Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 244 reacties

In de nieuwe Windows-versie Threshold, die ook het nieuwe startmenu met zich meebrengt, verdwijnt volgens een gerucht de charms-bar voor desktopgebruikers. Nu moeten gebruikers naar de rechterbovenkant of -onderkant wijzen met de muis om de bar tevoorschijn te toveren.

Voor gebruikers van tablets met Windows blijft de charms-bar aanwezig, meldt WinBeta, dat niet aangeeft hoe het aan zijn informatie komt. Gebruikers zouden dan niet meer naar de rechterbovenkant of -onderkant moeten wijzen om bij de zoekfunctie, deelfunctionaliteit, apparaatbeheer en het instellingenscherm te komen.

Hoe gebruikers daar dan wel bij komen, is op dit moment nog onduidelijk. Microsoft zou overwegen om de charms helemaal weg te halen, maar sommige apps met de nieuwe Modern UI-interface leunen op charms voor bijvoorbeeld de zoekfunctie en de instellingen van de app zelf. Microsoft zou ook overwegen om de charms toegankelijk te maken via een knop in de titelbalk. Op dit moment kunnen Modern UI-apps niet in een venster worden gedraaid, maar met Threshold zou dat volgens eerdere geruchten wel mogelijk worden.

Het is nog niet precies duidelijk of Windows Threshold een update voor Windows 8.1 zal zijn of dat het gaat om Windows 9. Microsoft zou in ieder geval van plan zijn om de versie in april 2015 uit te brengen.

charms-vervangerGeen screenshot, maar een concept van WinBeta

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (244)

Waar moeten ze uitschakelen dan verstoppen .... :?
Op de Windowsknop linksonderin waar het nu ook al zit?
Op de Windowsknop linksonderin waar het nu ook al zit?
Dan krijg je het Metro Display met tegels, en dat is nou juist wat veel gebruikers tegen het been schopt. Ze vinden het ding onhandig werken. (kan ik me voorstellen). Ze willen het klassieke start-menu gebruik terug voor die knop.
Met rechter muisknop op de huidige startknop kom je ook bij alle genoemde onderdelen zoals het configuratiescherm.
Maar dan moet je met de muis op het bolletje (de faux startknop) klikken met de "verkeerde" knop. Met de startknop op je toetsenbord open je een heel ander gedrocht.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 6 augustus 2014 16:36]

Maar dat 'gedrocht' heeft ook een uitschalenknop. Met beide is het dus: misie volbracht
Windows toets op je keyboard +X = menuutje wat onder je rechtermuisknop zit.
De Windows toets + S = zoeken
Zo zijn er veel meer combinaties, erg handig.
Die je maar net moet weten. Gewoon de windows-toets opent sinds Windows 95 het startmenu. Dat moet zo blijven. Legacy is krachtiger dan je denkt, en om dezelfde reden is in veel applicaties het "save" icoontje nog steeds een diskette ;)
Wat ik me dan afvraag is; waarom verwijderen ze het? Je kunt het ook gewoon een optie maken.

Ik ben zelf een Linux gebruiker en game op Windows. Ik zit sinds windows 8.1 VEEL meer op Windows omdat het een stuk beter is geworden. Maar de kant die Microsoft nu opgaat vind ik compleet tegen mijn visie ingaan want keuze is wat de desktop maakt want je kunt nooit iedereen tevreden krijgen met maar 1 desktop.

De oplossing is simpel. Ga in de richting die microsoft nu gaat (de meerderheid zijn/haar voorkeur) maar laat de overige gebruikers de optie na om bepaalde featured terug te stoppen/weg te halen.

Hieronder zouden de startknop, charms-bar, metro-app-top-bar vallen onder een hoop andere features.
Nee, misschien moet je eens de rechtermuisknop proberen op de Windows knop.

Dan krijg je alle Windows functionaliteiten, van taakbeheer tot schijfbeheer tot opdrachtpomp, configuratiescherm etc. etc.

[Reactie gewijzigd door Brazos op 6 augustus 2014 16:05]

En als ik een document wens te zoeken? Of direct naar mijn geluidsinstellingen wens te gaan? Leuk zo een beperkte lijst, maar die valt in het niets tegenover een dynamisch startmenu waar je alles in terug vind.
dan druk je simpelweg de windows knop, en start je met typen van de documentnaam, of "sound settings". of je dat nu doet via een menu, of via de metro tiles interface, maakt volgens mij niet zo veel uit. Ik gebruikte sinds de search in windows vista begon te werken op die manier al geen startmenu meer. Sterker nog, ik ergerde me dood aan het oude startmenu omdat elk programma dat menu maar vol blijft plempen met allerlei onzinnige shortcuts die ik nooit zal gebruiken.
Hangt puur af van waar je mee bezig bent. Ik weet dat het gaat, maar ik heb daar helemaal geen schermvullend systeem voor nodig dat probeerd om mij ondertussen ook nog te informeren over het recente nieuws, het huidige weer, ... . Allemaal systeembronnen die verspeeld worden en waar ik niets aan heb.

Reeds onder XP maakte ik gebruik van een klein compact zoeksysteem. Ik was dan ook verheugd om te zien dat het in Vista in het startmenu al in zat. Onder linux in KDE gebruik ik gewoon de klauncher, maar dat schermvullend gedrocht in 8 is er voor mij te veel aan.
Rechtermuisknop op de app die je stoort op het startscherm, je kan dan kiezen voor los maken van start, stoppen met flippen, of helemaal verwijderen( er zijn maar een paar Microsoft apps die je niet kan verwijderen maar wel los kan maken van je scherm). Ruimt lekker op...

[Reactie gewijzigd door Six9 op 6 augustus 2014 20:28]

ja leuk, terug naar dos!
Als je een document wenst te zoeken, klik je op het windows vlaggetje en dan begin je direct de naam van het document te typen. Je hoeft nog niet eens de muis te gebruiken. De zoekfunctie is echt enorm uitgebreid en beter in vergelijking tot windows 7.
Daar heb je een knop op je pc/laptop voor toch? Of Alt+F4 als je op de desktop bent.
Ik klap het apparaat meestal gewoon dicht.
Mijn Surface RT tablet gaat vanzelf snel in hybernate
ik doe gewoon shutdown -s -t 00
Daar heb ik een snelkoppeling voor (in xp), maar meestal loop ik gewoon weg. Of duw op de power-off toets die naast mn 3.5¨ floppydrive zit.

Het hoeft helemaal niet te moeilijk.
één 0 overbodig en -f erbij
en ik klik met 2 muis klikken op de uit knop wat is sneller cmd opstarten en dan het geen wat jij intikt of mijn 2 muis klikken....
Waar moeten ze uitschakelen dan verstoppen .... :?
Op dezelfde plek als het nu zit (in 8.1) ? op je startscherm, rechtsboven, naast je username.

Daarnaast kun je ook overwegen de powerbutton op je toetsenbord of die op de PC zelf in te drukken (die laatste gebruik je immers ook om hem aan te zetten)
Onder de Starknop, waar die nu ook al zit ;)
Gewoon 1 keer op je powerknop drukken dat werkt al sinds jaren, bij een laptop alleen even energieschema aanpassen anders gaat die meestal slapen.
En volgens mij staat de uitschakel knop ook in de metro bovenaan.

verder kan je sinds 8.1 ook rechts klikken op de startknop, hier staat nu ook uitschakelen bij.
Alt + F4 werkt ook al sinds zo lang ik mij kan herineren. alleen in 3.11 weet ik dat niet meer zeker.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 6 augustus 2014 16:38]

Gewoon de hardware-knop indrukken waarmee je ook je computer hebt aangezet :-)
Startmenu? Dat ging toch terugkomen heb ik gehoord.
Uhm ... Dat is nooit weg geweest? Uw startscherm is uw vorig startmenu, alleen dit keer is hij groter en dus volledig over het scherm in dit geval. (T zijn alleen de mensen die niet tegen verandering kunnen die beginnen te klagen, en die anti-windowsboys sluiten zich erbij aan zonder er maar iets van te kennen, like always)

Samengevat: Startmenu is niet weg, het is gewoon in een andere vorm.
Je bedoelt, zoals hij al maanden terug is?
De startknop is al maanden terug, het startmenu nog steeds niet.
rechts klikken op startknop en afsluiten kiezen. (8.1)
Dan zet jij em lekker uit. Windows was altijd al goed met bieden van opties, dus voor jou: uitzetten dat ding. Voor mij: ik kan niet zonder.
Windows is nooit goed geweest met het bieden van opties, die moesten externe bedrijven eerst aandragen!!!!!
Dat is juist de kracht.
De standaard interface voldoet voor 90% prima.
Wil je meer dan kan dat al dan niet via 3rd party.
Dit keer regelt microsoft het zelf.
Als je toch niet die oude start menu wil, dan kan je in desktop mode ook vast gewoon naar live tiles.

Persoonlijk vind ik in desktop mode, het oude start menu beduidend fijner.
Je zit immers met een uiterst nauwkeurige muis.
Nou... "Dit keer regelt microsoft het zelf" is wel wat overtrokken. Miscrosoft brengt een basisfunctie terug die ze weggesloopt hebben. En 3rd party tools horen daarvoor simpelweg niet nodig te zijn.
Dan wachten wij toch op TweakUI of ClassicShell ..
Waarom precies? Als je het niet gebruikt, kan je het gewoon uitzetten als ze het er weer instoppen. Dan is de vraag dus gereduceerd tot: waarom zou je anderen iets misgunnen waar je zelf geen last van hebt?

Overigens zit er middels rechtsklikken op de startknop al weer enige tijd een beperkt startmenu in.

Sterker nog, eigenlijk klopt de formulering dat het startmenu weg is, helemaal niet. Het startmenu bestaat sinds de introductie van Windows 8 uit één of meer schermvullende pagina's met tegels en/of iconen. Wat bedoeld wordt, is dat de klassieke vormgeving van het startmenu niet meer gekozen kon worden, behalve door 3rd party software te installeren.

@Werner: het is maar net hoe je het ziet. Jij ziet een beperking, maar feitelijk is het een (inmiddels optioneel) hulpmiddel, een stuk gereedschap dat je oppakt als je er een klusje voor hebt. Dan zou ik zeker onder Windows 8 niet meer van een beperking willen spreken, maar van een mogelijkheid, of een van de mogelijkheden.

@Blokker_1999: Een menu is een soort van lijst waaruit je kunt kiezen. Bij een restaurant is dat ook papiervullend ;) Vroeger had je MS-DOS menuprogramma'tjes die ook nog wel eens een schermvullende keuzelijst toonden waarna je met een toetsaanslag voor een programma kon kiezen.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 8 augustus 2014 04:34]

Maar als het schermvullend is, dan is het geen menu meer maar een echte app launcher zoals op mobiele apparaten.
Dat menuutje onder de rechtermuisknop zit er al sinds het begin van Windows 8.
Neen, hopelijk komt hij terug en laat ons hopen dat MS eindelijk de keuze zal laten aan de gebruiker in plaats van iets op te dringen aan die gebruiker.
laten we dan meteen pleiten voor de auto met vierkante wielen want ronde wielen zijn ook ouderwets. Niet elke verandering is een verbetering.
Dat is een vergelijking van niks natuurlijk. Kun je met vierkante wielen rijden? Nee. Kun je met het nieuwe Start Scherm hetzelfde als met het ouderwetse Start Menu? Ja, alleen op een wat andere manier. En dat willen veel mensen niet proberen/doen/geloven. Ik vind het wel een verbetering want je hebt meer vrijheid om je eigen indeling te maken en natuurlijk de Active Tiles/Apps.
Ander voorbeeld: We gaan een auto (OS) maken die ook op spoorrails (tablets) moet kunnen werken. Daarom gaan we de rubber wielen (start menu) die perfect zijn voor gebruik op de weg (device met muis zonder touchscreen) vervangen door trein wielen (startscherm) die eigenlijk alleen bruikbaar zijn op rails (tablets & touch screen devices). Bij het rijden op de weg heb je dan maar wat minder comfort en stilte, maar daar moet je maar me leren leven als je per se nog op de weg wilt rijden...

Start Scherm is gewoon niet werkbaar met de muis en mist het gemak van het start menu. Start scherm is eigenlijk alleen bruikbaar met touch, net als die idiote "Modern UI" schermen. Allemaal leuk fancy tablet dingetjes die je op een PC niet wilt. Daar tegenover werkt een start menu voor geen meter op een tablet, dus de keuzes zijn in die zin wel begrijpelijk.

Ben blij dat MS meer en meer terugkomt van de foute keuze om één UI te willen hebben die zowel met touch als met muis werkt. Heeft niks met moderniseren te maken, of willen blijven bij het oude, maar puur met verschillende gebruikservaring afhankelijk van de gekozen bedieningsstijl.
Dat het startscherm 'gewoon niet werkbaar is met de muis' is onzin. Je kan het persoonlijk onhandig vinden, maar dat is iets heel anders. Ik kan er in ieder geval prima mee overweg, door de scrollknop te gebruiken om zijwaarts te bewegen (alle apps, programma's en shortcuts bij elkaar nemen namelijk meer ruimte in dan op binnen een scherm past bij mij) en dan is is het juist sneller dan het startmenu in Windows 7 (zoals op mijn laptop). Dit omdat ik zo in één klik kan doen wat ik wil, waar bij Windows 7 daar vaak drie voor nodig zijn.
Ik zie niet echt in waarom je de zo grote hoeveelheid informatie die je mogelijkerwijs zou kunnen aanbieden (moderne schermen zijn vrij groot) in zo'n klein gebied als het startmenu zou willen proppen. Dat vind ik dan wel fijn aan Windows 8: in een oogopslag veel meer informatie ter beschikking door de Live Tiles.
Neemt niet weg dat Microsoft de keuze had moeten geven aan de klant: oud of nieuw jasje. Maarja, Microsoft legt nou eenmaal graag zijn wil op.
Dan gebruik je het startmenu verkeerd. Ik moet op mijn werk jammer genoeg met Windows 8 werken. Het startscherm daar gebruik ik nauwelijks tot nooit, het duurt gewoon te lang om het juiste icoon terug te vinden (dat tile-scherm heb ik uitgeschakeld).

In Windows 7 duw ik op de startknop, typ "wo" in, duw gelijk op enter, en Word start op. Akkoord dit gaat in Windows 8 ook, maar dan floept er tussendoor wel eerst een full screen startmenu op het scherm
(op F3 of Windows + F duwen vind ik niet zo handig).
Ik zie nog steeds het probleem niet. Charms of niet. Zal heus wel een keuze zijn die in te stellen is.
Nu met Win8.1 geen enkel struikelblok meer gevonden. Gewoon laten opstarten direct naar bureaublad en de meest gebruikte programma's vastpinnen op de taakbalk. Elke poweruser heeft m.i. weinig meer te klagen en laten we eerlijk zijn: af en toe een app is ook wel grappig.
Windows toets + Q, W of F blijft net als bij veel andere sneltoetscombinaties in mijn vingers zitten.

Als ik op het punt sta in een zoekbalk iets in te tikken dan maakt het qua tijd niet uit of het een of twee toetsen nodig zijn om het zoekvenster te starten.

Het startmenu gebruikte ik al lange tijd niet meer gewoonweg omdat ik weet welke programma's ik opstart en de eerste drie letters daarvan intikken is afdoende en sneller dan het ook maar ergens met de muis naartoe te navigeren.

Ook is het gebruik van diverse programma's verminderd sinds de browser zo veel taken heeft overgenomen (Outlook, msn, nieuws, media, muziek). Deze heeft dus ook een vaste plek op de taakbalk als een van de weinige programma's.

Deze mening is puur persoonlijk, maar mijn werkflow is niet gehinderd sinds windows 8 en de extra snelheid van het OS blijf ik een grote plus vinden.

Een startknop en startmenu maakt het voor mij alleen maar rommeliger.

Ik zou daarom ook willen dat ik de startknop kan verwijderen (waarom zijn zaken in windows door de gebruiker niet makkelijk zelf aan te passen?) Ik heb aan de hoek of twee windows toetsen genoeg om eraan te komen.

En voor de Lenovo Thinkpad Yoga mag dat tablet UI er best wezen.
Ik zou daarom ook willen dat ik de startknop kan verwijderen
Voor VMs is die startknop retehandig, aangezien het, vooral als je ze niet full-screen draait vrij lastig is om de muis in de linkeronderhoek te krijgen zonder dat je het venster verlaat, en de Windows toets werkt ook niet altijd zoals je het zou willen in bepaalde RDP software.
Dan gebruik je het startscherm verkeerd:

Optie 1:
Je maakt gebruik van Tiles die je in overzichtelijke kolommen plaatst met duidelijke headers. Je krijgt dan een visuele weergave van je programma's. Door te scrollen, kun je makkelijk bij al je Tiles komen. Dit scheelt meer tijd dan wanneer je bij het startmenu elke keer moet wachten tot er weer eens een mapje openklapt voordat je visueel een programma kunt aanklikken.

Optie 2:
En deze optie is ook al sneller dan de Windows 7 versie. Op het startscherm begin je te typen: "No" en als je op enter druk wordt Notepad++ opgestart. Dus je hoeft niet eens je startknop in te drukken om snel bij je programma te komen.

Wat Microsoft had moeten doen was het startscherm en de desktop combineren. Het switchen tussen de twee maakt het lastig. Maar een startscherm met daaronder een app-bar zou de mensen de kans geven om te wennen aan de nieuwe situatie in een semi-vertrouwde omgeving.
Optie twee is alleen sneller als je direct op je startscherm zit, ben je iets anders aan het doen dan moet je alsnog eerst op de windows toets drukken. Net zo snel dus.

Optie een gaat voor sommige mensen misschien wel op, maar voor 90% gok ik niet. Ik weet niet of ik een power user ben, maar gemiddeld hoef ik niet meer dan een programma of 8 snel te kunnen openen. Daar functioneerd zelfs de taakbalk voor. Minder vaak gebruikte tools pin ik in het startmenu.

Het grootste probleem vind ik dat je uit je werkomgeving moet om iets anders te kunnen openen. Het verstoord je workflow.
in Windows ga ga j naar dat tegelscherm en tik gewoon in wat je zoekt zonder op extra knoppen te hoeven drukken.
Of net hetzelfde als bij W7, je drukt op de Windows-toets en begint te typen. Alleen verschijnen in W8 dan de tegels ipv het startmenu..
Wat is het verschil?
Dat er een full screen start- of tegelscherm over alles komt. Alles wat ik wil is een miniem zoekvenstertje als ik op de windowsknop op mijn klavier duw. Geen windows + Q, geen F3, geen windows + F, dat werkt te traag in vergelijking met enkel de windows-knop. Ik hoef de rest van het windows 7 startmenu niet eens, laat staan het full screen windows 8 menu. Enkel handig voor als je de naam van een programma niet meer weet. Of voor tablets uiteraard, maar daar gaat het niet over.
Ik gebruik het startmenu niet verkeerd, die zoekfunctie gebruik ik ook af en toe - zowel in Windows 8 als 7. Ik weet niet altijd de exacte naam van het programma dus dan heeft zoeken niet zo heel veel zin (meer zin bij 8 dan bij 7). In Windows 8 zit een uitegbreidere zoekfunctie dus ik zie in dat opzicht je probleem niet.
En dat het te lang duurt om iets te vinden op het startscherm betekent gewoon dat je het zelf niet fatsoenlijk ingedeeld heb, het startscherm kan je veel meer naar je hand zetten dan het startmenu.
Voor alleen de zoekfunctie is een volledig scherm natuurlijk niet logisch, daarom is het ook fout dat Microsoft niet de keuze aan de gebruiker heeft gelaten, maar dat hebben ze dan ook duidelijk in de portemonnee gemerkt (en terecht). Neemt niet weg dat ik een deel van je klachten over 8 onterecht vind.
edit: de suggestie van r_acker vindt ik best goed. Wat dat betreft denk ik dat Microsoft de interface veel meer aanpasbaar had moeten maken. Bijvoorbeeld dat je kan kiezen tussen een aantal 'indelingen' van de interface, die zelf ook weer wat aangepast kunnen worden.

[Reactie gewijzigd door Freefrag op 7 augustus 2014 13:14]

Het is toch ook niet alleen het start menu, het zijn die irritante hot corners die steeds over je scherm floepen als je per ongeluk de hoek induikt, het is de metro interface en ja het is ook het start menu en zo zijn er nog tig andere dingen waardoor Windows 8 gewoon niet prettig is om mee te werken op de desktop. Het is echt niet alleen het start menu, als de rest wel goed was had iedereen dat wel voor lief genomen en start8 geinstalleerd.

En ja je kunt het eindeloos tweaken dat geloof ik vast maar als ik Windows 7 installeer werkt alles gewoon prima out of the box en hoef ik behalve de achtergrond op zwart te zetten niks meer te tweaken.

Windows 8 is voor tablets gemaakt en naar de PC ''geport'', Windows 7 is voor desktops gemaakt en dat merk je aan alles. En ja ik heb ermee gewerkt, ik heb privé zelfs een W8 licentie gekocht voor 140 euro :'( maar er valt gewoon niet mee te werken ;(

Microsoft dacht waarschijnlijk als we het maar lang genoeg volhouden stapt iedereen uiteindelijk wel over, oef dat was wel een miscalculatie, iedereen blijft gewoon lekker op 7 zitten tot 9 er is.
Probeer eens Windows + Q vriend...
Oneens. Op zowel W7 als 8 doe ik precies hetzelfde: Windows toets, intikken en uitvoeren. Dat je echter in een ander scherm komt, in plaats van hetzelfde scherm met een klein veldje erboven, stoort mij niet. Bovendien vind ik het heerlijk dat mijn besturingssysteem hetzelfde werkt op mijn desktop, laptop én tablet, zo hoef ik nooit om te denken als ik op een ander apparaat werk.
Wederom een voorbeeld dat auto-vergelijkingen niet goed werken.

Die startknop is er aanvankelijk alleen maar ingekomen omdat er ruimtegebrek was op de taakbalk. Je had in Windows Vista en daarvoor tijdens een drukke sessie zomaar je hele taakbalk vol staan met wordvensters en browservensters. Nu is dat niet meer zo door verschillende oplossingen. Het idee is daarmee dat die taakbalk dan ook niet nodig is, omdat je alle snelkoppelingen die je uit de startknop gebruikt in principe ook op de taalbalk kan zetten of het bureaublad.

Die banden op een auto zijn een noodzaak, die startknop is gewoon een gewenning. Bij MS hebben ze een keus gemaakt om te proberen mensen ergens anders aan te laten wennen. Aangezien het zo'n centraal onderdeel was geworden, was dit een rare keus. Ze hadden het als optie moeten maken aanbieden.
Nee. Banden zijn geen noodzaak. De wielen zijn een noodzaak. Hetgeen om die wielen zit is afhankelijk van hoe je de auto gebruikt. En op basis van het gebruik kies je de beste optie? Waarom zou dat in windows niet zo kunnen zijn? Op een touchscreen gebruik je de voor de touchscreen geoptimaliseerde manier, met een muis gebruik je de voor de muis geoptimaliseerde manier.

Ik weet niet hoeveel programma's jij gebruikt, maar ik gebruik heel wat meer dan dat er op de taakbalk passen. In plaats van een duidelijke indeling wordt ik nu in Windows 8 gedwongen een verticaal scrollend startscherm te gebruiken (de optie om horizontaal te scrollen zou al een hele verbetering zijn) met ruimteverslindede charms (mijn muispijl is iets scherper dan een vinger), die hetgeen ik mee bezig ben verbergt. Staat een applicatie niet in het startscherm moet ik door naar de appslijst, waar alles op 1 pagina staat. Leuk voor een telefoon, waar een startmenu niet past, maar voor een PC gewoon onzin.

De reden voor het ontstaan van het start menu heeft niks met de discussie te maken. Weet je hoeveel goede uitvindingen er gedaan zijn terwijl men op zoek was naar heel iets anders?
Goeie bewoording. Maar laatst stond op tweakers toch n artikel waarin te zien was dat t startmenu weer terugkwam maar dan als n soort Windows Phone startscherm met livetiles enzo dat zag er wel goed uit.
Alsnog appels met peren!
Met vierkante wielen kan je zeker rijden, je moet dan wel de weg aanpassen. Zie: https://www.youtube.com/watch?v=LgbWu8zJubo
Dat is een vergelijking van niks natuurlijk. Kun je met vierkante wielen rijden? Nee. Kun je met het nieuwe Start Scherm hetzelfde als met het ouderwetse Start Menu? Ja, alleen op een wat andere manier.
Ik vind het anders een prima vergelijking.
Kan je met vierkante wielen rijden? Ja. Het gaat alleen met heel veel hakken en stoten.

Kan je met het nieuwe start Scherm het zelfde als met het oudewetse startmenu? Ja. Alleen gaat het met heel veel hakken en stoten.

Alles kost nu meer moeite om terug te vinden en op te starten.
Ik werk al sinds het begin met W8 maar nog steeds vind ik het minder efficiënt werken dan het klassieke startmenu. (ondanks dat ik het op grafisch vlak een grote verbetering vind)

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 7 augustus 2014 07:24]

Het startmenu is voor de overgrote meerderheid van de gebruikers de manier om te werken. Het nieuwe tegeltjesbehang is voor de meesten NIET te gebruiken, want te onhandig, al kun je dan zelf aanpassen. Men wil out of the box de JUISTE functionaliteit, en geen gepriegel.
Omdat een enkeling daar anders over denkt, heeft die enkeling nog geen gelijk.
Nu verhef je zelf je eigen mening naar de mening van 'de overgrote meerderheid'.
Ik zie juist dat slechts een paar mensen iedere keer luidkeels hun afkeer spuit van alles wat met Win8 te maken heeft. De overgrote meerderheid zegt juist dat het na wat gewenning allemaal wel meevalt, of zegt er helemaal niets over.
En ja, alle nieuwe dingen hebben in het begin gewenning nodig, dat is geen minpunt.

Off-topic terzijde: En sommige dingen wennen heel snel! Ik gebruik al jarenlang tablets en telefoons met Android en kan ze inmiddels blindelings in mijn slaap bedienen. Na één dag werken op een Surface RT tablet merkte ik dat ik de gestures om apps te wisselen en te sluiten ook op mijn Android telefoon en tablet wilde toepassen.
Verandering is een feit. Verbetering is een mening. En meningen zijn er in vele smaken.
1985, TOS/GEM :) :

toastytech.com/guis/tosabout.png

gedownmod? dit is wel relevant voor het topic, hiermee laat ik zien hoe lang deze interface wel niet gebruikt wordt.

hoe zit dat met het modden hier, begint irritant te worden steeds gedownmod te worden.

[Reactie gewijzigd door 610862 op 6 augustus 2014 16:31]

Ook daar had je geen start menu, maar gewoon foldertjes met pictogrammen. Toen het startmenu werd geinterseerd lachte iedereen Microsoft uit dat je start moest drukken om te "stoppen". Ook dat alles nu in menutjes stond en dat er een aparte toets op je toetsenbord kwam.

Nu houden zo angstvallig vast aan het lijstjes debacle dat je er wat misselijk van word.
Ook hier leg je mensen de woorden in de mond. Generaliseer je. Zo hoeft van mij de UI helemaal geen exacte kopie van Win7 UI te zijn. Nooit beweerd ook. De Windows 7 UI zou gewoon kunnen evolueren, er is genoeg potentie voor verbetering. Maar dan idd wel met het bewezen, desktop concept; met muis en tobo als uitgangspunt en niet een touchscreen, die vrijwel nul van de desktop gebruikers NU heeft.
Het feit dat iets al lang gebruikt wordt geeft meestal aan dat het werkt. Jouw reactie op het feit dat men het duidelijk niet met je eens is, geeft aan dat je een beetje buiten de werkelijkheid staat.
Als je alleen gaat veranderen omdat het al oud is, ben je verkeerd bezig. Veranderen doe je alleen als daar een duidelijke reden voor is.
Een goede reden is ook dat het al een tijd niet verandert is.
Ik erger me vaak aan recensies van goede programma's die worden afgeserveerd met de mededeling dat de interface 'gedateerd' is. De huidige consument eist dat iets nieuws er anders uitziet, anders voelt hij zich bekocht. Iets nieuws dat er hetzelfde uitziet en hetzelfde werkt als het oude, wordt ouderwets gevonden. Daarom zijn fabrikanten gedwongen om telkens het uiterlijk en de werking van hun producten aan te passen.
Tegenstanders schreeuwen het hardst en vallen daardoor meer op dan de voorstanders, die tevreden in stilte doorwerken. Nu heeft Win8 iets meer tegenstanders dan gebruikelijk bij dit soort wijzigingen (misschien ook omdat Microsoft een vrij luidruchtige groep tegenstanders heeft die alles dat Microsoft doet bekritiseert).
Wat een generalisatie en je krijgt er nog bonuspunten voor ook. (laatste zin).

Als iets echt goed is word dat vanzelf beloond, de Modern UI word niet echt beloond; vele mensen zien het gewoon niet zitten. Heeft niets met anti-MS gevoelens te maken. Mij hoor je bijv. ook niet roepen dat iedereen op linux-achtigen of iets anders moet overstappen.

Verzet me wel tegenover generaliserende personen, die kortzichtige uitpsraken doen.
Verzet me wel tegenover generaliserende personen, die kortzichtige uitpsraken doen.
Ik ook. En dan vooral tegen mensen die denken dat hun persoonlijke grieven tegen Win8 door iedereen gedeeld worden. Natuurlijk, er is de nodige weerstand tegen de veranderingen in Windows. Maar wanneer het inderdaad zo'n f*ck OS is geworden als een handjevol mensen hier wil doen geloven, dan zou er een storm van protest zijn uitgebroke. Niet zoals nu een klein briesje vanuit de zijlijn.
Zeker bij 8.0 was het niet goed genoeg voor mij, en met mij vele anderen. Je onderschat de aantallen die Win 8 in beginsel niet beviel. Dat is mijn indruk. Nu, met 8.1 is het wat beter maar nog steeds heb je geen volwaardig startmenu.

Klein briesje zeg je, wederom een bewijs dat je het zwaar onderschat. Windows 8 is hard afgerekend door velen met name op de Modern UI.
MS is niet voor niets overstag gegaan.
Doe zoals ik, negeer de mod scores. Ik kijk nooit naar de score die ik haal
Het zou mooier zijn als je precies kon zie wie er een moderatie gegeven heeft. Net als bij Google Plus en Facebook likes. Kan je tenminste uit je eigen hoofd wat nuances aanbrengen.

Waarom implementeert Tweakers dit niet? Krijgen mensen ook wat meer verantwoordelijkheids-gevoel voor hun plusjes of minnetjes.
mjah, veel mensen zijn nogal gul met hun -1's de laatste tijd.

(deze post zou trouwens een 0 waard zijn)

[Reactie gewijzigd door haarbal op 6 augustus 2014 16:56]

De wet van de remmende voorsprong. Te ver vooruitlopen remt gewoon af.

Ja het nieuwe menu werkt geweldig. Maar het ziet er gewoon anders uit.
En net als een andere taal is een andere interface een cultuurschok.
Daar kan (en wil) een standaard gebruiker gewoon niet aan wennen.

Wat volgens mij het probleem is geworden zijn alle bokkesprongen met Windows 8.
De ene wijziging en aanpassing naast het andere maakt het ook nog lastiger.

Als Microsoft de mensen begeleid had en duidelijk gecommuniceerd had was volgens mij de acceptatie van Windows 8 een stuk beter geweest.

Maar bot een nieuwe GUI en benadering in de markt gooien werkt alleen bij tweakers. Niet bij het mainstream publiek.

Naast de tergend langzame migratie van XP naar iets nieuws is dit dus weer het andere uiterste.
Laten we hopen dat Microsoft nu het balans vindt van overstappen.

Een systeem zoals Ubuntu en haar update schema werkt bijvoorbeeld perfect.
Misschien iets voor Microsoft???
Het ziet er niet alleen anders uit, het werkt ook anders. Je maakt meer meters met je muisaanwijzer, naar de hoeken, naar de tegels etc. Dat is slechts 1 vb waarom het anders is en wellicht zelfs ietwat onhandiger.
Zo zijn er meer voorbeelden, die aantonen dat de Modern UI meer is dan alleen "er anders uitzien".
Start menu is veel ouder dan Windows 95 hoor, het is enkel toen dat MS het voor het eerst heeft meegeleverd.

Maar geef mij dan eens de meerwaarde van de modern UI app launcher? Die grote tegels hebben namelijk ook nadelen en niet enkel voordelen. Zo moet ik veel meer met mijn muis bewegen als ik er gebruik van wens te maken. Live tiles zorgen dan weer voor afleiding die niet altijd noodzakelijk is (zeker in een professionele omgeving) en de Modern UI met al zijn kleuren vloekt bij de desktop die ze net zo sober mogelijk willen maken.

Neen, geef mij maar een klein, compact start menu waar ik even snel mee kan werken maar dat voor minder afleiding zorgt en minder systeembronnen in beslag neemt.
Een start menu met "LIJSTJES" die recursief zijn is helemaal niet sneller/minder systeem intensief. Dat is een illusie. Verder kan je de tiles zo klein maken als je wilt. Maar waarom gebruik je je muis uberhaubt? ZOEKFUNCTIE! Eerste 2 a 3 letters typen, op enter rammen en JOUSEN MAAR!
Waarom overspringen naar een full screen schern als je dmv het toetsenbord navigeert ? Dat heeft imo uitsluitend nadelen.
Waarom? Sommige dingen zijn sneller met de muis. Jump lists waren zo verdomd handig in Windows 7 en zijn in 8 spijtig genoeg weer verdwenen. Bijkomend, als je hand reeds op je muis rust dan kan het soms sneller met de muis dan met het toetsenbord.
Sorry windows 8 en windows 8.1 hebben nog steeds jumplists.. Heb je uberhaupt wel Windows 8 gebruikt of bleer je gewoon mee met de menigte?
Dan maak toch alleen kleine tegeltje van alleen desktop- programma's op je startscherm, doe je er nog wat linkjes bij naar verkenner en configuratiescherm en walla je hebt je oude startmenu terug zonder flippende tegels (wat je ook kan instellen). Het is voor het overzicht wel fullscreen, maar als het goed is ben je maar een paar seconden op je startmenu om iets te starten dus zo erg is dat niet.

[Reactie gewijzigd door Six9 op 6 augustus 2014 20:16]

Sorry ik ben maar een simpele ziel. Wie weet als we allemaal walla gaan gebruiken komt het misschien in de dikke van Dale. Het gaat er om dat mensen hun expressie kunnen tonen, dit kan in de vorm van taal. Je kunt hier als een taal-nazi op reageren of je kan gewoon proberen te begrijpen wat er bedoeld wordt.
Wat een onzin argument. Startmenu is een prima uitvinding. Waarom moet dat per se veranderd? Waarom hebben sommige mensen het idee dat alles altijd veranderd moet worden? Nieuw is niet altijd beter.
Het stenen wiel was ook een prima uitvinding... Wat probeer je te zeggen?
appels en peren jij |:(
dat iets nieuw is betekent niet dat het bij voorbaat beter is }:O

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 7 augustus 2014 10:30]

Hoe is het hebben van een startmenu een "beperking"? Wat wordt er precies door "beperkt"?
Waarom niet via een hardware knop zoals tablets/smarthphones? Het kan eigenlijk nu al, maar niemand is zo dom.
Dan ben ik dom zeker ;)

Ik stel de uitknop op al mijn en alle door mij geleverde apparaten zo in dat hij het apparaat op een nette manier uitzet. In principe kan dat qua hardwareondersteuning al sinds de invoering van het ATX-formaat midden jaren '90, maar bij Windows ging het pas helemaal altijd goed vanaf Windows XP.
Uitschakelen staat op het start/metromenu in de rechter bovenhoek naast je account-afbeelding (sinds Windows 8.1 update 1) en je kan rechtsklikken op de Windows-knop op taakbalk (sinds Windows 8.1). Genoeg mogelijkheden dus.

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 6 augustus 2014 15:24]

Wanneer je links onder in de hoek rechter muisklik doet staat er al uitschakelen, en als je op de windows toets drukt, of op de startknop drukt staat uitschakelen rechts boven ook.
Je moet met je muis in de vorm van het uitschakel logo over het scherm bewegen. Dit is een nog niet bevestigt gerucht.
Die is er nog steeds. Net als in Windows 7. alleen dan rechts ipv links klikken.
Je volgende retorische vraag is?

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 6 augustus 2014 18:31]

De shutdown button zit al tijden gewoon in het Modern UI Start menu naast de zoekbutton... Rechtsbovenin het scherm ;)
Waar moeten ze uitschakelen dan verstoppen .... :?
Rechtermuisknop op de startknop.
Godzijdank. Op mijn laptop met touchpad is die charmsbar namelijk vresleijk irritant. Als ik ook maar een beetje van rechts naar het midden veeg, popt die bar tevoorschijn. Dat gebeurt zo vaak dat ik me er gruwelijk aan stoor. En het is niet uit te zetten. Ik hang er vaak uit pure frustratie een muis aan...
TAAKBALK / Eigenschappen / mapje Navigatie / Charmsbar vinkje aan of uitzetten..

Dit kan al helpen hoor
Klopt, staat al uit, maar dat veranderd niets aan het van rechts naar links swipen...
Jammer maar het is vooral en voornamelijk voor desktopgebruikers dat de charms verdwijnen. Overigens zul je er met de muis net zoveel last van ondervinden op een laptop, vrees ik.
In de driver van je touchpad kan je dit soort functies ook uitzetten hoor. Evenals van links naar rechts slepen om de laatst geopende app te openen

Configuratiescherm > muis
Nergens iets van te vinden in mijn pad driver. Of in het Muis eigenschappen. Het is echt iets van Windows, niet van een driver of iets dergelijks.

Ik heb het dus over deze charms bar: http://www.windowstutor.c...res-explained-795x350.jpg

edit: Eindelijk uit weten te schakelen.In mijn ELAN driver was de optie om swipes in of uit te schakelen dus verborgen :( Heb dus het Registry moeten aanpassen om de optie zichtbaar te maken om het zo uit te kunnen schakelen.

[Reactie gewijzigd door Jeroenimoes op 7 augustus 2014 23:48]

Zo zie je maar, er is een hoop mogelijk met Windows ;)
Ik dacht eerst even, wat is een charms bar? :P Maar dat is dus dat gruwelijk irritante ding dat naar voren komt als ik per ongelijk in de hoek zit met mn muis (Bv om het bureaublad te weergeven) of als ik van rechts naar links veeg op mn touchpad :/

Was er maar een optie om hem uit te zetten heb ik heel vaak gedacht, maar blijkbaar heeft MS het licht gezien :D Kan niet wachten tot deze update.
TAAKBALK / Eigenschappen / mapje Navigatie / Charmsbar vinkje aan of uitzetten..

gr. John
Staat al uit, daarmee zet je de rechter bovenhoek uit, maar het gaat nou juist om de rechter onder hoek. Iig bedankt voor het meedenken :)
Veel users hebben toch aal een app als Classic Shell op hun computer staan om het Start menu aan te passen, daarmee is de Charms bar ook uit te schakelen :)
Aha, daar zit inderdaad een optie om de hoek uit te zetten :D Thanks, nu nog iets vinden voor het touchpad, daar staat alles wat maar uit kan staan al uit namelijk :/
same here, gebruik hem nooit, als je per se iets zonder de zoekfunctie wil starten kan je gewoon rechtermuis op de startknop doen.

ja joh, -1 tuurlijk...

[Reactie gewijzigd door haarbal op 6 augustus 2014 16:53]

Jammer ik gebruik die charms bar veel als ik snel naar me Control Panel wil. We zullen zien, kom er wel overheen i guess.
de snelste manier die ik ken is windows + x, p . Dan kom je direct in het control panel uit.
niet interesant voor mij mijn windows knop op mijn toetsenbord is standaard uitgeschakeld vanwege gamen. Anyway er zijn zoveel verschillende manieren om er te komen. Ik doe het zo, ik vind dat handig. Veranderd dat in de toekomst dan zoek ik wel een andere manier.

Maar dan vind ik het nog steeds jammer.
Volgens het eigen nieuwsbericht hier: nieuws: Microsoft geeft touchpads nieuwe opties met update Windows 8.1 zullen er geen grote updates meer voor Windows 8 komen. Het zal dan dus waarschijnlijk om Windows 9 gaan.
correctie: er komen geen grote updates meer voor 8.1, dat laat nog alijd de deur open voor een 8.2 hoewel ik zelf vermoed dat ze de 8.x reeks nu zo snel mogelijk wensen te verlaten daar de naam toch al om zeep is.
En een laptop met touchscreen, waar valt dat dan onder?
Ik hoop dat de Charms bar blijft werken voor touch enabled apparaten. Ik gebruik het regelmatig met gemak op mijn touch laptop.
Het zou erg mooi zijn als ze die "modus" direct konden veranderen: als je een convertible hebt en het toetsenbord zit eraan draait 'ie in desktop modus, haal je het scherm eraf dan schakelt hij naar tablet-modus en zijn de charms bar en het startscherm er weer.
En een laptop met touchscreen, waar valt dat dan onder?
Ik denk dat als je kunt vegen dat de charms dan blijven.
Ik ben sinds een aantal weken over op Windows 8.1 aangezien het bij mijn nieuwe laptop werd geleverd. Na een aantal weken gebruik zou ik het eerlijk gezegd jammer vinden om dit te missen, ik heb altijd eenzelfde 'dock' functionaliteit gebruikt sinds Windows XP via andere programma's (rocketdock / objectdock)..
Ik zou juist een uitbreiding willen zien, waarbij je eigen charms kunt aanmaken, die mogelijkheid mis ik momenteel.
charms is de balk aan de rechter kant, niet de app switcher die links zit.
Ik denk dat Windows 9 wordt wat Windows 8 moest wezen.

Net als Windows 7, die is wat Vista moest zijn.
Windows 8 is echter een uitstekend OS, zelfs op de desktop. In Windows 7 gebruik ik ook alleen maar sneltoetsen en de startknop heb (ik althans) compleet niet nodig. Mijn PC start sneller op dan voorheen met 7, draait net zo stabiel, het OS is lichter en neemt minder ruimte in beslag.

Van de nieuwe functies maak ik geen gebruik maar bovenstaande redenen zijn voor mij al voldoende om over te stappen. Windows 8 doet echt niet onder aan 7. In mijn ogen is het zelfs beter. Voor senioren die normaal altijd met startknop hebben gewerkt kan ik snappen dat de overstap niet te doen is. Als Tweaker zijnde vind ik dat je het op z'n minst een kans moet geven, het werkt gewoon net zo goed.

Eerst was sceptisch, na de 8.1 update ben ik echter helemaal om. Windows 8 was inderdaad nog niet compleet, na 8.1 is het dat wel.

[Reactie gewijzigd door ruudvgeleuken op 6 augustus 2014 15:55]

Ik werk sinds een paar maanden met Windows 8.1 met een nieuwe HP laptop. Moest eerst wel de Win 7 downgrade weer upgraden naar eerst 8.0 en daarna naar 8.1. Ik heb dus beide versies geprobeerd. Win 8.0 was echt een afschuwelijke blunder dus snel naar 8.1. Met 8.1 werd het wat beter maar nooit beter dan 7.
De meest gehoorde voordelen van 8 zijn stabiliteit, beveiliging en opstart snelheid. Met de eerste twee heb ik zakelijk gezien weinig problemen met 7 gehad. Opstartsnelheid is op zich wel beter maar niet bij aanmelden. Misschien ergens een foute instelling maar aanmelden als ik niet op het zakelijke netwerk zit (thuis) duurt een eeuwigheid.

Ik kan er nu wel prima mee werken (dan wel met classicshell).

Blijven eigenlijk alleen de nadelen (die ik op zich best redelijk kan omzeilen).
Fullscreen Modern UI vindt ik echt verschrikkelijk op de desktop.
Sowieso vind ik het design lelijk simpel. Ik was altijd erg gecharmeerd van het steeds mooiere 3D designs van Windows. Waarom dan ineens zo'n kaal Jan de Bouvrie/Piet Boon/Nijntje design? Omdat het hip is?
Belachelijke idee om van verschillende applicaties twee versies te hebben (app en desktop).
De schiet soms volledig willekeurig of in de desktopversie of de appversie (bijv. Spotify, IE). En als ik dan de desktopversie start komt Microsoft mij vertellen dat er betere apps zijn en vraagt of ik die niet liever wil gebruiken.
De App versies hebben daarbij over het algemeen nog maar 10% van de opties die de desktop versie heeft (bijv. mediaplayer).
Enorm veel instellingen en opties die op een heel andere plek zitten. Ja, ze zijn uiteindelijk te vinden en ja je kan er aan wennen.
Bij alles waar ik tegenaanloop wat typisch Windows 8 is blijft het maar in mijn hoofd malen:
Waarom, waarom, waarom.
Nou ja, veranderden om het verander natuurlijk. Anders koopt nooit meer iemand een nieuwe versie. O ja, die tablet verkoop marketing natuurlijk ook die er achter zat.

Voor mij toegevoegde waarde Windows 8: 0,0

Dan nog on-topic wat de charmsbar betreft: Komt inderdaad eigenlijk alleen maar ongewenst op en doe ik ook helemaal niets mee. Die dwingt me alleen maar richting dat Modern fullscreen gedoe wat ik probeer te omzeilen. Dus wat mij betreft goed idee om die op te doeken.
Windows 8 kost rond de honderd euro, weinig mensen zullen honderd euro uitgeven om het te proberen, de kans is te groot dat het niet bevalt en dan nutteloos in een kast ligt.

[Reactie gewijzigd door (id)init op 6 augustus 2014 16:25]

Ik had hem gratis en nog hoef ik W8(.1) niet, die hele interface brengt het bloed onder mijn nagels vandaan zeker op dual/triple screen systemen slaat W8 de plank volledig mis.

Ik blijf zo lang het kan bij W7 welke ik gewoon gekocht heb.
Hoe slaat Windows 8 precies de plank mis op een dual monitor systeem, het heeft veel betere support voor dual monitor setup dan Windows 7.
Da's waar, had ik even niet aan gedacht. Ik zou het er zelf ook niet voor uittrekken, maar heb het geluk dat ik als student zijnde alle licenties van Dreamspark af kan plukken. :P Alsnog neemt dat niet weg dat Windows 8 in mijn ogen een uitstekend OS is.

[Reactie gewijzigd door ruudvgeleuken op 6 augustus 2014 16:28]

De meeste tweakers downloaden het dan alsnog, als t bevalt dan kopen.

p.s. MS geeft aan t begin ook previews e.d. weg om zo ook nog te kunnen kijken.
Ik geef toe dat ik het wat dat betreft makkelijk heb... Ik heb Windows 8 pas leren kennen door het aan klanten te leveren, maar ben daardoor wel te weten gekomen dat ik er goed mee door één deur kan, zelfs al heb ik op sommige eigen computers nog steeds XP draaien.
... weinig mensen zullen honderd euro uitgeven om het te proberen,
MS levert zelf(s) probeer versies voor 90 dagen en geeft tevens aan hoe je dat kunt verlengen. Bedoeld voor in een VM maar werkt goed. Versies van xp, w7, w8.

Kan alleen even niet snel vinden waar ik ze vandaan heb.
Mee eens: Als Tweaker zijnde moet je het een kans geven.
Heb ik gedaan, ik vind het niks en zink het af.

Misschien W9....
Het is een supersnel OS maar de bruikbaarheid wordt m.i. teniet gedaan door het tablet interface die veel gebruikers niet nodig hebben/verkiezen boven een 'ouderwets' start menu en nog steeds niet uit kunnen zetten. Het is niet meer dan normaal dat gebruikers direct naar de desktop kunnen booten, dat zit er nu eindelijk in. Dat we echter nog steeds terug worden 'gegooid' naar dat tablet start-menu is gewoon onnodig.

Het start menu hoeft niet persee terug te komen zoals het in Windows XP/Vista/7 zat, maar een full-screen versie zoals er nu in zit is wel echt het andere uiterste wat mij betreft.
Windows 8 is inderdaad een uitstekend systeem. En voor de mensen die dat niet vinden is het met wat kleine ingrepen weer bijna te gebruiken als Windows 7.

Maar, als je daar over nadenkt, is dat eigenlijk wel een extreem zwakke propositie voor een nieuw besturingsysteem: NU>>> BIJNA EVEN GOED ALS VOORHEEN.

Ik overdrijf een beetje, maar je begrijpt mijn punt.
ja.. en XP, wat win2000 moest wezen

Alleen gaat je vergelijking mank.
Want zowel 2000->XP en Vista->Win7 had alles te doen met drivers en stabiliteit door het niet hebben ervan... in plaats van de GUI
Ik denk dat Windows 9 wordt wat Windows 8 moest wezen.
Net als Windows 7, die is wat Vista moest zijn.
Maar zoals xp wordt het nooit. :)

Uit zetten ? Wat ouderwets. Suspend hooguit. Er is zoveel moois en nuttigs te doen.
Ik vind het juist erg fijn werken, snelle swing naar rechts of links en heb m'n bar die ik wil hebben, ook mijn vader (digibeet eerste klas) kan er behoorlijk makkelijk mee werken. Geef het in ieder geval als optie, niet als standaard (zoals nu metro-apps ook in je desktop zichtbaar zijn).
Dat de metro-apps op de desktop zichtbaar zijn is een optie die je aan en uit kunt zetten.
Ik geef meteen toe dat het helemaal aan mij ligt, ik hou me ver van Windows8, maar wat is de charms-bar? Ja oke ik kan het Googlen (en dat zal ik ook gewoon even doen na dit te hebben uitgetypt hoor! dus reageren met het antwoord hoeft niet, mag natuurlijk wel) maar vind eerlijk gezegd wel dat dat even in het artikel vermeld had kunnen worden.

[Reactie gewijzigd door olivierh op 6 augustus 2014 17:19]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True