Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 137 reacties
Submitter: Loller1

Microsoft heeft maandagavond uitnodigingen naar de media verstuurd waarin de softwaregigant een persconferentie aankondigt voor eind deze maand. Hoogstwaarschijnlijk toont het Amerikaanse bedrijf dan de opvolger van Windows 8.

Microsoft houdt het evenement op 30 september in San Francisco. Daar zal het naar eigen zeggen vertellen hoe het de toekomst van Windows en de 'enterprise' ziet, wat erop duidt dat dan de opvolger zal worden aangekondigd. Ook de servereditie zal dan worden behandeld, meldt de doorgaans goed ingelichte Mary Jo Foley van ZDNet.

De uitnodiging is in lijn met geruchten die eerder verschenen over Windows Threshold, zoals de codenaam van het nieuwe besturingssysteem luidt. Die geruchten spraken erover dat de eerste preview voor gebruikers eind deze maand of anders begin volgende maand online zou verschijnen. De definitieve versie zou daarentegen in de lente van volgend jaar het levenslicht zien.

Threshold, naar verwachting Windows 9, moet zich meer gaan richten op desktopgebruikers. Zo keert het startmenu terug en zou Microsoft de charms bar willen verwijderen uit de desktopomgeving. Verder wil de softwaregigant onder meer de digitale assistent Cortana in het besturingssysteem opnemen en komt er waarschijnlijk een nieuw notificatiecentrum. Ook experimenteert Microsoft met het upgraden van het besturingssysteem zonder herinstallatie.

Microsoft-evenement Windows 9

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (137)

Zou dit niet een te gekke kans zijn om die concurrent voor Chromecast aan te kondigen? Waar we die geruchten over hoorden.
ja die bedoel ik! Dat ding zit ik echt op te wachten! Ik heb zelf alles van Microsoft dus iets als een Chromecast voegt voor mij te weinig toe. Ik heb momenteel een Windows phone, Surface RT tablet en ofc windows workstation en laptop....
Die is er toch al.
http://windowsitpro.com/h...ery-netgear-one-exception

Sorry, de link knop doet het niet in modern IE op de surface rt.
o heh... die heb ik gemist.

Maar uberhaupt ik dacht dat er een chormecast concurrent kwam met ondersteuning voor ALLE windows devices; laptops, desktops, windows phone en de surface RT/PRO... :(
Ik kan er weinig enthousiast van worden, wat mij betreft zit Windows voor desktopgebruikers met muis een beetje op het einde van de curve sinds Windows 7 (wat ik een steengoed OS vind). We hebben het vooral over subtiliteiten.
Heb je de filmpjes bekeken? Ik kan er zeer zeker wel enthousiast van worden. Virtual desktops, metro-applicaties in vensters, geen fullscreen start screen meer, etc. Dit lijkt me hét nieuwe OS van MS te worden.
Ik heb deze filmpjes niet bekeken maar wel een aantal artikelen gelezen en daarin kwamen de features die je noemde langs.

En nee, ik kan er weinig enthousiast van worden. Daarmee bedoel ik dat het waarschijnlijk een goed OS wordt, maar eigenlijk (in ieder geval voor mij) niets zinvols beter kan dan wat Windows 7 al kon, voor desktopgebruik.

Daarbij moet ik opmerken dat voor mij Windows een app launcher is. W32 apps weleverstaan. Ik werk op 2 x 1440p en mijn task bar bestaat uit 20 pinned iconen. Dat is zowat mijn enige interactie met Windows (afgezien van verkenner), het starten van die W32 apps.
Wat is een OS. Zoals je het zelf zegt: een platform waar je je applicaties op kan draaien.

Zoals jij je het zelf uitlegt zou je 0,0 problemen moeten hebben met Windows 8 of 9 mits je enkel taskbar koppelingen gebruikt. En guess what: Windows 8.1 en 9 beheren je applicaties beter dan Windows 7 :+ (op bagger of oude applicaties na dan )

[Reactie gewijzigd door Azzaro78 op 16 september 2014 07:22]

Ik heb er ook nul problemen mee, ik stelde alleen dat ik er niet enthousiast van wordt :)
ik zit in dezelfde situatie voor thuis gebruik natuurlijk 8 is vernieuwend en in een aantal punten beter maar het verschil is gewoon te klein. Voor twijfelaars hier zijn de benchmarks:
http://www.techspot.com/review/561-windows8-vs-windows7/
Dat is momenteel bij ieder weloverwogen besturingssysteem. Ze zitten denk ik allemaal een beetje aan het einde van hun latijn wat betreft de mogelijkheden voor het gebruik van muis en toetsenbord. Zolang de Touchscreens nog niet helemaal gemeen goed zijn (in iedere computer verwerkt zijn) zie ik weinig verniewingen meer komen op dit gebied.

Ook al zit er voor Mac OSX misschien nog wat in gezien de grote van hun touchpad in de laptop / losse touchpads.
Zelf werk ik sinds een paar weken met 8.1 Natuurlijk is het ff wennen waar vind je alles terug, maar als je dat een beetje weet te vinden wordt 8.1 toch wel erg prettig om mee te werken. ;)
De oude XP machines (alleen voor intern gebruik) zijn we nu aan het vervangen en zetten op de nieuwe machines toch windows 8.1
Het is wachten op een volgende revolutie. Met Win8 hebben ze het geprobeerd (en gefaald) maar je weet maar nooit wat er in de toekomst nog zal volgen. Heel de desktop zit uiteindelijk op een dood spoor en geraakt stilaan uitontwikkeld. Je merkt dat ook al jaren aan de hardware waarbij snellere, betere hardware steeds minder interessant word voor de end-user.
Inderdaad, het is best wel 8.x, ik noem het 8.5.
Ubuntu 14.04 heeft Ms hier ingehaald, en gelijk uitkafferen dat je geen 3rd party software erop kan draaien, gaat voor games niet meer helemaal op.

Maarja, de massa gaat mee met de Flow (==Ms), zag je aan Win8 ook , aardig gedeelte ging toch mee. Zag je met Sandra v Nieuwland ook, toen The Voice haar promootte was dr album succes, jaar later was ze bijna vergeten, 2e album deed weinig, massa ging niet mee.

[Reactie gewijzigd door Sjah op 16 september 2014 00:38]

Je noemt het "8.5" op basis van wat? De gelekte screenshots en video's van 1 build uit 1 branch van Windows? Er zijn verschillende branches waar Microsoft gelijktijdig aan werkt. 1 daarvan werkt bijvoorbeeld aan een nieuwe desktop interface. Een ander aan Metro 2.0. Etc. Wat we tot nu toe hebben gezien is het topje van de ijsberg.
Zolang mijn vader van 72 nog zelf drivers voor zijn printer moet gaan compilen zal Linux op de desktop nooit groot worden.
Dan maar liever een nieuwe printer kopen omdat er voor de nieuwe Windows ook geen drivers meer geleverd worden?
Het is lang geleden dat ik nog een printer-driver heb moeten compileren. Een beetje uitkijken op voorhand welke fabrikant een goede support levert, kan al heel wat tijd besparen achteraf.

[Reactie gewijzigd door haploc op 16 september 2014 13:24]

Niet echt erg, heb hier een printer staan waar geen drivers meer voor zijn gemaakt sinds Windows Vista, en die werken nog steeds perfect op 8.1.
Zolang mijn vader van 72 nog zelf drivers voor zijn printer moet gaan compilen zal Linux op de desktop nooit groot worden.
Wanneer heb je voor de laatste keer Linux gebruikt.
Momenteel worden er veel printers standaard ondersteund door Linux.

En zoals @haploc al aangeeft. Windows ondersteund in een nieuwe versie de oude hardware vaak niet meer.
In Linux is dit zelden tot nooit het geval, eenmaal ondersteund blijft heel lang ondersteunt.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 16 september 2014 16:25]

Als je vader 72 is, is die vd generatie waarvan de mannen nog mannen waren en hun eigen driver schreven. Nou, klein groepje dan. ;)
Dat interface van ubuntu is afschuwelijk.
niet alleen de interface.ubuntu is voor desktopgebruikers net zo onbruikbaar, of mogelijk nog minder bruikbaar, als 8.x. je kunt er namelijk geen photoshop op draaien, of de software van vele 'vreemde' electronica als camera's en veel scanners.
Voor een Windows artikel lichtjes Off-topic..

YMMV maar..
Ik begrijp niet waarom iedereen telkens een full-blown Photoshop wil draaien om wat te knippen, plakken en wat kleurcorrecties te moeten doen. Daarvoor bestaan tig andere applicaties, en hoewel Gimp niet de gemakkelijkste qua gebruik is, doet die het wel prima voor de meest voorkomende handelingen.
Dat de Unity interface van Ubuntu niet voor iedereen is, is duidelijk, maar dan kan je nog steeds overschakelen naar KDE, Gnome, LXDE, XFCE, Ratpoison, TWM, en zovele anderen. Zelf ben ik grote fan van AwesomeWM, heel minimaal, snel en vooral, die heeft tiling support, en die doet wat het moet doen.
Voor dagelijks gebruik (surfen, muziek luisteren, foto's kijken en bewerken (basis), Office toestanden) is Linux zeker al lang bij voor de basisapplicaties. Bij alle nieuwe applicaties, zowel onder Windows, OSX als Linux heb je even tijd nodig om ermee te leren werken.
Games is dan weer een ander verhaal, maar daar is op vlak van Steam en een hoop indie-games toch ook een goede inhaalbeweging bezig. Zelfs een hoop games van GOG draaien zonder problemen onder Wine.
Maar zoals bij alles, YMMV..

[Reactie gewijzigd door haploc op 16 september 2014 13:21]

Met Linux zijn met weinig moeite de mooiste kunstwerkjes te maken. Dat is het voordeel van een open-source besturingssysteem. Als een bepaalde window-manager je niet bevalt, kies je gewoon een andere die wel aan je wensen voldoet. Bij Windows zit je vast aan de tegeltjes en platte, rechte hoeken. Microsoft wil bepalen hoe jij je computer gebruikt en hoe alles er uit moet zien. Daar pas ik voor.

Het besturingssysteem moet doen wat IK wil, niet andersom.

http://www.lions-wing.net...er_1_1_by_technokoopa.png

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 16 september 2014 02:33]

Bij Windows zit je vast aan de tegeltjes en platte, rechte hoeken. Microsoft wil bepalen hoe jij je computer gebruikt en hoe alles er uit moet zien.
Wat houdt je tegen om een andere shell in te stellen in Windows?
Er zijn genoeg interface veranderaars door andere fabrikanten voor windows. Maar is wel handig als het van begin aardig werkt en de windows 8.1 interface heb ik niet zoveel problemen maar. Maar die ubuntu standaard interface is gewoon slecht. 1 voorbeeld je moest zelf handmatig text files maken om een link te maken waarmee shell script programma kan openen.
Terwijl in andere Linux distributies / desktop manager je simpel met een paar muisklikken kan doen.
Aan de ene kant snap ik de kritiek op Windows 8 en in mindere mate 8.1. Voor gebruikers zoals mijn vader (type: doe muis in de rechterbovenhoek van het scherm duwen) zijn deze versies een kleine ramp door jarenlange vertrouwdheid met de startbalk en de manier hoe applicaties zichzelf presenteren.

Moeders heeft sinds kort een laptop met touchscreen en Windows 8.1. Dan wordt e.e.a. al een stuk logischer. Daarbij houdt zij weer van de looks van de felle kleurtjes en tegeltjes en heeft al vrij snel haar weg gevonden. Beide ouders zijn rond de 65 btw.

Als Ict'er kan ik niet anders zeggen dat het een ontzettend stabiel OS is met mooie onderliggende features (Powershell ftw!). Installatietijd is kort, makkelijk en snel te updaten en performed gewoon lekker soepel, zowel thuis als in een professioneel netwerk.

Of je Windows 8/8.1 lust, zie ik dus meer als een persoonlijke smaak dan eentje die techniek gedreven is. Als Microsoft met de opvolger nu de logische besturing van Win7 teruggeeft (als keuze, want ik zie echt een meerwaarde in de metro interface) met de onderliggende techniek, performance en stabiliteit van Win8: WIN :)
Welke meerwaarde had de "Metro-interface" dan?

Ik ben al lang blij dat Microsoft de fout eindelijk heeft begrepen en de keuze terug brengt voor een fatsoenlijk standaard startmenu zoals dat het beste werkt op een gewone PC zonder aanraakscherm. Want die tegeltjes waren bedoeld voor aanraakschermen.

Uiteraard konden we al programmaatjes downloaden die het startmenu terug brachten. Maar waarom moeten we software downloaden van een andere ontwikkelaar om Windows te laten werken zoals dat in eerste instantie had gemoeten?

Maar ik moet het Microsoft inderdaad nageven: Windows 8 is wel stabiel.
In mijn laatste alinea zie je dat ik graag de keuze heb voor de metro interface of een klassieker ogend scherm. Voor gebruikers als mijn moeder zie ik de meerwaarde van die grote kleurige rechthoeken; Zij vindt het intuïtief werken en prettiger dan de traditionele toetsenbord/muis combinatie.

Zelf houd ik overigens ook niet van deze interface en duik dan ook het liefst de commandline in. Maar dat is mijn persoonlijke voorkeur. De meerwaarde van deze keuze vind ik dat een ieder de interface kiest die hij/zij prettig vind.

Ik deel je mening niet dat Microsoft een "Fout" heeft begaan door de introductie van de metro interface. Wat jij bestempeld als een fatsoenlijk standaard startmenu, is subjectief. Ja, er is een hoop kritiek op. Maar er zijn dus ook mensen voor wie het wel heerlijk werkt. No offense btw ;)
Geen "offense" genomen :)
Het is inderdaad allemaal persoonlijke voorkeur. Ik vind het alleen lastig om te begrijpen hoe ze de keuze hebben gemaakt om het standaard systeem op de schop te gooien en er iets voor in de plaats te zetten dat heel anders is maar niet echt effectiever of efficiënter is voor de meeste mensen. En dat meer mensen er zo over denken blijkt ook wel uit het marktaandeel van Windows 8 dat (volgens mij) nog lager is dan Windows Vista. Vandaar dat ik en veel andere mensen het een fout noemen.

Aanpassing: cijfers van februari 2014 laten zien dat Windows 8 en 8.1 ieder een iets groter aandeel hebben dan Windows Vista.

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 16 september 2014 11:13]

Mee eens. Same story here. Tuurlijk is het even wennen - zeker als je wat ouder of minder ervaren bent met computers- , maar als je de moeite neemt om voorbij je eigen vooroordelen te kijken zul je zien dat het best een mooi systeem is.

[Reactie gewijzigd door dwarfangel op 16 september 2014 10:16]

Windows 8.1 beste windows tot nu toe, geen start menu nodig als je handig werkt.
Hopelijk kun je hem nog weghalen in 9
8.1upd1 is idd de beste windows tot nu toe.
Je kan nog terug naar het startscherm zoals te zien in 1 van de video's van de gelekte build. En Microsoft heeft zelf ook al bevestigd dat het startmenu beschikbaar blijft.
Wat is er toch mis met Windows 8.1? Bij mij bevalt die uitstekend, zelfs op mn laptop. Start snel op is veel vlotter dan win 7 op mijn 7 jaar oude laptop. Zelfs de metro omgeving bevalt me. Ondank dat ik veel met linux werk heb ik niks tegen 8.1. Beste OS van Microsoft tot nu toe.
Vind ik dus ook. Op die Metro omgeving na. Vind ik niet mooi, maar smaken verschillen nu eenmaal, gelukkig :)
Ik moet heel eerlijk zijn dat ik als Linux Fanboy erg tevreden ben over windows 7 & 8 en de stabiliteit ervan, grote problemen heb ik nog niet gehad met deze versies als ik er mee moest werken.

Ik vind het wel jammer dat er geen continuïteit meer in zit zoals vroeger, dan hebben we een metro menu dan wordt het weer een start menu... of bijde en de menu's en opties veranderen sinds Windows 7 ook per service pack of grote update zeer regelmatig van locatie.

Ik vind het serieus jammer dan Microsoft nu al van het Metro menu afstapt en terug gaat naar het "oude" startmenu voor desktop.
Ze hebben de gebruikers niet eens een kans gegeven om eraan te wennen en nu zit er weer geen doorlopende lijn in de verschillende versies van windows 9 en dat is jammer.

Ik ga voor een feature stop en een gelijke interface voor alle versies van het OS zoals dat nu met Windows 8 ook is 8-)
Tweede en derde alinea zijn onjuist. Startscherm gaat helemaal niet weg, het wordt een optie.
De Modern UI (Metro) gaat niet weg, wordt eerder uitgebreid (apps in vensters). Er is juist met het nieuwe startmenu een doorlopende lijn te zien...
@Geertdo

I het filmpje dat laatst werd getoond was nog een optie aanwezig om naar het oude Metro stijl start terug te gaan of om voor het nieuwe start menu met metro apps en de oude tekst stijl te kijzen.

Ik heb echter begrepen dat Microsoft het Metro start menu zoals het nu is helemaal wil verwijderen uit de final voor desktops zodat je alleen de nieuwe variant kan gebruiken.

Op tablet en telefoon krijg je echter nog wel het oude Metro stijl menu zonder desktop en dat vind ik jammer, want dan is het niet meer in een lijn.

Het nieuwe menu lijkt me wel leuk, maar het oude was toch ook wel weer flex 8-) en er was niets mis mee...
Ik heb echter begrepen dat Microsoft het Metro start menu zoals het nu is helemaal wil verwijderen uit de final voor desktops zodat je alleen de nieuwe variant kan gebruiken
Alleen voor desktops? Wat is dan de definitie van 'desktop'? Dat het op je bureau staat :?
Het lijkt me heel sterk aangezien de grens tussen desktop en tablet steeds vager wordt.

Toch was er wel iets 'mis' met het oude menu, anders zou ik het niet zelden gebruikt hebben. Ik had genoeg aan snelkoppelingen op taakbalk en bureaublad (en nog steeds). Het navigeren tussen alle menu-items via het startmenu was gewoon traag, vooral als je iets dieper in de structuur moest zijn. Zoeken werkte veel sneller.
http://www.youtube.com/watch?v=d0Xkbxe_f4Y#t=137
Let op: in het jaar 2009 wordt het startmenu al 'the old fashion way' genoemd:
http://www.youtube.com/watch?v=d0Xkbxe_f4Y#t=169
Uhm, in tegendeel, Metro wordt nu nog prominenter in Windows. Het is nu ook de bedoeling dat het op de desktop draait dus je komt er nog meer mee in contact. En dat zal alleen maar meer gebeuren. Microsoft zal waarschijnlijk WinRT gaan gebruiken als basis van veel apps enzo en ook de nieuwe interface voor de desktop (die niet lekte in de build) zou veel met Metro te doen krijgen.
Ik heb altijd het gevoel dat mensen met
"Ik moet heel eerlijk zijn dat ik als * Fanboy" de indruk proberen te wekken dat ze als criticus aangeven dat het andere product wel erg er goed moet zijn.

Vaak blazen ze dan de lof trompet voor het andere produkt.
IMO zou een eerlijke start regel,
"Ik moet heel eerlijk zijn dat ik als Windows Fanboy"
zijn geweest.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 16 september 2014 16:34]

Ik kijk ernaar uit, nieuwe Windows lijkt me op de desktop kant een mooie verbetering te worden, hopelijk bevatten andere branches bij Microsoft ook nog wat verbeteringen aan Metro zelf. Een persoonlijke wens van mij is een flexibeler grid voor het start scherm, zoals we dat hebben op Windows Phone. Ben ook heel nieuwsgierig naar Internet Explorer "Spartan". Ik kan me niet herinneren dat Microsoft ooit 2 versies van IE in een build van Windows heeft gestopt, maar bij de uitgelekte versie blijkt dat wel het geval te zijn (in het startmenu staat een app genaamd "zSparan", wat IE blijkt te zijn).
Vergeet niet dat Microsoft een update naar W8.1 heeft uitgebracht hé. Dat W8 niet zo handig is, weet iedereen, maar W8.1 werkt echt wel handiger dan W7. Alleen jammer dat op nieuwe systemen je eerst 24 of meer uren aan het updaten bent, inclusief een 4Gb wegende 8.1 update... (recent 2 laptops gekocht die ik zo moest updaten... )
Niet zeuren over Windows 8, gebruik het gewoon zoals ik net zoals Windows 7 met de snelheid van Windows 8. Download Classic Start Menu, negeer het tegeltjesscherm en je hebt Windows 7.
Er is weinig mis met Windows 8, behalve dat ze de vergissing gemaakt hebben door te onderschatten hoe gehecht gebruikers waren aan het startmenu. Als je apps pint aan de taakbalk en voor overige apps de (uitstekende) zoekfunctie gebruikt (die er inderdaad wel wat gek uitziet natuurlijk), dan werkt Windows 8 prima. Technisch is W8 echt de beste Windows tot nu denk ik.