Video toont startmenu Windows 9

Er is een video online verschenen die het startmenu in Windows 9 toont. Gebruikers kunnen volgens de video zelf de tiles instellen in het startmenu, maar kunnen er ook voor kiezen om geen tiles in het startmenu te tonen en het startscherm uit Windows 8 te behouden.

De video is gemaakt door de Duitse site WinFuture op basis van dezelfde build waar donderdag screenshots online van verschenen. Die screenshots kwamen van een andere Duitse site. In beeld staat duidelijk dat het gaat om een 'technical preview' van de volgende versie van Windows.

In de video is zichtbaar hoe de gebruiker tiles toevoegt aan en weghaalt uit het startmenu, maar ook is de optie zichtbaar om tiles te gebruiken in het startscherm of in het startmenu. Ook is in de video te zien dat apps in 'Metro'-stijl zich nu gedragen als andere Windows-programma's met eigen taakbalk en niet meer fullscreen of splitscreen hoeven te draaien. De verwachting is dat Microsoft de volgende versie van Windows, met als codenaam Threshold, eind deze maand of begin volgende maand presenteert en in de lente van volgend jaar uitbrengt.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

12-09-2014 • 08:51

291

Reacties (291)

291
267
121
12
1
121
Wijzig sortering
Nu nog een ingebouwde manier om tiles in het startmenu en startscherm zelf aan te maken/aan te passen naar wens en naar ieder programma zonder 3rd party tool.
Ik gebruik nu OblyTile, dus ik kom er wel, maar zou mooi zijn als dat standaard in Windows zit.
Dat websites daar ook maar eens in mee gaan. Zeker een techsite als Tweakers.

Create live tiles for your websites in IE11 Notificaties over replies e.d. rechtstreeks op je Start scherm in Win8.x.

Stiekem kun je zoveel power uit een live tile halen, mits je dat wilt. Ook als website. Helaas doen dat te weinig.
Dit ziet eruit al een goede verbetering tov het huidige "start" menu.
Blijkt toch wel dat ook MS niet ongevoelig is voor kritieken.
In bepaalde gevallen vind ik de livetiles namelijk wel handig.
Ze proberen gewoon af en toe eens wat en ja nu is +/- 50% van de veranderingen die in Win 8 zijn doorgevoerd al geaccepteerd :) En as je nooit wat probeerd veranderd er niks, dus het is iedere keer weer een schok gevolgd door een hoop commentaar maar uiteindelijk...
Het is alleen een beetje hoe ze het doen. Ze hadden ook gelijk je de keuze kunnen geven tussen het oude en het nieuwe. Het word je gewoon gelijk door je strot geduwd door MS en dat is gewoon een beetje jammer. Daarentegen zijn er ook genoeg mensen die nooit wat anders proberen als dat niet gebeurd..
juist uit mijn ervaring blijkt dat mensen nooit willen veranderen, ook niet als het wel degelijk beter is. soms moet je dus dingen "Door hun strot duwen" om het zo maar te zeggen.

maar dan moet je daarna ook kunnen omgaan met de nodige kritiek en daar je voordeel uit halen! en dat lijken ze bij deze te doen.

[Reactie gewijzigd door Proxx op 22 juli 2024 14:41]

Wat voor de één beter is hoeft dat zeker niet voor een ander te zijn. De mogelijkheid om als gebruiker de keuze te maken W7 GUI of de Metro interface had MS al vanaf het begin met Windows 8 moeten implementeren. Wellicht was er dan veel minder aversie tegen. Heel veel mensen willen die keuzevrijheid dan dat het 'door de strot' wordt geduwd.
Maar dat is nu precies het wankele punt: is het wel beter ?

Als je het het mij vraagt: NEE! Het is vooral anders en niet meer dan dat, anders.
Als ze het gas en rempedaal omdraaien in de auto, daar vergelijk ik het mee. Veranderen om het veranderen, niet eens een verbetering.

Voor de duidelijkheid; heb het hier uitsluitend over de desktop GUI.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 22 juli 2024 14:41]

Als ze dat gedaan hadden, had de halve wereld de metro interface direct uitgeschakeld, want brrr nieuw, dus eng. Dan had het nog veel langer geduurd voordat de Modern UI bekend was geworden bij het grote publiek (want geliefd of niet, bekend is het zeker).
Wat ze nu hebben gedaan kan ik toch ook niet echt een positief iets noemen voor MS. Windows 8 heeft het imago van Windows weeral beschadigd waardoor er vele mensen op 7 zijn blijven zitten en een kleine groep is overgestapt naar een ander OS.
Dat was beter geweest dan nu een stap terug. Ze hebben nu ook beide gedaan. Alleen wisselen ze elkaar af, in plaats van parrallel aanbod. En heeft niemand keuze - ik krijg nu weer een oud menu door mn strot...

Keuze was fijn geweest. Ze hadden net als in windows 7 de optie moeten geven voor "klassieke" weergave. En die net iets lelijker maken dan wat anders had gedaan. Wel goed werkbaar en overzichtelijk. Maar geen effects, en moeilijke schermen. Na verloop van tijd zul je zien dat mensen overtuigd worden en zich aanpassen. Nu hebben we eigenlijk "maar" 1 jaar tijd gehad om echt te wennen.

Dan hadden de 'retro-gebruikers' kunnen botvieren op hun windows 98 skin, en de rest van de wereld kan genieten van de kleurrijke pracht en praal van windows 8 /9

[Reactie gewijzigd door dwarfangel op 22 juli 2024 14:41]

Wie ook een besturingssysteem zou maken, het jaren lang nagenoeg hetzelfde zou laten, zou nu ook commentaar hebben gekregen. De beperking in de vrijheid van 'evolutie' van het product zit niet in wat de ontwikkelaar met haar product wil doen, maar in het adaptief vermogen van haar gebruikers. En wij mensen kunnen nu eenmaal slecht tegen veranderingen en spartelen als eerste reactie vaak tegen. 'Het heeft altijd al op een bepaalde manier gewerkt, dus waarom moet het nu anders' en direct de hakken in het zand zetten en met de vinger wijzen dat de grote machtige ontwikkelaar je iets door je 'strot' duwt. Ik heb ook even moeten wennen, maar dat was zo gedaan. Ik heb geen enkele keer de wens gehad om het antieke startmenu terug te willen hebben! Het is ook maar even een kwestie van zelf iets willen doorgronden en adopteren of het van je afzetten en afwijzen. (het schetst een beetje het verschil tussen jonge kinderen die makkelijk, zonder vragen te stellen of vooringenomen te zijn, iets eigen maken terwijl hun ouders daar al moeite mee hebben en opa en oma het maar belachelijk vinden want "dat was er vroeger niet en waarom moet dat nu plots dan zonodig?")

[Reactie gewijzigd door Marc Huizinga op 22 juli 2024 14:41]

Ik vind het ook een hele verbetering en vooral omdat het startmenu daardoor beter aan te passen valt dan in Windows 7. Je kon de content aan de rechterkant niet volledig vrij kiezen en dat moest dan gebeuren via een lompe UI uit het tijdperk van windows 2000.
BTW zou het mogelijk zijn om alle live tiles eraf te halen? Dan krijgt het startmenu meer de functie van een app launcher, wat ik persoonlijk duidelijker vind.
Beide uitvoeren in Powershel als administrator.

Get-AppxPackage | % {if (!($_.IsFramework -or $_.PublisherId -eq "cw5n1h2txyewy")) {$_}} | Remove-AppxPackage

Get-AppXProvisionedPackage -online | Remove-AppxProvisionedPackage –online

Verwijderd niet alle tiles, maar wel al vele 'prul' tiles op 5 minuten. Niet helemaal hetgene wat je wil, maar toch al een verbetering wat maar 5 minuten van je tijd in beslag neemt.


Indien je eerst een backup wil nemen van je start menu heb je volgende 2 bestanden nodig:

%LocalAppData%\Microsoft\Windows\appsFolder.itemdata-ms
%LocalAppData%\Microsoft\Windows\appsFolder.itemdata-ms.bak
Mooi dat alles tegenwoordig stiekem met powershell kan.

Het is al mogelijk om het grootste gedeelte van de software in windows met een package manager te installeren (chocolatey) en met de powershell kun je alle functionaliteit ook naar je hand zetten. Best handig. Eindelijk geen next next next next geklik meer en met de hand uitzetten van o.a. alle AUC waarschuwingen na elke verse installatie.
Unpin from start.
Kan nu ook al, dus zal met het 'W9" startmenu ook wel kunnen.
Gelukkig heb je nog wel de keuze om zelf te kiezen welk menu je gebruikt, ben aardig gewend aan het huidige menu en vind het nu wel beter dan het "start menu"
Kunnen we echt nog kiezen?
Ik dacht dat voor desktops dit menu zou komen en voor tablets/phones/xbox het huidige Windows 8 menu zou blijven.

Zelf vind ik het Windows 8 menu ook een verbetering. Enige dat ik mis is het in kunnen stellen hoeveel tiles ik in de hoogt wil. Zelfs met de registry hacks lukt het me niet om 6 te krijgen op m'n full-hd 14" scherm.
In dit build van dit filmpje is de keuze allesinds aanwezig. Het lijkt me ook lastig om een bepaalde interface te gaan verplichten vanwege de opkomst van convertible apparaten waarbij de ene mense het meer als een desktop/laptop zal gebruiken terwijl een andere dit net meer als tablet wil gebruiken.
Precies. Met name hybrides en laptops met doordraaischerm is beide zeer handig.
Nu ik er aan denk: Scherm in laptop stand -> startmenu, laptop in presentatiestand -> (fullscreen) startscherm. Moet wel te configureren zijn :)
Anoniem: 606804 @Jan_V12 september 2014 09:56
Zoiets hoorde ik ook maar blijkbaar zit het Metro screen er nog steeds in. Godzijdank, want ik gebruik het zelf al regelmatig en vind het best handig. Ik zie zelf ook niet echt een reden om andere versies uit te brengen voor desktops of tablets. Hou het gewoon lekker samen in één os. En laat bijvoorbeeld de fabrikant kiezen of Windows standaard naar Metro of desktop boot. En voeg dat toe als keuzemogelijkheid bij het installeren.. Hoe simpel kan het zijn denk ik dan.
Op mijn tablet vind ik het Metroscherm erg handig, op mijn desktop absoluut niet. Reden is het gebruik van de tablet t.o.v. de computer. Het tablet is iets wat ik pak als ik even iets wil doen. Dan is het handig om gelijk informatie te krijgen en voor touchbediening is zijn de tiles ook ideaal.

Echter op mijn desktop computer blijven gedurende de dag verschillende programma's open. Ik zou het Metroscherm dan ook alleen zie als ik een App wil starten. Apps hebben op de desktop echter geen meerwaarde tegenover gewone desktop programma's, dus is het startmenu en de taakbalk veel handiger.

De implementatie in het startmenu is onzinnig, want wie houdt zijn startmenu nou open? Dan zou het inderdaad veel logischer zijn om de tiles op het bureaublad te kunnen weergeven, dan heb je er echt iets aan op een desktop computer.
Zoals jij het beschrijft is denk ik ook hoe w8 door veel mensen realistisch gebruikt wordt.

Het startmenu is uandig omdat je je programma's (niet apps) goed en overzichtelijk kan organiseren. Vervolgens kom je alleen maar in het startmenu wanneer je een specifiek programma wilt openen (en mssn een keer app).

Het hele idee dat je in w8 je pc opeebs als een tablet gaat gebruiken, dat je alleen nog die fullscreen apps gaat runnen, of meer dan 1-5% van je tijd in het startmenu zit is echt onzin.

Het w8 startmenu heeft enkel in de makkelijkheid en organistie een griot voordeel op het w7 startmenu.
Ik ben dan wel benieuwd wat je er specifiek handig aan vind? Gebruik je ook echt de tiles om informatie te tonen?
Voor desktops kan je kiezen zoals je @2:00 ziet in het filmpje.
Bij tablets waarschijnlijk niet, omdat daar het nieuwe menu wel aardig werkt.
Jammer dat er, zoals het nu lijkt, geen optie komt om het startscherm en de desktop samen te voegen. Live tiles gewoon op je desktop, taakbalk nog zichtbaar, live tiles eventueel ook nog in je start menu. Waarom deze optie niet? Dat lijkt me het perfecte compromis. Zoals te zien in de video is dat heel goed mogelijk zelfs, maar toch kiest Microsoft ervoor om het zo onhandig te doen door het als aparte interface aan te bieden, net als in Windows 8. Jammer.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 406468 op 22 juli 2024 14:41]

Voor jou werkt dat wllicht prettig, maar ik houd juist van een zo leeg mogelijke dekstop, liefst ook nog met een neutrale achtergrond kleur, zodat de openstaande vensters goed afsteken tegen de achtergrond.

Call me boring, maar het wertkt (voor mij!) heel fijn en rustgevend. Mijn meestgebruikte Apps/software staan netjes in het Start scherm, gesorteerd en groepjes. Ik vind het fijn werken zo.
Het is dan ook een optie he, ieder zijn ding. Ik hoopte enkel op de mogelijkheid, niet op de verplichting. ;)
Maar dat levert weer verwarring op. Want gaat een actieve applicatie of app dan over de live tile heen of niet. Krijg je daar weer een discussie over.

De optie zoals in de video te zien is zal 99% tevreden stellen is dus 'iedereen' weer tevreden.
Want gaat een actieve applicatie of app dan over de live tile heen of niet.
Wat bedoel je hier precies mee? Waar ik op doelde was het Start scherm als desktop, optioneel. Icoontjes worden dan, net zoals in Windows 8, als vierkant met icoontje weergegeven naast de 'echte' live tiles van metro apps, in plaats van een mengelmoes van losse icoontjes en vierkante tiles.

Zie het als het Start Scherm van Windows 8, maar dan met de taakbalk en instelbare achtergrondafbeelding. Dat is dan de desktop.
Live tiles gewoon op je desktop, taakbalk nog zichtbaar, live tiles eventueel ook nog in je start menu. Waarom deze optie niet??

Aanzienlijk meer werk? O-)

Je hebt overigens wel al een deel van je opties:
- taalbalk is reeds zichtbaar ook bij de volledig scherm modus van het start-menu.
- live tiles of op 'klassieke' start, of op Windows 8.x stijl. Enkel niet tegelijk.
- desktop achtergrond is zichtbaar in volledig scherm startmenu zodat optisch je al dat effect krijgt.

[Reactie gewijzigd door Armin op 22 juli 2024 14:41]

Helemaal mee eens, mensen zijn gewoon bang voor verandering, ik ben nu gewend aan het start scherm en zou echt niet terug willen naar het klassieke menu.
Heeft niks met 'bang voor verandering' te maken. Het is gewoon achterlijk dat MS bepaald wat mijn workflow is. Een besturingssysteem moet mijn computer bedienen, niet andersom en het moet mij in dienst staan, ook niet andersom.
Niemand houdt je tegen op een oudere versie te blijven zoals Windows 7, je hebt nog altijd de vrijheid wat anders te kiezen, zelf gebruik ik het liefst elementary OS, maar als gamer is windows nog steeds een pré bij de meeste games en ook voor school.
Tja, je bent dan ook vrij om te blijven op Windows 8(.1) natuurlijk. Niemand dwingt je Windows 9 te gebruiken.

Zo kan je heen en weer blijven redeneren maar uiteindelijk komt het er op neer dat het geen relevant argument is.
Mja, de pest is, ik ben systeembeheerder voor een berg klanten in het MKB, en die moeten/gaan uiteindelijk wél allemaal naar Windows 8.1 .. en aangezien ik die moet supporten, moet ik er op z'n minst wel wat vanaf weten ;)
Het is gewoon achterlijk dat MS bepaald wat mijn workflow is

Dat doet elk OS. Toen Windows 95 de startknop introduceerde was er ook veel geklaag en gezucht. En 10+ jaar lang grappen over dat je op start moest drukken om af te sluiten ...

Het werkelijke argument is dat veel desktop gebruikers reuze tevreden waren met het vorige workflow mdoel (zoals opgedrongen door Mirosoft :) ) en dat full screen model niet fijn vinden. Microsoft biedt nu dus de keuze.

Ik zal het bij het full screen model houden, sommigen andere zullen weer terug naar het Windows 7 model gaan. Het nut van tegels in dat klassieke menu ontgaat me een beetje, maar ook dat is gelukkig een keuze.

Op de desktop zou kunnen, maar gezien het widget debacle in Windows Vista kan ik me voorstellen dat men daar niet meteen naar terug gaat. Plus dat implementatie technisch het waarschijnlijk makkelijker is. Immers zomaar de tegels loskoppelen van het startmenu en nu op de desktop draaien, betekent waarschijnlijk meer - veel meer - werk. En elk uur besteed aan dat is een uur niet besteed aan een andere feature ...

Maar laat gerust je mening hoorbaar op de beta formums, want het idee is op zich niet slecht.
Idd, ik ben ook gewend aan het nieuwe menu en indien het goed ingedeeld is werkt het super!
Denk dat deze optie van Microsoft ook de beste keuze is voor beide groepen (nieuwe / oude menu)
Helemaal mee eens. Waar ik het zelf vooral voor gebruik zijn games en programma's die ik niet dagelijks gebruik. Vooral voor games (via Steam) vind ik het enorm handig en ben blij dat het Metro screen niet verdwijnt.

http://i.imgur.com/VEwrjOl.jpg
OT maar probeer SteamTile eens. Super app om spellen uit je steam library met game art in je startmenu te plaatsen. Ik zet zelf altijd de live-tile optie per tile uit omdat het anders een kerstboom aan beweging wordt maar ook statisch ziet het er mooi en rustgevend uit
Voor een app te starten is de metro interface idd makkelijker, maar als je met bestanden zit te werken werkt het gewoon beter met vensters is mijn ervaring.

Ik heb een surface pro, als ik mijn monitor en keybord/mouse erop aansluit gebruik ik het ouderwetse bureaublad, pak ik hem mee in de zetel gebruik ik de metro interface.

Dit ziet er wel goed uit en zal volgens mij een verbetering zijn ten opzichte van de al goede 8.1
Het is vooral wat wennen, maar in principe is het makkelijk te gebruiken en ben je veel sneller bij je gewende opties.
Dat meen je niet? :|

Wat is het nut van 2 snelkoppelingen die echt letterlijk 10 cm van elkaar afstaan? Joepie(!) je kan een grote snelkoppeling naast een kleine zetten. Jeejj...

Bovendien passen al mijn live-tiles die ik nu gebruik niet in dat venster. Ik zie dat ze daarom ervoor hebben gekozen om het startmenu groter te kunnen maken. Dus straks heb ik een schermvullend startmenu. Met links een lijst met alle programma's die ik niet nodig heb? |:(
Jij hebt toch in principe niets te klagen? Als we deze video mogen geloven is de windows 8(.1) startmenu nog hetzelfde beschikbaar.
Daarnaast is deze vernieuwde startmenu er voor mensen als mij die nooit hebben kunnen wennen aan de Win8 startmenu.(welk ik uiteraard heb vervangen door ClassicShell)
Eeeeeehhhh.. heb jij wel het goede filmpje bekeken?

Daar is niets van een 8.1 startscherm (ik noem het bewust even geen "menu" om geen verwarring tussen 8.1 en 9 te creëeren) te zien.

Je ziet de klassieke lijstjes links, en die lijstjes kun je nu naar rechts slepen om een soort kader, dat straks beeldvullend is. Misschien dat jij het verschil niet ziet tussen het "scherm" en "menu", maar dat is vrij duidelijk:

Je kunt ze namelijk niet meer groeperen. Je kunt wel je lijstjes maken, en die zo vaak laten vertakken als je wilt. Maar ik gebruik mijn computer voor vrij veel diverse activiteiten, dus die vertakkingen gingen bij mij vroeger zo diep dat je soms 5 keer moest klikken tot je een programma kon openen. Ja daar had je de desktop voor, maar ik was nu juist blij dat ik in 8.1 een schone desktop had, met alleen een quicklaunch menu.

dat maakte het ook prettiger als klanten gingen meekijken, en oin mijn ogen niet per sé hoeven te zien wat jij op je desktop hebt staan.

Daar hebben ze nu multiple desktops voor, maar die heb ik 13 jaar geleden ook al geïnstalleerd en het werkt gewoon niet fijn. Op een mobiel gaat het nog, omdat je sommige 'bladen' voor een schermvullende widget gebruikt. Maar dat ga ik op mn desktop echt niet doen, en daar moeten ze ook niet op gaan hopen.

Kortom, jij blij dat je terug mag, terwijl jij blijkbaar met je classic shell ook niet zo veel te klagen hebt. Naar mijn idee iig niet tegen dezelfde problemen aan loopt als ik nu.
Ik twijfel of JIJ wel het juiste filmpje gezien hebt. Tegen het einde opent hij gewoon het Win 8 start menu. Ja, de schermvullende menu en niet de nieuwe Win9 menu.
Rare plek voor de shutdown knop - onderin zou ik logischer vinden,.
Dit komt wel weer enigszins in de richting van Windows 7. Maar je blijft helaas de invloeden van een touch besturing (in mijn ogen ongewenst) te veel terug vinden. Zo vindt ik de rekenmachine onnodig groot voor een desktop. Maar goed, er kan nog van alles veranderen. Het is immers een technical preview. Dat is nog verre van het eindproduct.

[Reactie gewijzigd door dEATHfLOWEr op 22 juli 2024 14:41]

Zo vindt ik de rekenmachine onnodig groot voor een desktop. Maar goed, er kan nog van alles veranderen. Het is immers een technical preview. Dat is nog verre van het eindproduct.
Dit was de rekenmachine app. Niet calc.exe die ook gewoon beschikbaar blijft lijkt me zoals in Windows 8.x.
Ik denk niet dat het Microsofts bedoeling is om 2 telmachines in Windows te laten, vroeg of laat zal de Win32 versie het onderspit moeten delven. Daarbij, als je hem te groot vind, maak je het venster gewoon kleiner en tada!
Ik snap het wel. Microsoft wil de Metro/Modern UI Runtime eigenlijk als standaard onderlaag hebben voor applicaties.

Dit zorgt er wel voor dat je alles zo kan porten naar verschillende Windows Platforms. Een hedendaagse oude executable met dll's en verwijzingen naar oude Win32 api's willen ze eigenlijk laten sterven.

Deze overstap is wel gewaagd omdat op dit moment de concurrentie ook met nieuwe Runtime's aan het concurreren zijn en omdat ze beide vanaf 0 beginnen is er een kleine kans dat Microsoft deze boot kan missen en dus ook hun hele Desktop markt om zeep kan helpen.

De Runtime die vooral gevaarlijk is voor Microsoft zijn concurrentie positie is de Android Runtime genaamd ART. Deze gaat straks overal op draaien net zoals Microsoft zijn idee. Dit idee is niet van Microsoft en ook niet van Google... Is gewoon al een oud idee. De tijd dat het nu geaccepteerd gaat kan gaan worden is er nu. En de kleinere apparaten zijn zo krachtig geworden dat ze deze platformen een kans kunnen bieden.

ART gaat straks net zoals ModernUI/Metro Runtime overal op draaien. Het zijn twee concurrerende technologieën. ChromeOS gaat straks ART draaien, telefoons, tablets, TV's, auto's, horloges.....

Wie van de twee gaat de markt veroveren? Het is gewoon een framework battle geworden welke onderlaag gaat winnen. ART is opensource en kan daardoor door iedereen overal gebruikt worden.(zelfs op Windows) Net zoals Chrome Embedded Framework welke in applicaties gewoon gebruikt kan worden voor applicaties.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 145867 op 22 juli 2024 14:41]

Een hedendaagse oude executable met dll's en verwijzingen naar oude Win32 api's willen ze eigenlijk laten sterven
Dat is nog maar de vraag natuurlijk. Dit is zo'n aspect waarbij ik me afvraag hoe ze dat willen gaan doen als de komende Windows versies gewoon 'Windows' willen gaan noemen.

ModernUI/Metro Runtime heet: WinRT (Windows Runtime)
En Microsoft is veel sterker in de zakelijke wereld.
Persoonlijk denk ik, omdat het meer native kan draaien. de Microsoft oplossing de overhand zal hebben.
In Windows 8(1) zitten ook gewoon twee calculators. Calc.exe en de metro versie. Ik zie niet in waarom er eentje zou moeten verdwijnen.

Win32 zal nog in lengte van jaren op Windows draaien.
Nu ze allebei op het bureaublad kunnen draaien is er geen punt om de oude Win32 versie ervan te behouden, en eigenlijk verwacht ik dat Microsoft het logische pad volgt en zeer traag begint met het uit fazeren van Win32 ten gunste van WinRT.
we zullen het meemaken: hopelijk kan je dat soort apps idd dmv skin oid aanpassen aan je schermgrootte.
Ziet er al een stuk beter uit dan de gister getoonde screenshots maar wanneer gaat Microsoft eens van die afschuwelijke (zo lomp en 'zichtbaar') scroll balken af!

Het is dat het verdien model er niet naar is, maar eigenlijk zou MS iedereen met windows 8 en een 'gewone' laptop/pc deze upgrade gratis moeten bieden...

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 22 juli 2024 14:41]

Afschuwelijke scrollbars? Wat stel je dan voor? Ligt het aan het überhaupt aanwezig zijn van scrollbars, of vind je ze gewoon niet mooi vormgegeven? Moet in dit soort gevallen altijd denken aan een gezegde van vroegah: Er is nog nooit een kok gevonden, die koken kan naar alle monden.
Maar goed: Als je de vormgeving van de interface niets vind, kan je altijd Windowblinds proberen.

Verder:
Dat 't startmenu er nu zo uitziet, is natuurlijk geen verassing. We hebben de screenshots al maanden geleden mogen "bewonderen", maar wel leuk om 't nu in de praktijk te zien. Ik zie het wel als toegevoegde waarde en nieuwe-OS-versie-waardig (wat eigenlijk voor het eerst is sinds Windows 7, ook al weet ik nog niet of het een paar honderd euries waard is).
Alleen de calculator vind ik echt spuuglelijk en de mediaplayer is ook geen verbetering. Er zou imho een verschil moeten zijn tussen vormgeving van programma's op tablets en PCs: Die apparaten zijn gewoon niet hetzelfde en om ze wel hetzelfde te behandelen is dom.
scroll balken continu zichtbaar vind ik al 'onnodig', even laten zien en dan (volledig) weg faden zodat men snapt dat er in gescrolled kan worden is al 1 punt (tijdens het scroll kan hij weer terug).

Daarnaast is de scroll balk inderdaad flink dik, in de tijd dat je hem met de muis moest vastgrijpen en slepen omdat er geen scroll wiel is is inmiddels ook wel achterhaald. Je kan een scroll wiel gebruiken, met 2 vingers op je muispad scrollen of met een touchscreen met je vingers hem verplaatsen.

Een scroll balk vind ik tegenwoordig dus meer indicatief dan als interactief element en dat merk ik ook in mijn omgeving waaronder bij mijn (groot)ouders.

En inderdaad, het kan niet iedereen pleasen maar zorg er dan voor dat de kleuren niet zo erg afsteken tegen de rest van het blauw.
Toch zijn er nog voldoende mensen die de scrollbalk vastnemen. Zeker om heel snel ergens door te gaan zonder dat je al het tussenliggende wenst te zien is het vastnemen en verslepen van die balk een enorm goed hulpmiddel.

En ja, dan heb je een balk nodig van iets meer dan enkele pixels om hem vlot en snel te kunnen vastnemen.

Verder zou ik op dit moment nog niet te veel waarde hechten aan het theme. Wacht met oordelen tot de final er is.
Lol, als ze de scoll bars aanpassen naar bv. dunne lijntjes krijgen ze een hele "startmenu geneuzel" weer over hun heen.
De meeste mensen houden niet zo van veranderingen :)
Die scrollbar is echt wel afschuwelijk.
Verder moeten ze de lijn doortrekken en alle icoontjes eens flat maken.
Nu heb je zo een mengelmoes van flat en 3d...

Ik ga dit starmenu niet gebruiken, mijn startscherm is aangepast aan mijn noden.
Overigens ziet het startmenu er in dit filmpje echt slecht uit.
Als ze bovenstaande puntjes oplossen kan ik de overstap nog overwegen.
Dit is nog een vroege versie. Kan nog vanalles aan gebeuren. Vroege versies van Win7 zagen er ook verschrikkelijk uit
Die opmerkingen had ik ook al bij Win 8 maar de iconen bleven ook een mix.
Hopelijk besteden ze hier nu nog wat tijd aan.
De release is nog ver en deze aanpassingen kunnen ook zo goed als geen bugs veroorzaken.
Over die scroll balken ben ik het met je eens. Op de laptop van m'n vriendin draait Ubuntu en daar is het een stuk netter opgelost. Je beweging is hetzelfde (naar rechts toe met muis, klikken en op en neer gaan) maar pas waneer je in de buurt komt, is de scrolbalk te zien.

En als ze toch bezig zijn, verander dan meteen de touchpads zodat die de Apple/Ubuntu manier gebruiken i.p.v. dat virtuele scrollgebied rechts wat de helft van de tijd niet werkt. (ben overigens tevreden win 8 gebruiker, maar dat soort dingen vind ik dat wel weer irritant).
Scrollbar is volledig overbodig en wat van mijn part in zijn geheel verdwijnen.
Ik had begrepen dat ze dat misschien ook gaan doen. Free update voor W8.
Best of both worlds zou ik nu zeggen. Ben zeer benieuwd naar de eerste beta releases..
Ik snap niet wat die rij gekleurde tegeltjes moet in het startmenu?

Als ik die apps ooit wilde openen, dan pin ik ze toch gewoon aan de balk onderaan het scherm?


Ziet er redelijk nuteloos uit.
Ieder natuurlijk zijn smaak maar allemaal die gekleurde tegeltjes op de taakbalk zou echt wel onoverzichtelijk en slordig worden...
Euhm dat is toch hetzelfde met het oude startmenu en de map Programs.
Die gebruikte ik ook niet, alles wat ik vaak gebruikte zat al onderaan gepind.

En misschien zijn die live tiles in het startmenu wel uit te schakelen :)
Door apps op de taakbalk te pinnen kan je ze inderdaad zeer snel openen, maar dan wordt er echter geen live informatie weergegeven.
Dit vind ik persoonlijk zeer handig, bij bijvoorbeeld een weer- of nieuwsapplicatie.
Vooral druk en aandachttrekkend vind ik die tiles extra in het startmenu. Het lijkt erop dat de user het er allemaal uit kan slopen, dat scheelt dan gelukkig. Snelkoppelingen maak ik wel op een minder aanwezige manier, wat je zegt los op de taakbalk of gewoon een heel snelmenu op de taakbalk. Ik hoop wel dat je nog steeds dingen aan het originele startmenu kunt vastpinnen, ipv die tiles gewoon links in die lijst.

Wel jammer dat er geen gadgetbar is geïntegreerd. Tenminste het lijkt er dan op dat het alleen via het startmenu te pinnen is.

Een ander ding wat opvalt is hoe af te sluiten. Huidig in W7 is het nog wel handig om gewoon Windowstoets, 1x rechterpijl en Enter te drukken om af te sluiten. Dat zal vanaf W9 dan een stuk moeilijker gaan als je dat zo ziet.
Ja, want klikken op de Powerknop is erg moeilijk
Wel als er weer extra clicks voor nodig zijn ja. Tenminste ik kan dat niet blind, de pc uitzetten via het toetsenbord kan ik wel blind of ben jij een heldere geest die dat op gevoel kan? :F
Op je taakbalk zitten ze alleen maar in de weg als je dagelijks 10 programma's open hebt staan (vooral als dat ook nog eens met labels is).
Even naar je startmenu is dan een mooi opgeruimde oplossing imo.
Wie is "niemand" dan bij jou?

Het hele bedrijf hier is vrij tevreden met de look and feel van windows 8.1. We zijn veel sneller bij onze gewensde programmas en hebben de mikmak niet die we bij 7 wel hadden, vooral het vervangen van de startbalk heeft het werk veel fijner gemaakt.

Ik vind het jammer dat T.net nu stikt van mensen (no offense naar jou hoor) die altijd spreken alsof ze voor idereen spreken, we zijn allemaal van een ander wereldje.

Zelf ben ik qua gaming ook meer dan tevreden, ik heb tot heden geen sneller werkend OS gehad dan win 8.1, dus 9 ben ik erg benieuwd naar.
Prima als je tevreden bent, ik snap alleen niet hoe je sneller een app kunt starten. Het lijkt me om het even. In Windows 7 zullen veel mensen veel gebruikte programma's pinnen aan de taskbar. Een programma wat daar niet in staat zoek je met start en je begint te typen, zoals in W8 ook kan.

Als ik een app start, vind ik hem binnen 1 seconde, in zowel W7 als W8, dus waar hebben we het in hemelsnaam over.
Op windows 7 werd ik altijd geneigd om gewoon de taakbalk te openen, altijd om de taakbalk te openen. Op een wat complexer systeem waar ook games op zitten, werd het een beetje clusterboel af en toe.

Waarom sneller? Ik vind het fijn om dingen te pinnen op het "start menu" omdat ik anders vaak per ongeluk wat opstart bij de taakbalk. Voor de rest is idd veel gewoon hetzelfde, maar is de besturing ietsjes anders.

Mijn hele punt van deze post was meer dat de vorige poster niet moet spreken voor iedereen, want er zijn meer dan genoeg mensen die w8 een flinke stap vooruit vinden.
Niet meer dan genoeg, anders had Microsoft deze huidige richting niet ingeslagen.
Yep, uiteindelijk beslist de doelgroep wat het bedrijf levert.
Dat kan jij wel zeggen maar bij onze dochter onderneming had ons bedrijf 30 Windows 8 laptops moeten omzetten naar Windows 7 vanwege enorm veel klachten. Wel vreemd dat het bij jou bedrijf dan compleet de andere kant op is. Mensen zijn toch niet zo verschillend?
Welke fabrikant en wat voor problemen heb je het dan over? HP en Dell laptops runnen hier helemaal prima. We hadden ze niet gelijk in de releasetijd van windows 8 gekocht however, zover ik weet zijn ze dan wel op 8.1 en niet 8 zelf.

Mensen zijn heel verschillend, net zoals hun bedrijven.
Het ging er niet om dat het langzaam of snel was. Windows 8 is gewoon snel dat weet iedereen. Het ging meer om dat ze die blokken en dergelijke niet handig vonden en ze gewoon er niet zo lekker mee konden werken. Bij ons was het trouwens geen 8.1 maar 8. Dus misschien is 8.1 een stuk beter voor werknemers te behappen. En ik denk Windows 9 nog beter.
Wij wachten altijd even met een OS, we hadden vista ook overgeslagen.

Als we kijken aar 8.1, de Metro Interface was gewoon uitgeschakeld bij bootup (dus hij slaat dat gewoon over), voor de rest hadden de machines alle nodig programmas op het bureaublad staan en de taakbalk onder. Bij ons gaan de werknemers niet met windows verkenner in de C:\Program Files enzovoort kijken.
Jij wil die tiles niet, andere mensen (zoals ik) wel...

En je kan nu toch kiezen zoals je kan zien in het filmpje? Je bent niet verplicht om tiles te gebruiken.... Neem terug het klassieke start menu en pin geen programma's aan start.
Vergeet ook niet dat we tegenwoordig ook rainmeter kunnen gebruiken..
Spreek voor jezelf!
Als je de video goed bekeken had dan zie je dat je alle eventueel nog aanwezige tiles uit het startmenu kunt verwijderen.
Je boot in de desktopmodus, wie dwingt jou het startscherm met tiles te gebruiken?
Je kan genoeg kiezen.
Tiles zijn juist super handig, geen nood meer om een app op te starten om even te kijken of er iets nieuws is, de Tile ervan houd je gewoon op de hoogte, dus spreek voor jezelf. Daarbij, unpin gewoon alle tegels en je hebt een tegelloos startmenu. Wat is het probleem? Microsoft bied nu keuze, en het is nog niet goed.
Inderdaad, ik hoop dat je al die ondingen er gewoon uit kunt mikken. Dat maakt het allemaal veel te lomp groot, terwijl je daar helemaal niet op zit te wachten.
Je zou de rechterrij natturlijk ook kunnen vullen met de 'systeemtittles'. Net als in Windows 7...
je kan een heel hoop apps gewoon uninstallen en dan zijn ze ook weg, als je geen tiles hebt om te tonen, zie je ze ook niet ;)

ik heb zo'n beetje alles uitgezet en ge-deinstalleerd wat er te deinstalleren viel: als ik mn laptop opstart wil ik sowieso niet dat dat ding eerst allerlei weerberichten, beursinfo, gossip, headlines en andere meuk van het web af gaat plukken. dat doe ik wel op mn tablet of phone...
Kan ook, rmb op betreffende tiles en kiezen voor unpin.
En als je dat op elke tile doet zie je er geen een meer.
Problem solved.
Ik vind de tiles zoals ze die nu hebben gemaakt best handig. Zoals ik w8 heb gebruikt had ik mijn meest gebruikte apps in de startbalk en de rest was gewoon zoeken in een grote stortbak aan matig gesorteerde apps in het startmenu. Hiermee kun je dus een "iets minder vaak gebruikte apps" lijst maken. Zoals je ook al kon vanaf Windows XP, maar dan wat mooier.
Ik vind de opmaak in het menu nog wel bagger... Het lijkt mij ergens obvious dat ze daar nog aan moeten werken, maar Microsoft en design... Het zou zo maar eens kunnen dat dit het word.
Ik als eindgebruiker wil kiezen wat ik wil, ik wil die tiles niet, ik wil dat uit kunnen xetten zodat ik de ervaring beleef zoals op de windows 7.

Is het nou écht zo moeilijk om naar de gebruikers te luisteren en dat " ene " te inplementeren?

( bijvoorbeeld, configratiescherm bij de start, en ga zo maar door)

[Reactie gewijzigd door Probook8979 op 22 juli 2024 14:41]

Is het nou écht zo moeilijk om naar de gebruikers te luisteren
Ja, want DE gebruiker bestaat niet. Iedereen heeft andere wensen.

En wil jij geen tiles, dan kan je ze allemaal unpinnen van het startmenu en heb je enkel nog je lijst over lijkt me.
eindeloos rommelen met instellingen van het Startmenu om de Windows te krijgen die je als eindgebruiker wilt,
Elke eindgebruiker heeft andere wensen. MS probeerd hier een balans in te zoeken. Dat deze niet goed is voor U betekend nog niet dat het een slecht ontwerp is.
waar moet ik dit keer de Folder instellingen nu weer vinden?
Niet, je duwt op de startknop en begint een kernwoord te typen van de instelling die je wenst aan te passen.
halfbakken rechtentoekenning waardoor je als Administrator niet eens zomaar een bestandje op je eigen harddisk mag aanpassen,
En maar goed ook, anders gingen sommige gebruikers weer beginnen klooien met systeembestanden zonder te weten waar ze mee bezig zijn.
achterlijke functies als UAC waar werkelijk geen zinnig mens op zit te wachten,
Helemaal niet achterlijk. Net zoals zowat elk ander besturingssysteem heeft MS eindelijk door dat een gewone gebruiker niet zomaar systeeminstellingen moet aanpassen of zomaar systeembestanden moet kunnen aanpassen. Indien een applicatie dit toch wenst te doen, vraag de gebruiker dan even of dit echt is wat hij wenst en of deze applicatie te vertrouwen is zodat je niet zomaar wat malware vrij spel geeft.

[quote]30 GB nodig voor een besturingssysteem,[.quote]Niet helemaal, 16(32bit) of 20GB(64bit). Niet klein in vergelijking met andere besturingssystemen, deels de schuld van veel legacy meuk die erin blijft zitten net omdat men het OS compatibel wenst te houden met oude software.
Ja, ik wil een nieuwer, veiliger en sneller OS.
Aangezien elke wijziging voor U er al 1 teveel is zou ik deze uitspraak toch echt in twijfel willen trekken.
nee het is nog steeds niet veilig want nog steeds elke week weer een shitload aan nieuwe security updates nodig,
Elke week? Ik wist niet dat jij voor de amerikaanse overheid werkte ... je krijgt enkel nog updates op patchtuesday, 1x per maand en dat is al heel wat jaren zo. Bijkomen merken we nog amper exploits op voor windows op zich (het is ooit anders geweest) en zitten de gaten vandaag vooral in third party tools zoals Flash en Java
Microsoft leert het nooit : een OS is géén webbrowser en zeker geen Shooter die 'vernieuwend moet zijn om de gebruiker te prikkelen'.
Stilstaan is achteruitgaan. Je moet blijven innoveren, vooruit durven gaan en soms risicos nemen.

Misschien ook eens nagaan waarom MS de MUI geinstroduceerd heeft...
"waar moet ik dit keer de Folder instellingen nu weer vinden?"

Niet, je duwt op de startknop en begint een kernwoord te typen van de instelling die je wenst aan te passen.

"Mapopties" dus, maar laat me raden: dit heet vast"Folderopties" in Windows 8.1 en "Mapinstellingen" in 9 ? Het zou me niet verbazen ;)
Snap wat je bedoeld. Belangrijke zaken, zoals instellingen, settings etc zoals in het configuratiescherm, daar moet "men" vooral vanaf blijven. De structuur ervan moet zoveel mogelijk behouden blijven. Net zoals het afsluiten bijv.; totaal geen noodzaak voor geweest om die te verhuizen naar een charmsbar of whatever.

Dat is geen vooruitgang. Dat is erger dan "stilstand". Veranderen om het veranderen, dat is het. Iets "ouds" in een nieuw jasje steken maar als je het dan even draagt denk je, verrek, het lijkt verdomd veel op mijn oude jasje.
Kortom; er is dan geen fatsoelnlijk excuus te verzinnen waarom het dan uberhaupt veranderd(verplaatst) is.

En dan ben je als OS bouwer verkeerd bezig, want laten we wel wezen; een OS is geen mode artikel.
Alleen jammer dat je niet een verticale rij kan maken van kleine icoontjes |:(

wellicht dat het nog komt :P

ben ook wel benieuwd hoe de instellingen nu zijn in windows 9, was imo een ramp in windows 8.
Ik hoop ook dat de indeling van het startscherm flexibeler wordt, zoals dat nu het geval is bij Windows Phone. Daar kan dit wel gewoon...
Een kolom noemen ze dat ook wel ;)
Het is inderdaad mooi dat je straks kunt kiezen hoe je je startmenu wilt hebben.
dus windows 8 stijl of windows 7 stijl gecombineerd met windows 8 stijl :)
Ziet er veel belovend uit.
maar geen volwaardige windows 7 stijl en dus nog niet zoals velen het willen hebben.
Stiekem hoop ik dat ze Aero terug brengen... Aero deed de naam Windows echt een betekenis geven door de doorzichtige vensters die uhm ook op ramen/windows leken.
Ik vind het Windows 8 thema idd niet echt mooi, zeker niet in vergelijking met Windows 7, dat zag en ziet er nog steeds elegant uit.
Ziet er goed uit. Laten we maar hopen dat iedereen blij wordt van deze keuzemogelijkheden.
Het oogt wel nog steeds meer als een W8.2 dan W9.
Ziet er inderdaad uit als een goede verbetering voor mij. Ik verafschuw W8.x heel erg vanwege fullscreen menu. Gelukkig krijgen we een keuze. Dit vind ik persoonlijk nog beter dan het er helemaal weer uit slopen. Mensen kunnen zelf kiezen wat ze liever hebben. De fullscreen blokkendoos of een klein start menu.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.