Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 82 reacties

Microsoft bespreekt intern of het zijn digitale assistent Cortana moet uitbrengen op iOS en Android. Cortana zit in Windows Phone 8.1. Tussen neus en lippen door lijkt Microsoft te bevestigen dat Cortana op Windows uitkomt.

Mockup: iPhone 5s met CortanaDe keuze of Cortana moet uitkomen op iOS en Android is volgens twee sprekers van Microsoft op een conferentie in Seattle een 'head scratcher', schrijft Geekwire. "Het is interessant om na te denken over deze assistenten en of zij een reden worden om voor een bepaald ecosysteem te kiezen." Aan de andere kant, zo redeneren de Microsoft-medewerkers, kan de gebruikservaring van Cortana op een desktop incompleet zijn zonder de data van een smartphone. "Kan Cortana iets worden waardoor ik als Windows-gebruiker een Windows Phone moet nemen", vraagt Marcus Ash, group program-manager van de Windows Phone-divisie zich af.

Met die uitspraken lijkt hij er opnieuw naar te verwijzen dat de digitale assistent naar Windows komt, iets waar Microsoft al eerder op hintte. Cortana is de digitale assistent in Windows Phone 8.1, dat deze zomer als update uitkomt voor alle bestaande Windows Phone 8-modellen. Cortana probeert info van de gebruiker te combineren met zaken als locatie en tijdstip om de juiste informatie op het juiste moment te geven. Ook moet de assistent vragen in natuurlijke taal kunnen beantwoorden.

Het op iOS en Android brengen van Cortana zou desondanks geen onlogische stap zijn: Microsoft brengt veel van zijn diensten en software uit voor iOS en Android en dat past ook bij de 'mobile first, cloud first'-strategie van de enkele maanden geleden begonnen ceo Satya Nadella.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (82)

Ik ben nog steeds niet over op dit soort dingen. Het feit dat ze batterij slurpen ( of in elk geval Google Now,) je data verzamelen, continu Internet nodig hebben en het feit dat ze te weinig controle over de hardware hebben maken dat ik ze niet interessant vind. Ook het feit dat je geen Nederlands tegen ze kan praten en dat ze nog te weinig begrijpen maakt dat het voor mij nog niet handig genoeg is.

Is er eigenlijk iemand hier die zeer intensief zo'n assistent gebruikt? Hoe bevalt dat nou? Ik kan me er eigenlijk nog steeds weinig bij voorstellen, praten tegen je telefoon. Het was een leuke gimmick toen Apple er mee kwam, maar ik vind Siri nog steeds weinig indrukwekkend.
Ik gebruik Cortana meerdere keren per dag en het bevalt goed, al is er nog veel ruimte voor verbetering.

's-ochtend's is het allereerste dat ik doe het nieuwsoverzicht dat Cortana voor me heeft samengesteld lezen.

Cortana waarschuwt me uit haarzelf 's-ochtend's en 's-avonds als het tijd is naar mijn werk/naar huis te gaan met de actuele verkeersinfo. (Dit heb ik haar nooit gevraagd te doen, ze heeft dit zelf bedacht)...

Cortana herinnert me eraan als het tijd is mijn medicijnen te nemen.

Als ik een tekst message wil sturen (in het Engels) gaat dat veel sneller via Cortana dan via het toetsenbord. Hier is nog wel wat verbetering mogelijk in het herkennen van welke contactpersoon ik een sms wil sturen.

[Reactie gewijzigd door Yalden op 13 juni 2014 18:08]

Kan hij ( zij) dan ook foto's maken? Wanneer ik op mijn iPhone 4s zei "take a picture" dan opende de camera ;( Dan is eigenlijk het hele nut van zo'n assistent weg, als ze niet doen wat je zegt.
Nee, dat kan ze nog niet. Toen ik het net probeerde stuurde ze me naar het forum waar iemand wel die suggestie al heeft gepost om toegevoegd te worden

http://cortana.uservoice....utomatically-in-30-second
Het batterij gebruik van Cortana valt eigenlijk zeer goed mee - op mijn Lumia 520. Niet zo enorm veel slechter dan zonder, misschien 2 uur ofzo, maar met actief gebruik had ik toch nog een hoop batterij over om zeker halverwege de volgende dag te komen, dat is met Cortana niet anders. Verder wordt Cortana iedere 2 weken voorzien van updates. Dus het aantal mogelijkheden zal de komende tijd wel blijven groeien, sinds midden april heb ik (en vele andere) al verschillende nieuwe dingen gezien, zoals een bijgewerkte lay-out, nieuwe intrests, nieuwe animaties, nieuwe zinnen die ze begrijpt, verbeterde stem (klinkt minder als een robot), etc. En naar het schijnt zijn er nu ook weer grote updates aan het uitrollen...

Ik gebruik Cortana veel, het is een zeer handige hub om alles bij te houden, agenda, nieuws, weer, beurs, etc. Alles staat netjes bij elkaar. M'n telefoon waarschuwt me wanneer nodig, etc. Ik denk dat ik wel onder de categorie 'actieve gebruiker' val. Wat ik eerlijk gezegd, zelf niet had verwacht.
Ik heb het nog nooit gebruikt. Google now heb ik volledig uitgeschakeld en alle rechten ontnomen.
Het enige nut dat ik zie is handsfree navigatie, voor de rest niets? En op de desktop al helemaal niets.
Niet akkoord, Google Now op mobile is nochtans een aanrader, Google is met Now aan het bouwen van een eerste vorm van intelligente computing.

Continu rit en file verwachtingen naar recent gezochte plaatsen binnen de uren dat je werkt, handig dat je al weet hoelang je gaat rijden tot een locatie. Het is een klein verschil in handeling, maar het feit dat het automatisch gaat is waar het over gaat, it's there, bij het kijken naar de klok zie je nuttige info, no action required, het zorgt dat je helemaal anders met technologie begint om te gaan, daar gaat het om.

Krijg geregeld updates van websites die ik vroeger bezocht om te kijken of ze updates hadden, waar ik nu de notifications volg, het is alsof het afgesloten google reader has been resurrected, maar dan meer intelligent.

Vertrok laatst op reis en kreeg de vraag of onze vlucht vertraging had, ik wist dat die op tijd ging zijn... had het voordien al ergens non-intrusive op men phone gezien via now.
Kwam in de luchthaven, men gate info zat op men boarding pass in men tas, maar wist men gate info... via now.
Was laatst op reis en vroeg men me de conversie rate, ik wist hem al... ergens zien opduiken via now.

Geregeld krijg ik website links related to previous searches en surf historiek en vele sites omtrent dit onderwerp heb bezocht, met daarin een super interessant artikel omtrent men research.

En dan is er nog de weersvoorspelling, gebruik ik meermaals per week.

Turn it on again, als je af en toe buiten komt, gaat het je bevallen. Ik heb wekelijks een moment van "damn dit was handig".

Zelfs herinneren waar ik men auto heb laten staan heb ik al een aantal keer gebruikt :-).

Love it, het is een voorbeeld waar technologie naartoe hoort te gaan.
Domme zet,

Cortana zou exclussief voor Microsoft moeten zijn. Cortana is voor velen een icoon en een reden om naar Windows Phone te willen. Het maakt het platvorm net iets interessanter dan het hiervoor was.

Door het beschikbaar te maken geef je een gedeelte van de meerwaarde van jou eigen platvorm weg.

Van Google kon ik het nog begrijpen toen Google Maps werd uitgebracht voor iOS aangezien op dat moment Apple maps heel wat kritiek had gekregen (iOS6) konden ze makkelijk de GPS en maps kant van iOS onder hun eigen handen nemen. Wel vond ik het raar dat Google Now beschikbaar kwam voor iOS. Ik zie ook niet in wat voor meerwaarde dat heeft. Siri gebruikers stappen niet massaal over op Google Now/Cortana als het niet geïntegreerd is.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 13 juni 2014 17:37]

Google verdient niet (direct) aan zijn OS, maar aan gebruikersdata en services, Met de extra gebruikers van IOS, die vaak ook meer geld voor diensten over hebben, levert dat waarschijnlijk meer op dan het aantal potentieel overstappende gebruikers voor Android.

Dat maak bij Microsoft nu ook het dilemma; zij verdien(d)en primair aan Windows, maar Windows Phone is niet zo groot. Dus als ze gebruikersdata/services willen /moeten/ ze ook voor andere platforms ontwikkelen, als ze WP willen laten groeien beter exclusief houden in de hoop dat mensen erover horen en overstappen.
"Toevallig" kreeg ik van de week een mailtje van Microsoft dat ze hun voorwaarden hebben aangepast. Bovenaan het mailtje:

"Privacy
As part of our ongoing commitment to respecting your privacy, we won't use your documents, photos or other personal files or what you say in email, chat, video calls or voice mail to target advertising to you."
Duidelijke sneer naar Google, en een aanval op het USP van Apple.
Maar waar blijven ze het dan wel voor gebruiken?
Niet dat dit geen goede ontwikkeling is, maar bij disclaimers is het vaak belangrijker wat ze niet zeggen dan wat ze wel zeggen. O-)
Je kan denk ik het beste kijken naar wat een bedrijf verkoopt, dát is het grote verschil tussen Apple, Microsoft en Google.

Apple verkoopt vooral hardware, en via iTunes media.

Microsoft verkoopt vooral software, en de laatste tijd steeds meer ook hardware, diensten en media via xbox Live, Xbox Music en Xbox video.

Google verkoopt bijna alleen maar persoonlijke gegevens die ze verzamelen door "gratis" diensten (Google), media (YouTube) en software (Android/Chrome) aan te bieden.

Ik denk dat dát het belangrijkste is, en ik denk dat dát is wat Microsoft nu aan het onderstrepen is. Wil je "gratis" spul en maakt het je niet uit dat een bedrijf je persoonlijke gegevens mijnt en verkoopt, dan moet je bij Google zijn. Wil je liever privacy en maakt het je niet uit dan voor je software en diensten géld te betalen, dan moet je bij Microsoft zijn.

[Reactie gewijzigd door Yalden op 14 juni 2014 13:52]

Microsoft is een heel ander type bedrijf dan Google. Is niet te vergelijken behalve dat beide voornamelijk in de technologie wereld bezig zijn. Maar dat is Philips ook.
Zolang Microsoft de Enterprise in handen weet te houden (dusver is er nog geen goed alternatief voor veel bedrijven) wat ze in de vooruitziende toekomst wel weten te doen. En daarbij bij consumenten nog van belang blijven. Hebben ze geld zat en zullen ze het niet erg vinden verlies te blijven draaien op de Bing divisie.

Daar komt bij dat Microsoft en Google de laatste jaren in strijd zijn over internet dominatie, en Microsoft natuurlijk zijn best doet om waar het kan, Google te ondermijnen. En dat gebeurt voornamelijk waar Microsoft de inkomsten niet nodig heeft en Google ze juist wel nodig heeft.

Elke keer Microsoft op dezelfde privacyschendende hoop gooien als Google en/of Facebook...
Het kan natuurlijk ook fungeren als uithangbord. Stel, dit bevalt je heel goed. Dan denk je: ""Hee, als Microsoft dit kan maken, dan is WP misschien wel wat voor mij als dat even goed werkt." En gezien de kleine bekendheid en verspreidheid van WP kunnen ze dat best gebruiken.
Dat is dan wel de uitgangspunt van Microsoft maar het is niet praktische. Want tegelijkertijd maak je het onnodig om over te stappen naar Windows Phone. Net als de Nokia Android telefoon dat deed. Wat werkelijk een grote flop was gezien ze geen duidelijke doelgroep hebben en de prijs range/specs geen meerwaarde bieden om een Nokia Android telefoon te kopen.

Het is een strategie die Google ook gebruikt door alles beschikbaar te maken bij iOS maar in geval van Google is het vaak een behoefte van gebruikers om Google producten te kunnen gebruiken, kijk maar naar youtube voor Windows Phone. Al tijden klagen gebruikers en stappen mensen niet over naar Windows Phone vanwege het missen van deze Google apps. Dus het is maar de vraag of Google er beter op is geworden door alles beschikbaar te maken op iOS. Apple maakt zijn producten ook niet beschikbaar voor andere platvormen. En dat is en blijft de beste strategie om Marketshare te vergroten voor je systeem. Als uitzondering in geval van Skype, MSN en andere sociale middelen is het wel logische dat het pas werkt als het overal beschikbaar is.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 13 juni 2014 17:51]

Dat klopt, maar omdat WP nou niet echt hard groeit moeten ze iets ;) Beter een klein beetje meer groei dan alleen maar de gebruikelijke groei.
Hoezo onnodig?
Office is ook op andere platformen. En de intergratie die Cortana heeft in WP8.1 zullen ze echt niet evenaren. Het is net als Office gewoon ook een lokkertje van "Kijk, deze ene applicatie/dienst werkt heel goed, werkt nog beter als je het samen met onze andere applicaties en diensten gebruikt"

Kan wel naar Android gaan en daar HERE, Cortana, Skype, Office e.d. gebruiken. Maar de experience zal echt kont wezen vergeleken met op Windows Phone (helemaal als je de kosten ook meerekent).
Dat is dus ook de fout. Office zou niet moeten worden doorgegeven aan Android/iOS, wat trouwens pas 2 maanden geleden is gebeurd! Zakelijke markten die office nodig hebben waren hierdoor verplicht een Office 360 abonnement of WP8 toestel te nemen. Dit is nu niet meer nodig.

En denk jij werkelijk dat mensen denken, hey ik ga naar WP8 overstappen omdat de experience van mijn Skype app niet genoeg is op Android? Nee je moet het mooie van jou systeem voor jezelf houden zodat de gebruikers zich hier op kunnen verheugen. Totdat je in een positie komt dat niks en niemand zonder jou product kan en dan kun je het als licentie verkopen aan de concurrentie. Microsoft is nog niet zo ver om dingen als Cortana en Office wat kwalitatief heel goed is nu al te geven aan Android en iOS. Ze hebben de markt nog niet genoeg over genomen met hun producten. Hun marketshare moet nog tenminste over die van iPhone heen komen.
Uh... De office apps op ios en android doen alleen wat met een office 365 abonnement. En op windows phone doen ze zonder het abonnement net zo goed niks.
Op WP is Office gewoon gratis.
Jasper waar haal jij die onzin vandaan? Windows Phone is gewoon Office klaar alle functies erop en eraan. Op android heb je net de nieuwe office app gratis zonder office 365. En voor iOS zal ie waarschijnlijk ook nu wel uitgebracht zijn en anders heb je daar wel 365 voor.

Dus jasper praat niet over Windows Phone als je er HELEMAAL NIKS VANAF WEET! En dat kan ik merken aan je reactie. Office was al volledig functioneel sinds Windows Phone 7, 4 jaar geleden!

Mocht je android hebben adviseer ik je nog maar eens in de Play Store te gaan kijken!

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 14 juni 2014 15:26]

"* Sign in with a free Microsoft account to create, edit and save documents for home use. A qualifying Office 365 subscription is required to create, edit and save documents for business use. Qualifying plans include: Office 365 Small Business Premium, Office 365 Midsize Business, Office 365 Enterprise E3 and E4 (Enterprise and Government), Office 365 Education A3 and A4, and Office 365 ProPlus."

Right.
Jasper je bent echt achterlijk, je kijkt niet verder dan je neus lang is.

https://play.google.com/s...ft.office.officehub&hl=nl

Meld u aan met een gratis Microsoft-account om documenten te maken, te bewerken en op te slaan voor thuisgebruik. Een kwalificerend Office 365-abonnement is vereist om documenten te maken, te bewerken en op te slaan voor zakelijk gebruik.

Begrijp jij het verschil tussen zakelijk en thuis gebruik? Met andere woorden je kan alles wat office kan! Maar wil je meer features zoals 365 syncing etc... Zul je idd een 365 abo moeten hebben.

Heb je de app überhaubt wel op je telefoon geïnstalleert? NEE NATUURLIJK NIET WANT ANDERS HAD JE NIET ZO'N DOMME OPMERKING GEMAAKT!

Ik vind het grappig dat je serieus in het antwoord neer zet en het toch niet door hebt, "* Sign in with a free Microsoft account to create, edit and save documents for home use."

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 17 juni 2014 20:38]

Als je alles voor jezelf houd, komen mensen er nooit mee in aanmerking.
Gaat niet alleen om Skype, gaat om het hele platform.
Voor Office op Android/iOS heb je alsnog Offce 365 nodig, om teminste meer te kunnen doen als openen van documenten. Op WP8 is het wel gewoon gratis.

Gaat gewoon om user experience bij WP, en door kleine deeltjes ervan op andere platformen te laten komen maar of betaald of minder functioneel krijgen mensen meer interesse in Microsoft. Heel veel mensen hebben ook nog steeds "Microsoft is evil" in hun hoofd zitten.
Bij Microsoft beseffen ze dat hun OS het een beetje aan het verliezen zijn. Windows Phone groeit wel, maar loopt nog steeds verder achter op Android, wat de echte directe concurrent is. Ik denk dat ze weten dat ze dit gaat gewoon niet zullen dichten. Ze hebben fantastische software, en als ze dit enkel koppelen aan hun eigen producten gaat het uiteindelijk misschien verloren, om niet een bedrijf te worden in de vergetelheid stellen ze dit open naar alle toestellen, net zoals ze met Office gedaan hebben.
Dat valt nog te bezien, met Windows Phone 8.1 lijkt Microsoft er pas echt ook een serieuze wil voor te hebben om Windows Phone zoveel mogelijk op de markt te zetten, met de diverse nieuwe OEMs, gratis licenties (idem dito voor Windows), etc. Als er een jaar beslissend is voor Microsofts mobiele strategie, dan is dat 2014 en 2015.
MSFT kennende zal het wel werken op iOS en Android, maar net iets beter en vlotter via WP.
beetje te vergelijken met de free en pro versies,

Deze functies worden enkel ondersteund op WP ;)
Domme zet? Zeg je dat ook tegen een schaakspeler terwijl hij aan het denken is over zijn volgende zet?

Cortana is niet voor velen een reden om WP te willen. Dit soort dingen zijn voor de meeste niet meer dan gimmicks.

Er zitten zeker wel pluspunten door het op andere OS'en te releasen. Zo zal Cortana veel sneller kunnen groeien en daardoor ook de markt veroveren. WP is slechts een klein gedeelte van MS toekomst plannen, door je blind te staren op het succes van WP, kan je gigantische veranderingen in de complete computer markt missen.
Door Cortana groot te krijgen, zullen de native apparaten meer aandacht kunnen krijgen, zo zullen Windows telefoons en tablets een voorsprong kunnen hebben op de andere OS'en, waardoor juist de ervaring met Cortana, wel een selling punt kunnen worden, waarbij zij de beste ervaring willen hebben.

Dus nee, afhankelijk van de uitwerking, kan dit juist een fantastische zet worden, waardoor MS niet alleen meer macht krijgt op de mobiele markt, maar ook een toestroom zal ervaren in het gebruik van hun services, zoals Bing.

Om dan maar weer even het punt van de schaakspeler erbij te pakken. Een goede schaakspeler die kijkt niet alleen naar de volgende zet, of die daarna, die kijkt vele zetten vooruit, het verlies nu kan leiden tot gigantische winsten later.

[Reactie gewijzigd door Benjamin- op 13 juni 2014 18:34]

Ik zou best Cortana op m'n Android-toestel willen. Google Now doet immers nog geen (of nauwelijks) opdrachten/commando's in het Nederlands.
Google doet veel meer aan kleinere landen en talen dan Microsoft. Het zou een verassing zijn als Microsoft Cortana met heel veel talen zou uitbrengen.
Google doet veel meer aan kleinere landen en talen dan Microsoft. Het zou een verassing zijn als Microsoft Cortana met heel veel talen zou uitbrengen.
Dit lijkt me onjuist.

http://stackoverflow.com/...guages-locales-on-android

http://msdn.microsoft.com...p/hh202918(v=vs.105).aspx

Zo te zien is de language support van Windows Phone véél uitgebreider dan die van Android...

[Reactie gewijzigd door Yalden op 13 juni 2014 18:15]

Daar vergis je je volgens mij toch echt in, al enkele maanden geleden (misschien al 1-2 jaar) waren er vragen vanuit Microsoft om Nederlandstalige mensen aan te trekken om verschillende zinnen op een verschillende manier te komen inspreken, Microsoft is dus duidelijk al zeer lang bezig met het zorgen dat hun spraak programma andere talen zeer goed begrijpt, en tot zo'n punt komen neemt gewoon veel tijd in beslag. Ze zijn nu bezig met het uitbreiden van Cortana naar andere Engelstalige landen en India, België en Nederland zullen zeker ook volgen.
Over een paar maanden komt Siri met Nederlands, tegen die tijd zullen de andere twee ook wel volgen.
Denk dat het lastig word met de integratie op andere OS'en. Vooral op iOS. Apple gaat natuurlijk niet toestaan dat de cortana app ook maar toegang krijgt tot alle gegevens.
Mwoah, Apple en MS werken over het algemeen goed samen. Ik vraag me echter af wat voor voordelen dat nou gaat brengen. Ik zie niet waarom Apple een extra assistent op hun toestel wil hebben.

Wat ik wel zie gebeuren is dat het extra data aan Siri kan leveren, maar verder...
Dat ze bijvoorbeeld van Outlook, Skype, Office of Azure data aan kunnen leveren (waar mogelijk voor betaald wordt), om vervolgens Siri of Google Now verder op te laten gaan. Dat ze Cortana zelf dus niet beschikbaar stellen, maar wel hetgeen erachter zit. Zou aardig wat kunnen opleveren denk ik.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 13 juni 2014 17:59]

Het is meer dat (volgens geruchten artikelen etc) Cortina een stuk slimmer is, en voor zover ik heb begrepen beter om kan gaan met "echte taal" (bijvoorbeeld; "hey ik moet nog brood kopen", tegenover "hey siri, schrijf notitie, brood kopen")

Ik heb het echter nooit in de praktijk gezien, dus hoe correct het gegeven voorbeeld is weet ik ook niet :+

Ik wil hem wel hebben voor android, al is het alleen maar omdat het Cortana in Halo zat. 8)7
"Hey I need to buy bread". Levert bij Siri de vraag op, zoek je een supermarkt of een bakkerij? En als je de keuze hebt gemaakt krijg je informatie van de betreffende bedrijven in de omgeving.

Siri probeert (en Google Now denk ik ook) even goed de taal te interpreteren. Je hoeft niet "robot taal" tegen Siri iig te spreken.

"Remind me to buy bread" is een andere vraag, dan krijg je terug waar of wanneer wil je herinnerd worden.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 13 juni 2014 19:11]

Voorzover ik het goed begrepen heb kunnen Siri en G-Now je allleen op een bepaalde tijd ergens aan herinneren en is Cortana voorlopig de enige die je ook als je op een bepaalde plaats bent ergens aan kan herinneren.

Please correct me if I'm wrong
Siri doet alleen plaatsen die je zelf hebt opgegeven bij jezelf (bijvoorbeeld thuis) of bij contactpersonen / bedrijven in je contacten boek. Hij leert na verloop van tijd wel wat "home" is en "work" dus die hoef je niet zelf in te vullen.

Hij pakt niet "een Albert Heijn" in de buurt oid.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 13 juni 2014 18:44]

Dankjewel, ik wist niet dat Siri ook location-based reminders had...
Google Now heeft ook location based reminders, ik gebruik ze zelf vaak en ze werken goed. Het werkt op elke locatie op Google Maps, dus adressen maar ook winkels bijvoorbeeld
Geofencing was Siri zelfs de eerste van de drie mee.
Google Now heeft ook location-based reminders en binnenkort zelfs reminders van 'herinner me als ik bij Klaas ben', een dynamische locatie reminder dus.
Ah, ok, maar Cortana begrijpt het ook als ik haar vraag me te herinneren de volgende keer dat ik Klaas "spreek"... Hoe is dat bij Siri en Gnow?
Bij Cortana gaat dat zo (vrij vertaald uit het Engels);

Ik: Hey Cortana, help me herinneren dat ik brood moet kopen...

Cortana: Ok, wanneer moet ik je daar aan herinneren?

Ik: Als ik bij Albert Heijn ben

Cortana: Ok, volgende keer dat je bij Albert Heijn ben zal ik je er aan herinneren brood te kopen

Ik: Dankjewel Cortana.

Cortana: Geen probleem goser!

(als je het wil zien maak ik wel even een filmpje voor je)

[Reactie gewijzigd door Yalden op 13 juni 2014 18:27]

Haha oke, naja, in ieder geval dus geen gedoe met precies vertellen wat met die info te doen, en dat is best cool.

Trouwens, had Microsoft niet ook een super strakke voice translator? die mogen ze dan ook wel in Cortana bouwen, dat zou helemaal cool zijn.
Yep, en dat zal vast nog wel gebeuren ook... Wil je filmpje?
De vraag stellen is 'm beantwoorden... Natuurlijk!
komt eraan!

-edit- hmm, dat gaat even duren ben ik bang... de voice translator werkt alleen met een wifi verbinding (ik begrijp niet waarom maar dat ga ik uitzoeken) en ik kom er net achter dat mijn wifi eruit ligt :(

Zodra mijn wifi het weer doet kom ik bij je terug...

[Reactie gewijzigd door Yalden op 13 juni 2014 19:12]

In dit filmpje krijg je een goeie indruk hoe het gaat wanneer er twee of meer aan de praat gaan met elkander ;)

http://gizmodo.com/watch-...-at-each-other-1563070128
Mmm, ze blijven gewoon steeds hetzelfde herhalen, niet echt interessant ofzo... Als ze zo van gespreksonderwerp veranderen is het wel soms leuk om te zien waar ze eindigen.
(als je het wil zien maak ik wel even een filmpje voor je)
met halogram van Cortana erbij? :P
halo fans en ik vinden wel cool als Cortana boven je mobiele telefoon verschijnt.
dat maakt haar naam echt waardig!
Diezelfde dialoog kun je met siri ook voeren.
Klopt dat Siri minder goed is met taal, maar als men gewoon kan opslaan in Outlook, Exchange of Onenote dan is dat toch ook mooi? En als het daar ook informatie vandaan kan halen wat mogelijk conflicten oplevert bv.
Ze werken wel goed samen, maar iOS staat bekend om een vrij gesloten systeem te zijn. Andere apps kunnen nauwelijks informatie opvragen aan verschillende andere apps. Laat staan dat cortana de mogelijkheid krijgt als app op iOS om navigatie mogelijkheden en dergelijken op te vragen.
Ik zou al lang blij zijn als mijn computer straks slim genoeg is om te weten dat ik, zodra ik terug kom van het werk, een bepaald ritueel heb m.b.t. sites checken en mij de mogelijkheid geeft dit enigszins te automatiseren.

(check ctrl+alt+del, QC, schlock, FB, check tweakers, check nu.nl, check 4chan/b/, steam sales... etc)

Of een route uitstippelen naar een bestemming op je laptop en dat je assistent het automatisch naar je smartphone stuurt zodat deze je kan helpen met navigatie onderweg (en je dus niet ook nog eens op je smartphone de route moet instellen alvorens vertrek)..

Er is nog genoeg grond te winnen met betrekking tot deze AI assistenten.
Navigatie mogelijkheden kan een app nu juist wel opvragen. Het is user data die tricky wordt.
Dat is dan ook weer alleen maar weer in het voordeel van Microsoft, aangezien dat dan dus een motivatie kan geven om voor een Windows Phone (of android) toestel te kiezen die wel volledige ondersteuning voor Cortana zal bieden. Oftewel, Apple zou zichzelf dan eerder in de voet schieten dan zichzelf een dienst bewijzen daarmee
Mwa, Siri wordt ook al voor een stuk door Microsoft software aangedreven, denk wel dat het best mogelijk zal zijn om een app te maken die kan intappen in de spraakcommando's die apps voor Siri hebben, en indien niet, zal Microsoft zeker wel iets met Apple kunnen regelen. Die 2 zijn nog best goede vrienden met elkaar. De meeste techbedrijven in het algemeen zijn goede vrienden met Microsoft, eigenlijk is Google de enige die dat niet is... Kijk maar naar Twitter, Facebook, Yahoo, etc. Ze gebruiken allemaal technologieën van Microsoft om hoofdzakelijk te vertalen, zoeken en zoeken respectievelijk, terwijl je de grote bedrijven eigenlijk zelden ziet Google-technologie omarmen.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 13 juni 2014 21:14]

Siri wordt niet aangedreven door MS software, wel draait ze gedeeltelijk op MS Azure.
Siri maakt gebruik van Bing. Je weet wel, die zoekmachine van Microsoft? Spotlight werkt ook met Bing, iCloud wordt gehost op Microsoft Azure trouwens, niet Siri.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 14 juni 2014 10:51]

Bing is ook een van de databronnen voor siri inderdaad. Net als bij Spotlight. Dat is iets heel anders dan dat het "erop draait".
Toegang tot gegevens is geen probleem maar het zal een soort van Google Now (app) worden. Niet geintegreerd maar kan wel bij je agenda enzo.
Typerend. Microsoft wil steeds vaker Multiplatform zjin. Aan de ene kant leuk, aan de andere kant is het toch makkelijker om alleen voor je eigen eco systeem te ontwikkelen.

Ik denk niet dat het een goede zet is. Aan de andere kant, met 3% marktaandeel moet je iets.
niet overdrijven he,10 procent geen 3
Of, ze overwegen het om het toepasselijk te maken op meer talen. Het is namelijk een hele toevoeging op Windowsphone 8.1. Daarnaast kan ik mij niet voorstellen dat het beter zal blijven werken dan de opties die Google en Apple op het eigen besturingssysteem zetten. Dat zullen ze niet toelaten.
Heel belangrijke slot-zin uit het artikel: "... Ash made it clear that [the] team’s focus right now is on getting Cortana used widely on Windows Phones and Bing.com, with these larger questions becoming more important later."

[Reactie gewijzigd door Yalden op 13 juni 2014 17:37]

android -> nokia x,
opzich niet gek...
Laat ze hem nou maar eerst lekker in het Nederlands maken voor ze in andere platformen gaan investeren...
Hoe meer mensen het gebruiken, hoe makkelijker het wordt om Cortana dingen te laten begrijpen simpelweg omdat ze meer data te verwerken krijgt.
Niet zo'n goed idee volgens mij... aangezien Windows Phone nog altijd minder gewaardeerd wordt dan Android en ios, ze moeten het in eigen handen houden, verder ontwikkelingen en uitspelen t.o.v die andere twee.
Moesten ze dat doen +VOLLEDIGE android app integratie, dan is mijn nieuwe telefoon ddn windows phone maar het blijft waarschijnlijk bij dromen?