Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 87 reacties

Sony heeft zijn NEX-cameralijn uitgebreid met de NEX-7, het nieuwe topmodel in de serie, en de NEX-5N, een update van het huidige NEX-5-model. Daarnaast kondigt het bedrijf een nieuwe camcorder, lenzen en -accessoires aan in de NEX-lijn.

De NEX-7 heeft een ingebouwde oled-evf met 2,4 miljoen subpixels. Bij de NEX-7 is deze aan de linkerkant geplaatst, waardoor ook gebruikers met een dominant linkeroog genoeg ruimte hebben. De elektronische zoeker heeft een 100 procent beelddekking en neemt in vergelijking met bijvoorbeeld de evf van de Panasonic Lumix G3 beduidend minder ruimte in. Bovenop in het midden van de camera zit de ingebouwde opklapflitser verstopt.

De NEX-7 heeft naast de d-pad ook twee extra instelwieltjes in de bovenkant van de magnesium body, terwijl ook het aantal knoppen verhoogd is. Daardoor zijn er meer bedieningselementen dan bij voorgaande NEX-modellen.

Daarnaast heeft de NEX-7 een ingebouwde opklapflitser, een naar beneden en boven kantelbare 3"-vga-lcd en kan de camera overweg met MS Pro(-HG) Duo- en sd/sdhc/sdxc-geheugenkaartjes. De NEX-7 is voorzien van een Alpha A-mount flitsschoen, zodat bijvoorbeeld ook Sony's grotere opzetflitsers en de CLM-V55-clip-on lcd-monitor gebruikt kunnen worden. Tevens is de camera voorzien van een kantelbare 3"-lcd met 921.600 subpixels en kan een externe microfoon in de NEX-7 gestopt worden.

Naast de NEX-7 kondigde ook de NEX-5N, de opvolger van de huidige NEX-5, aan. Net als eerder bij de NEX-C3, heeft Sony de NEX-5N uitgerust met een nieuwe beeldsensor. In plaats van de beeldsensor met 14,2 megapixels maakt Sony gebruik van de cmos-sensor met 16,7 megapixels die ook in de huidige Alpha SLT-A55V terug te vinden is. De NEX-5N kan verder 1080/50p-video opnemen en het is mogelijk om de belichting van de camera tijdens filmen handmatig in te stellen. Het toestel beschikt daarnaast over een 3"-touchscreen, dat 80 graden naar boven of 45 graden naar beneden worden gekanteld .

Tegelijk met de twee nieuwe NEX-modellen kondigde Sony ook nieuwe accessoires aan voor het camerasysteem. Een daarvan is de Carl Zeiss Sonnar *T E 24mm F1.8ZA. Daarnaast kondigde Sony de E 50mm F1.8 OSS en de 55-210mm F4.5-6.3 OSS-telezoomlens aan.

Ook kondigde Sony een 'Translucent Mirror'-adapter aan voor NEX-camera's. Met deze adapter is het mogelijk om Alpha A-mount lenzen op NEX-camera's te bevestigen waarbij voor het scherpstellen gebruikmaakt wordt van fasedetectie-af. Interessant is dat de adapter een ingebouwde AF-motor heeft, zodat niet meer noodzakelijk is dat deze in de lens zit. De Sony bracht ook een oled-opzetzoeker uit met dezelfde specificaties als in de NEX-7, en Alpha SLT-A77 en SLT-A65.

Tot slot kondigde Sony ook de opvolger aan van de HandyCam NEX-VG10E-camcorder. De opvolger luistert naar het typenummer NEX-VG20E. Ook bij deze camcorder geldt dat Sony de beeldsensor een upgrade heeft gegeven heeft van 14,2 megapixels naar 16,1 megapixels. De NEX-VG20E wordt geleverd met de 18-200mm-lens.

De NEX-7, verkrijgbaar vanaf november, krijgt een adviesprijs van 1200 euro voor alleen de body, terwijl in combinatie met de 18-55mm-kitlens een bedrag van 1350 euro moet worden neergeteld. De NEX-5N is aanmerkelijk goedkoper met een adviesprijs van 600 euro exclusief 18-55mm-kitlens en 700 euro inclusief. Verder kost de A-mount-adapter met vaste spiegel 380 euro, terwijl de oled-opzet-evf 350 euro gaat kosten.

Ook maakte Sony de prijzen van de nieuwe lenzen bekend. De 50mm f/1,8-lens gaat 300 euro kosten, de 55-210mm-lens krijgt een adviesprijs van 350 euro, terwijl de 24mm f/1,8-lens van Carl Zeiss 1000 euro kost.

Update, 11:09: De Nederlandse adviesprijzen, die Sony op het persevent voor de cameraintroducties in Athene heeft vrijgegeven, zijn toegevoegd.

FeatureNEX-7NEX-5NNEX-5
Aangekondigd 24 augustus 2011 24 augustus 2011 11 mei 2010
Resolutie (MP) 24,3 16,1 14,2
Iso-bereik iso 100-16.000 iso 100-25.600 iso 200-12.800
Evf-type ingebouwd, oled optioneel, oled nvt
Evf-resolutie 2,4 miljoen subpixels 2,4 miljoen subpixels nvt
Burstrate (max) 10fps 10fps 7fps
Video (max) 1080/50p 1080/50p 1080/50i
Accuduur (aantal opnames) evf: 350, lcd: 430 430 330
Afmetingen 119,9x 69,9 x 42,6mm 110,8x 58,8 x 38,2mm 111x 59 x 38mm
Gewicht 291g (body)
350g (body+accu)
210g (body)
269g (body+accu)
287g (body+accu)
Sony NEX-7
Sony NEX-7 Sony NEX-7 Sony NEX-7

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (87)

quote: Tweakers
Adviesprijzen voor de nieuwe camera's en accessoires zijn nog niet bekend.
En daar ben ik nu het meeste benieuwd naar. Om de NEX-7 te gaan overwegen zal die namelijk i.c.m. de 24mm f/1,8 in de buurt moeten liggen qua prijs waar een Fuji X100 voor over de toonbank gaat. Of in de buurt komen qua prijs voor de EP3 met VF2 en Panasonic 20mm erbij. Voor mij dan. Nog even buiten beschouwing gelaten hoe alles in verhouding eruit ziet.

Want als de geruchten kloppen en hij krijgt een adviesprijs van 999 euro/dollar/pond mee dan weet ik niet of ik hem snel zal overwegen. Voor om en nabij die prijs kun je namelijk de X100 wel krijgen (+150 euro), dito voor EP3 met VF2 met 20mm (+230 euro). Want Sony gaat die 24mm Zeiss echt niet voor pak en beet 250 euro over de toonbank doen laten gaan. En dan kun je wel zeggen dat ik deze drie helemaal niet met elkaar mag vergelijken. Maar ik denk echt wel dat ik niet de enige ben die op deze manier mijn keuze ga maken. Veel gaat dus afhangen van het totaal prijskaartje wat er mee gemoeid is. En niet in de laatste plaats waar Panasonic mee op de proppen komt eind december 2011, begin januari 2012.
Waarschijnlijk wordt de NEX-7 een stuk duurder dan de concurrentie (maar liefst 1300 dollar!)

"The sources also confirmed the price of the NEX-7 with kit lens (18-55mm). It will be around $1,300" http://www.sonyalpharumors.com/sr5-nex-7-for-1300-and-superb-build-quality/

Edit: ik zie net dat de prijzen inmiddels aan het artikel zijn toegevoegd... :)

"De NEX-7, verkrijgbaar vanaf november, krijgt een adviesprijs van 1200 euro voor alleen de body, terwijl in combinatie met de 18-55mm-kitlens een bedrag van 1350 euro moet worden neergeteld"

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 24 augustus 2011 10:16]

Ik lees het net ook, die update. NEX 7 = 1200 + 24mm = 1000. Totaal adviesprijs: 2200 euro. Dat zijn nog eens prijzen zeg. Ja, het zijn adviesprijzen, dus de werkelijke straatprijs zal nadat ie echt in de schappen ligt lager liggen. Maar dan nog.. er zal altijd een dergelijk groot verschil zitten tussen de verkoopprijs en die van de Fuji X100 / EP3 met VF2 met 20mm. Dus zeg.. straatprijs: 1999 euro? Dan nog, kijk eens wat je kunt halen voor dat bedrag. Je kunt zonder meer een Nikon D700 / Canon 5d mark II halen met beide een 35mm prime. Of zo goed als bijna 2x Fujifilm X100's of 2x die EP3 met VF2 en 20mm set.

Alles in perspectief natuurlijk. Maar dan nog sta ik er echt van te kijken. En uiteraard verklaart het veel als je in ogenschouw neemt dat het een nieuw product is. Plus dat het een nieuw product in een voor als nog niche-markt. Plus dat ze de R&D kosten van de NEX7 en 24mm dienen terug te verdienen. Al met al is het dus niet vreemd dat Sony zo'n meerprijs rekent. Maar ik kan mijzelf dan niet aan het idee onttrekken dat ze zich hiermee uit de markt prijzen.
Het is jammer dat de NEX-7 meteen zo duur wordt. Hij heeft een aantal welkome verbeteringen ten opzichte van de NEX-5 zoals de EVF, de extra knoppen en de A-mount flitsschoen. Mijn inziens zijn deze camera' s het leukst in combinatie met oude primes met handmatige scherpstelling. Die haal je voor 100 euro per stuk van eBay en leveren een prima beeldkwaliteit. Voor gewoon wat snapshots
Inderdaad. Peaking is een prachtige functie volgens mij, zeker als je een slecht zichtvermogen hebt. Ik zou zo een paar oudere Leica, Voightländer of Zeiss M-mount lenzen op een dergelijke camera zetten via een adapter. Lijkt me prachtig.

Echter, ik heb me altijd één ding afgevraagd:

Als je een MF-prime met diafragmaring op zo'n camera zet, hoe doet het ding zijn meting dan? De camera "weet" immers niet welk diafragma je hebt ingesteld, of moet je het dan én op de camera én op de lens instellen? Dan vergaat natuurlijk het "ouderwetse gevoel" voor een groot gedeelte.
Volgens mij is het dan gewoon 'stop down' metering. De camera kijkt niet door een wijd open diafragma (zoals normaal bij een DSLR), maar door een geknepen diafragma. Dan kan je dus wel gewoon lichtmeten en de sluitertijd er op aanpassen. Diafragma stel je dan dus in op de lens!
Die EP3 is rond de 800, die 20mm lens was dacht ik 600 euro? die viewfinder is ook nog eens 300 euro.

Daarnaast, zeiss lenzen zijn duur.
Rechtstreeks van de Pricewatch:
E-P3: 690
VF-2: 190
20mm: 344
-----------
1224,- euro

Dat scheelt even een kleine 500 euro met jouw berekening. Joosie200 kan er zelfs nog de voortreffelijke nieuwe Zuiko 12mm bij doen en dan nog is het niet zo duur als de NEX-7 + 24mm.
sorry zat even met de aangekondigde prijzen in mijn hoofd en de prijs van de 12m zuiko.

Toch vind ik het een forse prijs voor het EP3 systeem, de prestaties van de sensor liggen een heel fors stuk lager namelijk. Al geef ik toe dat de Nex nou niet bepaald goedkoop is, zijn grote broer de A77 is net zo duur. Had dan de NEX7 wel goedkoper als die verwacht.
Het is ook zeker een forse prijs voor de E-P3. De prestaties van de sensor zijn overigens prima tot ISO 1600, enkel daarboven liggen de prestaties lager. Het is maar de vraag wie er boven ISO 1600 schiet. Te veel detail gaat verloren, ook bij de NEX.
Zeker weten van niet! ISO 1600 en hoger levert zeer goede resultaten op in Sony camera's met de nieuwe generatie beeldchip. Ik kan het weten want ik fotografeer met zo'n camera. op alle bekende fotografie-websites wordt dit bevestigd. Zie voor een praktijk-voorbeeld:
http://www.photoclubalpha...a-580-a-three-way-view/7/
Bij lange na niet goed genoeg voor enig productiewerk. Wellicht wel aardig voor de privé fotocollectie.
Het is ook zeker een forse prijs voor de E-P3. De prestaties van de sensor zijn overigens prima tot ISO 1600, enkel daarboven liggen de prestaties lager.
Ja, maar tegenwoordig is men gewend geraakt aan ISO 256.000 in het kwadraat.

Ik vind de ISO-race een beetje overhyped; het is de vervanger van de megapixelrace, nu de camera's met ~20 MP tegen een limiet aan beginnen te lopen.

Veel mensen zouden eens een oude ISO 1600 film in handen moeten houden. Die heeft een flinke korrel. Met een ISO 3200 film kun je ongeveer een plank schuren. (Ik heb er dik 20 jaar terug vele gezien bij mijn oom, die een fanatiek fotograaf was; R.I.P.)

ISO 3200, OK, maar als je een camera naar ISO 6400, 128.000 of nog hoger moet gaan pushen als er een f/1.x lens op zit, dan moet je toch écht eens erover gaan denken om fatsoenlijk te gaan leren flitsen.

"Vroeger" schoot ik met een 10D, die maar tot ISO 1600 ging. (3200 met extension, als ik het me goed herinner; maar dat was onbruikbaar.) Die camera was destijds de beste die je kon krijgen qua ruisprestaties. Toen werd hij de hemel ingeprezen. Nu wordt hij afgekraakt. Toch heb ik ook op ISO 1600 vaak prima platen geschoten, zeker als ik erbij kon bounce-flashen.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 24 augustus 2011 21:27]

'fatsoenlijk leren flitsen'? Met flitser krijg je een heel ander soort foto. Niet mooier of lelijker, maar wel anders. Met dergelijk hoge ISO waarden heb je nu dus de keus om die flitser bij wat minder licht niet te gebruiken. Per saldo heb je dus meer creatieve vrijheid en dat is altijd goed.
@Rin
De prestaties van de EP-3 liggen op high iso misschien (iets) lager. Maar op low iso (100-400) zeker niet. Met name de scherpte/details zijn een stuk beter als van de Nex. MP zijn niet alles.

Ik heb samples foto's gezien van de A77 en die vond ik niet bepaald geweldig. Details zijn matig en high ISO prestaties slecht vergeleken met Nikon/Canon. Als die Nex hetzelfde doet.

link sample foto's a77
Onderaan staan de foto's

Met name op hogere iso waardes word alles weg gesmeerd.

[Reactie gewijzigd door CdE op 24 augustus 2011 16:47]

Gewoon raw schieten, Sony past noise reductie vaak te agressief toe namelijk. Maar die link die je post, zijn totaal niet eerlijk, ze vergelijken de camera nu met cameras uit een 6 tot 10x zo hoge pricerange en full frame cameras. Sorry hoor maar dat is hetzelfde als een vlotte BMW afkraken omdat deze niet zo hard gaat als een Lambo of ferarri.

De Nex3 die ik heb presteerd qua noise enzo vergelijkbaar met de Canon 7D.

Scherpte en details zijn juist minder met M43 cameras maar dan moet het wel eerlijk getest worden, oftewel dezelfde lens via een adapter ofzo erop zetten.
Ja, dat levert zeker een voordeel op, maar als ik dan ga kijken naar die ruis prestaties en die vergelijk met m43 vallen ze me nogal tegen. Ze hebben veel te veel pixels op een relatief kleine censor gedaan.

Scherpte en details zijn niet minder op M43. Zeker niet met de laatste camera's E-p(l/m)-3. En dan doel ik dus op de lagere iso waardes.

En waarom zou er dezelfde lens op moeten zitten gelijkwaardig is genoeg.

Bekijk deze foto's eens met de E-p3 + 45mm 1.8.
En dan met name de details op de portretten.

Deze 100% crop bv.

Dat heb ik nog niet gezien van de Nex. En de foto's van de a77 die ik heb gezien zijn op low iso ook niet beter eerder slechter. En op high iso doet hij het als het om details gaat ook niet goed.
Heel simpel, diezelfde kwaliteit lens sluit de verschillen daartussen uit, De standaard e moun tkitlens is nou eenmaal niet geweldig, sowieso zijn prime lenzen vaak al scherper.

Ik zie in ieder geval andere dingen met de EP3, helemaal op iso 1600 en hoger, die ik overigens regelmatig tot 6400 gebruik. Qua details, qua scherpte en al helemaal niet qua dynamisch bereik.

De standaard e mount lenzen van nu zijn nog niet geweldig maar wat ik uit mijn nex3 zag komen met een aantal m mount lenzen die ik eventjes mocht lenen, toen werden mij de voordelen van de sensor wel enorm duidelijk en laat des te meer zien hoe belangrijk een lens is voor de prestaties. Of noem jij de 18-55mm 3.5 vergelijkbaar met een 45mm 1,8 prime lens die bekend staat om zijn prestaties?
Zeker, alleen je koopt een camera en stapt daar mee in een systeem met de daarin beschikbare lenzen.

Als jij veel high iso gebruikt, is de ep3 misschien niet de beste keuze. Maar daar doelde ik niet op.
Jij beweerd "de prestaties van de sensor liggen een heel fors stuk lager namelijk"
Dat klopt niet. Als het gaat om prestaties op hoge iso dan lopen ze wat achter. Maar als ik ga kijken naar de prestaties op lagere iso waardes, dan is de ep3 beter als de NEX.

Voor hogere iso waardes kijk hier ook eens zonder ruis onderdrukking.
Goed er zit wat ruis in, maar de details zijn niet slecht. En met wat na bewerking kun je dat nog verbeteren. Zeker als je RAW schiet. En ja dit is weer de 45mm 1.8.

De ruis prestaties van de NEX zijn beter op hogere iso waardes maar voor de rest kun je niet zeggen dat de m43 censors enorm achterlopen.

[Reactie gewijzigd door CdE op 24 augustus 2011 21:00]

ze lopen wel degelijk achter, want op optimaal lage iso waardes, is de dynamic range laag, oftewel sneller blown out highlight of verdwijnende details uit schaduwen.

De fotos die je laat zien op de site zijn mooi door de fotograaf zelf, maar de foto kwaliteit vind ik eigenlijk best wel matig.....

Statische vergelijking van DXO mark laat de verschillen heel duidelijk zien van de potentie
http://www.dxomark.com/in...nd)/Olympus/(brand2)/Sony

Denk dat je dan ook fors betere resultaten hebt met de 2 prime lenzen die eraan komt op de NEX. Want zoals ik al zei een kit zoom lens zal nooit het uiterste eruit halen. Doet de zoomlens van olympus overigens ook niet. Een kitlens zal ook een Canon 5D mII geen eer aan doen dus de vergelijking van low iso en scherper gaat niet op als het niet test met een vergelijkbaar iets. Daarnaast kopen veel mensen alleen al een M43 of NEX voor al die legacy lenzen die ze erop kunnen gebruiken.
Op hoge lichten klopt dit, Maar op de schaduwen is (wat ik gelezen heb) geen verschil.

Ik vind van niet maar goed. Je bedoelt de ruis? Als ik dan kijk naar de resultaten van de a77, die dezelfde censor als de NEX-7 heeft. Ruis zie je niet maar wel een dicht gesmeerd foto.

Statisch vergelijking zijn leuk, maar heb ik niet zo veel aan. Ik vergelijk wat ik zie op een foto. Maar die waardes zullen best kloppen.

En zeker de lens is de helft.

Maar wat mij opvalt is dat veel mensen alleen naar cijfers en grafiekjes kijken. Als ik naar de afbeeldingen kijk, en ik kijk dan met name naar iso 100-800 dan vind ik de PEN beter.Met name de kleurmaar ook hoe op iso 200/400 een 100% crop eruit ziet.
En kijk dan is naar deze foto van de A77.

Lang niet iedereen. Ik ken meerdere mensen die hem gekocht hebben of gaan kopen als primaire camera. Komen vaak van een compact. En dan gaat het om een betere camera die niet zo groot is.

Maar dit is eindeloos ;)

[Reactie gewijzigd door CdE op 24 augustus 2011 21:44]

<knip>
Die ISO 1250 platen zijn qua ruis beter dan wat ik 8 jaar terug zag aan ruis op mijn 10D, als die op ISO 800 stond. De ISO 2000 is beter dan wat ik vroeger gewend was op ISO 1600; ik denk dat de EP3 tot ISO 2500 gepusht kan worden, misschien wel 3200, waarbij hij qua ruis ongeveer overeenkomt met een 10D op ISO 1600. En die laatste vond (en vind) ik zelf prima. Zeer geoed te gebruiken, zeker als je goed kunt belichten en flitsen. Ik zou met die EP3 méér dan tevreden zijn qua ruisprestaties.
<knip>
OMG.... wat een heerlijke lens zo te zien. En in Duitsland is hij al te krijgen voor €269! De 45mm heeft op een m4/3 camera een scherptediepte vergelijkbaar met een f/3.5 lens op een full frame camera... dat is zo te zien precies ideaal voor mij :) Hoge lichtsterkte, maar een scherptediepte die niet zó klein wordt dat hij onbruikbaar wordt. De DOF van een 85mm f/1.8 op een FF-cam (is het meest vergelijkbaar met de 45mm f/1.8 op m4/3) is immers flinter- en flinterdun...

De Olympus 12mm en Panasonic / Leica 25mm krijgen ook al knallende reviews en resultaten. Hopelijk komen ze snel met een NEX7-achtige camera.
Welke concurrentie bedoel je? Leica was destijds ook ontzettend duur, toch was er voor die topkwaliteit een markt. Deze nex7 moet zich natuurlijk nog bewijzen, maar onderschat dit product niet.
De Panasonic GH2 en G3 hebben ook een ingebouwde viewfinder (en een Samsung model) en kunnen dus worden gezien als concurrent in het systeemcamera segment alhoewel het een andere vormfactor heeft.

De NEX-7 is een inhoudelijk mooi product en zal waarschijnlijk goed presteren, maar de prijs zal het grote publiek tegenhouden. Die zullen dan eerder voor de nieuwe NEX-5N of C3 kiezen indien ze voor de NEX lijn gaan.
Die vergelijking gaat mank. Immers volgens dezelfde logica zou je kunnen zeggen dat niemand de Canon 1ds van 3000 euro koopt omdat de Nikon d3000 ook een zoeker heeft terwijl die veel goedkoper is. Je hebt dan gewoon geen oog voor de unieke eigenschappen die het verschil in prijs verklaren.
Voor jou gaat die vergelijking mank, zo te zien voor anderen weer niet. Die halen zelfs een E-P3 met VF-2 aan.
Zowel de GH-2 als de NEX-7 hebben unieke eigenschappen. De een gaat liever voor de een, de ander liever voor de ander. Feit is dat ze zo'n beetje in hetzelfde vaarwater vissen.

Maar goed zowel Panasonic als Samsung (en misschien Olympus) zullen binnenkort weer nieuwe aankondigen doen. wellicht kondigen ze een product aan met dezelfde vormfactor als de nieuwe NEX.
Never stop dreaming!
Dat zeker niet nee. :)
Momenteel wil ik nog wel een behoorlijke tijd verder met mijn body en ben dus zeker niet op zoek naar een vervanger, maar ik vind de ontwikkelingen wel leuk om te volgen en vooral in het systeemcamera segment gaan de ontwikkelingen razend snel.
Mooie camera zeg! Waarom heeft de NEX-7 trouwens een kleiner ISO-bereik dan de NEX-5N?
Meer pixels op het zelfde oppervlak, dus meer ruis, dus lagere maximaal acceptabele ISO.
Inderdaad. Scherpere foto's bij veel licht, maar meer ruis bij hoge ISO standen.

Ik vind het wel jammer dat de 'pro' body van de NEX7 niet ook geleverd wordt met de lichtgevoeliger 16MP sensor.
De 24 mp sensor is even lichtgevoelig. Alleen maar voordelen dus :-)
Het bereik is niet kleiner, maar de maximum waarde is lager. De minimum waarde is echter ook lager, dus het bereik is ongeveer even groot, maar verschoven ten opzichte van elkaar.
Persoonlijk zou ik liever de 100ISO mogelijkheid hebben dan de 2x.000 variant van de twee NEX5 versies.
De NEX5N benoemt ook de extended iso's als normale waardes. Bij de NEX7 kan je nog extended 1,2 etc gebruiken die het verdubbelt. Is vaak met DSLRs ook zo. Gaat je camera nog tot 6400, switch je extended iso's aan en opeens kan je tot 12800.
Geod dat Sony dit soort camera's blijft doorontwikkelen, misschien is het toch wel de toekomst. Al blijft de markt voor echte spiegelreflexen nog altijd groot. En zolang canon en Nikon niet aan dit soort toestellen beginnen zal de slr markt groot blijven. Moet er ook niet aan denken dat ik al m'n objectieven niet meer kan gebruiken :P
Als de consument massaal dit soort camera's koopt, zullen C en N ook wel moeten. DSLRs produceren voor de winkelschappen is 'bad business'.
Eens, maar zelf zou ik niet zo snel voor een Sony camera gaan. En voorlopig zie ik de consument nog massaal voor C&N gaan met de dslr's
De markt veranderd wel snel. In Azie is Sony al in sommige Nikon aan het inhalen. Fotografen zijn natuurlijk erg conservatief ook mede door de lens collectie die zij al hebben opgebouwd. Maar dit is toch een gat in de markt. Veel willen de bulk niet maar wel de kwaliteit en nu eindelijk zijn er ook lichtsterkere lenzen in de NEX lineup.
@Lander: Waarom niet? Vanwege de naam? Sony is eigenlijk Minolta!

Ben je een professional, en heb je voor duizenden euro's aan lenzen? Dan heb je helemaal gelijk om bij je vertrouwde merk te blijven.

In alle andere situaties is Sony een zeer valide en goede keuze!
Met die nieuwe adapter kan dat dus wel, er zit zo te zien ook een 'schroevendraaier' in voor lenzen zonder motor. Het maakt alleen de compactheid van het systeem ongedaan, en zal zeker niet de schoonheidsprijs winnen :P
Erg mooi, zeker de nieuwe Zeiss lens.

Niet genoeg lensen, er zijn ongeveer 150+ lensen beschikbaar voor dit toestel, door die adapter die beschikbaar komt.

Als ik deze camera meeneem met een 24 mm lens is hij echt niet zo groot. Maar ik zie niemand over de EVF! Dat is toch wel even een voordeel tov alle andere compacts op de markt. Er zal ook een horizon in zitten, instellingen en bij hele zonnige dagen, als niemand z'n lcd kan lezen, kan jij je oog op de EVF zetten en lekker plaatjes schieten, instellingen veranderen, plaatjes bekijken...
Er zijn zeer zeker niet genoeg native lenzen beschikbaar (de nieuwe adapter verzacht de pijn misschien iets, maar heeft voor nieuwe mensen op de markt maar weinig voordeel). De huidige aankondigen verzachten dat maar enigszins onder meer omdat er van het compacte van de body weinig overblijft met de native lenzen. De 24mm Sony-Zeiss lijkt me een mooie lens te worden, maar zeer zeker niet compact, hij is zelfs groter dan de kit-zoomlens.

De EVF ingebouwd is zeer zeker een voordeel, maar Panasonic en Samsung gingen SOny hierin al voor, er waren dus al wel degelijk systeemcamera's met ingebouwde EVF. Daarnaast hadden zowel Panasonic als Olympus al een optie om op hun modellen een EVF te schuiven in de hot shoe.

Sony heeft nu zijn achterstand een beetje ingelopen en met de NEX-7 een mooi product neergezet in een aantrekkelijke vormfactor (alhoewel ik voorstander ben van de rangefinder, ik vind deze uitwerking niet echt om over naar huis te schrijven), maar voor 1200 euro body-only denk ik niet dat het de verkooptopper wordt.
Niet genoeg lensen, er zijn ongeveer 150+ lensen beschikbaar voor dit toestel, door die adapter die beschikbaar komt.

Als ik deze camera meeneem met een 24 mm lens is hij echt niet zo groot.
Maar die 150+ beschikbare lenzen zijn over het algemeen groter dan de native lenzen.
En met een adapter erbij worden ze nog een slag groter.
Dus, leuk als je toevallig een groot aantal lenzen hebt liggen, maar ik kan me niet voorstellen dat je een NEX koopt , dus zonder voorraad lenzen in je kast, om er vervolgens grote(re) lenzen EN een adapter bij te kopen.
Komt nog eens bij dat die adapter zo'n 400 euro moet kosten.

Overigens was er als ik me niet vergis al een NEX-Alpha adapter waarmee je Alpha lenzen met SSM gewoon kon autofocussen.
Ik denk dat dit een beetje overdone is op de martk voor systeemcamera's? Volgens mij is dat niet zo een grote markt en mensen die echt geavanceerd foto's willen kunnen maken kiezen toch eerder voor een dSLR. Enerzijds voor de veel grotere keuze aan lenzen, anderzijds voor de snellere autofocus met AF Sensor. Daarnaast is de Nex met een andere lens dan de 18mm te groot om hem in een zak te doen. Dan heb je een aparte tas nodig en kan je net zo goed een dSLR halen...En voor de vermoedelijke prijs heb je een leuke instap dSLR met een leuke after market lens erbij.

Zo raakt de markt wel erg verzadigd denk ik en zal een dergelijk model eerder de eigen modellen kanabaliseren. Beter de Nex 3 schrappen, Nex 5 prijs verlagen tot de prijs van de 3 en dan deze introduceren.

[Reactie gewijzigd door JT op 24 augustus 2011 08:54]

Nog niet overdone... de stelling is eigenlijk dat je bijna DSLR kwaliteit maar dan veel minder hoef the sjouwen.

Ik heb de Panasonic GF1 nu ip van de Canon 40D en ik kan je zeggen dat ik de panasonic overal makkelijk kan meenmen, terwijl ik met de 40D moest plannen wanneer ik het wou meenemen omdat het 2 a 3 keer zwaarder is (niet alleen toestel is zwaarder maar de lenzen zijn veel groter en zwaarder)

Met de NEX-7 laten ze weten dat de markt niet alleen voor POS (point and shoot) mensen zijn.. maar ook voor DSLR mensen die iets lichters willen.. Diezelfde mensen die voor de Panasonic LX5 gaan of voor een Fuji X100

[Reactie gewijzigd door cyuen op 24 augustus 2011 09:14]

De lenzen en het toestel zijn zwaarder, maar ook beter. Ik wil wel eens een 40D zijn met een 17-50 f2.8 met beeldstabilisatie en USM/HSM of welke variant dan ook tegenover een Nex ;)

Persoonlijk wil ik er eigenlijk alleen nog een kleine compact bij die ik letterlijk in de broekzak kan doen. Dan neem ik een tas mee voor de kwaliteitsfoto's en iets in m'n broekzak voor de snapshots. Het is persoonlijk, ik weet het, maar ik heb een tijd in de winkels gestaan en toen merkte ik dat veel mensen het bezwaarlijk vonden dat de camera niet in de binnenzak past of dat ze te duur zijn. Want prijzig zijn ze wel. Dus het is een relatief kleine markt. En voor een relatief kleine markt zijn er dan al wel erg veel modellen. 3 van Sony, 2 van Olympus enz.

[Reactie gewijzigd door JT op 24 augustus 2011 09:17]

Dit geldt zeker voor de echte foto-enthousiast & -prof. Echter er is een behoorlijke groep mensen die een camera willen die betere fotos maakt dan een compact, maar géén zin hebben om bijvoorbeeld op vakantie een enorme tas mee te zeulen.

Mijn huidige Olympus PEN is uiterst draagbaar en stelt me in staat om mooiere fotos te maken dan ik met een compact zou kunnen. Natuurlijk zou een high-end DSLR met ditto lenzen dat nóg beter doen, maar ik heb het er niet voor over om dat mee te nemen op mijn vakanties waar ik meestal dagelijks aan het reizen ben.
De NEX zelf presteerd gewoon als de betere APS-C DSLR cameras natuurlijk, zijn notabene dezelfde sensoren. Tja de lenzen, de huidige lens lineup bestond vooral uit vrij standaard kit zoomlenzen met de prijs ernaar. Zet via een adapter een leica m mount lens erop en dan zie je opeens wat voor kwaliteit in zo;n kleine package zit. Daar kan ook een L lens niet aan tippen opeens.

Overigens is de Nex 5 1 van de best verkochte cameras van afgelopen jaar in Azie, In europa worden er geen cijfers algemeen vrijgegeven.

Ik merk het wel hoor, zelfs mijn toch niet al te grootte Pentax K5 met een 50mm 1.4 sigma erop is toch wel heel fors groter en zwaarder dan m;n nex3 die makelijk in mijn schouder tas past met allerlei andere dingen die ik dagelijks meeneem met mijn wallet, telefoon, psp etc erin. Lukt echt niet met een zware DSLR.
Ik zou graag een vergelijk tussen een Canon 40D en een Sony NEX-7 zien! Ik denk dat qua fotokwaliteit de NEX-7 dit gaat winnen!

Aan de andere kant is handling heel belangrijk. De 40D (en vrijwel elke moderne D-SLR / SLT) gaat het winnen van de NEX-7 als het gaat om focus snelheid en "gevoel", bediening.
gelukkig groeit ook contrast detectie in efficientie, de huidige systemen zijn vrij vlot, de 2 nieuwe nex's schijnen te kunnen tracken.
Hele goede stap van Sony, deze heeft alles wat de NEX 3 mist, alhoewel de prijs daar ook wel naar zal zijn.. Veel mensen zullen content zijn met de zoeker, dat was volgens velen een gebrek bij de NEX 3.

Ik ben heel benieuwd wanneer de lenzen daadwerkelijk op voorraad zijn!
Inderdaad door de zoeker is deze camera een stuk interessanter.
De zoeker links i.p.v. in de midden maakt het foto's maken anders wat interessant kan zijn. (Meer contact met het onderwerp).
Ik vraag het me alleen af of een zware lens rechts van het gezicht houden niet onhandig is.

Jammer dat ze de M4/3 standaard niet volgen. Ik heb al een Panasonic GH1.
M4/3 is een standaard die gebroken heeft met het kleinbeeld tijdperk. De APS-C sensoren hebben nog de verhouding van de kleinbeeld fotorolletjes, en geven meer controle over scherptediepte dan (M)4/3.
Inderdaad door de zoeker is deze camera een stuk interessanter.
Inderdaad. Het is zo te zien een prachtige camera. Stuk kleiner dan de kleinste DSLR, maar niet té klein, en met een EVF.

Jammer dat de enige interessante lens de 24mm f/1.8 is. Het is wel een mooie "35mm" lens natuurlijk, maar ik zou graag een 16, 35 en 67mm lens zien (24, 52 en 100mm equivalenten), allen f/2 of sneller. Dan zou ik dat systeem aanschaffen.

Of, Olympus / Panasonic moeten met een vergelijkbare camera komen, zodat ik er de 12mm f/2, 25mm f/1.4 en 45mm f/1.8 (24, 50 en 90mm eq.) op kan zetten.
Erg mooi. Zeker een verbetering en step up t.o.v. de eerste Nex 5. Maar nu nog meer keuze aan NEX compatible lenzen, want daar zit de irritatie bij veel van de huidige NEX gebruikers.
Gelukkig komen er 3 nieuwe NEX lenzen, een 24mm 1.8 zeiss, 50mm OSS 1.8, en een 55mm-210 zoom
Ja, gelukkig komen die er, maarrr daar hebben we wel erg lang op moeten wachten en.. op dit moment nog niet verkrijgbaar.
Jammer genoeg is die 50mm IMHO een beetje nutteloos...

Met zijn equivalent van 75mm is hij een beetje "ertussen in": te kort om een 85-90mm rangefinder-achtige lens te vervangen, te lang om als standaardlens te dienen. OSS vind ik op een dergelijke lens overigens volledig overbodig.
Voor vele mensen die enkel wat foto's maken van een reis of een feestje is een compact toestel goed genoeg. Heb zelf altijd een gewone dus geen digitale reflex camera gehad en het probleem was de grote en de verschillende lenzen. Nu heb ik sinds kort de sony HX9V en ik moet zeggen dat dit een prachttoestel is. Het toestel kan zelfs heel mooie HD filmpjes maken en het past in je binnenzak. Ook de 15x optische zoom is fantastich. Voor de semi-profs zal de nex zeker een goed toestel zijn.
Ziet er uit als een zeer mooie camera, iets wat de andere nex modellen missen, een range finder. Dat is gewoon heel fijn bij zo'n camera, alleen hebben er zeer weinig.

Ik verwacht wel een super hoge prijs voor dat ding, en 24,3mp? Op zo'n sensor. Nee dankje, dat is niet heel fijn, maar ach, allemaal verkoop praat voor de mensen die alleen naar die mp kijken. Meer is niet altijd beter.
Ik weet de dat de fotowereld aartsconservatief is, net met moeite naar digitaal is overgestapt, nog niet overtuigd van het feit dat een klappend spiegeltje meer nadelen heeft dan voordelen. Maar dat een sensor het formaat van een stoeptegel moet hebben en liefst maar een handjevol megapixels waar bij het licht door een enorme lens moet komen om goede foto's te maken is een raar idee. Kijk naar het menselijk oog, veel kleiner, veel scherper. Camera's, lenzen, sensoren kunnen allemaal best veel kleiner. Maar de technologie wordt afgeremd door door de houding van de klanten die liever oude achterhaalde meuk willen dan echte technologische vooruitgang.

[Reactie gewijzigd door mashell op 24 augustus 2011 12:04]

Het menselijk oog is zo scherp nog niet hoor. Voor zover het in MP is uit te drukken denk ik niet dat we aan de 24MP komen. In het centrum is het haarscherp, maar aan de buitenkant van je ogen kun je eigenlijk maar weinig details zien. Dat is niet erg, we kunnen onze ogen gewoon bewegen. En daarnaast hebben we natuurlijk de beste 'beeldprocessor' ooit, daar kan de technologie nog lang niet tegenop.
Ik wil trouwens best een sensor met 25MP ter grootte van een speldenknop, maar tot nu toe is de kwaliteit er daardoor alleen nog maar op achteruit gegaan. Het is een kwestie van voorkeur en dan kies ik zelf voor 10MP met goede kwaliteit bij een hoge ISO dan 25MP waar ISO800 al zoveel ruis geeft dat de foto's alleen nog maar bruikbaar zijn in zwart/wit.
Laten we even eerlijk zijn en zeggen, je kunt een camera niet vergelijken met een menselijk oog, Een menselijk oog heeft geen megapixels, dat klinkt namelijk netzo als dat je zo even een grootformaat print uit je kont tevoorschijn haalt als je het mij vraagt ;p

En een camera is inderdaad nog lang niet zo's goede beeld processor aangezien een camera al moeite heeft met wit contrast, waar een menselijk oog alles perfect ziet, maakt een camera zonder enig probleem van wit grijs als de gene die de foto's maakt niets weet van een camera dan.

Voordat een lens aan onze ogen kunnen toppen zij wij allemaal dood, nouja, nu zeg ik natuurlijk iets slims aangezien 3D tv eerst onmogelijk was en internet nooit zou bestaan. Haha. Wie weet maken we het mee, laten we het daar op houden :)
iemand ooit gelezen dat Philips bezig was met een op het oog geïnspireerde lens die werkte met een emulsie die door spanning op scherpte werd gebracht. er is nog zoveel te ontwikkelen er valt vrij weinig te speculeren soms is er 1 iemand nodig om iets te ontwikkelen en op de markt te brengen een andere keer doet iemand het en wordt het in de ijskast gelegd omdat niemand er brood in ziet. ontopic leuk speelgoed niet heel boeiend misschien volgende versie fullframe :D
De fotowereld is aartsconservatief om een simpele reden: Geld. Elke serieuze fotograaf heeft honderden zo niet duizenden euro's geïnvesteerd in lenzen en accessoires voor een bepaalde lens mount. Leuk, zo'n NEX camera, maar ik zie er gewoon te weinig voordelen in, in vergelijking met mijn huidige Canon om zo'n ding aan te schaffen. Als jij voor de keuze stond tussen een NEX-5N een van de 5 lenzen (pricewatch) , of een nieuwe toplens/body voor een systeem waar je al duizenden in heb zitten? Ik denk dat die keuze voor de meesten van ons simpel is.

Ik wil mijn lenzen en camera's en sensoren niet kleiner.

- Een kleinere sensor heeft, bij gelijk blijvende aantal pixels, meer ruis.
- Kleinere body is leuk, maar het houd gewoon niet lekker vast. Ik gebruik een Canon 7D, wat al geen kleine camera is, juist met een batterijgrip eronder, omdat ik dat lekkerder vast vind houden. Ik heb ooit eens zo'n NEXje vastgehouden, maar ik vind het helemaal niets.

Verder mis ik een beetje wat nou de doelgroep is voor een camera als de NEX-7. Voor de gemiddelde consument is hij te duur, voor de hobbyist zijn er te weinig lenzen, en de pro moet hem niet omdat het niet past bij zijn systeem.
Het is een grote misconceptie dat meer pixels automatisch meer ruis betekend, alsof de sensoren niet gevoeliger voor licht zijn geworden. Technologie ontwikkeld zich zo snel, dat al die zogenaamde statements teniet gedaan worden. Wie had er ooit gedacht op op een APS-C sensor van 6mp destijds op iso3200 te schieten? Dat leverde zoveel ruis op, het zou dan ondoenbaar zijn 12mp iso3200 te gebruiken want dan werd het nog erger, kijk dan nu naar de sensoren 16mp iso3200 leverd de resultaten qua ruis wat vroeger naar voren kwam in iso800 of lager.
Jammer dat die 24mm zo duur moet zijn, terwijl het ontwerpen van een groothoeklens voor een spiegelloze camera toch een heel stuk makkerlijker zou moeten zijn omdat het achterste element enorm dicht bij de sensor kan komen en de lens daardoor zo symmetrisch mogelijk kan blijven en zo potentiële lensfouten en resulterende complexe ontwerpen kunnen worden voorkomen. De 16mm die standaard bij de Nex-3 wordt geleverd bevestigt dit punt, alleen de kwaliteit van dit lensje is niet geweldig, alhoewel dit wordt gecompenseerd door de geringe afmetingen waardoor het een ideale snapshotlens is. De beste foto's worden nog steeds gemaakt als er een camera in de buurt is en ik moet er niet aan denken om altijd met een dSLR rond te moeten lopen.

Misschien gaat er ooit nog een niet-CZ f/2.8 consumentenversie van deze lens komen :)
Het is helaas iets ingewikkelder. Bij digitale beeldchips kan schuin invallend licht een probleem vormen. Jouw voorstel, een symmetrisch ontwerp, is (overigens ook om andere redenen) dan geen goed idee.

Het is een overigens een wisselwerking tussen het objectief en de chip. De 16 mm lens is uitstekend. De combinatie met de nieuwe nex-c3 is nog beter dan met de vorige modellen omdat de sensor anders is.

Bij de grote maximale lens-opening van de 24/1,8 speelt dit fenomeen ook. Ik denk dat Sony hier gekozen heeft voor een minder compact ontwerp om de beeldkwaliteit maximaal te houden.
Ik denk niet zozeer dat het aan de sensor van de C3 ligt, maar meer aan de processor die lensfouten beter kan corrigeren. Hiermee zijn zaken als vertekening en chromatische lensfouten tot een bepaald niveau te corrigeren, zolang de lens de camera kan vertellen welke fouten hij heeft en de camera deze gegevens gebruikt om te corrigeren.

Volgens mij is dat al gemeengoed bij compactcamera's en is men bij Olympus nu ook al zo ver dat lensfouten vaker in de firmware worden opgelost dan dat er een extra corrigerend lenselement toegevoegd moet worden.

Puristen moeten hier natuurlijk niks van hebben, maar als het voor compactere en goedkopere lenzen zorgt, waarom niet?
Door de geringe afstand tot de beeldsensor loop je het risico van onscherpte en chromatische aberraties aan de randen.
Dit is in de C3 en de nieuwe modellen verholpen door micro-lenzen op de sensor te plaatsen. Dit helpt zowel bij de bestaande lenzen voor de Nex-serie als voor andere manuele lenzen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True