Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

Microsoft gaat nieuw tijdperk in

De nieuwe ceo en het vertrek van Ballmer

04-02-2014 • 16:20

228

Multipage-opmaak

Inleiding: ceo nummer drie

Een Microsoft zonder Steve Ballmer en Bill Gates is bijna niet voor te stellen. In zijn hele bestaan, van tweemans-start-up tot multinational die het computerlandschap mede vormgeeft, heeft Microsoft slechts twee ceo's gehad: eerst Gates en toen Ballmer. Die twee werkten bovendien al sinds het begin van de jaren tachtig nauw samen.

Op dinsdag 4 februari 2014 is Steve Ballmer echter definitief afgetreden als ceo en verlaat hij het bedrijf. Bill Gates blijft nog wel betrokken als lid van de raad van bestuur, maar zijn voorzitterschap is hij kwijt. Ballmer draagt het stokje over aan een relatief onbekende man: Satya Nadella.

Daarmee gaat Microsoft een nieuwe fase in zijn bestaan in. Met Steve Ballmer had Microsoft een energieke topman die graag zijn onvoorwaardelijke liefde voor Microsoft etaleerde. De omzet steeg flink onder Ballmer, maar de topman was ook verantwoordelijk voor een flink aantal missers.

Wie is Satya Nadella, die in ieder geval een stuk rustiger oogt dan Ballmer? Zal hij erin slagen de successen van Ballmer voort te zetten en de moeilijke uitdagingen op mobiel gebied en met Windows aan te gaan? Kunnen we van Nadella een eigen inbreng verwachten in toekomstige producten van Microsoft?

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Gates en Ballmer: rotsvast Microsoft-duo

Het gebeurt vaker dat oprichters en oudgedienden lang aan het roer blijven bij grote it-bedrijven, maar in de snel veranderende technologiewereld spannen Gates en Ballmer toch de kroon. Bill Gates richtte Microsoft in 1975 samen met Paul Allen op en vanaf dat jaar tot en met 2000 was hij de directeur van het bedrijf, dat uitgroeide van een kleine tweemansonderneming die een Basic-interpreter voor de Altair 8800 ontwikkelde tot een reusachtige multinational die op alle terreinen van computing een belangrijke rol speelt.

Bill Gates en Paul Allen

Gates bleef ook na zijn aftreden als ceo nauw betrokken bij het reilen en zeilen van Microsoft. Zo bleef hij voorzitter van de raad van bestuur en bepaalde hij als chief software architect de productstrategie tot 2006. Sinds die tijd heeft de rijkste man ter wereld zich langzaam teruggetrokken en werkt hij niet meer fulltime bij het bedrijf uit Redmond, zodat hij zich meer op zijn filantropische werk kan richten. De invloed van de oprichter achter de schermen zou nog altijd zeer groot zijn.

De macht van Gates zou ook de reden zijn geweest waarom de druk op hem toenam om te vertrekken als voorzitter van de raad van bestuur: de aanwezigheid van de pionier zou remmend werken op het functioneren van de nieuwe ceo. Een nieuwe ceo zou de nieuwe strategieën, ingezet door Ballmers, niet goed door kunnen voeren als Gates over zijn schouders meekijkt. Aan de andere kant: de verwachting is dat de nieuwe ceo regelmatig met Gates als technology adviser om te tafel gaat zitten om thuis te geraken in de gebieden die nu nog onbekend terrein voor hem zijn. Dat zou de invloed van Gates misschien nog wel groter maken dan voorheen. Dat Gates ook gewoon in de raad van bestuur blijft zitten, toont aan dat de critici niet zo makkelijk van hem afkomen.

Gates en Ballmer ergens in de jaren tachtig ofzo

Wie wel van het toneel gaat verdwijnen is Steve Ballmer: voor een vertrekkend ceo is vaak geen rol meer weggelegd binnen een bedrijf. Daarmee moet Microsoft het na een dienstverband van 34 jaar zonder zijn flamboyante topman doen: Ballmer begon in 1980 als dertigste medewerker bij het softwarebedrijf. In de jaren tachtig en negentig leidde hij meerdere divisies binnen Microsoft, om daarna op te klimmen van president tot, in 2000, ceo. Ballmer maakte zijn vertrek in augustus 2013 bekend. Hij gaat met pensioen.

Steve Ballmer op Build 2012

Het verschil tussen Gates en Ballmer had niet groter kunnen zijn, maar de twee vormden een hecht team bij Microsoft. Waar Gates altijd zijn imago van introverte geek behield en erg op nieuwe technologieëen en producten gericht was, was Ballmer de extraverte zakenman van de twee. Regelmatig kwam Ballmer in het nieuws vanwege zijn uitbundige en bombastische optredens bij presentaties; de 'Monkeydance'- en 'Developers, developers'-filmpjes zijn legendarisch. Hij kwam vaak arrogant of zelfs kwaad over: er gaan verhalen dat hij met stoelen gooide bij slecht nieuws en een iPhone van een medewerker afpakte om te doen of hij deze kapot ging trappen. Aan de andere kant wist hij zijn personeel op te zwepen en was hij niet bang zijn emoties te laten zien, zoals hij bij zijn afscheidsoptreden liet zien.

Ballmer zorgde ervoor dat beslissingen bij Microsoft pas genomen werden nadat het zakelijke doel duidelijk gemaakt kon worden, met andere woorden: als duidelijk was dat er geld mee verdiend kon worden. Dat heeft een aantal zeer succesvolle strategische stappen opgeleverd, maar heeft ook een aantal pijnlijke missers niet kunnen voorkomen.

Ballmers missers en successen

Een van de pijnlijkste missers die aan Ballmer zal blijven kleven is die van Windows Vista. De topman beschouwt dit ook zelf als zijn grootste fout. Het werk aan de software begon in 2001 onder de codenaam Longhorn toen Ballmer nog niet zo lang ceo was. Microsoft werkte zes jaar aan het OS dat als Vista verscheen en toen het in 2007 veel te laat in de schappen kwam, was de kritiek niet van de lucht.

Steve Ballmer / Windows Vista"Toen moesten we het repareren, wat resulteerde in Windows 7. Uiteindelijk kampten we met een periode van zeven of acht jaar waarin een deel van onze beste mensen eraan vastzat. We boekten geen vooruitgang in die periode van acht jaar en er waren andere zaken waar die mensen aan hadden kunnen werken, zoals telefoons", zei Ballmer in een recent interview.

De smartphonemarkt is een ander terrein waarop Microsoft onder leiding van Ballmer grotendeels de boot heeft gemist. In 2007 noemde hij de iPhone lachend 'de duurste telefoon in de wereld', die zakelijke gebruikers niet zou aanspreken omdat het apparaat geen keyboard had. "Ik houd heel veel van onze strategie", zei hij in antwoord op Apples release, "Wij verkopen miljoenen Windows Mobile-telefoons, Apple verkoopt er nog nul." De op touch gerichte iOS- en Android-software veroverde in de jaren erna de wereld en Microsoft moest alle zeilen bijzetten om aan te haken, waarvoor het zelfs Nokia onlangs inlijfde. Het marktaandeel van Windows Phone is wereldwijd nog altijd lager dan 5 procent, al groeit het wel.

Vóór de komst van de iPhone probeerde Microsoft al tevergeefs de iPod te beconcurreren met zijn geflopte Zune-mediaspelers. Daarnaast worstelde het bedrijf met een antwoord op de iPad. Juist het bedrijf dat al een lange geschiedenis met tablets had, moest onder Ballmers leiding toekijken hoe Apple er met de eer en de centen vandoor ging.

Bill Gates met tablet in 2000

Bill Gates demonstreerde al in 2000 trots een tablet-pc, van Windows XP bestond al in 2003 een tablet-editie en de umpc had vanaf 2006 moeten uitgroeien tot wat nu de tablet is, maar het platform is nu slechts een voetnoot in de tablet-geschiedenis. Pas met Windows 8 in 2012 zette Microsoft met zijn software echt vol in op touchscreens. Net als Vista kent Windows 8 een moeizame start met veel kritiek.

Dat geldt des te meer voor Windows RT: de uitgeklede versie van Windows voor tablets met arm-chips is op sterven na dood en alleen Microsoft zelf lijkt er nog in te geloven. Microsofts eigen Surface RT-tablet is echter nog niet eens zo'n flop als de Courier-tablet van daarvoor. Naar verluidt wist Ballmer niet wat hij ermee moest, net zomin als met de nog vreemdere Kin-telefoons. De apparaten verdeelden twee kampen binnen het bedrijf en Bill Gates moest tussenbeide komen om de Courier te schrappen.

Microsoft Kin Microsoft Courier Microsoft Zune 120 120GB Rood

BingOm de concurrentie met 'die andere internetgrootmacht' aan te gaan, zette Ballmer hoog in met zijn Bing-zoekmachine en -advertentienetwerk. Bing werd in 2009 onthuld en de introductie ging gepaard met een marketingcampagne die 100 miljoen dollar kostte. Voorafgaand had Microsoft al de grootste overname in zijn geschiedenis achter de rug door advertentiebedrijf aQuantive voor ruim 6,3 miljard dollar over te nemen; een mislukking, ook volgens Microsoft zelf. Hoeveel geld Microsoft er in de jaren daarna ook tegenaan gooide, mensen bleven massaal googelen in plaats van bingen. De online-tak waar Bing deel van uitmaakt blijft zwaar verlieslijdend, maar desondanks is er wel omzetgroei en marktaandeel.

Tegenover alle mislukkingen, staan tal van successen. Je zou bijna kunnen zeggen dat het Ballmers verdienste is dat Microsoft zich bovenstaande misstappen kon veroorloven. Windows is ondanks de toegenomen concurrentie nog altijd met afstand 's werelds meestgebruikte desktopbesturingssysteem en Office blijft een enorme geldmachine die met Office365 een succesvolle overstap naar de cloud heeft gemaakt. Daarnaast is er de Xbox, die zich een stevige positie naast de consoles van Sony en Nintendo verworven heeft en voor miljoenenverkopen zorgt. Hoe de overnames van Skype en Nokia gaan uitpakken valt nog te bezien, maar beide bieden Microsoft tal van kansen. Dat Microsoft ook met Bing en de Surface Pro-tablets nog meedoet is, naast de diepe zakken van Microsoft, misschien ook te danken aan de vasthoudendheid van Ballmer.

Microsofts grootste succes is voor consumenten grotendeels onder de radar gebleven. Ballmer hamert al jaren op de komst van SaaS, PaaS en IaaS, waarbij applicaties, platformen en hele infrastructuren richting de cloud gaan. Met zijn Azure-dienst heeft Microsoft zich in korte tijd naast de andere grootmacht op dit gebied, Amazon, gemanoeuvreerd. En laat nu net de nieuwe ceo van de cloud-divisie afkomstig zijn.

De nieuwe ceo

De zoektocht naar een nieuwe topman heeft zes maanden gekost en in die periode zijn tal van kandidaten overwogen. Naar verluidt waren er vijf grote kanshebbers: Stephen Elop, die Nokia leidde voor de overname door Microsoft, Ford-topman Alan Mulally, de voormalige Skype-ceo Tony Bates, Ericsson-ceo Hans Vestberg en Satya Nadella van de cloud and enterprise-tak.

Satya Nadella

De keuze voor deze laatste is een veilige te noemen. Nadella, geboren in 1967 in India, werkt al sinds 1992 bij Microsoft en kent het bedrijf dan ook door en door. Een persoon voor zo'n belangrijke positie van buitenaf halen, voor een complexe onderneming met veel verschillende bedrijfstakken brengt risico's met zich mee. De commissie die verantwoordelijk was voor de zoektocht, waar onder anderen Bill Gates zitting in had, was blijkbaar niet bereid een dergelijk grote gok te nemen.

Windows AzureNadella is al bekend met de verschillende onderdelen van Microsoft en heeft als vice-president boven de Bing- en Office-divisies gestaan, maar hij is toch vooral de 'cloud-man' bij Microsoft. Die achtergrond is nog een belangrijke reden voor de keuze geweest. De cloud-divisie van Microsoft doet het bijzonder goed, krijgt steeds meer grootzakelijke klanten en gaat een nog grotere rol spelen bij tal van eigen Microsoft-diensten. Office365, Bing, Skype, Xbox One-diensten en SkyDrive: allemaal draaien ze op de Azure-clouddienst.

Minstens even belangrijk is dat Nadella wordt gezien als een bruggenbouwer die verschillende partijen bij elkaar brengt. Hij is niet het type dat plotsklaps grote veranderingen teweeg zal brengen, zoals die andere kandidaat, die van Nokia afkomstig is: Stephen Elop. De nieuwe ceo zal de strategie van Steve Ballmer voortzetten, precies zoals het bestuur wil. Zowel Ballmer als Nadella zijn groot voorstander van Microsoft als devices and services-bedrijf met veel producten en diensten en de cloud als basis. Ballmer verwees naar zijn visie onder de noemer One Microsoft en Nadella lijkt de aangewezen man om de komende jaren daarvoor te zorgen.

Tot slot: een nieuwe koers?

De verwachting is niet dat Microsoft een nieuwe koers gaat varen met zijn nieuwe ceo. Het bedrijf heeft niet voor niets gekozen voor een oudgediende die het bedrijf door en door kent en die niet bekend staat als iemand die grote veranderingen nastreeft. Eerder moet hij een verbindende factor gaan vormen die de vele verschillende bedrijfstakken meer samen kan smeden.

Een grote strategiewijziging lijkt ook niet nodig. Het is waar dat Microsoft onder Ballmer te laat inhaakte op tal van marktontwikkelingen, veel kansen heeft laten liggen en foute keuzes heeft gemaakt. In het afgelopen kwartaal is de omzet echter toegenomen met maar liefst 3 miljard dollar ten opzichte van het jaar daarvoor. Zelfs de omzet van de veelgeplaagde Bing-zoekmachine en de Surface-tablets groeide aanzienlijk.

Vooral met de zakelijke software en diensten, onderdelen die 58 procent van Microsofts omzet uitmaken, heeft het bedrijf stevig voet aan de grond en zijn ervaring op dit vlak zal Satya Nadella zeker gebruiken om dit uit te breiden. De omzet uit clouddienst Azure groeide vorig jaar met 100 procent en Microsoft sluit dagelijks 1000 klanten aan, terwijl de helft van alle Fortune 500-bedrijven inmiddels gebruikmaken van Azure, zo vertelde Nadella onlangs in een interview met Quartz.

De uitdagingen voor de nieuwe topman liggen op mobiel gebied en bij Windows. De grote vraag zal zijn of hij Windows Phone tot een succes weet te maken nu andere fabrikanten dan Nokia maar moeilijk over de streep te trekken zijn om het OS te gebruiken. Ook wacht Nadella de moeilijke taak Nokia een plek te geven binnen het concern.

Even interessant wordt het om te zien welke rol oprichter Bill Gates op zich gaat nemen. De 58-jarige oud-topman verliest zijn plek als voorzitter van de raad van bestuur, maar blijft daar wel zitting in houden.Hij zal daarnaast een belangrijke rol vervullen als 'technology advisor' voor Nadella, waardoor het erop lijkt dat de rol van de oude Gates nog lang niet is uitgespeeld bij Microsoft.

Gates en Ballmer interview

Reacties (224)

224
201
98
10
0
72
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

Van wat ik zo over 'm lees lijkt 't best een goede CEO, maar ik zit toch met een aantal dingen:

- Ik lees steeds dat het bestuur van Microsoft "dit" wil… maar is het nu niet het bestuur wat een gebrek aan succes veroorzaakt heeft omdat er eindeloos gediscussieerd wordt bij nieuwe diensten/producten? Bij Google en Apple lijkt het meer dat 't bestuur óók een belangrijke, maar meer een achtergrondfunctie heeft dan dat bij Microsoft 't geval is. Als ik die 3 met elkaar vergelijk zou je bijna zeggen dat Microsoft erg geholpen zou zijn als het bestuur minder de touwtjes in handen heeft dan de CEO.

- Ik hoop dat hij het bestuur wel zover krijgt dat men weer meer op het product gaat zitten… ik krijg met de huidige invulling een beetje 't gevoel alsof men meer met geld bezig is dan met de producten/diensten die men levert. Dat is toch wel een schril contrast met Apple en Google. Deze 2 willen natuurlijk ook goed geld verdienen met hun diensten en producten, maar je merkt wel dat ze meer aandacht lijken te hebben voor de integratie, gebruiksvriendelijk en samenwerking tussen hun producten. Een hoop van de producten en diensten van Microsoft vind ik er echt mooi en degelijk uit zien, maar ze missen voor m'n gevoel toch net even dat "oog voor detail", iets wat ik bij Apple en Google beter merk.
Ik denk dat je hierin gelijk hebt. Google en Apple hebben een cultuur van product engineering, waarbij tot in de hoogste regionen dat soort denken centraal staat.

Microsoft is veel meer een "business", met veel nadruk op sales en geld. Dan doen ze overigens als geen ander en uiteraad heeft ook Microsoft steengoede engineers. Toch is het een ander soort bedrijf, ook ietsje minder op consumenten gericht dan Google en Apple.

Tot nu gaat dat best goed, maar er loert een gevaar. Men moet niet zoals HP worden. Ooit een tech walhalla, nu compleet overgenomen door dikke lage managers en dumbo bestuurders.

Een van de mooie dingen van Apple vind ik dat ze echt schijt hebben aan aandeelhouders. Dat kunnen en zullen ze nooit direct zeggen, maar dat blijkt uit alles. De CEO van Amazon is ook zo'n man die daar mee wegkomt, standaard steekt hij zowat alle winst in de ontwikkeling voor de lange termijn en bypassed alle aandeelhouders.
Bing is misschien ook niet het succes waarop Microsoft gehoopt had, maar het heeft in Amerika wel een marktaandeel van 18.2% (en momenteel nog stijgende). Dit gaat ten koste van concurrenten Yahoo, AOL en Ask, alhoewel Yahoo en Bing indirect samenwerken.

Bing werkt niet in Nederland. Dat is niet omdat de naam niet goed is, maar omdat de kwaliteit van de zoekresultaten ver onder concurrent Google ligt. Ik heb Bing vaak de kans gegeven om de standaardzoekmachine van Internet Explorer te blijven, maar toch val ik qua zoekresultaten terug op Google, omdat die gewoon betere resultaten geeft. Zo geeft Google bij zoektermen een compleet aanbod van sport, nieuws en video's. Bing geeft zo af en toe video's, maar voor nieuws moet je weer zo nodig op hun nieuws-tab klikken, die soms ook nog eens behoorlijk achterloopt. Bij hun winkelcategorie wordt je zo nodig weer naar "Ciao" doorgestuurd. Ciao ziet er gewoon echt niet meer van deze tijd uit. Je ziet gewoon dat er geen eenheid is in de lay-out van de website. Laatst heeft trouwens Bing in Nederland de 'beta' tag weggehaald.

Ik ben redelijk fan van de diensten en producten die Microsoft aanbiedt. Windows 8 is een goed in elkaar gezet product die zeker de ambitie heeft om Windows 7 succesvol op te volgen. Office 365 ziet er fantastisch uit qua interface en werkt ook nog eens veel beter dan de alternatieven van de concurrenten. Ik hoop wel dat ze opschieten met het bij elkaar brengen van Windows RT en Windows Phone, want tijd kost tenslotte geld.

Ik wens Satya Nadella veel succes met zijn functie. Ik hoop dat hij, samen met alle medewerkers van Microsoft, Windows (Phone) en Bing geliefd weet te maken onder de consument, want dat wil nog niet echt lukken. Hopelijk laat de toekomst veel verbetering en innovatie zien, zowel van Microsoft als van de concurrenten.

Bekijk hier trouwens het eerste interview met de nieuwe CEO.
Mijn overall oordeel over Ballmer is eerder zeer negatief dan positief. De successen van Windows OS en Office is toe te schrijven aan gebrek aan concurrentie. Kijk je naar alle andere diensten van MS waar wel andere concurrenten zich durven te mengen dan zie je dat MS nooit een grote speler kan zijn i.t.t. bijvoorbeeld Google.

Internet Explorer
Bing
Windows Phone
hotmail/outlook
Het ligt er aan hoe je het bekijkt. Mijn simpele stelling is dat Microsoft door diversificatie en de eeuwige melkkoeien Windows en Office zich zowat iedere fout kan permitteren.

Ballmer heeft financieel sterk gepresteerd, maar ook grote fouten weten te verhullen dankzij de steady inkomsten uit Windows en Office.

Laat ik het zo stellen: als Microsoft in slechts een tak actief zou zijn, bijvoorbeeld mobile, of search, dan had het al niet meer bestaan. Men heeft een aantal significante tech revoluties compleet gemist, en dat jarenlang. Microsoft zou een soort Blackberry of Nokia zijn als ze niet zo'n fenomenaal success hadden met Windows en Office.

Ik ken geen bedrijf in de wereld wat zich zo'n fouten kan permitteren, en er zijn ook weinig of geen voorbeelden van produkten die zo lang zoveel geld weten op te leveren en zo weinig concurrentie kennen, te weten Windows en Office. Dat is uniek in de geschiedenis.
Dat is logisch te verklaren:
Innovatie betekent risico's nemen.
Het nadeel van risico's is, dat het lastig te voorspellen is of er geld te verdienen valt.
Ballmer wilde alleen een project aangaan als het duidelijk was dat er geld te verdienen valt.
Circel is rond: Geen innovatie.

Personen/bestuurders als Ballmer, willen graag evolutie (weinig risico's). En dit is precies waar Ballmer weer onderuit ging.
Om omzetgroei te realiseren (dat willen de aandeelhouders) zonder nieuwe producten met veel risico's te starten (innovatie) moet je dus via evolutie de trend doorbreken. Ofwel: Je moet werken met een geforceerde evolutie. De klanten van Microsoft zaten echter niet (altijd) te wachten op een geforceerde evolutie.

Voorbeelden nieuwe producten zonder risico's: Zune, Surface.
Voorbeelden geforceerde innovatie: Windows Vista; Windows 8

Daarnaast zijn er nog de normale evolutiepaden voor minder lucatieve producten. Hier loopt de evolutie weer te langzaam, waardoor ze marktaandeel verliezen (internet explorer; server; etc).

Ik hoop dat deze nieuwe baas de innovatie weer op de agenda zet. Microsoft is nu, naar mijn mening, echt op een kruispunt beland: Ofwel ze halveren het marketing budget en besteden dit aan innovatie. Ook op meer risicovolle innovatie. Ofwel ze zijn over een jaar of 10 achterhaald en is er een nieuwe speler voor dit soort zaken.
Volgens mij heeft hij juist heel veel risico genomen met bv WP7 en Windows 8. Het probleem zit hem denk ik meer in de volgende dingen:

- teveel bemoeienis van managers die zich ermee bemoeien. Bijvoorbeeld het mooie Windows 8 ook voor desktop uitbrengen.
- Niet goed genoeg weten wat consument wil en dit overtuigend aan de consument uitleggen.
- niet genoeg vinger in de pap bij retailers.

Deze dingen zijn ook de reden dat de start van de Xbox one geflopt heeft, bijvoorbeeld Kinect zonder 1 goede game uitbrengen en dan uitleggen dat gamers Kinect nodig hebben. Gemiste kans! En Wp7 het in het begin slecht deed bij telecomaanbieders die helemaal niks wisten van Wp.

[Reactie gewijzigd door misjavs op 23 juli 2024 09:08]

Hmmm.
Ik zie toch vooral de voorzichtige CEO van een beursgenoteerd bedrijf terug.
- teveel bemoeienis van managers die zich ermee bemoeien. Bijvoorbeeld het mooie Windows 8 ook voor desktop uitbrengen.
- Niet goed genoeg weten wat consument wil en dit overtuigend aan de consument uitleggen.
- niet genoeg vinger in de pap bij retailers.
Een bedrijf groeit ongeveer met de inflatie. Dit is de 0-lijn, netto betekent dit geen groei. Als een bedrijf 1% in omzet groeit, en de inflatie is 2%, dan is er netto sprake van een krimp van 1%. Aandeelhouders verwachten resultaat. Resultaat is een groei van tenminste 3% (boven inflatie).
Ballmer had 3 opties om deze 3% (lees 5%) te behalen:
1) Een nieuw product laten ontwikkelen
2) Een innovatie kopen
3) geforceerde evolutie.
Ballmer heeft met Windows voor optie 3 gekozen. Hierbij is het logisch dat hij keuzes heeft gemaakt die niet altijd in het voordeel van de klant zijn. Als je kiest voor de Apple/Volkswagen manier (nieuw product is een kleine verbetering tov vorige product) dan kan je nooit sneller groeien als de markt. Je moet dus ofwel een product neerzetten dat je als klant graag wil hebben, ofwel een product waar je (vrijwel) toe wordt verplicht, ofwel een product die met de normale omzet meeloopt maar op een alternatieve manier geld opbrengt. Windows Vista was een poging tot de eerste van deze opties (mislukt). Windows 8 is een poging voor de laatste van deze opties.

De Kinect is overigens ook een mooi voorbeeld van CEO gedrag:
Als je een achterstand oploopt (Wii) en deze wil je snel inhalen, dan koop je dit.
Mijn overall oordeel over Ballmer is eerder zeer negatief dan positief. De successen van Windows OS en Office is toe te schrijven aan gebrek aan concurrentie. Kijk je naar alle andere diensten van MS waar wel andere concurrenten zich durven te mengen dan zie je dat MS nooit een grote speler kan zijn i.t.t. bijvoorbeeld Google.

Internet Explorer
Bing
Windows Phone
hotmail/outlook
Lees het artikel!
Microsoft is meer dan alleen consumentengerichte dienste he

Ze hebben met azure en Xbox laten zien dat er weldegelijk concurrentie mag zijn .
Tzou mij immers niets verbazen als ze binnen 5 jaar een groter marktaandeel hebben dan Apple in de mobiele markt .
Een ander bedrijf zou Bing en Xbox al lang hebben opgegeven ....
Je kent volgens mij een wel hele kleine set van Micrsosoft producten. Juist op veel gebieden in de enterprise markt groeit het marktaandeel van Microsoft explosief, en juist binnen markten waar een hoop concurrentie is. Denk bv aan:
- SQL Server / BI tooling
- Dynamics CRM
- Dynamics AX

Maar ook bijvoorbeeld Azure is goed aan het groeien.
Office is gewoon een zeer goed pakket, het is super compleet en heeft daarboven nog is een lage footprint en start daardoor ook super snel op. Office 2013 is zelf snappy op een Tegra 3 en 2gb ram, wat in mijn ogen toch een hele prestatie is voor zo een uitgebreid pakket! Daarnaast heb je nog de integratie met exchange, SharePoint en skydrive wat het totaalpakket wel helemaal top maakt voor gebruik in een zakelijke omgeving!
We gaan het zien.

Wat mij juist opviel is dat copieren ze niet eens gelukt is ...
De zune was waardeloos terwijl ze gewoon een Ipod hadden kunnen copieren en verbeteren daar waar nodig. Samsung is daar MEGA mee geworden en lopen nu met een aantal zaken voorop.
Hetzelfde geld voor de tablets, MS brengt een eigen tablet op de markt die gewoon nog duurder is dan de Ipad en vind het raar dat het niet loopt .... Als je qua prijs hoog zit bied dan ook wat speciaals en baanbrekends aan, dit was niet het geval.

Ik ben minder Pro MS als een jaar of 5 geleden.
De Zune was net een goed toestel, alleen heeft men nagelaten om dit platform buiten de VS uit te brengen en zo zijn de verkopen enorm achtergebleven. De reviews van de Zune mediaspeler waren niet slecht en Windows Phone is een afgeleide van het Zune OS en ook dit platform word enorm positief onthaald. Het is net positief dat ze niet gewoon een 1:1 kopie maken maar er hun eigen touch aan geven. Soms lukt zoiets en soms valt het tegen. Maar door gewoon de concurentie te volgen zal je ze nooit verslaan.
Alweer zo'n tegenstroomse opmerking 😳
Een apparaat is pas geweldig als je er veel van verkoopt. De markt spreekt je in elk geval tegen. Jet mag dan qua specs fantastisch zijn (zelfs daar geloof ik niet in want zat er een dan professionele DAC in met of zo?).
Er was ook geen fatsoenlijk ecosysteem.
Nogmaals als het een geweldig apparaat was geweest in alle opzichten dan zou nu nog iedereen met een zune lopen. Zelfs in Amerika is het nooit een succes geweest.
Eerder op de dag las ik een reactie op het bericht over e-books die voor het merendeel gepirate worden:
Er was zo eens een boek van ene Robert Galbraith dat voor geen meter verkocht. Tot bleek dat dit een ander pseudonym was van JK Rowling. Opeens explodeerden de verkopen.
Dit laat maar weer perfect zien dat goede verkopen veel meer redenen kan hebben dan enkel kwaliteit. Sterker nog: Het beste product ter wereld kan kwa verkopen falen, als je men er niet van weet te overtuigen dat ze er iets aan hebben.

Ik had bijvoorbeeld de Sandisk Sansa, een mp3 speler die veel reviewers van dezelfde of betere kwaliteit vonden vergeleken met de iPod. Toch zou het me verbazen als er destijds ook maar 1% van het aantal verkochte iPods aan Sansa's verkocht werden, want ja, wie kent Sandisk nou?

Op zo'n zelfde manier was de Zune ook een prima apparaat. Maar ja het is anders, en de Microsoft naam geeft bepaalde mensen toch een naar gevoel, dus zo raar is het niet dat die "geflopt" is. Bedenk dan ook dat er relatief weinig reclame voor werd gemaakt en dat de Zune bijna nergens in de wereld verkrijgbaar was...
Dit laat maar weer perfect zien dat goede verkopen veel meer redenen kan hebben dan enkel kwaliteit. Sterker nog: Het beste product ter wereld kan kwa verkopen falen, als je men er niet van weet te overtuigen dat ze er iets aan hebben.

Verwar je het "beste produkt ter wereld" nu niet met specs alleen?
Het beste produkt ter wereld is een produkt wat de meeste waarde biedt voor een gebruker in termen van specs, kwaliteit, gebruiksgemak etc
Een dergelijk produkt dat hier aan voldoet verkoopt zichzelf overigens.

Even terug in de geschiedenis van de video recorder (je weet wel met van die tapes).
Philips bracht met zijn V2000 de meest superieure recorder uit gevold door Sony met Betamax en op de laatste plaats door het technisch mindere VHS systeem.
VHS won echter de race glansrijk van Philips, sony hield het nog een tijd vol maar werd uiteindelijk ook overvleugeld door VHS.
De reden daarachter was dat VHS een goede prijs.kwaliteit bood en dat het eco systeem in orde was (aanbod films) met als belangrijkste dat er volop porno verkrijgbaar was. Het totaalpakket bezien was VHS dus het beste product.
Je moet je gezichtspunt dus verruimen en "beste" niet verwarren met "technisch meest vooraanstaand".
Juist daarom hebben verkoopaantallen met kwaliteit te maken. Rowling is een garantie voor kwaliteit voor velen en daarom stegen de verkopen zodra bekend werd dat zij de schrijfster is.
Een goed product staat niet gelijk aan veel verkopen, en dat zal het ook nooit zijn. Zune maakte de iPod (en daar zijn vele reviewers het met me mee eens) belachelijk. Het is vreselijk jammer dat Microsoft ermee gestopt is, het was een geweldig product. Het goede nieuws is dat we er Windows Phone aan hebben overgehouden.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 23 juli 2024 09:08]

Da's natuurlijk complete onzin, een apparaat is goed of niet, hoeveel ervan verkocht worden geeft alleen een commercieel waardeoordeel maar geen kwalitatief oordeel.
Zune waardeloos? Heb je ooit de reviews gelezen? Zune is GE-WEL-DIG maar Microsoft stond helemaal niet achter het product en spendeerde ook geen enkele marketing aan, waardoor het gedoemd was om te falen.

Maar waardeloos? Verre van.

En als Microsoft dan een product kopieert; ga je dan komen vertellen dat ze niet meer innoveren en enkel kopiëren?

Alsook; de Surface is niet duurder dan de iPad.

Check je bronnen eerst.
De Zune had zoveel beperkingen maar laat het aan MS liggen, dan nog heb je uiteindelijk, netto onder de streep een waardeloos product.

Surface goedkoper als de Ipad ? Ja, nu aangezien ze die niet kwijt raken maar toen hij uit kwam was hij gewoon DUURDER als de Ipad ....

Check jij je bronnen eerst !
nieuws: Microsoft start verkoop Surface 2- en Surface Pro 2-tablets

Surface 2 met 32GB 439 euro bij launch. Goedkoper dan iPad.

http://store.apple.com/be-nl/buy-ipad/ipad-air

De nieuwste iPad: 480 voor maar 16GB

Check je bronnen eerst.
Ja, nu pas.

Doe ook ff de prijzen van destijds (2012) toen de surface op de markt kwam.
Precies ja, er was niks goedkoops aan, en zeker niet met zijn enige pluspunt (keyboard cover).
Sindsdien kwam MS er achter dat het voor geen meter liep en zijn ze gaan dumpen en natuurlijk hebben ze de nieuwe surface iets beter in de markt gezet.
Surface RT kostte 480 bij de launch (voor enige prijsreductie) voor 32Gb.

De klant is/was gewoon nog niet overtuigd van Windows 8.

Jij kletst gewoon wat uit je nek. Sorry maar Surface is een geweldige hardware reeks. (heb er zelf 2) Misschien ben je jaloers, of heb je gewoon een haat tegen Microsoft, maar dan is dit niet de plek om dat te botvieren.

Het vervangt gewoon mijn laptop.
Niemand roept dat de hardware niet deugd, NIEMAND !
Wat wel zo is is dat als je met iets komt je moet zorgen dat je iets unieks aanbied en hem competitief in de markt zet.
Met zo'n prijs en destijds een marketplace van 0 is de kans op een groot succes minimaal.
Als je voeten aan de grond wilt krijgen met iets nieuws, dan moet je het aantrekkelijk maken, zeker in tijden dat heel weinig mensen nog vertrouwen hebben in Windows mobile OS'en.
Tot nu toe zijn ze niet echt betrouwbaar gebleken in de ondersteuning daarvan en lieten de users stikken en begonnen weer met wat nieuws.

Zie Android, in eerste instantie goedkopere smartphones met vergelijkbare gadgets en een snel bloeiende appstore.
Nu zie je al (dure) A kwaliteit android phones die niet meer onderdoen voor de nieuwste Iphone en de appstore is reeds ook al flink gegroeid en is het net als IOS een standaard geworden.

Dat jij er blij mee bent is cool maar je kunt niet spreken van een succesvan MS en daar begon mijn verhaal mee.
Heeft niets met Fanboy of wat te maken.

Ik heb zelf al mijn computers op windows gehad, heb IOS devices, heb Android devices en zelfs een Windowsphone gehad, niks fanboy dus.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 23 juli 2024 09:08]

Sorry, maar Surface hardware is superhoge kwaliteit. Wat een troll dat je bent zeg.

Software ondersteuning is ongeëvenaard. Microsoft ondersteunt software voor jaren en jaren; en er werden reeds meerdere updates gereleased specifiek voor Windows 8 en Surface. Dat kun je NIET zeggen van de meeste Android telefoons/tablets.

Echt, je bent een troll en niets meer. Steek aub geen moeite meer in lange comments vol van deze crap.
Zodra je zegt wat je denkt dan ben je hier een fanboy of een Troll ...
Ik zat al op de PC toen jij nog in de luiers zat in 1992 vriend :)

Jammer dat je moet verzanden in dit lame gedoe als je geen argumenten meer hebt om je standpunt te verdedigen.
Het is gewoon een nette discussie zonder schuttingtaal.

Hoe naief moet je zijn om niet in te zien dat de Surface mislukt is als concept ???
Dat er mensen plezier mee hebben is wat anders maar het is nauwelijks een succes te noemen, dat merk je aan alles.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 23 juli 2024 09:08]

Verkoopscijfers zeggen niets over de kwaliteit van het product. Het feit dat je dat blijkbaar gelijksteld maakt duidelijk dat je in al die jaren 'ervaring' nog geen common sense hebt ontwikkeld.

Je begint namelijk zelf je argumenten te veranderen. Nu heb je het opeens over het SUCCES waar je in het begin het hele product WAARDELOOS vindt.

Is OS X ook waardeloos omdat het heel weinig marktaandeel heeft?

Een product kan ook kwalitatief waardevol zijn zelfs als niemand het koopt.
Sinds een aantal jaren ben ik een gebruiker van Windows Phone (Omnia, Lumia 920) en sinds kort een Lumia 2520 tablet erbij gehaald (uit de UK). Vind het eigenlijk allemaal wel lekker lopen hoor. In elk geval is er eens voor iets anders gekozen, en dan bedoel ik niet alleen de tegeltjes; conceptueel vind ik het OS (WP8 en W8.1 MUI) vernieuwend. Het meeste merk ik dat aan de gewone gebruiker in mijn kringetje, niet zozeer de IT specialist. Ik heb eigenlijk bijna nog nooit iets over het gebruik uit hoeven te leggen, wat vroeger wel anders was. Blijkbaar werkt het, als huis, tuin en keuken apparaat, voor menigeen makkelijker. Ik vind het soms wel jammer dat de beroepsgroep (IT) die van nature creatief en innoverend zou moeten zijn soms zo conservatief lijkt.
De Zune waardeloos? Beste mediaspeler die ik ooit gehad heb!
De Zune was één van de beste MP-3 spelers toen ie uitkwam... Juist omdat hij niet de iPod simpel weg kopieërde, maar de kunst een beetje afkeek van oa. Cowon, was het een prima ding. Vervelende was idd, zoals hieronder ook staat, dat hij amper te krijgen was in Europa. Als hij gewoon te krijgen was geweest in de rest van de wereld, was hij veel bekender geworden.
Natuurlijk is de iPad goedkoper dan de Surface tablets. Een fiets is ook goedkoper dan een 4x4 Landrover. Een iPad kan niet eens in de schaduw staan van een Surface. Snap dat nou eens een keer. Een iPad is onvergelijkbaar met een Surface. De enige overeenkomst is dat ze beide tablet genoemd worden, verder niks.
Ja, en dat is ook waarom de Surface ook een groot succes is en alle populaire software er op te krijgen is ....

Snap nou eens, dat het niet om de hardware zelf gaat maar met name om de software en dus de 3rd party apps.
De geschiedenis heeft ons al genoeg geleerd wat dat betreft en niet zelden heeft de wellicht betere hardware het verloren van iets dat WEL software support heeft.
Daarbij heeft MS gewoon een imago probleem, niet onterecht als je kijkt naar het laatste decennia en hun mislukte projectjes en het snel verlaten van een minder goed lopend platform.
Ik kan de goedkoopste Surface kopen voor 420 euro... Hoeveel kost de iPad met 32GB? 570 euro als ik mij niet vergis.
En je vind die apparaten vergelijkbaar?
En hoeveel kost een Android tablet die qua specificaties de beste Surface en beste iPad ver achter zich laat?

Op prijs kunnen Microsoft en Apple niet meekomen, voor Apple is dat geen probleem omdat het een modeverschijnsel is die actief gebruik maakt van slechts menselijke eigenschappen zoals afgunst. (grotere auto dan de buren syndroom :) )

Je moet met meerwaarde komen, waarom zou een doorsnee consument 100 of 200 euro meer moeten uitgeven?

Bovendien merk ik aan mijn nichtjes in de leeftijd van 6 tot 22 jaar dat ze OS trouw zijn.
Android dat ze een paar jaar geleden al meespeelden op telefoon, blijven ze loyaal aan bij aanschaf van pad en nieuwe telefoon. Gewenning in combinatie van mee migreren van al je aanschaffen. Voeg daar gebruik van Google diensten zoals GMAIL email adres er aan toe en de integratie ervan en je hebt een "vendor" lockin waar mensen niet zomaar vanaf gaan stappen.

iTunes was een manier om vendor lock in te doen, echter zijn er manieren om je aangekochte spullen (naar Nederlands recht) legaal te mee te nemen.

Uiteindelijk zijn alle drie bedrijven Amerikaans en derhalve is je privacy niet veilig en zijn ze niet ideëel ingesteld, het zijn keiharde kapitalistische organisaties en wij zijn de koeien die ze melken.

Enige voordeel van ons is dat door goede concurrentie innovatie sneller product rijp is en prijzen sneller dalen.

Enige wat jammer is dat desktop markt al een paar jaar stil staat.. en met deze snelheid over een jaartje of tien een telefoon krachtiger is als je desktop pc.
[...]

Ik zie eigenlijk vooral mensen die eerst een Android 2.x apparaat hadden (Galaxy enz) switchen naar iPhones; en hoor ze dan vooral klagen over hoe traag Android is. Ben zelf geswitcht naar WP8 en wil nooit meer Android.
In een groot deel van mijn omgeving wordt continue geswitch. Het gaat de meeste mensen (in deze kring) om nieuwe dingen uit te proberen. Zo zijn mensen die iOS op een gegeven moment uitkotsten toch weer terug gegaan sinds iOS7. Echter iedereen die daar ooit WP8 heeft geprobeerd (ondergetekende incluis) neemt er afstand van en hoeft het ook nooit meer. Hoewel zeg natuurlijk nooit nooit ;)

Denk echter wel dat het belangrijk is waarmee je opgroeit en waar je je thuis mee voelt dat je daar gemakkelijker in blijft hangen. Gewoon omdat je je weg weet.
Android 2.x?
Wat is de recentste Android versie?
Oh ja, 4.4 Kitkat...
Die draait veeeeeeel sneller/vloeiender dan 2.x
Android is nu minstens even snel als iOS/Windows Phone danwel sneller.
Android heeft geen fatsoenlijke(vergeleken met iOS en WP) ondersteuning van animaties in apps. Het werkt wel, maar wordt niet zo smooth gerenderd. Als je bijvoorbeeld android 4.2+ op een s2 vergelijkt met een lumia 800/htc hd7 dan zal je zien dat Windows Phone veel soepeler draait. Op high end hardware maakt het niet zoveel uit. Meer naar prijs gekeken, vergelijk een lumia 520 maar met een Samsung Galaxy ace 2.
Onzin ik zie NOOIT haperingen op mijn telefoon en ik heb zelfs 2 cores uitgeschakeld en de overige 2 cores 50% underclocked en draai gewoon 4.03 ipc 4.1 of 4.2 met boter.

Als de roms goed gemaakt worden is het gewoon smooth.
dat fabrikanten als samsing e htc hun telefoons moeten volproppen met rotzooi waardoor het hele os 2x zo zwaar word en niet lekker loopt is niet de fout van android maar van de fabrikanten,
Dat is waar, maar het programmeren animaties in android is een stuk lastiger dan op iOS of WP.
En hoeveel apparaten met 2.x kun je upgraden naar 4.4? Ik irriteer mij zwaar aan de manier hoe fabrikanten met Android omgaan, ik heb een van de eerste Asus tablets en nog nooit een Android upgrade gezien, dat is voor mij een reden om nooit meer een Android tablet te kopen.

Ik zie mijzelf overigens ook geen iPad kopen, daar niet van.
Sinds wanneer gaatje device daar minder van werken.
Ik vind dat hele update verhaal ondertussen wel zo uitgekouwd.

Er zijn meerdere redenen waarom veel 2.x devices geen 4.0 gehad hebben.
De hele partitie opbouw is ocmpleet anders en niet veilig te veranderen via een update.

Als je een 2.x device koopt weet je wat je koopt je kent de functies de pros en de cons waarom verwacht je ineens een update?

Als je een windows vista pc koopt krijg je toch ook windows 7 en 8 niet gratis?
Roms maken kost geld en helaas tijd en daar betaal je simpelweg niet voor.
En ik kan me herinneren dat de eerste windows devices ook simpelweg geen update kregen en dat er een hoop heisa over was dus wat dat betreft is het niks anders.
En ook apple heeft devices in het verleden niet geupdate en dat is niet meer dan normaal.
Ik zeg het eerlijk.. Als Microsoft nu eens weer mee gaat met de laatste trends en niet ALLEEN zelf de trends probeert te zetten, maken ze een goede kans. Ze hebben de capaciteit, de naam, het geld..

Je zag in het verleden al; OS voor telefoons en tablets? Nah.. Hoeven wij, Microsoft, niet zoveel moeite in te steken in de innovatie ervan. Door WP6 ben ik gaan WALGEN van de MS OS voor telefoons. Bah, wat was dat verschrikkelijk.. Traagheid, crashes, het was gewoon 3x niks.. :(

Tablets, pas sinds de surface die in 2011 uit kwam, doen ze weer actief mee. Ja, dat Bill Gates ooit met een tablet in zijn handen stond was toen wellicht voor op z'n tijd, maar toen de tijd daadwerkelijk kwam voor de tablets heeft Microsoft het laten afweten.

Dan gaan ze eens wél mee met de trends, namelijk touchscreen, slaan ze de spijker hard mis door touchscreen volledig te integreren a.d.h.v. Metro UI. Gewone PC en laptop gebruikers willen geen touchscreen componenenten...!!! En dan nog zo lang over gedaan om het deels terug te draaien.. Dan denk ik; geef gewoon je fouten toe en luister naar de consument.

Al met al hoop ik dat ze deze punten nu wel goed gaan aanpakken. Er zijn genoeg fouten gemaakt door de eens, oh zo innovatief en vooruitstrevend bedrijf. Ik zou het echt NIET leuk vinden als Microsoft bergafwaarts gaat.
polthemol Moderator General Chat @Maistah4 februari 2014 16:40
misschien interessante vraag: kun je innoverend zijn als je perfect uitvoert wat je klanten zeggen te willen ? ;)
misschien interessante vraag: kun je innoverend zijn als je perfect uitvoert wat je klanten zeggen te willen ? ;)
misschien interessante vraag: kun je denoverend zijn als je niet uitvoert wat je klanten zeggen te willen ? ;)

Ja, dat kan :).
Zaken die in Windows7 opeens slechter geregeld zijn dan bij WindowsXP, of zaken die in XP slechter geregeld zijn dan bij W2K; da's toch 't tegenovergestelde van innovatie. (Die specifieke verslechteringen, dan.)

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 23 juli 2024 09:08]

In welke zaken was Windows 7 slechter dan Windows XP? Ik vond Windows 7 een volwaardige opvolger en nergens minder goed dan XP. Het was een goede modernisering van de desktop.
In XP had je een fatsoenlijke zoekfunctie. Probeer in W7 bvb eens alle bestanden te zoeken die tussen 2 willekeurig datums gewijzigd zijn, een bepaalde grootte hebben en voldoen aan *stukvandenaam*.txt... In W7 moet je al een behoorlijke wizard zijn om dat allemaal in één commando in een veel te klein kadertje te typen. Welke halve gek ooit gedacht heeft dat dat beter is dan de XP manier met advanced search snapt het toch niet goed...
Het voordeel is dat win7 ook nog wat vindt, op xp moest je een halfuur wachten voor er misschien een bestandje uit kwam rollen.
de zoekfunctie in windows 7 was behoorlijk beperkt,...als je index niet goed ingesteld stond...

de magische oplossing is nog steeds:
start
cmd
cd\
dir bestandwatjezoekt.extensie /s

heb je t zo....good old dos tijd ;)
Heh? zoeken is nooit zo makkelijk geweest als in Win7:
Open verkenner, type stukje naam in de zoekbox, klik, klik periode, sleep de juiste periode, klik grootte en selecteer grootte.
Dan heb jij een andere zoekbalk dan mij. Ik kan als grootte een paar presets kiezen, met als laatste Gigantic: >128 MB. De laatste keer dat ik iemand een bestand van 129 MB als "gigantisch" heb weten omschrijven is toch alweer een decennium geleden.

En het feit dat je na een selectie op enkel naam, grootte en datum zelfs niet meer kan zien in dat kadertje waar je naar aan het zoeken bent is ook allesbehalve gebruiksvriendelijk.
wat klanten zeggen dat ze willen en wat ze effectief willen is vaker een groot verschil.

Wat trouwens vaak door mensen als slechter wordt beoordeeld is heel vaak gebaseerd op niet willen veranderen vanwege het niet willen veranderen :)

Ik heb weinig klagen gehad tot nu toe en zou zeker niet terug willen naar xp of welke voorganger dan ook. Windows8 ben ik meer dan tevreden over voor de rest en ook zaken als zoekfuncties kan ik prima mee uit de voeten.

Feitelijke vraag is of een bedrijf de gok moet nemen dat iets gaat floppen of dat ze maar stug op veilig moeten spelen. Ik prefereer een bedrijf wat het eerste doet. Met innoveren zul je beslist een paar keer op je bek gaan als fabrikant, so be it.
Nee, dat kun je niet. Innovatie (in de meest brede betekenis) is iets ontwikkelen waarop mensen nog niet hebben geanticipeerd. Je probeert d.m.v. technologie iets nieuws te fabriceren dat consumenten op een andere manier naar een product laat kijken. Als voorbeeld touchscreens, die de manier en ervaring van een telefoon wezenlijk hebben veranderd. Niemand, tot het moment dat touchscreens algemener werden, had gedacht ooit zo een telefoon aan te sturen.
hij was in feite retorisch bedoeld south_styler, maar dat is idd wat ik er ook mee bedoelde :)
Nee, dat kun je niet. Innovatie (in de meest brede betekenis) is iets ontwikkelen waarop mensen nog niet hebben geanticipeerd.
Hoezo?
Als mensen iets willen, maar het is er nog niet, maar het komt er omdat de mensen het willen, hoezo kan het dan geen innovatie worden genoemd?
Je probeert d.m.v. technologie iets nieuws te fabriceren dat consumenten op een andere manier naar een product laat kijken.
Dat is geen voorwaarde voor innovatie.
Als voorbeeld touchscreens, die de manier en ervaring van een telefoon wezenlijk hebben veranderd. Niemand, tot het moment dat touchscreens algemener werden, had gedacht ooit zo een telefoon aan te sturen.
Niemand? Kan jij in de hersenen kijken van 5 miljard volwassenen? :)
In sommige opzichten kan je touchscreen op je telefoon trouwens ook denovatie noemen: de fysieke knoppen zijn soms responsiever dan de touchscreen op een smartphone, en ze zijn op de tast te vinden.
Hiervoor geld de bekende quote van Henry Ford

“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.”
Dit soort grote bedrijven moeten juist niet alleen maar met de stroom mee gaan. Dit soort mastodonten zijn nu nét degene die grote trends kunnen maken of breken, en ze hebben ook de budgetten om dit soort trends goed neer te kunnen zetten. Het zou ze in mijn ogen juist sieren als ze eens niet "alleen maar" trends volgen.

Ze waren er als een van de eersten bij met tablets destijds, maar die sloegen niet aan omdat ze te duur waren en in feite een desktop OS op een <7" scherm hadden gezet. Maar de trénd hadden ze goed (maar te vroeg) ingeschat.

De Metro UI is juist perfect voor tablets, waar de desktop UI juist geschikt is voor laptops e.d. Ik ben 't wel met je een dat ze deze niet hadden moeten combineren in een soort "OS in OS". Ze hebben zeker (in mijn ogen althans) ontzettend veel punten laten vallen waar dat niet nodig had geweest, maar ze hebben ook zeker een hoop goede punten (Metro vind ik een behoorlijk innovatief OS namelijk). :)
Maar de trénd hadden ze goed (maar te vroeg) ingeschat.
Als je apparaat en de marketing goed zijn, en niet overdreven duur, dan luid je de trend zelf in.
En da's nooit te vroeg :).
De technologie was er ook nog niet echt naar destijds… lage schermresoluties, hardware was nog niet snel genoeg en klein genoeg e.d. Je had destijds al snel een "tablet" die ontzettend dik en zwaar was, met een batterijduur van niks, en qua snelheid ook genoeg te wensen over liet :) Wat dat betreft kan de marketing nog zo goed zijn, als de technologie het tot een moloch maakt, dan blijft succes ook vaak uit :)
De resoluties van de ipads waren ook belachelijk laag en misschien wel de grootste reden om er geen een te kopen (de andere geld. Want Apple producten zijn belachelijk duur)
En dan komt Apple, zet het op de markt, pas als de hardware en software er klaar voor is. Zij hebben de tabletmarkt aangeslingerd.

Edit: moderen kun je leren

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 09:08]

Het grote verschil was dat Microsoft destijds de tablet introduceerde op basis van x86 hardware, terwijl Apple met ARM hardware op de proppen kwam, welke ervoor zorgde dat tablets ineens over de zelfde voordelen beschikten als de smartphones, zoals een groter uithoudingsvermogen.
Kan aan mij liggen hoor maar de desktop/laptopmarkt was al verzadigd. Touch en tablets is het nieuwe geld. Dat zie je nu dus ook gebeuren. Desktop stort in, tablets verkopen als een dolle.
Windows Mobile was imho een uitstekend OS, je had er tenminste ook de vrijheid mee die je op een desktop hebt. Volledig open en een hoop software. Echt alles was er mee mogelijk. Dit in tegenstelling tot een iOS of Windows Phone dat volledig dichtzit en zelfs een niet geroote android telefoon geeft je die vrijheid niet.
Dat kan je toch niet echt menen hoop ik?
WM was een draak van een OS met regelmatig vastlopers en heel weinig software. Ik heb diverse ipaq's gehad en nadat oktober ging op de iPhone was in een klap duidelijk hoe een mobiel OS er uit moest zien. Een volledige internet experience (WM was zo traag en gehandicapt in tonen van pagina's - lang niet alles was zichtbaar). De integratie met mail en contacten was kang niet zo perfect uitgevoerd op WM als op iOS (en kort daarna Android en weer later WP).
Zonder pennetje kom je dat ding niet bedienen en er was ook geen camara.
Conclusie Met WM miste MS visie in wat het moeten zijn maar leunde teveel op de visie van een afgeslankt desktop OS.
Zonder pennetje kom je dat ding niet bedienen en er was ook geen camara.
Conclusie Met WM miste MS visie in wat het moeten zijn maar leunde teveel op de visie van een afgeslankt desktop OS.
Ik heb een Windows Mobile smartphone met front en achter camera (nu met pensioen). Zelfs met het resistieve scherm kon je hem voor dagelijks werk met de vingers bedienen. Om te typen ben ik sowieso een voorstander van fysieke toetsenborden, waardoor ik nooit afhankelijk was van een virtual keyboard.

Voor de rest was Windows Mobile niet slecht en kon het zelfs snel en vlot draaien. Dat lieten de jongens bij XDA developers met hun custom ROM's wel zien. De traagheid kwam juist van de bloatware die fabrikanten eraan toevoegden. Dit is overigens een probleem waar Android ook mee kampt.

Voor de rest heeft Blokker_1999 gelijk: Windows Mobile was als platform meer open en vrij dan iOS en Windows Phone vandaag zijn. Het is wel apart dat Android de spirituele opvolger van Pocket PC/Windows Mobile is en Windows Phone eigenlijk meer op iOS lijkt op het gebied van geslotenheid van het platform. :+

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 09:08]

Ligt het aan mij of is die interview een beetje awkward?
Raar rondlopen en heb idee alsof ze beiden gewoon als een robot wat zinnetjes opdraven.
Het komt mij ook erg gemaakt over inderdaad :) De interviewer lijkt niet echt geïnteresseerd, en Nadella komt over alsof hij wat ingestudeerd heeft. Eindigen bij een scooter, waarbij je verwacht dat hij opstapt. De 'knip' op het einde die nogal overkomt alsof het in scene gezet is.

Dat rondlopen heb ik zelf niet zo'n probleem mee, leuk om te zien wat voor gebouw Microsoft heeft. En verder gewoon leuk om de man eens te horen praten en bewegen Maar laten we hopen dat hij wat spontaner is, meer zichzelf. :)
Natuurlijk is het staged. Volgens mij is het ook een uitzending uitgegeven door Microsoft zelf. De vragen zijn extreem voorspelbaar en niet-kritisch en de CEO lacht geforceerd vriendelijk tijdens het luisteren naar iedere vraag.

Maakt niet uit, we hebben een intro gehad. Dit is standaard corporate PR.
Ik zag alleen wat handen heftig bewegen, geen idee waar de man het over had, behalve bij elke hoek in het gebouw open deuren intrappen. Volstrekt nutteloze film.
'Die' interview is prima zo vind ik. Een beetje dynamiek mag wel van mij maar ze hadden het wat mij betreft gerust met personeel in het gebouw mogen doen i.p.v. in een leeg kantoor.
Die versie hebben ze ook:
http://www.microsoft.com/...4/feb14/02-04webcast.aspx

Inhoudelijk ongeveer hetzelfde. :)
Inderdaad. Ik liep alleen maar te letten op hoe ongemakkelijk de interviewer liep en hoe hij zijn handen hield. Heb ook niet veel meegekregen van wat de CEO zei, beetje vreemde setting laat ze toch lekker stilzitten. Filmpje van hoe de technical lead van Kinect praat, zo'n interview is pakkend en kijkt lekker.
Ben erg benieuwd wat er de komende jaren gaat gebeuren. Hoop dat Nadella de visie van One Microsoft weet te sturen daarheen waar het naartoe moet: 1 platform voor al je services; games, phone, cloud en desktop.

Interessante tijden komen er in ieder geval aan :)
Ik hoop dat ze eindelijk eens om zich heen gaan kijken en hun software wat beter aansluiten aan wat er verder buiten MS draait. Dus beter connecteerbaar maken en wat "opener" zijn. Ze hoeven voor mij geen opensource te gaan maken, maar er wel voor zorgen dat andere programma's wat beter kunnen integreren in de MS suite.
Ik denk dat je daar de software ontwikkelaars van de te ondersteunen pakketten moet hebben, en niet Microsoft.
Het zou erg onlogisch zijn als Microsoft zijn ondersteuning keer op keer aanpast, wanneer er maar een nieuw pakket uitkomt.
Bovendien ondersteunen ze al vreselijk veel. Geen andere OS die dat kan zeggen.
Bovendien ondersteunen ze al vreselijk veel. Geen andere OS die dat kan zeggen.
Leg a.u.b. uit of noem voorbeelden. Naar mijn idee ondersteund juist elk ander OS meer open standaarden of software van concurrerende systemen. Geen bedrijf is van nature zo gesloten als Microsoft, omdat ze keer op keer hebben geprobeerd hun eigen standaarden erdoor te drukken. Gelukkig meestal niet gelukt, behalve bij hun Office produkt. Al komt daar onder dwang langzaam verandering in (open office-standaarden worden deels ondersteund nu).

[Reactie gewijzigd door Conzales op 23 juli 2024 09:08]

Wil je weten wat er onder de motorkap gebeurt?
Alstu - al enige jaren (!) actief: de Open Specifications op MSDN.
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/dd208104.aspx
Dit bedoel ik. Als MS deze kant wat meer op gaat en wat meer aan de klanten denkt die niet alleen MS producten willen/kunnen gebruiken (denk aan mainframes) maar wel een goede integratie willen, denk ik dat MS weinig in de weg staat om verder te groeien.

Het gaat er mij niet om dat MS bij elke software bouwer om de tafel moet gaan zitten, maar dat ze meer standaarden moeten volgen en niet een eigen standaard moeten gaan bouwen en die dan opleggen. Waarom het wiel opnieuw uitvinden?!
Wat mij betreft juist niet. Dichttimmeren die handel en kijken of de concurrenten ook op dat niveau komen. Waarom zou MS moeite doen voor concurrenten (afgezien van wat ze nu aan concurrenten verdienen uiteraard).
Vergeet niet, One Microsoft is door Ballmer in het leven geroepen ;-)
Interessant. Ik denk vooral een nieuw tijdperk omdat ze na een lange tijd serieuze concurrentie gaan krijgen. Om mee te gaan met de concurrentie moeten ze flot en innovatief worden in tegenstelling tot wat ze nu zijn (lomp en saai). Ik verwacht op computer os veel verlies voor MS. De gamers kunnen waarschijnlijk ook terecht bij steam OS, de lichte gebruiker heeft aan Android of ios genoeg en de zakelijke gebruiker gaat steeds meer richting cloud.(waardoor ms office en mail integratie steeds minder een meerwaarde heeft) De dominerende Microsoft van 10 jaar geleden gaan we niet meer terug zien, er zijn genoeg gelijkwaardige alternatieven nu, en ze zullen echt moeten vechten voor hun klanten. En dat is voor ons consumenten alleen maar positief nieuws !

[Reactie gewijzigd door AlphaWierie op 23 juli 2024 09:08]

De gamers kunnen waarsch ook terecht bij steam OS!Denk dat het zeker nog 4 jaar duurt zolang de meeste games ports zijn van xbox en Direct X gebruiken zal het nog tijdje duuren voor steam os echt de top games kan aanbieden zoals MS dat doet met zijn Direct X!
Any Steam game with Linux support should run on SteamOS, although Valve will pin down this list as the launch date approaches. There are roughly 300 Linux games available through Steam, including major titles like "Europa Universalis IV" and indie darlings like "Fez."
Maar de stap is al gezet. En alle grote game studio's hebben aangegeven dat ze interesse hebben in het Linux platform. Tevens wordt er steeds minder gekozen voor DirectX. Juist om platform afhankelijk hun game uit te kunnen brengen.

Tevens zijn veel developers bezig om de bekende Game Engines te porten naar Linux en OpenGL. Maar dat het nog wel een paar jaar duurt. Dat klopt.

Maar het verder dichtkloppen van DirectX zal de marktaandeel alleen maar doen stagneren. Als je hedendaags niet mee doet aan open standaarden die voor elk platform gelijk zijn, dan ben je gewoon het bokje.

En als je als nieuwe game ontwikkelaar nu moest kiezen tussen OpenGL en DirectX. Dan is de keuze gauw gemaakt. Puur vanwege dat met OpenGL nu meer geld te verdienen is door een breder publiek aan te spreken. Wie weet kan je dan zo je games porten naar iOS, Android, OSX en Linux. En tevens werkt OpenGL natuurlijk prima op Windows.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 09:08]

Wat mij nog het meeste verbaast is dat Google nog niet de aanval op de desktop heeft geopend.

Ik weet het, er is zoiets als Google Chrome, en de browser Chrome zelf begint ook al op een OS te lijken. Daarnaast hebben we Android.

Echter dat zijn allemaal geen echte desktop OS-en. Een partij als Google zou bij uitstek de know-how en geld hebben om Microsoft recht in het hart aan te vallen: op de desktop. Men heeft miljarden in kas en de beste software ontwikkelaars ter wereld...waar wachten ze op?

Hobby Linux gaat het niet worden. OSX is erg goed, maar automatisch verbonden met dure hardware. Er is ruimte voor een kwaliteits-OS en alleen Google zit in de positie om dat klaar te spelen. Maar blijkbaar hebben ze een andere strategie.
Ik weet het, er is zoiets als Google Chrome, en de browser Chrome zelf begint ook al op een OS te lijken. Daarnaast hebben we Android.
Hobby Linux gaat het niet worden.
Google Chrome = Linux, Android = Linux .... heck zelfs Steam OS = Linux. OSX = BSD is vergelijkbaar met Linux.
En wat is je punt?

Met hobby Linux bedoel ik onbruikbare Linux distributies. Die we al 15 jaar in 100 smaken hebben, maar nooit echt aanslaan.

Linux is geweldig maar daar moet dus dat laagje nog overheen.
Linux is geweldig maar daar moet dus dat laagje nog overheen.
Mee eens. Maar wat is je punt om voor Linux het woord hobby te plakken? Noem Google Chrome dan aub ook een hobby project.
Met hobby bedoel ik de vele distributies die vooral door hobbyisten gebruikt worden.
Ik heb nooit begrepen waarom steve balmer de opvolger van Gates is geworden.
Technisch zwak en meer een verkoopman. Zijn "successen" zijn niet door hem geïnitieerd.
- MS voor desktop had al een groot marktaandeel. Maar Apple heeft toch een groter marktaandeel gekregen.
- Xbox was al onder Gates begonnen. PS4 is een geducht concurrent aan het worden.
- Office is eenmaal sterk in het zakelijk segment

De mobiele sector en tablet hebben ze de boot gemist ondanks dat ze er vroeg bij waren.
Skype heeft miljarden gekost maar ikzelf heb mn bedenkingen of ze daar winst op maken.
Sterker nog. Hiermee hebben ze MSN een van de beste Messenger de nek om gedraaid.

Dus wat heeft Balmer in zijn periode nieuw geïnitieerd wat een cashcow is gebleken?
En als iemand dan nog een product weet zet ik mijn vraagteken of het uit de koker van de heer Balmer kwam.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 09:08]

Xbox 360 was echter de eerste Xbox die ook daadwerkelijk een groot succes werd buiten de VS. Office op zijn beurt heeft bergen verzet en ook het in stand houden van marktaandeel is een grote opgaven, misschien wel groter dan dat marktaandeel innemen. Windows Azure is ook een van de grote successen die Microsoft heeft geboekt onder Ballmers beleid.
Dus wat heeft Balmer in zijn periode nieuw geïnitieerd wat een cashcow is gebleken?
En als iemand dan nog een product weet zet ik mijn vraagteken of het uit de koker van de heer Balmer kwam.
Dus welk product we ook maar aanhalen, het is toch nooit goed voor jou? Dit is bij voorbaat zeggen: "ik heb gelijk en al jullie argumenten zijn fout". Alsof Steve Jobs de iPhone en iPad heeft bedacht...
Er zijn genoeg verhalen en docus hoe Steve Jobs zijn producten ontwikkelde.
de iPod was bijvoorbeeld wel zijn idee. Hoe hij de muzieklabels overtuigde met iTunes.
Toen hij de OS van de iPad zag en besloot eerst een iphone te ontwikkelen.
Hoe hij een aparte team oprichtte om de O van Google naar zijn smaak te modelleren.
Hoe hij tijdens een meeting met passie over technische details sprak. Nee zulke verhalen hoor en lees je niet over Balmer. Omdat ze er simpelweg niet zijn?

Wel dat Steve Balmer een product presenteerde en zelf niet wist wat het allemaal kon of erin zat. Misschien niet nodig voor een CEO? Das hetzelfde zeggen als bestuurder zijn van een bank en niet weten hoe je financiële producten werken.

En voor de goede orde ik heb en moet niks van Apple en gebruik liever MS producten.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 09:08]

iPOD is een uitvinding van Sony.... met de Walkman.... alleen Sony en Philips waren dermate groot dat nut en noodzaak van innovatie niet tot de top van het bedrijf doordrong. Met als gevolg dat Philips helemaal geen rol meer heeft in digitale consumenten producten en sony volgens mij nergens meer marktleider in is.

Steve Jobs heeft alle ideeën elders gezien en gebruikt, beetje aangepast en een patent ingediend.

Enige verschil is dat hij in het begin (Macintosh en Lisa) daar eerlijk over was en daarna niet meer.

Enige geniale is hun marketing team. Op e.a. manier weten ze hun producten als trend in de markt te zetten en daarmee sociale afgunst tussen mensen te gebruiken om toch vooral voor veel te dure Apple producten te gaan. Geeft meteen aard van het bedrijf en diens gebruikers aan. (egocentrisch leugenachtig? ;) )
Je schuift de successen te makkelijk op de marketing afdeling. Als iets niet werkt helpt geen verkooppraat je uit de brand. Lees Apple Maps.
Je wilt toch niet beweren dat MS mobile hetzelfde deed als met iOS?
Dat gepriegel hoeft voor mij echt niet meer.
Er waren voor de iPod tijdperk ook digitale dragers maar Jobs vond dat het anders kon. En eerlijk is eerlijk het werkt beter en makkelijker dan de concurrenten. Daar gaat het om.
Zonder marketing (in wat voor vorm dan ook) geen verkoop, ongeacht hoe geniaal je product is.

Microsoft heeft altijd haar monopolie misbruikt om bedrijven te dwingen om naar haar pijpen te dansen.
Toen ze erop een dag achterkwamen dat mobiel een bedreiging gaat vormen voor hun inkomsten model zijn ze gaan proberen die situatie naar hun hand te zetten.
Eerst met sponsoren van fabrikanten (zoals Nokia) en nu denken ze als fabrikant een rol van betekenis te kunnen worden, ondertussen kunnen we aan Google zien dat je vijanden maakt als je met de partijen waar je afhankelijk van bent gaat concurreren. Dus het zou mij niets verbazen als Microsoft veels te laat er weer eens achter komt dat ze zich niet met hardware bezig moet houden.

Voor iPod had je al een paar jaar mp3 spelers hoor..... ik heb nooit een iPod gehad, maar mp3 speler (zonder abonnement en mijn privacy te schenden) werkt goed genoeg en bovendien kostte een fractie.
Steve Jobs heeft er ook geen geheim gemaakt dat hij idolaat was van Sony. Hij heeft eens gezegd dat hij wilde dat Apple zou worden zoals Sony op dat moment was. Het is hem toch aardig gelukt.
Ik zeg niets negatiefs over wat hij bereikt heeft.

Het enige probleem dat ik heb met Microsoft en Apple is dat ze patenten misbruiken om concurrentie het leven zuur te maken.

En dan vind ik het niet erg dat grote partijen het slachtoffer zijn, want die kunnen zich verdedigen.

Maar een zolder kamer hobbiest kan bijna geen enkele innovatie naar de markt brengen zonder daarbij op iemand zijn tenen te staan, bovendien kost het veel tijd en geld om een patent aan te vragen.

Het vreemde is dat bedrijven zoals Apple, Microsoft, HP, IBM, Google, Cisco etc..etc.. allemaal in een garage zijn begonnen en vandaag de dag niet hadden kunnen bestaan als er in hun tijd bedrijven massaal andere lastig ging vallen met patenten.

Want als Xerox actief met patenten in de weer was geweest hadden we geen muis, geen GUI en geen ethernet gehad.

Ze zeggen dat Steve Jobs en overige oprichters van Apple hippies waren.
Ik durf dat te betwijfelen.
Jobs was een meester in het toepassen van techniek, niet in het uitvinden ervan. En dat is een zeer waardevolle skill gebleken.

Hij was meesterlijk in het "niet doen" van dingen, maar nog meer een meester in het onderhandelen. In een underdog positie met een veel groter bedrijf wist hij dikwijls de rollen compleet om te draaien, puur met bluf.

Ik vind het enorm kortzichtig om het alleen op marketing te gooien, het produktontwerp tot in de kleinste details, van hardware, software tot diensten zorgt voor Apple's success. De marketing versterkt dat, maar is er niet de oorzaak van.

Overigens...welke marketing? Ik heb nog nooit een Apple reclame op de radio gehoord, op de TV gezien, ik krijg nooit Apple folders, ik zie geen Apple posters in de stad....
Overigens...welke marketing? Ik heb nog nooit een Apple reclame op de radio gehoord, op de TV gezien, ik krijg nooit Apple folders, ik zie geen Apple posters in de stad....
Reclame is niet de enige vorm van marketing. Verdiep je eerst een in marketing en daarna een in Apple. Je zal zien dat ze bij Apple heel slimme technieken hebben (en kijk aub gelijk eventjes over de grens, dat jij geen TV commercial ziet betekend niet dat ze er niet zijn ;))
Iets als trend in de mode neerzetten is ook marketing, er is een reden dat mensen een voorkeur hebben voor bepaalde kleuren/schoenen/broeken en dat komt niet omdat er gericht op jou zal worden geadverteerd, maar door een vraag ontstaan door sociale druk te creëren.

Spijkerbroeken kosten tussen 5 en 10 euro om te maken (ongeacht merk en features) maar dat mensen 180 euro en meer voor bepaalde merken betalen heeft niets meer met product te maken.

En eigenlijk kan iedereen wel zien dat ze slachtoffer zijn van "oplichting" als je op een A-locatie 100m2 winkel oppervlak hebt waar je 10.000 per maand alleen al aan huur kwijt bent, daar 3 FTE'ers hebt rondlopen (5000 bij minimumloon). En je ziet de winkel nooit vol, of beter de kassa is niet 8 uur per dag elke minuut in gebruik, dan kun je toch wel inzien dat die kosten door iemand betaald moet worden.

Dat zelfde is ook zo voor Apple shops die worden gesubsidieerd, en elke keer bij nieuwe release creëren ze schaarste en een hype en komen mensen voor de deur liggen wat weer nieuws is etc..etc...

Alles wat ze doen is gericht op de slechtste eigenschappen van de mens en zonder te willen generaliseren maar mensen die een nacht voor een winkel kan blijven zitten heeft geen leven, die is bang dat beetje aanzien wat hij heeft in zijn sociale omgeving zal verdwijnen en mogelijk daardoor een urgentie heeft om als eerste in zijn sociale omgeving over veel te dure elektronica moet beschikken om zo weer aanzien in zijn groep te krijgen.

Zelfde als met aangaan van contracten 1 provider (destijds aller slechtste we weten T-mobile) en zo mensen dwingen om over te stappen.

Of als er nieuwe versies uitkomen de oudere middels patch langzamer maken.

Alles gericht op de consument als slaaf te controleren en te laten conformeren aan het belang van Apple.

Ik zeg altijd als ze Apple overwegen, bij Apple zal je nooit eigenaar worden van het apparaat maar je krijgt gebruiksrecht.

Niet dat Google veel beter is overigens.
Je reactie heeft een aantal punten met een kern van waarheid, maar ik vind het toch te negatief bekeken.

Jazeker zijn Apple produkten over het algemeen duur (met een paar uitzonderingen, ik vind bijv een iPad helemaal niet duur). Je stelt dat die prijsruimte uitsluitend uit lucht bestaat maar dat vind ik te kort door de bocht. Naar mijn mening levert de meerprijs ook een beter produkt. Dan nog steeds blijft er lucht over, maar niet zo veel als jij suggereert.

Ik sluit me niet aan bij je stelling over sociale druk, puur uit eigen ervaring. In mijn vriendengroep hebben vrij veel mensen bijvoorbeeld een iPhone. Ik heb met eigen ogen gezien hoe dit aantal groeide. Dat kwam niet vanwege druk....welke druk? Het was gewoon omdat men het een fijn produkt vond. Kinderen van 2 konden er zelfs mee uit de voeten. Het is lastig te geloven voor Apple haters, maar een groot deel van het succes van Apple zit in het produkt zelf. Die zijn gewoon erg goed, en dat gaat snel rond. Ik heb ook nog nooit ervaren dat iemand een iPhone als mode signaal heeft. Dat is het namelijk niet, het is een massaprodukt, je maakt jezelf er absoluut niet uniek mee.

Het punt van bewust schaarste creeeren vind ik totale onzin. Het is tegen alle bedrijfslogica in om bewust de sales te drukken. Het is veel waarschijnlijker dat het gewoon super moeilijk is om een nieuw, ingewikkeld produkt wereldwijd in een zeer korte tijd te lanceren. Ik zie weinig merken dat nadoen. Je moet je misschien eens verdiepen in hun produktie-proces, waar tot weken voor de launch de produktie-lijn aangepast moet worden. Waar in een tijdsbeslag van 2 weken tienduizenden nieuwe fabrieksarbeiders aangenomen moeten worden.

Ik geloof ook niet dat Apple bewust apparaten trager maakt met updates. Dit is een keer stevig voorgevallen met de iPad 1. Maar deze had erg zwakke hardware en de apps zelf werden steeds veeleisender. Inmiddels kun je met een Apple apparaat van enkele generaties terug nog prima uit de voeten. En wederom is Apple hierin beter dan menig concurrent.

Kortom, ik zie erg veel blinde haat, en weinig redelijkheid.
De reclame waar je het over hebt is er wel volop in Amerika. Hier is het niet nodig omdat we toch hun trends volgen.

Daarbij hebben ze veel onopvallende reclames door hun producten te laten gebruiken in series en films.
Wat ik van Steve Jobs weet is dat hij alles zelf bedacht. Als hij iemand tegenkwam die bijvoorbeeld een kruisschroef in de telefoon had bedacht en Steve een gewone schroef, dan werd die knakker op staande voet ontslagen.
Ik ben wel benieuwd naar deze nieuwe CEO. In het begin zullen wij niets merken van deze nieuwe kapitein, maar over een aantal jaren zal deze zeker zijn eigen richting op varen. Dat is gewoon wennen aan de positie welke je in neemt.

Dat gezegd hebbende; Microsoft moet beter kanaliseren. Vroeger was het duidelijk dat er verschillende takken waren zoals Windows, Office, Hotmail en Mobile. Dit overzicht is weg vooral voor de gewone leek. Het klinkt vrij crue; ik zeg niet dat Microsoft wat fout doet intern in hun software. Het is vooral de presentatie naar de mensen toe 'de massa' welke fout lijkt te gaan.

Principieel (zoals ik het zou doen en dat is niet perse het beste) zou ik 1 enkel logo hanteren zoals de Windows vlag en daar voor iedere 'tak' een nieuw logo voor ontwikkelen en deze takken duidelijk opdelen:

Windows
Office
Cloud

Bijvoorbeeld en dan daarin weer zaken intern opdelen zoals Internet, business etc. etc. Dit heeft Microsoft vroeger gedaan maar van deze opdeling is vrij weinig over.Hoe verhoud Bing zich met cloud en wat gebeurd er met Hotmail nu er Outlook is bijvoorbeeld? Er ontbreekt voor de leek structuur. Hoe presenteer je iets netjes als je vanuit de buitenkant rommelig lijkt?
Ze moeten geen tweede Apple worden maar ik denk dat Nadella al veel bereikt door de structuur naar buiten strak te maken en gelijk te trekken.

@toevoeging; Duidelijke profielvorming naar buiten toe zorgt voor makkelijkere identificatie ook voor leken. Die weten nu vaak bijvoorbeeld niet eens goed Office van Windows te onderscheiden om maar wat te noemen. Dat verzwakt de identitieit van een bedrijf naar de consument.

[Reactie gewijzigd door Auredium op 23 juli 2024 09:08]

Volgens mij is die opdeling behoorlijk duidelijk.
Hotmail is vervangen door ootlook, het lijkt me dus niet de bedoeling om hotmail opnieuw te introduceren en deze naast outlook te zetten.

Een specifieke opdeling in de verschillende onderdelen is ook minder de bedoeling, One Microsoft is bewust gekozen.
Office365 en Outlook zijn veel meer naar elkaar toegekomen, ook desktop en mobile komen steeds verder naar elkaar toe.

Voor de leek is een heleboel van wat Microsoft doet onbekend.
Diensten als Lync, Dynamics Navision, Dynamics Axapta, etc., kom je alleen tegen als je werkgever er mee werkt, andere diensten zoals Azure, SQL, etc. daar werk je mee zonder dat je het door hebt, wat niet inhoudt dat het daarom geen geld oplevert. Wat overigens ook niet inhoud dat dit soort diensten bekend moeten zijn bij een groot publiek, of een apart onderdeel van het logo van Microsoft wat in detail gepromoot zou moeten worden.
Ga eens een windows licencie aanschaffen voor een bedrijf met 65 man :) word leuk, je weet als leek niet waar je moet beginnen 8)7
Een leek hoort zich imho ook niet bezig te houden met licenties op het werk. Alsof je de koffiedame opeens 6 jaarrekeningen laat opstellen..
Gewoon, naar een webwinkel gaan, Windows in je mandje flikkeren en het aantal op 65 zetten. Ik zie het probleem niet. Of bedoel je het OS zelf? Dan heb ik met bijv OSX en Linux 100x meer moeite met dingen vinden dan met Windows.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 23 juli 2024 09:08]

Bel je favoriete IT-dienstverlener voor een afspraak en laat hem het voor je uittekenen. Daar moet je zelf niet aan beginnen. (Je hebt wrs bv ook hardware nodig om het op te draaien, een netwerk om er iets mee te kunnen, een server, applicaties, ondersteuning, etc)

[Reactie gewijzigd door Bacchus op 23 juli 2024 09:08]

Mijn doel was eerder doe het daarna eens met bijv. Apple, het is geen wir war van licencies. Daarnaast moet je elke keer bij elk bedrijf gaan uitrekenen welke licencies ze gebruiken.
Dat moet je toch altijd? De verschillen Apple-MS zijn mi dat je geen volume-licentie voor OSX kunt krijgen en je bij MS wrs veel meer licenties dan alleen je desktop-OS afneemt. Bij beiden heb je nog een hele stapel andere licenties dan OS nodig iig.
Als je niet groot genoeg bent om zelf een deskundige IT-afdeling op te zetten, moet je lekker heel de winkel all-in-leasen, dat maakt de kosten overzichtelijk en de dienstverlening voorspelbaar.
De grootte vraag is: wat heeft een leek aan het kennen en begrijpen van de structuur van een bedrijf als Microsoft?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.