Door Tomas Hochstenbach

Redacteur

De nieuwe grote Windows 11-update is er

Maar hij heet niet 23H2

26-09-2023 • 19:00

308

Windows 11 2023 Update

Om meer focus aan te kunnen brengen, stelde Microsoft het aantal grote Windows-updates bij van twee naar één per jaar. Eén moment om de aandacht te pakken en 's werelds meest gebruikte desktopbesturingssysteem in het zonnetje te zetten, dus. Dat leek dit keer best aardig te gaan: er werd vorige week zelfs een heus evenement opgetuigd rondom enkele nieuwe Surface-aankondigingen en de 'volgende grote update voor Windows 11'. Dat moest versie 23H2 zijn, zo veronderstelden vrijwel alle media die er verslag van deden.

Nou, niet dus. Pas in de voorbije dagen werd, na grondig rondvragen door bekende Microsoft-watchers als Zac Bowden, duidelijk dat de groots aangekondigde update slechts een cumulatieve patch (KB5030310) voor de bestaande Windows 11-versie 22H2 betreft. Daarin heeft Microsoft echter wél een groot deel van de voor 23H2 verwachte functies gelepeld.

Wat daar het nut van is? De nu gebruikte techniek voor het verspreiden van een update zorgt voor een vlotte installatie, vergelijkbaar met de maandelijkse beveiligingspatches, terwijl een volwaardige 23H2-uitrol stapsgewijs en vooral traag zou zijn verlopen. Bovendien zouden gebruikers de update dan eenvoudig hebben kunnen uitstellen. Volgens de eerder aangehaalde journalist zou Microsoft prioriteit hebben gegeven aan een snelle beschikbaarheid van met name de op AI gebaseerde Copilot-functie.

Zo komt het dat je vandaag niet Windows 11 23H2 kan installeren, maar na het updaten wel vrijwel alle voor 23H2 geplande features kunt gebruiken. De 'echte' 23H2-release, met een updateassistent en iso-bestanden, volgt vermoedelijk later dit jaar. Het doel van die release zal echter vooral zijn om ervoor te zorgen dat oem's weer een verse release hebben om te kunnen voorinstalleren op pc's. Wat nieuwe features betreft hoef je daar nu weinig meer van te verwachten.

Hoe installeer je de Windows 11 2023-update?

De grote Windows 11-update in 2023 bestaat door de aanpak van Microsoft niet uit één grote patch zoals je gewend bent, maar uit twee kleintjes. Eerst installeer je een zogenaamde 'Windows-configuratie-update', die na installatie een reboot vereist. Mogelijk moet je het vinkje 'Krijg de nieuwste updates zodra ze beschikbaar zijn' (tijdelijk) aanzetten voordat deze update aan je wordt aangeboden. Na de reboot kun je de daadwerkelijke 'Cumulatieve update voor Windows 11 Version 22H2' met nummer KB5030310 installeren. Sommige aanpassingen aan ingebouwde apps vereisen daarnaast nog losse updates via de Microsoft Store.

Installatie

Waarschijnlijk is de update vanaf dinsdag 26 september 2023 om 19.00 uur beschikbaar voor gebruikers die geen deel uitmaken van het Windows Insider-programma. Insiders konden al eerder met een deel van de features aan de slag.

AI in Windows met Copilot

Een van de voornaamste nieuwe functies in Windows 11 is Copilot, een assistent op basis van de AI-technologie van Bing Chat, die op zijn beurt weer gebruikmaakt van OpenAI's GPT4. Wie Microsofts webbrowser gebruikt, zal de interface van de Windows-chatbot bekend voorkomen, want hij is duidelijk gebaseerd op de vergelijkbare functie die al langer in Edge zit. De chatbot is in Windows geïntegreerd als een zijbalk die vanaf rechts in beeld schuift en kan worden geopend met de sneltoets Windows+C of de knop op de Taakbalk. In- of uitschakelen daarvan kan via Instellingen → Personalisatie → Taakbalk.

Naast babbelen met Bing Chat, naar wens in de precieze, creatieve of gebalanceerde modus, kun je met Copilot ook plaatjes laten genereren, een samenvatting laten maken van je huidige tabblad in Edge en systeeminstellingen veranderen. De assistent kan bijvoorbeeld de nachtlampfunctie aanzetten, een screenshot maken of de 'niet storen'-modus inschakelen. Die integratie met veelgebruikte Windows-instellingen is de belangrijkste extra functionaliteit ten opzichte van de chatbot in Edge.

Copilot verkeert nog in de previewfase en je zult er waarschijnlijk niet direct over beschikken na het installeren van de Windows 11-update, zeker als je je installatie op Nederlands hebt staan. Copilot zou namelijk nog niet voldoen aan de AVG.

Microsoft Copilot
Bron screenshot: Windows Central

Windows Foto's-app kan achtergrond vervagen met AI

De enige tijd geleden compleet vernieuwde Foto's-app in Windows 11 is in de nieuwe update verder uitgebreid. Zo kun je nu met objectherkenning zoeken op voorwerpen die in foto's voorkomen, mits die zijn opgeslagen in OneDrive. Bij alle foto's ongeacht de bron kun je in de bijgewerkte app de achtergrond van je foto vervagen, waarbij je de intensiteit van het effect kunt instellen en de automatische selectie handmatig kunt finetunen.

Foto's

Knipprogramma kan tekst kopiëren of weglakken in screenshot

Ook de populaire Snipping Tool kent wat nieuwe functies. Na het maken van een screenshot kun je tekst laten herkennen en direct vanuit het plaatje selecteren en kopiëren. Ook het zwart weglakken van tekst is via diezelfde functie mogelijk. Filmpjes opnemen was al langer mogelijk, maar nu kan het Knipprogramma daarbij ook geluid opnemen.

Knipprogramma

Ook AI in Paint

Zelfs het oude vertrouwde Paint krijgt AI-functies. Waarschijnlijk worden die binnenkort toegevoegd met een extra appupdate via de Microsoft Store; in de vandaag beschikbare update is de enige nieuwe functie een dark mode. Daar komt binnenkort echter nog het nodige bij. Insiders in het bètakanaal kunnen bijvoorbeeld aan de slag met transparante png's, ondersteuning voor lagen en een functie om het onderwerp van een plaatje vrij te maken, oftewel de achtergrond te herkennen en verwijderen.

Paint

Nieuwe Outlook-app vervangt ingebouwde Mail- en Agenda-apps

Microsoft kondigde eerder al aan dat het voornemens was om de ingebouwde Mail- en Agenda-apps te vervangen door één Outlook-app. Dat gebeurt met deze release al eerder dan verwacht, al blijven de oude apps nog tot het eind van 2024 bruikbaar. Achterliggend maakt de app gebruik van de infrastructuur van Outlook.com, dus gebruikers daarvan zal de indeling bekend voorkomen. Aanpassingen aan de implementatie en het ontwerp zorgen ervoor dat de app toch wat meer 'native' aanvoelt.

Outlook appOutlook appOutlook app

Kladblok onthoudt niet-opgeslagen bestanden

Ook Kladblok, dat na jarenlange stilstand recent al van ondersteuning voor tabbladen werd voorzien, krijgt weer wat aandacht in de 2023-update. Het programma onthoudt vanaf nu de geopende tabs, ongeacht of ze uit opgeslagen of niet-opgeslagen documenten bestaan. De complete sessie, inclusief niet-opgeslagen documenten en bijvoorbeeld bewerkingen aan opgeslagen documenten, wordt opnieuw getoond als je Notepad later weer opent.

notepad

Verkenner krijgt opfrisbeurt en galerijweergave

Microsoft heeft ook de Windows Verkenner niet ongemoeid gelaten in de 2023-update. De header lijkt nu meer op die van een webbrowser, met knoppen voor vorige, volgende en verversen op een centrale plek. Ook in gedrag lijkt de software wat meer op je favoriete browser; je kunt nu een nieuw venster creëren door een tabblad buiten het bestaande venster te slepen. Met browsers als referentiepunt is dat een logische actie, maar in de Verkenner werkte dat tot nu toe nog niet.

Een andere welkome toevoeging is dat de Verkenner nu zelf veel meer archiefbestanden kan openen. Tot nu toe kon je alleen .zip-bestanden uitpakken, maar vanaf de 2023-update kan dat ook met bijvoorbeeld .rar-, .7z- en .tar-bestanden. De mogelijkheid om zelf bestanden in te pakken blijft wel beperkt tot .zip's.

7z rar

Bovenaan in de linkerzijbalk is een geheel nieuwe optie verschenen. Galerie toont een visueel aantrekkelijk overzicht van al je foto's en video's, waarbij de scrollbalk als een tijdlijn werkt. Het concept erachter is vergelijkbaar met dat van galerij-apps zoals je die van smartphones kent; je kunt de mediabestanden dus makkelijk openen of bewerken. Via de Verzameling-knop kun je instellen welke mappen de Verkenner moet indexeren voor deze functie.

Gallery view

Met de nieuwe volumemixer pas je het geluidsniveau per app aan

Met de vernieuwing van de taakbalk in Windows 11 werd de oude volumemixer verbannen naar een plekje diep in de instellingen. Met de nieuwe update komt de mogelijkheid om snel het volume per app aan te passen weer terug, maar dan in een bijpassend modern jasje. Je vindt hem in het venstertje Geluidsuitvoer, te bereiken via de knop rechts van de algemene volumeslider.

Volumemixer

Windows krijgt eindelijk een geïntegreerde back-uptool

Windows 7 was de laatste versie van het OS waar nog een volwaardige back-uptool in zat. Onder de simpele maar doeltreffende naam Windows Back-up is die functie nu weer terug. De tool voegt alle bestaande back-upmogelijkheden samen, zoals het opslaan van mappen in OneDrive, het synchroniseren van apps via de Microsoft Store en het onthouden van je favoriete instellingen via je Microsoft-account. Dat zijn allemaal geen nieuwe functies, maar ze komen nu wel samen op één plek waar je direct een nieuwe back-up kunt maken. Bij het (her)installeren van Windows krijg je, nadat je bent ingelogd met je Microsoft-account, de vraag wat je daarvan terug wil zetten.

Windows Back-up

Combineren taakbalkknoppen en verbergen labels is weer uit te schakelen

Na met de initiële release van Windows 11 een nieuwe basis te hebben neergezet voor de taakbalk, herstelde Microsoft in Windows 11 22H2 al de functie om bestanden te drag 'n droppen tussen verschillende programma's. Ook in de nieuwe update is er weer een oude bekende functie toegevoegd, namelijk de mogelijkheid om het combineren van meerdere vensters van hetzelfde programma uit te schakelen, en om geschreven labels van elk open venster te tonen. Fans van die functies kunnen ze na de update activeren via Instellingen → Personalisatie → Taakbalk.

Taakbalk

Ingebouwde aansturing van rgb-verlichting

Veel tweakers hebben anno 2023, of ze dat nu leuk vinden of niet, de nodige componenten met rgb-verlichting in hun pc. Of je dit nu wil uitschakelen of juist wil synchroniseren met andere hardware, doorgaans heb je per fabrikant een log softwarepakket nodig. Tegelijkertijd is dat ook voor fabrikanten niet ideaal, want lang niet alle hardwaremakers zijn bedreven softwareschrijvers. De reacties op de aankondiging dat Microsoft rgb-aansturing gaat integreren in Windows, inclusief een mooie api en standaardfirmware voor rgb-apparaten, waren dan ook grotendeels positief.

Deze functie, die uiteindelijk 'Dynamische verlichting' is gedoopt, is best goed uitgedacht. Je kunt bijvoorbeeld verschillende apparaten met elkaar synchroniseren en de helderheid wijzigen. Het nadeel is echter dat fabrikanten deze standaard expliciet moeten ondersteunen, en dat doen tot nu toe maar een handjevol muizen en toetsenborden van Razer. Merken als HyperX, ASUS en Logitech zouden aan ondersteuning werken, maar fabrikanten van hardware voor in je pc ontbreken nog vrijwel volledig. Het blijft dus even afwachten of dit de komende tijd een vlucht gaat nemen, of dat Microsofts standaardiseringspoging op niets uitloopt.

Dynamische verlichting

Nieuw startscherm voor Instellingen

Als je Instellingen opent in de 2023-update van Windows 11 ziet dat er anders uit. Microsoft heeft gekozen voor meer informatiedichtheid, met een indeling in twee kolommen. Die laat direct de belangrijkste zaken zien: de status van je wifi, recent verbonden bluetoothapparaten, hoe vol je cloudopslag zit en welke instellingen je het laatst hebt geraadpleegd.

Instellingen

Tot slot

De Windows 11 2023-update (KB5030310) is vanaf nu te installeren, en hoewel hij officieel (nog) niet 23H2 heet, zitten vrijwel alle nieuwe functies waar Microsoft aan werkte er wel al in. Wat is jouw favoriete, of misschien wel minst favoriete, onderdeel van deze update? Laat het weten in de comments.

Lees meer

Reacties (308)

308
300
118
3
0
143

Sorteer op:

Weergave:

Ik begin serieus te twijfelen om toch naar Windows 11 te gaan updaten. Heb nu Windows 10 Pro, zonder online account. Kan ik deze updaten naar Windows 11 zonder bij Microsoft in te loggen?
Ja je kan zelfs nog een nieuwe installatie doen zonder account, als die vraagt om online account aan te maken vul je bij email in no@thankyou.com in.
Dan gaat die denken oh er is iets fout gegaan, en ga je gewoon verder met een offline account.
Ik installeerde van de week nog een nieuwe Windows 11 vanaf de laatste ISO versie, en daar kun je gewoon weer op 'skip' drukken en een offline account maken!
Oké mij nog niet opgevallen maar goed dat dit dus schijnbaar weer terug is.
vreemd, afgelopen week nog gedaan en de optie niet gezien! Zal nog eens kijken met de laatste iso.
Zou het misschien kunnen zijn omdat ik in een VM installeer? Ben benieuwd wat jij vind.
poh dat kan hoor, ook wanneer je een bootable usb maakt met bijvoorbeeld rufus staat standaard het vinkje aan om het toestaan van een offline account weer mogelijk te maken.
ik gebruik sinds deze requirements al enkele maanden tijdens de configuratie fase van een schone windows installatie shift+f10 gevolgd door het commando oobe\bypassnro hierna start de computer opnieuw op en kom je terug in wizard die je nogmaals doorloopt, waarna de optie terugkomt om een offline account aan te maken.
Ach dat komt op het zelfde neer als even no@thankyou.com als e-mail in te vullen, is nog sneller misschien ook uiteindelijk aangezien je direct doorgaat met de offline account installatie dan.
"Combineren taakbalkknoppen en verbergen labels is weer uit te schakelen"

Dit is de belangrijkste wijziging. Alle overige zaken zullen me een worst wezen.
Schandalig dat ze dachten dat we dit niet nodig hadden.

Thuis gebruik ik een 3rd party tooltje om dit achterlijke idee te fixen, maar op het werk stoor ik me er MATELOOS aan dat ie alles combineert en geen tekst toont.
Ik heb vaak meerdere vensters voor meerdere Apps (Excel bijvoorbeeld) open, en het is écht super niet productief om op het icoon te moeten drukken, vervolgens kijken naar de popup welke ik moet hebben, m'n muis daarnaartoe bewegen om er daarna nogmaals op te klikken.
Het maakt ook multi-monitor werken praktisch onmogelijk. Ik sleep vaak vensters van ene monitor naar andere en weer terug en heb soms op beiden monitors meerdere vensters van eenzelfde app open..
Je wilt niet weten hoe vaak ik heb moeten zoeken of ik iets al open had.. of nog beter: Ik open iets om erachter te komen dat het al open stond op m'n andere monitor!

Thanks for nothing Microsoft, je geeft ons iets terug wat je van ons afgepakt had.. en enkel omdat we er keihard over geklaagd hebben. AI in paint... zucht. Doe me een lolletje en ga iets nuttigs doen. :(
Ik ben juist blij dat ie dingen combineert, al is het maar dat ik altijd al minstens een handjevol browsers open heb staan. Zelfde met labels wat dat betreft. Combineren en preview tegels ben ik al laaaaang geleden aan gewend geraakt. Ieder zijn ding toch? Dat jij dit een prettige manier van werken vind betekent dat niet dat dit ook voor het gros van de gebruikers geldt. Waarschijnlijk niet, en daarom is de functie wat lager op de backlog gekomen. Uiteraard blij voor je dat je deze functie wederom kan gebruiken :)
Ze hebben het er bewust uit gesloopt. Het zat er al sinds zeker xp in.

Waarom mensen die keuze ontnemen? Dat was trouwens ook precies de reden dat ik geen 11 draai.
Ze hebben het er niet 'uitgesloopt'. Het hele taakbalk component is vervangen. Ze hebben eerst een basisversie geimplementeerd en voegen gaandeweg nieuwe (oude) functionaliteit toe, o.a. aan de hand van feedback vanuit de community. Ik vind zelf die agile aanpak wel nice. Ze kunnen ook nooit iedereen blij maken dus sja, dan maken ze wat zij denken wat nodig is. Ik snap dat wel.
Dit is een standaard functie die er vanaf dag 1 in had moeten zitten.
Maar nee ze wilden de irritante dock van MacOS kopieren.
Voor mij was de de taakbalk de reden om niet naar Windows 11 te upgraden. Dit weekend maar eens de gok wagen. Niet normaal dat Microsoft hier 2 jaar over heeft gedaan.
Voor mij ook bijna.
Hopelijk lossen ze ook nog de trage ssd problemen op en ik ben dan ook over naar Windows 11.

Dan heb ik nog 1 wens en dat is dat de knoppen Wifi/geluid/accu weer lossen knoppen zijn.
Voor mij ook. Nu overweeg ik om inderdaad over te stappen naar W11.
Ach ja je weet (mogelijk) hoe het werkt met een backlog. Het zal niet de hoogste prio gehad hebben. Er is slechts een kleine groep mensen die er ‘op zit te wachten’ en je kunt je zo voorstellen dat er belangrijkere zaken op de backlog hebben gestaan.
Als je de downloadaantallen van verschillende oplossingen bekijkt, denk ik dat jij je echt flink vergist in het aantal mensen die dit een probleem vonden.
Ik weet niet wat precies de aantallen zijn t.o.v. het aantal gebruikers, topje van de ijsberg denk ik. Misschien heb je gelijk, maar het aantal downloads zegt ook niet alles over wie het gebruikt. Ik heb ook wel eens van die tools gedownload en geinstalleerd maar er ook weer afgeknikkerd omdat ik het toch niet nodig had. Maar iedereen heeft zo zijn voorkeur, en ik juich het alleen maar toe dat er vanuit de community ook dingen worden opgelost.
de mens is een gewoonte beest draai of keer het hoe je het wil. je leert iets aan door gebruik en afstappen of veranderen is iets dat tijd neemt en herhaling.
Een zeer goede opmerking, ik heb altijd de indruk dat intensieve gebruikers, zoals je hier op Tweakers er veel zijn steeds maar vragen naar andere dingen in hun software. Terwijl de meeste gebruikers niet naar teveel nieuwe dingen vragen, ze weten dan eindelijk die functies staan en dan doen ze een update en kan je gaan zoeken. Ik herinner mij op mijn werk toen ze begonnen met in Office met het lint, overal chaos op alle afdelingen. De browsers daar leek het precies een wedstrijd om er zoveel mogelijk knoppen uit te slopen. Een reden dat werken met Chrome niet lukt, is een akelig stuk software, dikwijls geprobeerd maar vind er nooit mijn weg in.
De software wordt ook veranderd door de intensieve gebruikers die meer bezig zijn met het programma zelf dan werken met programma.
Om deze reden heb ik windows 11 terug gedraaid naar windows 10. Ook het context menu als je rechts op een icon klikt hebben ze een extra menu item gemaakt met de originele koppelingen.

Ui was toch bedoeld om te designen om ze min mogelijk te klikken. Bij windows 11 lijkt het andersom te zijn. Hopelijk is dat dan ook terug gedraait, maar zal wel niet.

Ik zit nog steeds in windows 10 met een verplichte update naar windows 11 die ik (nog) kan uitstellen.
Was mijn pc maar niet compatible denk ik vaker, maar ja de security updates wil je dan eigenlijk weer wel. Dus moet of toch maar overstappen naar linux. Al is het gras niet overal even groen.

Ik heb in ieders geval een backup gemaakt van windows 10, dus ik knal hem gewoon net zo hard terug als de irritatie zone te groot blijft.

Vroeger wilde ik altijd zo snel mogelijk de nieuwe, tegenwoordig zo laat als mogelijk. Of ik begin gewoon een oude ... te worden :p
Dat context menu terug zetten is te fixen met een simpele registry fix. Het niet combinen van buttons was alleen mogelijk met een externe (brakke) tool. Dus voor mij zijn nu eindelijk alle usability issues gefixt :).
Dit is ook mijn grootste irritatie. Welke debiel heeft bedacht dat dit handig is.
Op mijn PC thuis draai ik ook nog steeds win10. Heb gewoon TPM 2.0 vanaf het begin al nooit aangehad. Windows vraagt daarom ook niet om te updaten omdat het niet kan.

Dus als je van die irritante update meldingen af wilt, TPM 2.0 uitzetten.

Op het werk helaas wel Win11, tabs in verkenner is wel handig, maar mis toch mijn 2 icons hoge taskbar met labels waar als het dus in de breedte niet meer past, er gewoon onder verder word gegaan.
Ik heb dit echt zo vaak gehad op m'n werk hè. Dat ik dan ineens na een paar dagen een schermpje tegen kwam waarvan ik dacht: oh ja, die had ik ook nog... Maar nu niet meer nodig.
Ik moet hierdoor ook regelmatig op een icoon op de taakbalk klikken om te zien of er nog een ander venster gegroepeerd bij zat, omdat ik niet goed kan zien of dat het geval is. De enige indicator is een transparant lijntje dat ik echt niet zo goed kan zien.

Ik hoop dat ze ook de mogelijkheid gaan toevoegen om meerdere vensters van dezelfde app van volgorde te kunnen wijzigen op de taakbalk.
Enkel nu nog de Taskbar icons mogelijkheid om alles weer altijd te tonen. Zo irritant. Ik wil Google drive bijvoorbeeld altijd zien maar met elke nieuwe drive update moet ik dit opnieuw activeren.
"Combineren taakbalkknoppen en verbergen labels is weer uit te schakelen"

Dit is de belangrijkste wijziging. Alle overige zaken zullen me een worst wezen.
Schandalig dat ze dachten dat we dit niet nodig hadden.

Ben ik volledig met je eens, taskbar_playback_progress_bar heb ik in een paar handenvol apps zitten.
Dan is het wel fijn dat wij dat weer mogen instellen van Microsoft.

Settings en configuratiescherm (of GodMode) blijft maar een allegaartje met een setting hier dan weer daar

.junction
Oh wauw dit is inderdaad op afstand de beste verbetering uit deze update.
Je beschrijft exact mijn frustatie; geen overzicht en on-productief. Heeft erg lang geduurd, maar alsnog beter dan 3rd party tools die weer eigenaardigheden met zich meebrengen.
Om dit soort stomme details draai ik nog altijd lekker op Windows 10. Zit er wel serieus aan te denken maar eens te gaan upgraden binnenkort!
Inderdaad, wat was het irritant dat dit ontbrak :D
Helemaal mee eens en reden dat ik niet naar w12 ben gegaan, helaas had mijn nieuwe laptop al w11, wat een drama die taskbar.
Mis alleen de optie om taskbar weer links verticaal te zetten, vind ik gewoon handiger op een breed scherm. Zit blijkbaar nog steeds niet in deze release.
......
Ik heb vaak meerdere vensters voor meerdere Apps (Excel bijvoorbeeld) open, en het is écht super niet productief om op het icoon te moeten drukken, vervolgens kijken naar de popup welke ik moet hebben, m'n muis daarnaartoe bewegen om er daarna nogmaals op te klikken.
Het maakt ook multi-monitor werken praktisch onmogelijk......
Is Win+Tab niet makkelijker en sneller?
Zie je ook gelijk op welke monitor je venster openstaat... Maar ja.. ieder zijn ding ;)
startbalken moeten verticaal rechts om de afstand tussen startprog en kruisje stoppen of switch app zodat ik minder km afleg. daarnaast moet ik in een klik het juiste venster vinden zonder previews die onnodig dan zijn.
Kladblok onthoudt niet-opgeslagen bestanden
Ik heb bepaalde wachtwoorden opgeslagen in .txt bestanden in beveiligde bestandscontainers (VeraCrypt). Betekend deze nieuwe feature nu dat mijn wachtwoorden niet meer veilig zijn als ik ze open met Kladblok? Lekker dan.
en dankzij copilot integratie worden de modellen er ook meteen op getrained ;)
Vaak is dat helemaal niet het geval hoor.

ChatGPT traint hun modellen met de data van klanten die het via de webinterface gebruiken. Maar via de API meestal niet omdat die meer voor bedrijven bedoeld is en die zijn meestal niet gecharmeerd van dat soort potentiele datalekken.

We hebben net bij ons op het werk een eigen ChatGPT-API gebaseerde teams chatbot gebouwd juist om te voorkomen dat onze werknemers de web-chatgpt gebruiken precies om die reden.
Als je ze in een tekstbestand hebt staan zijn ze sowieso nooit echt veilig, als je de bestandscontainer geopend hebt kunnen alle processen op je PC erbij. Je hoeft maar een stukje malware te hebben en je loopt risico.
Sowieso wachtwoorden openen in een teksteditor lijkt mij niet echt verstandig.
Beter is het om een tool als KeePass te gebruiken voor het bijhouden van je wachtwoorden.
Weet je toevallig of het nog nodig is om je KeePass database extra te beveiligen in een VeraCrypt container, of is de KeePass beveiliging net zo goed?
Dat is als een extra deur achter je voordeur. Ja het is veiliger, maar ik vind het niet nodig.
Zoals al beantwoord is, die is net zo veilig.

Echter, ik laat het van de machine afhangen. Thuis op de vaste pc staat 'ie er gewoon op.

Op mijn werklaptop heb ik een VeraCrypt file met (vertrouwelijke) files, incl mijn KeePass db. Die open ik eigenlijk toch wel als ik inlog dus dat is geen hindernis in het dagelijks gebruik maar het haalt wat wind uit de zeilen als bijv een auditer stelt dat KeePass niet gebruikt zou mogen worden ten gunste van bijv LastPass.
Los van dat het sowieso niet veilig klinkt werkt dit het zelfde zoals notepad++ nu werkt en dat is iets wat ik super vaak gebruik. Dingen plakken en je geen zorgen maken dat het weg is als je vergeet iets op te slaan. Sterker nog ik gebruik het voor zaken die ik niet wil opslaan maar wel nog wat langer wil bewaren.

Ik zou het eens kijken naar een password manager als ik jou was. Er zijn open-source opties die geen cloud provider vereisen.
Maar een klok waarop het aantal seconden te zien is, dat is nog steeds te veel gevraagd denk ik?
Nee hoor, dat is ook een optie. Staat wel een waarschuwing bij dat het meer energie kost (vooral relevant bij laptops natuurlijk).
Zo zo, dat we dat nog mee mogen maken.
Wordt overigens oprecht gewaardeerd!

Thanks dat je me erop wees!

[Reactie gewijzigd door cronixx op 22 juli 2024 21:10]

Dit kon altijd al via een aanpassing in het register.
Nope, dat werkte (bij mij in ieder geval) niet.
Dan heb ik het wel al over ruim een jaar geleden denk ik, sindsdien heb ik het niet meer geprobeerd en (tot nu) had ik ElevenClock hiervoor geinstalleerd.
Hier een uitgebreide uitleg waarom het zo lang heeft geduurd voordat seconden in de taakbalk klok gestopt werden. Korte samenvatting: omdat het stiekem best veel resources kost, iets wat in het verleden niet te verantwoorden was.
Ik heb al maanden ingesteld dat ik seconden kan zien in mijn startmenu: https://www.tomsguide.com...r-taskbar-clock-heres-how

Tenzij je wat anders bedoelt natuurlijk.
Bovendien zouden gebruikers de update dan eenvoudig hebben kunnen uitstellen.
Euhm ja... dat was de strategie die ik op het werk wilde toepassen om copilot buiten de deur te houden tot we die konden evalueren en onze AI policy er eindelijk is. Nu wordt het weer afwachten en nagaan wat de gevolgen zijn en hoe we alles tijdelijk kunnen blokkeren.

Ik begrijp dat MS een hele push rondom AI wil doen, zij hebben op dit moment voorsprong op de concurentie en willen die maximaliseren zolang het duurt, maar dit begint toch wel belachelijke vormen aan te nemen.

Ergste van al, onze Windows 11 systemen zitten niet eens meer op WSUS maar wel op Intune Autopatch. tegenhouden is dus verloren moeite geworden.
Kan dat niet gewoon met een policy?.. het zou écht écht schandalig zijn als zoiets volatiels en controversieels als AI niet met een policy te weren zou zijn.
Zowel in Intune als in Office kan ik nog geen policies terugvinden met betrekking tot Copilot in Windows en Office. En als MS deze functionaliteit op 1/11 wenst te lanceren voor Enterprise omgevingen zou ik verwachten dat we in die omgevingen nu toch echt wel die policies mogen gaan verwachten.
Open the Start Menu.
Type gpedit.msc and select the Group Policy Editor result.
Use the folder structure on the left to navigate to the right policy: User Configuration > Administrative Templates > Windows Components > Windows Copilot.
Double-click on Turn off Windows Copilot.
Set the status of the policy to Enabled.
Activate the Apply and then the OK button.
Exit the Group Policy Editor window.
Restart the Windows PC
Bron https://www.ghacks.net/20...ndows-copilot-in-windows/

Blokkeren copilot in Office: https://learn.microsoft.c...opilot/disable-viva-sales en https://learn.microsoft.c...opilot/m365-admin-setting

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 22 juli 2024 21:10]

Of zonder al die poespas via gpedit.

Om tijd te besparen, kunt u via deze link de twee kant-en-klare REG-bestanden downloaden. Pak het ZIP-archief uit in een map naar keuze en pak het uit.


[i]Disable_Windows_Copilot.reg

Enable_Windows_Copilot.reg[/i]

https://winaero.com/downloads/2023/10/disable_copilot.zip

[Reactie gewijzigd door NoNutsNoGlory op 22 juli 2024 21:10]

Ze hebben niet echt een voorsprong. Ze hebben een minderheidsbelang in OpenAI gekocht toen het opeens een hype werd. De Microsoft mensen noemen het zelf een 'acquisitie' maar dat is helemaal niet zo. Het blijft gewoon een apart bedrijf.
Ergste van al, onze Windows 11 systemen zitten niet eens meer op WSUS maar wel op Intune Autopatch. tegenhouden is dus verloren moeite geworden.
Dit is inderdaad een probleem. Alles moet naar modern management. Begrijpelijk hoor, want je bent het hele gezeur met beheer van remote laptops kwijt (vroeger kon je ze niet eens zien als de gebruiker de VPN uitschakelde). Windows autopilot is ook best wel nice en het voorkomt het gedoe met een heel image in elkaar draaien. Ik zie de voordelen er wel degelijk van.

Maar het probleem is dat ze heel veel beheer opties van het oude SCCM gewoon niet implementeren in Intune. Net zoals Group Policies, die zijn veel uitgebreider dan wat Intune biedt. Heel veel van die functies hebben we gewoon keihard nodig vanwege interne policies of externe wetgeving die het afdwingt.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 21:10]

Begrijpelijk hoor, want je bent het hele gezeur met beheer van remote laptops kwijt (vroeger kon je ze niet eens zien als de gebruiker de VPN uitschakelde).
Cloud DPs was een leuke tussenstap die wat meer inzicht gaf. Hebben we best goed kunnen inzetten destijds.
Gebruik gewoon de AI in Windows 11, en als er problemen opduiken, wijs met de vinger naar Microsoft. :P
Ben erg benieuwd naar de nieuwe functies, tot heden wel tevreden over Windows 11, alleen de laatste 2 weken langs van een bug dat hij soms dingen uit zich zelf opende.
Explorer vensters die uit zichzelf terug openen?
Known issue.
Microsoft zou naar zeggen het probleem erkennen maar niet weten waar het vandaan komt; en het nog verder moeten onderzoeken. Ofwel: tot in de pruimentijd. Dat wordt ergens in 2026 of zo opgelost. Als je geluk hebt.
Ik dacht dat het aan mij lag. Maar verklaart een hoop.
Best vervelende bug.
Ik heb dit op mijn werklaptop ook, maar niet op mijn prive desktop (met insider build)
Wellicht is het al gefixt maar was het nog niet uitgerold?
Nee, ook hier enkel op de werklaptops en niet privaat, maar mijn werklaptop is even up to date, misschien wel meer up to date daar deze in onze snelste ring zit en op patch tuesday zelf de patches installeert. (altijd leuk als je zelf het patchmgmt doet en je op de nieuwste hardware zit maar nog geen reservetoestel hebt voor je testopstellingen).
Hm.
Ik heb wel eens rare dingen gezien die mede door sloppy configs van services wordt veroorzaakt.
Denk aan executable paden van een service die niet tussen " " staan, bijna altijd is dat 3rd party spul.
Een collega had daar ook last van. Hij had dat opgelost door in de power settings in te stellen dat de harde schijf niet in slaapstand mocht gaan. Zijn theorie was dat de schijf in slaapstand ging en dat explorer focus afnam als er iets weggeschreven moest worden of als ondedrive weer iets begon te synchroniseren van Sharepoint.
Ga het eens proberen, Thnx.
Combineren taakbalkknoppen en verbergen labels is weer uit te schakelen
Haleluja! Echt!
Hier werkt het nog niet na de update :(
Je moet het aanzetten begreep ik, dit is voor mij ook echt dé feature waar ik naar uitkijk nu ik op m’n werklaptop weer met Windows moet werken.
klopt maar de opties zit er niet in
Je moet te toggle aanzetten "Get the latest updates as soon as they're available" in het scherm van Windows Update. Als je dan controleert op updates, komt het configuratiebestand.

Na herstarten heb je de optie van niet combineren!
Bij mij wel. Weird.
2 laptops geupdate optie niet aanwezig :(
Zie je dit niet staan:

https://i.imgur.com/ty2nSHO.png

Hier twee laptops geüpdate. Bij allebei deze optie beschikbaar.
Bij mij ook niet, super vreemd
Inmiddels wel kam nog een update achteraan met windows configuratie
daarna werkte het
Kwam die windows config vanzelf als update voorbij? Net nog even handmatig gecheckt, geen nieuwe updates.

Edit: gevonden! Je moet te toggle aanzetten "Get the latest updates as soon as they're available". Als je dan controleert op updates, komt het configuratiebestand.

Na herstarten heb je de optie van niet combineren!

[Reactie gewijzigd door Nss op 22 juli 2024 21:10]

Zo blij dat dit weer terug is. Tot nu toe ExplorerPatcher gebruikt die elke keer weer rare taakbalk crashes veroorzaakte.
Dat had ik ook een tijd tot vorige week een update is, kreeg melding bijgewerkt en de crashes waren weg.
Copilot zou niet binnen de EU gelanceerd worden dus waarschijnlijk dit onderdeel dus niet.
Kan je me verwijzen naar een bron voor dit nieuws? Want van wat ik tot op heden gelezen heb maakt het gewoon gebruik van de AI systemen in de regio waarin jij (of je tenant in het geval van bedrijven) zich bevindt. En daar ChatGPT, Bing Chat en DALL-E gewoon werkzaam zijn binnen de EU zou ik verwachten dat Copilot dat ook gewoon zal zijn.
Copilot in Windows is available in all global markets, except European Community, Russia, Belarus, and China (PRC)

Google daar maar eens op
Veel resultaten, niemand die een bron noemt. Er is 1 site die naar een blogpost weet te linken, maar in die blogpost wordt met geen woord gerept over waar Copilot wel of niet beschikbaar zal zijn.
https://techcommunity.mic...es-coming-to/ba-p/3933653

Copilot in Windows will start to release in preview to select global markets as part of our latest update to Windows 11. The initial markets for the Copilot in Windows preview include North America and parts of Asia and South America. It is our intention to add additional markets over time.
Staan we toch in een mooi lijstje ;)
Ja NOG niet. Ze zijn nog bezig aan de GDPR compliance. Daar moet een heel team van advocaten overheen plassen.

Het komt hier echt wel, en ik ken zelfs bedrijven die de MS Office copilot al hebben (de enige die echt serieus nieuw is, de Windows 11 copilot is eigenlijk gewoon een simpele frontend voor chatgpt en dall-e)

Maar het betekent absoluut niet dat dit helemaal niet komt.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 21:10]

Ik heb wel het icoontje op de taakbalk maar als ik erop klik dan opent ie gewoon Edge zonder ook maar iets met Bing Chat zelf te doen
Ik heb wel het icoontje op de taakbalk maar als ik erop klik dan opent ie gewoon Edge zonder ook maar iets met Bing Chat zelf te doen
Wees blij, als je net als ik al je windows precies met/op de juiste afmetingen/plaats hebt staan, duwt het Copilotpaneel alles naar links toe, en kun je daarna de rest weer in de juiste afmetinen op de juiste plaats terugzetten.
Ik weet nog dat je dat vroeger ook met ICQ had, maar die kon je ook zo zetten dat die gewoon over de andere windows viel, net als het notificationspanel bijvoorbeeld.
Slimme zet van MickeySoft ...

[edit] Ik werk met Taskview, en gebruik meerdere desktops.
Als ik op de ene desktop Copilot open, terwijl op een andere desktop Vivaldi open staat, is daar Vivaldi opzij geduwd ...

[Reactie gewijzigd door Mr. Smith op 22 juli 2024 21:10]

Ik heb optie aangezet de nieuwe functie wil, maar heb geen Copilot(Wel in en uitpakken van 7zip etc).
Voor een review mis ik wel de conclusie dan wel ervaringen.

Verder is het mij onduidelijk welke KB nummers erbij horen. Ik download zonder de "nieuwste updates" checkbox ook weer 1 van die updates vandaag maar geen idee of dat de juiste is.

En is het bij de Outlook app al mogelijk om hem naar systeem tray te minimaliseren of blijft ie weer vol in je taakbalk staan?
Verder is het mij onduidelijk welke KB nummers erbij horen. Ik download zonder de "nieuwste updates" checkbox ook weer 1 van die updates vandaag maar geen idee of dat de juiste is.
2023-09 Preview cumulatieve update voor Windows 11 Version 22H2 voor systemen op basis van x64 (KB5030310)

Dat is de eerste die ik as we speak aan het installeren ben.
Maar ik heb daarvoor geen "nieuwste updates" aangezet of een bepaalde alpha-ring aangezet. Waarom krijg ik die dan ook toch al binnen? Of is de release simpelweg vandaag?
Ja dat staat in het artikel. Vandaag vanaf 19.00 beschikbaar ;)
Correct! Het is inderdaad KB5030310. Voorafgaand aan de publicatie was dat nog niet bekend, ik zal het straks ook toevoegen aan het artikel.
Hoe werkt dit voor bedrijven? Die stellen soms grote feature updates uit, om te testen of omdat ze sommige zaken niet willen. Nu is het verpakt als een soort security update? Of kunnen de service desken van deze wereld gewoon deze specifieke update uit een policy laten, en andere updates wel blijven installeren?
Sinds de komst van cumulatieve updates zit dat er niet meer in. Er is welgeteld 1 grote update die alles bevat. Je kan die wel overslaan, maar dan mis je de beveiligingsupdates die men zal lanceren. En volgende maand? Zit alles er gewoon weer opnieuw bij.
In theorie kan je het losse security-only update package installeren en bij problemen een maand overslaan. In de praktijk werkt dat niet echt. Je kan alleen kiezen om alle security updates van een bepaalde maand niet te installeren, niet een enkele. En als een security-update iets breekt dan is de update die dat fixt niet altijd een security update.

In de praktijk is het voor beheerders een stuk prettiger, er is nu geen discussie meer over wat er moet gebeuren als een update een applicatie breekt. Nooit meer patchen is geen optie dus de applicatie eigenaar mag met de leverancier gaan regelen dat er snel een applicatie update komt. En het is voor leveranciers niet meer realistisch om te roepen: "dan installeer je die windows update maar niet". Het was ook een fantastisch excuus al die ongesupporte applicaties uit het bedrijfsproces te halen.
In de praktijk is het voor beheerders een stuk prettiger, er is nu geen discussie meer over wat er moet gebeuren als een update een applicatie breekt.
Als dit vaak gebeurt dan is die applicatie niet goed opgebouwd en ontwikkeld. Een beetje applicatieontwikkelaar en programmer zorgt ervoor dat het backwards compatible is en een beetje forwards compatible.
En eigenlijk is het leven van die applicatiebeheerder nu ook veel eenvoudiger geworden, vroeger had klant A update 1,5 en 6 terwijl klant B 3, 7 en 9 had, begin dat maar te testen en te ondersteunen als leverancier. Iedere klant had wel zijn eigen gedacht wat nu wel/niet nodig was alsook kreeg je het effect dat een klant een update die jij nodig hebt niet wou installeren want dan werkte een product niet meer van een andere leverancier. Het werkt aangenaam in beide richtingen, het had gewoon een duwtje nodig.

Overigens als een bedrijf computers heeft staan waar geen feature updates gewenst zijn dan hebben die server ltsc (standaard server versie dus) en Windows enterprise ltsc (5 jaar security updates) en Windows enterprise IoT ltsc (10 jaar security updates)
Die Windows versies wil je wel niet naar kantoor laptops sturen ook al zweren sommige Tweakers erbij maar meestal vergeten die Tweakers erbij te zeggen dat ze bij elke nieuwe versie die uitkomt hun pc opnieuw installeren en geen 7 jaar op een versie blijven plakken.

[Reactie gewijzigd door sprankel op 22 juli 2024 21:10]

Dit is juist de reden waarom MS dit niet als feature update heeft doorgevoerd. MS wil dat alle gebruikers zsm deze features kunnen gebruiken. Metname het Copilot stuk waar ze verwachten heel veel geld mee te verdienen.

Moeten wachten tot alle W11 systemen geupgrade zijn naar 23H2 zijn we wel even verder en dus gemiste kansen/inkomsten voor MS.

Ik ken klanten die nog lekker op W10 21H1 of 21H2 draaien.. supported of niet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.