Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 163 reacties

De volgende versie van Windows krijgt een compleet andere taakbalk, zo claimt de doorgaans goed ingevoerde site Neowin. De iconen in de taakbalk zouden 'mini live tiles' zijn, terwijl de desktop meer zal zijn dan een statisch plaatje.

Neowin durft niet te zeggen of widgets, die Microsoft ondersteunde in een zijbalk in Windows Vista, een comeback zullen maken, maar de desktop moet in elk geval meer zijn dan een statische afbeelding zonder verdere informatie. Hetzelfde geldt voor de iconen in de taakbalk: die zullen meer informatie moeten kunnen weergeven dan alleen een logo, maar hoe dat zal gebeuren, is onduidelijk.

Neowin baseert zich op anonieme bronnen die toegang hebben gehad tot de testversies van Threshold, de codenaam voor de volgende generatie Windows. Neowin staat bekend als betrouwbare site voor geruchten rondom Microsoft. Volgens de site is de nieuwe desktopinterface vooral bedoeld voor desktops en laptops, terwijl tablets en smartphones het startscherm met tiles zullen blijven tonen.

Uit de informatie is op te maken dat de desktop meer gericht zal worden op 'glanceable' informatie, gegevens over apps die direct zichtbaar zijn zonder te hoeven klikken. Dat ligt in lijn met de focus op productiviteit die naar voren kwam uit een recente memo van directeur Satya Nadella.

Het ontwerp van Windows zou platter worden, maar het is onduidelijk hoe dat eruit komt te zien. Neowin benadrukt dat het om een vroege testversie gaat en er voor de release nog van alles kan veranderen. Threshold staat gepland voor een release in het voorjaar van 2015, volgens eerdere geruchten.

Mockup: live tiles op taakbalk Windows 8.1

Mockup: taakbalk Windows 8.1 met live tiles uit Windows Phone 8.1

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (163)

MS moet in Windows 9 ook regels gaan opstellen voor OEMs. Als je Windows af-fabriek installeert, dan moet bloatware verboden worden. Out-of-the box gewoon alleen plain Windows met daarbij gecertificeerde drivers (zonder allerlei onnodige opsmuk).

Ik wil er niet aan denken als die bloatware jongens de live-tiles echt gaan ontdekken. Dan staat er van alles te knipperen in je taakbalk. PC's zullen er iets duurder van worden, maar het zou de stabiliteit en reputatie van Windows enorm doen verbeteren.
Voorlopig heeft niemand die weg gevonden. Of dat er aan ligt dat niemand is gaan zoeken, of dat die weg er gewoon niet is, is nog maar de vraag. Ik heb W8.1 op PC en tablet en WP8.1 op m'n smartphone. Op geen van allen heb ik last van banners of ads shit.
Als ik er zo bij nadenk, terwijl ik deze reactie type, realiseer ik me dat dat al vanaf het begin van het gebruik van W8 en WP8 ook het geval was. Apps zijn duurder, maar reclameloos. Geen banners, geen popups, geen splashscreens of van dat soort meuk (in de apps die ik gebruik dan).
Ik heb nog nooit zo'n cleane OS gebruikt, op ads gebied.
Als de reden van duurdere apps is dat er geen ads in zitten, dan hoop ik dat Microsoft dit concept nog heel lang volhoudt.
Op zich mee eens, echter fabrikanten moeten zich kunnen onderscheiden. Daarnaast drukt het de kosten wel als ze trial apps pre installen. Net als bij windows phone, zou het pre installen van apps uit de store wel mogen wat mij betreft. Alleen met de voorwaarde, dat ik ze zelf wel volledig mag deinstalleren. Dat motiveert ze wel zowel op hardware als bijbehorende software te onderscheiden/innoveren.
Ik denk dat ze zich vooral kunnen onderscheiden op het gebied van hardware, design en support. Ik denk dat maar heel weinig mensen weten wat er allemaal is voorgeÔnstalleerd en dat er nog minder mensen daar de koop van af laat hangen.

Voorheen wat het probleem dat triviale applicaties ontbraken (zoals een DVD speler/brander), maar dat is volgens mij niet meer echt het geval. Windows 8 is best compleet.

Ik vind ook niet dat OEMs geen software meer mogen gebruiken om zich te onderscheiden, maar de manier van distributie zou wat minder opdringerig mogen zijn. Wellicht dat MS het zou moeten toestaan dat je de trial software eenvoudig via de Windows Store zou moeten kunnen installeren (evt met een referral naar de OEM, zodat die nog steeds z'n geld krijgt).

Via de store is er in ieder geval controle op die software en heb je ook de garantie dat je het weer fatsoenlijk kunt verwijderen. Dat zou voor MS ook een goede optie zijn, want je lokt mensen meteen naar je Store.

[Reactie gewijzigd door BugBoy op 15 juli 2014 13:47]

Bij hardware hoort ook software, de ťťn hoeft de andere niet uit te sluiten denk ik. Microsoft kan niet alle functionaliteit in zijn OS stoppen, dus moet de hardwarefabrikant de mogelijkheid hebben om kwa software ook iets aantrekkelijks te bieden. Maar eens, ik moet dat ook weer kunnen verwijderen als ik dat zou willen. Nou zit er in windows 8 een optie om je windows te resetten, maar of dat naar stock windows is of niet, weet ik niet zo uit mn hoofd.
Drivers zouden ook wel toegestaan moeten worden, maar ook daar kunnen wel wat extra eisen aan gesteld worden. Je wilt niet weten wat voor meuk er soms allemaal meegeÔnstalleerd wordt...
Yes! Ik kom tegenwoordig akelig veel laptops tegen met een restorepartitie en geen windows licentiecode... Wat denken ze zelf!? Dat zo'n HDD eeuwig mee gaat?
Waarom live tiles, en waarom in de taakbalk - waar de pictogrammen niet groter zijn dan 1x1 cm (en dan hou ik al een grote maat aan)?
Ik ken werkelijk niemand die de hele dag naar zijn startscherm zit te kijken.
Waarom? Omdat MS dat hele concept van live tiles wilt doorduwen en mensen die nog steeds de voorkeur geven aan de desktop op deze manier er ook aan kunnen wennen. Die desktop geraken ze maar niet vanaf dus gaan ze langzaam aan proberen om de desktop aan te passen zodat die wel in het geheel thuis hoort. Stap voor stap dus een klein beetje minder desktop na iedere release. Is maar een gokje, ik kan ook niet in de hoofden van MS folks kijken :)
Maar het interactieve ( dus nuttige effect) van live tiles is niet zo effectief als het zou kunnen zijn omdat mensen hun start scherm maar weinig zien. Dit wordt verholpen door ze in de taakbalk te plaatsten zodat ten aller tijden zichtbaar zijn. Ik zie niet in waarom je hier last van kan hebben, het wordt windows 7, alleen dat je nu kan zien of je ongelezen mailtje heb of een update is.
Als het maar niet te drastisch is. Dat is de grootste kritiek op Windows 8. Het is zo anders waardoor mensen er over vallen. En nu met updates gaan ze het terug draaien.
Beter hadden ze dat andersom kunnen doen.
Volgens mij is niet zozeer dat het anders is het probleem, maar dat het slechter is. Dan heb ik het puur over de desktop. De hele Metro zooi op desktop is gewoon troep. Het feit dat je (in de eerdere versies) 'ergens' met je muis een beetje moest rommelen om ineens iets naar voren te krijgen is toch van de zotte.

Daarnaast de hele tweedeling schiet je als gebruiker ook weinig mee op. Metro is goed idee, maar hou het lekker op de tablets en op de telefoons. De mensen die echt 'werken' met de PC hebben daar geen behoefte aan. Maar goed dat is natuurlijk deels mijn persoonlijke mening :)
Blijktbaar heeft MS nog niets opgestoken van het debacle dat StartMenu heet .... als ze het willen integreren in hun software ... okť, maar laat dan de gebruiker d.m.v. een keuze menu bij installatie van de software zijn eigen keuzes maken; zelf ben ik bij installatie van de software liever 10 minuten bezig om mijn eigen voorkeuren aan te geven, dan dat ik moet werken met instellingen die ik niet wil en niet kan wijzigen .. duw het dus niet alweer door de strot van de gebuiker....
Inderdaad, want als ik achter mijn desktop of laptop zit is het of om te "werken" of om te gamen en voor mijn overmaat aan programma's die ik gebruik is het Windows 8.1 Metro interface een zegen. Veel overzichtelijker dan het start menu. Metro apps zijn echter redelijk nutteloos.
Full screen startmenu is inderdaad wel een goed idee, zelf gebruik ik het liefst de versie zonder tiles maar met overzichtelijk alle programma's, en het snel kunnen zoeken door eerste letter van naam te gebruiken etc (maar dat kon ik in oude start menu ook al natuurlijk :))
Ik heb wel de tile variant, maar bijna alles op klein staan en in categorieŽn van wat ik gebruik. Ik heb bijvoorbeeld een complete categorie met Putty snelkoppelingen die bij van alles en nog wat inloggen. Het is een gigantische stap in productiviteit vanaf het klassieke startmenu.
Lijkt me geen gek idee! Nu is het eigenlijk zonde van de ruimte beneden om enkel een statisch icoon te tonen. Waarom niet de systray en de taakbalk combineren? Ben benieuwd. :)
Als je er live tiles van maakt, gaat dat niet meer van je pc/laptop vragen? Bij een laptop zou je dat niet willen ivm batterij duur.

Voor op de PC maakt me dat niks uit en lijkt mij dit een mooie verniewing voor de taakbalk.

Je porno weg alttabben heeft dan alleen geen zin meer als er iemand binnen komt ;)
Ik vind dat Microsoft goed bezig is met doorontwikkeling en het niet gewoon gewoonweg opgeeft en terugvalt naar de historie.

Met de Windows 8 desktop zoals die in de RTM zat hebben ze een hoop kritiek ontvangen. Deels terecht, deels onterecht. Met de daarop volgende updates, met name 8.1, hebben ze al verschillende nuances aangebracht om de gebruikers tegemoet te komen. Je ziet duidelijk dat men zoekt naar een balans tussen innovatie, gebruiksgemak en gebruikstevredenheid.

Echter staan ze duidelijk achter een goed idee (live tiles) en daar heb ik respect voor. Niet alleen omdat ik het oprecht een goede functionaliteit vind maar ook omdat ze laten zien achter hun eigen ideeŽn te staan, te willen innoveren maar tegelijkertijd op zoek zijn en willen luisteren naar de gebruikers.

De eerdere mock-up waarin een gecombineerd Windows 7-startmenu met Live tiles aan de rechterkant stonden, vond ik ook al een aardig sterke combinatie (zoiets als http://i.imgur.com/RoBZw.jpg, of nog beter http://windows9info.com/images/windows_9_menu_bar.jpg). Je hebt dan het voordeel van verschillende formaten live tiles gecombineerd met het klassieke startmenu. Een startbalk met mini livetiles is weer een ander concept, voortbordurend op hetzelfde idee.

Zelf gebruik ik nog steeds de "grote" knoppenstijl (die van XP zeg maar) i.p.v. de "orb"-achtige knoppen omdat ik laatstgenoemde veel minder duidelijk vind, met name bij groeperen. Desalniettemin ben ik benieuwd naar hoe dit zich verder ontwikkeld.

Ik ben er sowieso van overtuigd dat Microsoft hard op zoek is - en moet blijven - naar een goede hybride versie. Een desktopversie op een tablet, werkt niet. Dat hebben we al 13 jaar geleden al gezien met XP op tablets. Andersom lijkt ook niet te werken: een tabletinterface op een desktop stuit op veel weerstand (hoewel ik het persoonlijk wel werkbaar vind maar niet ideaal). Met Windows 8.1 komen desktop en tiles al meer naar elkaar toe maar vooral op visueel vlak: doorzichtige tegels, startknop, etc. De stappen die nu gezet gaan worden zijn de nodige groeistuipen.

Staying tuned! :*)

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 15 juli 2014 09:53]

Alleen hebben ze met die nuances veel gebruikers die Modern UI wel goed vonden ook weer van zich weggeduwd. Niemand zat te wachten op een titelbalk in apps of een taakbalk in de app launcher. De app launcher op zich is er wel op vooruit gegaan.

Live tiles zijn een goed idee in een touch omgeving. Op de telefoon of tablet ben ik er zelf een fan van, maar op de desktop moet het imho een optioneel iets zijn, daar heb je minder nut aan grote tegels, eeen muis is een precisie instrument waarmee je tot op de pixel nauwkeurig kunt werken, geen nood aan een tegel van 200 pixels breed en hoog.
Live tiles zijn een goed idee in een touch omgeving. Op de telefoon of tablet ben ik er zelf een fan van, maar op de desktop moet het imho een optioneel iets zijn, daar heb je minder nut aan grote tegels, eeen muis is een precisie instrument waarmee je tot op de pixel nauwkeurig kunt werken, geen nood aan een tegel van 200 pixels breed en hoog.
Tend to disagree. :)

Het formaat van de live tile is mede bepalend voor de hoeveelheid informatie die kan worden verstrekt. Het conctept van de live tile is niet alleen gebaseerd op een "drukbare icoon" maar juist op een icoon die informatie verschaft, zodat dat de hele applicatie is geladen.

Het heeft daarmee iets weg van het - in mijn ogen - totaal geflopte Windows SideShow dat is Windows Vista werd geÔntroduceerd. Een beperkt deel van de informatie "altijd" beschikbaar. Dat was het principe van SideShow (zie http://www.codemag.com/Article/0512122 voor voorbeelden) en zien we nu ook in de live tiles: dat kan zijn een nummer voor het aantal ongelezen items maar ook bv een kaart met weerinformatie, zoals de Buienradar-app.

Dat is ook de reden dat ik de Windows 9-mockup zo interessant vind: in ťťn oogopslag agenda-afspraken, e-mails of weerinformatie, zonder dat ik de hele applicatie opstart.

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 15 juli 2014 10:55]

Maar live tiles... het is leuk dat iedereen nu daarbij aan MS denkt. maar natuurlijk is android degene die het al jaren gebruikte op de home screens.

In windows vista en 7 had je de gadgets. Maar hier hebben ze nooit echt iets mee gedaan, terwijl ik er best veel gebruik van maakte. Desalniettemin bleven deze gadgets een beetje los zwevende widgets.

Ik heb altijd geroepen dat er een balans gevonden moet zien te worden tussen de manier waarop windows werkt... dus met "windows" en aan de andere kan live informatie op het scherm.

Wat MS in mijn ogen verkeerd heeft gedaan is twee systemen bouwen die eigenlijk totaal los van elkaar staan maar elkaar toch nodig hebben waardoor je continu moet switchen tussen die 2. Daarbij hebben ze het belangrijkste element om zeep geholpen waarmee windows groot is geworden.... de vrijheid om zelf je vensters te kunnen aanpassen en langs elkaar te zetten in wat voor jou het prettigste is. Het enige wat MS eigenlijk hoeft te doen is de systeem balk die we nu hebben in windows 7 en eerder op een of andere manier toepassen op de nieuwe interface. zodat je eenvoudig kunt wisselen tussen je windows en dat je ze nog altijd zelf naar eigen inzicht kunt aanpassen en verplaatsen. Dat is namelijk het enige waar ik me aan stoor. de tiles zijn handig de interface intuÔtief maar het gebruik van bepaalde elementen slaat nergens op. bijvoorbeeld het bladeren door een map.... wat een drama vind ik dat op de nieuwe interface. op de oude sleep je gewoon een bestandje van de ene map naar de andere. dit is absoluut niet makkelijker geworden met de metro interface

[Reactie gewijzigd door sygys op 15 juli 2014 14:51]

Off topic: gebruik 'Start is back' ;)
Maar Modern UI is ten eerste niet modern en het is tevens ook nog eens lelijk.
Probeer maar eens openen met ... komt er ineens een gigantisch slecht doordacht en slecht gedesigned venster naar voren dat je maar kan bedenken. Dan merk je meteen men daar niet zoveel op details letten anders zou het er nooit erin hebben gezeten.

Moden UI weg ermee, weg met dat stomme flatlook het maakt een OS alleen maar lelijk het is beter om betere designers met gevoel voor details in dienst te nemen.
Zo zijn er nog wel meer (kleine) zaken waar ik me zwaar aan irriteer bij Windows 8

Het hele livetile gebeuren past niet eens op me 24" scherm, ik kan nog opzij scrollen voor nog meer beeld, wat ik persoonlijk zeer slecht vind

Ook als je de muis naar de hoek moet bewegen om daar een menu te voor schijn te toveren, of het beeld begint te schuiven, of ik ga met me muis naar me andere monitor... moet je 10x met je muis heen en weer bewegen om dat menu aan de zijkant te voorschijn te krijgen

Het enige waar ik blij mee ben is dat Windows 8 echt razend snel opstart, en heerlijk soepel aan voelt
Ik sta best open voor vernieuwingen maar niet zoiets als windows 8.
Die hele flatlook hype mag van mij de prullenbak in (geld ook voor andere OS-en).

Vind windows 8 ook niet razend snel maar snel genoeg, vind ik ook niet zo heel interessant. Ik heb liever dat ze eens een keer op de details gaan letten en die gare objecten eruit halen en eens werkelijk vernieuwen ipv slechts wat thema's eroverheen droppen.
Ik ben een grote fan van W8, maar alleen voor wat er onder de motorkap is gebeurd.

Ben ook een voorstander van dat je soms veranderingen door moet drukken, zelfs als het tegen de wil van de gebruikers is, mensen hebben gewoon een hekel aan veranderingen, en komen er pas achter dat sommige verandering goed zijn als ze geen andere keuze meer hebben.

Maar de W8 UI was gewoon een ramp voor de desktop, zeker als vervanging van de uitstekende W7 desktop, Metro was prima voor WP, Tablet's en Laptops met een aanraak scherm, maar op de desktop was en is het gewoon onwerkbaar, en de gene die verantwoordelijk was voor die beslissing zou ontslagen moeten worden, je slacht gewoon niet je beste melkkoe, want een maat past gewoon niet voor niet voor iedereen.

Maar de veranderingen die ik zie voor W9 hersteld mijn hoop voor MS weer een beetje.

Want hoewel de dood van de desktop al jaren wordt voorspeld, is er voor serieus werk gewoon geen alternatief voor een muis en toetsenbord, en denk dat die er misschien ook nooit zal komen, de huidige kandidaat alternatieven zijn op hun best een toevoeging.

Als ik naar mijn zelf kijk, gebruik ik mijn tablet en mobiel nu ongeveer 60% van de tijd, maar die laatste 40% is gewoon niet goed te doen op mobile apparatuur, en geld nog steeds het oude gezegde, want "goed gereedschap is het halve werk'', geld nog steeds.
spreek je jezelf niet een beetje tegen??

soms veranderingen doordrukken....
je slacht gewoon niet je beste melkkoe....

Wat is het nu? goed of niuet goed? ;-)
Wat is er zo moeilijk aan het woordje soms?
dat je soms veranderingen door moet drukken
Ja soms moet je veranderingen door voeren, als het een verbetering is, maar zo als ik al schreef, was dat met Metro op de desktop niet het geval.
Metro was prima voor WP, Tablet's en Laptops met een aanraak scherm, maar op de desktop was en is het gewoon onwerkbaar
Ik was imho toch redelijk duidelijk, verandering moet een doel hebben, de veranderingen voor W9 lijken eindelijk weer een verbetering te zijn ten opzichte van de W7 UI voor de desktop, de W8 Metro UI was dat zeker niet.
Ik vond persoonlijk dat de metro een zeer mooire toevoeging was in windows 2012. (In 8 Not so much, omdat hij door al de MS reclame etc aanvoelde als een website waar ik geen adblocker heb.)
Keurig genuanceerd verhaal waar ik het in hele grote lijnen mee eens ben.
Ik geloof inderdaad in een nieuwe hybride vorm van het OS. Momenteel is de desktop nog gekluisterd aan toetsenbord en beeldscherm, maar ik heb al voorbeelden gezien van een geprojecteerd toetsenbord annex beeldscherm op een fysiek bureaublad. Als dat doorbreekt, dan heeft MS ineens een gigantische voorsprong met zijn flexibele human interface...
"Snel FakeTitlePlugin programmeren"
Maar een dergelijke live tile verliest een stuk herkenbaarheid. Nu weet ik niet hoe dat met anderen zit, maar ik kan snel en efficiŽnt werken doordat ik dergelijke buttons op de startmenu snel herken. Als een Chrome button verandert naar een tile met de inhoud van de webpagina die ik open heb staan, dan herken ik deze minder snel verwacht ik.
Compleet icoon aanpassen lijkt me ook niet handig, maar een getal met aantal nieuwe mailtjes, of eventueel aantal openstaande tabs, geeft net wat meer (en zinvolle info), zonder de herkenbaarheid weg te halen.
True.. Ik heb blijkbaar iets te veel gefocust op de 'live tiles' zoals deze nu in Windows 8(.1) gebruikt worden (en wat zichtbaar is in de laatste tile van het voorbeeld). Als het blijft bij een aanvulling zoals jij beschrijft (en blijkbaar ook zichtbaar is in het voorbeeld, daar had ik overheen gekeken) kan ik er nog mee leven. :)
Maar dat zou ook contraproductief zijn. Ik denk dat je naar Windows Phone moet gaan kijken als voorbeeld van het gebruik van tegels.
Dan schakel je de live tile toch gewoon uit, en dan zie je een icoon, of je maakt hem het kleinst mogelijk, 1x1, dan blijft ie ook statisch. Probleem opgelost.
Dus eigenlijk wat ik in windows 95 ook kon, alleen dan lastiger?

Vooruitgang!
Euhm, we hebben net het Modern UI fiasco gehad waarbij mensen aangeven geen live tiles te willen, en nu gaan ze dat zelfs naar de taakbalk brengen? De taakbalk is een plaats waar je heel snel tussen taken kunt wisselen, een beetje interactiviteit kan nog net door de beugel, maar ik hoop toch echt dat daar geen animaties gaan komen of andere dingen die om je aandacht staan roepen. Ik kan nog leven met Outlook dat dan een cijfer laat zien ipv enkel een enveloppe om aan te geven dat er ongelezen mails zijn (zoals de mockup in het artikel), maar ik zie het al zo voor mij een Eudora waarbij het icoontje op en neer gaat springen telkens er een mail binnenkomt.

Ook het "interactieve" bureaublad is in de jaren 90 geprobeerd (active desktop iemand?) en terug verdwenen in XP net omdat je je desktop zo goed als nooit ziet en de informatie verloren gaat. Waarom men daar dan weer tijd gaat insteken gaat mij volledig voorbij.
Daar ben ik het zeker mee eens, in W7 ben ik af en toe ook het icoontje in de taakbalk "kwijt" van verkenner omdat het soms van uiterlijk veranderd (soms een vergrootglas of document achtig icoon, etc. ipv herkenbare gele mapje).

Het wordt er allemaal niet eenvoudiger op, eerder omslachtiger doordat alles verder weg gestopt is (meerdere keren moeten klikken om ergens te komen).

W2K12 is ook meer gericht op touch, maar op mijn werk beheren wij de systemen niet met een touchscreen. :/
Ik vind dit persoonlijk ook een mooi idee. Dat ze eindelijk een keer outlook 2013 en consorten niet meer als een statisch icoontje laten functioneren werd echt een keer tijd. Nu zie je alleen een mail icoontje als je een nieuw mailtje hebt, maar je hebt geen idee hoeveel.

Windows 8.1 begint eindelijk een beetje volwassen te worden voor de powerusers en dat is voor de concurrentie nooit slecht!
Waarom wil MS zo hun nieuwe ideeen forceren, wat de meeste users willen is gewoon een simpele desktop met icoontjes en een startbalk zoals XP/Vista/W7.
Tja, met die "hou het zoals het is" gedachtegang zouden we vandaag de dag nog steeds zelf IRQs moeten assignen aan apparaten (*huiver*).

Je moet Microsoft niet tegen houden om tenminste te -proberen- verbeteringen door te voeren, soms slaan ze de spijker op de kop en dat moment willen we ook niet missen. Zolang het maar configureerbaar is.
Tja de nieuwe taakbalk ideeen klinken goed, en hopelijk doen ze het goed, maar ik hoop wel dat ze gebruikers de optie geven te kiezen...

WinXP het dat soort functionaliteit; dat je kon kiezen tussen het lichtblauwe nieuwe startmenu of het simpelere oude startmenu, waarom zijn we dan met Win8 zoveel jaar achteruit gegaan dat een knopje niet meer mogelijk is om mensen te laten kiezen tussen de duidelijk veranderde Win8 start en de oude (vertrouwde) win7 start...
Ik hoop dat ze iets proberen met de taakbalk, maar exact dat, dat ze het proberen en kritisch kijken of het beter is of niet, en als ze twijfelen, dat ze in ieder geval gebruikers de keuze geven tussen vertrouwd, functioneel en kwaliteit of nieuw.
Het onderhuids verbeteren van een OS is iets anders dan het compleet op de schop nemen van de GUI. Er zitten zeker zaken in W8 die W7 beter zouden maken, maar de GUI maakt dat het geen succes wordt. Hoop dat W9 de W8 techniek met de W7 GUI combineert.
daar zeg je wat: zolang het maar configureerbaar is.

microsoft geeft daar niet altijd gehoor aan.
Dat lijkt niet te gelden voor de groeiende userbase die een Apple koopt of overstapt op een Linux-distro (met GUI). Ook daar is er een grotere groei/wildgroei van verschillende icons, interfaces, dockbars etc. etc. Om nog maar te zwijgen over het groot aantal verschillende launchers wat je op de huidige Android-devices kan krijgen/installeren.

Je zou zelfs kunnen zeggen dat mensen juist de keuze willen hebben om de interface zo wild/rustig mogelijk aan te passen naar hun eigen smaak.
Hoeveel mensen passen hun OSX dan echt aan? Lijkt me niet dat dit aandeel zo heel groot is, al zul je dan niet de volle mogelijkheden van het platform benutten. Grote kans echter dat ze dit op Windows ook niet doen.
Je hebt gelijk; niet veel mensen passen OSX aan. Ik had het anders moeten verwoorden maar door selectief lezen (en de achterliggende cijfers in je hoofd te houden), leek het me toch vrij duidelijk dat het aantal verkochte/geactiveerde Android-devices per dag toch aanzienlijk hoger ligt dan het aantal verkochte/geactiveerde iOS of OSX-devices?

In die context probeerde ik dus duidelijk te maken dat het aantal gebruikers wat voor een andere launcher op Android kiest, een significant deel uitmaakt van het aantal gebruikers wat wel graag wil customizen met andere icons, andere layout, andere live tiles etc. etc.
Ik denk dat mensen vooral een Apple kopen vanwege de mooie apparaten en misschien omdat ze gehoord hebben dat het makkelijker is. De UI van OSX is ook gewoon een desktop. Wel een betere desktop, maar goed, het blijft ongeveer hetzelfde als Windows.
Ik gebruik nog steeds de Classic Look (Win7) met kleine iconen.
De taskbar moet zo onopvallend mogelijk zijn, en zo min mogelijk ruimte innemen..
Daar hebben ze dat automatisch-verbergen voor uitgevonden.
Ho wacht nee dan word het te moeilijk, dit is precies de reden waarom Windows 8 niet geaccepteerd is.
Waarom wil MS zo hun nieuwe ideeen forceren, wat de meeste users willen is gewoon een simpele desktop met icoontjes en een startbalk zoals XP/Vista/W7.
Ik denk dat Microsoft een consistente interface wil op de hele lijn, van Xbox, via Windows Phone, Windows tablets, Laptops, desktops en alles dat daar nog tussenin zit tot alles dat daar buiten valt.

Het grote probleem was dat het merendeel van de mensen vooral of zelfs alleen maar bekend was met Windows op de desktop, wat hoofdzakelijk met een muis wordt bestuurd, en dat juist die muis op bijna al die andere apparaten niet of nauwelijks aanwezig is. Het was niet mogelijk al die andere apparaten van een muis te voorzien, dus was de oplossing het Desktop-Windows meer naar al die andere apparaten toe te trekken.

Helaas voor Microsoft kwam er een tsunami van mensen die ging klagen over dat ze geen touch-interface op hun desktop willen. In feite gaat dit alleen over het start menu, iets waar mensen heel erg aan gewend waren geraakt (nadat het bij de introductie de grond in was geboort) en tsja, als je mensen iets "afpakt" waar ze aan gewend zijn, dan worden ze vaak boos, wat uiteindelijk heeft geleid tot een grote groep mensen die WIndows 8 de grond in boren alleen vanwege dat startmenu. Maar ja, dat startmenu is nou eenmaal voor veel mensen belangrijk, en helaas is ook dat startmenu een van de moeilijkste Windows features om naar een touch interface te porten.

En dus "is Windows 8 bagger en Microsoft over de afgrond gevallen" in de ogen van veel mensen.
Krachtiger? Makkelijker in onderhoudt? Je hebt er blijkbaar weinig kaas van gegeten :X
allereerst : dieselmotoren zijn makkelijker in onderhoud ...

en in antwoord op jouw vraag: Gewoon, omdat het kan.

en juist evolutie geeft een breed scala aan mogelijkheden waar altijd wel een niche gevonden wordt. Wat dat betreft is een OS wat redelijk modulair is een betere optie dan een monoitische benadering a la Windows. Dat heeft MS onderhand ook onderkent en men tracht de kernel nu zo klein als mogelijk te krijgen. Maar juist door de gesloten architectuur en de moeilijkheid om inzage/toegang te krijgen in de API zal het heel moeilijk gaan worden om nieuwe klanten te winnen. Dat heeft MS zelf in de hand gewerkt door de gaan experimenteren met de GUI en dus de mogelijkheden te laten zien. Dat heeft de consument toch bewust gemaakt wat een OS is en wat zij eigenlijk willen van een besturingssysteem.
volstrekt off-topic maar een dieselmotor heeft en veel hoger rendement dan een benzine motor. Daarnaast is de wijze waarop bij een diesel het koppel ( de beschikbare kracht) beschikbaar komt veel nuttiger te gebruiken. Dus zuiniger, meer power.. tja waarom zouden ze die gebruiken ;)

[Reactie gewijzigd door SED op 15 juli 2014 10:18]

Ik had het eerder over de eerste diesel motoren, niet over de hedendaagse...

Die waren wel degelijk minder krachtig, en vergden meer en regelmatiger onderhoud. (ze hadden ook nog geen turbo, en rendement was geen reden gezien benzine spotgoedkoop was)
En diesel was nog veel goedkoper. De diesel brandstof is immers ook veel gemakkelijker te maken en breed beschikbaar . Diesels hebben altijd een beter rendement gehad dan benzine motoren trouwens. Zowel benzine als Diesel motoren hebben fikse stappen gemaakt in rendement en technieken.
Diesel was en blijft superieur maar het is wel een zorgpuntje als het gaat om fijnstof. Iets wat vroeger geen probleem was. Vrolijk zware roetwolken uitstotende diesels vond men geen probleem, behalve als je er achter moest rijden ;)

[Reactie gewijzigd door SED op 15 juli 2014 13:18]

Je mag wel langst de kant van de consument bekijken hť, net als de reactie voor mij. voor een consument was: Dieselwagen duurder, minder krachtig, meer gevoelig voor gebrekkig onderhoud. Benzinewagen was goedkoper, krachtiger, makkelijk kwa onderhoud en de brandstofprijzen waren toch laag.
Ben wel benieuwd wat ze met die taakbalk gaan doen. Ik zit zelf nog op windows 7 en ben huiverig de windows 8 ervaring. Dat hele interface doet mij pijn aan de ogen. Als de nieuwe windows wat anders wilt proberen en niet zozeer de windows 8 interface doorzet wil ik het nog wel overwegen..
Persoonlijk ga ik lekker de Windows 7 extended support termijn maximaal benutten. Windows 8 / 8.1 is eigenlijk niet meer te redden. De felgekleurde blokkendoos staat mij totaal niet aan; ik vind het lomp en 'uncanny' overkomen, echt een achteruitgang tov de interface van 7.

En om nou te zeggen dat ik features mis of dat er eigenlijk ook maar iets te zeggen valt ten nadele van 7... nee. Nog niet. Dus er is geen enkele reden om te upgraden voor mij, en zo voor denk ik nog velen anderen. Nog steeds komt het sporadisch voor dat applicaties slecht overweg kunnen met 8.1.

Dat eindeloze geneuzel rondom de taakbalk en startknop is ook een teken aan de wand dat MS met 8 een matig product in de markt heeft gezet. Ze zijn er kennelijk ook zelf niet happy mee.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 15 juli 2014 09:26]

Windows 8.1 met een gratis start menu appje vind ik een fijner en sneller OS dan 7 eigenlijk. Er is weinig mis met 8, behalve dat ze wat stomme ui fouten gemaakt hebben die gelukkig snel te fixen zijn. Ik zie absoluut geen reden om bij 7 te blijven eigenlijk.
Het is nog sneller als je geen gratis startmenu appje neemt en de windows toets indrukt en typt welk programma je wil starten, daar kan geen muis tegenop.
windows toets+ f voor zoeken in bestanden/mappen
windows toets + w voor zoeken in instellingen
windows toets + e voor verkenner
windows toets + x voor nieuw windows 8 geavanceerd menu
etc.
met sneltoetsen win je tijd en dat in combinatie met een sneller/meer responsive os is super.

ontopic: zelf gebruik ik windows phone en ben erg te spreken over de live tiles. dus als we dit op de taakbalk krijgen zou ik dat super vinden.
Windows toets in 7 zonder f, w, q, ... : zoeken in bestanden, mappen instellingen, programmas, ... alles in een klein, niet overheersend menu.

Windows phone is geen desktop. Ik ben een fan van de tegels op phone/tablet, maar ik haar die ondingen op een desktop. Heb op mijn Win8 systemen dan ook gewoon start8 geÔnstalleerd staan.
Sinds Windows 8.1 zoek je ook overal tegelijk in plaats van in programma's OF settings OF files zoals dat in Windows 8 was.
Het probleem van de Modern UI desktop is dat het zo'n geknipper is tussen de twee werelden. Als ik even snel wat wil opzoeken hoeft niet mijn hele scherm aangepast te worden. Dat is onrustig. Met een tooltje als Start8 is dat een stuk minder.

Live tiles in de taskbar is een welkome aanvulling. Maar er mogen wel regels opgesteld worden. Tray icons zijn ook aardig, maar als je ziet hoe vol die tray al zit bij de standaard bloatware installaties, dan houd ik mijn hart vast voor die live tiles.
Als ik even snel wat wil opzoeken hoeft niet mijn hele scherm aangepast te worden.
Win+S? :)
Sneltoetsen.... Leuk, handig en snel voor de poweruser. Onvriendelijk en ingewikkeld voor de gewone gebruiker. Die gebruikt ze dus niet. Verklaart ook waarom Windows 8 populairder is bij techneuten dan bij de normale, gemiddelde gebruiker
Precies, daarom sta ik er af en toe nog van te kijken dat er tweakers zijn die windows niet optimaal weten te gebruiken en dus terug moeten vallen op alternatieve startmenu's.
Deze video's zijn dan wel handig http://www.hanselman.com/...tsAndManagingWindows.aspx
Nou lijkt het net of die sneltoetscombi's er pas vanaf Win8 in zitten, maar de meeste bestaan dus echt al vanaf Windows 95. Het lijkt me dat een gemiddelde windows-gebruiker (en daar zijn er nogal wat van :-) er dus inmiddels wel een paar van kent.
windows toets+ f voor zoeken in bestanden/mappen
windows toets + w voor zoeken in instellingen
windows toets + e voor verkenner
windows toets + x voor nieuw windows 8 geavanceerd menu
etc.
Inderdaad et cetera.. Er zijn tientallen sneltoetsen. Alleen al bijna het hele alfabet met de Winkey. Enda nog de aloude toetscombinaties, en die met ctrl.
Tja, je zegt het eigenlijk zelf al, maar misschien heb je het niet door.

Wat is nou daadwerkelijk het voordeel van 8.1? Die twee seconden boottijd? Want verder zijn er echt geen snelheidsverschillen, ten minste ik heb ze nog nooit kunnen ervaren. Helemaal niet wanneer je vanaf een SSD boot. Ben je opgestart, dan is er gewoon geen enkel verschil, tenzij 8.1 'sneller is dan instant' maar dat lijkt me toch heel sterk. Ik hoef nooit te wachten in 7, hoef GEEN third party app te installeren want het is compleet en werkt zoals je dat mag verwachten, zonder vreemde UI keuzes.

Daarbij: upgraden kost gewoon geld. Van 7 naar 8.1 upgraden voelt als een nieuwe auto kopen omdat de asbak vol is. Totaal onzinnig.

Maar goed, dat is een oude discussie, ik heb ook niet zonder reden in het comment hierboven vooral naar mijn eigen ervaring gekeken. Smaken verschillen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 15 juli 2014 09:46]

Misschien niet voor iedereen belangrijk, maar onder de motorkap zijn er toch redelijk wat verbeteringen in bijv. networking en security, daarnaast is Hyper-V een stuk beter onder Windows 8.1

De 19 euro (geloof ik) die een upgrade destijds kostte is natuurlijk ook geen geld, nu met een prijs van +-100 euro is net natuurlijk een groter verschil.

Verder is het in veel gevallen iets sneller, maar zoals je al aangeeft is dat niet op ieder systeem merkbaar (op systemen zonder SSD een stuk beter merkbaar dan op systemen met SSD).

Ui is en blijft een persoonlijk dingetje, de ene loopt er mee weg, terwijl de ander er niet aan kan wennen.
Daar zeg je precies waar veel gebruikers dus over struikelen. Dat wil de standaard gebruiker dus helemaal niet doen, men wil een out of the box systeem wat snel is en waar makkelijk mee kan worden gewerkt, zonder daarvoor nog aanpassingen voor hoeven te doen.
Ikzelf werk hier trouwens ook nog gewoon op Windows 7 :)
Dat heb ik ook. De UI met kopieren en wat extra handige functies zijn doorgevoerd in Win8(.1), die ik niet meer wil missen. Nu eindelijk verdwijnt mijn tekst niet meer wanneer ik een letter in de bestandsnaam wil wijzigen. Misschien lijkt het een blokkendoos, maar zie het als een snelkoppeling vervanger, die alleen op te roepen is met de windows-toets. Het draait soepel op oudere systemen. Na de updates van win8.1 wil ik ook niet meer terug.
Maar daar zit het probleem dan ook, waarom moet ik x aantal euro betalen voor Win8 en dan 'moeite' gaan doen om dezelfde functionaliteit te krijgen als Win7? :p
Volgens de site is de nieuwe desktopinterface vooral bedoeld voor desktops en laptops, terwijl tablets en smartphones het startscherm met tiles zullen blijven tonen.
Daar zullen een hoop mensen erg blij mee zijn, het tiles gebeuren ziet er leuk uit op een tablet, maar op de desktop/laptop werkt het voor een hoop mensen niet om een gespleten os te hebben waar de ene helft Windows 7 is en de andere helft een soort Windows Phone die eraan geplakt lijkt.
Wel apart dat ze weer voor drastische veranderingen willen gaan, na het debacle met Win8 en Metro wat ookal zo'n grote verandering was nam ik aan dat ze voorlopig meer op safe zouden willen spelen.
Maar goed, een nieuwe taakbalk waar je minder hoeft te doen om meer te kunnen klinkt alvast goed :)
De snelheid en de uitgebreidere hardwaresupport zijn voor mij doorslaggevend.
Op mijn werkcomputer hier had ik windows 7 pro clean geÔnstalleerd inclusief m'n benodigde software.
Daarna heb ik windows 8.1 pro clean geÔnstalleerd, ook incluis software.
Met een cold boot heb ik onder windows 8.1 5 minuten nodig (gerekend vanaf de druk op de powerbutton totdat al m'n software opgestart is, dit is er wel een hoop).
Met windows 7 duurde dit 15 minuten.

Op m'n eigen privť-computer juist hetzelfde fenomeen.

Oh, en ik ken niemand die, na een wenningsperiode van 1 dag, nog struikelt over de interface.
Eerste dag klagen dat ze niets terugvonden, en na een dag vonden ze alles en vond iedereen het zelfs gebruiksvriendelijker...
Valide argumenten dan toch voor jou om naar 8(.1) te gaan? Ik ervaar die grote verschillen niet.

Zelf heb ik 8 een tijdje gebruikt (ongeveer twee weken) maar ik ben tegen allerlei problemen aangelopen met support, vooral (destijds) van legacy spul en oude games. En de UI wil gewoon maar niet wennen. Het voelt een beetje 'kleinerend' ofzo, ik wil geen duplo op m'n scherm, het draagt voor mij totaal niet bij aan wat voor ervaring dan ook. Het enige ťchte voordeel dat ik zie van de felle kleuren is dat het mooi opvalt in de etalage of op je tablet als ie ergens rechtop staat. Maar om dat op 50cm afstand in 24 inch op je snufferd gedrukt te krijgen, staat mij ook na een paar weken nog steeds tegen. Ook de enorme ruimteverspilling en de fullscreen applicaties begreep ik niet.
Windows 7 doet er 15 minuten over om te booten 8)7 ? Misschien wordt het tijd je naam wat eer aan te gaan doen.
Leer eens lezen jij, ik zei inclusief alle software.
Denk niet dat jij na het booten een paar java VM's nodig hebt voordat je kunt beginnen werken?
Jammer genoeg is 99% van de software die ik nodig heb geschreven in java, en ze zijn niet zuinig met hun resources.

Tenzij ik alles zou beginnen doen in notepad, maar dat prefereer noch ik, noch m'n baas.
Jullie weten niet eens wat voor voordelen Windows 8,1heeft in vergelijking met Windows 7

Okť vind je W7 goedwerken blijf daar dan lekker bij maar zeur niet zo over producten die je niet gebruikt of amper alles uit heeft gehaald wat erin zit.

Windows 8.1 is een prima besturings systeem die zelfs nog overzichtelijker is dan het "klassiekere" startmenu van Windows 7

Vreet minder geheugen heeft meer beheerders functies eindelijk eens van die deamon tools af of wat voor Mount software dan ook

Start aanzienlijk sneller op en drivers.. Pff daar hoef je bijna geen eens aandacht meer aan te besteden op de videokaart na en zelfs die functioneert goed met de basis driver

Mensen niet zo zeuren omdat het er anders uitziet er is werkelijk niks mis met Windows 8.1

Dus lekker kopen en upgraden maar! Haha :P
Lijkt erop dat inderdaad maar weinig mensen het echt een kans geven, er wordt overal geschreven en gezegd dat het slecht is en dan vooral vanwege de metro interface maar ik zie dit nergens terug, en doordat het overal word gezegd en geschreven gaan mensen er vanzelf in mee of hun beeld van Windows 8 wordt erg vervuild.

Ik heb al vaak gezien dat mensen slecht over Windows 8 denken terwijl ze het nooit hebben gebruikt en de mensen die minder met computers werken en deze berichten niet opvangen hebben daar bijna geen last van.

Zelf vind ik het ook een enorme verbetering, in de metro interface krijg je eindelijk de mogelijkheid alles in te delen met genaamde kolommen en zo makkelijk te vinden. Dan zijn er ook nog veel instabiliteiten en bugs die ik in Win7 ervaart heb weg, betere ondersteuning voor meerdere monitoren, snellere start, sneller gebruik, etc….

Ook als ik voor iemand een computer installeer is deze 70 jaar of 15 jaar gebruik ik gewoon Win8 ze kunnen er allemaal goed mee omgaan met minimale uitleg die je een nieuwe gebruiker bij Win7 ook moet geven. Mijn IT vrienden gebruiken ook steeds meer Win8 omdat ze geen problemen van anderen horen en dus erachter komen dat er echt helemaal niks mis mee is en het zelfs een verbetering is, en daar zitten mensen bij die het eerst ook voor geen goud wilden gebruiken.

Nu ben ik zelfs bang met Windows 9 dat ik geen goede soortgelijke vervanging krijg voor de metro interface of geen keuze krijg die te gebruiken. Met dit bericht over Win9 weet je verder ook nog niet wat er met het start menu gaat gebeuren dus ik ben benieuwd.

[Reactie gewijzigd door KingHawk op 15 juli 2014 16:54]

Alle mensen die het wel een kans hebben gegeven en weer terug zijn gegaan worden door alle W8 voorstanders onder de noemer 'ze hebben het niet lang genoeg geprobeerd' geschaard.

Ja, er zitten technische verbeteringen in, maar de interface is een zooitje.
Natuurlijk kan je eraan wennen; iedereen die gedwongen is ergens mee te werken went er vanzelf aan/leert ermee werken, maar dat maakt het nog niet goed.

Ik geef toe, er zullen ook mensen zijn die de modern UI wel fijn vinden werken; er zijn tenslotte ook mensen die vrijwillig een Fiat Multipla hebben gekocht. (oftewel: Smaken verschillen). Maar laten die mensen nou eens accepteren dat er veel mensen zijn die het NIET fijn vinden.

Je kan met Windows 8 werken door het hele 'modern UI' geneuzel te negeren. Dan heb je hooguit wat last van die onzin als je settings aan wil passen, of iets wilt zoeken.

Dus het komt er op neer dat als je alle 'innovatie' van Windows 8 negeert, kan je er bijna net zo mee werken als met Windows 7.
Vertel me dan maar eens waarom ik over moet stappen? Ik heb letterlijk nooit problemen gehad met Windows 7 qua instabiliteit of vreemde bugs.
Je hebt wel gelijk ik vind het zelf ook lastig te zien wie het volledig uit zichzelf echt niet fijn vind werken, dit vooral omdat het grootste deel op het internet er negatief over is terwijl in mijn omgeving iedereen (tot nu toe) die ik het aanbied te gebruiken het wel wil gebruiken en het vervolgens ook fijn vind werken.

Nu heb ik ook een enkele persoon gehad die puur een slecht beeld had over Win8 vanwege wat haar vrienden haar vertelden, maar toen ze het ging gebruiken en achter bepaalde functies kwam (vooral het benoemen en indelen van kolommen) vond ze het heel fijn en wil nu niet meer terug. Met haar duurde het ook een poosje voordat ze het fijn vond en in de tussentijd werd er me vaak verteld dat ze liever terug ging naar Win7.

De interface is na de Win8.1 updates inderdaad een zooitje te noemen maar dat gaat om kleine dingen (zoals het rechts klikken in metro) en zijn gelukkig niet vaak in het zicht, alleen de instellingen mogen ze inderdaad wel opnieuw ontwerpen en niet de helft in de metro zetten. Verder is de metro zelf en het indelen daarvan voor mij erg goed te noemen en inderdaad smaken verschillen en iedereen heeft het recht om te kiezen maar kies aub op eigen ervaring of door positieve en negatieve reviews te lezen, want nu is standaard het beeld vooral negatief wat ik jammer vindt.

Ik kan je niet vertellen waarom jij moet overstappen ik heb het gekocht met die Microsoft actie toen het 30 euro kostte na er al gewent aan te zijn met een beta preview. Voor mij zijn er problemen weg die ik in Win7 had en zie ook andere verbeteringen in stabiliteit. Voorbeelden zijn, het onthouden en verversen van venster locaties en deze niet “vergeten” (op meerdere schermen), bij een laptop het uitschakelen van een kapotte videokaart en op de interene kunnen functioneren (wat Win7 soms vergeet), doorschieten bij de start knop (bij meerdere schermen), meerdere bureaubladachtergronden wikkekeurig op meerdere schermen laten afwisselen, start menu kunnen indelen waarvan die mapjes in het oude start menu > alle programma’s helemaal niet fijn is en je vooral intypt wat je moet hebben naar mijn ervaring (dit kan ook nog in Win8), thuishost TeamSpeak server crasht niet meer onverwachts of windows herstart niet meer zonder duidelijke reden sinds Win8 en geeft ook geen fouten meer met de server of het wegvallen van de verbinding, ingebouwde beveiliging maakt beveiligingspakketten minder noodzakelijk, minder foutmeldingen en software crashes, geen problemen met het maken, opslaan en standaard maken van thema’s.

Nu is win8 natuurlijk niet perfect maar voor mij wel een verbetering ten opzichte van win7 en het zal andere mensen vast wel gebeuren dat zij een tegengestelde ervaring hebben door de manier waarop men windows gebruikt wat dan ook terecht is maar met het grote aantal programma’s en games die ik probeer of gebruik heb ik goede ervaring als het op win8 neerkomt.

Zoals je zegt jou win7 werkt goed je hebt geen problemen en dus is het ook niet nodig om over te stappen naar win8. Terwijl ik dus op bepaalde fixes hoopte en die gelukkig ook kreeg. Ook zal ik geen mensen vragen over te stappen naar win8 als hun win7 nog gewenst en stabiel werkt of geen problemen geeft, maar die mensen hoeven zich dan natuurlijk ook niet te laten horen als het over win8 gaat aangezien hun mening alleen bestaat uit wat ze horen. Nu lijk jij daar ook gewoon goed en rustig mee om te gaan.

[Reactie gewijzigd door KingHawk op 15 juli 2014 16:47]

... maar toen ze het ging gebruiken en achter bepaalde functies kwam (vooral het benoemen en indelen van kolommen) vond ze het heel fijn
Gaat dit over het bureaublad met die tegels ? Wat is er dan mis met het ouderwetse bureaublad met iconen ? Je moet wel heel debiel zijn als je niet een paar ouderwetse iconen op een kluitje kan zetten en herkennen waar ze voor zijn. Trouwens, daar waar er iets tegen die tegels is kunnen mensen die toch ook uitvegen. ?

Overigens, bij alle windowsvarianten die ik ooit scoorde ging ik meteen op zoek naar zoiets als Powertoys/TweakUI. Als dat er al is waarom hoor ik er dan niemand over. Het zou makkelijk zijn.
Het gaat over de metro start menu tegels. Ik snap niet helemaal hoe je die vergelijkt met bureaublad iconen aangezien ik daar altijd vensters voor open heb staan en die niet telkens wil minimaliseren, heb die als sinds Win7 uitgeschakeld.
De metro is een nieuw start menu het bureaublad is in Win8 verder niet veranderd.
Maarja vooral tweakers gebruiken Windows op hun eigen manier.

Windows tweaks gebruikte ik vroeger wel eens maar nu niet meer.
Ik dacht dat het over de tegels ging en het clusteren erven en er dan een naam aan toekennen. Het kluitje een naam geven is iets voor senielen. Maar kennelijk ziet MS ons zo.

Venstrs minimaliseren is ook het werk niet. win+M is zo gedaan.
Klopt van de win+m maar ik moet die vensters open hebben en ook op andere schermen dus dat werkt niet handig ^^
Je slaat de spijker op z'n kop. De interface 'klopt' gewoon niet, tenminste op een desktop. Het is niet zozeer dat we ogenschijnlijk zijn vastgeroest in het prť W8 GUI design, maar W8 is ten opzichte van haar voorgangers simpelweg geen verbetering.

Windows is door de inspanningen van Microsoft in de afgelopen decennia van merk verworden tot productsoort. Het is een beetje van 'ons allemaal' geworden. Microsoft mag het beheren, het ontwikkelen. Dat alles tegen een zeer riante vergoeding.

Maar Microsoft heeft geprobeerd 'ons' Windows om te turnen. Niet met het doel het beter te maken, maar uit marketingoverweging. Om de verkoop van de producten in een wezenlijk andere markt, de mobiele, te stimuleren. Daarvoor hebben ze 'onze' desktop Windows verkracht.

De afgelopen tijd is Microsoft onder druk van het slechte (en zelfs dalende!) Windows 8 marktaandeel gedwongen Windows 8 weer beetje bij beetje op haar voorgangers te laten lijken. Maar de naam Windows 8 is reeds besmet. Dit gaat hem niet weer worden.

Windows 9 moet een groot mea culpa worden van Microsoft. En daarbij krijg ik weer de kriebels van dit soort berichten. Want nu ze eindelijk begrepen hebben dat de gebruikers toch graag die volgens MS inefficiŽnte startknop terug willen, gaan we nu maar lekker met de taakbalk lopen klooien? Een taakbalk die zich al 20 jaar bewezen heeft? Ik hoop oprecht dat alle fratsen die ze nu weer uitdenken optioneel worden.
...
Windows 9 moet een groot mea culpa worden van Microsoft. En daarbij krijg ik weer de kriebels van dit soort berichten. Want nu ze eindelijk begrepen hebben dat de gebruikers toch graag die volgens MS inefficiŽnte startknop terug willen, gaan we nu maar lekker met de taakbalk lopen klooien? Een taakbalk die zich al 20 jaar bewezen heeft? Ik hoop oprecht dat alle fratsen die ze nu weer uitdenken optioneel worden.
20 jaar geleden hadden we nog geen mobieltjes, tablets, enz en deed iedereen zijn "computerwerk" op een desktop. Tegenwoordig hebben we "allemaal" een desktop, een console, een smartphone en een tablet en god weet wat er in de komende jaren nog meer bij gaat komen. Logisch dus dat de grootste maker van Operating Systems in de wereld zich aan de tijd aanpast en niet vasthoudt aan het 20-jaar oude principe dat een computer op een buro staat en dat er per definitie een monitor, toetsenbord en muis aan vast zitten. Het is 2014, kom op mensen!
Zolang MS de deur open laat voor 3rd party ontwikkelaars om de interface 'aan te passen' zoals met Classic Shell dan denk ik dat we allemaal blij zijn als de nieuwe Windows technisch een verbetering is. Voor een mobiele telefoon worden ook legio hoesjes verkocht zodat het uiterlijk aan de smaak van de klant kan worden aangepast, waarom zou je dat niet accepteren van een OS?
Wat mij betreft mogen ze ook eens opnieuw nadenken over de "Charm Bar". Zoiets nutteloos heb ik nog nooit gezien, is er eigenlijk iemand die dit gebruikt?
Voor alle duidelijkheid: ik heb het hier over die 5 icoontjes die verschijnen als je met de muispijl naar de rechter boven- of onderhoek gaat.
Op een tablet (surface oid) werkt dat nog wel enigszins. Op mn desktop heb ik er inderdaad alleen maar last van en heb ik het zover mogelijk uitgezet. Persoonlijk blijf ik het een faal vinden om de UI voor touch en desktop gelijk te trekken. Dat het OS zelf gelijk is vind ik dan wel weer sterk.

Wijzigingen zijn niet verkeerd, sommigen zullen zeggen dat stilstaan achteruitgaan is. Ben ik het niet helemaal mee eens, vernieuwen om maar te vernieuwen zijn ook zinloze kosten. Hoe dan ook, veel van de nieuwe UI opties hadden een keuze moeten zijn, met name omdat ze op verschillende soorten devices doorgedrukt worden.
Ik gebruik dat telkens wanneer ik mijn laptop/pc wil afsluiten. Ik zou dus niet zonder kunnen.

[Reactie gewijzigd door biglia op 15 juli 2014 09:31]

Ja omdat ze de afsluitknop hebben verstopt :)

Overigens is die nu in 8.1 gewoon zichtbaar op je Metro / startmenu. dus in principe kan je zonder...?
Wat dacht je van rechter muisknop op de START knop, en dan AFSLUITEN OF AFMELDEN -> AFSLUITEN?
Jou reactie is gewoon relevant hoor
Ik heb Windows 8.1. Heb je die rechter muisknop op de startknop wel eens geprobeerd?
In desktop mode is die charms bar inderdaad niet heel nuttig (maar kan je in 8.1 toch gewoon uitzetten geloof ik?)
Op een windows 8.1 tablet gebruik ik de charms bar wel (bijvoorbeeld voor printen of bijvoorbeeld een bestand mailen).
Dus volgens mij is de charmsbar typisch een van de tablet gerichte onderdelen van de windows 8 GUI.
dat is super voor de tablets. als je je tablet in landscape-modus hebt met twee handen kun je met rechts het makkelijk naar binnen schuiven en zo bij die instellingen. ik als desktop gebruiker zie ze eigenlijk nooit.
Zit die charm bar er niet in, omdat er geen startknop is?
Niet echt... sinds Windows 8.1 is er trouwens terug een startknop.
Hiermee kan je wisselen tussen de desktop & het tegel-scherm.

[Reactie gewijzigd door bvanaerde op 15 juli 2014 10:53]

Ik weet niet hoor maar door die charmbar ben ik minder muisklikken kwijt dan met het oude startmenu.
De charms bar is volgens mij meer gericht op de Metro apps aangezien de content hiervan veranderd op basis van welke app je open hebt staan. Aangezien ik nooit Metro apps gebruik is hij voor mij dus ook grotendeels nutteloos, afgezien van de Shut down optie en het feit dat het connecten naar WiFi AP's tegenwoordig in de charms bar zit verwerkt.
Als je daarnaast iets in de settings van W8 wilt veranderen zoals je lock screen wallpaper, microsoft account password etc. kan je hier ook makkelijk terecht via de charms bar :)
Om dan vast olie op het vuur te gooien voor de mensen die vinden dat Windows 8.1 zo vervelend werkt; eigelijk gaat dus het Home-screen veranderen en krijg je alle veelkleurige iconen en hun "live tile" nu constant in de taskbar te zien.

Verder is dit volledig in lijn met nieuws: Microsoft-ceo Nadella: Xbox-divisie wordt niet verkocht waar zowel de Xbox als de mobile development gaan zorgen voor een uniforme interface op alle consumer-products van Microsoft.
Ik verwacht dat het nog erger wordt. De mensen die naar de desktop zijn gevlucht (ik ook) kunnen straks niet meer weg. De desktop en de taskbar worden live tiles.
Een voordeel, voor jouw "vrees", is dan wel dat live tiles al lange tijd aanpasbaar zijn en afhankelijk van de grootte direct in-your-face informatie tonen, of alleen informatie tonen als je je muis erop laat rusten of pas informatie tonen op het moment dat je erop klikt.

Zelf ben ik al jaren een tevreden gebruiker van WindowsPhone, Xbox en Windows OS'en en de uniformiteit tussen de interfaces werkt een vlekkeloze overgang tussen devices erg in de hand. Als ik op Windows 8.1 naar "Xbox One Smartglass" kijk, krijg ik exact dezelfde informatie te zien op de kleine tile als dat die tile op mijn WindowsPhone 8.1 laat zien. Als ik dan de app openklikt (op laptop of op telefoon), zie ik bekende icoontjes tussen beide devices die dan weer 1-op-1 overeenkomen met de (afzonderlijke) icoontjes op mijn Xbox One.

Praktischer, bijvoorbeeld Microsoft Office, werkt sinds de release van Office 2013 hetzelfde op mijn laptop als in mijn online-omgeving en (voor een groot gedeelte) op mijn telefoon. De layout van documenten blijft gelijk. De menu's zitten op dezelfde plekken. De naamgevingen van zaken zijn overal hetzelfde.

Maar dit geldt natuurlijk niet alleen voor mij; ook Apple-users genieten een uniforme interface op hun iPhone, hun iPad en een aantal applicaties die op hun MacBook draaien.
Ik heb een Apple telefoon. Ik heb een PC waarmee ik game. Ik heb een Android tablet. Zoals je ziet merk ik weinig van de uniformiteit van de interface.

Wat ik wil is een OS dat goed werkt op mijn PC. Ik zit niet te wachten op de live tiles op de desktop en in de taskbar. Hopelijk geeft Microsoft deze keer de gebruikers de keuze of ze het wel of niet willen gebruiken.
Het probleem bij Windows is dat er geen uniforme gebruikersinterface is. Een beetje Windows-programmeur kan je vertellen dat er ruim een dozijn gebruikersinterface-APIs zijn, die allemaal hetzelfde doen. Eerlijk gezegd ben ik de tel van het exacte aantal al jaren kwijt. Allemaal gemaakt door MS. Bij de ene applicatie gebruiken ze dit en bij de andere dat, al naar gelang de laatste mode.

Bovendien wordt veel van die code niet upgedate bij een nieuwe OS-versie (of zelfs een nieuwe versie van Office/Visual Studio/IE, want ook die produceren nieuwe APIs) en dat het dan rommelig wordt. De kans is klein dat MS dit allemaal terugbrengt naar een uniforme interface met een enkele API. Niet alleen omdat ze dan niet meer uitwisselbaar zijn met software die door derden is geschreven en die ook van diezelfde APIs gebruikmaken, maar ook omdat het teveel werk oplevert om dit ooit te veranderen. Er is gewoon teveel legacy code. En Metro bakt er nog wat bij.

[Reactie gewijzigd door MadIceXIII op 15 juli 2014 20:30]

Als ik Microsoft was zou ik me 1 versie lang gedeisd houden. Geen toeters en bellen dit keer. Anders schrikken ze nog meer mensen af.
Als ze dat nu doen, ziet windows 9 eruit als windows 8, en dat is nou juist waar alle ophef over ontstaan is.
Ik bedoelde eerder het eruit te laten zien als 7. En 8 heel snel weer vergeten. Hoewel ik de screenshots van het startmenu van gisteren waarin oud en nieuw gecombineerd worden erg mooi vond.
Denk dat dat wel meevalt, nu ze weer "terug" gaan naar het start-menu en een klassiekere uiterlijk (hoop alleen dat dat hele gore Metro eruit gesloopt is voor non-touch apparaten). Win7 deed het ook aanzienlijk beter dan Vista.

Laten we gewoon rustig afwachten.
Laat ons die live tiles dan ook kunnen uitschakelen. Op een tablet en winPhone geen probleem met love tiles. Op Desktop liever niet
Ik denk dat de gebruikersvriendelijkheid vooral afhankelijk is van de implementatie. Het is best mogelijk dat ze bij MS een geniale oplossing hebben gevonden om de LT's wel werkbaar te maken in de taakbalk. De optie om ze uit te schakelen zou idd eigenlijk een vereiste moeten zijn voor zij die hier (nog) geen gebruik van willen maken ;).

Zo zijn er legio voorbeelden van bedrijven die zaken geÔmplementeerd hebben waar iedereen vooraf van zei dat het nooit zou gaan lukken, maar door de manier van implementatie het juist wel lukte. Goed voorbeeld; de iPad. De tablet markt was al vele malen doodverklaard, Apple's implementatie van de tablet werkte wel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True