'43 procent van smartphonebezitters in Nederland heeft er een van Samsung'

Samsung heeft in Nederland een aandeel van 43 procent van de smartphones, blijkt uit marktonderzoek van Telecompaper. Vooral de Galaxy S-serie is populair. Apple staat met een aandeel van 36 procent op de tweede plek in Nederland.

Grofweg een op de drie Samsung-toestellen behoort in Nederland tot de S-reeks, meldt Telecompaper op basis van eigen onderzoek onder ruim 17.000 respondenten van tussen de 16 en 80 jaar in het Telecompaper Consumer Insights Panel. Naast de S-serie doet de A-reeks het zeer goed; grofweg twintig procent van alle Samsung-toestellen in Nederland valt onder de middenklasse-smartphonereeks van Samsung.

Verschillende toestellen uit de Galaxy A-serie behoren tot de bestverkochte smartphones ter wereld, al blijken S-varianten in Nederland wat afzet betreft dus populairder te zijn. Eerder dit jaar werd bekend dat de vouwbare smartphones van Samsung het ook steeds beter doen in Nederland, al meldt Telecompaper geen percentage van dat aandeel.

Volgens hetzelfde onderzoek heeft twaalf procent van de Nederlandse Samsung-gebruikers een toestel uit de Galaxy S9-serie of ouder. Samsung-smartphones uit 2018 en ouder krijgen geen beveiligingsupdates meer. Ter vergelijking, bij iPhone-eigenaren ligt het percentage verouderde toestellen zonder softwareondersteuning op zes, schreef Tweakers eerder. Dit komt onder meer doordat Apple toestellen uit 2016 en nieuwer nog van beveiligingsupdates voorziet.

Samsung Galaxy S9+
Samsung Galaxy S9+

Door Yannick Spinner

Redacteur

13-05-2022 • 14:31

293

Lees meer

Reacties (293)

293
277
118
12
0
103
Wijzig sortering
Snap het wel, Samsung biedt eigenlijk als enige android fabrikant enig goede ondersteuning in de update scene en constant.
De rest:
  • LG begon goed, maar is afgehaakt door verschillende keuzes.
  • HTC begon goed, maar heeft bepaalde keuzes gemaakt en is achter gaan lopen en of eigenlijk gestopt.
  • Nokia/HMD, begon goed maar worstelt met haar identiteit. Eerst updates, dan duurzame telefoons voor low/mid hardware maar prijzen waar je een veel betere telefoon koopt.
  • Motorola onder Google goed, sinds Lenovo is het beleid middelmatig.
  • Sony doet het oke, maar zit nu meer in een niche markt dan telefoons produceren voor de gemiddelde consument. Premium telefoons, voor premium prijzen.
Dit waren de traditionele fabrikanten, de rest zijn xiaomi, oppo, oneplus. Doen het niet slecht, maar update beleid is goed voor de high end telefoons. Huawei hiervoor ook, maar helaas sinds de boycot is het ook niet meer wat het was. De rest van de chinese telefoons is het een gok hoelang ze meegaan, maar vaak door de lage prijs is het de gok wel waard.

Al met al, is Apple voor IOS en Samsung voor haar android telefoons de enige fabrikanten die een tot nu toe een duidelijk en goed beleid hebben. De rest helaas minder. Daarom geef ik als advies altijd mee aan mensen die een goede ondersteuning willen hebben (Android) om voor een samsung te gaan.

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 23 juli 2024 09:37]

Ik vraag mij oprecht af of het update beleid een argument is voor de massa smartphone koper... Persoonlijk gok ik van niet en is het gewoon steengoede marketing.
Samsung heeft bakken geld gegooid naar marketing en is eigenlijk wat synoniem voor een Android smartphone. Een update op een Samsung toestel voegt vaak bijna niets aan echte waarde toe voor de gebruiker want door de hele schil er rond merk je er bijna niets van (en tegenwoordig is een Android update zeer incrementeel).
De Tweaker dat hier deze pagina leest, ja die zal er meer van wakker liggen. Om eerlijk te zijn, ik lig er zelfs niet meer van wakker. Mijn toestel draait Android 9 en merk amper wat verschil met nieuwere versies (tenzij eens een nieuwe schil maar dan moet het al stock Android zijn om dat te merken).

De Chinese merken als Huawei, Oppo en Xiaomi zijn ook groot geworden vanwege goede marketing en door spotgoedkope toestellen uit te brengen (lees; het alternatief voor Samsung).

Al de andere merken doen eigenlijk amper mee en worden ofwel zeer specifiek gekozen (zoals OnePlus) of net lukraak gekozen (Nokia, Motorola) omdat ze in de Aldi / kruidvat goedkoop te koop stonden.

Althans mijn mening ;)
Dit is tegenwoordig zeker een argument geworden. Ik werk zelf in de mediamarkt voor Samsung. Veel klanten komen natuurlijk met een wat oudere samsung waarbij bijvoorbeeld de app van de bank de ondersteuning heeft beëindigd. Deze klanten willen dus al snel een toestel waarbij dit niet snel weer voor komt. Als ik als verkoper het update beleid benoem zie je ook al snel dat de koper heel snel geneigd is om toch voor dat duurdere toestel te gaan omdat de ondersteuning hiervan beter is. Ik sta ondertussen al 7 jaar in de mediamarkt en zie een klant die binnen loopt bij de mediamarkt wel als goede representatie van de algemene consument. Dus update beleid is denk ik niet het eerste ding waarover een consument nadenkt maar als je het ze verteld zijn ze al heel snel overtuigd.

[Reactie gewijzigd door Tonkowonko op 23 juli 2024 09:37]

Niet dat je ongelijk hebt, ik denk ook dat het update beleid heel belangrijk is. Voor zowel mensen die er "verstand" van hebben als de gemiddelde gebruiker.

Maar ik denk dat de gemiddelde smartphone gebruikers niet gerepresenteerd wordt door iemand die de MediaMarkt inloopt om zijn smartphone te kopen, maar juist online vergelijkt en koopt.
Maar ik denk dat de gemiddelde smartphone gebruikers niet gerepresenteerd wordt door iemand die de MediaMarkt inloopt om zijn smartphone te kopen, maar juist online vergelijkt en koopt.
Ik geloof er niets van. Het overgrote merendeel wil gewoon iets "dat werkt" en laat zich daarvoor adviseren door de mensen om hen heen of een verkoper.
Daar geloof ik niets van. Het overgrote deel van de mensen kijken zeker wel naar iets meer dan alleen "of het werkt". Bijvoorbeeld prijs, schermomvang, gebruiksduur, etc.
Denk dat je helemaal gelijk hebt. Lang niet iedereen gaat online alles bekijken en vergelijken, dat is echt een minderheid. Velen lopen gewoon de telefoonwinkel of Mediamarkt in om te zien wat er op dat moment te koop is, en maken dan een keuze.

En dat is helemaal niet slecht. In plaats van uren online te zoeken kan je als klant gewoon aangeven wat je ongeveer zoekt en een verkoper zoekt daar dan een geschikt toestel bij. Uiteraard een wat duurdere en als de klant vind dat dat toch te gortig wordt, is daar dan natuurlijk de middenklasser.
Ach, je stuurt ze er natuurlijk een beetje heen. Jij bent de guru op de telefoons, dus neit zo gek ook.
Sterker nog, een goed voorbeeld van de agressieve vorm van marketing bij Samsung:
Wanneer ik met iemand voor een nieuwe telefoon aan het kijken ben, dan vraag ik “Android of Apple?”. Vervolgens krijg ik de vraag “En Samsung dan?”

Mensen hebben geen idee meer dat Samsung een Android telefoon is. Ze worden ook niet meer geschaard onder “Android-toestel”, maar puur als Samsung.

Diezelfde vragen krijg ik wanneer iemand vraagt om een oplaadkabel. Ik vraag “USB-C of Apple/Lightning?”. Vervolgens krijg ik de wedervraag “Heb je ook Samsung?”.

Ze onderscheiden zich volledig van de rest van de markt.
Je moet ook vragen Samsung of Apple want dat zijn beide het merk..
Of je vraagt Android of ios en dan is het: nee ik heb een iPhone..
Nou, eigenlijk niet. Android is en blijft Android. Of het nou Samsung, Sony of Huawai is. Apple is en blijft iOS. Het gaat onderliggend altijd om 't ecosysteem en niet om het merk.
Owzo, ik dacht namelijk dat er ook veel mensen waren die een iPhone kopen omdat het een iPhone was. Net als dat er veel mensen zijn die blindelings een Samsung kopen (omdat het net als iPhone van horen en zeggen goed is).

Niet om het ecosysteem in ieder geval? Dus ook niet omdat het Android of iOs is (ik gebruik zelf veelal de laatste S serie van Samsung, maar geef mij een iPhone en dan vind ik dat ook best. Zolang het maar goed werkt, het is maar een telefoontje haha).

Zowel ios als android zijn een fork van Linux toch? Althans, kan zijn dat ik ernaast zit hoor, ik hou mij er niet al te veel mee bezig

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 23 juli 2024 09:37]

iOS draait op de XNU-kernel, wat (net als Linux) een Unix-achtig systeem is. Android is inderdaad gebouwd op een aangepaste Linux-kernel. :)
Android of Apple is een vraag waar niemand iets mee kan. Je laat ze kiezen tussen een merk en een OS. En dan verbaasd zijn over het antwoord. 8)7
Wellicht merk je het niet simpelweg omdat je op Android 9 draait, maar tussen 9 en 12 zit een wereld van verschil.

Dat je stock Android moet hebben om visueel verschil te zien is ook simpelweg niet waar.
Ik denk persoonlijk dat de camera de grootste rol speelt, en dan met name de marketing ervan door vooral samsung. Eigenlijk is dat het enige wat mensen veel gebruiken, naast whatsapp, signal of wat dan ook.

Updates, nee, de meeste mensen nemen nog steeds elke 2 jaar een nieuwe foon bij hun abbo, dus die updates interesseert ze echt niet.

Al zie ik overigens wel de trend langzaam veranderen naar zelf kopen van de foon. En dan zijn updates wel belangrijk uiteraard.

Zelf heb ik een xiaomi mi11 ultra, puur voor de camera geimporteerd begin vorig jaar. Vrienden kiezen ook steevast voor de beste camera, zei het het topmodel van samsung, apple of wat dan ook afhankelijk van ecosysteem voorkeur.

Off-topic: Zeker bij goed licht zijn die camera's echt goed inmiddels. Mijn a7rii maakt nog altijd veel betere foto's als je eens posterformaat wilt printen maar het verschil is dermate klein aan het worden dat ik de systeemcamera steeds vaker laat liggen.

[Reactie gewijzigd door OriginalFlyingdutchman op 23 juli 2024 09:37]

Updates, nee, de meeste mensen nemen nog steeds elke 2 jaar een nieuwe foon bij hun abbo, dus die updates interesseert ze echt niet.
Interessant statement, heb je hier ook statistieken voor?

Ik zie om me heen vooral mensen die ruimschoots langer doen met hun telefoon dan de minimale twee jaar, maar ben dus vooral benieuwd naar de werkelijkheid.
Kwa functionaliteit niet bepaald als je Samsung hebt. Het is meer verfijnd, opgefrist, maar de core is nog altijd hetzelfde. En dan vergelijk ik mijn S22 Ultra met een oude S7 Edge. Maar als het bijv. om een Google Pixel gaat, dan is het inderdaad een wereld van verschil.
Ik denk dat het allemaal een stuk simpeler is.

Samsung heeft de markt in alle segmenten al voorzien van toestellen. Vanaf € 150,- tot aan € 1300,- Dus voor ieder wat wils. De moeders, tante's en buurvrouwen zie je ook het meest met Samsung toestellen rondlopen. Dit uiteraard vanwege de Samsung A-lijn.

Prijs / Kwaliteit van Samsung is wat dat betreft prima.
Voor mij secondaire merken zoals HTC/Sony zie je gewoon te weinig in het nieuws. Niet alleen dat hun aanbod is erg klein vergeleken met specifiek Samsung.

Nu heb je een aantal Chinese merken in de markt maar waar ze vroeger veel voor weinig geld boden zie je nu dat ook hun flagships eigenlijk net zo duur zijn. Dus waarom zou je dan voor een Chinees merk gaan wanneer je een Samsung of iPhone kunt kopen voor hetzelfde geld. Dus vermoed ik dat dit soort merken met name in het lagere segment cq midden segment de concurrentie met Samsung aankunnen. Maar het hogere segment zie ik niemand (ik zit zelf in China) met een lokale mobiel.
Het wordt denk ik een steeds sterker argument omdat Tweakers en dergelijk het zeggen in hun eigen omgeving die vervolgens het weer aan andere mensen doorgeven (althans dat doe ik zelf en merk dat de meesten in mijn omgeving het wel fijn vinden als ze langer veilig met een telefoon kunnen doen of dat ze de telefoon kunnen doorgeven aan hun ouders zonder dat het gelijk een lek mandje is). Er zitten daarnaast ook wat praktische kanten aan, bijv dat sommige banken moeilijk doen als je een oude android versie hebt.
Ik de k dat je wel gelijk hebt, maar specifiek in het geval van OnePlus is het update beleid voor de gewone gebruikers wel relevant: bij elke major upgrade introduceert OnePlus nieuwe bugs in het is, dusdanig dat het na 2 jaar echt heel irritant wordt.

Dat laat natuurlijk een slechte smaak na bij de eindgebruiker, dus op lange termijn is dat schadelijk voor je merk, ook bij gebruikers die geen zier geven om updates.
Ik vraag mij oprecht af of het update beleid een argument is voor de massa smartphone koper...

Maar hoe kan/kon het ook? Zelfs de Tweakers Pricewatch houd pas sinds kort bij hoe lang er updates uitkomen. En zelfs dan alleen voor de nieuwste modellen, en onderaan bij Garantie en Bijzonderheden ipv bovenaan bij Besturingssysteem.

En ondanks dat je voor steeds meer essentiele zaken een smartphone app moet gebruiken, wordt er nergens op updates aangedrongen. Bijvoorbeeld in de ABN FAQ stond bij de vraag : "Is de app veilig?"- Ja bank apps zij n nog nooit gehackt." Geen woord over updates of versies. In dezelfde periode werd er ook voor tienduizenden van ING rekeningen geplunderd via de ING app. Weliswaar door social engineering ipv een hack, maar daar heb je als gebruiker niets aan.
Nou ik weet zeker dat de gemiddelde consument totaal niet met updates bezig is. Dat Samsung zo groot is heeft dan ook niets met update beleid te maken.
Mijn reden om de A53 te kopen is wel degelijk het update beleid van Samsung. De A52S is wellicht beter en goedkoper. Toch voor de A53 gekozen omdat deze tov de A52S twee jaar langer wordt geüpdatet.
Maar ben jij de gemiddelde consument of vind jij dat jij meer dan gemiddeld onderzoek doet naar telefoons en kennis van zaken hebt. Zo ja dan bevestig je dus eigenlijk wat ik al zei.
Wat is de bron van jouw "zeker" weten?
Mensen die zo'n ding hebben in je omgeving. Werkelijk waar niemand die ik ken rept over updates behalve de tweakers.
Ik denk dat je mijn punt niet begrijpt. Namelijk dat hier op tweakers het tegenovergestelde gebeurt, wat een tweaker heilig vind wordt als de norm gesteld voor hoe de gemiddelde consument erover denkt.

En als je niet houdt van anekdotische argumenten met zeker wel hoog genoege waarde voor N te bemerken bij meerdere observatoren dan kunnen we lang lullen maar zal het allemaal wel.
tjonge jonge, kan het nog kleinerender? Alsof iemands ervaring ineens niet meer geldig is. Vrijwel alle 'nieuws' op tech sites en blogs is persoonlijke ervaring van tech journalisten en geruchten met hier en daar een feitje.

Ik moet A Lurker gelijk geven. Er is vrijwel niemand die update beleid als belangrijkste factor heeft. Gebruiksgemak, accutijd en kwaliteit foto's en selfies zijn de belangrijkste redenen.

[Reactie gewijzigd door tw_gotcha op 23 juli 2024 09:37]

Ik vrees dat je gelijk hebt. De meeste mensen gaan pas nadenken over het belang van updates als de internetbankieren app, digid app, whatsapp, ziggo app etc er mee ophoudt vanwege een verplichte update, die het OS niet meer aan kan. Tenminste, dat was in mijn sociale kringetje van overwegend iOS gebruikers verschillende keren gebeurt.
Alle merken verzamelen Data.. Je moet je gewoon afvragen aan wie je het liefst je Data wil afstaan.. Dan geef ik liever mijn Data aan Landen met een Democratie. En liever niet aan China.
"Jouw eigen kleine gelimiteerde persoonlijk ervaringen in jouw kleine gelimiteerde omgeving"
op tweakers behandelen we elkaar met respect, de meeste tenminste
"Je begrijpt mijn eenvoudig te begrijpen tekst niet kennelijk."
maar ja, bij sommigen zit hun ego een beetje in de weg

er is helemaal niets op tegen een discussie voren op basis van meningen en ideeen. Ook als iemand zegt "dat is zo" in plaats van " ik denk dat het zo is". Voer dan zelf de discussie zoals je hem graag zou zien, dus met feiten en cijfers in plaats van iemand af te zeiken als je het niet met die persoon eens bent.
Ik snap zeer zeker wel wat je zegt, maar als we alleen maar kunnen reageren aan de hand van significante data, dan zal er weinig te reageren zijn.

Daarbij kom je inderdaad kleinerend over. wat meer respect mag zeker wel, ook al vind je dat de discussie niet de juiste kant op gaat.
Ik herken de kwaliteit van je postings die vervolgens met min 1 gemod worden. Je bent echter de enige met een wetenschappelijke benadering. Wat mensen zien in hun kleine omgeving is van geen belang, ook niet wat ze voelen of denken. De enige manier om erachter te komen komen waarom een merk populair is, is via marktonderzoek, dat voldoet aan wetenschappelijke eisen.
Het probleem is de toon.

En niet alles hoeft aan een wetenschappelijk onderzoek te worden onderworpen voordat je zinnige observaties en hypotheses kunt stellen. Bovendien begon het juist met een hypothese van SMGGM over het beperkte belang van duur van updates bij consumenten en was de reactie van tweaker777 eigenlijk direct denigrerend te noemen. Zo oogst je -1's ja.

Mijn opvatting over belang van updates is gebaseerd op tientallen gevallen, en zie dat anderen ook dezelfde observaties hebben, ook op meerdere gevallen. Dan durf ik wel te extrapoleren. Natuurlijke inductie zeg maar, om het wetenschappelijk te houden ;)
nee maar het woord huisvrouwen wel, die wauwelen altijd? wat een trieste reactie. In dit hele draadje heb je nog geen enkele serieuze bijdrage geleverd, je bent alleen maar aan het trollen.
Het update beleid van een telefoon is maar één van de vele factoren die meespelen bij de keuze voor een nieuwe telefoon natuurlijk. Ik krijg het idee dat je direct een koppeling maakt maakt met het update beleid en de verkopen van Samsung, dat is niet correct.
Het update beleid van een telefoon is maar één van de vele factoren die meespelen bij de keuze voor een nieuwe telefoon natuurlijk. Ik krijg het idee dat je direct een koppeling maakt maakt met het update beleid en de verkopen van Samsung, dat is niet correct.
Ik denk dat het wel degelijk een verband speelt, mensen willen vaker een telefoon die langer meegaat omdat de kwaliteit van low en mid end de afgelopen 5 jaar erg omhoog is gegaan. Mensen weten dat het beleid van Samsung en kwaliteit en prijs tegenwoordig wel goed zit. Ik zou mijn huidige keuze hier zeker op baseren.
Nu blijft het "gevaarlijk" om je bubbel als "bewijs" te nemen, maar ik ken werkelijk niemand die zich druk maakt over updates en dat al helemaal niet mee laat wegen bij de aankoop.
Samsung heeft de naam, bereik, flashy reclames en een redelijk positief imago, dat verkoopt.
Het is vooral Samsung is goed voor de prijs wat het bied. Iedereen heeft er een(dus bekend) en is te vreden over het product en dus denken de meeste "ik neem er ook maar een". Voor mij is dat laatste juist een reden om iets anders te kiezen. :) en inderdaad bijna niemand weet welke android versie er geïnstalleerd is en al helemaal niet of je hem kan updaten naar een hogere versie.
Overigens was het update beleid van Samsung niet altijd zo goed zo als het nu is.

[Reactie gewijzigd door trisje op 23 juli 2024 09:37]

Het zou me niet verbazen als het vooral die factoren zijn die de reden achter Samsung's populariteit zijn inderdaad.
Inderdaad, het zijn goede producten, een bekend merk. Goede marketing plus mensen hebben vaak al Samsung in huis (TV, koelkast).

Updatebeleid boeit 99% niks. Enkel de tweaker.
Dat dacht ik ook, maar daar zul je je flink in vergissen. Veel mensen komen naar me toe omtrent updaten...
Hier interesseert niemand het wat. Velen weten niet eens wat Android is.
Mja, ligt aan waar je woont en welke instelling mensen hebben.
Meeste mensen in mijn dorp weten ondertussen wel wat updaten is (Windows), en dat Android is gemaakt voor de persoon die iets meer wil dan een Apple voor domme mensen.
Het is zelfs apart dat de boeren in mijn hoek enige IT kennis hebben, dus dat zal je nog verbazen ;)

Vooral als je de polls mag geloven dat Apple op 30% zit en Android op 47% kwa gebruik binnen Europa.

[Reactie gewijzigd door Power2All op 23 juli 2024 09:37]

Samsung heeft de naam, bereik, flashy reclames en een redelijk positief imago, dat verkoopt.
Helpt natuurlijk ook dat het gewoon prima telefoons zijn. Ze zitten toch vaak in de top 5 van elke prijsklasse.
Mee eens, ook het feit dat samsung nu veel consistenter is in hun updates is een dikke plus en ze zijn sneller wanneer er een nieuwe android versie is. Daarnaast is samsungs reparatie service ook veel beter geworden in Nederland. (wanneer je via samsung zelf besteld). Snel en makkelijk zoals Apple.
Helaas zijn ze bij hun high-end telefoons afgestapt van de microsd slot waardoor er voor mij geen verleiding meer is om in de toekomst een samsung aan te schaffen.

[Reactie gewijzigd door Valinor op 23 juli 2024 09:37]

Denk dat het grootste gedeelte van de smartphone gebruikers niet eens weet hoe lang de software ondersteuning is voor hun toestel.
Ik weet dat zelf ook niet. Updates boeit mij ook niet ik red toch de 2 jaar nooit met een toestel.
"Mensen" is een erg algemeen woord.

Consumenten buiten de "tech bubble" hebben geen idee op welke android versie ze draaien, of wat dat uberhaupt betekent, of wat android gebruiken uberhaupt inhoudt, of wat een security patch is. Dat zijn voor hen echt maar buzzwords.
Ik denk oprecht dat het de meeste mensen totaal niet interesseert op welke Android versie ze zitten. Ik durf zelf te stellen als je dit willekeurig gaat turven, dat waarschijnlijk 80% geen idee heeft of ze op Android 10/11/12 zitten. Prijs/kwaliteit is bij Samsung gewoon goed. Meestal zakt de prijs na een tijdje en onder jongeren is het een van de tegenhangers van Apple. Iedereen kent Samsung, maar relatief gezien kennen mensen geen OnePlus, Xiaomi. Verder werkt het ook door je af te spiegelen aan Apple (qua prijs, aanbod, etc.) want dat werkt gewoon voor de grote massa. Hier op Tweakers denken we er wel eens anders over, maar we zijn een niche binnen een niche.
Volgens mij zit ik op 12 maar ik ben niet 100% ;)
draai jij ook op android :-)
Je beweert een hoop dingen maar staaft geen enkele uitspraak met een bron. Iets dat je wel van anderen verwacht. Het zou je op zijn minst sieren als je je aan je eigen woorden zou houden.
Holy crap wat ben jij een vervelend ventje
Nou ja, het is ook wel bijzonder dat mensen hier volop aan het “duiden” zijn met vrijwel of volledig geen werkelijke data of kennis. Het mag hoor, maar erg veel voegt het toch niet toe.
Wie verwacht er nu echt ‘gevalideerde’ comments op een nieuwswebsite, zelfs al is het tweakers? Do your own research maar zit hier geen pagina’s vol te kwijlen door in discussie te gaan met mensen die hun mening als feit verkopen, niemand wil die zooi lezen.
Ik zie bij veel vrouwelijke familieleden om me heen dat ze vooral weer een Samsung nemen omdat ze dat gewend zijn.
Voor mij wel: het verwachte firmware ondersteuningsbeleid is nagenoeg mij enige merkkeuze argument.
Lijkt me ook niet, de keuze gemak en bekendheid geeft dat het verkocht wordt. Dat betekend dat externe factoren het snel kunnen veranderen. Wanneer flink wat Samsung toestellen crashen wanneer je een Ah supermarkt binnenkomt kan dat snel veranderen, weg is het gemak dan. En als de bekendheid van het probleem groter wordt kan het snel gebeurt zijn. Ondanks dat het probleem wellicht niet door Samsung veroorzaakt wordt maar door de apparatuur van Ah.
Denk persoonlijk niet dat dat per se een reden is voor de gemiddelde telefoongebruiker, wel voor een deel van de tweakers.
In mijn ervaring: veel mensen lopen gewoon een telefoonwinkel binnen, kiezen de eerste telefoon die in hun prijscategorie past van een merk dat ze kennen. Die gaan helemaal niet onderzoeken wat voor update beleid er achter zit.
Zal met mensen die altijd iPhones kopen wellicht anders zijn denk ik.

Overigens kijk ik niet eens naar hoe lang de software updates komen, maar meer naar de mogelijkheid om bootloader te unlocken en custom ROMs te flashen. Zullen wel meer tweakers zijn die dit doen.
Ik kijk enorm op de updates. Toch voor men volgende smartphone. Hoe langer ik kan doen met een smartphone. Jammer dat mijne maar gesupport is tot zomer 2023 :(
Het blijft wel werken zonder updates, juni 2021 is ook al even geleden.
Mijn laptop met Windows XP werkt ook nog steeds. Zou ik hier bankzaken op doen? Neen.
Ik ben zelf voor Samsung gegaan vanwege het updatebeleid. Mijn toestel zou nog tot minimaal begin 2024 moeten krijgen
Die gaan helemaal niet onderzoeken wat voor update beleid er achter zit.
Zal met mensen die altijd iPhones kopen wellicht anders zijn denk ik.
iPhone gebruikers zijn gemiddeld juist minder technische mensen omdat iPhones iets makkelijker in gebruik zijn.
Die redenering is wel heel kort door de bocht. De meeste huis-tuin-en-keuken gebruikers doen uberhaupt niet echt technische dingen met hun telefoon.
Techneuten neigen weleens naar Apple om privacy redenen. En het heeft een wat hoger "it just works" gehalte.

Als je druk bent met werken en gezin, heb je geen tijd om daarnaast nog lang te pielen met een telefoon. Ding moet het gewoon doen.

Mijn volgende telefoon wordt waarschijnlijk een iPhone om die reden. Ik heb aardig wat Android telefoons versleten en er is serieus altijd iets mee.

Samsung is misschien wel een goede keuze op Android juist omdat het veel gebruikers heeft (goed getest). Na ervaringen met o.a. LG, Nokia en Asus durf ik daar iig niks meer van te kopen.

Maar zodra een Samsung praktisch net zo duur als een iPhone wordt, koop ik liever die iPhone.
Met anders doelde ik niet op dat ze geen onderzoek naar t update beleid doen, maar dat ze niet een winkel inlopen en de eerste telefoon kopen in hun prijscategorie kopen. Zij kopen gewoon de nieuwste of een-naar-nieuwste iPhone.
Excuus voor de vage verwoording.

Ik denk overigens niet dat iPhone gebruikers per se minder technische gebruikers zijn. Ik ken veel techneuten met iPhones, en zou er denk ik zelf ook eentje kopen als ze niet zo ongelooflijk duur waren. Wat @Lethalis ook al zegt: privacy is natuurlijk vrij goed geregeld bij Apple, en het werkt gewoon (vooral binnen het ecosysteem).
Mijn iPhone heb ik van de zaak en als die van mijn vrouw aan vervanging toe is dan is het een kwestie van de laatste iPhone online bestellen. Je zit altijd goed wat dat betreft
Samsung heeft haar updatebeleid goed aangepakt. Want vroeger hoorden ze met hun neo en budget toestellen tot een van de slechtste fabrikanten qua updatebeleid. Toen was Lenovo nog beter met hun Motorola toestellen (mede door de kale skin). Samsung vond ik toen verschrikkelijk met hun iOS clone interface en daarna hun kinderlijke interface.

Nu vind ik security updates en stabiliteit veel belangrijker. Een nieuwe versie van Android is leuk, maar het is ondertussen volwassen genoeg dat ik niet veel meer te wensen heb. Veel updates gaan daarnaast via de playstore.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 23 juli 2024 09:37]

Samsung heeft haar updatebeleid goed aangepakt. Want vroeger hoorden ze met hun neo en budget toestellen tot een van de slechtste fabrikanten qua updatebeleid. Toen was Lenovo nog beter met hun Motorola toestellen (mede door de kale skin).
Bedoel je niet Motorola onder Google, later is dit verkocht aan Lenovo en eigenlijk berg afwaarts gegaan.
Nee in de begintijd was Motorola onder Lenovo nog best aardig ivt de rest van de Android markt. Ze hadden zelfs enkele Android One toestellen. Maar dat is steeds slechter geworden. Nu zijn ze met name goed qua budget toestellen imho en daar geven ze max 2 jaar updates vanaf de launch.
Nee in de begintijd was Motorola onder Lenovo nog best aardig ivt de rest van de Android markt. Ze hadden zelfs enkele Android One toestellen. Maar dat is steeds slechter geworden. Nu zijn ze met name goed qua budget toestellen imho en daar geven ze max 2 jaar updates vanaf de launch.
Ahzo, ja in het begin van het begin was het inderdaad nog goed. Maar dat zal nog wel de invloed van Google zijn geweest.
Haha, dat is ook pas sinds de S10 ofzo.. In het begin was Samsung de grootse wegwerp cultuur fabrikant die er was. Elke maand 3 nieuwe modellen produceren zodat mensen maar een nieuwe kopen. Gelukkig gaan ze de goeie kant op nu, ook hun UI is sinds de S20 redelijk bruikbaar.
Weet nog goed dat de S3 geen android update kreeg omdat het te zwaar was, en bleef daarom op 4.3 hangen.

4.4 was juist voorzien van optimalisaties, maar ze hadden daar gelukkig de S3 neo voor bedacht, die trouwens niet verder kwam dan 4.4.

Wel goed om te horen dat ze nu wat meer hun best doen.
Ik ken geen enkele gebruiker die kijkt naar update beleid. Lees alleen hier op Tweakers dat mensen dat belangrijk vinden.

Samsung heeft gewoon heel goed zijn telefoons gepositioneerd, ze hebben geen grote nadelen. De A52 kun je met een gerust hart aanbevelen aan 90% van de casual gebruikers, wil je iets meer? Dan heeft de S serie genoeg te bieden. Kan eigenlijk nooit mis.

Ben absoluut geen Samsung fan, momenteel zeer tevreden met een Oppo, maar Samsung heeft wel echt goed aan de weg getimmerd.
Ik ken geen enkele gebruiker die kijkt naar update beleid.
Nou, ik heb lang gedaan met m'n S4mini. En die was gewoon niet meer functioneel omdat de Android versie verouderd was. Verder ziet dat toestel er nog steeds vrijwel nieuw uit.

Heb nu een A52 omdat die nog 3 jaar updates krijgt.
En vervolgens kan ik nog een paar jaar door voordat die laatste Androidversie echt kreupel wordt.

Belangrijk ook dat Samsung mainstream is, dus daar moeten software makers mee rekening houden.
En verder vind ik Samsung de minst slechte van al die ellendelingen. Het is dat je een mobiel moet hebben, maar ik ben geen Samsungfan. Samsung is niet meer dan een noodzakelijk kwaad.

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 23 juli 2024 09:37]

Wat er nog bij komt is dat OnePlus in het begin niet echt makkelijk te krijgen was en de eerste pixel telefoons nooit naar Nederland zijn gekomen.
Ik denk dat de meeste gebruikers niet echt naar het update beleid kijken. Ze kijken denk meer naar het merk. Betrouwbaar, geen gezeik en heeft alle nieuwste snufjes. Het alternatief is ios en die afweging zal dan vooral op de prijs zijn, of ze een Mac hebben en het scherm design.

Velen zullen denken, oppo?, xiaomi?, oneplus? Ik heb er wel wat over gehoord maar ik weet t niet zeker, dus Samsung. Ook.om de redenen die je verder zelf al aangeeft dat veel andere a-merken door de jaren heen niet bepaald stabiel zijn geweest. alleen tweakers houden zich bezig met het update beleid.

Als ik naar m'n familie kijk, die gebruiken gewoon iets waar ze vertrouwen in hebben tot ze het zat zijn of het niet meer werkt. Waarom? Daar wordt misschien 5 minuten aandacht aan gegeven en dan richting de winkel. Wat? Geen updates meer? Ik heb "m al jaren, dus het kan wel weer. Ok, even kijken naar de prijs, beetje vergelijken, en hop een nieuwe.
Ik vind dat toch wel een rare gedachte gang van de consument. Je gaat toch niet zomaar iets kopen 123 wat je gaat gebruiken voor de aankomende 2 tot 4 jaar. Een bank koop je toch ook niet in 5 minuten?
Tja, dat heb ik met zoveel dingen als ik naar de mensheid kijk.
Het is ook niet zo dat je met een OnePlus of een Samsung geen 2 - 4 jaar kunt doen toch? Het is allemaal goed. En voor velen al veel meer dan ze nodig hebben. Ik vind het soms net zo wonderlijk hoe tweakers dan vaak weer denken dat elk hoger cijfertje ook altijd beter is, ondanks dat het 2x zo duur is en je het in de praktijk niet merkt / nodig hebt. Niet iedereen heeft zin om uit te zoeken welke telefoon de snellere chipset heeft.

Mijn punt is vooral: het gaat vaak om vertrouwen in een merk, niet om specs. Als je naar de IKEA gaat om een bank te kopen, je ziet iets mooi, zit ook nog lekker, wat is er dan mis mee om 'm te kopen? Je weet dat je geen topkwaliteit koopt, maar ook wel iets koopt wat de komende jaren wel blijft zitten en goed is voor de portemonnee. Als dat is wat je zoekt, wat is daar mis mee? ... Het is maar net hoe belangrijk je iets vind. Wat heeft het voor zin om meer uit te geven aan een bank waarvan je niet ziet dat de afwerking mooier is of dat die 5 jaar langer meegaat (als je al weet dat je na een paar jaar toch weer een nieuwe bank wilt).

Als ik bij m'n moeder kook wordt Ik gek van de botte messen. Ik snap dat ook niet, dat mensen daar geen aandacht aan geven. En jij misschien ook niet, maar je geeft wel veel aandacht aan de cijfertjes van je nieuwe smartphone. Zo heeft iedereen z'n interesses om ergens tijd en energie in te stoppen. Als je dat niet hebt, dan vertrouw je maar op de reputatie van een merk. En als je dan praat over "software update ondersteuning" dan denk je als een tweaker, niet de gemiddelde consument.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 23 juli 2024 09:37]

Los van tweakers, ken ik geen enkel non-tweaker persoon die zich bewust is van update beleid fabrikanten.
Dan heeft elke tweaker geen familie en of kennissen of geen invloed.
Samsung is zelf ook de enige fabrikant die een beetje degelijke mindshare heeft in nederland. Denk dat dat ook zeker een verband heeft met hun verkopen.
Hoevaak ik al wel niet heb gehoord: ''heb je een Samsung of een iPhone''
Dat was een aantal jaar geleden zo. Nu heb je veel Chinese merken nog erbij zoals Huawei of Xiaomi. Het gros kennen die merken nu ook wel.

[Reactie gewijzigd door GekkeHenk123 op 23 juli 2024 09:37]

Vergeet in het lijstje met lange ondersteuning het hollandsche Fairphone niet, met hun 5 jaar garantie en updates (en soms veel langer)
Is Samsung nu echt zoveel beter dan de rest?

Wij hebben hier in het verleden de volgende apparaten van Samsung gehad, bij allemaal was de ondersteuning ongeveer net zo goed(of beter gezegd behoorlijk slecht met ~ 2jaar) dan bij andere fabrikanten die Android producten maken:

Samsung Galaxy S4
Samsung Galaxy S5 Neo
Samsung Galaxy A5 2016
Galaxy Tab S2

Of heeft het merk haar leven tegenwoordig significant gebeterd op dit gebied?

[Reactie gewijzigd door !mark op 23 juli 2024 09:37]

voor top toestellen in de S range is dat tegenwoordig iets van 4 jaar, soms iets meer. De galaxy S8 kreeg eind vorig jaar nog een security update bijvoorbeeld.
Het beleid van Samsung vind ik één van hun zwakste onderdelen:

Samsung boss to be freed from jail after bribery sentence
https://www.theguardian.c...il-after-bribery-sentence

https://www.youtube.com/watch?v=4gxUGFZD6Yc&t=207s

Samsung Austin Plant Spilled Acid Waste for Months, Probe Shows
https://www.bloomberg.com...te-for-months-probe-shows

Samsung sales reps are allegedly working without pay
https://www.androidpolice...reps-working-without-pay/

Workers in Vietnam lived inside factories to keep Samsung’s products on shelves during the pandemic
https://restofworld.org/2...orker-factories-pandemic/

Samsung’s toxic work culture exposed on the heels of Galaxy Note 7 disaster
https://www.extremetech.c...of-galaxy-note-7-disaster

Report finds exploitative working conditions in Samsung factories across Asia
https://www.business-huma...ng-factories-across-asia/
Je realiseert je toch wel dat dit geen Nederlands bedrijf is? De chaebol zijn giganten en werkzaam in letterlijk alles. Van het maken van chips tot bouwbedrijven tot scheepsvaart, you name it. Samsung Electronics alleen telt al 300.000 mensen, het zou me niet verbazen als je alle Samsung groepen bij elkaar veegt dat je 1 miljoen+ mensen daar werken. Zaken doen in deze landen is iets anders dan wat wij gewend zijn in Nederland. Het omkopen van zelfs in Korea zien we met enige regelmaat is eerder de normale gang van zaken. Dat men werkt in een fabriek, wederom heel normaal. Zeker in ontwikkelingslanden zoals Vietnam maar ook China is dit zelfs een verwachting van de werknemer.

Ik probeer hier niet recht te praten wat er bij Samsung gaande is, maar in Nederland kennen we geen enkel bedrijf van dergelijke proporties.
In de laatste link spreken ze over mensen van 22 waarvan ze vermoeden dat ze gestorven zijn door de omstandigheden in de fabriek. Veel Chinese smartphone fabrikanten kunnen gelijkaardige werkomstandigheden hebben. Maar ik koop weinig of geen IT toestellen die van China komen waarvan dit soort dingen geweten is.

Mijn mening hierover is dat bvb Sony toestellen maakt die op gebied van prijs gelijk zijn aan de Samsung modellen. Maar ze denken bij Sony veel beter na over de materialen die ze gebruiken om de smartphones te produceren:
https://thedroidguy.com/3...droid-smartphones-1067264
https://ecofriend.org/8-m...phones-ever-manufactured/
https://www.greenpeace.or...micals-in-computers-r.pdf

Of all the brands analysed, the Sony laptops gave by far the
lowest number of samples testing positive for bromine (4 per
laptop). For all other brands the number of bromine positive
samples was higher (between 11 and 16 samples per laptop).


Bij Sony maken ze ook veel minder misbruik van de werknemers dan bij Samsung: https://www.greatplacetowork.com/certified-company/1120212

Bij Samsung weet je gegarandeerd dat het geld dat je aan de smartphone geeft naar personen gaat die zo goed als niks werk geleverd hebben, en die de personen die de smartphone gemaak hebben heel de tijd zitten te misbruiken.

[Reactie gewijzigd door FateTrap op 23 juli 2024 09:37]

Daarom heb ik al jaren Google Pixels, elke maand een security update aan het begin van de maand en altijd de nieuwste Android versie.
Samsung heb ik helemaal niets mee, nooit een gehad en ik zou er ook nooit 1 kopen.
Kijk eens naar de sloten op deuren bij de gemiddelde nederlander, dan weet je hoe ze over veiligheid denken. 80% weet het niet, interesseerd het niet, en kijkt er niet naar. Het zit erop, zal wel goed zijn, en weer door.
Samsung heeft het de laatste jaren ook een beetje laten afweten, quantiteit over kwaliteit, om nog maar te zwijgen over leverbaarheid. Als retailer sprekende dan, Samsung overspoelt de markt met toestellen en brengt verschillende uit in alle categorieën met als idee dat ze niet de beste moeten zijn zolang ze in elke categorie 'goed genoeg' zijn en om de vijf voet kortingeng/cashbacks geven dan zal iemand het wel kopen.

Als je kijkt naar het middenmodel uit de A-reeks dan hebben we de A51, A52, A52s en de A53 gehad, allemaal op ongeveer 2 jaar tijd (4/1/2020 tem 18/3/2022) met vrij kleine verschillen.

Samsung heeft de afgelopen 2 jaar de volledige s20-s21-s22 lijn uitgebracht, de note 20, a-x1 reeks, a-x2, a-x2s reeks, ax-3 reeks is,s20-fe reeks, de s21-fe reeks, flip1-2-3, fold 1-2-3. Helft van de toestellen niet eens degelijk leverbaar. Dat ze zich beter focussen op een paar goede toestellen en goede upgrades ipv voor elke scheet een upgrade creeeren.
Je hebt gelijk, maar ik denk niet dat updatebeleid de hoofdreden is voor de meeste mensen.

De meeste mensen willen gewoon "geen gezeik" en een toestel dat het gewoon doet. Volgens mij zijn ze sinds de S6/S7 behoorlijk compleet met hun skin en features tegenover stock android en werkt alles soepel.

Tegenwoordig ben ik zowaar fan van OneUI omdat het zo compleet is. Dat was vroeger op m'n Galaxy s2 wel anders.
"Al met al, is Apple voor IOS en Samsung voor haar android telefoons de enige fabrikanten die een tot nu toe een duidelijk en goed beleid hebben."
Ga je nou geheel voorbij aan android one? Als liefhebber van "schone" telefoons die regelmatig en voor langere tijd updates ontvangen denk ik toch aan android one toestellen.

Het zijn juist de samsung telefoons die stijf staan van de bloatware, wat vaak niet eens volledig uit te zetten is (bixby iemand? |:( ). Met software zoals blokada zie je pas wat er een bende aan ongewenste traffic, gegenereerd door alle samsung bloatware, voorbij komt.
Wat zegt u ???? Sony doet het okay ?
Sony is inmiddels de aller slechtste van alle A merken in het Android spectrum met hun 2 jaar OS updates.
Om maar te zwijgen over de Sony Customer support.
Vergeet de reclame op toestellen van de goedkope Chinese merken niet.
Of het verplcht meeleveren van 'niet te verwijderen' apps van derden (Oneplus)
Ik vind de ondersteuning van Google eigenlijk het beste (uit ervaring)
Samsung-smartphones uit 2018 en ouder krijgen geen beveiligingsupdates meer.
Ik vind het maar wonderlijk dat na vier jaar geen beveiligingsupdates meer wordt gezien als iets positiefs. Eerlijk gezegd vind ik vier jaar het absolute minimum voor een kwetsbaar high-tech apparaat dat de meeste gebruikers meerdere uren per dag gebruiken.
Samsung biedt eigenlijk als enige android fabrikant enig goede ondersteuning in de update scene en constant.
Sinds wanneer, vorig jaar? Is dat al in verkoop statistieken terug te zien?
Want vorig jaar was het nog een zooitje, waar het afhing van het model en release jaar.
Het artikel geeft dit ook aan:
Samsung-smartphones uit 2018 en ouder krijgen geen beveiligingsupdates meer

Zelfs als het om modellen uit het begin en niet het eind van het jaar gaat, dan zullen veel mensen deze pas in 2019 gekocht hebben. (Nog niet verkrijgbaar, geen reviews, wachten op goede actie, nog geen telefoon nodig etc)

Dus de facto nog geen 3 jaar ondersteuning.

Vorig jaar waren betaalbare Samsung A telefoons ~ 1 jaar oud (2020) met nog maar 1 jaar support zo'n €200 goedkoper dan de nieuwe met 3 jaar support. Dat is wel een heel groot prijsverschil en verschil in support periode
Dat is bijna €100 euro aan support per jaar (Als dat de enige rede is om het nieuwe model te nemen)

[Reactie gewijzigd door mbb op 23 juli 2024 09:37]

Heel zeker van je verhaal?

Heb zelf een xiaomi en dat bevalt ook super goed update beleid is ook prima wat dat betreft
Vergeet ook niet de waterdichtheid. Een telefoon heb je zo beetje 24h op zak en wordt zowel buiten als binnen gebruikt.

Het is bizar dat meeste andere merken geen telefoons maken die water dicht zijn.
Bij de telefoons die stuk gaan is de meest voorkomend problemen, vocht schade.
De gemiddelde gebruiker vindt die update notificaties maar allemaal gedoe.

Wij als tweakers moeten eens stoppen met het kijken naar de gewone consument alsof zij hetzelfde belangrijk vinden als ons.
En het ergste is, mij boeien die updates nog niet eens. Telefoons worden niet massaal gehackt of besmet. Ik kijk eerlijk gezegd totaal niet naar het update beleid van een fabrikant.

Het belangrijkste voor mensen is dat facebook, whatsapp, instagram en tiktok het doen en dat hij enigsinds hypercasuals kan draaien.
Een ander argument is de ondersteuning van VoWi-Fi (Voice over Wi-Fi).
Slechte bereikbaarheid is vooral bij nieuwbouwwoningen een probleem. Met VoWiFi is dit probleem opgelost.
Dit wordt (in België althans) echter enkel ondersteund op merken zoals Apple en Samsung (+ enkele OnePlus phones en exoten), en niet op Motorola/HTC/LG/Sony.
Was voor mij dé reden om over te stappen naar Samsung (en geen spijt van).
Hoe is hun OS tegenwoordig. Ik vond het altijd enorm bloated en dat weerhield mij van het aanschaffen van een Samsung.
Ik heb nu een paar maanden een Galaxy S21 FE, na 4,5 jaar een OnePlus 5 te hebben gehad. Samsung heeft nog wel wat eigen bloatware en versies van apps, maar over het algemeen zit het me niet echt in de weg. Sommige dingen zijn juist ook wel goede toevoegingen, zoals Bixby Routines (automatiseren á la IFTTT) en bepaalde apps uit de Galaxy Store (One Hand Operation+ is onmisbaar geworden).

Aanvankelijk kreeg ik nog wel wat meldingen van apps/diensten waar ik niet op zat te wachten, maar door die zoveel mogelijk uit te schakelen of simpelweg de meldingen consistent weg te vegen zonder ze te openen heb ik dat nu bijna niet meer.

Update-beleid is een ten slotte een pre: dit toestel krijgt 4 OS upgrades en lanceerde met Android 12, en heeft tot begin 2027 beveiligingsupdates.
Ik ben onlangs, na 7 jaar die-hard Oneplus toestellen, overgestapt naar Samsung. Voorheen had ik dit nóóit overwogen vanwege de verhalen over bloatware, maar ik vind het echt alleszins meevallen. Vrijwel alle meuk kan je makkelijk verwijderen en als je echt alles eraf wil kan je zonder root losgaan met ADB. Hier zijn ook eenvoudige online tools voor. Maar in principe is dit niet nodig, de meeste apps verwijder je dus gewoon normaal. Alleen als je zaken als Bixby wel wegflikkeren moet je via ADB aan de slag. Bixby routines is alleen wel een leuke functionaliteit en biedt meerwaarde. Daarbuiten gebruik ik het verder niet.

OneUI is ook zeer prettig in gebruik en sterk verbeterd ten opzichte van vroeger. Ik gebruik nog wel Nova launcher, maar dat is puur uit gewenning. Het enige waar Samsug nog iets in kan verbeteren is animaties, die mogen wat mij betreft nog sneller. Verder biedt Samsung redelijk veel quality of life verbeteringen en settings bovenop stock Android. Ik vind Samsung zelfs fijner qua software dan de Pixel 6 Pro die ik hiervoor had.. Stock android klinkt altijd geweldig, maar Samsung weet met OneUI toch wat leuke dingen te implementeren. De nieuwe 5 jaar updates policy doet ook niet onder voor Google Pixel, ik krijg maandelijks beveilings patches en regelmatig feature updates (toestel is wel relatief nieuw, dus feature updates zullen afnemen ooit).

Samsung biedt gewoon een aantal erg sterke toestellen aan over het hele prijssegment, van instap tot midrange tot high-end. De bouwkwaliteit is altijd er goed, OLED panelen top-notch (die in vrijwel elk toestel te vinden zijn), de cameras zijn scherp en tegenwoordig is de software ook goed onder controle. Opladen zou nog iets sneller kunnen, vooral als je Chinese telefoons a la Oneplus gewend bent. Ook zou ik liever een Snapdragon versie hebben, maar Exynos doet het zeker niet verkeerd. Ten slotte doe ik niks met de Galaxy store of Samsung's eigen apps (kalender etc.). Die heb ik dus verwijderd en/of in diepe slaap modus gezet.

Maar hier dus een tevreden overstapper naar de S22 Ultra :)

[Reactie gewijzigd door stin00 op 23 juli 2024 09:37]

Heeft Samsung nog steeds Bluetooth dual audio? Ik had ooit een S8 en daar zat volgens mij als eerste Dual Audio op waarbij je muziek kon afspelen op twee bluetooth apparaten tegelijk en vond dat zeker een gemis toen ik overstapte naar OnePlus, blijkbaar hebben alleen Samsung telefoons dat.
Yes dat is er nog steeds. Ff met beide pairen en dan kan je ze beide aanvinken als afspeeldevice.
Een heeeeeeeeeeeeeeeeeeel stuk beter dan vroeger. OneUI is zeer fijn.
Met hun TV's is het ook een heel stuk beter dan 6 jaar terug, dus goed om te horen tnx voor de tip. Ik moet dit jaar een nieuwe tel na 4 jaar dus neem ik Samsung voor het eerst ook eens mee.
Los van de standaard apps die gerust te verwijderen zijn of met sottware het toestel zelfs volledig te debloaten (verwijderen van bixby), is OneUi geweldig. En zelf een reden dat ik m'n pixel verkocht heb en naar de s21 gegaan ben.
Ik ben het met @Terranova eens, is een heel stuk beter dan vroeger (lees Samsung Galaxy S7). Ik heb nu een Oneplus 8 Pro (destijds vanwege de altijd fijne OS'en aangeschaft) en een Samsung Galaxy Note 10 voor werk. Ik zou als ik een nieuwe telefoon koop voor een Samsung gaan.
Het is nog steeds heel wat anders dan stock android en voor mij dus de reden om terughoudender te zijn...
De TouchWiz interface is minder erg geworden (of misschien wel erger, maar door de steeds snellere SoC's heb je er minder last van).

Je kiest bewust voor Samsung. Je zit dan vast aan de Samsung schil en de nukken die daarbij horen.
TouchWiz is al een tijdje niet meer, dat is OneUI geworden (na nog 1 of 2 andere launchers sinds TW). En OneUI is naar mijn mening een flink stuk minder 'laggy' dan TouchWiz.
Touchwiz?

OneUI heet het tegenwoordig.
Het is voor mij een hele fijne skin over Android heen.

Alleen het benoemen van Touchwiz geeft al aan dat je wat achter loopt en dus geen oordeel kunt vellen. De laatste versie hiervan stamt uit 2016. We leven nu in 2022.

En OneUI is vele malen lichter dan Touchwiz.
Maar nogmaals. Oude koeien en een sloot. En dan een oordeel vellen over nu.

[Reactie gewijzigd door jqv op 23 juli 2024 09:37]

Inderdaad, OneUI is de reïncarnatie van TouchWiz. Het is veel beter, maar dat kan ook makkelijk, want TouchWiz uit de tijd van de S2/3/4/5/6/7 was best laggy.
Tja, mensen die maar wat roepen op basis van 8 jaar geleden ofzo. Er is inmiddels heel wat verandert en als er 1 schil goed is dan is het OneUI wel. Mischien niet de beste voor iedereen maar absoluut 1 van de betere.
Wordt ook steeds beter en de Support van Samsung is inmiddels de allerbeste in het Android spectrum.
Hoe dingen kunnen veranderen in een paar jaar tijd.
Ik heb 2 Samsung smartphones gehad (plus nog zo'n klap-GSM uit het stenen tijdperk, maar die tel ik niet mee). Dat waren de Samsung Galaxy S2 Plus en de S7. Daarvoor en daarna heb ik wel eens een weekend een S6 of S10 meegekregen, en die laatste was best een aardig toestel.

De S2 Plus was het slechtste toestel wat ik ooit heb gehad. Het was ook mijn enige toestel op dat moment. Ik had 'm gekregen van mijn werk, maar ik heb met liefde het geld uitgegeven voor een iPhone 5S toen die uitkwam.

Vervolgens heb ik lange tijd een S7 gehad, als tweede (werk) toestel naast mijn iPhone. De S7 was best aardig, maar kon me niet helemaal bekoren. Vergeleken met de S2 Plus was de S7 een heel goed toestel, maar qua souplesse was het geen iPhone. Hij had geen echte haperingen meer zoals de S2 Plus, maar alles, swipen en apps starten en door menu's navigeren, was minder, en maakte geen indruk op mij.

Daarna heb ik geregeld een S10 meegekregen voor mijn werk (deze rouleert momenteel nog steeds, zelf heb ik 'm al een jaar ofzo niet meer gehad). Deze was weer beter, "mijn" eerste Samsung toestel met OneUI, en de lag was zo ongeveer weg. Maar of dat de verdienste van de interface of van de snelle SoC is durf ik niet te zeggen. Inmiddels was ik aardig gewend aan iOS, en gingen Android (of Samsung's versie van Android) dingen mij tegenstaan, zoals het niet op app niveau kunnen blokkeren van toegang tot GPS, microfoon, foto's, ...

Overigens, ik geloof graag dat Samsung binnen het Android ecosysteem de beste support levert, maar het is nog niet de lange support binnen het Apple iPhone iOS ecosysteem!

Maar goed, Samsung maakt tegenwoordig best mooie telefoons, en dat zie je mede terug aan de verkopen. Qua hardware / uiterlijk vind ik ze mooi, qua software kan het mij niet bekoren. Ieder z'n voorkeur!
Het is idd voorkeur en zoals je al aangaf heeft Sasmsung MEGA stappen gezet. Veel meer dan Apple eigenlijk want een Iphone van letterlijk 5 jaar terug bied vrijwel dezelfde experience als een nieuwe Iphone.

Dat is aan 1 kant goed, aan 1 kant is het best jammer want je kunt vrij weinig met alle power en zeer goed hardware.
Alleen de Usb-C poort maakt het alweer iets makkelijker, een Always On Display dat je kunt gebruiken als je dat wenst. En zo kan ik nog zeker een dozijn zaken opnoemen.

Ik heb een iphone 11 van het werk, mooi ding maar gebruik hem eigenlijk nooit omdat ik teveel mis op het toestel en dus steeds terug moet grijpen naar mijn Android.
Het zijn keuzes die iedereen maakt.

Jammere is dat velen nog steeds praten over Samsung van pak hem beet bijna 10 jaar geleden. Vooral de mensen die ooit een blauwe maandag een Samsung hebben vastgehouden en alles baseren op dat moment.
Zou hetzelfde zijn als een Iphone uit die tijd en nu praten over de waardeloze accuduur van de iphone, iets wat toen gewoon een feit was en nu al een tijd niet meer zo is. Sterker nog, de 13PM is class leading op dat gebied, iets wat destijds ondenkbaar was.
Ervaringen van het verleden bij mij is de reden dat ik geen Samsung meer wil, heeft bij mij zo erg afgedaan ook al hebben we het over 10 jaar geleden.
Ik heb er een voor mijn werk, eerst zonder beheer: toen was het net Windows. Allerlei onzin erop en van bijna alles een Samsung variant. Nu heb ik hem beheerd: dat scheel een hoop.

Maar ik kan niet wennen aan de interface van Android (of Samsung), ik vind het echt vreselijk om hem te gebruiken.
De titel ('43 procent van de Nederlanders heeft een Samsung-smartphone') is alleen correct als 100% van de Nederlanders een smartphone heeft.
Niet noodzakelijk. Om 43 procent van de Nederlanders een smartphone van Samsung te laten hebben, kan er theoretisch gezien nog 57% van de Nederlanders helemaal geen smartphone hebben.

Het kan dus prima dat van alle Nederlanders, 43% een Samsung smartphone in bezit heeft..
Nederland telt maar liefst 17,01 miljoen mobiele connecties. Dat is erg veel, een dekkingsgraad van maar liefst 99,2% van de bevolking. 95,7% daarvan heeft een smartphone en ruim 90% gebruikt deze ook voor internettoegang.
Wel bijna 100%
Je bron verwerkt de cijfers niet helemaal kosjer. De originele bron vermeld:

"The number of mobile connections in the Netherlands in January 2021 was equivalent to 99.2% of the total population."

Als het echt zo zou zijn dat 99,2% van de bevolking een mobieltje zou hebben dan houdt dat in dat we baby's in de wieg al een mobieltje moeten geven anders halen we dat percentage nooit ;)

In werkelijkheid hebben veel Nederlanders meerdere mobieltjes (ik had er bijvoorbeeld 3 in Nederland, privé, werk en aparte storingstelefoon voor werk) en komen we vooralsnog niet in de buurt van de 100% ongeveer 700.000 Nederlanders zijn 4 jaar oud of jonger. Dat is al 4% die geen mobieltje heeft. 100% zitten we niet bij in de buurt en gaan we ook nooit halen.

De Bron van Tweakers geeft dit aan:
"In het eerste kwartaal van 2022 gaf 43 procent van alle Nederlandse smartphonebezitters in de leeftijd van 16 tot 80 jaar aan een toestel van Samsung te bezitten. "

conclusie: @YannickSpinner heeft een foute titel boven het bericht gezet.
Technisch gezien is de kritiek terecht, al denk ik dat de meeste Tweakers de implicatie begrepen dat het om smartphonebezitters gaat. Telecompaper heeft respondenten van tussen de 16 en 80. Buiten die leeftijdscategorie gaat de Samsung-vlieger ook niet op, wat denk ik wel duidelijk is. Desalniettemin kon de titel op meerdere manieren geïnterpreteerd worden, dus ik heb 'm wat aangescherpt!
Tsja, de bron van het artikel is strikt taaltechnisch ook bezijden de waarheid, want ik ben niet benaderd, maar ben wel een Nederlandse smartphonebezitter in de leeftijd van 16 tot 80 jaar.
Als je zorgt voor een redelijke doorsnede van de te onderzoeken groep dan hoeft het aantal deelnemers ook niet zo groot te zijn om toch een uitkomst met een kleine foutmarge te hebben, als daar niet naar gekeken is en het zou bijvoorbeeld zo zijn dat jongere Samsunggebruikers veel meer geneigd zijn om aan dit soort onderzoeken deel te nemen, tsja dan kunnen de cijfers in de prullenbak.
Er zijn ook mensen met twee smartphones en die hoeven echt niet beiden van hetzelfde merk te zijn.
Gescheiden werk en privé telefoon bijvoorbeeld
Nee, de titel heeft het alleen over samsungs. Dus van alle 17 mio Nederlandsers heeft 43 % een samsung. Dus van die 57 % heeft geen samsung, maar er wordt niet uitgesloten dat die een ander merk heeft of er geen.
De titel ('43 procent van de Nederlanders heeft een Samsung-smartphone') is alleen correct als 100% van de Nederlanders een smartphone heeft.
Het kan ook dat 43% van de Nederlanders nog wel ergens een Samsung-smartphone heeft liggen, ooit gekocht of eens kado gekregen. Er zijn misschien wel 100 miljoen telefoons in NL, maar slechts 18 miljoen NL's. Kan 'goed' zijn dat er geen een actieve Samsung gebruiker meer is. Op ééntje na dan, want dat ben ik zelluf.
Tja, Samsung heeft ook heel veel verschillende modellen in uiteenlopende prijsklasse
En evenzoveel versies van hun softwareschil die misschien wel, misschien niet onderhouden worden
Dat is al lange tijd samengevoegd tot OneUI. Samsung levert, voor Android, lange support en vaak is het van te voren bekend hoelang en met welke cadence jij support krijgt op een specifiek Samsung toestel. Ook de goedkopere toestellen ;)

Zo is de kans groot dat een budget/A serie Samsung toestel langer support krijgt dan een flagship toestel van pakweg Sony.

https://security.samsungmobile.com/workScope.smsb
https://security.samsungmobile.com/securityPost.smsb

[Reactie gewijzigd door Caayn op 23 juli 2024 09:37]

Lang voor Android-begrippen misschien, maar als je kijkt naar de daadwerkelijke duur van de ondersteuning en dit tegenover de technische levensduur van het toestel zet en ook eens kijkt naar hoe Apple het doet, dan is het nog steeds knap waardeloos.
5 jaar is wel ongeveer in lijn met Apple.
iPhone 6s kwam uit met iOS 9 in september 2015 en is nu bijna 7 jaar later nog altijd up-to-date. Met dit toestel kan Apple's nieuwe standaard 7 jaar worden als iOS 16 die generatie dropt.

Edit: Overigens, 4-5 jaar is zeker niet kort voor een Android-toestel.

[Reactie gewijzigd door Blizz op 23 juli 2024 09:37]

En dat is enkel mbt major updates. Qua minor updates heeft de iPhone 5s bijvoorbeeld afgelopen september nog een update gekregen met iOS 12; 8 jaar na releasedatum.
Ligt er ook aan wanneer je het toestel koopt natuurlijk.
Ik krijg op m'n A53 t/m Android 16, en daarna nog een jaar security updates. Dat vind jij waardeloos?
Ik zie bij huidige Samsungs andere dingen. Toestellen uit 2018 die nu al uit de ondersteuning vliegen en zo. Daarnaast vind Samsung het schijnbaar ook voldoende om toestellen na een paar jaar maar eens in de paar maanden van beveiligingsupdates te voorzien. In mijn ogen is dat onacceptabel. (Goed, Lenovo is bijvoorbeeld nog een stuk erger, maar dat maakt Samsung niet ineens goed.)
Ik kan je adviseren om je in te lezen hoe Android is opgezet qua security en updates. Dan kom je er al vrij snel achter dat Samsung juist enorm goede ondersteuning geeft.
Een deel van dat verhaal is dat updates ook zitten in apps (bijvoorbeeld je webbrowser krijgt updates onafhankelijk van het OS, ik meen dat Apple daar mee bezig is maar is dat al universeel?) en in de Play systeemupdate.
Net alsof een Iphone iedere maand een update heeft .... Not.
Volgens de Pricewatch begon de A53 , Verkrijgbaar sinds: 18 maart 2022 -, op Android 12,
dus dat zou 4 + 1 = 5 jaar zijn.
Echter volgens dezelfde Pricewatch krijg je in totaal maar 4 jaar gegarandeerd.
Hoe kom jij aan dat extra 5e jaar?

Software Support Periode:
Tenminste tot en met maart 2026
Welk toestel raad jij dan aan voor ingewikkelde mensen? ;-)
Maar daar komen de kopers jaren later achter. Dan beginnen ze te vloeken op Samsung, en willen ze een iPhone kopen, maar als ze zien dat de goedkoopste iPhone duidelijk duurder is dan een Samsung A of J model, dan heeft de verkoper in de telefoonwinkel de klant al richting een nieuwe Samsung gepusht. Twee jaar later begint het gekonkel opnieuw.
Als ik naar mijn omgeving kijkt dan lijkt dat aardig te kloppen. Ze hebben of een iPhone of een Samsung. Ik hoor eigenlijk nooit iemand "een Android" zeggen. :P Het is altijd een Samsung.
Echt heel af en toe een Oneplus.
Poco (xiaomi) hier, maar met de huidige geopolitieke situatie zal ik voortaan Chinese telefoons mijden.
Ik spreek hier altijd mijn collega’s op aan. Goed dat het begint door te dringen.
Ik ken dan eigenlijk alleen iphones, LG's en Motorola's.
Laatst nog Samsung telefoons in m'n handen gehad, maar kan er helaas toch echt niet aan wennen, maar dat is misschien persoonlijk. De UI vind ik nog steeds te bloated en onpraktisch en de meegeleverde apps zijn er in mijn optiek nog teveel. Ook is mijn ervaring dat de batterijen echt snel leeg getrokken worden door meegeleverde apps die je niet eenvoudig kunt verwijderen. Het huidige update beleid heb ik dan verder geen ervaring mee.

Snap eigenlijk niet goed, waarom HMD / Nokia niet populairder is. Sinds ik ben overgestapt (ca. 5 jaar geleden) kan ik eerlijk gezegd enkel maar positief over zijn. Zit nu op m'n 2e telefoon (eerste was een Nokia 6 nu een Nokia X20):

- Redelijk / Goed geprijsd / Betaalbaar
- Bijna bare metal Android (Naast de Google Play en My Device apps worden er geen overige apps meegeleverd)
- Iedere maand beveiligingsupdates
- Tot 2 jaar upgrades en tot 4 jaar (beveiligings)updates
- De interface voelt vloeiend en responsief aan en is bij nieuwere toestellen ook nog eens verbeterd t.o.v. de eerst generatie.
- Batterij gaat in mijn geval 36 - 48 uur mee
Snap eigenlijk niet goed, waarom HMD / Nokia niet populairder is.
Dat is omdat van de niet-Tweakers het gros van de bevolking alleen maar de merken Samsung en Apple kent, eventueel Huawei ook nog. ;)

Ik denk dat veel mensen niet eens weten dat Nokia ook al een tijdje smartphones in zijn gamma heeft.
De UI vind ik nog steeds te bloated en onpraktisch en de meegeleverde apps zijn er in mijn optiek nog teveel. Ook is mijn ervaring dat de batterijen echt snel leeg getrokken worden door meegeleverde apps die je niet eenvoudig kunt verwijderen. Het huidige update beleid heb ik dan verder geen ervaring mee.
Bloated/onpraktisch: Prachtig toch, dat je heel je UI kan aanpassen naar eigen wens?
Batterij: Verschilt natuurlijk per toestel, maar met m'n S22 Ultra kan ik prima de hele dag/nacht door.
Updates: Tot nu toe maandelijks, eerste week vd maand.
Eens, ik vond de camera app ook iets fijner op sommige punten (al hoewel die wel buggy was in het begin) en de SD480 geeft een goede batterijduur icm de niet overdreven schermresoluties bij Nokia telefoons. Enigste wat ik jammer vind is dat Nokia op het moment geen telefoons uit brengt die met de camera kan concurreren met de duurdere telefoons van de concurrentie. Ik geloof dat de Nokia 8.3 nog het dichtst er tegen aan zit maar die is ~2 jaar oud. Ze zouden bij wijze van een X20+ oid moeten uitbrengen die een grotere lens/sensor heeft en misschien een telelens. Vooral omdat Samsung de neiging heeft om foto's teveel te verscherpen wat zonde is van de hardware.
Mijn Samsung krijgt 3 Androidupdates, minstens 4 jaar aan beveiligingsupdates en ik kan een hele dag met mijn telefoon doen met zwaar gebruik. Eerlijk gezegd vind ik sommige Google-apps ook verschrikkelijk om mee te werken, zoals Google Foto's. Een alternatief vinden daarvoor is meer moeite dan gewoon een toestel kopen dat direct al een alternatief heeft dat ik fijn vind werken.
Ik blijf het bijzonder vinden, net als bij kijkcijfers, het genoeg is om 17.000 mensen (tov 17 mil inwoners) te vragen en daar dit soort uitkomsten uit te komen. M
Dat zie je op alle gebieden waar gekeken wordt naar trends. Statistici kunnen gewoon heel precies berekenen hoeveel datapunten ze nodig hebben om een representatieve uitkomst te kunnen geven.
Vorige jaar overgestapt van een Nokia 6.1 naar een A52, geen moment spijt van gehad!

Doorslaggevend was het lange upgrade/update beleid van 3 respectievelijk 4 jaar.
Ook wilde ik geen product uit de communistische Volksrepubliek China.
Komend van Android One zaten er wel wat ongevraagde toeters en bellen van Samsung op, maar je kunt er gewoon voor kiezen om die niet te gebruiken.
Nokia/HMD is een Fins bedrijf. Alleen de toestellen zijn geproduceerd door Foxconn in China, maar dat zijn iPhones en iPads ook.
Ben vanaf de Galaxy S2 van Samsung afgestapt en heb meerdere verschillende merken gehad (HTC, OnePlus, Poco etc.) ben totaal niet merk vast, kijk vaak naar de beste deal voor wat ik nodig ben. Ben sinds de S22 Ultra toch weer op Samsung overgestapt en moet zeggen dat ik zeer tevreden ben over de Software (iets waar ik in het verleden vaak tegenaan liep bij Samsung).
Hier een a52s nu bijna een half jaar in gebruik. Scherm is 120hz maar snel scrollen levert haperingen op, de hardware is dus blijkbaar niet snel genoeg.

Swypen werkt droevig, als ik een woord corrigeer swyped die weer doodleuk naar het verkeerde woord, mijn vorige xiaomi toestel suggereerde dan vaak wel het goede woord. Verder vind ik het toestel te groot om met 1 hand te gebruiken.

De pluspunten zijn de camera en de prijs kwaliteit verhouding.

Ik aas inmiddels op een iPhone mini, maar de prijs en lightning connector vind ik momenteel een deal breaker :)
Naar verluid komt er september geen nieuwe mini uit, ook als dat gebeurt dan zal Apple de 13 mini waarschijnlijk iets goedkoper blijven aanbieden zoals de 12 mini nu. Zoals nu het geval is zullen dan derde shops het weer iets goedkoper aanbieden dan Apple.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.