Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 110 reacties

Ubuntu krijgt een 'head-up display'-interface, die de traditionele menustructuur op termijn gaat vervangen en die uiteindelijk bediening met stemcommando's naar de distributie moet brengen. De hud maakt zijn debuut in Ubuntu 12.04.

De head-up display- of hud-interface gaat de menu's in Unity-applicaties uiteindelijk vervangen, schrijft Canonicals oprichter Marc Shuttleworth op zijn blog. De interface, met codenaam Precise Pangolin, zal zijn opwachting maken in Ubuntu 12.04. De gebruiker kan de weergave dan laten verschijnen bij elke Ubuntu-applicatie die het 'global menu' ondersteunt.

De hud verschijnt als een doorzichtig zoekvenster over applicaties. "Het is een manier om je doel aan te geven en de applicatie op basis daarvan te laten reageren", probeert Shuttleworth te verduidelijken. Menu's zijn volgens hem bedoeld als een standaardmanier om commando's door te voeren en om de functionaliteit van applicaties weer te geven. De hud zou het doorvoeren van de commando's moeten verbeteren.

Ubuntu HUD

Het probleem met de reguliere menustructuur is volgens Shuttleworth dat die lastig te navigeren is met het toetsenbord en dat gebruikers veel moeten lezen, terwijl ze vaak al weten wat ze zoeken. In Ubuntu 12.04 zal de hud nog als aanvulling op de vertrouwde menustructuur dienen. Canonical hoopt dat gebruikers de menu's steeds minder gaan gebruiken en dat de hud deze in de toekomst gaat vervangen, zodat de interface 'schoner' wordt. De organisatie geeft toe dat het zonder vervanging verstoppen van de menu's, wat het eerder deed, een iets te aggressief besluit was.

De head-up display-interface zou minder ruimte innemen dan de Ribbon-interface van Microsoft en sneller werken dan hotkeys, claimt Shuttleworth. Het systeem zou onder andere leren wat de gebruiker belangrijk vindt en op basis daarvan de lijst met zoekresultaten aanpassen. In de toekomst moet de ondersteuning voor stemcommando's ingebouwd worden. "De volledige integratie van stembediening in applicaties gaat wel wat tijd kosten", aldus de Canonical-voorman.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (110)

Dit doet me een klein beetje denken aan de spotlight functie onder het "Help" menu in Mac OS X. Werkt erg prettig :)
Dat had ik in de eerste instantie ook, een goede ontwikkeling lijkt me. Dat je onder Help direct alle menu commando's kan vinden is voor veel mensen niet bekend, maar toch een uiterst handige functie. Nu nog kijken hoe je dit op een toegankelijke manier gaat implementeren. Als iemand toch al met zijn muis bovenin aan het kijken is, is het aanklikken van een menu-item niet zo'n moeite meer. Misschien een meta-spatie combo (zoals de 'gewone' spotlight op Mac OS X), maar dan voor een command input zodat je toch heel snel alles kan doen. Soort van tussenweg tussen alle hotkeys uit je hoofd kennen en elk commando opzoeken :)

Wat ik me wel afvraag is hoe we deze ontwikkeling later bij Windows terug zullen zien. Mac OS X heeft het al, en de de-facto desktop linux distributie Ubuntu krijgt het ook. Dan kan windows niet achter blijven, hoewel ik denk dat de windows-gebruikers niet echt van verandering houden. Elk venster z'n eigen menubalk (why? Je kan er toch nooit meer dan 1 tegelijk gebruiken!), en ze hebben al die dikke balk onderin met "Start" en de rest.. Twee balken eet te veel ruimte op, en Windows 8 heeft behalve fullscreen metro dingen geen noemenswaardige verbeteringen tot op heden...
Elk venster z'n eigen menubalk (why? Je kan er toch nooit meer dan 1 tegelijk gebruiken!),
Dat vind ik nu juist zo irritant van Apple en de nieuwe Ubuntu. Slechts 1 balk bovenin zorg ervoor dat je ontzettend veel moet muizen, en je cursor continu erg ver moet verplaatsen als je meerdere applicaties open hebt in 1 scherm. Vooral ontwikkelaars hebben dit erg vaak.
Je kan toch gewoon de Window-select slepen naar een nieuwe toolbar? Of kan dat tegenwoordig niet meer?

(sorry gebruik nog de oude Gnome)
Yup, in Acorn lostte dat al op in 1987 (of 1986) op de volgende manier (Archie, later RISC OS):

Muis heeft 3 knoppen
Middelste muis is *altijd* menu (dus geen menu boven aan je window)
Links = keuze
Rechts = keuze/wijzigen. Als je met rechts iets in een menu kiest, blijft het menu ook nog eens open.

Verder was met rechts op de "up arrow" klikken het omgekeerde van links (dus omlaag scrollen). Ditto voor klikken in de scrollbar.

Kleine dingen, maar enorm tijdbesparend.
Ik denk niet dat dat is. Want je had al Gnome do en dat doet eigenlijk precies hetzelfde. Dit is meer met stemcommamndo's enz..

Weet iemand of ze hier Espeak voor gaan gebruiken? Dat zit er standaard al bijna in namelijk!?
Gnome Do kan enkel applicaties opstarten, geen menu-commando's uitvoeren.
Ik ben een fervent Gnome-Do gebruiker, ik kijk dus alvast uit naar HUD !
Espeak zet tekst om naar spraak, niet omgekeerd toch?

En er staat duidelijk in het artikel dat spraakbesturing in de toekomst pas aanwezig zal zijn? Dus ik denk dat het inderdaad iets als Gnome Do zal zijn. :)
Heel erg mooi die HUD, toch zie ik het meer als leuke gimmick dan als echt bruikbaar. Als ik weet wat ik wil dan gebruik in een hotkey, en anders ga ik een beetje bladeren door de menu's om iets te vinden wat lijkt op wat ik zoek.. Maar dat kan natuurlijk aan mij liggen.

En een beetje offtopic: johnkeates, die balken zijn eigenlijk juist de reden waarom ik van windows houd. En ik gebruik vaak meerdere menubalken 'tegelijk'. Als ik vier vensters open heb staan wil ik gewoon kunnen klikken zonder dat ik eerst het venster moet activeren.

Ik hoop dat dit geen flamewar wordt overigens.. Ik probeer alleen uit te leggen waarom ik het graag gebruik. ;)
Helemaal mee eens.
Opties zitten normaal gesproken verdeeld in universele vaste menu's (al houd zels Microsoft zich niet altijd aan hun eigen standaard), dus dat beperkt het zoeken al wat, en de naam geeft aan wat het is (mijn probleem met de ' ribbon, die plaatjes zijn onduidelijker)

Het ' probleem' van meerdere balken komt denk ik voornamelijk door de overgang van bijna vierkante naar steeds meer breedbeeld schermen, waardoor vertikale oppervlakte steeds ' duurder' wordt op het scherm.

Overigens vind ik dit systeem een mooie aanvulling, een soort ' Command line' voor beginners. Maar ik denk dat je in de praktijk nog al tegen wat problemen gaat aanlopen

Zoals synoniemen; is het bijv 'draai', 'turn' ' spin' of ' rotate' ?

En omdat het op niet-actieve vensters werkt, voor welke van je 52 browserpagina's gaat je ' page back' commando werken, etc.

En na enkele jaren zal de lijst met commando's waarschijnlijk zo lang worden dat het traag en onoverzichtelijk wordt. (net zoals nu vaak het Start-menu)

PS: als het al een flamewar word dan eerder in de 'CLI vs muis' categorie ;)
Commando's implementeren binnenin een kernel is nou niet echt een bronrovend process. Het OS zoekt eerst in de eigen commando's, als het daar niet gevonden kan worden gaat het zoeken naar de externe commando's. Externe commando's zijn uiteindelijk gewoon bestanden en worden gestopt in een aparte map/zip-bestand.

Het is niet zo dat meteen bij het opstarten van het OS, alle commando's in het geheugen geladen worden. Alleen is je processor zo snel dat je niet merkt dat het commando gezocht en uitgevoerd word in de 0,1sec (niet eens) dat je je commando invoert en je een uitvoer krijgt.

On-topic: Een leuk bericht van Ubuntu zou zijn dat ze gewoon weer Gnome standaard meelevert. Het nieuwe Unity gui werkt naar mijn mening voor geen meter, en ik installeer daarom ook standaard 11.04 ipv 11.10. Ik vind het niet erg om Gnome 2.4 te gebruiken, en gnome 3.0 is trouwens sowieso alweer uitgebracht. Gnome 3 valt dan wel te installeren op het moment, maar geheel bugloos is het nog niet. En spraakgestuurd zoeken? Het volgende wordt dan een ubuntu-edition kinect software pakket zodat je meteen je handjes er heel leuk bij kunt zwaaien. Allemaal leuk en aardig, maar ik heb nooit geklaagd over alleen een toetsenbord (en muis). Innoveren betekend niet meteen dat het een vooruitgang is.
ik vind het een prima toevoeging, Soms weet ik echter niet hoe een functie heet. Een optie om de handtekening van m'n email te vinden zal wel gaan ('handtekening') een optie om een bepaald effect te vinden in Gimp (of Inkscape) is iets anders (gaussian blur of een andere?) dan is het ook prettig dat de keuze staan opgesomd.

Op deze manier wordt het lastiger om een programma spelenderwijs te leren kennen. Wie bedenkt functies alsf 'herinitialiseren' of 'bovenliggende tabbladen' in firefox als je er nog nooit van gehoord hebt?
Idd, Ubuntu gaat een beetje apple achterna met die unity interface. In mijn ogen een grote fout. Ik zie echt veel ubuntu gebruikers naar Mint over stappen daardoor.

Juist de global menu bar in mac os vind ik echt enorm zuigen, vooral als je met multiple displays werkt. Dan zit de menu bar 50% van de tijd in het verkeerde scherm.
Als het een bijkomend alternatief is aan de bestaande interface ben ik helemaal voor.

Dit doet mij nog het meest denken het text display van AutoCAD. Gezien ik mijn eerste stappen heb gezet met versie 9 op DOS in dual screen, heb ik het nooit afgeleerd. Ik tekende bijna 2x zo snel als mijn colelga's. Muis in het rechter hand, toetsenbord in het linker hand. Sommige handelingen doe je met de toolbars, andere met het menu (wat dan weer wil zeggen dat je een minimaal aantal toolbars open zet), alle cijfermatige input, modifiers en shortcuts met het toestenbord.

De meeste toetsenaanslagen werkten zelfs zonder shift, control, alt of whatever toets als je op de command prompt stond.

Even goed kon je snel kleine macro's invoeren, ... allemaal vanuit dezelfde interface.

Eigenlijk is het zo intuitief dat je het nooit afleert. Om die reden krijg ik de kriebels van "light" afkooksels van AutoCAD waar ik verplicht wordt te werken "als een kleuter".
Bepaalde dingen met de toolbars? Eigenlijk helemaal niks, behalve dan dingen die je slechts 1x per half jaar doet (dimstyles aanpassen, text format e.d.).

Voor de rest alles via de commandline. Ik heb standaard handelingen dan ook geremapped. Een polyline staat nu bijvoorbeeld onder de Q ipv onder "PL". Klinkt niet logisch, tot je je beseft dat je rechterhand toch altijd bij de escape knop rust.
Daar zijn wel aanpassingen voor. Bijvoorbeeld dat je de menubar op elk scherm ziet. Zie ook bijv. SecondBar (http://www.macupdate.com/app/mac/33264/secondbar)
M-x in Emacs

En klinkt inderdaad handig zolang het maar *naast* de bekende menus werkt, en niet "inplaats van".
Mwa, ik moet nog overtuigd worden. Het lijkt er wel op dat werken met de muis wordt afgestraft, wat mij niet handig lijkt in software als Inkscape. Dit kan nooit sneller werken (zelfs met spraakbesturing) dan een muis.

En sneller dan hotkey's?

"Ctrl+p" versus "hud oproepen, print typen, selecteren..... no way"

[Reactie gewijzigd door Twpk op 25 januari 2012 17:31]

Je vergeet twee dingen. Ten eerste is de discoverability van ctrl-p vrij laag. Een gebruiker moet eerst een menu openen en dan naast de printknop de letters ctrl-p zien staan. Door print te typen kun je die taak direct uitvoeren. Doordat de HUD ook zelf leert zal de volgende keer 'p' <enter> voldoende zijn. Verder zijn er een heleboel functies die je geen sneltoets kunt geven of waarvan de gebruiker die niet eenvoudig leert, Wat is de sneltoets voor 'word count' in word/open office?
Ten tweede is het vaak niet direct duidelijk waar een knop in het menu te vinden is. Voorbeeld, firefox en open office onder Linux. Beide hebben een uitgebreid menu voor verdere opties (preferences/options). Bij de een staat die onder tools en bij de ander onder edit terwijl ze beide beschikken over zowel een edit- als een toolsmenu.
Natuurlijk is dat laatste een apart probleem wat opgelost moet worden, het is nu namelijk niet consistent. Het laat echter wel zien dat het niet altijd duidelijk is waar een knop geplaatst moet worden, en daarmee waar een knop te vinden is.
Een voorbeeld van een handig instellingenmenu is dat van Chrome. Valt cookies verwijderen onder "under the hood" of onder "personal stuff"? Tik cookies in in het zoekveld en je hebt de oplossing gevonden. Eigenlijk lijkt deze HUD veel op deze oplossing.
Ja hier ben ik het helemaal mee eens, iedereen heeft wel opties in wat voor programma dan ook dat je weet dat ze er zijn, maar niet precies waar ze zitten. dan is zo'n HUD ideaal. Maar voor een programma dat je niet kent kan je niet meer rond kijken opties ontdekken, maar je moet opties gaan gokken. En ik denk dat dit voor laat zeggen mijn moeder echt helemaal niks is om dan nog maar niet over slecht vertaalt Nederlands te beginnen
Eclipse (de IDE) heeft dat ook voor de options. Zeer handig, de options zijn gecategoriseerd in een tree, vrij uitgebreid. Even zoeken naar 'font' en de relevante branches blijven over.
Bij firefox kan ik nooit onthouden hoe je het downloads scherm krijgt (dus niet ctrl+d, ik heb echt al zoveel net-niet pagina's gebookmarked op die manier :) )
Allemaal leuk en heel futuristisch, maar dat dit nou zo praktisch is heb ik mijn twijfels bij.

Gelukkig erkennen ze wel dat eerdere gedoe met de menu's behoorlijk dom was.

[Reactie gewijzigd door 42dpi op 25 januari 2012 17:18]

Ik zie het nut niet zo van deze HUD. Er zijn in mijn opinie 2 typen acties met het menu:

1. Shortcuts
Denk hierbij aan File -> Save en dergelijke. Combinaties die in bijna ieder programma wel aanwezig zijn en allemaal op dezelfde plaats zitten. Deze zijn het meest gebruikt en daarvan gebruiken velen zelfs hun shortcut zoals CTRL+S, CTRL+O etc. Voor deze functies is deze universele shortcut dan ook veel handiger als de HUD van Ubuntu imho.

2. Weinig gebruikte tot onbekende opties.
Wie kent alle filters en dingen van Photoshop (of in het geval van Linux liever GIMP) uit zijn hoofd. In de HUD zie ik nergens het oude menu. Dat terwijl ik graag rond mag kijken in alle menu's onder filter bij photoshop. De meeste van die items ken ik niet of gebruik ik te weinig om te onthouden. Met het originele menu kan ik iig zoeken en heb ik wat houvast. Als ik dit HUD menu zo zie in het filmpje krijg ik het idee dat ik maar in het wilde weg moet typen en gokken dat een bepaald filter of effect zo heet met de kans nooit de juiste term in te voeren en zo een bepaald filter nooit te vinden 8)7 .

Zonder ervaring met het systeem kan ik natuurlijk niks zeggen verder. Maar op basis van dit filmpje lijkt het mij alleen maar ruk en verslechterd het juist de workflow. En ja, voor de haters, de ribbon interface van MS Office vindt ik dan wel weer een verbetering.

Dus voor meneer Shuttleworth:
Het probleem met de reguliere menustructuur is volgens Shuttleworth dat die lastig te navigeren is met het toetsenbord en dat gebruikers veel moeten lezen, terwijl ze vaak al weten wat ze zoeken.
Het probleem met de HUD is volgens GENETX dat die lastig te gebruiken is wanneer gebruikers veel zoektermen moeten gebruiken, omdat de gebruikers niet exact weten wat ze zoeken.

[Reactie gewijzigd door GENETX op 25 januari 2012 17:59]

En ja, voor de haters, de ribbon interface van MS Office vindt ik dan wel weer een verbetering.
Hater meldt zich..... :)
En ja, ik ben het met je eens. Dit zou mij waarschijnlijk direct wegsturen. Ik draai gelukkig Mint, maar op het moment dat ze hiermee komen ga ik naar een andere distributie. MS Office heb ik het raam uitgegooid vanwege de ribbon, en elk ander programma dat het gebruikt gaat dezelfde weg.

In de oude vertrouwde menus heb je ook de shortcuts staan, zoals Save (CTRL-S), en vooral bij nieuwe programmas is dat erg handig. Na een paar keer weet je de shortcut, en gaan je handen niet meer weg bij het toetsenbord. Meer plezier in het gebruik, geen RSI, en de pruductiviteit gaat omhoog. Dat geeft een ribbon nooit, en deze HUD ook niet.
Ribbon geeft shortcuts ook aan, druk maar 's op de Alt-knop
Dat probleem met intypen is nu al zo met applicaties. Waarbij het zoekscherm ook niet altijd de Nederlandse vertaling meeneemt in de resultaten, of soms juist niet de Engelse. Ik geloof niet echt in niet-power users die een beetje gaan zoeken ipv rondklikken.
Een dergelijke HUD is dan ook vooral handig voor poweruser en gek genoeg beginnende gebruikers (die nog niet vastgeroest zijn in een bepaalde "logica"), ik ben zelf niet zon fan van unity (geef de voorkeur aan gnome 3 of kde 4 boven unity), maar ik zou dit zeker gaan gebruiken als het beter werkt dan bestaande mogelijkheden.

Natuurlijk staat of valt het succes van een dergelijk systeem met de mate waarin het werk/handelingen vervangt voor eindgebruikers.
Binnen 20j vervangen we de hud door wat we zoeken te 'zeggen' en te bevestigen, indien ze dit verder ontwikkelen. (denk ik :D )
Bedoel je nu Siri? ;)

20 jaar is natuurlijk een eeuwigheid. Ik denk eerder 5 jaar.

[Reactie gewijzigd door armageddon_2k1 op 25 januari 2012 19:51]

te zeggen? Over 20 jaar hoef je het alleen maar te denken
Ik verkies toch nog steeds m'n toetsenbord en muis. Ik hoef niet tegen m'n apparaten te praten :P
Als optie en voor prive-gebruik: leuk

Voor bedrijven, lijkt het me minder bruikbaar als mijn collega aan de telefoon zit te kletsen klant te helpen ( ok, now you have to click on "quit", (tegenvraag klant) collega antwoord met "no" you have to wait a few seconds), en mijn computer probeert daar iets zinvols uit te maken ( quit, save? no) terwijl ik misschien net even weg ben...

[Reactie gewijzigd door rboerdijk op 25 januari 2012 22:33]

Jouw computer kan toch gewoon alleen jouw stem herkennen en niet die van je collega's?
Er zullen best wel voorstanders te vinden zijn maar mijn eerste reactie gaat richting afwijzing.

ik heb geen zin heb op het werk of thuis om mezelf of iemand anders computer commando's te horen inspreken.

Deze tussenversie waar je nog moet typen zie ik als achteruitgang. Nu moet ik alle commando's van buiten kennen en typen terwijl ik er met 2, max 3 klikken meestal wel geraak. Wat moet ik doen als ik het commando niet ken?

De menu items hebben vaak wel eens een popup waar je wat moet doen. Dat wordt dan typen en dan naar de muis switchen ipv klik klik en gewoon verder klikken.

Het is positief dat ze proberen te innoveren (of goede zaken afkijken :) ) maar ik ben hiervan niet overtuigd.
Het gaat niet over commando's, je moet meer denken in opdrachten zoals "compose a mail" etc

commando's is nu al aanwezig via alt-f2 en tab completion

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 25 januari 2012 21:52]

Hmmm, veel typen. Dus muisen en dan muis loslaten, 2 handen om te typen, dan weer muisen en dat eindeloos door... Weet niet of dit nu mijn voorkeur zal krijgen.
Hmmm, veel typen. Dus muisen en dan muis loslaten, 2 handen om te typen, dan weer muisen en dat eindeloos door... Weet niet of dit nu mijn voorkeur zal krijgen.
Ik doe dat veel op de Mac. Mac OS X is behoorlijk keyboard sentrisch (je zou het niet verwachten). Je kan echt vrijwel alles met keyboard shortcuts doen. En daar wen je heel snel aan, en het werk - vind ik persoonlijk - ook veel fijner dan puur muizen.
Maar het hoofdpubliek van Ubuntu, althans die ze willen bereiken: de normale human beings. Die zie ik toch eerder een beetje rondklikken met de muis, net als ik ook liever doe, dan alles intypen. Ik vind de kant die Ubuntu opgaat een beetje jammer.
Ik vind het gewoon op autocompletion lijken zoals je deze al tegenkomt in veel IDE applicaties. Een power user vind de oude menu structuren vaak prettiger omdat deze weet waar alles zit. Echter een gebruiker welke af en toe een programma gebruikt is vaak veel tijd kwijt met het zoeken naar de juiste optie.

Echter als programmeur ken ik alle belangrijke shortcuts van m'n editor uit m'n hoofd, maar ben ik in MS Office veel tijd kwijt om zaken in de nieuwe Ribbon te vinden.

Zolang de gebruiker de mogelijkheid heeft om terug te schakelen naar de oude menu structuur zie ik wel degelijk voordelen in dit concept..
leuk voor de die-hard gebruiker, maar de leek heeft er niets aan:
door slechte vertalingen valt zo'n systeem in een kleinere regio (zoals de Nederlandstalige) direct door de mand

dat eindeloos switchen vind ik persoonlijk zeer onhandig werken, het startmenu van Vista/W7 werkt wel goed, maar niet voor iedereen waardoor ik het raar vind dat ze het start-menu zo klein gemaakt hebben - grappig genoeg maken ze het startmenu in W8 misschien wel full-screen...
Dit is dan ook niet gericht op de leek die geen niet-nederlands kan. Die heeft rustig de tijd om een half uur te doen voordat er een menu-keuze gekozen moet worden...

Dit is ontworpen voor de mensen die snelheid willen maken in deze tijd waarin de mogelijkheden (en dus menu's) steeds groter en ondoorzichtiger worden.
Als ik weet dat ik een randje om een tabel wil aanpassen dan wil ik niet 50 menu's door, dan wil ik snel dicht in de buurt van tabellen uitkomen.
Ik dacht dat net ook, maar dit lijkt me wel fijn op een laptop met touchpad, om de volgende rede:
Je kan met je duim op het touchpad simpele muisacties uitvoeren op het touchpad zonder de toetsen los te laten. Maar zonder touchpad lijkt me dit toch niet ideaal.
correct, maar sinds een tijdje verkopen laptops beter dan desktops en daar komen nog eens de tablets bij...
misschien wordt de muizende groep gebruikers wel snel kleiner
Alleen is dit voor tablets de meest onhandige gui die je kunt bedenken. Op tablets wil je juist klikken ipv typen, kijk maar naar mobiele browsers, waar je veel sneller naar de favorieten grijpt dan op je desktop, waar je sneller een adres inramt.
Ik vind het een uitermate onhandige optie als dit de menus compleet gaat vervangen. Moet je voorstellen voor elke(!) menu actie moet je je muis loslaten om dan te gaan typen 8)7 Nog even en we gaan weer helemaal terug naar xterm...
Het gebruik van Lint is precies hetzelfde. Bij menus kun je alle opties in een keer zien. Een lint is beperkt qua ruimte, dus de optie die je weinig nodig hebt zie je dus niet. Je zoekt je helemaal rot naar die ene onvindbare optie. Er zijn zelfs meer muisklikken nodig als vroeger. Hoezo beter? Hetzelfde geldt ook hiervoor. Als je niet weet hoe het heet ben je gelijk helemaal klaar. Probeer maar eens iets te vinden in de help als je niet weet hoe het precies heet. Ook niet te vinden dus. Unity vind ik dus ook een draak van een product. Probeer maar eens een zeldzaam gebruikt programma te starten. Drama dus en ik ben niet eens een computer leek. Mensen willen gewoon visueel lijsten kunnen aflopen met alle opties. Juist die lijsten laten je ook andere mogelijkheden zien die je wel eens zou kunnen gebruiken. Er is dan ook meer structuur en samenhang tussen de getoonde opties. Nu wordt het vaak een rommeltje op het scherm waar niemand wijs uit wordt. Ik krijg de indruk dat men maar wat bedenkt om maar wat te vernieuwen.
Ubuntu was een leuk maar wordt nu verrommelt tot een onbruikbaar wanproduct.
Ziet er in ieder geval erg slick uit, maar ik hoop dat het ook werkbaar is... *kijkt met gemengde gevoelens terug naar de vorige versies...*
Het systeem zou onder andere leren wat de gebruiker belangrijk vindt en op basis daarvan de lijst met zoekresultaten aanpassen.
Wat in de praktijk mogelijkerwijs betekent dat door een gebrekkige implementatie, de gebruiker gefrustreerd achter z'n pc zit omdat het ding telkens denkt te weten wat de gebruiker wil, wat dan niet overeenkomt met de daadwerkelijke wensen van de gebruiker.

Dit soort systemen werken pas als ze echt heel slim zijn, en zover zijn we gewoon nog niet. Daar komt bij dat mensen nogal veranderlijk van aard zijn, en dat simpelweg zeer moeilijk te voorspellen is.

Wanneer weet een applicatie nu bijvoorbeeld dat ik een document wil gaan printen. Als ik tekst type op de laatste pagina, als ik de inhoudsopgave bijwerk, nadat ik de printopties controleer?

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 25 januari 2012 17:26]

Ik neem aan dat het 'slim zijn' niet veel verder gaat dan dat de keuzes die je vaak effectief aanklikte (of op [enter] bij drukte of ...) voorrang krijgen. Geen MS Office paperclip; gewoon Mac OS X Spotlight/Google search/Bing search/... auto-aanvulling.

Het grootste probleem lijkt mij te zitten in het feit dat je als je een applicatie net leert kennen de functionaliteit die geboden wordt nog niet kent. Momenteel kan je de menu's gewoon even doornemen en dan weet je meteen wat het programma kan. De voorgestelde feature lijkt er van uit te gaan dat mensen de documentatie van een softwarepakket lezen voor ze het beginnen gebruiken, wat spijtig genoeg niet realistisch is.
Ik lees hier vaak dat HUD de bestaande menu's gaat vervangen ... Dat klopt niet. Het is een extra manier om het werk sneller gedaan te krijgen. Bestaande menu's en keybord shortcut's worden niet vervangen ...

Als iemand een nieuw programma gebruikt en hij zoekt een bepaalde functie zal hij idd eerst in de menu's moeten zoeken en experimenteren voor hij gevonden heeft wat hij zocht. Eenmaal je weet hoe een functie noemt kun je het veel sneller weer oproepen via HUD dan door via de muis in de menu's en submenu's te gaan zoeken.

Is de menustructuur te complex kan HUD een hulp zijn door via een paar keer gokken toch de gewenst functie te vinden.

Ik ben pro. Ubuntu is inovatief, top !!!
Misschien ben ik hopeloos ouderwets, behalve dat het er heel mooi uitziet, ga ik toch echt niet lullen tegen mijn pc...laat staan dat dat ook werkt als ik wat heerlijke "herrie" op de achtergrond draai.

Innovatie is goed bij ubuntu, maar die feature is niets voor mij
Krunner doet dit nu al (voorspellen enzo) en slaagt er zeer goed in (google toont ook vrij goed aan dat er algoritmes te vinden zijn die dat goed kunnen).Krunner vervangt deze hud niet, maar het functioneert op dezelfde manier voor de desktop. Misschien dat het mogelijk is om in kde via de global menu (die bij KDE: IN de decorator zit in plaats van ergens ver boven in de in de linkerhoek) hetzelfde effect te bekomen door deze dingen in Krunnen in te stoppen.
Ben er ook een beetje huiverig voor. Vind Unity nou ook niet echt een verbetering (zeker niet op een gewone laptop of pc). Nee Canonical is wel meester in vernieuwende dingen maar met de UI hebben ze de plank toch wat misgeslagen.
Eens. Ik heb de stap ook al genomen. Mint is mooi. O+
In mijn opinie een komplete achteruitgang.
Laten we even een (simpel) voorbeeld stellen:

superkey + c + u + enter = cut VS ctrl + x
superkey + c + o + enter = copy VS ctrl + c

Heel simpel voorbeeld maar dit toont aan dat als je x aantal commando's hebt die de eerste n letters gemeen hebben dan moet je meer input geven om dit te kunnen specifiŽren en/of pijltje naar beneden.

Kortom, vraagt meer input van de user.
superkey + c + u + enter = cut VS ctrl + x
superkey + c + o + enter = copy VS ctrl + c

Kortom, vraagt meer input van de user.
Dit is dan ook geen vervanging van de shorctucs, maar een aanvulling. Een beter voorbeeld, ga naar een bepaalde bookmark in firefox (of welke browser dan ook), nu is dit een zeer vervelende actie, scrollen en zoeken in de bookmark lijst. Met de hud is het superkey + bo<tab>? + keyword + <enter> en klaar.

Ook voor vele menu-items ken ik niet de shortcuts maar weet ik wel dat ze er zijn en kan ik ze zeker weten sneller benaderen door te typen wat ik wil. Dit lijkt me een zeer goede vooruitgang :).

[Reactie gewijzigd door DeadLock op 25 januari 2012 17:48]

Iedereen geeft hier wel de voorbeelden van dingen die inderdaad maar 2 seconden duren omdat de toetsencombinatie bekend is. Als dingen als ctrl c en ctrl x gwoon blijven bestaan en dit toegevoegd wordt, kan het voor 'moeilijkere' dingen dan knippen en plakken toch werken.

Het hoeft dus niet meer input te vragen, maar kan voor basisdingen hetzelfde blijven.
In Ubuntu 12.04 zal de hud nog als aanvulling op de vertrouwde menustructuur dienen.
Andere dingen kunnen dus wel verbeterd worden. Het is dus geen achteruitgang, aangezien de toevoeging niks weghaalt en niet opgedrongen wordt.
Kortom, vraagt meer input van de user.
Je verheft nu de uitzondering tot regel...
Opzich vind ik het idee niet heel slecht, bij bijvoorbeeld de GNOME Shell gebruik ik eigenlijk ook alleen maar het zoekveld om programma's te starten (en niet meer de oude categorieŽn structuur).

Het enige wat misschien nog lastig is als je een nieuw programma hebt wat je nog niet kent, en dus niet echt weet waar je naar moet zoeken.
Dit heb ik nou ook. Ik gebruik op een werkdag 4-8 programma's zeer vaak, dan is het gewoon <superkey>, een paar letters intikken en op enter rammen. Dat krijg ik sneller gedaan dan muizen, al zou het icoon van het programma op mijn desktop staan. Ik ken de menu's en shortcuts van die programma's redelijk goed, maar ik zou het graag een keer met die HUD willen proberen. In elk geval mooi dat ze iets nieuws proberen, als het niks wordt (zoals de verborgen menu's) dan hoor je ze dat blijkbaar ook gewoon toegeven.
Dit gaat wel erg ver. Een menu oproepen om een bookmark te maken? Iets wat 1 muisklik in hetzelfde scherm als nu is?

Nee, dit gaat niet lekker werken. Doet Unity nu ook al niet. Het draait om het zoeken, maar het is niet snel genoeg. Dat draait nog meer omzoeken, dus daar zal het nog sneller moeten werken, maar ik zie ze dat gewoon niet lukken, anders was het nu waarschijnlijk ook wel zo snel geweest...
Unity werkt erg prettig vind ik (en vrij snel). Ram "Fire" in de zoekbalk, en druk op de knop om Firefox te starten. Zelfde als ik "Afbeelding" of "Scherm" intype. Komen alle applicaties en instellingen naar boven die daarmee te maken hebben.
Het lijkt me een interessante benadering voor de door Mark beschreven probleem, alleen weet ik niet of het in de praktijk (en dan met name op de langere duur) een blijvertje is.

Ikzelf houd nog steeds van het kick-off (zoals door LinuxMint wordt gebruikt) menu in tegenstelling tot huidige Unity menu en vraag me dan af hoe dat zich dan zal verhouden. Natuurlijk zal ik deze uitproberen maar ben enigszins sceptisch.
Dat zit toch nu ook in hun Unity omgeving bij hun "Dash home". Persoonlijk vind ik die op de latop een beetje vervelend omdat ie nogal vaak ongevraagd tevoorschijn komt. Op een dekstop met een groot scherm loopt ie minder snel in de weg. Ik heb mijn twijfels over de toegevoegde waarde maar wil het wel eens proberen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True