Mt.Gox wil Bitcoin-koers beter beschermen tegen manipulatie

Mt.Gox, de grootste Bitcoin-exchange, gaat maatregelen nemen om de koers van de virtuele munt beter te beschermen tegen manipulatie. Zo wordt de trading engine beter beschermd tegen ddos-aanvallen. De afgelopen tijd waren er herhaaldelijk ddos-aanvallen tegen Mt.Gox.

BitcoinEen van de maatregelen die Mt.Gox zal nemen is het loskoppelen van de trading engine van de website, meldt Computerworld. Daardoor moet die beter beschermd worden tegen ddos-aanvallen, al is niet precies duidelijk hoe dat precies zal gebeuren. De afgelopen tijd waren er herhaaldelijk grote aanvallen op Mt.Gox, waarschijnlijk om de prijs van Bitcoins te manipuleren.

Een andere maatregel die Mt.Gox wil nemen, is het instellen van limieten op het uitvoeren van kleine orders. Het invoeren van grote aantallen kleine orders wordt gebruikt om andere Bitcoin-handelaren de indruk te geven dat de prijs van Bitcoins daalt. De api van Mt.Gox werd daarvoor gebruikt, maar binnenkort komt daar dus een einde aan: er kan dan nog maar een beperkt aantal kleinere orders in een bepaalde periode worden uitgevoerd, afhankelijk van de drukte op de Bitcoin-markt.

Mt.Gox is verreweg de grootste Bitcoin-exchange, waar gebruikers de virtuele munt uit kunnen wisselen. Daardoor is de exchange een achilleshiel, die de nodige aandacht van kwaadwillenden krijgt. Niet alleen zijn er ddos-aanvallen uitgevoerd; in 2011 werd de virtuele exchange nog gehackt.

Door Joost Schellevis

Redacteur

22-04-2013 • 08:10

46

Lees meer

Bitcoin-exchange Bitfloor stopt
Bitcoin-exchange Bitfloor stopt Nieuws van 18 april 2013

Reacties (46)

46
44
39
3
0
2
Wijzig sortering
Zijn dit soort "beschermingen" nu net niet wat er met Bitcoin niet moet gebeuren?
De basis is toch een ongereguleerde en compleet vrije markt, wordt dat concept door dit soort maatregelen niet ondermijnd?
De basis is toch een ongereguleerde en compleet vrije markt, wordt dat concept door dit soort maatregelen niet ondermijnd?
Een compleet vrije markt waar een onafhankelijke exchange ook zelf hun beleid mag kiezen dus. Wat is er anders zo vrij aan als dat niet mag?
Dus als ze bv alle tegoeden boven de 10 btc confisceren, de btc in de accounts opnieuw investeren (meer btc verkopen dan ze hebben, van de hoarders) dan is dat vrije markt. Vrijheid is immers alles mogen doen wat je wilt.

Het is weer eens meten met twee maten :) Ik kan de ironie wel waarderen dat bitcoin langzaam convergeert naar fiatgeld.
Het hele idee achter Bitcoin is dat er geen regulering is: ieder voor zich. Dat betekent ook dat je bij diefstal, fraude of marktmanipulatie niet naar een overheids dienst wendt om je te helpen - als van hen gevraagd wordt om van belastinggeld bescherming te bieden, dan gaan ze de boel reguleren ook.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 juli 2024 23:41]

Een vrije markt betekent echter niet dat je daarom vrijspel krijgt om te stelen, frauderen of manipuleren; niet meer dan terecht indien je vanwege een dergelijk delict naar de politie/een rechter zou stappen.

Het zou geen vrije markt betreffen indien regulaties barrières zouden opwerpen waardoor het onmogelijk zou zijn voor kleinere ondernemingen om zich op deze markt te werpen. Bijvoorbeeld doordat een gecentraliseerde organisatie [al dan niet met een geweldsmonopolie] reguleert wie er wel en wie er niet de markt mogen betreden; zij stelt dus barrières op die een vrije markt niet zouden opwerpen.

In dezen betreft het een vrije markt aangaande Bitcoins, omdat er geen barrières worden opgeworpen waardoor je de markt van Bitcoins niet kunt betreden. Helaas moeten we wel concluderen dat wanneer je in de markt van Bitcoins een bedrijf wilt opzetten je alsnog barrières zult ervaren van de overheid, omdat deze allerlei eisen stelt aan een bedrijf. In die zin is er dus eigenlijk geen sprake van een overheid, maar dat moet je mijn inziens enigszins(!) van elkaar los zien - edoch heeft het natuurlijk wel degelijk effect op het bedrijf an sich.
Waarom zou je je bij diefstal niet tot de overheid mogen wenden? Ik zou het gewoon doen. Voor 1 bitcoin misschien niet de moeite, maar voor 1000 bc wordt het een andere zaak...
Jurisdictie? De Nederlandse overheid is verantwoordelijk voor misdaden die in Nederland gebeuren, met een erg beperkte rechtsmacht voor misdrijven elders (genocide bijvoorbeeld, universele jurisdictie). Maar waar is deze diefstal gepleegd? En dan komt de vraag op of Nederland wel wil vervolgen. Wat is het Nederlands belang?
Eerder dat het aantoont dat ook Bitcoins niet geheel ongereguleerd zijn.

"Bitcoins gebruiken geen banken" zegt men.

Maar in de praktijk is men net zo afhankelijk van een Bitcoin-exchange als van een gewone bank. En blijkbaar gaan ook de Bitcoin-exchange-providers bepaalde reguleringen opstellen. Net zoals een gewone bank, doet.

Bitcoins... net echt geld :)
Eigenlijk zijn het geen banken zoals we die nu kennen. Het lijkt meer op de combinatie van wisselkantoor en bankkluisjes. Als het dan toch banken zijn, dan lijkt het meer op de banken zoals die vroeger (1900 en eerder) opereerden: geen overheidsregulaties, geen wettelijke beperkingen.
Dit IS vrije markt. En in een vrije markt nemen bedrijven maatregelen om hun product te verbeteren en te beschermen tegen slechte invloeden.
Dit IS vrije markt. En in een vrije markt nemen bedrijven maatregelen om hun product winst te verbeteren en te beschermen tegen slechte invloeden.
There, Fixed That For You.
Anoniem: 84969 @Ryceck22 april 2013 08:29
Maar dit is slechts 1 exchange. Als het hinderlijk is, komt er toch gewoon een andere exchange die "vrijer" is?
De markt is nog steeds vrij want Mt.Gox is niet de enige exchange en sowieso hoef je geen exchange te gebruiken.
Toch ondermijnt deze stap van Mt Gox een van de fundamenten van Bitcoin, en toont het tegelijk een van de zwaktes van bitcoin...

Mt Gox is volgens eigen zeggen de grootste exchange voor bitcoins - ze beheersen 80 % van de markt. Google doet iets soortgelijks op het gebied van zoekmachines: er zijn andere aanbieders, maar Google is de 'de facto' standaard. Mt Gox is dat ook...

Deze grootste handelaar grijpt nu in - gaat de markt leiden of reguleren. En dat is precies waar de Bitcoin *niet* voor staat: regulatie. De vrijheid van bitcoin is een van de grootste zwaktes: alles mag. Manipulatie, geruchten verspreiden, handel met als doel de koers te wijzigen - het mag en niemand kan (!) er iets aan doen.

In een klap dus 2 fundamentele klappen in het gezicht van bitcoin...

Anderzijds, en da's dan weer positief, door in te grijpen geeft Mt Gox aan dat de bitcoin handel een serieuze markt begint te worden, waarin echt geld verdiend kan worden. De bitcoin wordt daarmee een munt om rekening mee te houden.


edit: @ (id)init: door kleine orders te verbieden reguleert Mt Gox wel degelijk de markt! Zij bepalen dat er vanaf dit moment bepaalde orders niet meer worden uitgevoerd. Daarmee controleren zij de markt. Het doel is manipulatie tegen te gaan. Da's vreemd - bitcoin bestaat bij gratie van vrijheid, en zou dus tegen manipulatie moeten kunnen, toch? Sterker nog, omdat er geen regeltjes zijn, is manipulatie per definitie toegestaan! Iedereen mag doen wat 'ie wil...

[Reactie gewijzigd door Tukkertje-RaH op 22 juli 2024 23:41]

Sterker nog, omdat er geen regeltjes zijn, is manipulatie per definitie toegestaan! Iedereen mag doen wat 'ie wil...
Behalve Mt Gox?

De markt is nog net zo vrij als voorheen, ik gebruik zelf trouwen btc-e.com hoop stiekem dat die vergelijkbare maatregelen treffen...
@watercoolertje: Ik neem aan dat de prijs van een bitcoin kan verschillen per exchange toch?

Ik zat laatst te denken om met een stuk software automatisch op de spread tussen twee exchanges te handelen. Je koopt op de ene markt en verkoopt binnen een seconde op een andere.

Dit zal alvast al gebeuren, met als voordeel dat de prijzen van Bitcoins ongeveer gelijk zal zijn tussen verschillende exchanges. De koop order op de ene exchange zal een stijgende werking hebben van de prijs en de verkoop order op de exchange met een hogere prijs zal een drukkend effect hebben.

Uiteraard moet de spread wel groter zijn dan de commissie die je moet afdragen.
Ik heb daar ook aan zitten denken om daar iets voor te ontwikkelen, het probleem is dat er overal transfer fees op zitten, maar het kan nog steeds rendabel zijn...

BTC-e koers is meestal 10 Dollar lager dan op Mt Gox, het rare is dan weer dat de europrijzen wel gelijk zijn (waardoor ze op BTC-e een hele rare verhouding hebben, 1 euro is iets van 1.22 dollar ipv 1.30 wat het hoort te zijn).

Het is dat ik niet genoeg geld/coins heb om echt iets te bereiken met zulke software anderws had ik al wel wat proberen te klooien ermee ;)

Wat ook niet mee helpt is dat ik op Mt Gox geen verified account kan krijgen, mijn uploads falen om een of andere reden altijd...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 23:41]

Het probleem zijn op dit moment niet alleen de fees (verschillen waren in ieder geval regelmatig groter als ik het goed zag) maar vooral ook de vertragingen tussen storten/opnemen bij exchanges. Gecombineerd met een soms erg volatiele koers betekent dat dat je ook een zeker risico loopt. Dat is denk ik ook meteen de enige reden dat arbitrage nog kan, er zijn een hoop mensen die het hierover hadden tijdens de recente koersval.

[Reactie gewijzigd door Bundin op 22 juli 2024 23:41]

Gox gaat de markt niet reguleren, ze gaan hun exchange beschermen tegen een overvloed van orders die het doel hebben de exchange te manipuleren. In de toekomst wordt het onmogelijk om vanaf hetzelfde account 10000 orders voor 0.01 BTC in te voeren.
Dat *is* reguleren - als er werkelijk 100% vrijheid is, dan mag je zoveel orders als je wilt invoeren.
met als doel het systeem lam te leggen voor eigen gewin?
Ze hebben inderdaad een groot marktaandeel en ze gaan hun exchange reguleren en daarmee misschien wel de markt maar dat geld eigenlijk alleen voor de transformatie van bitcoin naar fiat en andersom. De bitcoin zelf, dus transacties en de creatie van bitcoins, word nog steeds door het p2p netwerk gedaan en niet gereguleerd.

Ik ben het dus niet eens met je stelling dat bitcoin fundamentele klappen heeft gehad. Waar ik het wel mee eens ben is dat voor de acceptatie van bitcoin een goed systeem moet komen tussen bitcoin en fiat. Dan zit zit je echter wel in een spanningsveld tussen gereguleerd (fiat) en ongereguleerd (bitcoin) dus dat een exchange tussen de 2 soorten een soort van regulatie heeft lijkt me helemaal niet zo raar.
Dit heeft geen relatie met wat bitcoin is of wat er mee kan, koersmanipulatie is niet het soort vrijheid waar bitcoins om draaien: dat is een uitwas van een markt die langzaam volwassen aan het worden is.
Net als bij de zoekmachines is er niet echt iets wat je een standaard kunt noemen omdat je zonder problemen kunt overstappen, de standaard is bitcoin.
Anoniem: 449893 22 april 2013 08:22
Wie betaald eigenlijk die kosten van Mt.Gox?

En hoe onafhankelijk ben je dan?
MT GOX verdient geld door bij elke transactie een klein percentage of vast bedrag te innen. Zijn dus onafhankelijk.
D.m.v. een fee op transacties.
Anoniem: 377258 22 april 2013 09:14
nou ik vind die hele bitcoin hype maar schimmig gedoe vanwege het speculatieve gebeuren, waar ik op zit te wachten is een viruele munt die stabiel is, bijvoorbeeld altijd als dagkoers het gemiddelde van de grote munten samen nemen (de dollar, de euro en de yuan) op die manier heb je een lekker grote inerte stootbuffer tegen marktspeculanten en zelfs als vanwege overheidswege of globale marktomstandigheden pieken en dalen ontstaan haal je de scherpste randen eraf met het gemiddelde.

Wat ik bedoel te zeggen dat het wel lijkt als Bitcoin, dat als democratisch jezusgeld de grote bankiers uit de tempel moet trappen , nu zelf handelswaar voor de geldwisselende fariceeers is geworden.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 377258 op 22 juli 2024 23:41]

Een virtuele munt die stabiel is, is er al sinds jaar en dag: de XDR (http://en.wikipedia.org/wiki/Special_drawing_rights).

Bitcoin is juist een onafhankelijke valuta, hoewel het zich nu meer gedraagt als een commodity.
Een commodity heeft een intrinsiek nut als industriele grondstof, Bitcoin gedraagt nu zich meer als een verzamelobject (postzegels, flippo's, antiek, etc).

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 juli 2024 23:41]

Waar zijn eigenlijk alle fans van bitcoin gebleven die riepen dat dit allemaal veel stabieler en betrouwbaarder en transparanter is dan de euro of dollar? Al maanden weinig meer van gehoord, nu bitcoin ook een soort gokkast blijkt te zijn.
Die hebben hun bitcoins verkocht voor harde dollars aan de meute nieuwe gebruikers, en lachen nu het laatst.
Anoniem: 449893 @Dreamvoid22 april 2013 14:03
hahaha

PonziCoins

Ondertussen blijft de rest zoeken naar de overige 10% van de coins wat meer energie kosten geeft dan het oplevert.
Als Bitcoin een ponzi scheme is, dan is het delven van goud dat ook :)
Zodra de ECB bitcoins gaat opkopen ter ondersteuning van de euro heb je een punt.
Ik snap de ophef niet helemaal. Het enige dat Mt. Gox doet is marktmanipulatie proberen tegen te gaan door aanvallen op de markt te proberen voorkomen. Het staat iedereen nog steeds vrij om bitcoins te kopen en te verkopen en deze naar iedereen over te maken.

Als voorbeeld: Je mag nog steeds voor 1000 euro bitcoins verkopen, maar niet meer 1000 opdrachten van 1 euro waardoor het lijkt alsof 1000 mensen tegelijk hun bitcoins gaan verkopen.
Precies. Wat Mt. Gox hier doet is geen manipulatie. Het is zelfs geen regulatie. Die illusie wekt het alleen maar omdat Mt. Gox toevallig de grootste is.

Hoe je het ook wendt of keert, het bitcoin netwerk blijft decentraal. Binnen dit decentrale netwerk bestaan centrales, waarvan Gox een hele grote is.

Deze centrales, binnen het decentrale netwerk, hebben de vrijheid om binnen hun bereik, bepaalde aanpassingen te doen of reguleringen door te voeren.

Aangezien dit enkel binnen het eigen bereik gebeurd, kunnen we niet van manipulatie spreken, en zelfs niet van marktregulering. Andere centrales hebben namelijk de vrijheid om tegenover gesteld te handelen.

Dat is de essentie van decentralisatie ..
Is wat ze nu doen als bescherming eigenlijk ook niet de koers manipuleren?
Manipuleren is aanpassen aan je wensen. Wat Mt. Gox wil is reguleren. Dat wil zeggen, minder pieken en dalen (low-pass filteren voor de tweakert ;) )

Dit om een stabielere koers te krijgen, niet een hogere of lagere.

[Reactie gewijzigd door DaManiac op 22 juli 2024 23:41]

Anoniem: 84766 @DaManiac22 april 2013 09:17
De vraag is maar of je er een stabielere koers van krijgt, het neemt namelijk ook een stuk liquiditeit weg, waardoor bij een grotere verkoop order dit niet meer geabsorbeerd kan worden door meerdere (automatische) kleine kooporders.

Geen liquiditeit in een markt zorgt voor grotere swings.
Iedereen zit maar te klagen over dat de 'onafhankelijkheid' van Bitcoins in gevaar komt of dat het goed is dat het de manipulatie van de koers tegen gaat. Maar wat een hoop mensen kennelijk vergeten is dat mtgox zwaar aan deze wijziging gaat verdienen. Met koersmanipulatie kan flink worden verdiend, dus tenzij je de minimale transactie absurd hoog maakt zullen de meeste manipulaties gewoon meegaan met de minimale transactie verhoging. Hogere minimale transactie betekent dat mtgox meer krijgt voor iedere transactie die wordt uitgevoerd.
Ik vind het apart dat dit hier nooit eerder toegepast is..
GLBSE had dit een (klein) jaar terug al met een limiet van iets van 10 of 20 API calls/minute.

Helemaal vanwege het feit dat hun trading engine constant overbelast is (vind je het gek met floods aan bids van 0,01 of 0,02) lijkt me dat toch iets wat al lang in werking gesteld had moeten worden?

[Reactie gewijzigd door SmiGueL op 22 juli 2024 23:41]

Door deze stappen word het verhandelen op meerdere problemen aangepakt, zo zullen er meerdere exhanges ontstaan waardoor het central karakter die mtgox nu heeft verder zal afnemen.

http://bitcoincharts.com/charts/volumepie/

Ook zijn er op de achtergrond ontwikkelingen gaande voor een meer stabielere koers in het leven te roepen waarbij onderandere Max Keiser betrokken is. (bron: keiserreport op youtube.)

Dit alles valt onder de noemer groeistuipen en zal Bitcoin alleen maar meer en sterker voor de dag laten komen..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.