Door Friso Weijers

Redacteur

Samsung Galaxy A53 en A33 Review

Complete middenklassers met te hoge prijs

27-05-2022 • 06:00

139

Singlepage-opmaak

Conclusie

Met de Galaxy A53 en A33 zet Samsung de volgende generatie van zijn populaire middenklasse-smartphones op de markt. De eerste is de opvolger van de populaire Galaxy A52, die vorig jaar een hit bleek en in maar liefst drie verschillende varianten werd uitgebracht. Dat schept hoge verwachtingen voor het nieuwe model. Die worden niet helemaal ingelost, hoewel ook de A53 echt geen slechte smartphone is.

Op dit moment kost een Galaxy A53 enkele tientjes meer dan de equivalente Galaxy A52s, in beide geheugenconfiguraties. Daarmee is de A53 al aardig in prijs gedaald in de twee maanden dat hij nu wordt verkocht: er is meer dan honderd euro van de prijs gegaan. Het is wat ons betreft heel logisch dat een smartphone die net nieuw is, meer kost dan een model dat al een half jaar of meer op de markt is. Het probleem is in dit geval dat de A53 eerder slechter dan beter is geworden ten opzichte van zijn voorganger. Dat wil niet zeggen dat de nieuwe versie helemaal geen pluspunten heeft: de accuduur is wat langer, de kleurweergave van het scherm is net wat beter en de software-updates blijven nog langer doorlopen. De veranderde beeldverwerking van de hoofdcamera levert fraaiere nachtfoto's, maar we zijn niet te spreken over de overdreven verzadigde kleuren bij foto's die we overdag maakten. Bovendien is de nieuwe Exynos-soc een stuk trager dan de Snapdragon 778G in de goedkopere A52s. Als klap op de vuurpijl heeft Samsung de 3.5mm-koptelefoonaansluiting verwijderd en moet je ook nog zelf een oplader regelen.

Samsung Galaxy A33 en A53

Zo lang je geen bedrade koptelefoon hebt in te pluggen, is de Galaxy A33 wel een heel stuk beter dan zijn voorgangers, de Galaxy A32 4G en A32 5G. De A33 is qua prijs echter ook niet vergelijkbaar met die modellen. Je betaalt daar nu nog maar iets meer dan 200 euro voor, terwijl de A33 bijna 300 euro kost. Dat betekent dat de A33 alsnog duurder is dan de A52 4G en A52 5G, en je voor een A52s met dezelfde geheugenconfiguratie slechts een paar tientjes extra neertelt. Alle A52-toestellen hebben een geavanceerdere camera dan de A33; de laatste twee modellen hebben ook een beter scherm en de A52s ook nog een snellere soc, dus dat lijkt een no-brainer.

Voorlopig zouden we de Galaxy A53 en A33 dus niet als aanraders bestempelen, maar afhankelijk van de prijsontwikkeling in de komende maanden zou dat zomaar kunnen veranderen. Ongetwijfeld zullen de nieuwe toestellen nog meer in prijs zakken, terwijl de A52-serie een keer uitverkocht raakt. Op dat moment kan Samsungs nieuwe midrange-duo wél heel aantrekkelijk blijken. De toestellen hebben een uitstekend scherm, prettig no-nonsense design, relatief lange accuduur (Galaxy A53) en een bovengemiddeld goede camera die beschikt over leuke extraatjes. Denk bij dat laatste aan zaken als optische beeldstabilisatie en de mogelijkheid tot filmen in 4k, wat je lang niet altijd tegenkomt in dit prijssegment. Heel aantrekkelijk is ook de IP67-certificering voor waterdichtheid, wat eveneens een zeldzaamheid is voor dit bedrag. Voor dagelijks gebruik is de soc van deze modellen snel genoeg, en in elk geval niet ondergemiddeld snel ten opzichte van toestellen van andere fabrikanten. De zeer lange software-ondersteuning maakt dat je er potentieel weer een aardige tijd mee vooruit kunt. Samen met de gebruiksvriendelijke OneUI-skin zijn de A53 en A33 daardoor ook geschikt als toestel voor bijvoorbeeld een minder technisch familielid.

  • Samsung Galaxy A53
  • Samsung Galaxy A33

Reacties (139)

139
133
87
0
0
25
Wijzig sortering
A52s krijg beveiligingsupdates tot de zomer van 2025. A53 tot maart 2027. Voor mij genoeg reden de 53 boven de 52 te verkiezen
Doe jij 5 jaar met een toestel?
Dat lijkt me redelijk gebruikelijk?

Ik heb nu bv een Oppo RX17 Neo. Die was ook ongeveer 300 euro 5 jaar geleden. Deze A53 is niet echt een grote upgrade, met de Oppo is nog heel weinig mis mee. Dus ja, 5 jaar of langer.

Geen idee of er nog software support is, maar in dagelijks gebruik maakt dat ook weinig uit voor mij.

[Reactie gewijzigd door 1234567y op 22 juli 2024 14:55]

Ik kon na 2 jaar mijn A50 (wat mijn eerste 'niet' flagship smartphone was) uit frustratie niet meer handelen.

Het werd een gok welke pushnotificaties doorkwamen en welke niet. Het toestel was tergend traag. Ook na een factory reset en alle essentiele apps weer opnieuw installeren.

Vooral met urgente push notificaties (internbankieren, MS authenticator) haalde ik het soms maar niet binnen het termijn om op 'accepteren' te kunnen drukken.

Misschien was het pech, apps net niet lekker compatible. Maar voor mij is een middenklasser geen goede ervaring gebleken.

Mag ik vragen hoe je de telefoon gebruikt?
Internetbankieren, MS Authenticator, MS Teams? Of echt alleen 'bellen'?
Geen idee wat er dan met jouw telefoon aan de hand is geweest, maar mijn A50 loopt nog als een zonnetje na 3 jaar en ik krijg voorlopig ook nog security updates. Daarnaast is hij qua specs nauwelijks trager dan de A53 dus hij moet ook nog wel even mee kunnen.
Ik heb wel met ADB wat van die Samsung meuk verwijderd trouwens. Wellicht dat dat helpt.

[Reactie gewijzigd door Stiegl op 22 juli 2024 14:55]

Volgens mij heb jij nog nooit een flagship gebruikt. Althans, niet in de laatste 5 jaar. A51 in huis gehad voor 2 jaar. Inderdaad ook tergend traag maar wel UITEREST betrouwbaar!!! Ook hoge doorverkoopwaarde en prima ding om videos op te kijken. Gaat ook lang mee. Dus neem je de traagheid maar voor lief.

Dus later de A52s genomen, A51 verkocht. Nog altijd een trage telefoon, maar wel veel sneller dan de A51, maar nog altijd ook veel trager dan een oude flagship. Helaas heeft de A52s last van Wi-Fi problemen en ergert mijn ma er haar nu aan. Dus dat is wel jammer van de anderzijds goede telefoon.

Als de problemen nog niet verholpen zijn wordt het even Samsung Service benaderen. Mijn ervaring met dat is uitmuntend. Dat was eigenlijk ook de reden voor haar om uitsluitend Samsung te kopen. Paar jaar terug was het scherm van mijn S8 ingebrand. Melding van gemaakt. De volgende dag kwam een manneke van Samsung de telefoon ophalen. Dag daarna kwam die de telefoon terugbrengen met een nieuw scherm + accu. Kosten: 0 Euro!

Dus, nieuwe A53 ook traag, prima. Service alleen al is het volkomen waard.
Tja, de A serie met flagships vergelijken is ook appels en peren. Die dingen zijn 3 keer zo duur, dus daar mag je ook wel wat van verwachten.
Wat ik zeg is dat mijn A50 nauwelijks trager werkt dan toen ik hem kocht en wat mij betreft is dat snel zat.
Daar heb je gelijk in.

Wat ik altijd doe is kijken naar het kostenplaatje. A51 zonder bijbetalen was ~17/maand. 2 jaar later, A52s voor ~18/maand met een iets grotere abbo. Wederom geen bijbetaling. Maar heb dan wel de A51 voor 200 Euro verkocht. Al in al ben ik daar zeer tevreden over. Door en door het geld waard.

Maar om dan het toestel buiten garantie te houden met alle risico's van dien EN ivm de waardedaling EN het moeten aanschaffen van een relatief dure sim-only is het naar mijn mening onverstandig om de telefoon te houden uit financieel oogmerk.

Maargoed, hangt net af van de situatie. Leuke telefoon voor 2 jaar+ en daarna prepaid is lekker goedkoop.
Ik heb een Redmi Note 7 Pro, drie jaar oud denk ik. Was 200 euro ofzo en al die dingen kan ik er nog prima op doen. 2FA, bankieren, foto's, dingen opzoeken, teams, whatsapp, ook werkdingen. Soms begint hij nu wel te haperen (alleen in chrome, sinds die tabs boven en onder zitten in chrome) en ik haal ook niet meer een hele dag op de accu (maar wel met intensief veel schermgebruik, ook netflix in de sportschool, youtube tijden afwassen etc). Ik denk dat hij eerder leeg is door een kleine beschadiging op het scherm).

[Reactie gewijzigd door Marzman op 22 juli 2024 14:55]

Knap hoor dat red ik echt niet zonder dat het scherm sneuvelt of de accu stuk is.
Misschien aardig onderwerp voor tweakers: hoe lang doet welke doelgroep tegenwoordig met een telefoon.
Voor de meesten lijkt me dat 5 jaar als primaire telefoon wel behoorlijk lang is.
Ik val in de doelgroep bijna 30.

Sinds gisteren is mijn galaxy S6 niet meer tot leven te wekken. Batterij deed het altijd prima voor een dag door te komen. Blijkbaar had hij er na 7 jaar netjes gebruik (dagelijks, zowel werk als privé, laatste twee jaar veel videobellen) geen zin meer in. Batterij lijkt opgezwollen. Zelf of laten vervangen ben je snel 50 euro verder (+ tijd). En dan weet je niet wat het volgende is...

Vooral vanwege het formaat (5.1'') wilde ik hem lang houden. Nu weer op zoek naar een toestel welke niet zo vreselijk groot is als de A52 die ik nu heb vanuit werk. Het is een mooie mini tablet, maar daar is alles mee gezegd wat mij betreft.

Die S6 kan qua specs nog prima (en snel) mee met alle huidige ontwikkelingen. De androidondersteuning (en sinds kort de ABN app) draaien helaas niet meer op de S6.
Wow, dat is echt insane. Ik heb 3-4 jaar geleden mijn S6 ingeruild voor een A50, en die A50 was echt in bijna ieder opzicht beter (merkbaar ook). Mijn S6 kwam geen halve dag meer door op de batterij, zelfs niet na vervanging. Ook viel hij regelmatig uit (wss wegens storing in batterij) Niet heel gek met dat 2400Mah batterijtje wat erin zat natuurlijk. Ook begonnen zaken als whatsapp al enorme moeite te krijgen met openen.

Met mijn A50 was ik wel nog steeds super tevreden, maar helaas stuk laten vallen. Sinds een paar weken een A52 en eigenlijk ook super tevreden. Hij is wel veel smoother en net wat sneller dan mijn A50, uiteraard ook met een nieuwe batterij welke makkelijk 2 tot 4 dagen mee gaat, maar echt nodig was deze upgrade inderdaad ook niet. Dat jij nog rond kon komen met een S6 verbaast me wel echt.

[Reactie gewijzigd door NoobishPro op 22 juli 2024 14:55]

Misschien inderdaad geluk gehad met de batterij. Naar mijn beleving heb ik hem wel vrij intensief gebruikt. Wel altijd met hoesje/protector ook. Dus hij ziet er nog prima uit.

Wat denk ik heeft geholpen is dat ik hem wel optimaal had ingericht: simpele lay-out, 's nachts spaarstand aanzetten (je gebruikt 'm dan toch niet). Voor de rest veel donkere modus in apps, zwarte achtergrond. Vrij sober dus. Maar wel lekker straight-forward in gebruik. Geen netflix of games de laatste jaren op dat ding. De beperkte opslagmogelijkheid was soms wel frustrerend.

De S22 lokt mij nog wel qua formaat (nagenoeg identiek, groter schermoppervlakte). De prijs van de A serie trekt mij nu wel meer. Vanwege omstandigheden nu die A52 met dualsim. Aparte telefoon voor eigen gebruik lijkt me nog steeds fijner. Voor een eigen telefoon is het nog een beetje en dilemma wat het gaat worden. Wil toch wel beetje luxe/comfort en de support blijven genieten. Heb het idee dat het met de nieuwe generatie smartphones (t.o.v. de S6) lastig gaat worden om eenzelfde gebruiksperiode aan te gaan tikken.

In the end kan ik er mee bellen, whatsappen, reizen, beetje leuke foto's maken en filmpjes kijken.
Hier ook zeer lang met de S6 gedaan. Die had ik aangekocht omdat het scherm van mijn S3 versplinterd was.
Na de S6,vorig jaar pas, een S20Fe gekocht. Dus ook redelijk lang met de S6 gedaan.
Mijn OnePlus 5 wordt 20 juni 5 jaar oud. Nadat de softwareondersteuning afgelopen was deze uiteindelijk omgezet naar LineageOS. Draait nog steeds als een zonnetje, en de accuduur is ruim voldoende voor wat ik er mee doe (haalt het einde van de dag nog prima).

Werkgerelateerd kan ik daar helaas niet mee aan komen zetten, dus langere officiële ondersteuning is zeer gewenst. Enkel om die reden overgestapt op een OnePlus Nord 2 als daily driver, maar ik had liever gewoon de 5 blijven gebruiken totdat die echt op is.
Ik heb sinds begin 2018 de 5T, werkt inderdaad nog steeds prima. Ik red met gemak de hele dag, ondanks veelvuldig gamen, instagrammen en browsen op de telefoon. Ik sta er versteld van hoe goed die telefoon het volhoudt.
De enige reden dat ik naar vervanging aan het kijken ben is vanwege de camera, die is tegenwoordig toch wel een stuk beter en met een spruit in aantocht wil ik toch wel wat betere foto's kunnen schieten van het nageslacht dan mijn 5T kan leveren. Anders was ik makkelijk nog 2 jaar doorgegaan met deze phone.
Dat lijkt mij ook maar ik word gemind. was een oprechte vraag, het lijkt mij lang namelijk.

Nu ken ik wel wat oudere mensen die vaak langer met een toestel.doen.
Dat lijkt mij ook maar ik word gemind.
Dat is inmiddels aardig gemeengoed aan het worden zodra mensen het niet met je eens zijn. Steeds minder mensen lijken te lezen waar een -1 voor staat, namelijk:
"Deze reactie is een flamebait, troll of belediging van een andere gebruiker."

Maar nu word ik waarschijnlijk ook gemind :)
Enige wat ik zelf heb is accudegradatie. Maar ik heb dan ook een flagship toestel met gemiddeld zo’n 10+ uur screen on time per dag. Dan gaat het ook wel hard en meestal issie met twee jaar ook echt klaar.

Ik vraag me dan ook wel af wat Apple nu gaat doen met de 14, want heb nu een 11 pro max en moet zeggen dat deze met 2,5 jaar nog erg goed meegaat. Ook qua accu. Zit nu op 81% conditie en dat is met een cycle of 900 absoluut niet slecht.

Al deze tech druppelt nu langzaamaan naar de middenklassers en ik denk zelf dat je met een toestel als dit (a52 of A53) echt wel een jaar of 3 à 4kunt doen als je hem niet zo intensief gebruikt als ik (en daar is de prijs ook naar). Goed dus dat de software ondersteuning hier ook in meegaat.

Vroeger was Samsung ontzettend van de “fire and forget”, maar ze zitten er nu gelukkig best wel bovenop.
Moeder heeft de A52s. Naar mijn mening een trage telefoon voor dagelijkse zaken. YouTube werkt prima. Audio is luid en duidelijk. Scherm is groot en helder. Zij is er licht tevreden over. Ze vind het ietwat langzaam, heeft last van Wi-Fi problemen en vind haar oude A51 veel fijner omdat ze daar nooit problemen mee had ondanks dat de A52s wel duidelijkere audio heeft.

A51 op de abbo voor ~17 Euro. Nu A52s op de abbo voor ~18 euro per maand. Geen bijbetaling. A51 voor ~200 verkocht. Dus vandaar de upgrade na 2 jaar al. Het was in dit geval financieel verstandiger om er geen 5 jaar mee te doen ;)

Zo kies ook ik de beste tijd uit om mijn toestel te verkopen ipv ijverig er zo lang mogelijk mee te doen haha. Gaat mij meer om het geld dan om 'lang' met een telefoon te doen.
Accu stuk? Kan je gewoon laten vervangen. Scherm stuk? Ook laten vervangen. Geen wonder dat het klimaat naar de kloten gaat met die mindset.
Tja scherm vervangen is al snel €200+ bij een OLED scherm. En dat op een telefoon van 350 euro. Die is dan gewoon total-loss. Dat is gewoon geld weggooien.

Plus vaak als je zoiets doet is je toestel ook niet meer waterdicht. Eigenlijk heeft het enkel nadelen.

Het klimaat gaat naar de klote omdat fabrikanten het bewust moeilijk maken om iets zelf te repareren. Ze hebben liever dat je een nieuwe koopt.
Ik heb vorig jaar mijn telefoon net verkeerd laten vallen, en nu zitten er een paar kleine barstjes in het cameraglas. Vervangen is €60. Het toestel kostte me €350. Ik vertik het al om die kosten te betalen voor een stukje glas, dus ja, als er meer kapot gaat, dan koop ik gewoon een nieuwe en gebruik dit als reservetoestel
Hier ook, Pixel 4a barsten in het scherm. Ik heb die gekocht ik denk voor tegen de 360 euro. Het scherm vervangen kost 220 euro, dat ga ik dus echt niet betalen. Ik loop nu al een jaar rond met gebarsten scherm, ik wil altijd persee minimaal 2 jaar doen met een telefoon dus ik moet er maar mee leven ;) Daarna koop ik wel een andere.

Het is daarom ook dat ik nooit meer dan 400 euro uitgeef aan een smartphone. Ik doe veel aan wat extremere sporten waarbij hij snel kan beschadigen. Plus ik heb kinderen die er af en toe mee gooien, dus een duurdere is me het niet waard :)
Een budgettoestel zou al helemaal snel kapot gaan hier vrees ik, en ik wil zelf ook een snel toestel. Ik heb bewust nu een toestel met een plastic achterkant genomen. De reparaties zijn niet grappig duur ook. Ik hoop heel erg dat mijn telefoon t nog wel ruim een jaartje vol gaat houden. Ik gebruik hem nu sinds januari 2021, en ik ga voor de twee jaar ook.
Ik heb zeker 6 jaar lang telefoons gerepareerd, maar ben er een paar jaar geleden mee gestopt (toch ook al weer 5-6 jaar) vanwege de simpele reden dat repareren gewoon steeds duurder en lastiger werd. Niet per se door planned obsolescence, maar vooral door het feit dat IP67 en -68 ineens een ding werd. Toestellen moesten ineens waterdicht zijn en blijven. Dat was best een opgave.

Ook werden schermen steeds duurder en goede onderdelen lastiger te verkrijgen. Waar ik voor een iPhone 6 inkoop nog €35 betaalde (groothandel prijs) was dat voor de 8 al een dikke 90.

Met marge en arbeid was het dan goedkoper om het bij Apple zelf te laten doen en met behoud van garanties mbt waterdichtheid. Dan is die keuze snel gemaakt toch?
Vooral de accu is een bottleneck. Ik haal de 8 uur niet meer met mijn S9.
Redelijk gebruikelijk? Denk het niet hoor een jaar of 2 ja. Ik heb op korte tijd een Xiaomi mi 10 lite gehad, een OnePlus Nord en nu terug een Xiaomi 11 lite NE. Na 5 jaar is dat toestel toch niet meer vooruit te branden ofwel?
Ik kom ook Oppo RX17 Neo, ben benieuwd wat jij van de OS vindt van Samsung tegenover Coloros, persoonlijk valt het mij de Samsung OS erg tegen.

[Reactie gewijzigd door octronics op 22 juli 2024 14:55]

Mij valt Color OS helemaal niet tegen. Het werkt soepel, ziet er best clean uit. Weinig onzin toevoegingen. En prima bruikbaar op 5 jaar oude telefoon.

Samsung heb ik iets meer irritaties om het naar mijn zin te krijgen. Die probeert veel meer om mij aan hun ecosysteem te binden.
Sorry, bedoelde juist dat de samsung schil mij tegenvalt, net wat je zegt Color OS is prima, snel en veel moderner met al de slimme toepassingen.

Nog een vraag aan je, zou je de optie "Lift to wake up" eens een paar keer willen proberen op beide toestellen, op de Oppo ging dat altijd smooth maar op de Samsung lijkt wel of het hapert, alvast bedankt.

[Reactie gewijzigd door octronics op 22 juli 2024 14:55]

Zou ik wel willen ja. Ik heb 2 oude toestellen die niet meer bruikbaar zijn vanwege het ontbreken van software support so zonde.
Doe jij 5 jaar met een toestel?
Nee, ik doe er 6 of 7 jaar mee.

pricewatch: Apple iPhone 6s 16GB Grijs

Heb ook nog een pricewatch: Samsung E1120 Zilver om te SMSen ;)

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 22 juli 2024 14:55]

Hier nog 1 :) Vanaf dag 1 altijd een hoesje + Screenprotector.

Ik heb een A52 en heb daar ook aanstaan dat de accu niet meer dan 85% kan laden en hij staat standaard niet op snelladen. Dat zou moeten schelen op de lange duur. Een enkele keer kun je hem natuurlijk wel op 100% en/of snelladen zetten, maar voor 99% van mijn dagen hoeft dat helemaal niet.

Had hiervoor een Nokia 8. Die werkte nog prima toen ze met de updates stopte. Toen werd de A52 aanbevolen vanuit Tweakers en werd gesproken over een lange software ondersteuning. Dus daarom die gekozen voor de komende 4-5 jaar.
Dank, wist niet dat dat een optie was, meteen op 85% gezet via de settings ("protect battery" in het Engels). Ben hem nu aan het snelladen op 25W, maar normaal hangt hij aan een quick charge.

Erg fijn dat het ding zowel USB Power Delivery als Qualcom Quick Charge 3 ondersteund (onder een andere naam natuurlijk), zal met de A53 vast weer zo zijn. Dat maakt het gemis van een charger voor mij wel goed.

Heb ook een goedkope Amazon PD/QC charger in mijn auto zitten. Erg handig, je rijd een half uurtje naar je werk en je mobiel komt de dag door.

[Reactie gewijzigd door uiltje op 22 juli 2024 14:55]

Het is mij nog nooit gelukt. Na 3 jaar is een telefoon zo intensief gebruikt dat ie vervangen moet worden. En als het slechts 1 onderdeel was dat op is dan zou je dat nog kunnen vervangen, maar de praktijk leert dat al je daar eenmaal mee begint er heel veel vervangen moet worden.
Na 3 jaar is een telefoon zo intensief gebruikt dat ie vervangen moet worden.
Wat is er na 3 jaar dan 'op'?
De accu. Tenminste. In de meeste gevallen.
De accu is na zes jaar inderdaad niet zo best meer, zeker in de winter. Maar die kun je (zelf) vervangen..
Heb hier nog een samsung s8 dus ja, ik zal misschien volgend jaar die vervangen.

[Reactie gewijzigd door k995 op 22 juli 2024 14:55]

Qua hardware doe ik dat ook. K- software ondersteuning van o.a. Motorola zorgt ervoor dat ik het niet doe.
Waar, als je nú een nieuw toestel zoekt. Maar geen enkele reden om van een 52 te upgraden.
De A52 is net een jaartje oud nu, ik denk dat er vrijwel niemand is die een telefoon in dat segment jaarlijks vervangt door het model van volgend jaar.

De modellen van 2023 of eigenlijk 2024 worden pas intressant voor de huidige A52 eigenaren.

[Reactie gewijzigd door !mark op 22 juli 2024 14:55]

quote: !mark
De modellen van 2023 of eigenlijk 2024 worden pas intressant voor de huidige A52 eigenaren.
Correct. Zelf heb ik de A52s, en alhoewel de A53 een paar leuke voordelen heeft (vooral de langere accuduur is fijn), vind ik de tragere soc dan weer geen reden om mijn huidige smartphone door de A53 te vervangen; en foto's in het donker (ook een voordeel van de A53) maak ik er bijna niet mee ;)

/edit: ook de afwezigheid van een 3.5mm-koptelefoonpoort maakt van de A53 voor velen geen lokkertje :/

Zodra deze jonge god 50 wordt (2025) koop ik de A56 :9

[Reactie gewijzigd door John Stopman op 22 juli 2024 14:55]

Maar geen enkele reden om van een 52 te upgraden.
Dat hoeft toch ook niet?
Als je de A52 al hebt wacht je tot 2025 uiteraard. Op de A56?
Dit was ook mijn voornaamste reden om voor de 53 te gaan boven de iets snellere 52.

En als je upgrade van een motor g8 is het een wereld van verschil. Dus dat hij iets trager idee dan de 52 is niet zo'n groot probleem als veel mensen je willen laten geloven op Tweakers.
Bron? De A52S is in augustus 2021 gelanceerd. 5 jaar updates zou dus betekenen tot augustus 2026. (of krijgt de A52S geen 5 jaar updates?)
In theorie ja. In de praktijk? Ik heb nog nooit ergens gelezen dat iemands telefoon gecompromised is omdat die persoon niet de laatste security-patches had. Als het gebeurt ben je natuurlijk niet blij maar volgens mij is de kans te verwaarlozen.
Verwaarloosbaar risico is niet gelijk aan geen risico. Dat is natuurlijk ieder voor zich om dat te bepalen. Maar als het gebeurd en bijvoorbeeld je rekening is opeens leeg dan blijft het niet alleen bij "ben je natuurlijk niet blij".
Juist, en bovendien is het niet verstandig om enkel naar de huidige situatie te kijken. Ontwikkelingen op het gebied van digitale fraude staan absoluut niet stil. Over 1, 2 of 3 jaar zullen nieuw ontdekte kwetsbaarheden worden uitgebuit door criminelen. Daarom is het zaak om vooruit te denken - zéker als het gaat om beveiligingsupdates, want die zullen straks inspelen op die toekomstige gevaren.
Een paar jaar geleden heb ik ergens gelezen dat er vele miljoenen smartphones onderdeel waren van botnets.

Ergens heb ik het idee dat fabrikanten de moeite niet nemen om dit uit te zoeken, kan hun het wat schelen en Google doet ook alsof hun neus bloed want die schuiven alle Android verantwoordelijkheid toch af naar de fabrikanten.

Net als dat je weinig hoort dat er behoorlijk veel Linux hosts onderdeel zijn van grote botnets. Zo waren die grootschalige Anonymous DDOS aanvallen van enkele jaren geleden praktisch allemaal Linux servers.

Windows ligt onder een vergrootglas en Microsoft is redelijk open met hun aanpak van dit soort problemen.

Mijn donkerbruine vermoeden is dat Android smartphones net zo gecompromised zijn als Windows dat was ten tijde van XP-Vista-7 (toen een groot deel van de thuisgebruikers updates hadden uitstaan bv), of Cisco routers eind jaren 90 begin 2000. Het valt alleen niemand meer op omdat een gemiddelde Android zo ontiegelijk veel data heen en weer stuurt (mijn accuduur verdubbeld praktisch met Blokada aan). Dat die extra paar pakketjes gewoon wegvallen in de hoeveelheid data.
Het lijkt een beetje het thema te worden van alle laatste releases van Samsung.

De S21, S21 FE, A53 allen eigenlijk geen verbetering ten opzichte van de voorganger maar licht andere keuzes die gemaakt worden.
Het lijkt er eindelijk op dat jaarlijks nieuwe smartphones uitbrengen zijn langste tijd gehad heeft.

De ondersteuning die Samsung bied voor zijn telefoons is natuurlijk uitmuntend, en dat maakt ze uniek in het Android landschap. Zeker voor deze midrange categorie.
Hoe bedoel je dit?
"Het lijkt er eindelijk op dat jaarlijks nieuwe smartphones uitbrengen zijn langste tijd gehad heeft."

De A52 is toch nog geen jaar oud (19 augustus als ik me niet vergis?). Of bedoel je dat de wijzigingen/verbeteringen nu zo marginaal zijn, dat ze een volgende nieuwe versie misschien wat zullen uitstellen?

Ik hoop dat je gelijk hebt, want de huidige norm van "ieder jaar een nieuw model uitbrengen" is belachelijk. Ik snap dat dit het verdienmodel is, maar het stimuleert de wegwerpcultuur. Door gebrek aan update ondersteuning wordt je als consument gedwongen om iedere paar jaar een nieuwe telefoon aan te schaffen. En het ergste is, dat men dit normaal is gaan vinden..
De A52 is toch nog geen jaar oud (19 augustus als ik me niet vergis?).
Nee, de A52 werd op 17 maart 2021 gelanceerd. De A52S op 17 augustus 2021.
I stand corrected
Je ziet steeds meer maar incrementele kleine verschillen.

En bij deze laatste generaties lijkt het er voor hetzelfde prijspeil zelfs geen toegevoegde waarde in te zitten. Of zelfs op sommige punten een verslechtering.

Dus inderdaad hopelijk steeds minder een wegwerpcultuur in telefoonland.
"ieder jaar een nieuw model uitbrengen" is belachelijk
Persoonlijk vind ik dit op zich niet belachelijk. Nee mensen hoeven inderdaad niet elke jaar een nieuwe telefoon te kopen, dat ben ik met je eens. Maar elke 2 of 3 jaar een nieuwe telefoon brengt ook problemen met zich mee. Stel dat we 2 jaar met een telefoon zouden doen. Nu wordt de verkoop verdeeld over elke jaar dus hoeft maar 50% van de mensen zijn telefoon te vernieuwen en het jaar erop de andere 50%. Zou er om de 2 jaar een nieuwe telefoon komen wil iedereen ineens een nieuwe telefoon. Samsung (of welke merk dan ook) moet dan het dubbele aantallen maken wat dus inhoud meer onderdelen nodig, meer en langer moeten opslaan en meer versturen om de verkoop op release een beetje bij te kunnen houden.

Daarnaast is het voor de consument ook fijn. Stel dat je telefoon voor wat voor reden kapot gaat na ongeveer een jaar. Dan kan je wel een nieuwe versie kopen en niet een jaar oude versie wat met een jaar alweer vervangen moet worden of 3 jaar wachten.
De ondersteuning van Samsung is niet uitmuntend, maar uniek in Android-land. Ik zou dan ook niet als pluspunt noemen "zeer lange ondersteuning", maar gewoon "5 jaar ondersteuning".

Ik denk nog altijd dat er, misschien onder druk van wetgeving, een einde komt aan het technisch onnodig stoppen van software-ondersteuning. Na vijf jaar 'officieel' openstellen voor alternatieve ROMs is een kleine moeite. Het ontslaat de fabrikant grotendeels van verdere verantwoordelijkheid, maar geeft de consument mogelijkheid om z'n eigen updates te organiseren.

Overigens hoop ik toch dat er nog wel wat revoluties plaats gaan vinden op het gebied van processorsnelheid in android-land. iPhones lopen hierin zover op de troepen vooruit, en iPads al helemaal, dat dit wel wenselijk is.
Als Tweakers een iphone reviewt, geven ze daar ook aan dat een zeer lange ondersteuning betreft. Ook Apple belooft 5 jaar ondersteuning. Ik zie het probleem niet
Lopen iPhones "zover vooruit op processorsnelheid"? Volgens geekbench wel, maar volgens AnTuTu niet: https://nanoreview.net/en...le-iphone-13-pro-max#perf

In de praktijk is er weinig verschil. iPhone is iets sneller met apps voor het eerst starten, Android is iets sneller met apps opnieuw openen: https://youtu.be/IsqGxzGz-_w
Het is een uitontwikkelde productgroep. Je hebt alleen nog wat kleine evoluties, meer niet. Voor grotere stappen zijn eerst nog wat fundamentele technologische ontwikkelingen nodig.

[Reactie gewijzigd door Frame164 op 22 juli 2024 14:55]

Tov van veel andere toestellen uit deze prijsklasse zit er een forse accu in de A53. De processor is ook iets zuiniger. Het opladen van 20 tot 50% duurt bij mij 21 minuten na een half uur zit je dus op bijna 50% lading. Dat moet wel voldoende zijn om de rest van de dag mee door te komen.
Zelf gebruik ik het snel opladen liever niet. Als je vijf jaar met het toestel wilt doen, dan kan je beter traag opladen terwijl je ligt te slapen. Snel opladen laat de batterij toch nog steeds extra snel slijten.
Grootste groep gooit ding in de nacht aan de lader, dus dan maakt het niet uit of die in 45 of 90 minuten vol is.

Voor diegenen waar het wel uitmaakt, zijn er andere oplossingen zoals andere merken telefoons of power banks. In beide oplossingen sleep je iets extra mee, namelijk je snellader of power bank. Net waar je voorkeur zit.
Tja, die logica hoor ik vaker, maar ik vind hem nergens op slaan.

Ja, je kunt inderdaad je telefoon in de avond opladen. Dat doe ik ook 90% van de tijd.
Maar na een avondje stappen vergeet ik het soms te doen.
Bij weekendjes weg/ de hele dag erop uit is het heerlijk om de telefoon maar een kwartier aan de lader te hoeven leggen, en weer een hele avond+ochtend vooruit te kunnen.

Anno 2022 nog aan komen kakken met laadtijden van meer dan een uur vind ik low effort. Soms is je telefoon nét op een onhandig moment leeg, dan wil ik zsm gewoon weer verder kunnen.

Net zoals bijvoorbeeld een groothoeklens op een telefoon. 90% van je foto's zul je maken met de main camera, maar voor die 10% toch verrekte handig om de optie in ieder geval te hebben.
Wat een onzinnige reactie zeg. Sneller laden is voor iedereen zinvol, hoeft niet te betekenen dat het elke dag het verschil moet gaan maken en ook niet dat je er elke dag gebruik van maakt. Vaak zat gehad na een dagje thuis komen om eventjes wat bij te laden voor ik de deur weer uit ga, vooral als het een lange nacht wordt (bv stappen). Daar ga je geen powerbank voor meenemen en een lege accu aan het einde van de avond is gewoon vervelend.
Ik heb een A52s en die is snel zat. Zelfs een heel stuk sneller dan mijn Samsung S10. Het meest irritante aan de A52s is dat die door het asymmetrische camerablok wiebelt tijdens liggend gebruik op het bureau.
Dat is inderdaad irritant maar daar is maar een oplossing voor en dat is een hoesje zodat de achterkant gelijkwaardig kan liggen. Maar ja niet iedereen vind hoesjes even stijlvol.

Had hiervoor een J5 uit 2017 en de upgrade is echt enorm, maar die had ik kapot gesmeten en had dus geen hoesje, in een klap geen touch of scherm meer met minimale barst erin.

Gelukkig nog een KPN Swing 620 mobieltje uit 2004 als backup, die smijt je niet kapot. :Y)
Helaas zal de A52s die leeftijd denk ik nooit (bruikbaar) bereiken.

De ander heeft nog de eerste accu en kan nog steeds ongeveer 2 weken standby liggen en 2G is nog steeds in de lucht met een beter signaal bereik dan die nieuwe telefoons... :+
Oh wauw, ik dat ik zet de SD778G tegen de 9820 uit de S10 omdat ik je niet geloofde. Maar verhip, die middenklasser SD loopt die exynos gewoon voorbij.

In dat geval heb je echt veel rekenkracht in die telefoon!
Goede deal :) (en leuk, heb ik ook weer wat geleerd)
Die Soc's zijn voor de meeste consumenten (zoals ik) snel zat, maar trage storage is wel een gigantische bottleneck. Ook het feit dat men in deze klasse nog steeds geen draadloos laden ondersteunt, vind ik zeer kwalijk. Maar ja, men moet toch wat om de veel duurdere S-serie aantrekkelijk te houden...
Draadloos laden heeft gelijk invloed op de antenne mogelijkheden qua plaatsing, en warmteafvoer dus voegt behalve de onderdelen ook complexiteit toe in het ontwerp en bouw. Dus als je ergens op bezuinigd bij je goedkopere toestellen is dit zoiets wat minder gemist wordt dan een goede camera bijvoorbeeld.
Mijn S20 plus kan draadloos laden maar ik gebruik het nagenoeg nooit om rede dat ik een case om de smartphone heb. Is mij opgevallen dat als je de case er omheen laat dat het draadloos laden wel werkt maar zowel de smartphone als lader best warm worden.
Ik heb de A53 gekocht vanwege de lange ondersteuning dmv updates.
Er staat als minpunt in het artikel dat de telefoon niet snel oplaad, maar als je een 25 watt lader (maximale fastcharge vermogen voor deze telefoon) gebruikt, dan is de telefoon met een uurtje ook echt wel vol.
Ik wist voor dat ik de telefoon heb aangeschaft dat de Exynos soc op papier slomer zou zijn dan de snapdragon, maar omdat er in de Exynos meer Ai draaiende is zal deze uiteindelijk je telefoongebruik leren begrijpen en daarmee toch sneller en efficienter worden dan hoe deze out-of-the-box was.
Tuurlijk, op papier is de A52S een betere telefoon, maar als iemand die zuinig is op zijn spul vind ik de lange ondersteuning ook wel redelijk zwaar meewegen.

Naar mijn mening is het een prima telefoon, soc is snel genoeg, batterij is groot genoeg, ik hoef deze maar eens in de 2-3 dagen op te laden, tijdens opladen wordt de telefoon ook niet heet, dus ik verwacht dat de batterij heel wat jaren meegaat. Enige soort van vervelende is dat het assymetrische cameraeiland kan zorgen dat de telefoon een beetje wiebelt als deze op een platte ondergrond ligt die af en toe een klein beetje beweegt, denk aan een tafel (of andere meubels van een bepaalde Zweedse keten :) :) )

Ter vergelijking: mijn vorige toestel was een Motorola One Action, na verzaakte android updates en internet problemen (waar vele toestellen van Motorola last van hebben) vond ik het tijd om een ander merk te nemen en daarmee ook een prijsklasse op te klimmen, beste keuze die ik heb kunnen maken, ik ben er zeer over te spreken!

TLDR: Telefoon is goed, prijs alleen iets minder, en jammer dat er geen lader in de doos zat.
Heb ook de A53 hier gekocht omwille van de lange updates.
Ik kom van een M21 ( heel traag maar doet het gewoon goed ).
Bij normaal gebruik, gewone werkdagen 2 tal dagen met batterij. Verder mooi scherm maar zoals bij vele telefoons in zon moeilijker te zien, maar beter dan vele andere als ik vergelijk met vrienden.

PS; heb een spigen case, geen last van wiebelen op platte ondergrond :D

heb via heel wat uitzoeken; 290 voor betaald ( 6GB ram variant )
mooie deal lijkt me, ongeveer 4 weken in gebruik nu
Lader van 25w apart bijgekocht wel nadeel dat er geen inzit :P

[Reactie gewijzigd door buthead op 22 juli 2024 14:55]

Behalve 4G, 5G en Wi-Fi 6 bieden de Galaxy A53 en A33 Bluetooth 5.1.
A53 niet volgens de specs:
https://www.samsung.com/n...8gb-sm-a536bzkneub/#specs

Wi-Fi
802.11 a/b/g/n/ac 2.4G+5GHz, VHT80
Hé, je hebt gelijk. De A33 ook niet. Ik heb me vergist, heb het artikel aangepast. Dank voor het melden!
Wat zijn, of wellicht beter gezegd waar liggen de gevaren van een niet langer gesupportte telefoon? Ook ik sta voor de vraag a52 a53 of mijn uitstekend werkende Xiaomi mia1.
Is het scherm dezelfde kwaliteit als de A52?
Heb dit toestel voor werk, het valt mij op dat het echt een krasplaat is. Het lijkt wel of het scherm een chinees B merk is qua kras gevoeligheid.
Persoonlijk ben ik wel een fan van de A53. Nee, de telefoon is niet perfect. Qua prijs / performance doet Xiaomi het beter met bijvoorbeeld de Poco F3. Op de Exynos chip valt ook wat aan te merken, aangezien de accu een stukje groter is geworden maar de accuduur amper is verbeterd en de performance is gedaald tegenover de A52s. Geen headphone jack is vervelend.

Maar voor €340,- heb je wel een telefoon die alles goed doet. De performance, camera, het scherm en de accu zijn goed en ik verwacht dat deze de komende jaren het ook nog prima doen. Maar we hebben het wel over een toestel die vijf jaar lang ondersteund wordt met updates, dat zie ik andere fabrikanten van Android-telefoons niet doen en helemaal niet voor deze prijs. Dat vind ik toch ook wel geld waard.

Het enige wat ikzelf belachelijk vind, is de meerprijs van de 256GB versie. Die bedraagt momenteel bijna €100,- 8)7 .
Probleem gehad met twee A53's: het mobiele netwerk blijft op H+ staan en schakelt niet door naar 4G .

Simkaart werkt wel correct in A50 en simkaart (zelfde netwerk) A50 in A53 heeft ook bovenstaande probleem. Factory reset helpt niet. A53 omgeruild voor een nieuwe, maar deze heeft zelfde probleem.

Ook anderen melden dit probleem: zie https://eu.community.sams...ata-probleem/td-p/5155498

Ik heb er voor gekozen om niet te wachten op een software update die mogelijk in de toekomst gaat komen. Ik kan niet beoordelen of dit een software of hardware probleem is.
Na overleg met helpdesk leverancier A53 omgeruild met A52s die werkt zoals verwacht.
Om dit maar te bevestigen, bedrijfsmatig exact hetzelfde probleem met ongeveer 50% van onze A53 toestellen. Samsung's reactie? "Stuur ze maar op". Nee, zorg eerst maar dat jullie weten wat het is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.