Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 199 reacties

Peter Lee, baas van Microsoft Research, heeft tijdens een interview enkele hints gegeven welke richting Microsoft met de opvolger van Windows 8 wil inslaan. Zo zou er een belangrijke rol zijn weggelegd voor 'machine learning' om Windows zo 'slimmer' te maken.

Hoewel Lee niet officieel de komst van Windows 9 wilde bevestigen, meldt hij in een interview met DigitalTrends dat de volgende Windows-versie sterk zal gaan leunen op 'machine learning'. Bij machinaal leren, een vakgebied binnen de kunstmatige intelligentie, wordt met veelal complexe algoritmen data geanalyseerd om vervolgens relaties tussen items te leggen.

Volgens de baas van Microsoft Research wil de softwaregigant machinaal leren nuttig en zichtbaar maken voor de eindgebruiker. Zo zou Windows 9 bijvoorbeeld voorzien kunnen worden van software die dienst kan doen als digitale assistent. Lee denkt dat met dergelijke software bedrijven productiever en slimmer kunnen worden. Een belangrijke rol zou weggelegd zijn voor spraakherkenning.

Hoewel Lee in het midden liet hoe de implementatie van machinaal leren in Windows 9 zou moeten verlopen, gebruikt Microsoft bijvoorbeeld voor zijn Bing-zoekmachine al dergelijke algoritmen. Ook probeert de softwaregigant om Bing steeds dieper in zijn besturingssystemen te integreren, zoals in de zoekopties van Windows 8.1 en in Windows Phone 8.1 met de spraakassistent Cortana.

Lee wilde over Cortana nog kwijt dat de virtuele assistent 'elke dag iets menselijker' wordt in zijn antwoorden doordat Microsoft constant aan de bèta-software blijft sleutelen. Overigens zijn er aanwijzingen dat Microsoft Cortana ook in de desktopversie van Windows wil integreren.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (199)

Ben ik nu de enige die dit eng vind?

Dus mijn machine, een door anderen geprogrammeerd apparaat, kan dingen over mij aanleren en daarop acteren. Dus als ik iets van dat apparaat wil, dat volledig normaal is in dit land, en dat apparaat heeft geleerd dat dit abnormaal is, dan zal dat apparaat 'actie' ondernemen.

Dat kan zijn: ik lees animal farm en dus krijg ik een stempeltje.
Dat kan zijn: ik lees Das Kapital en krijg een heel ander stempeltje.
Dat kan zijn: ik lees mein Kampf en er staat een meneer met een uniform aan de deur.

Nu kan al iedereen meekijken naar wat ik koop, als ik tenminste niet maatregelen neemdie nu nog kunnen. Maar straks kan MS en weet ik veel wie nog meer, meekijken met wat ik DOE.
Dat kan zijn: ik lees Das Kapital en krijg een heel ander stempeltje.
Dat kan maar zal wel niet zo zijn. Ik verwacht veel meer dat als de PC merkt dat na het bij het opstarten direct Chrome start en naar tweakers.net gaat, deze dit al voor je voorbereid.
"Nu kan al iedereen meekijken naar wat ik koop"
Je kunt een keer een bezoekje aan een winkel nemen?
met je AH/kruitvat/vul-winkel-in bonuskaart :p

[Reactie gewijzigd door fre0n op 7 mei 2014 14:53]

Klinkt als je personal bubble op Google of Bing.
Als je kijkt naar de Google adapten, dan is dat zeker dat 'we' dat willen.
Zou de zichzelf ook aan kunnen leren niet je pc automatisch opnieuw op te starten met nieuwe updates als je fullscreen bijvoorbeeld aan het gamen bent?

edit:
komop mensen, niet allemaal gelijk veels te serieus op reageren. Was meer om een herkenbare situatie te schetsen voor velen, zij het uit herinnering of huidige situatie ;)

[Reactie gewijzigd door florisprijt op 7 mei 2014 16:41]

Een slimme oplossing zou zijn, als je als gamende gebruiker die automatisch updaten aan heeft staan een berichtje krijgt (als je niet aan het gamen bent) dat zegt: "Geachte gebruiker, voor u als Gamer is het wellicht verstandig om de optie "automatisch updaten"(met linkje) uit te schakelen, om te voorkomen dat uw spel wordt onderbroken door onverwachtte herstarts."
Een slimme oplossing zou zijn, ...
... tijdens het gamen geen updates af te handelen. Maar dan automatisch. Als het dan allemaal toch zo handig, slim en zelflerend moet zijn, constateer dan dat de gebruiker niet gestoord kan worden en zout op met de interrupties.
om vervolgens weer dood gespammed te worden met redenen waarom automatisch updaten belangrijk is en aan zou moeten staan ;)
Automatische herstarts is zooooo Windows XP Windows 7

Windows 8.x start na updates niet vanzelf op......dat wordt gevraagd en kan je drie dagen uitstellen.
Alleen voor patch Tuesday en major (critical) updates geldt dat nog (maar ook die zijn een tijdje uit te stellen meen ik).

Hier kon je er al wat over lezen.........(2011)
Hier kan je er over lezen.........(FAQ)
Hier kan je met een tweak de herstarts helemaal uitschakelen.....ook die van major updates.

En wat de rest zegt; geen problemen verzinnen die er niet zijn of verwachten dat de AI straks dingen voor je doet die allang geregeld zijn.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 7 mei 2014 16:17]

Windows Update in Windows 8 heeft al een grondig onderhoud gehad, Windows zal nu nog maar 1 maal per maand vereisen om opnieuw op te starten, wat je daarbij ook nog eens tot 2 dagen lang kan uitstellen. Ook worden updates nog maar 1 keer per maand geďnstalleerd tenzij dit een zeer belangrijke update is, en als die updates al een herstart vereisen, zal dat ook gebeuren, maar dat is ook meestal al niet meer het geval.
Idd, ik heb automatische updates nooit aanstaan. Simpelweg om de reden dat ik eerst wil zien welke updates hij gaat installeren. Tweaker zijnde zou je dat altijd moeten doen vind ik. Ik controleer altijd handmatig of er updates beschikbaar zijn.

Op mijn vaders laptop zet ik het dan wel weer op automatisch, anders installeert hij de updates gewoon niet.

Ik ben wel benieuwd naar Windows 9 en de 'Machine Learning'. Ziet er veelbelovend uit. Clippy vond ik ook altijd wel grappig.
Windows 8 installeert updates pas als je zelf de PC opnieuw opstart. Tijd voor een update dus :)
Windows 8 installeert updates pas als je zelf de PC opnieuw opstart. Tijd voor een update dus :)
Dat is niet waar. Windows 8 installeert updates wanneer er nieuwe updates zijn. Na installatie krijg je een melding dat als er herstart moet worden je dan binnen 24 uur moet doen. Doe je dat niet dan doet Windows het zelf na 1 dag.
Werk je met windows 8? In dat geval kan het bijna niet anders dan dat je voor dit gebeurde al een keer een melding hebt weggeklikt. Dat, of je bent meer dan 24uur achterelkaar non-stop aan het gamen. Persoonlijk vind ik de manier van melden in Windows 8 prima, zeker in combinatie met het feit dat het hele proces van opnieuw opstarten een stuk sneller is in windows 8.

Als dit je overkomt in windows 7 ben ik het met je eens dat het vervelend is, maar het zou je dus eigenlijk al niet meer moeten overkomen in windows 8.
Recentelijk ben ik overgestapt van Win7 naar Win8, en heb er ook geen problemen meer mee. Was meer een voorbeeld wat herkenbaar is voor velen met een knipoog ;)
Dit is deels al zo, steeds minder updates vereisen een herstart sinds Windows 8. Natuurlijk kun je ook gewoon Windows Update zo configureren dat je een melding krijgt dat er updates klaar staan om te installeren / gedownload kunnen worden. Dan ben je zelf in controle wanneer ze geďnstalleerd worden en heb je geen last meer van het spontaan/verplicht herstarten van je systeem.
Jaaa! Of externe programma's zoals Java niet meer toestaan de focus weg te pakken als de spraakherkenningssoftware gevloek waarneemt en de machinelearning herhaaldelijk een onmiddelijke terug-alttab waarneemt ;-) Kom maar op met die slimme software.

Ben overigens niet zeer onder de indruk van het niveau van de voorgestelde AI hier, anno 2014. Volgens mij is het ook compleet niet nieuw. Wat ik hier lees is een beetje.. jaren-90 nieuwsberichtjes? w00t ze gaan gebruiksgegevens benutten om sofware aan te passen.. hm ;-)

[Reactie gewijzigd door Znorkus op 7 mei 2014 13:25]

DWord value NoAutoRebootWithLoggedOnUsers = 1
Blijkbaar gebruik je geen Windows 8(.1)
Anders had je geweten dat dat er inmiddels standaard in zit.
Of als je hardware aan het flashen bent. Is me 1x gebeurt ondanks dat de updates niet automatisch geinstalleerd mochten worden. En TOCH doen he... Slimme MS-update. Domme ik zat wel met een brick.
Je kan auto update gewoon uitzetten. Sterker nog bij installeren van Windows 8 kan je dat al aangeven. Geen problemen verzinnen die er niet zijn.
"Zo zou Windows 9 bijvoorbeeld voorzien kunnen worden van software die dienst kan doen als digitale assistent" - De paperclip komt terug!! :)
Om maar te zwijgen over andere handigheden die Microsoft in Office en Windows ME had ingebouwd: menu's die verdwijnen als je ze niet gebruikt, of van plaats veranderen als je ze juist veel gebruikt.
Alsjeblieft niet zeg. Microsofts implementatie van dit soort 'kunstmatige intelligentie' is m.i. nooit een succes geweest. Altijd een van de eerste dingen die ik uitzet. Niet alleen bij MS producten trouwens.
Heb je het cortana filmpje al gezien op windows phone 8.1? of het al gebruikt? i.m.h.o. de beste AI voor personal assistents http://www.wpcentral.com/cortana dus als dit in windows komt kan ik niet wachten!
goed als je in de auto zit en geen handen vrij hebt. Maar op mijn werk zie ik het niet echt zitten dat iedereen heel de dag tegen zijn pc zit te praten!
Waarom denken die mannen daarover geen 2 seconden na? En dat gaat trouwens op voor alle spraaktechnologie, dat is toch niet de toekomst voor een werkcomputer?

los daarvan zie ik wel een toekomst voor spraaktechnologie voor handsfree systemen, domotica, ... Ik schrijf de technologie dus niet af, wel de toepassing ervan voor een desktop pc.
Cortana is meer dan alleen dat "ding waar je tegen praat", Cortana is ook het systeem dat het mogelijk maakt om natuurlijke commando's te geven aan Windows via je toetsenbord.
Nu nog niet. Maar dat is hetzelfde als Google Glass. Op dit moment zitten we echt, van wie gaat er nou zomaar een bril dragen, of wie gaat er nou tegen zijn computer praten.
Wat nou als dit soort systemen straks heel geavanceerd zijn, dat je straks gewoon zegt "laad x game in de achtergrond" of "bel x op skype", dat maakt het dat je gewoon je ding verder kan doen terwijl je computer in de achtergrond bezig is.

Tot nu toe is veel gewoon nog niet geavanceerd genoeg geweest, dit begint langzaam te veranderen. Wat wij raar vinden zit puur tussen de oren en heeft niets met de praktijk te maken.
De spraakbesturing is maar een deel van Cortana, je kan ook gewoon de vraag via een invulveld ingeven.
Ik ken een aantal mensen die hun minitablets (7"-8") gebruikens als gps in de auto. En met Windows op de tablet, why not!? :) zoubeen ander bedrijf zoiets zeggen /doen ofzo zou men 'innovatie alom' schreeuwen.:p
Kun je toelichten waarom je dit de beste AI vind voor personal assistents? Ik kan zo snel niet echt voordelen zien tegenover bijv. Google Now.
Ze liggen dicht bij elkaar (op het moment) er zijn bronnen op internet die Google Now als beste vinden, maar ook waar Cortana als beste uit de bus komt http://www.knowyourmobile...-now-which-does-what-best

uiteindelijk komt het neer op persoonlijke voorkeur. Wat werkt voor jou wel en wat niet.
Helemaal mee eens! Niks zo irritant als zogenaamde intelligentie. Momenteel worden veel van de helpdesks van grotere bedrijven bemand door die zogenaamd intelligente kunstmatig medewerkers die nimmer snappen wat je vraagt of zegt en je altijd op de een of andere manier doorverwijzen naar de verkoopafdeling...
Weet je zeker dat dat kunstmatige intelligentie is? ;)
Mogelijkheden bieden prima, zelf maar even dingen gaan beslissen voor de gebruiker, nee alsjeblieft niet idd. Niets is zo irritant als opeens dingen anders komen te staan of zelfs verborgen worden. Kan me bijna niet erger opwinden over iets op de pc als zoiets.
Zwaar irritant. Tot nu toe is "slimme" software een extra hindernis bij het gebruik van je gereedschap (voorbeeld: ik wil een letter toevoegen in een woord en klik er 1 keer op, de slimme software selecteert meteen het hele woord. na een paar keer klikken lukt dat dan toch nog). Je moet om je "slimme" software heen denken om toch nog je werk te kunnen verrichten. Ik denk dat het eerst nog erger wordt voordat het beter wordt.
Hou op shei uit, dat is ZO irritant !
Ik word al helemaal gek als ik Word gebruik en er allerlei dingen automatisch inspringen, of extra witruimte ineens aan gaat - snap er geen ruk van af en toe,. laat ze gewoon doen wat de gebruiker verwacht in plaats van proberen voor je na te denken. Dat doen ze al te lang, en te veel, en niemand word er gelukkig van.
Die verdwijnende menu's was ik al vergeten. Vond ik best handig. Maar misschien ben ik één van de weinigen.
Maak me nu toch wel zorgen over de privacy. Die informatie wordt toch ergens opgeslagen...

Ik hoop maar dat het dan een optie blijft, en niet de mensen door de strot wordt geduwd.
Ik hoop vooral dat Microsoft niet belsuit tot enige vorm van 'abonnementsgeld' ter vervanging van de eenmalige aanschafkosten, zoals ze dat bij Ofiice365 ook hebben gedaan. Gezien het feit dat de begrippen 'aangeschaft in eigendom' en 'gebruiksovereenkomst' al jarenlang op gespannen voet staan met elkaar, maakt dat een niet onwaarschijnlijk scenario.
Office 365 is dan ook geen product, maar een abonnement met recht op de laatste Office versie voor een x aantal computers, extra OneDrive opslag en 60 minuten Skype-out tijd. Momenteel is de nieuwste versie office 2013, die dus ook gewoon los in de winkel te koop is. Je kan dus gewoon nog steeds voor de eenmalige aanschafkosten gaan
Dat is nou juist het probleem. Een 'dienst' is niet altijd beschikbaar en je kunt er dus niet vanuit gaan dat je het kunt gebruiken. Als Office 365 populair genoeg is wil Microsoft de offline versie misschien wel schrappen. Gelukkig is er SteamOS, met een beetje geluk gaat ons dat verlossen van Windows. Nee OSX is veel slechter dan Windows, hoezeer je ook gelooft dat er ook positieve punten aan zitten.

[Reactie gewijzigd door crackletinned op 7 mei 2014 13:29]

Office 365 is gewoon offline hoor. Ik weet niet waar mensen de illusie vandaan halen dat het enkel webapps zijn..
Nee, Office 365 in de basis een online dienst met mogelijkheden voor offline gebruik (edit: afhankelijk van abonnement).
Uitgezonderd Office 365 ProPlus ( desktop versie van Office als abonnement)

[Reactie gewijzigd door geertdo op 7 mei 2014 15:31]

Office 365 Home of Personal zijn de enige 365 pakketten voor particulieren (die niet student zijn) en hebben volledige offline Office. De webapps zijn volledig gratis voor iedereen. Applicaties voor iOS en Android zijn ook onderdeel van Office 365, maar ook gewoon voor offline gebruik.

Tevens zit er Onedrive en Skype tegoed bij een 365 pakket.

Bron: http://office.microsoft.com/nl-nl/buy/
Ah, particulieren...ja, je hebt gelijk. Zakelijk is Office 365 niet 'gewoon offline' in ieder geval.
Bron: http://office.microsoft.com/nl-nl/business
Klopt. Al zou je die variant ook als "budget" variant kunnen zien.
je verward een aantal zaken.

- Office Web-apps zijn voor iedereen gratis en staan voor je klaar in OneDrive. Dit is dus waarschijnlijk waar je op doelt, maar nogmaals: die zijn voor nop, ook voor jou zonder abonnement, ook op Linux en Mac OS, gewoon in de browser.
- Office 365 is een abonnement met recht op de laatste versie van Office. Je kan die dus downloaden en installeren op je PC (of Mac)... en dan is het dus offline.
- Als je het abonnement niet wilt, kan je naar de Media Markt of Dixons gaan en gewoon de versie kopen zoals je die bij je abonnement krijgt.

Ze gaan dus die 'offline-versie' waar je het over hebt niet schrappen, want dan heeft het Office 365 abonnement ook geen zin meer.
Hoezo is een 'dienst' niet altijd beschikbaar? Of in ieder geval minder beschikbaar dan offline? Die enkele stroomstoring of ISP outage valt in het niet met de voordelen die het me geeft.
Office 365 is toch ook geen vervanging van Office 2013?Je kan het nog steeds los verkopen, en Microsoft heeft ook al gezegd dat het nog vele jaren te vroeg is om gewoon puur over te gaan op abo's ( in het Adobe Creative Cload debacle).
Dan zou het wel meteen afgelopen zijn met mensen die 12 jaar lang op windows XP blijven hangen .... :)
Ik zou veel diensten liever als betaaldienst zien dan 'gratis' in ruil voor je data. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat daar geen markt voor is. (Echter kun je dat haast niet verwachten van een bedrijf als Google dat drijft op reclame inkomsten.)
Microsoft zou daar misschien eens in kunnen gaan breken... al zie ik dat zo 123 niet gebeuren. Nu gaat het op naar de kant van huren in plaats van kopen i.p.v. huren in plaats van 'gratis'.
Dit lijkt me juist een buitenkansje om dat lokaal op de computer te houden.
Ik hoop dat dit het begin van de de cloud@home revolutie wordt. Ja, zo hypocriet als dat klinkt, dat is het ook. Ik heb liever mijn data op zak (of desnoods in eigen beheer in een apparaat thuis) dan dat ik het onnodig repliceer naar 3e partijen.
Wat bedoel je precies met 'de privacy'?

Het al dan niet benutten van gebruikersstatistieken die los hiervan worden verzameld staat, mijns inziens, los van of je je zorgen moet maken om privacy. Voor machine learning is het juist belangrijk data in overvloed te hebben, op de meest generieke manier mogelijk. Het individu is op dit moment even minder belangrijk. De uitkomst, echter; een compact algorithme dat in staat is te reageren op een aangeleerde manier gecombineerd met jouw persoonlijke data zal enkel bijdragen aan de ervaring. De data waar het algoritme mee aan de slag gaat hoeft, naar mijn idee, niet nog eens over de lijn. Deze data staat hier weer los van.

De vraag is, naar mijn idee, dus: welke data word gebruikt voor machine learning, en welke data wordt hier vervolgens gebruikt voor het eindresultaat? Machine learning toepassen op 1 gebruiker lijkt me nogal zinloos.

Verwar het door 84hannes genoemde gedrag van Office en Windows ME niet met machine learning [niet dat 84hannes dit insinueerde]. Of m.a.w. als Microsoft dáár al machine learning voor nodig heeft dan houd ik mijn hart vast.

Hopelijk interpreteer ik je hiermee correct; je zou met alle voorgaande versies van Windows je zorgen moeten maken over 'de privacy', niet nu ze het besluiten te benutten.
Clippy zit al als easteregg in de Cortana spraak assistent van WP8.1 ;)
Je bedoelt Cortana.
Clippy alweer even geleden. Vraag haar maar eens wat ze van Clippy vindt :)
Hahaha ik dacht ook direct aan Clippy
en die paperclip wordt langzamerhand steeds bijdehanter!!! let op mijn woorden!!!
Ik ging er eigenlijk al vanuit dat Cortana ook naar Windows zou komen
ik had al excact hetzelfde idee, ze moeten dan wel in de optes de gebruiker kunnen laten kiezen of ze de assisten wel of niet willen hebben
Slimmer als in: "weet u het zeker" weglaten zou al een hoop schelen. ;)
Ik ben wel benieuwd hoeveel ellende er ontstaat doordat mensen per ongeluk op enter drukken omdat een ander venster tijdens het typen ineens focus krijgt, of per ongeluk met hun muisknop klikken, en vervolgens geen kans meer krijgen om dat teniet te doen.

De "weet u het zeker" dialoog is er niet alleen zodat je nog een keer nadenkt over wat je doet. :)
Ik ben wel benieuwd hoeveel ellende er ontstaat doordat mensen per ongeluk op enter drukken omdat een ander venster tijdens het typen ineens focus krijgt, of per ongeluk met hun muisknop klikken, en vervolgens geen kans meer krijgen om dat teniet te doen.
De oorzaak en gevolgen hiervan komen niet door het ontbreken van "weet u het zeker?" dialoog, maar doordat het anno 2014 nog steeds mogelijk is dat vensters focus kunnen kapen.
Ook, maar dat is niet het enige. Iedere gebruiker heeft zo nu en dan een onvrijwillige vingerbeweging die ervoort zorgt dat hij/zij nét op het verkeerde moment een toets indrukt die hij/zij niet wilde indrukken, of met een muisknop klikt waar dat nu net niet de bedoeling was.

Een bevestigingsdialoog bij onherstelbare acties zal er altijd zijn. En terecht.
..
De "weet u het zeker" dialoog is er niet alleen zodat je nog een keer nadenkt over wat je doet. :)
.. maar de vraag is: Weet je dat wel zeker?
In windows 8 kan je die prompt al uitschakelen bij het verwijderen van items....

Linkje

[Reactie gewijzigd door tmaniac op 7 mei 2014 12:54]

Eerdere versies ook trouwens.

Dit soort berichten zullen Linux een hoop goed doen. Ik krijg weinig zin om 9 straks te gaan installeren.
Dit soort berichten zullen Linux een hoop goed doen.
Zeker. Het stoort me mateloos dat er vanalles wordt opgedrongen. Er zijn zat mensen die tevreden zijn of waren met win98 of xp. Mijn pc is goed genoeg om te downloaden en muziek te beluisteren. Door ondersteuning te stoppen en daarmee de gebruiker te dwingen over te stappen naar een hoger en zogenaamd beter en handiger besturinssysteem raak ik ernstig gefrustreerd.

Gelukkig zijn er 300+ soorten en varianten Linux..
Het stoort je mateloos en je raakt ernstig gefrustreerd dat je besturingssysteem uit 1998 niet meer wordt ondersteund? Ben je nou echt serieus? Raak je ook ernstig van slag als je geen tape recorder meer kunt kopen voor je Commodore64, of emotioneel instabiel als de ponskaarten uit de handel worden genomen?
Ben je nou echt serieus?
Qua ondersteuning heb ik ze niet nodig. Als het gewoon werkt hoeft er niets aan verbeterd te worden voor mij. Internet-gerelateerde veiligheidsrisico;s begrijp ik, maar ik internet niet meer met xp.
Raak je ook ernstig van slag als je geen tape recorder meer kunt kopen voor je Commodore64
Gelukkig heb ik nog enkele cassetterecorders voor mn zx-spectrum. Maar blijf ik het storend vinden dat er zaken en functies worden opgedrongen die niets bijdragen aan mijn gebruik van mn computer.
Vooral het meer integreren van de zoekmachine Bing doet bij mij vele alarm bellen rinkelen..
Er zijn altijd een stel idioten die denken dat een bedrijf je iets opdringt.
En vaak is het ook zo.
Vooral en voornamelijk bij computers en internet-gerelateerde (bank)zaken.
Linux moet je ook bijwerken naar een hoger en zogenaamd beter en handigere versie om je systeem veilig en ondersteund te houden.
Linux moet je ook bijwerken
Maar dan kan ik nog altijd kiezen voor een Linux mini-lite en summier. Kan dat ook met win7, 8, 9 ? Kan ik een versie krijgen zonder al die goedbedoelde shit ?
Gewoon de meest uitgeklede variant pakken, bij Windows 8 is dat Windows RT, of Windows 8 Core als je geen ARM hebt.
Ja, ik denk dat ik dat doe. Ik kan vast gaan oefenen als mijn wettige wederhelft haar Surface Pro 2 of zo heeft aangeschaft.
dat is 100% waar.
maar linux is gratis
Windows op 9" devices en kleiner ook. :) Er zijn zelfs ideeën om Windows helemaal gratis te maken.
Ze mogen van mij gerust een gratis editie van Windows maken, maar dan ook alleen maar een editie, ik betaal liever voor mijn Windows licentie.
En niet opdringerig en arrogant
inderdaad, ik vind dat élke dialog box een vinkje zou moeten bieden "nooit meer weergeven" in élk programma.
Mede gelet op het duo-gebruik van mijn laptop met een digibete vrouw, opteer ik voor een extra 'weet u het echt heel zeker'.
Als ik de beste man een tip mag geven: ik zou de spraakherkenning/besturing achterwege laten. Als de collega's om mij heen de hele dag opdrachten aan windows zouden geven / tekstinvoer door er tegen te praten daalt mijn productiviteit aanzienlijk (en mogelijk die van anderen ook wegens projectielen in hun richting).
Ik neem aan dat dat er dan in komt voor de tablets die WinRT en Windows 8 Pro draaien. Daar is een assistent als Cortana een mooie toevoeging, voor mijn desktop zou ik ook niet spraakherkenning nodig hebben, nee.
Gebaren besturing icm Kinect kan dan weer wel. Middelvinger omhoog is applicatie afsluiten, tong uitsteken is Skype starten, dat soort dingen. Wordt het een stuk lolliger op kantoor.
Als ik de beste man een tip mag geven: ik zou de spraakherkenning/besturing achterwege laten. Als de collega's om mij heen de hele dag opdrachten aan windows zouden geven / tekstinvoer door er tegen te praten daalt mijn productiviteit aanzienlijk (en mogelijk die van anderen ook wegens projectielen in hun richting).
Echt goed werkende spraakherkenning is nog altijd de heilige graal. Jij denkt vrij beperkt over je kantoor applicatie maar MS wil Windows overal hebben, in je auto, op je smartphone, in je huis. En in al die omstandigheden is spraakherkenning (mits goed werkend) natuurlijk een gigantische stap voorwaards. Onthou ook dat spraakherkenning in het Nederlands nooit goed uitgewerkt is, in het Engels werkt het gewoon beter en is daarom zeker in de de US meer normaal.

En inderdaad als we daarom in de komende decennia naar kantoren met kantoortjes moeten gaan (een trend die in de US al bezig is) moet dat maar. Persoonlijk heb ik nooit iets gesnapts van dat mogelijk probleem. In veel bedrijven moeten mensen uren per dag aan de telefoon zitten en daar hoor je nooit iemand over klagen.
Yay, nog meer datamining over wat ik wanneer doe. Nee, ik pas, zelfs al is dit een heel interessant concept.
Het is toch perfect mogelijk dat die machine learning volledig aan de client kant plaatsvindt?
Ik zie het pas als een probleem wanneer die data over internet verstuurd wordt.
Zeker, dan zou het goed zijn. Maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat dat niet zo gaat zijn. Officieel misschien wel, maar officieus zeker niet.
In het kader van verbetering van de service verlening in het algemeen zal er zeker gekeken gaan worden naar wat de gebruiker allemaal doet.
Ik denk dat die data wel over de lijn gaat. MS zal geen klachten willen hebben dat het ineens niet meer goed werkt na een format / verse installatie.
Yay, nog meer datamining over wat ik wanneer doe. Nee, ik pas, zelfs al is dit een heel interessant concept.
En dat besluit heb je nu al genomen over iets waar we met zijn allen nog vrijwel niets over weten? Op basis van een heel kort Tweakers berichtje?
;( Je denkt toch niet serieus dat ook maar een enkele geheime dienst een opportunity als dit laat liggen? Kom op, wees niet zo naďef. Door alle onthullingen van Wikileaks en later Snowden is het wel duidelijk geworden dat alles wat afgeluisterd en gevolgd kan worden ook afgeluisterd en gevolgd word.
Dit is waar ik ook direct aan dacht. Met windows 9 is een heel goede firewall/filter nodig om te analyseren welke data er naar buiten verzonden wordt.
\me kijkt in z'n glazen bol:
Windows 9.1: Machine learning wordt optioneel gemaakt.
Windows 9.2 start standaard zonder ML op.
inderdaad!
dat dach ik ook.
Twee dingen;

1
Als het maar niet nog een proces is dat constant op de achtergrond draait. Ik duid niet op privacy, maar op resources.

2
Hoewel Lee in het midden liet hoe de implementatie van machinaal leren in Windows 9 zou moeten verlopen, gebruikt Microsoft bijvoorbeeld voor zijn Bing-zoekmachine al dergelijke algoritmen. Ook probeert de softwaregigant om Bing steeds dieper in zijn besturingssystemen te integreren, zoals in de zoekopties van Windows 8.1 en in Windows Phone 8.1 met de spraakassistent Cortana.
Hoewel handig -- antitrust?

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 7 mei 2014 13:13]

Iemand bij Microsoft heeft ook de film "her" gezien :p
Ik dacht exact hetzelfde haha :9
Nu weet ik niet hoe complex die algoritmen zijn, maar gaat dit niet onnodig veel processor kracht kosten en daardoor ook een hoger energiegebruik?
Die complexe algoritmen bestaan volgens mij meestal uit het vergelijken van jouw gedrag met dat van de rest van de wereld. Dat vergelijken zal dus hoogst waarschijnlijk plaatsvinden in cloudservices.

Het zal dus dan ook meer bandbreedte kosten dan processorkracht, want om jouw met de rest van de wereld te kunnen vergelijken moet Microsoft wel alles van je weten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True