Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 232 reacties

Microsoft brengt het begin april getoonde 'klassieke' startmenu niet met de Update 2 voor Windows 8.1 naar zijn besturingssysteem. Dat zal pas ergens in 2015 bij een grotere update van Windows gebeuren, zeggen bronnen van ZDNet.

Begin april toonde Microsoft tijdens het Build-evenement een nieuw startmenu voor Windows 8, bestaande uit een combinatie van het klassieke menu met een lijst van applicaties, en de Live Tiles van de Modern UI-omgeving die met Windows 8 werd geïntroduceerd. Dat menu zou met een toekomstige update uitgerold worden, maar bronnen van ZDNet zeggen dat dit niet zal gebeuren met Windows 8.1 Update 2, die in augustus te verwachten zou zijn. De Microsoft-watcher van ZDNet, Mary Jo Foley, heeft veelvuldig laten blijken over goede contacten binnen Microsoft te beschikken.

De ontwikkelaars zouden willen wachten met de release van het nieuwe startmenu tot de introductie van een omvangrijker update, die intern bekend zou staan als 'Threshold' en die voor april 2015 op de agenda zou staan. Mogelijk komt Threshold beschikbaar als Windows 9. Ook het kunnen draaien van moderne Windows-apps binnen een venster terwijl de traditionele desktop zichtbaar is, zou pas bij Windows Threshold mogelijk worden. Onduidelijk is nog welke vernieuwingen Windows 8.1 Update 2 naar het OS zal brengen.

Windows 8.2

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (232)

1 2 3 ... 7
Start8 kan echter nog steeds niet alle shortcuts vinden, worst 4,99$ ever spent aangezien ik hier al meteen na de introductie over geklaagd heb en ze hier nog steeds geen fix voor hebben uitgebracht. Ik ben sindsdien over op Class Shell (Start Menu alleen) en die werkt gelukkig perfect, en is nog helemaal gratis is.

@SmokingCop, bij het zoeken vind ie niet alles. Zoek maar eens op Origin, die vind Start8 hier nooit bijvoorbeeld, terwijl het wel gewoon in het menu staat. Ik heb hier echt al wel drie keer met support over contact opgenomen maar óf ze reageren niet óf ze zeggen dat ze ermee bezig zijn (al sinds de eerste release). Ik heb het opgegeven en het weggeschreven als 'jammer maar helaas' maar ik kan het niemand aanraden, zeker niet wanneer Classic Shell gratis is en geen rare bugs heeft.

[Reactie gewijzigd door Phyxion op 2 juni 2014 15:39]

hmm? Hoe bedoel je dat hij niet alle shortcuts vindt?
Ik gebruik gewoon de zoekfunctie en zo al altijd alles gevonden dat ik wou vinden?

edit:
Hij vindt origin onmiddellijk? Ik hoef maar "or" in te typen en hij is er al.
http://tweakers.net/ext/f/66XmC4jqpmnL2WLbJIMGG8r3/full.png
Het lijkt me dus een heel specifieke bug te zijn waar jij last van hebt :3

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 2 juni 2014 15:46]

Start8 is echt een aanrader inderdaad
Ik vind Pokki een goeie :)
Pokki
Ben zelf voor start8 gegaan simpelweg omdat deze default het dichtst in de buurt komt van het vertrouwde menu uit 7. En als je eenmaal betaald hebt ga je minder snel alternatieven proberen.
of http://startisback.com/
wel betaald, maar je krijgt wel de updates en support
Het grappige is ik heb bij start is back een licentie gekocht voor 1 computer maar heb hem nu al ruim 15 keer kunnen activeren op verschillende pc's.
Heh, ik heb hetzelfde met Start-8 :p
Er stond zo dat het voor 1 pc is, maar ondertussen op alle pc's/laptops geïnstalleerd. (gewoon met zelfde account inloggen en alles is prima volgens stardock :))

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 2 juni 2014 15:45]

persoonlijke mening: als je daaraan 1 lecentie koopt heb je het bedrijf al gesteund en mag je het in mijn ogen onbeperkt gebruiken, mits eigen gebruik
Niet dat het niet kan, maar.... "15 verschillende PCs" en "voor eigen gebruik" gaan zelden samen.
Maar zodra je 1 stuk hardware vervangt voor een nieuw stuk hardware is het in feite een nieuwe pc!
Als ze dat soort licentie technologie gebruiken, dan moeten ze toch eens goed achter de oren krabben of dat nog wel te doen is ;)

De meeste die op hardware af gaan staan veelal een stukje hardware vervangen wel toe, pas als er veel anders is, of er over de tijd heen wel erg vaak 'een stukje hardware' is vervangen, gaat 't weer zeuren.

Niet dat ik nou fan ben van dit soort licentiestelsels in het algemeen, maar in het bedrijfsleven is het toch wel schering en inslag dat een stuk software waarvoor 1 licentie is afgenomen, meteen maar op het hele intranet wordt gedumpt ;)
Ik heb sinds de release van Windows 8 het gevoel gehad dat als Microsoft beide opties had aangeboden (een oude startmenu en het nieuwe startscherm) en de keuze aan de gebruikers had overgelaten dat Windows 8 nu een véél groter gebruikersgroep zou hebben. Het weghalen van de startKNOP was ook een hele domme zet naar mijn idee.

Net als toen met XP dat je je startmenu terug kon zetten naar "Classic Start menu" en zelfs de hele look & feel terug kon schakelen naar Windows 98/2000. Want toen had je ook van die zeurpieten die Windows XP maar niks vonden en het te veel teletubby-achtig was (met die blauwe taskbar onderin).

Persoonlijk keek ik er ook tegenop om een heel scherm te hebben als start "menu", maar nu ik het gebruik zou ik nooit meer terug willen.

Men staat er niet eens bij stil dat Windows 8.(1) meer is dan alleen het startscherm, maar dat is wel waar mensen mee geconfronteerd worden. Dat het sneller en stabieler is dan Windows 7 dat zal ze worst wezen.

Hoewel het altijd makkelijker is om achteraf te praten, denk ik toch dat als Microsoft de start knop had laten staan, en een optie had geboden voor startmenu / startscherm dan zouden we nu met z'n allen gezellig op Windows 8.1 zitten :)
Nou ja, dat had zeker wel geholpen...
persoonlijk mis ik de Aero...... Windows is sinds 3.0 steeds mooier geworden, maar omdat het op een lullig telefoontje met ondermaatse hardware moet draaien, mag ik nu geen transparantie meer? Zonde hoor...
Heeft dat niet te maken met het 'Flat design' van Windows 8(.1) ipv de 'ondermaatse hardware? En dan niet alleen bij de Metro interface, maar ook in de 'normale' windows omgeving?
Dus wederom wordt het dezelfde verhaal. Windows 7 is wat Vista had moeten zijn. En Windows 9 wordt (hopelijk) wat Windows 8(.1) had moeten zijn. Ik moet zeggen dat ik (en vele anderen) niet gecharmeerd zijn door Windows 8 en 8.1
Dat is niet te vergelijken....
Vista was een draak van een besturingssysteem, draaide onstabiel.
Windows 7 en 8 draaien beide erg stabiel, wellicht de beste versies ooit uitgebracht door Microsoft.

Dat veel mensen vallen over het menu van Windows 8 wil niet zeggen dat windows 8 slecht is of een broertje is van Vista helemaal niet....

Windows 8 opzich draait erg goed, wil je een menu zoals je gewend was in de vorige versies, tja dan zit er momenteel niets anders op dan b.v. Classicshell te installeren en je hebt weer een menu zoals in Windows 7 en voorgaande versies.
2 minuten werk en je hebt een klassiek menu in Windows 8

Ik heb sinds Windows 7 en 8 geen foutmeldingen, rare dingen of bluescreens meer gezien welke toch nog weleens voorkwamen bij Vista.
Dat is niet te vergelijken....
Vista was een draak van een besturingssysteem, draaide onstabiel.
Windows 7 en 8 draaien beide erg stabiel, wellicht de beste versies ooit uitgebracht door Microsoft.
En was dat de schuld van MS of omdat de fabrikanten hun drivers niet op orde hadden? Ik heb namelijk nooit problemen gehad met Vista qua stabiliteit. De grootste problemen werden met SP1 opgelost, net zoals de grootste problemen met XP destijds. Windows 7 borduurt gewoon vrolijk verder op de basis die Vista heeft gelegd en kende daardoor nooit echt de kinderziektes van zijn grote broer.

Windows XP was trouwens om dezelfde reden bagger toen het uitkwam. Slechte driver support omdat veel 9x drivers niet compatible waren met de NT core van XP. De enige reden dat mensen zich dat niet meer herinneren is omdat XP vervolgens ruim 10 jaar is blijven rondhangen.
Alleen is de vergelijking tussen het trage Windows Vista en 7 van een totaal andere orde als tussen Windows 7 en 8(.1).

Het lijkt erop dat mensen vergeten of simpelweg niet weten dat Windows 8.1 sneller en , in mijn optiek, stabieler is als Windows 7. Verder voegt het daadwerkelijk verbeteringen toe aan het OS in de vorm van onder andere de verkenner, het betere taakbeheer en veel betere ondersteuning voor multi-monitor setups.

Vind je het startscherm niets? Dat is fair, al heb ik zelf geen problemen met het startmenu. Toch moet ik zeggen dat het startmenu in de bovenstaande screenshot mij wel weet te bekoren :P. De rest van de flack die Windows 8(.1) krijgt vind ik echter volledig ongegrond.

[Reactie gewijzigd door XxRenéxX op 2 juni 2014 15:35]

Kan dan wel zo zijn, maar van een professioneel bedrijf als Microsoft mag je toch verwachten dat ze zaken doortesten en laten uitkristalliseren, alvorens ze het de markt inzetten.

Windows 8 heeft hier een erg slechte naam door gekregen, en terecht. De keren dat ik ermee gewerkt heb heb ik me echt kapot lopen irriteren, en ik ben lang niet de enige.
Vind je het startscherm niets? Dat is fair, al heb ik zelf geen problemen met het startmenu. Toch moet ik zeggen dat het startmenu in de bovenstaande screenshot mij wel weet te bekoren :P. De rest van de flack die Windows 8(.1) krijgt vind ik echter volledig ongegrond.
Nou ja, het startscherm is voor mij niet zo'n groot punt, maar er zijn toch nog wel wat andere zaken:
- De opties/configuratiescherm is in tweeën gesplitst tussen modern UI en desktop, wat zeer onhandig is;
- Het wifi beheerschema is eruit gehaald (ik heb geen interesse om elke keer in cmd te werken) om het makkelijker te maken, net als Android/iOS. Terwijl je daar wel gewoon oude netwerken kan aanpassen/verwijderen;
- De optie om verplicht weer een account te hebben en een "always on" skydrive, waar ik echter niets naar synchroniseer en een skype app die soms ongewild meedraait;
- De zoekoptie in modern UI zoekt alleen in C:/Users, ik kan geen andere partitie toevoegen (dit kan echter aan mijn versie liggen, geen mensen gevonden die het over dit probleem hebben.)

Al met al hebben ze in mijn mening belangrijken dingen weggelaten, en dingen toegevoegd die onnodig zijn.

Ontopic:
Blij dat het terugkomt! Ik gebruik zelf geen enkele app en het app overzicht in het startmenu is een zooitje met ook deïnstallatie bestanden e.d.

Ik snap alleen niet waarom deze update zo lang moet duren, een team moet dit toch makkelijk in een half jaar klaar kunnen krijgen..
[quote]- De opties/configuratiescherm is in tweeën gesplitst tussen modern UI en desktop, wat zeer onhandig is;
[quote]
Enerzijds ben ik het hiermee eens, aan de andere kant zie ik de Modern UI settings meer als quick settings die ik vaker gebruik, en het oude control panel als de "advanced options"
- Het wifi beheerschema is eruit gehaald (ik heb geen interesse om elke keer in cmd te werken) om het makkelijker te maken, net als Android/iOS. Terwijl je daar wel gewoon oude netwerken kan aanpassen/verwijderen;
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het hier helemaal mee eens ben.
- De optie om verplicht weer een account te hebben en een "always on" skydrive, waar ik echter niets naar synchroniseer en een skype app die soms ongewild meedraait;
Als je een lokaal account aanmaakt zit daar volgens mij standaard geen OneDrive aan gekoppeld.
- De zoekoptie in modern UI zoekt alleen in C:/Users, ik kan geen andere partitie toevoegen (dit kan echter aan mijn versie liggen, geen mensen gevonden die het over dit probleem hebben.)
Bij mij zoekt hij ook op de D-schijf, maar ik denk dat dat is omdat ik daar mijn libraries en OneDrive naartoe heb verplaatst. Is dit niet gewoon aan te passen onder Indexing Options in het configuratiescherm (zoals bij Windows Vista/7)?
Als je een lokaal account aanmaakt zit daar volgens mij standaard geen OneDrive aan gekoppeld.
Ja, maar destijds kon je dat alleen doen door door te klikken naar het maken van een Live account, waarna je dat proces af brak. Dit moet ik nog steeds een keertje veranderen. Alsnog: niet gebruikersvriendelijk
Bij mij zoekt hij ook op de D-schijf, maar ik denk dat dat is omdat ik daar mijn libraries en OneDrive naartoe heb verplaatst. Is dit niet gewoon aan te passen onder Indexing Options in het configuratiescherm (zoals bij Windows Vista/7)?
Ik gebruik mijn libraries niet omdat ik op een aparte partitie al mijn persoonlijke bestanden heb, ook heb ik liever een offline back-up dan onedrive. Hij ziet bij mij mijn D:/ gewoon niet. Ik zal het eens uit proberen, bedankt voor de tip :)
Persoonlijk vermoed ik dat u (even die vele anderen) Windows 8 ook nooit een kans hebben gegeven. Het is net als bij Vista, de mensen die het hardst lopen te schreeuwen zijn degenen die het het minst gebruikt hebben en iedereen lijkt elkaar maar gewoon een beetje na te blaten.
Persoonlijk vermoed ik dat u (even die vele anderen) Windows 8 ook nooit een kans hebben gegeven.
Ik denk dat je dat toch flink onderschat. Windows 8 is een tijd legaal gratis verkrijgbaar geweest (beta), en met name onder de studenten wordt er in deze periode flink mee geëxperimenteerd. Dat er dan een hoop mensen over het feit struikelen dat de interface ontworpen is voor touchscreens terwijl een grote meerderheid nog met een muis en keyboard werken, tja. Wie zou dat niet verwachten?
Als ze de optie 'start naar: desktop/startmenu' hadden gegeven was er volgens mij veel minder geklaagd geworden. Dan had een OEM die een product aflevert zonder touchscreen naar de desktop gestart, wat de gros zou verwachten die met de muis/toetsenbord combo werkt. Aan het nieuwe startmenu hadden ze nog kunnen wennen.
Het zo laat alsnog afstappen van de nieuwe visie vind ik een beetje raar, zoiets zou je toch alleen doen als je visie blijkbaar fout was.
Persoonlijk vermoed ik dat u (even die vele anderen) Windows 8 ook nooit een kans hebben gegeven.
Waarom zou je het een kans moeten geven?

Een OS is voor de meeste mensen gewoon een vehicle om en doel te bereiken, niet anders dan bijvoorbeeld een auto. Die ga je ook geen kans die je direct tegenstaat.
Ik ben zelf Linux gebruiker we hebben thuis een notebook met Windows 8. Omdat binnen het onderwijs magister gebruikt wordt. Wat niet fatsoenlijk op ene Linux systeem werkt omdat het silverlight gebaseerd is. Onderwijs en open standaarden?
Maar dat terzijde.

Windows 8 is IMO in verhouding tot de voorgaande Windows varianten een kriem om te gebruiken. De toegankelijkheid is IMO zeer slecht, door het nieuwe design en nieuwe "logica" in bediening.
Naar mijn gevoel wordt waar de Linux varianten steeds beter worden Microsoft Windows steeds slechter.
Persoonlijk vermoed ik dat u (even die vele anderen) Windows 8 ook nooit een kans hebben gegeven. Het is net als bij Vista, de mensen die het hardst lopen te schreeuwen zijn degenen die het het minst gebruikt hebben en iedereen lijkt elkaar maar gewoon een beetje na te blaten.
Vista is nu ook goed bruikbaar, maar dat was wel anders toen het pas uit kwam.
Bij vista lag de oorzaak nog het minste bij MSFT, maar bij de ondersteuning van 3dr party.
Eindelijk heeft MSFT dan een het lef gehad om hun programming guidelines ook door te drukken. En de driver architectuur aan te pakken om een stabiele core te krijgen.
de zwaarste foute van MSFT was een veel te harde UAC.
Vanaf dat duidelijk werd dat het startmenu zou verdwijnen heeft MS bakken kritiek gekregen. Je merkt met het gebruik van de modern UI ook al snel dat deze toch echt bedoeld is voor touch apparaten. Ik hou van die interface op een tablet computer, maar voor PC gebruik vind ik het gewoon ergerlijk.

Ja ik heb Win8 een kans gegeven, maar de enige installatie die ik nu nog in huis heb heeft een alternatief start menu gekregen simpelweg omdat ik die touch based tiles niet gewoon kon worden. MS heeft in 8 dan ook te veel fouten gemaakt die in 8.1 gedeeltelijk zijn rechtgezet, maar niet helemaal.
Persoonlijk vermoed ik dat je niet kan oordelen voor anderen.

Als ik het na een half uur al irritant vind vind ik het na een half uur al irritant en knal ik het eraf.
Een OS moet mij helpen niet andersom.
In de beta kon ik alles door een 1 in een 0 te veranderen terugzetten naar de classic ui maar MS vond het nodig om deze reg key uit het register te halen en helaas nu kan het niet meer.
Hadden ze dat niet gedaan had het hele internet niet vol gestaan met al deze haat voor windows 8 maar had je 20 pagina's gehad waar op stond hoe je het terug kon zetten en was het klaar geweest.

Geef gebruikers niet de schuld terwijl het probleem bij MS licht die functionaliteit eruit sloopt en de interface crippled.
En spreek niet voor anderen jij wil toch ook niet dat andere voor jou praten.

edit : wat een enorme kortzichtige ego kwallen zitten hier op tweakers tegenwoordig je mag mensen niet eens wijzen waar het op staat gewoon 9x in de min gemod omdat ze hier allemaal pro windows 8 zijn.
En ondanks dat miljoenen mensen het hier gewoon niet mee eens zijn denken deze paar zogenaamde tweakers dat ze voor iedereen kunnen beslissen wat wel of niet goed is . Echt ongelofelijk. Ik moet me toch maar eens gaan bedenken of ik nog wel lid wil zijn van een kortzichtige community als dit.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 2 juni 2014 20:31]

Ik heb Windows 8 een aantal maanden geprobeerd en dacht in eerste instantie dat het wel zou wennen. Echter, elke keer als ik op de start knop drukte, werd in naar een scherm genomen wat ik niet wilde zien.

Het zoeken van een applicatie werkt net zo snel, maar mijn meest gebruikte applicaties zijn niet meer te zien (alleen die applicaties die gepind zijn in het start scherm, een handmatige actie versus een automatisch systeem).

Na die maanden was ik het zo zat, dat ik Linux heb geinstalleerd en voor mijn vriendin (zij vond Windows 8 ook verschrikkelijk) een Chromebook heb gekocht. Allebei zijn we nu zeer tevreden en Windows 8 komt er niet meer in.

(PS: Ik moet toegeven dat de gemiddelde gebruiker waarschijnlijk beter is geholpen met Windows 7 dan met linux. De Chromebook kan ik iedereen aanraden die internet en af en toe een brief schrijft, daar zijn ze fantastisch voor)
Nst6ldr heeft helemaal gelijk. Ik heb zelfs de moeite genomen om een exemplaar af te nemen op het moment dat het uitkwam. Ik was zeer enthousiast en had weer helemaal zin om aan een nieuw OS van Microsoft te beginnen.

Ik krijg het idee dat ze window 8 op deze manier hebben ontworpen met de hoop dat mensen Windows Phone op smartphones beter zouden accepteren. Hierdoor dacht men zeker dat de overstap makkelijker zou zijn en daarmee de marktpenetratie op smartphone gebied te realiseren. Helaas voor Windows hebben iOS en Android de markt volledig in handen
Ik heb het lange tijd gebruikt, maar het werkt simpelweg niet lekker. Die fullscreen apps zijn compleet nutteloos op een desktop-pc, evenals het omslachtige start-scherm waar je zelfs in het begin (8.0) je zoekopdracht moest uitsplitsen door op een raar geplaatste keuze-knop te drukken met je muis 8)7

Microsoft ging gewoon uit van het feit dat desktop-PC's zouden verdwijnen, hun tablet erg succesvol zou zijn en dat men uiteindelijk wel touch-monitoren ging gebruiken. Een ongefundeerde visie waar ze nu dus de problemen van ondervinden.

Met Start8 is Windows 8.1 overigens goed bruikbaar, maar de Metro ongein moet gewoon verwijnen op een desktop PC, tenzij men het aanpast en uitgaat van een desktop-first benadering in plaats van een touch-first benadering. Ik begrijp ook niet goed wat er nu zo moeilijk is om een Desktop-OS en Touch-OS te scheiden van elkaar.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 2 juni 2014 15:51]

Met het verschil met het vista verhaal dat windows 8 buiten de kleine interface issues (want metro tweak je zo weg) imho verruit het snelste en beste windows OS is wat ik gehad heb.
Snel istie zeker, jammer alleen dat ze dat alleen konden bereiken door allerlei noodzakelijke functionaliteit (start menu) er uit te breken :P
Maar die metro UI is toch gewoon een groot startmenu? Naar mijn weten zitten er alle functionaliteiten in die in het startmenu zaten. Dan kun je alleen nog discussiëren of fullscreen nodig is.
Fullscreen? De computer die ik ermee zag paste het geeneens op het 22" scherm.
elke keer ik W8 gebruik en naar metro verhuisd wordt is het een hel om het programma te vinden dat ik wil vinden.

er is ook een optie om die als deftige lijst te tonen en inderdaad een fullscreen start menu wordt, maar vind die steeds zo moeilijk terug.

Het is niet mijn pc waarop ik dan werk, dus kan die optie niet default maken.
en zeg niet dat je gewoon moet typen , want dat gaat heel moeilijk als ze afkomen met "dat programmaaatje om die dingen op te roepen" inderdaad als je niet de juiste naam weet.
*Zucht* Alweer krijgen zeurpieten hun zin. Dat startmenu is gewoon erg out-dated, het verandert elke keer, je kunt het niet zelf makkelijk indelen en het is niet makkelijk georganiseerd. Ok, het verschil tussen het W8 startscherm en de desktop omgeving is erg groot, dat geef ik toe, maar als straks de achtergrond en de taakbalk behouden blijft dan heb je een full screen start scherm, met icoontjes die je zelf makkelijk kunt indelen en categoriseren die niet de illusie geeft dat je uit de desktop omgeving stapt. Wat is daar mis mee?

Mensen houden niet van verandering en dat zal altijd zo blijven, maar soms moet je even optimistisch in het leven staan en goede veranderingen accepteren, want ik ben juist zeer tevreden met het nieuwe start scherm (ook al kom ik er mss 1 of 2 keer per dag).
"Alweer krijgen zeurpieten hun zin."
Want iedereen die Metro niet als comfortabel beoogt is natuurlijk een conservatieve senior die de overstap van DOS naar Windows 7 alleen heeft gemaakt omdat het al op de nieuwe computer stond en de oude na 30 jaar trouwe dienst niet meer werkt.

"Dat startmenu is gewoon erg out-dated"
Moet je voor de grap eens kijken naar het startmenu van Windows 95 tot en met Windows 7. Er zit echt wel verbetering in, iedere release weer. Als je zo'n bewering maakt krijg ik het idee dat je het niet helemaal begrijpt, helemaal door het onderstaande.

"het verandert elke keer, je kunt het niet zelf makkelijk indelen en het is niet makkelijk georganiseerd"
Het veranderd net zo vaak als jij zelf, deze lijst laat namelijk de programma's zien die je de afgelopen tijd het vaakst gebruikt. Daar is niks geks aan, en ik gebruik het met regelmaat. Vaak komen verschillende projecten met verschillende tools, en dan is het handig dat de startbalk daar rekening mee houd. Je kan het tevens zelf indelen (ook al beweer jij zelf van niet) en dit kan je simpel doen door gewoon programma's er naartoe te slepen.

Dit is toch wel het mooiste onderdeel van jouw betoog:

"maar soms moet je even optimistisch in het leven staan en goede veranderingen accepteren, want ik ben juist zeer tevreden met het nieuwe start scherm"
Dus omdat jij zeer tevreden bent, moet de rest het ook maar slikken. Als het zo makkelijk was om dingen te ontwerpen dan had ik ook wel die studierichting gekozen. Alas, de wereld werkt niet zo.
het veranderd elke keer? Euhm .. Het start menu in 95, 98, Me en 2K is amper veranderd, bij XP werden voor het eerst grote wijzigingen aangebracht, bij Vista ging men nog verder om bij 7 weer zo goed als niets te wijzigen. Bij 8 komt men met de modern UI die men in 8.1 al grondig aanpast en in 8.1 update 1 ook weer wijzigd ... zeer consistent die modern ui app launcher.

Nee je kan het niet makkelijk indelen, maar hoeft dat nog? Je typt wat je wilt en je hebt het. Dan ga jij zeggen: maar dat kan je in 8.*** ook. Dat klopt. Maar de resultaten in 8.0 kwamen gegroepeerd in 3 aparte groepen. Wilde je je settings aanpassen via een zoekterm, dan moest je expliciet aangeven dat je in settings wilde zoeken, hetzelfde met documenten. In 8.1 is dit al verbeterd.

Maar wat mij (en niet allen mij) het meeste stoort: in 8 heeft men ervoor gekozen om de desktop een sober uiterlijk mee te geven. Volledig 2D, alle efecten zijn verdwenen en je krijgt een cleane look. Dan duw je op dat startknopje en krijg je een kleurrijk schermvullend paneel te zien waarop tegels in alle kleuren van de regenboog staan te roepen om je aandacht met animaties en scrollende teksten. Niet wat je wenst wanneer je geconcentreerd bezig bent. Dan is dat kleine venstertje in de hoek toch echt genoeg voor je.

Ik hou niet zo van het excuus dat jij gebruikt dat ik tegen verandering zou zijn. Ik hou van de ribbon interface en ik gebruik Linux. Ik heb geen enkel probleem met verandering, maar ik moet de voordelen er van in zien. Vanaf dat afsluiten een optie word, ben je als OS bouwer niet goed bezig en ken je je beter gaan bezinnen over je toekomst.
Dat ze het vlug zo laten.. Eens je het gewoon bent en alles goed hebt ingesteld vind ik het erg prettig werken.
Aan die metro apps daarintegen mogen ze wel nog veel verbeteren!
Ik vind dat Microsoft mensen gewoon de optie moet geven.
Op mijn Surface Pro heb ik namelijk helemaal niks aan de start knop (zit gewoon een home touch knop onderaan het scherm) en op mijn laptop wil ik graag een popup menu.
De start knop heb ik niets op tegen, vooral in VM's is dat een much-have.
Dat Start Menu, echter... no way.
Je kunt de startknop verwijderen met een tooltje wat ik iedereen aanraad: 7+ taskbar tweaker.

OT: Het menu vind ik lekker werken. Echter zwerven er zat ideeën rond op internet die zo goed zijn dat het wel tijd word om die te implementeren.
Daar zeg je het al: jij vindt het lekker werken.
Misschien moeten ze er een optie van maken, zodat mensen zoals jij het kunnen laten zoals het nu is, en mensen zoals ik het kunnen aanpassen naar wat voor ons handiger is.
Inderdaad, die startknop zit nu bij mij nutteloos op het beeld. Dan heb ik liever wat meer ruimte op de taakbalk.

En inderdaad de Metro apps vind ik echt zwaar kansloos. Met een laadscherm van een halve minuut om een PDF te openen, en dan moet het fullscreen zijn op een 22" scherm... Als ze de laadschermen verminderen en ervoor zorgt dat je die apps gewoon in vensters kan plaatsen ga ik het misschien gebruiken.
Als ik een app (pdf-lezer) draai in 1.8U1 en op de desktop werk dan springt-ie van tijd tot tijd terug naar de app zonder duidelijke aanleiding. Glitch? Per ongeluk gesture gemaakt? Kan me niet bommen.
soms zijn de zijkanten van je trackpad gevoelig ingesteld om te 'switchen' tussen apps of om de charms bar te openen. Misschien ligt het daaraan?
inderdaad de meest irritante "feature" die ze erin hebben gestopt.
Aaaaaaaaaarrrggggggghhhhhhhhh |:(

Inderdaad. Merci. 8)7
Hier sluit ik mij volledig bij aan.
De metro interface vindt ik zeer goed en overzichtelijk. En volledige controle hoe je alles rangschikt.

De metro apps gebruikt ik dan weer nooit (Op PC).
Ook het kunnen draaien van moderne Windows-apps binnen een venster terwijl de traditionele desktop zichtbaar is
Dit is zeker een verbetering, ik ben al een tijdje gewend aan het nieuwe startmenu en vind dit dan ook fijn werken. Hopelijk blijft de optie wel open om een beeldvullend start menu te blijven gebruiken.
Ik vind het vooral alles nog onduidelijker maken. Veel apps hebben 2 versies binnen hetzelfde OS nu. Een normale versie en een "modern" versie. En dan heb je dalijk de mogelijkheid om ook de modern versie in een venster te draaien... Dan snapt de normale mens het toch helemaal niet meer?

Wat is het verschil tussen normale IE en modern IE in een venster? Het ziet er anders uit, gedraagt zich ook anders, maar is toch allebei dezelfde IE?

Goed zo MS, laten we van Windows 8 een nog grotere rommel maken.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 2 juni 2014 15:37]

Je krijgt 2 versies zeer waarschijnlijk.

Als je een touch apparaat gebruik zul je gewoon de modern UI houden die je nu ook hebt.
Het je er device zonder touch dan krijg je bij default dat nieuwe start menu.

Je dan dit dan naar wens aanpassen door waarschijnlijk een vinkje aan en uit te zetten.
(hetzelfde verschijnsel als dat je nu met 8.1 standaard naar je desktop boot bij opstarten ipv de modern UI als je geen touch device hebt.)
Als er een vinkje komt.

Bij 8.1 heb je nu een in mijn ogen overbodige balk met niets meer dan een titel en een kruisje om de app af te sluiten met de muis. In de touch omgeving niet, maar ook in de muis omgeving hoef ik niet z'n balk. Nu ga je per ongeluk iets te hoog met je muis en verschijnt meteen die balk. En om apps af te sluiten sleep je hem toch gewoon omlaag (wat ik nog steeds doe ondanks dat kruisje)?
En vind jij dat intuitief met een muis? Even heel de hoogte van je scherm afslepen om iets te sluiten?
Ik heb al maanden StartIsBack+ draaien, werkt perfect en is goedkoop: $2,99
Waarom betalen als het ook gratis kan? Classic Shell dus.
Omdat is StartIsBack+ beter vind...
ik vraag mij af of deze updates ook zo komen als van 8 naar 8.1 (een volledige installatie) of zal dit een soort van Servicepack worden..
een servicepack zou een stuk makkelijker te installeren zijn..
8.1 was gewoon vanuit de store te downloaden en installen?
afhankelijk van de gebruikte licentie.. ik heb helaas gehoord dat mensen hun laptop niet zelf updaten.. :'( moest met een installatie er overheen gedaan worden
Ik wil niet meer weg van metro, heb geen start menu nodig. gebruik 1-10 x per dag even de metro om snel te zoeken.
Verder helemaal niet nodig.
Ook als je print uit bijvoorbeeld een pdfje dan krijg je alles mooi in mrtrostijl en kan me gewoon heerlijk en makkelijk printen zonder de normale ji. Ik gebruik ook het liefst win8.1
Gebruik het zelf eerlijk gezecht niet meer. heb wel eens een startmenu geinstalleerd maar merkte dat ik deze gewoon helemaal niet meer gebruik.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True