,70
LG G3 OLED
0,90
Panasonic LZW2004 OLED
0,90
Panasonic HZW984 OLED
0,90
LG C3 OLED
1,00
Samsung QN95B LCD
1,00
Panasonic HZT1506 OLED
1,10
Panasonic MZW2004 OLED
1,15
Samsung S95C QD-OLED
1,30
Sony X85L LCD
1,50
Sony X95L LCD
1,70
Philips 808 OLED
1,71
Panasonic MZW984 OLED
1,78
Philips 807 OLED
1,90
Samsung QN90C LCD
2,00
Samsung S90C QD-OLED
2,00
Sony X80J LCD
2,00
Sony A95L QD-OLED
2,40
LG C2 OLED
2,60
Samsung QN85B LCD
2,90
TCL C728 LCD
2,90
Sony A90J OLED
3,00
TCL C835 LCD
3,00
TCL C845 LCD
3,39
Sony A80L OLED
3,80
Sony A80K OLED
3,90
Philips PUS7906 LCD
3,90
Sony A95K QD-OLED
5,20
Gemiddelde kleurafwijking
Televisie Paneeltype Gemiddelde kleurafwijking in ΔE2000 (lager is beter)
Philips 807 OLED
0,80
Panasonic MZW2004 OLED
0,88
Panasonic LZW2004 OLED
0,90
Panasonic HZT1506 OLED
0,90
LG G3 OLED
1,00
Samsung S95B QD-OLED
1,00
Samsung QN95B LCD
1,00
Panasonic HZW984 OLED
1,00
LG C3 OLED
1,10
Samsung S95C QD-OLED
1,10
Philips 808 OLED
1,20
Samsung S90C QD-OLED
1,20
LG G2 OLED
1,30
Sony A80K OLED
1,40
Sony A95K QD-OLED
1,50
Sony X80J LCD
1,70
Panasonic MZW984 OLED
1,73
Sony A80L OLED
1,90
Samsung QN85B LCD
1,90
Sony A90J OLED
1,90
TCL C728 LCD
1,90
Sony X95L LCD
2,00
TCL C835 LCD
2,20
Philips PUS7906 LCD
2,30
Samsung QN90C LCD
2,31
Sony A95L QD-OLED
2,76
Sony X85L LCD
3,00
TCL C845 LCD
3,07
LG C2 OLED
4,30
Gemiddelde gedetailleerde-kleurafwijking
Televisie Paneeltype Gemiddelde kleurafwijking in ΔE2000 (lager is beter)
Samsung S95B QD-OLED
0,60
Panasonic LZW2004 OLED
0,80
LG C3 OLED
0,90
Samsung S95C QD-OLED
0,90
LG G3 OLED
0,90
Panasonic HZW984 OLED
0,90
Panasonic HZT1506 OLED
0,90
Panasonic MZW2004 OLED
0,98
Samsung QN95B LCD
1,00
LG G2 OLED
1,20
Philips 807 OLED
1,30
Philips 808 OLED
1,36
Sony A95L QD-OLED
1,50
Panasonic MZW984 OLED
1,52
Sony X80J LCD
1,60
Samsung S90C QD-OLED
1,70
Sony X85L LCD
1,80
TCL C845 LCD
2,30
Samsung QN90C LCD
2,50
Sony A80K OLED
2,50
Samsung QN85B LCD
2,60
TCL C835 LCD
2,60
Philips PUS7906 LCD
2,60
TCL C728 LCD
2,80
Sony A80L OLED
3,00
Sony A90J OLED
3,10
LG C2 OLED
3,10
Sony X95L LCD
3,20
Sony A95K QD-OLED
3,20
Sony A95L SDR Calman metingenSony A95L SDR Calman metingenSony A95L SDR Calman metingenSony A95L SDR Calman metingen

Hdr-weergave

Een van de punten waarop de A95L goed zou moeten scoren, is helderheid. Dat blijkt inderdaad ook het geval. Zowel bij de meting van een wit vlak dat vijf procent van een zwarte achtergrond beslaat als bij fullscreenwitweergave, laat de A95L de hoogste helderheid noteren van alle oledtelevisies die wij getest hebben, dus inclusief de LG G3 en Panasonic LZW2004. Bij weergave van een klein wit vlak, wat een indicatie is van de mogelijkheid om highlights helder weer te geven, ontlopen de topmodellen met QD-oled en mla-woledpanelen elkaar niet veel, maar de A95L is hier wel nipt koploper onder de oleds.

Als we kijken naar fullscreenwitweergave, zijn de verschillen groter. De drie helderste oleds zijn allemaal voorzien van een QD-oledpaneel en Sony weet nog een kleine 30cd/m² méér uit het paneel te persen dan Samsung met de S95C voor elkaar krijgt. Het verschil met woledtelevisies is groter: de LG G3 levert iets meer dan 70cd/m² in ten opzichte van de A95L. Dat verschil tussen iets meer dan 200cd/m² en bijna 280cd/m² is zichtbaar bij het bekijken van heldere beelden, zoals schaats- of skisporten.

  • Max. helderheid hdr 5% window
  • Max. helderheid hdr full screen
Max. helderheid hdr 5% window
Televisie Schermdiagonaal Paneeltype Gemiddelde helderheid in cd/m² (hoger is beter)
Samsung QN95B 55" LCD
2.183,98
Samsung QN90C 55" LCD
2.145,00
TCL C845 65" LCD
1.589,18
Sony X95L 65" LCD
1.529,82
Sony A95L 65" QD-OLED
1.448,43
Panasonic MZW2004 65" OLED
1.441,95
LG G3 65" OLED
1.349,09
Samsung S95C 55" QD-OLED
1.242,22
TCL C835 55" LCD
1.082,33
Sony A95K 55" QD-OLED
993,37
Samsung QN85B 55" LCD
992,69
Samsung S95B 55" QD-OLED
963,28
Panasonic LZW2004 55" OLED
962,16
Samsung S90C 55" QD-OLED
960,04
LG G2 65" OLED
891,35
Sony A90J 55" OLED
838,56
LG C3 55" OLED
815,00
LG C2 55" OLED
803,37
Philips 808 55" OLED
769,07
Philips 807 55" OLED
743,44
Sony X85L 55" LCD
718,50
Panasonic HZT1506 55" OLED
712,23
Sony A80K 55" OLED
712,00
Panasonic HZW984 55" OLED
675,83
Sony A80L 55" OLED
672,41
Panasonic MZW984 42" OLED
662,20
Sony X80J 55" LCD
383,44
TCL C728 55" LCD
352,32
Philips PUS7906 55" LCD
264,85
Max. helderheid hdr full screen
Televisie Schermdiagonaal Paneeltype Gemiddelde helderheid in cd/m² (hoger is beter)
TCL C845 65" LCD
896,63
TCL C835 55" LCD
748,01
Samsung QN95B 55" LCD
743,35
Samsung QN90C 55" LCD
729,00
Sony X95L 65" LCD
644,19
Samsung QN85B 55" LCD
630,87
Sony X85L 55" LCD
552,04
Sony X80J 55" LCD
383,00
TCL C728 55" LCD
351,11
Sony A95L 65" QD-OLED
278,97
Philips PUS7906 55" LCD
264,85
Samsung S95C 55" QD-OLED
251,81
Sony A95K 55" QD-OLED
233,44
Panasonic MZW2004 65" OLED
216,42
LG G3 65" OLED
207,38
Samsung S90C 55" QD-OLED
205,24
Sony A90J 55" OLED
199,13
Samsung S95B 55" QD-OLED
195,42
Philips 807 55" OLED
184,51
Philips 808 55" OLED
173,29
LG C2 55" OLED
169,66
Panasonic LZW2004 55" OLED
168,90
LG G2 65" OLED
162,44
LG C3 55" OLED
160,20
Sony A80K 55" OLED
160,00
Panasonic HZT1506 55" OLED
151,47
Panasonic HZW984 55" OLED
140,57
Sony A80L 55" OLED
138,34
Panasonic MZW984 42" OLED
123,59

Wat kleurweergave in hdr betreft doet de Sony A95L het goed. Wat opvalt is dat de tv weinig tot geen roll-off toepast als de maximale helderheid van het scherm in zicht komt, iets wat de meeste andere tv's wel doen. Highlights tot ongeveer 1500cd/m² worden hierdoor weergegeven zoals bedoeld, maar daarboven is soms iets van clipping zichtbaar. In de praktijk komt dat niet veel voor, want de meeste hdr-content is niet gemasterd met een hogere maximale helderheid.

  • Gemiddelde grijsafwijking zonder luminantie
  • Gemiddelde gedetailleerde-kleurafwijking zonder luminantie
  • Dekking DCI P3-kleurruimte
Gemiddelde grijsafwijking zonder luminantie
Televisie Schermdiagonaal Paneeltype Gemiddelde grijsafwijking in ΔE ITP (lager is beter)
LG G2 65" OLED
1,77
Panasonic MZW984 42" OLED
2,04
Philips 808 55" OLED
2,26
Panasonic MZW2004 65" OLED
2,47
Samsung S95B 55" QD-OLED
2,52
Panasonic LZW2004 55" OLED
2,80
Philips 807 55" OLED
2,96
Sony A95L 65" QD-OLED
3,29
Samsung QN95B 55" LCD
3,49
LG C2 55" OLED
3,79
Sony A90J 55" OLED
4,08
LG G3 65" OLED
4,38
Samsung QN85B 55" LCD
4,41
Sony A80K 55" OLED
4,51
Samsung S90C 55" QD-OLED
4,60
Samsung S95C 55" QD-OLED
4,84
Sony X95L 65" LCD
5,42
Samsung QN90C 55" LCD
5,55
Sony A95K 55" QD-OLED
5,75
Sony A80L 55" OLED
5,89
TCL C845 65" LCD
6,36
LG C3 55" OLED
6,68
Sony X85L 55" LCD
8,91
Philips PUS7906 55" LCD
13,92
TCL C835 55" LCD
18,20
Gemiddelde gedetailleerde-kleurafwijking zonder luminantie
Televisie Schermdiagonaal Paneeltype Gemiddelde kleurafwijking in ΔE ITP (lager is beter)
Philips 808 55" OLED
2,26
Philips 807 55" OLED
2,58
Panasonic LZW2004 55" OLED
2,70
LG G2 65" OLED
2,70
LG C3 55" OLED
2,78
LG G3 65" OLED
3,09
Samsung S95C 55" QD-OLED
3,21
Panasonic MZW984 42" OLED
3,26
Samsung S95B 55" QD-OLED
3,50
Samsung S90C 55" QD-OLED
3,52
LG C2 55" OLED
3,64
Sony A95L 65" QD-OLED
3,89
Sony A95K 55" QD-OLED
4,42
Panasonic MZW2004 65" OLED
5,07
Sony A80K 55" OLED
5,33
Samsung QN85B 55" LCD
6,17
Sony A80L 55" OLED
6,30
Sony X95L 65" LCD
6,44
Sony X85L 55" LCD
7,01
Samsung QN95B 55" LCD
7,42
TCL C845 65" LCD
7,60
Sony A90J 55" OLED
7,74
Samsung QN90C 55" LCD
8,08
Philips PUS7906 55" LCD
9,21
TCL C835 55" LCD
15,47
Dekking DCI-P3-kleurruimte
Televisie Schermdiagonaal Paneeltype Gemiddelde procenten in % (hoger is beter)
Sony A95L 65" QD-OLED
100
Sony A95K 55" QD-OLED
100
Samsung S95C 55" QD-OLED
100
Samsung S90C 55" QD-OLED
100
Samsung S95B 55" QD-OLED
100
LG G2 65" OLED
99
Panasonic LZW2004 55" OLED
99
Sony A80K 55" OLED
99
Sony A80L 55" OLED
98
Panasonic MZW984 42" OLED
98
LG C3 55" OLED
98
Panasonic HZT1506 55" OLED
98
Philips 807 55" OLED
98
Philips 808 55" OLED
98
LG C2 55" OLED
97
Panasonic MZW2004 65" OLED
97
LG G3 65" OLED
97
Sony A90J 55" OLED
96
Panasonic HZW984 55" OLED
96
Samsung QN90C 55" LCD
95
Sony X95L 65" LCD
94
TCL C845 65" LCD
94
TCL C728 55" LCD
92
Sony X85L 55" LCD
92
TCL C835 55" LCD
90
Samsung QN95B 55" LCD
90
Samsung QN85B 55" LCD
90
Sony X80J 55" LCD
85
Philips PUS7906 55" LCD
74
Sony A95L HDR Calman metingenSony A95L HDR Calman metingenSony A95L HDR Calman metingenSony A95L HDR Calman metingen

Conclusie

We hebben er even op moeten wachten, maar de Sony Bravia XR A95L is een plaatje van een tv geworden. We zijn positief over zowel het uiterlijk, de bouwkwaliteit als de prestaties van de tv. Sony is erin geslaagd de helderste oledtelevisie tot nu toe te maken, met een nipte voorsprong op de topmodellen van de concurrentie. De beeldverwerking van de tv is ook goed en hoewel de kleurweergave van ons testexemplaar net iets minder nauwkeurig bleek dan dat van andere high-end televisies, doet de A95L het ook op dat vlak gewoon prima. Met zijn tweede generatie QD-oledpaneel weet de tv een prachtig beeld te realiseren, met uitstekende kleursaturatie en vrijwel perfecte kijkhoeken. Een ander pluspunt is het geluid, want dankzij Sony's 'Acoustic Surface Audio' komt het geluid uit het scherm. Verwacht, ondanks verbeterde basluidsprekers, echter geen diepe basweergave.

Wie de afgelopen jaren meer reviews van Sony-tv's op Tweakers heeft gelezen, weet dat nu ons standaard punt van kritiek komt: de prijs. Sony positioneert zich duidelijk als premiummerk met een bijbehorende prijsstelling en bij de A95L is dat niet anders. De tv is verkrijgbaar in 55, 65 en 77 inch met prijzen die per week lijken te fluctueren als we in de Pricewatch kijken. Op het moment van schrijven kost de door ons geteste 65"-variant 3950 euro, maar een week eerder lag de prijs 800 euro lager. Goed rondkijken en een scherpe prijs afwachten, is sowieso het advies. Maar 'scherp' blijft relatief, want zelfs voor 3200 euro is de A95L bijna 1000 euro duurder dan de Samsung S95C die van hetzelfde paneel gebruikmaakt. Die tv biedt, voor beeldpuristen, iets minder goede instelmogelijkheden, maar heeft bijvoorbeeld betere gamefuncties. Ook de LG G3 is voor de 65"-maat ruim 1000 euro goedkoper, een prijsvoordeel van meer dan 30 procent.

Dat maakt het lastig om de A95L blind als aanrader te bestempelen. Wil je een tv met goede beeldverwerking en de helderste oled? Dan is de A95L de tv die je moet hebben. Maar als je ook op de prijs let, kun je op dit moment wat mij betreft beter kiezen voor een Samsung S95C, LG G3 of zelfs een LG C3.

Laagste prijzen voor: Sony Bravia XR-65A95L Zwart

Reacties (184)

184
183
61
3
0
105
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

Sony biedt ook de mogelijkheid om de speakers van de A95K in te zetten als centerspeaker van een extern audiosysteem, zoals een surroundreceiver. Daarvoor zijn twee aansluitingen beschikbaar: een ingang op lijnniveau en een speakerterminal die op de centerspeakeruitgang van een versterker of receiver kan worden aangesloten.
Voor de mensen die al in het bezit zijn van een home-cinema met dedicated centerspeaker.. doe geen moeite.
Laat ik vooropstellen dat de techniek in dergelijke TVs bijzonder goed klinkt voor een flatscreen (noemen we dat nog zo?)
Maar als je al een dedicated center-speaker hebt dan gaat deze center-speaker mogelijkheid je niet overtuigen.
Ben zelf al enkele jaren in het bezit van een uitvoering: Sony KD-55AF9 Zwart, en de techniek zal vast wat verbeterd zijn over de jaren. Maar heb dus uiteraard ook geprobeerd om de receiver (center-speaker out) direct aan te sluiten op de TV om deze te gebruiken als center speaker: Qua lokalisering is het wel bijzonder om het geluid direct uit de personages te horen. (mijn receiver staat altijd aan met tv/film kijken) maar qua volheid kan deze techniek nog niet helemaal op tegen een reguliere centerspeaker. Overigens heb ik absoluut GEEN high-end audio systeem (mijn center speakers is een uitvoering: JBL EC 25 (Zwart)) en receiver een (uitvoering: Denon AVR-X3500H)
De reden dat ik zelf een stereo opstelling gebruik ipv een 3.0 is dat ik niet echt de mogelijkheid heb om een center speaker onder de tv kwijt te kunnen, dus dan zou ik die boven de tv moeten monteren. Wat dat betreft zou dit een toevoeging kunnen zijn. Maar ik snap wat je zegt dat dit niet ideaal is als je wel een speaker kwijt kunt.
Oh nee absoluut. Als je de ruimte niet hebt is dit echt een uitkomst en ben ik er zeker van gecharmeerd. Maar als je toch al een heel 3.0 (of meer) systeem hebt staan, met goede speakers, dan zal je er niet veel toegevoegde waarde aan hebben (naar mijn mening)
Dat probleem had ik ook, maar dat heb ik opgelost door een tv standaard te kopen die de TV verhoogt zodat de center speaker eronder kan. https://tweakers.net/pric...85-tv-tafelstandaard.html Zoiets.
Probleem is wel dat je volgens mij een behoorlijk high-end receiver moet hebben die het zeer beperkte frequentiebereik uit de tv dan weer verstrooid over links en rechts, anders heb je dus volle klanken op links en rechts en stemmen en andere centergeluiden zullen dan mager zijn. Sony heeft daar vast zelf wel wat voor, maar het is dan nogal op maat en misschien niet eens zo futureproof.
Als je deze sony overweegt heb je die optie waarschijnlijk, die toestellen beginnen rond de drieduizend euro in dit artikel. Frequency respons in het laag is voor speakers al vrij vaak instelbaar. Een soortgelijke Cutoff op hoge frequenties zal vast net wat meer kosten, maar vermoedelijk merkt de gemiddelde eindgebruiker daar ook veel minder van op zulke sets.
Ik doe op m'n a95k de tv als center en dat werkt op zich prima. Het vergt wel wat afstellen en ligt dus heel erg aan je audioset of je de mogelijkheden hebt. Via de audyssey test denkt de set dat de center 7 meter achter de daadwerkelijke positie staat! Dit komt denk ik door de manier van geluid produceren via het scherm. Maar als je wat probeert met zelf instellen, werkt het prima. Ik heb ook profielen voor de verschillende soorten, zoals F1/commentaar of film of tv, want dat is wel nodig. Ligt wellicht ook aan de bron trouwens.
Het scheelt me op dit moment het 'gedoe' van het scherm op een hogere voet te zetten om een dedicated center juist te kunnen plaatsen.
Maar zoals alles met dit soort dingen, ongoing onderzoek en gepruts :-)
en dat werkt op zich prima
..en dat is precies wat ik bedoel. Het werkt.. maar als je al een dedicated setup hebt, dan hoef je hiervoor niet de TV aan te schaffen in de hoop je centerspeaker te kunnen vervangen.
Oh zeker, eens. Je moet het niet kopen om de center te vervangen. Dan is het handiger om op te merken dat de bijgeleverde voet geen ruimte biedt voor een center onder het scherm.
Ik heb de HT-A9 bij mijn A95K 55" en gebruik de center channel ook niet, en de HT-A9 heeft dus zelf geen center speaker. De TV klinkt inderdaad goed, maar niet goed genoeg om met de set mee te kunnen, al heb ik het idee dat de HT-A9 juist exact voor deze TVs ontworpen is. Onverwacht mis ik de center speaker ook niet in deze opstelling.

Andere reviews zeggen wel dat de 65" (en verwacht dus ook de 75") duidelijk beter klinkt in zo'n opstelling dan de 55".
ik heb de zelfde opstelling. en gebruik hem ook niet. bij muziek vind ik de center speaker te dominant en te verschillend van klank met de rest.(kon ook niet zo veel afstellen) Voor films maakt het me minder uit, maar ik heb geen zin om het steeds in en uit te schakelen. komt bij dat de center speaker simulatie best goed is.
Ik gebruik mijn 65” A95L wel als centerspeaker in combinatie met de HT-A9 en ik vind het echt meer dan prima klinken! 😊
Mijn ervaring met de A95K 65" icm HT-A9 is dat ik de tv als center wel goed klinkt bij het kijken van films en series. Voor het luisteren naar muziek cast ik naar de HT-A9 en blijft de tv uit. Muziek klinkt met tv erbij aan minder goed.
Samsung heeft ook zoiets. Tv herkent dan de soundbar en dan kun je soundbar + TV selecteren.
Q-Symphony heet dit geloof ik.
Ik heb nu een 4.0 opstelling en wilde eigenlijk ook de tv als center gebruiken, maar ik ging er vanuit dat het front/rear geluid vanuit de tv naar de versterker werd gestuurd en het centergeluid direct uit te tv zou komen.

Maar ik begrijp hieruit dat het de bedoeling is dat je de center uitgang van de receiver aansluit op je tv?
Je laatste aanname is correct. Dus de speaker kabels die normaal naar je center speaker zouden gaan steek je nu in, een daarvoor bestemde ingang, in de TV waardoor deze als speaker gaat fungeren.
Thanks, dan ga ik dat proberen, ben benieuwd naar de geluidskwaliteit, het moet niet heel schel klinken.
Het klinkt niet heel schel, maar het mist wel diepte die je bij een reguliere center vaak wel hebt. Maar probeer het inderdaad gewoon misschien bevalt het je prima.
Ik heb sinds launch de Sony A90J , 55 inch. Die heeft ook de Acoustic Surface Technologie.
Nu heb ik sinds een week de Sony HT-A9 met de SW3 subwoofer, dat is dus een 4.1.4 speaker setup.
Het was de design bedoeling van Sony dat je dan TV's met acoustic surface, kon pairen met de HT-A9 en de TV zelf dient dan als center speaker. Ik heb het 1 dag geprobeerd met, en 1 dag zonder.

Op het internet hoordde ik 9/10 al zeggen dat het niet de moeite waard was, en ik ga daarmee akkoord. De phantom center channel v.d AT-9 klinkt veel beter. Maargoed, mag ook wel met een advies prijs van 1999,-(nu afgeprijsd eindelijk naar 1400, vandaar mijn aanschaf)

Maar ik moet daarbij wel zeggen; de acoustic surface speakers in de A90J's zijn veel beter dan welke traditionele TV speaker ik gehoord heb. En ik heb genoeg vrienden met high-end Samsung's en LG's dus kan daar uit ervaring spreken dat dit beter klinkt. Als je dus niet veel ruimte hebt, klinkt die TV op zichzelf best goed.
Het streven naar nog meer helderheid vind ik fascinerend. Ik heb de a95k en zet de helderheid alleen richting max als het erg licht is, maar meestal doe ik toch de gordijnen dicht. Vaak staat ie op 15 van 50, anders wordt ik verblind.

Ik lees deze review op mobiel, maar mis ik gekalibreerde metingen?
De piekhelderheid is niet zozeer voor de algehele helderheid (hoewel dat alsnog een zwak punt is van reguliere OLED modellen, heb je overdag veel lichtinval dan is zo'n model alsnog niet aan te raden).

Het gaat voornamelijk om het weergeven van betere HDR weergaves. Daar is piekhelderheid wel van belang.
Oké, als het paneel meer licht kan produceren is dat een voordeel voor kleurechtheid.
Ik heb net de review nog een keer gelezen en ben dan natuurlijk ook benieuwd hoe dit scherm zich verhoud tot de voorganger qua beeld goed weergeven en daaronder versta ik dan een goede helderheid, maar ook gekalibreerd. En die mis ik. Nu staan in de tabellen de ongekalibreerde delta's en dat lijkt me niet echt een goede vergelijking. Zoals bv in de a95k review staat:
Bij ons testexemplaar leverde een tweak van de gain-instellingen van -2 voor rood en -4 voor blauw een strakke grijsweergave met een gemiddelde Delta E van minder dan 1 op.
in plaats van de 5,2 die er nu ter vergelijking staat. En het gaat me niet per se om de a95k, maar om de goede vergelijk.
Maar misschien moet ik dit naar de redactie sturen. Volgens mij werden voorheen wel voor en na kalibratie tests gedaan. Na kalibratie geeft een eerlijker vergelijk (voor mij) van de daadwerkelijke capaciteiten en kleurweergave van de verschillende sets.
Helemaal met je eens!

Sowieso vind ik tv kalibratie nog altijd een ondergeschoven kindje. Zeker omdat HDR out-of-the box vaak alsnog niet 'goed staat'. Waarom dan niet nog een paar honderd euro uitgeven om alles écht te krijgen, op een toestel van (dit geval) een meervoud van duizend euro.
Ben ik het ook mee eens, al zou het een goede meerwaarde zijn van een specialistische winkel tegenover een dozenschuiver. Wat wel een probleem(pje) is is dat ook calibratie verloopt, zeker als een toestel nieuw is. En over de stabiliteit van QD-OLED is nog niet heel veel bekend en wat ik over de eerste generatie zag was niet erg positief.
Valt heus wel mee. Mijn Sony OLED 65A80J heeft niet veel last van de licht inval. Dus OLEDs tegenwoordig hebben hier niet storend last van
Ook bij HDR? Bij SDR heb ik dat ook bij mijn uitvoering: Sony KD-49XE9005 Zwart. Maar bij HDR content is het beeld overdag al snel te donker. Tenminste als je bioscoop pro aanzet. De overige presets krikken de helderheid, maar hierdoor verlies je detail in met name zwart.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 22 juli 2024 14:36]

Yup, de meeste content die ik kijk is HDR. Ik gebruik een custom instelling afgeleid van 'cinema'.
Eens! Ik heb zelf ook de A95K 55" sinds release en erg blij mee. Heb altijd met een scheef hoofd naar de reviews gekeken die claimen dat 'ie niet helder genoeg is. Dit ding is feller dan de zon (bij wijze van spreken).

Maar goed ik ben ook zo iemand die de gordijnen half dicht heeft omdat ik de felle zon ook niet graag zie. Er zal wel iets mis met ons zijn :)
Missende metingen zijn nogal jammer ja.

Hoge helderheid vind ik op zich ook een gek streven, ik heb zelf een loeioude LG B7 voor een groot raam staan met veel lucht erachter en overdag heb ik totaal geen last van te donker beeld. Wat wel zo is is dat een scherm wat fel kan bij normaal gebruik vaak een stuk langer meegaat. De B7 heeft namelijk inmiddels best wel wat burn-in. Maar ja, de tijd moet het leren want de eerste resultaten van rtings waren ook niet zo positief over qd-oled.
Net toevallig rtings gecheckt en ze hebben ook een A95L review en inderdaad nu ook langdurig gebruik testresultaten voor de A95K.
Als je ze naast elkaar zet
rtings compare
dan is er na kalibratie enkel de helderheid over zo te zien. Wellicht dat er met firmware updates nog wat extra gedaan kan worden en misschien minder retentie op deze v2 panelen, maar dat is inderdaad pas weten na tijd en gebruik.
Ik dacht dat Sony nog zijn eigen panelen produceerden? Het verbaast me dat de trotse japanners nu koreaanse producten in hun kastjes verwerken.
Sony is in 2013 al gestopt met de productie van OLED panelen.
In 2015 zijn de patenten van Sony ondergebracht bij JOLED, een joint venture van Sony, Panasonic, en Japan Display. Echter focusde JOLED voornamelijk op kleine en middelgrote displays (Apple Watch en 22" tot 32" monitors), en sinds vorig jaar zijn ze failliet.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 22 juli 2024 14:36]

Nee Sony maakt geen Oled panelen op tv grote, dit was alleen LG(En nu ook samsung).
Sony maakt volgens mij überhaupt geen OLED panelen.
O zou kunnen dat ze ook voor de smartphones inkopen bij lg/samsung enzo.
Sony heeft nooit OLED geproduceerd. Heel lang is het enkel LG geweest (die hebben doorgezet, terwijl Samsung destijds hun ontwikkeling staakte). Sinds een paar jaar is daar dus alsnog Samsung bijgekomen, met een afwijkende techniek t.o.v. van LG.
Dat klopt niet, de allereerste OLED-televisie, was de Sony XEL-1 en daar zat een OLED-paneeltje van Sony zelf in. Later zijn de OLED-activiteiten van Sony in JOLED ondergebracht en helaas is JOLED vorig jaar failliet gegaan.
Oei, weer wat nieuws geleerd.... Tnx!

Maar goed, m.b.t. de 'reguliere' consumentenmarkt klopt mijn verhaal toch wel?
Minpunt zijn 2 HDMI poorten tot 120Hz .... is dat echt een minpunt?
Vraag me toch echt wel eens af wat mensen allemaal aansluiten op een TV met vier fullspec-HDMI-poorten. De meesten die een TV als deze kopen hebben vaak al een goede AV receiver .... met full spec poorten.
Dat was mijn gedachte ook inderdaad. Van mijn TV gebruik ik letterlijk 1 HDMI poort.. en die komt vanaf mijn receiver. Alle apparaten hangen aan die receiver en audio gaat dus ook altijd over die receiver. Ja.. zelfs met nieuws kijken (wat ik amper doe, ik kijk bijna geen linieaire TV meer) doe ik dat over de speakers van de receiver (ik heb die audio installatie immers niet voor niets gekocht, dan ga ik niet audio luisteren over de interne TV speakers, maar dat is mijn persoonlijk mening)
Ik wilde precies hetzelfde typen.. Ik heb er een knappe denon receiver onder staan waar alles op aangesloten zit.
Lijkt mij ook niet dat iemand die 4k voor een OLED tv neerlegt genoegen neemt met de speakers van de tv zelf... Zijn toch over het algemeen de wat meer film en audio puristen en hebben vaak een knappe receiver + speakers staan of (in mindere mate gelukkig) een soundbar erbij.
Maar ja buiten dat hoeveel apparaten zijn er die 120hz uitsturen via 4K voor een televisie??
Ik kan mij alleen de Xbox of Playstation 5 voorstellen dan of je moet perse ook een mini pc willen aansluiten en die op 120hz beeld willen laten uitsturen..
Ik ken zelf zat mensen die hun tv zonder speakers of soundbar gebruiken. Ik gebruik zelf mijn speakers ook alleen bij films en series, niet bij het nieuws bijv.
Het punt hierboven ging niet over alle tv-gebruikers, maar over de selectie van gebruikers van een premium tv zoals hier in het artikel besproken wordt.
Enige argument tegen is dat het stroomverbruik toch weer een stuk toeneemt. Maar dat is meer een persoonlijke afweging of je dat bezwaarlijk vindt (ik persoonlijk wel, want ik vindt besparing op mijn footprint toch wel belangrijk )
Proberen te besparen op de footprint is nobel en zinnig. Het hogere stroomverbruik van deze tv is wel héél erg klein bier vergeleken met wat minder vlees eten of vliegkilometers maken. Dus koop vooral deze tv als je dan minder vlees eet of vliegt ;-)
Lijkt mij ook niet dat iemand die 4k voor een OLED tv neerlegt genoegen neemt met de speakers van de tv zelf... Zijn toch over het algemeen de wat meer film en audio puristen en hebben vaak een knappe receiver + speakers staan of (in mindere mate gelukkig) een soundbar erbij.
Ik snap je punt maar je mist nog wel een derde optie: analoge versterker zonder HDMI.
In die use-case zit ik. Ik wil namelijk wel fatsoenlijk geluid maar heb al jaren geen zin gehad om dan afhankelijk te zijn van de HDMI-standaarden die zo'n ding aanbiedt. Tuurlijk, er zijn zat goede receivers, maar voor 400 euro heb ik gewoon een analoge versterker (die intussen 10 jaar oud is en nog niet vervangen hoeft te worden) en laten we zeggen "audiofiele" speakers en dat is voor mij de meest kosteneffectieve manier om van zowel muziek als goed geluid op TV te kunnen genieten.

Dus mijn TV ontvangt alle HDMI inputs. en dan is het toch wel fijn als alles 120Hz kan om wederom niet ooit weer te moeten upgraden puur vanwege technische beperkingen. Ga ik ooit 3x 120Hz input nodig hebben? Dat is koffiedik kijken maar ik heb wel een broertje dood aan zulk soort beperkingen. Ik heb nu een mediacenter PC die qua geluid direct op de versterker aangesloten zit. Als ik tv-programma's kijk, loopt het geluid van TV via de koptelefooningang naar de versterker. Goed genoeg voor bv het schaatsen dat wij thuis graag kijken.

Ik weet niet hoe groot deze doelgroep is (want de echte purist laat natuurlijk niet zijn geluid via de koptelefooningang van de TV lopen :+) , maar hij bestaat dus wel :)

[Reactie gewijzigd door A Lurker op 22 juli 2024 14:36]

Mwah, een TV blijft natuurlijk niet altijd deze prijs. Ik heb zelf de 65" voorloper van deze TV (de A95K) tijdens een leuke aanbieding voor ongeveer 2K weten te halen. Dat is nog steeds wel meer dan een gemiddelde persoon zal uitgeven aan een TV, maar wel duidelijk een segmentje lager dan de introductieprijs waarbij de combinatie met een soundbar, een wat oudere receiver met één/geen enkele HDMI 2.1 poort, of een oudere versterker zonder HDMI al een stuk realistischer is.

Nu gebruik ik zelf de TV eigenlijk alleen voor films en series dus voor mij is hele HDMI 2.1 verhaal sowieso een non issue, maar kan wel situaties bij een ander soort gebruik bedenken waarbij dat het wel is.

[Reactie gewijzigd door !mark op 22 juli 2024 14:36]

Dat is zeer zeker een koopje. Weet je toevallig waar je de TV hebt gehaald. Dan zal ik het ook een keer proberen.
Nee. Voor 99,9% van de consumenten is dat geen minpunt.
Je zou hoogstens kunnen zeggen dat je van een TV in deze prijsklasse wel zou mogen verwachten dat alle HDMI 21 zijn.
Ik heb geen idee wat de afweging voor een fabrikant in deze is. Misschien een hardwarebeperking?
Bij voorgaande modellen was de MediaTek SoC idd een beperking. Waardoor bijv. de netwerkpoort ook maar 100Mbps ondersteunde (te fixen met een USB 1000mbps dongle).

Ik weet niet hoe het bij dit model zit, maar ik zie ook hier weer 100Mbps. Nog steeds de 'trage' MediaTek SoC die er nu al minstens 3 generaties in zit?

EDIT:
Ik zie dat er een nieuwere MediaTek in zit.

[Reactie gewijzigd door evmmb op 22 juli 2024 14:36]

Klopt, maar deze Mediatek heeft nog altijd dezelfde beperking. Voor een toptelevisie is het een spagaat: Chips worden niet voor toptelevisies ontwikkeld, dan verkopen ze te weinig chips.
Waar kan je zien dat er wederom slechts 100Mbps ethernet op zit? Thanks!
Het is een feit in ieder geval, Sony zegt zelf dat je voor hun Bravia Core-service op de hoogste kwaliteit WiFi moet gebruiken, want ethernet is niet snel genoeg. Het alternatief is een ethernet-adapter aansluiten via USB, die kunnen wel sneller dan 100mbps.
Dank voor je toevoeging. Hetgeen je aangeeft, is echter iets wat Sony al langere tijd roept. Ik ben vooral benieuwd of dat nu wederom gedt voor de nieuwere modellen. Is er ergens een mogelijkheid om feitelijk te zien wat de specs zijn?
De meesten die een TV als deze kopen hebben vaak al een goede AV receiver .... met full spec poorten.
Wat zijn full spec poorten?
Als je al een receiver hebt is die meestal wat ouder en zijn alle poorten ook niet 2.1 "full spec".
Nou, ik heb een LG G3 en ben blij dat alle poorten HDMI 2.1 zijn. Ik heb namelijk een soundbar met 1 HDMI aansluiting. Dus dan moet je de overige apparaten direct op de TV aansluiten.
Nu heb ik mijn KPN ontvanger aangesloten op de soundbar, vervolgens de soundbar op de TV en de PS5 en Xbox Series X op de TV zelf.
Dan heb ik nog 1 HDMI poort over voor bijvoorbeeld een game pc.
Niet iedereen heeft een AV receiver.
Is er een reden dat je de KPN ontvanger op de soundbar hebt aangesloten in plaats van ook op de TV?
Ja, ik wilde de PS5 en Xbox Series X direct op de TV aansluiten. En aangezien de soundbar maar 1 HDMI ingang heeft, heb ik de KPN ontvanger op de soundbar aangesloten.
De PS5 en Xbox Series X doen het geluid ook via de soundbar, maar dan via eARC. Dat werkt perfect, zonder vertraging dus geen lip sync issues.

[Reactie gewijzigd door Sonicfreak op 22 juli 2024 14:36]

Nogal een nadeel ja voor iemand met een soundbar een PS5 en Xbox series X zoals mij valt deze tv hierom al gelijk af.
Voor mij wel. Meestal is 1 van de 2 HDMI 2.1 poorten ook de eARC poort waardoor je er nog maar 1 hebt. Ik heb zelf een PS5, reciever en PC waar ik de HDMI 2.1 poorten voor nodig heb. Als ik nog een XBOX Series aan wil sluiten wil ik die ook op HDMI 2.1 hebben. Dus voor mij was de keuze dan ook zeker bepaald door de 4 2.1 poorten op mijn LG OLED.
Ik heb een Powernode aan mijn tv hangen met daaraan mijn audio, dus via HDMI ARC gaat alles over de boxen. Alle andere apparatuur heb ik vervolgens nog aan mijn TV aangesloten want dit gaat niet naar de Powernode. Dus nog een Nvidia Shield, Xbox en Nintendo Switch op de andere HDMI aansluitingen. Lijkt mij dat meer mensen met dit soort oplossingen werken i.p.v een 'dikke' receiver.
De tekst is minder duidelijk dan de video.
In de video wordt gesteld dat de concurrende TVs goedkoper zijn en wel beschikken over meer poorten met 120Hz. Toch limiterend terwijl de TV veel duurder is en daarmee een potentieel minpunt.

Zoals altijd met een review is het natuurlijk sterk afhankelijk van de gebruikte opstelling of dat ooit een probleem gaat opleveren.

Maar misschien heb je wel 2 consoles en een oudere receiver die wel eARC heeft maar geen 120Hz kan doorgeven. Maar (e)ARC is alleen op 1 van de 2 120Hz HDMI poorten aanwezig. Dan zou je dus al 3 HDMI poorten nodig hebben. Dat geldt niet voor iedereen, maar is ook niet per se heel ver gezocht.

[Reactie gewijzigd door Hann1BaL op 22 juli 2024 14:36]

Zeker niet ver gezocht nee. Vaak zijn (e)arc apparaten juist geen 120hz en heel gek is het niet dat je meerdere consoles hebt of een console en een PC. Erg jammer en zelfs als je het nu wel kan bedraden, totaal niet toekomstbestendig.
Ik denk dat een losse AV receiver juist steeds minder gebruikt gaat worden. We gaan toch richting soundbar met losse sateliet speakers en subwoofer. Tegenwoordig kan je daar prima geluid uit krijgen. Dan sluit je wel alles direct aan op tv en dan via eARC naar soundbar.
Ik heb zelf nu nog wel een losse AV receiver, maar zou ik nu opnieuw moeten beginnen, dan zou ik daar niet meer voor kiezen.
Ik vind dan ook dat je van zo'n premium tv mag verwachten dat alle input dit ondersteunt.
Wat je er wel bij moet bedenken is dat een van die twee poorten de eARC aansluiting is: heb je dus een soundbar of reciever met Dolby Atmos, dan heb je effe tief nog maar 1 full spec HDMI 2.1 poort.

Voor mij niet echt een probleem, maar voor deze prijs is dat wel pover.
maar een soundbar die qua prestaties bij deze past heeft zelf ook meerdere hdmi in poorten
Een Sonos arc van 1000 euro bijvoorbeeld niet. Audiofielen kunnen hun neus erbij ophalen, mar dat is best een populaire soundbar bij mensen die dit budget aan een tv geven ;)
die is wel meer gericht op mensen die al in het sonos systeem zitten, het is vaak interessant om een soundbar te kopen die bij het tv merk past, vaak extras zoals combinatie met speakers in de tv
Als je twee consoles hebt ben je er al. Die heb ik, en geluid optisch aangesloten via een traditionele NAD stereo versterker (2.1). Heel bewust ook geen AV receiver, want ik heb geen behoefte aan al die kanalen.
Aan de ene kant heb je gelijk, hoeveel apparaten die 4K 120hz uitsturen, wil je aansluiten? Of heb je uberhaubt. Om over 8K maar te zwijgen, dat kan deze TV niet aan.
Aan de andere kant, beetje future proof kan geen kwaad. Het is duidelijk een besparing, want er zijn andere merken die het wel hebben. En met deze premium prijzen, mag het best vind ik.
Bovendien heb ik mijn console wel direct aangesloten op de TV om latency te verminderen. Hoe goed de receiver ook is, elk apparaat voegt latency toe.
Volgens mij zijn diverse testen beschikbaar die aantonen dat een hdmi 2.1 processor of receiver geen input lag/latency toevoegt mits het gaat om hdmi video passthrough. Als je wel een processor hebt die beeldverbetering in de processor/receiver toevoegt heb je inderdaad wel extra latency.

Een professionele gamer gaat vaak voor een monitor met extreem lage latency. Tussen de diverse tv’s zit wel wat verschil, maar de av processor of receiver zou niet voor vertraging moeten zorgen.

Alle apparaten gaan bij mij naar de Anthem 70 8K processor en vanaf daar gaat 1 hdmi 2.1 kabel naar de tv (LG G2). Door een aparte av processor te gebruiken, kun je je versterker(s) en speakers behouden.
Wat een schitterende TV en nette review weer @Eric van Ballegoie!

Niet de meest populaire mening maar persoonlijk vind ik minimaal 55” ook wel en nadeel. Ik snap dat dit tegenwoordig de standaard is maar man wat een bakbeesten zijn dat :(
Als ik in de familie en vriendengroep kijk heeft bijna iedereen (op 1 65incher na) een TV die kleiner is dan 55”. Redelijke N=1 waarschijnlijk maar ik vond het opvallend.
Ik vind kleine dan 55" te klein of er mankeert wat aan mij ogen. (Ben serieus, dit jaar naar de opticien)

Ik zit ongeveer 4 meter van mijn 55" televisie af, bij sommige games heb ik last om de tekst te lezen.
Op 4 meter afstand mag je gerust een >65" pakken. Anders zie je zelfs niet eens dat het 1080p is. Zie ook: https://www.rtings.com/tv...-to-distance-relationship
Volgens deze website zou je zelfs een 90" moeten hebben om 4k te kunnen onderscheiden.

Voor gaming adviseren ze vaak zelfs om juist nog dichterbij je TV te zitten dan wanneer je gewoon een TV kijkt. Dat is mijn persoonlijke ervaring ook.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 22 juli 2024 14:36]

Snap neit dat outlets als rtings.com nooit highlighten dat het puur gaat om het onderscheiden van pixels. Maar je ziet wel degelijk een verschil in clarity en details puur omdat er meer informatie op het beeld is.
Snap neit dat outlets als rtings.com nooit highlighten dat het puur gaat om het onderscheiden van pixels. Maar je ziet wel degelijk een verschil in clarity en details puur omdat er meer informatie op het beeld is.
Het beeld en dus ook alle zichtbare details zijn letterlijk opgebouwd uit pixels.

Misschien ben je ermee in de war dat 4K materiaal vaak hogere bitrates en betere codecs heeft?
Snap neit dat outlets als rtings.com nooit highlighten dat het puur gaat om het onderscheiden van pixels. Maar je ziet wel degelijk een verschil in clarity en details puur omdat er meer informatie op het beeld is.
Outlets? Rtings is een gerenommeerde testwebsite die al jaren televisies testen. De gegeven informatie is gebaseerd op adviezen en onderzoeken van anderen. Neem ook 2 Optimal screen size and viewing distance - Wikipedia:
The resolution of the human eye (with 20/20 vision) is about one minute of arc. For full HDTV resolution, this one minute of arc implies that the TV watcher should sit 4 times the height of the screen away. At this distance the individual pixels can not be resolved while simultaneously maximising the viewing area.
Als je zoekt op het internet, zeggen alle bronnen wel dergelijk cijfers: screensize distance television at DuckDuckGo

Wanneer je op 4 meter van je scherm zit, betekend dit je een scherm moet hebben van 1 meter hoog ofwel een 80" scherm en dat geld dan voor 1080p. 4K op 55" op 4 meter, zou je niet goed moeten kunnen onderscheiden. Zoals OLED in 'Sony Bravia XR A95L - De helderste oledtelevisie tot nu toe' ook aangeeft, is het vaak wel zo dat 1080p content slechter gecodeerd is (vaak H264 ipv h265). Ook is het zo dat 4K materiaal bij dezelfde coderingsinstellingen, er beter uit ziet dan 1080p, omdat het meer informatie bevat. Dat zou je met name bij Youtube kunnen ervaren. Maar pak een 1080p Bluray en dan durf ik te wedden dat je het verschil niet merkt.

Zelf zit ik op 2,90 meter van een 49" TV af en ik kan nauwelijks het verschil zien tussen een goed geëncodeerde 1080p en 4k film. Zelfde geldt in Windows of KODI omgeving.

Maar blijkbaar heeft de 4k markering wel gewerkt, want iedereen moest ineens een 4K TV.
Apple claimde hetzelfde met de eerste Iphone retina schermen. Dat rond de 350ppi voldoende was en dat mensen niet meer details konden zien op hetzelfde schermformaat. Alleen konden mensen dit wel, nu hebben we 3x retina onderhand in plaats van de oorspronkelijke 2x retina.

Dat je de individuele pixels niet meer kan tellen betekent niet dat mensen niet meer details uit een image kunnen halen. Het is ook nog eens subpixel layout afhankelijk, sommige grids kunnen het beeld minder scherp maken. De cijfers praten altijd over het puur kunnen zien van individuele pixels. Niet de informatie, contrast etc naar aanleiding van een hogere resolutie.
De resolutie is grofweg verdrievoudigd sinds de Iphone 3G, waar de Iphone 4 voor assets een dubbele resolutie gebruikte. Bijvoorbeeld voor een icoon van 100x100 pixels groot werdt er een asset van 200x200 pixels gemaakt om meer details in dezelfde formaat asset te stoppen. Dit is met recentere modellen (3x) 300x300 pixels voor diezelfde formaat asset van 100x100 pixels geworden. De Iphone 4, de eerste retina mobile device van Apple had een ppi van 326 en dat is nu tussen de 458 en 476ppi geworden afhankelijk van het formaat Iphone wat je nu koopt. De grotere Iphones hebben inderdaad een "lagere" ppi vanwege het formaat scherm. Maar met dat formaat scherm zou de retina (2x) standaard gewoon 1 grote wazige bende worden. De scherpte is zichtbaar voor de gemiddelde gebruiker tussen een standaard formaat Iphone en een Max formaat. Volgens Dr Roger CLark is de resolutie van een menselijk oog in de juiste omstandigheden tot 576 mega pixels. 4K is er naar 12, denk daar maar eens over na.

Ik werk als UI designer voor oa IOS / MacOS apps, wordt daar goed voor betaald en dat met een reden. Dat ik dit soort details wel weet. Voortaan eventjes googlen voordat je kul de wereld in slingerd knul.
Je roept wat dingen die compleet losstaan van de fysieke schermen, waar het over ging.
“ De Iphone 4, de eerste retina mobile device van Apple had een ppi van 326 en dat is nu tussen de 458 en 476ppi geworden afhankelijk van het formaat Iphone wat je nu koopt.”
De plus modellen van de iPhone 6, 6s, 7 en 8 uitgezonderd, is er geen enkele iPhone met een hogere PPI dan de iPhone 4 (ze zijn allemaal hetzelfde) wat zwart-wit betreft. Alle OLED schermen hun pixels hebben geen RGB subpixels, ze missen 1 subpixel ik weet niet welke maar je hebt voor het vormen van praktisch alle kleuren 2 volledige pixels nodig bij OLED iPhones, terwijl de iPhone 4 altijd met 1 enkele volledige pixel het af kan. Dus als je een zwart-wit plaatje hebt dan is geen enkele iPhone in staat om een PPI hoger te hebben dan het eerste retina scherm.
De plus modellen van de iPhone 6, 6s, 7 en 8 uitgezonderd, is er geen enkele iPhone met een hogere PPI dan de iPhone 4 (ze zijn allemaal hetzelfde) wat zwart-wit betreft
Vrijwel geen content is puur zwart wit, te harde contrasten voor het oog. Er zal zelden puur wit op puur zwart of andersom getoond worden.
Alle OLED schermen hun pixels hebben geen RGB subpixels, ze missen 1 subpixel ik weet niet welke maar je hebt voor het vormen van praktisch alle kleuren 2 volledige pixels nodig bij OLED iPhones
Hangt heel erg sterk van de rendering af, Oled heeft altijd afwijkende subpixel layouts gehad, ook mede omdat blauwe pixels groter zijn dan de groene omdat blauw sneller slijt. Met de juiste anti aliasing technieken wordt dit dus teniet gedaan. Als er geen correct profiel wordt gebruikt kan er purple fringing optreden bijvoorbeeld. In de praktijk is de scherpte zo goed als identiek aan een standaard IPS display pixel layout, er zijn evenveel rode, groene en blauwe supixels per pixel. Niet zoals het oudere pentile waarbij inderdaad een subpixel gedeeld kon worden. Je moet de layout cluster als een "<" lezen. https://www.displaymate.c...Diamond_Sub-Pixels_1a.jpg

Nee een Iphone 15 gebruikt niet 2 pixels om 1 pixel te tonen overigens. Dat is kolder.
Nee een Iphone 15 gebruikt niet 2 pixels om 1 pixel te tonen overigens. Dat is kolder.
Denk er eens goed over na en kijk naar je eigen gelinkte plaatje. Stel je voor dat je paarse pixels moet afbeelden. Voor de kleur paars is een rode en blauwe subpixel nodig. Je kunt dus maar 9 paarse pixels afbeelden. Horizontaal 3 en verticaal 3. Als je echter alleen groene pixels moet tonen dan kan je binnen jouw zelfde plaatje 36 groene pixels renderen, 6 bij 6. Jouw genoemde PPI van 458 en 476 is effectief alleen voor de kleur groen

Voor de meeste kleuren is de iPhone resolutie dus al 14 jaar hetzelfde. Omdat jou dit nog nooit in je leven is opgevallen terwijl je naar eigen zeggen een goedbetaalde baan als UX designer hebt, kan je best stellen dat Apple gelijk had in 2010.
Lees mijn reply nog eens, beeld je dan in dat elke pixel even groot is en teken pixels grids in de vorm van een < teken of draai het plaatje 45 pixels. Jij denkt teveel in een traditioneel pixel grid en gaat uit ervan dat een OS geen render optimalisaties toepast toegespitst op een subpixel layout. Dit kan de optische resolutie maken of breken. Je hebt echt geen benul waar je het over hebt. Dunning Kruger effect en je hebt het niet eens door.

Lees hier verder https://en.wikipedia.org/wiki/Subpixel_rendering

[Reactie gewijzigd door Sn0wblind op 22 juli 2024 14:36]

Ik hoef me helemaal niets in te beelden, volgens jouw verhaal heeft de iPhone X een hogere PPI dan de iPhone 8 Plus. Immers heeft de 8Plus een PPI van 401, terwijl de X een PPI heeft van 458, klopt dat? De iPhone X zou in dat geval scherper moeten zijn terwijl deze dat in de praktijk niet het geval is, hier zijn beiden onder een microscoop:

https://media.idownloadbl...n-the-right-iMore-001.jpg
Dat is niet onder een microscoop, dat is vanaf een angle met een macro lens en dan ook. Lees eens de link welke ik een post eerder stuurde.

Edit ik maak je het even makkelijker.
Subpixel rendering requires the software to know the layout of the subpixels. The most common reason it is wrong is monitors that can be rotated 90 (or 180) degrees, though monitors are manufactured with other arrangements of the subpixels, such as BGR or in triangles, or with 4 colors like RGBW squares. On any such display the result of incorrect subpixel rendering will be worse than if no subpixel rendering was done at all (it will not produce color artifacts, but it will produce noisy edges).
Zie ook met de moderne QD Oled schermen welke nu 2 jaar bijna op de markt zijn. Daar zijn nogsteeds geen subpixel layout profielen voor binnen Windows en MacOS. Daarom ogen deze minder scherp en zie je purple fringing rondom hoge contrast vormen. Zodra er wel een profiel voor gefixed is (er zijn community profiles) neemt de optische scherpte toe en zijn deze problemen er niet.

[Reactie gewijzigd door Sn0wblind op 22 juli 2024 14:36]

Persoonlijk vind ik de aanbevelingen van ratings.com grote onzin, tenzij je pixels wilt tellen. Volgens de website zou 480p voor mij al voldoende zijn op een 55" scherm van bijna 4 meter. Maar als als ik alleen al schakel tussen een lokale omroep (SD format) en de rest dan zie ik al een enorm verschil.
55” op 4 meter + heb ik ook moeite mee en ik ben onder de 30. Bij games zijn sommige UI en HUD elementen gewoon echt voorzien van kleine letters en moet ik mijn ogen meer inspannen. Thuis ben ik niet de enige die deze mening heeft.
Dat klopt, voor een 55 inch is de ideale kijkafstand ongeveer 2,7 meter. Op 4 meter zou je idealiter een tv van rond de 90-92 inch hebben.

Dit artikel legt het goed uit: https://www.rtings.com/tv...-to-distance-relationship

Ik heb zelf maar een klein appartementje, dus ik zit op ongeveer 2.5-2.7 meter van mijn 55 inch televisie, en dat voelt echt ideaal. Afhankelijk van de indeling van je woonkamer zou je je bank een stuk dichterbij kunnen halen, dat is goedkoper dan een nieuwe televisie ;)
Dat is wat mensen voorschrijven. Wij hebben een 49 inch op 2,5 meter, en als ik daar pal voorzit dan vind ik dat toch echt wel groot.
Ik heb een 65 inch tv en vind text/ui vermoeiend in 4k daarom zet ik de games altijd op 1440p dit verhelpt het probleem. Gelukkig kan dat op de PC. Nintendo Switch gaat ook goed, geen idee hoe dat met andere consoles zit
Op PS5 en XBX|S (speelde de vorige generatie ookal) is tekst regelmatig te klein voor mij om comfortabel te lezen. Het spel Riftbreaker staat mij bij als één van de slechtste gevallen waar ik letterlijk de ingebouwde vergrootglas functie van Xbox heb moeten gebruiken om tekst te lezen.

Net als met web design worden ook game UI's al jaren steeds meer voorzien van ongebruikte ruimte. Als ik een ouder spel opstart op hetzelfde scherm dan heb ik geen enkel probleem om de tekst te lezen. En ondanks dat het spel op een lagere interne resolutie wordt gerenderd wordt er niet persé minder informatie getoond.

UI design met kleine tekst is al jaren één van mijn grote irritatie punten.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 22 juli 2024 14:36]

Wat wel irritant is als er tips in beeld komen die zo klein zijn dat je op staat en naar de tv loopt en ze al weer weg zijn voordat je de eerste zin gelezen hebt.
Gelukkig kan dat op de PC
Helaas is dat nodig op de PC..
Is UI / tekst grootte in games nog steeds afhankelijk van de resolutie? Zou niet zo moeten zijn.
Alles hangt af van de kijkafstand :)

55" op 4 meter is zeker niet overdreven groot. Ik zit op 3,60 meter met een 55". Het gaat prima, maar een 65" zou eigenlijk leuker zijn.

Aan de andere kant, we hebben thuis een 2e tv hoek met een kijkafstand van tussen de 2,00 en 2,40 meter (afhangende van hoe je gaat zitten). Ik heb daar ook even de 55" neergezet en dat vond ik niet fijn. Ik moest teveel bewust naar de hoeken van de tv gaan kijken, dat kijkt heel onrustig (alsof je te voorin de bioscoop zit). Daar staat nu een 48" model, wat in de basis een klein tv'tje lijkt maar het kijk daar heel leuk.

Ik heb bij het bepalen van het formaat ook de verhouding tussen kijkafstand en schermformaat in een Excelletje gezet. Dat werkt heel verhelderend. Wil ik in de woonkamer dezelfde beleving hebben als in de 2e tv hoek met de 48", dan moet daar een 73" komen te staan... (en dat gaat niet gebeuren ;) )
Hier ben ik het 100% mee eens, 55" is echt groot voor een 'kleinste' maat.
Tot afgelopen jaar produceerde Samsung de QD-OLED panelen alleen op 55 en 65 inch. Daar is de 75 op tijd bijgekomen voor dit model. Ze produceren nu ook kleiner (weet alleen niet zeker of dat ook 4K is), dus wellicht dat het model van volgend jaar ook kleiner beschikbaar komt?
Samsung heeft dit jaar toegang tot WOLED-panelen van LG en die gaan ze in hun hele lijn doorvoeren. Er komen dus ook 42"- en 48"-OLED-televisies van Samsung, ik verwacht ze zelfs in twee series: S85D en S90D. Ik zou willen stellen dat 2024 het jaar is dat er weer wat te kiezen valt voor mensen die een kleine televisie willen. Kleiner dan 42" blijft wel problematisch, maar daar zou ik stellen dat vrijwel altijd het interieur aangepakt moet worden.
Ongetwijfeld correct, maar daar heb je nog geen kleiner paneel mee voor deze lijn QD-OLEDs. Als je een 42" WOLED wil dan kun je nu toch ook al gewoon een LG kopen?

Er zijn al 32" 4K QD-OLED panelen aangekondigd voor monitoren dus het probleem van vorig jaar dat ze de pixeldichtheid niet hoog genoeg kregen voor 42" en 48" lijkt me opgelost. Vraag blijft natuurlijk of ze die maat ook daadwerkelijk gaan produceren.
Er zijn een hoop meer aspecten aan een televisie dan alleen het paneel. Voorkeur voor een besturingssyteem, beschikbare aansluitingen, esthetische vormgeving e.d. spelen allemaal een rol. Alleen één model van LG in 42" was wel erg beperkt, dus het is mijn inziens zeer goed nieuws voor wie een kleine televisie wil, ook al zit er hetzelfde paneel in.
Ik denk iedereen die een kleinere TV willen dan 55", hebben sowieso niet de behoefte aan de beste kwaliteit om content te kijken. Daarom zie je dat <55" TV's (voor in de woonkamer) vooral aanwezig zijn in het wat goedkopere segment.

Dat is ook mijn ervaring in mijn omgeving. Mensen die een wat kleinere TV hebben kijken meer reguliere content voor op de achtergrond of dingen als boer zoekt vrouw, sitcoms, RTL4. Een goede en wat grotere TV komt pas tot zijn richt bij films en goede (filmische) series. Hier zijn de shots meer uitgezoomd en voegt HDR wat toe. Sterker nog, het 20:00 journaal vind ik al snel te groot op mijn 49" TV op 2.9 meter, terwijl bij films ik het scherm veels te klein vind (ook bij 16:9 content).
Het is vooral de markt waar de makers zich op richten. Over het algemeen gezien worden de kleinere TVs gekocht door mensen die wat minder willen en/of kunnen uitgeven aan een TV omdat ze de TV bijvoorbeeld niet zo belangrijk vinden. Dus ga je weinig high end modellen verkopen in het kleinere segment. Ik snap daarom de keuze wel om de TV niet in kleinere formaten uit te brengen, want het levert veel te weinig op.

Ook weet ik niet of de QD-OLED panelen makkelijker klein te produceren zijn.
Het verhaal bij de normale OLED panelen was destijds dat de kleinere modellen zelfs duurder waren om te produceren dan een 55" model. Dat verklaart ook het zeer gering prijsverschil tussen bijvoorbeeld een 48" en een 55" model.
Well nadeel is dat dan?

120" projectiescherm hier :)
Hierboven ergens schrijft iemand “ Ik heb zelf maar een klein appartementje, dus ik zit op ongeveer 2.5-2.7 meter van mijn 55 inch televisie, en dat voelt echt ideaal.”

Dat is alsof jij 12 meter van jouw projectiescherm af zit
Grappig genoeg niet, we zitten op een 3 meter, wat zou het nut zijn om zo ver weg te zitten?
Dan ervaar je hoe het is om een kleine 55 inch televisie te hebben waar je 2.5-2.7 meter van af zit, wat een groot aantal mensen als ideaal ervaren op deze website.
Als ik het eens uitreken zou dat iets onder de 6m zijn. Veel te klein voor ons die graag in een film/serie zitten.
Pas vanaf 6 meter hoeft je oog niet meer te focussen en kun je ontspannen kijken. Nu zit ik ook niet op 6 meter van m'n 65" tv, maar bij projectie / bioscoop is dat dus een mogelijkheid.
Je ogen zijn toch altijd gefocussed ? gelijk wat de afstand?
Ja, maar vanaf 6 meter en verder zijn je ogen gefocust op oneindig en hiervoor hoeven je oogspieren zich niet in te spannen om de lens in je oog te vervormen.
Tja een 240 inch scherm(om dezelfde grootte te hebben) is 3m hoog en past dus niet in ons huis :-)

[Reactie gewijzigd door k995 op 22 juli 2024 14:36]

Het kijkt onrustig én het wordt lelijk (de pixels worden echt te groot bij de gemiddelde content kwaliteit).
nee hoor, 4k en op 120" kan je echt geen pixels zien.
Zelfs 1080p "upscaled" (nvidia shield) zie je dat niet .
nee hoor, 4k en op 120" kan je echt geen pixels zien.
Zelfs 1080p "upscaled" (nvidia shield) zie je dat niet .
Met alle respect, maar dit kan toch bijna niet...

Je zegt zelf dat je op 3m afstand zit met 120". Om het even naar mijn eigen situatie om te rekenen, dat staat gelijk aan een scherm van 95" op 2,4m. Ik vond 55" op die afstand al gewoon niet mooi meer met Youtube en allerlei andere bronnen die geen snaarstrakke output leveren. En dan nog is het verschil tussen de genoemde 55" en 95" zo ontzettend groot... Hoe ga je daar ontstappen naar kunnen kijken. Alles went, maar ik zou dat echt niet kunnen.
Youtube en allerlei andere bronnen die geen snaarstrakke output leveren.
Sorry ga je nu echt zelf opgenomen youtube filmje vergelijken met een deftige bron van een film?
Ja als ik een 720p film zelf in een cinema opgenomen opzet tel ik idd pixels.


Ik spreek van 4k bluray 50-75 Mbit/s in een goede codec.
Youtube 1080p of zelfs 4k komt daar niet in de buurt van in de meedte gevallen.

En nee dan zie je geen pixels, zet je het stil ga je dichter of ga je echt goed kijken in bepaalde scenes in een stil beeld ja dan wel maar als je gewoon kijkt op die afstand zie je echt niks van pixels.
Ik weet niet waar ik het zag (Tweakers) maar de trend is steeds groter. Niet geheel verwonderlijk want grote schermen worden alsmaar goedkoper. En eigenlijk wend een groot scherm toch best wel, ik zou niet upgraden puur om een groter scherm thuis te hebben maar als dit scherm kapot gaat vermoed ik toch wel dat de volgende een 65/75" wordt in plaats van 55". In een gemiddelde woonkamer is dit absurd groot, dat ben ik met je eens maar tegelijkertijd toch ook wel lekker om naar te kijken.

Zelf ben ik ook in afwachting dat de hele grote schermen zoals LLT onlangs reviewde gemeengoed worden in het Westen. Als film enthousiasteling lijkt me een 120" toch wel geweldig in de kelder.
Als je ziet wat moeite hij ermee heeft dan betwijfel ik dat. het is gewoonweg te groot en onhandig dat de doornsee gebruiker dit zou doen.
Eens, ik zelf vind 55 inch ook groot, te groot in ons huis, qua afstand.
Mid 40 inch, zeg rond de 45 inch is een mooiere maat voor veel huiskamers.
Maar die maar is steeds moeilijker te vinden en zeker in de topmodellen niet leverbaar,
Lijkt me een gemiste kans van de fabrikanten.
Maarja, de uiteindelijke verkoopaantallen zullen de doorslag geven voor de fabrikanten.
Maar ik blijf het jammer vinden, die trend van steeds groter :)
Je zag dat ook met PC monitors
Mijn volgende tv zou ik ook wel van Sony willen hebben, het merk spreek me aan. Alleen jammer dat hun producten vaak best duur zijn. Heeft iemand ervaring met hun producten? Hoe is de kwaliteit qua bouw en materialen?
Ik heb veel Sony spullen thuis staan (tv, surround, telefoon, playstation). Want ik persoonlijk fijn vind aan het merk is bouw kwaliteit en design. Goed en netjes afgewerkt, met een mooi strak design. Plus, er zit niet zoveel poes pas op. Je hebt Google TV zoals elk ander merk, maar verder weinig Sony bloatware. Plus ik vind Sony schermen vaak natuurlijker over komen qua kleuren ipv over saturatie.

[Reactie gewijzigd door SuperflipNL op 22 juli 2024 14:36]

Ik ben persoonlijk heel tevreden met mijn Sony TV, al helemaal in vergelijking met de LG TV van mijn ouders of de Philips TV van een vriend. Zijn wel allemaal LCD TVs, dus qua OLED durf ik daar niet veel over te zeggen, maar de weergave vind ik veel prettiger bij de Sony. Ook het OS is veel fijner dan bijvoorbeeld LG's WebOS.
de minileds zijn een stuk scherper geprijst dan hun oleds daar moet je echt opletten op een deal
Ik twijfel nog een beetje tussen de Oled en de miniled. Alhoewel gaat mijn voorkeur naar de miniled.
Wat een lelijk design op de voet. Het is natuurlijk heel persoonlijk, maar ik vind het helemaal niks. Deze tv zou ik dus aan de muur bevestigen... maar... hij is vrij dik en de aansluitingen komen niet uit in het midden onder de tv... (of zie ik dat verkeerd?). Wat een ontwerpmisser.

Als je je tv écht plat tegen de muur wil hebben, dan is er maar 1 echte koning en dat is de Samsung OLED S95C. Ja ik ben bevoordeeld, want ik heb deze, maar van muur tot voorkant tv bij elkaar is dit slechts 18,5 mm! 7,5 mm tussen muur en tv en de tv zelf is 11 mm dik. Waanzinning plat dus.
Deze Sony is zonder muurbeugel al 34mm dik. De LG G3 is bijv. 24mm dik (zonder beugel).

En vwb de helderheid, ik vind mijn S95C al veel te helder en heb dat de instellingen teruggeschroefd. Doet gewoon pijn aan je ogen als de helderheid op 100% staat.
Eerlijk gezegd zou ik niet weten waarom iemand de Sony nog zou prefereren. Misschien als je erg dol bent op het design, maar persoonlijk hang ik zo'n ding toch aan de muur en zoals het nu staat, boeit het mij niet zo of ie een cm dikker is. Ik ben nog van de oude garde en vond zelfs mijn eerste plasma al plat. Tsja...als je die dikke toeters van vreoeger gewend bent, is alles plat :+

Maar technisch gezien is het een Samsung S95C en uit alle metingen blijkt dat de Sony alleen op helderheid iets beter is, en er was geloof ik één test met afwijking tov grijs waar de Sony iets beter scoorde. De rest van de metingen vwb kleurweergave was de Samsung (iets) beter of gelijk. Dan kies ik voor €1000 minder uitgeven. Die helderheid moet ik nog maar zien of dat zo belangrijk is. Ik heb momenteel een Philips (LG OLDED) hangen en die verblindt mij ook af en toe in HDR (ding is inmiddels 4 jaar oud). Ben benieuwd of er strakt mensen komen met netvliesschade door een tè heldere TV :+
Mijn eerste (eigen) tv was een zwart-wit beeldbuis met draaiknoppen (!) om van kanaal te wisselen. Dus ik heb ook een lange weg afgelegd qua tv's. De S95C plat tegen de muur is toch echt wel een knap staaltje technologie hoor, het geeft een hele luxe uitstraling en iedereen die het ziet verwondert zich dat tv's tegenwoordig zó plat zijn. Dan vind ik (persoonlijk) 2,5 of 3,5 cm gewoon een 'dikke' tv.

NB geen idee waarom mijn initiële reactie op 0 staat, want volgens mij is het een inhoudelijke toevoeging aan het artikel. Het gaat over het uiterlijk in vergelijking met andere, vergelijkbare tv's... 8)7
sony, philips en tcl gebruiken google tv, dat prefereer ik toch wel over webos of tizen
Ja, dat is wel een dingetje inderdaad. Maar ook dat is te fixen door er een Nvidia tussen te hangen. Ik heb op die Philips ook Android TV, maar daar heeft Philips weer aan zitten klooien en er een zeer zwakke cpu in geduwd, zodat ik met Kodi bepaalde films gewoon niet kan kijken. Bovendien heeft Philips er ook nog eens een 100Mbit netwerkpoort op gezet. Onbegrijpelijk!
Ook een LG heeft een 100Mbit netwerkpoort ! Inderdaad onbegrijpelijk, als of dat duppie extra de tv onverkoopbaar maakt.

Nu moet e.e.a. via wifi omdat die sneller is, maar wifi is nooit zo stabiel als een netwerkkabel! Of men moet weer hele dure wifi kopen en dat alles omdat LG een duppies bezuinigd.

[Reactie gewijzigd door PsiTweaker op 22 juli 2024 14:36]

nu heb ik nog geen arm spelers (tv of los) gezien die meer dan 100mb heeft, 1 van de reden dat ik de firestick 4k max gekocht heb want wifi 6.

die heeft alleen weer als nadeel dat die maar 8gb opslag heeft, je kan het wel uitbreiden maar het aantal apps dat zich daarop laat instaleren is miniem.
Een Nvidia Shield TV Pro heeft 1Gb en verder alles aan boord voor een goede ervaring qua afspelen van films. Ik had er een en heb 'm met mijn stomme kop weggedaan omdat die Philips die we kochten ook al Android TV had en, verkeerde info, een 1Gb netwerkpoort (stond ergens bij een review oid). Achteraf spijt van, maar ja...

Die interne smart tv meuk is altijd slecht. Of het kan niets, wordt niet meer ondersteund of ze hebben er een zodanig traag (goedkoop) platform onder gedaan dat het gewoon niet leuk is. Ik had met die Kodi werkelijk nooit problemen met wat ik dan ook afspeelde. Maar nu met die Philips moet ik kijken of het de juiste codec is, want soms speelt ie H265 (HEVC) niet goed. Soms wonderbaarlijk genoeg wel, maar meestal niet. Dan is het in slow motion (ik zie dan dat ie software decoding doet) of ik krijg alleen maar gekleurde vierkantjes in beeld. Echt zwaar köt. Op die Shield had ik dat nooit.Daar werkte alles gewoon. En daar zit ook een snelle CPU is, waardoor zelfs software encoding/decoding goed gaat.
enige wat ik merk is dat kodi 20 meer last heeft met telefoonopnamen die verliezen soms hen verhouding

qua prestaties doet die firestick het uitstekend gebruikt ook de afstandsbediening van de tv maar het zou mooier zijn een tv met wifi 6 zou wel beter zijn weer een apparaat minder
Samsung geen dolby vision en slechtere bouw sony staat bekend als goede bouwer en ook goed qua settings
Een goede review! Jaar op jaar zien we toch dat Sony vaak de beste TV’s maakt. Goede panelen, ze hebben de beste eigen beeldverwerking processor en tijdloze designs. Ze zijn alleen ook altijd hoog in prijs. En dan vind ik twee full specificatie HDMI 2.1 aansluitingen erg jammer (zeker voor dit soort prijzen).
Gewoon een jaar wachten op een nieuw model, doe ik ook al met mijn afgelopen 2 tv’s.

LG c8 van 2018 in januari of februari 2019 gekocht, van meer dan 2000 euro voor 1350 ofzo gekocht.

C2 heb ik aan einde van jaar gekocht toen die uit kwam, die ging ook van 2400 euro ofzo over de toonbank voor net geen 1500 euro.
Ik heb het geld wel maar ga echt geen 2000 euro of meer voor een tv uitgeven.
Gewoon een jaar wachten op een nieuw model, doe ik ook al met mijn afgelopen 2 tv’s.
Gerucht gaat dat dit mogelijk de laatste QD-OLED van Sony zal zijn, en dat ze hierna gaan storten op microLED.
Zal wel heel jammer zijn.
Ze zijn wel erg duur. Volgens mij heeft deze TV vrijwel hetzelfde paneel als de Samsung S90C, die letterlijk de helft kost. Alleen de maximale helderheid is iets anders geconfigureerd, maar alsnog is deze relatief hoog bij de Samsung S90C.
Wat ik mis in de review is welke HDR formaten de TV ondersteund.
HDR10, HLG, Dolby Vision (bron)
Bijzonder dat Dolby Vision wordt ondersteund. Op de PS5 weigert Sony dat nog altijd, wat mij er van weerhoudt om vanaf dit apparaat Netflix e.d. te gebruiken. Zal wel iets met licentiekosten te maken hebben...

Wat ik ook mis in de review en de Sony pagina is of de netwerkpoort wel een gigabit poort is.
DV is al een aantal jaar de standaard bij Sony. Een van de redenen (voor mij) om hem boven de Samsung te nemen, die HDR10+ heeft. Google TV vs Tizen ook.

Networkpoort is 100mbit.

[Reactie gewijzigd door BoomSmurf op 22 juli 2024 14:36]

Als de netwerkpoort 100mbit is ga je dus sowieso geen fatsoenlijke 4K HDR content kunnen streamen?
Is er een streamingsdienst met fatsoenlijke 4K HDR films en series die niet een absurd lage bitrate hebben dan?
De enige service die in de buurt komt van die bitrate is Sony's eigen Bravia Core, die doet 80mbit. Zelf heb ik er een Nvidia Shield aan hangen voor alle content, maar je kunt ook een snellere USB dongle inpluggen.
Netwerkpoort is 100Mbit, voldoende voor de meeste streamingdiensten.
Behalve voor de Sony eigen BraviaCore (Pure Stream) dienst die je 2 jaar lang gratis mag streamen en 10 credits krijgt om redelijke blockbusters voor jezelf te claimen. BraviaCore streamt tot 80 Mbit (4K/DV/Atmos/IMAX Enhanced), dat gaat met wat horten en stoten op LAN. Op mijn 65A95K heb ik zelf een USB 3.0 naar Ethernet adapter van Cable Matters van Amazon gehaald. Ik haal nu 350/350 Mbit. WIFI zou sneller moeten zijn maar ik heb altijd wired gebruikt.
Ik snap de race van de meeste heldere TV niet echt. wil je buiten in de volle zon TV kunnen kijken?
Maar dan zou je geen Oled moeten gebruiken omdat deze zeer slecht tegen UV licht kan. Ik heb liever een tv waar de kleuren en contrast goed zijn. het doet nu al pijn aan mijn ogen met de Q90A aan mijn ogen vooral als het HDR aan staat. HDR is meer dan alleen meer licht.

en ja ik snap dat de contrast en waarde is tussen licht en donker. dus hoe helderder en donkerder het scherm kan voorbrengen hoe beter je contrast waarde.

mijn voorkeur gaat toch wel uit naar oled maar mijn ervaring is wel dat deze techniek zeer gevoelig is. ik heb ook een LG C1 , ja al wat ouder. daar is na jaar een nieuwe paneel in gegaan en 3 jaar later heb ik meer dat 50 dode pixels in het scherm, als het niet meer is. vooral aan de rand van het scherm. Dat lijkt op kwaliteit problemen. scherm heeft wel meer dan 3000 uur gedraaid maar dat is niet echt heel veel in 3 jaat tijd.

Ik zou elke oled tv eigenaar aanraden om de grijs waarde te testen op je paneel daar mee kan je echt goed zien hoe goed je OLED TV je paneel kan trainen. vooral na het gamen. er zijn filmpjes van op youtube. Dit is ook waarom je na een bepaalde tijd de uniformiteit flink wordt aangetast en dat sommige mensen die daar gevoelig voor zijn dus ervaren dat heel je tv vlekkerig is geworden. Dit verschilt per tv/monitor model heel sterk. Maar helaas lees je hier op Tweakers daar niks over. Dit is misschien wel het belangrijkste eigenschap van een OLED tv. En meestal hoe feller de TV hoe erger het inbranden
Ik begrijp je angst en opmerkingen wel hoor, maar jouw (slechte) ervaring met OLED is natuurljk niet voor iedereen zo.
Zelf heb ik nu ook al een aantal jaar een OLED en nog geen dode pixel gezien.
Wel ben ik er heel voorzichtig mee qua zonlicht inderdaad en als het lente/zomer is plaats ik altijd een doek over het scherm als deze uit staat zodat de zon er geen vrij spel op heeft.
(zon staat in het voorjaar in de ochtend altijd vol op de tv, dat is niet heel bevorderlijk voor het scherm heb ik al gemerkt)
Ondanks dat zie ik wel wat jij ook aangeeft, dat de uniformiteit, vooral met een grijze achtergrond niet meer helemaal top is en zie ik dus ook wel lichte vlekvorming ontstaan al.

Tevens helemaal met je eens dat ik echt geen behoefte heb aan een nog fellere TV. Zie daar het nut niet van in. Als het te zonnig is sluit ik toch de helft van mijn gordijnen anders zit je naar je eigen reflectie te turen.. Maar goed, iedereen is natuurlijk anders en er zijn mensen die het liefst zonnebank bruin worden van een uurtje TV kijken. Ieder zijn meug natuurlijk.
Op een zonnige dag wil je ook zonder de gordijnen dicht TV kunnen kijken. Daarom is helderheid belangrijk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.