Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties

De introductie van Intels Sandy Bridge-platform nadert, reden voor fabrikanten om te komen met een sneak peek op hun moederborden voor deze processors. Biostar ging Zotac voor; beide bedrijven toonden hun H67-moederborden.

Biostar liet afgelopen juni, tijdens de Computex in Taipei, zijn H67-moederborden al zien, maar verspreidde onlangs foto's van de voltooide versie van de TP67XE- en TH67XE-moederborden. Deze zogeheten Cougar Point-chipset biedt ondersteuning voor Intels nieuwste processors, samen met ddr3-geheugen, sata-300- en 600-poorten en usb 2.0-poorten. De lga1155-moederborden die Biostar liet zien, wijken weinig af van de tijdens Computex getoonde versies. Alleen de plaatsing van enkele condensators en andere onderdelen lijkt hier en daar aangepast.

Het TP67XE-moederbord van Biostar is vergelijkbaar met de P55-chipset voor 1156-cpu's. Het bord ontbeert video-uitgangen, maar heeft wel twee usb 3.0-uitgangen, zes usb 2.0-poorten, een esata-, firewire- en netwerkpoort en audioaansluitingen aan boord. De twee pci-express-x16-poorten worden vergezeld van twee pci-express-x1- en twee pci-poorten. Verder zijn twee sata-600- en drie sata-300-poorten beschikbaar.

Biostar TP67XE Biostar TP67XE

Het TH67XE-moederbord beschikt wel over de nodige video-uitgangen om de uitvoer van beeld van de in de processor-die geïntegreerde gpu mogelijk te maken; een dvi-, D-sub-, hdmi-poort en displayport zijn aanwezig. Twee usb 2.0-poorten moeten het veld ruimen. Daarvan blijven er vier over. Daarnaast zijn twee usb 3.0-poorten, een esata-, firewire- en lan-aansluiting en audiopoorten beschikbaar. Het bord heeft wederom twee pci-express-x16-slots, maar moet het met één pci-express-x1- en pci-slot doen. Ook zijn weer twee sata-600- en drie sata-300-poorten aangebracht.

Biostar TH67XE Biostar TH67XE

Ook Zotac liet ruim voor de voor januari verwachte introductie van het Sandy Bridge-platform zijn eerste Series 6-moederbord zien. Deze H67-plank in micro-atx-formaat is voorzien van een enkele pci-express-x16-, -x1- en pci-poort. Opnieuw zijn vijf sata-poorten, twee sata-600- en drie sata-300-poorten zichtbaar en lijkt usb 3.0 te ontbreken. Wel zijn zes usb 2.0-poorten in het i/o-gedeelte aanwezig, net als een esata-poort, audio- en netwerkaansluitingen en een displayport, hdmi- en dvi-poort. Zotac H67-moederbord

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

Beetje vreemd dat een Single socket systeem 2 x een P8 connector op het moederbord heeft.. Lijkt me een beetje veel.. De PCIe standaard gaat maar tot 75W per poort...
jullie snappen het niet

de 2x 8pin connectors zijn voor de cpu niet voor de PCI-e.

Aan gezien je voedingen hebt met een gesplitte rail die vaak rond 18A leveren is dat dus 216wat per cannaal/connector. dus dan vind ik dat niet zo raar dat er twee op zitten.
Want het tdp wijkt steeds verder af naarmate je de vcore vehoogt en zo dus op lucht al rond de 300/350wat uit alleen de CPU trekt door te overclocken. En zeker omdat er nu een aantal extra drivers in de cpu zitten verwerkt zoals GPU.

Dit hebt je dus niet als je een single rail PSU hebt , bijvoorbeeld mijn eigen Corsair HX750 die op een connector zijn volle vemogen 62Amph kan leveren op 12v = 744wat.
Dan kun je het dus wel af met een 8pins connector. Maar niet met een PSU met gesplitste rail dmv OCP's.

[Reactie gewijzigd door jbkappirossi op 1 oktober 2010 19:01]

350W? Mijn hele systeem trekt 350W met een i7 920 op 3.6/3.8GHz @ full load aan de primaire kant van de voeding. No way dat enkel de cpu 350W gaat trekken. Dat is 3 keer de TDP van een cpu.

Wat is trouwens Amph? Het is gewoon 62Ampère of 62A.

[Reactie gewijzigd door kluyze op 1 oktober 2010 20:40]

omdat je met 3600mhz geen extra voltage nodig hebt dan boven je VID/intelspec, wat bij elke cpu anders is met een maximum van 130wat bij een i7 920.

Maar zo gauw als jij dus 1.4/1.5volt vcore spanning toepast kan het TDP wel naar de 350wat stijgen (ligt ook aan de chip high of low leakage) en dan heb ik het nog niet eens over de pieken.

Dus ik kan je twijfel begrijpen, als je niet verder dan 3800 bent geweest met overclocken, want dat red ik bijna met 1,1 volt. Boven de 4Ghz worden de voltage gauw anders, want dit werkt niet verhoudings gewijs. bijvoorbeeld van 3800 naar 4000 heb je misshien 0,1volt extra nodig om de 4000 te halen. maar van 4000 naar 4200 heb je misschien wel 0.3volt extra nodig.
Een i7 op So1366 heeft volgens Intel een spanningsrange van 0.800V-1.375V, 1.4-1.5V is dus niet meer normaal op lucht doenbaar, waar je in je eerste bericht over spreekt. Ook ga je niet veel mensen tegen komen die op die spanningen werken.

Geef dus maar eens een voorbeeld van een cpu die 350W verbruikt en nog steeds lucht gekoeld wordt. Volgens mij ga je daar zelfs geen luchtkoeling voor vinden, die dat vermogen kan afvoeren.

[Reactie gewijzigd door kluyze op 2 oktober 2010 19:07]

Volgens mij haal je hier het wattage uit het stopcontact en het wattage verbruikt door de CPU door elkaar heen. :)
Ik zeg toch dat ik aan de primaire kant van de voeding meet. Maar het vermogen van de cpu gaat niet meer zijn dan het vermogen dat de volledige pc op neemt. Aangezien het vermogen dat de cpu alleen nodig heeft, ook volledig uit het stopcontact getrokken gaat worden. En dan moet je nog rekening houden met het rendement van de voeding ed.

(Vermogen niet wattage, als je iemand wil verbeteren doe het dan ook juist)

[Reactie gewijzigd door kluyze op 3 oktober 2010 14:00]

daar ben ik het mee eens, op mijn rampage 2 extreme zit er zelfs maar 1, 8 pin op. en die heeft een 16 phase CPU power, en rampage 2 extreme is denk ik ook wel een wat meer gebruiker, als ze met argument komen dat het voor overclockers is, lijkt het me wat vreemd. omdat alleen de 'K' serie van de nieuwe CPU overclockbaar zouden moeten zijn.

voor de rest:
leuke kleine bordjes, is leuk om te zien dat we weer eens wat kleiners krijgen. en dat de borden zo 'kaal' worden heeft wel een geinig gezicht. ook al vind ik het steeds minder op het typische mobo lijken.

@ fastfred

het is maar net wat je slimmer noemt, als AMD dit net zoals Intel zou gaan doen zouden ze er waarschijnlijk meer geld, en misschien wel meer performance uit krijgen. maar omdat ze dit niet doen, kunnen ze wel in 1 keer een nieuwplatform uitbrengen dat misschien wel revolutionaire kan gaan worden, vandaar dat ik erg benieuwd ben naar bulldoser en veder.

@ jbkappirossi

klopt, maar toch vind ik het vreemd dat ze er twee op hebben geplaats, misschien komt het inderdaad door dat alles er in is verwerkt, maar TDP is volgens mij de afgegeven hitte van de CPU (correct me if I'm wrong) en niet het verbruik.

of bedoel je dat ze dit hebben gedaan vanwege voedingen met een gesplitste rail die anders niet voldoende vermogen kunnen leveren?

[Reactie gewijzigd door Harm30 op 1 oktober 2010 19:16]

Best wel gewoontjes toch, die borden? Ik zie aan de foto's niets speciaals, dus waarom pronken met die picas? Ja, de chipset is nieuw, maar dat is eigenlijk triviaal: het blijft gewoon een pc, en je gaat denk ik niet speciaal voor de chipset een mobo upgraden...
Als je binnenkort van plan bent een nieuwe intel cpu (sandy bridge) te kopen zal je wel moeten. Intel is niet zo compatbel met de moederbordjes als amd dat is.
Mwa, Core 2 werkt op een heel scala aan chipsets ;)
Voor hun naamsbekendheid lijkt me. Biostar zie je heel weinig in het nieuws komen. Door iets nieuws als één van de eerste te introduceren komen ze weer eens op de frontpage. :P
Misschien is die 2x 8PIN voor de power naar zowel de ingebouwde GPU als CPU? This een wilde gok.
De IGP van de nieuwe 1155 processors zijn niet zo heel krachtig. Die verbruiken niet heel veel energie. Zeker niet om er een nieuwe 8-pin bij te doen. 8)7
weer totaal nieuwe socket :(
ik hoop dat ze nu een keer ook aan de mensen denken die niet alle twee jaar een compleet nieuwe pc kopen :)

edit: teveel om op te reageren :)

[Reactie gewijzigd door Dr.TS op 2 oktober 2010 05:16]

AMD pakt dat slimmer aan :) Die zorgen gewoon voor een zelfde platform (qua pinnetjes en mounting enzo) maar voegen daar gewoon nieuwe functies aan toe.

Neem als voorbeeld dat AM2 en AM2+ cpu's gewoon op een AM3 moederbord werken (ben nu niet bepaald een AMD kenner, dus schiet me niet af als ik het mis heb)

Kan Intel nog wat van leren. Ook heb ik begrepen dat dit alweer de opvolger van socket 1156 (P55 Chipset) moet worden. Like wtf, P55 is nu 1,5 jaar op de markt?

Kom nou, ik blijf niet aan 't upgraden...

@ Mavamaarten, daarom heet 't ook Micro-ATX ;)

[Reactie gewijzigd door FastFred op 1 oktober 2010 18:26]

Net andersom: AM3 Cpu's werken wel op Am2, maar Am2 processors niet op Am3.

Maar aangezien 775 processors nog steeds volop verkrijgbaar zijn kan je met een socket 1156 nog steeds upgraden als je een i3/5 hebt ook al zijn er nieuwe cpu's. :)

[Reactie gewijzigd door iDaniel op 1 oktober 2010 18:33]

Fout dus ! een AM2 werkt ook op een AM3 niet andersom !

Ben na Jaren Intel om deze rede steeds meer Met AMD gaan doen.
Kan nu wel Jaren langer Bord en Memory houden ten op zichte van Intel
en Upgrade nu veel betaalbaarder.
Als ik upgrade is het mobo meestal het laatste wat er aan moet geloven eerlijk gezegd...
Vooraleer een mobo gaat bottlenecken heb ik al serieus wat hardware versleten of je moest naturlijk in 1 keer een monsterpc gebouwd hebben van meer dan 3-4-5 duizend euro ^^

EDIT:
Bitterkoekje, je zit er een beetje naast:

AM3 chips compatible with AM2/AM2+ boards
The compatibility, however, only goes one way; Socket AM2/AM2+ CPUs are not compatible with Socket AM3 motherboards.


bron: klik hier

[Reactie gewijzigd door Havnar op 1 oktober 2010 18:57]

iDaniel had gelijk: AM3 processors werken wel op een AM2 (+) bordje. de reden daarvan is, is dat de nieuwere AM3 processors wel met de oudere memory-controller overweg kunnen, maar de oudere AM2's niet op de AM3 borden. per slot van rekening kon AMD ook nog geen AM3 controller integreren op een AM2 CPU, die technolodie was nog niet eens in ontwikkeling. ook passen de pins van een AM2 processor niet op een AM3 socket, dus dat zegt genoeg over de compatibiliteit.
belangrijkste verschil is dat de nieuwere AM3 sockets DDR3 ondersteunen en AM2 (+) gebruiken allebei nog DDR2. toen AM2 (+) uitkwam, was DDR3 nog niet uit dus kon die geheugncontroller voor DDR3 nog niet worden geïntegreerd.

als je bewijs wilt, check http://en.wikipedia.org/wiki/Socket_AM3
Helaas, dat is niet het geval.
Een AM2(+) processor werkt niet op een AM3 moederbord omdat de AM2 geen DDR3 ondersteund. Een AM3 processor op een AM2(+) bord is daarentegen (na een eventuele bios-update) een piece of cake.

Ontopic: Wat is het TDP van een Sandy-Bridge dan? Want ik zie op de Biostar TP67XE genoeg aansluitingen voor +300 Watt alleen voor de CPU. Heb ik dit fout?

[Reactie gewijzigd door r100 op 1 oktober 2010 19:03]

Kan nu wel Jaren langer Bord en Memory houden ten op zichte van Intel
en Upgrade nu veel betaalbaarder.
AMD released volgend jaar (Q2 2011) een nieuwe architectuur (Bulldozer). Dat gaat gebruik maken van een nieuwe socket (AM3+), en het is niet backwards compatable met socket AM2/AM2+/AM3.

Met andere woorden: dat jaren doorgaan op je huidige bordje en toch kunnen upgraden kun je wel uit je kop zetten. ;)

Daarbij, vaak maakt die upgradebaarheid zonder het moederbord te moeten upgraden toch helemaal niets uit. Bijna niemand (zelfs niet onder tweakers) vervangt elk jaar z'n CPU met het nieuwste van het nieuwste. Meestel is het zo dat je tegen de tijd dat je aan een nieuwe CPU denkt ook al weer aan een nieuw moederbord toe bent. Want ook de ontwikkeling van moederborden staat niet stil, en ook op je moederbord wil je wat betreft ondersteunde features wél met je tijd mee gaan.

Persoonlijk heb ik er niet zo'n moeite mee dat Intel met LGA1155 komt ter vervanging van LGA1566 (en volgend jaar met LGA2011 ter vervanging van LGA1366). Het gaat namelijk toch niet compatible zijn met je oude moederbord, of ze nu de socket aanpassen of niet. Dus daarmee wordt simpelweg voorkomen dat heldere lichten Sandy Bridge CPU's op hun oude moederborden prikken.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 2 oktober 2010 13:37]

Vor USB3.0 en SATA600 zijn volop controllertjes te koop. die zijn goedkoper dan een nieuw moederbord...

en AM3+ komt er inderdaad aan, maar wordt wel compatible met AM3 voor zover de mogelijkheden. geen ander geheugen zoals DDR4 ofzow, gewoon weer DDR3. DDR2 vervalt inderdaad wel. waarschijnlijk vindt amd wel weer een geniaal iets waardoor een AM3+ op een AM3 kan, maar niet op AM2+. ik vertrouw er volledig in.

verhaal nog even verder doorgelezen: inderdaad een teleurstelling. gelukkig kan een AM3 CPU nog wel in een AM3+ mobo, maar een AM3+ CPU niet in een AM3 mobo. dat was een computer van korte duur...

[Reactie gewijzigd door naarden 4ever op 6 oktober 2010 22:34]

Ik upgrade zo om de 3/4 jaar, als ik dan een cpu met volledig nieuwe functies op een oud moederbord moet gaan prikken om up te graden, en dan niet alles eruit kan halen vind ik dat persoonlijk nogal jammer.

Het is een leuke eigenschap van amd, maar in de praktijk zullen er nauwelijks mensen die ook daadwerkelijk een gloednieuwe phenomII op een moederbord met een verouderde chipset gaan prikken. Je moet ook nog denken aan het TDP wat het bord ondersteund, hier op tweakers heb ik vaker gezien dat iemand geen phenomI kon draaien als vervanging van een athlon x2 cpu omdat het moederbord het vermogen niet kon leveren.

Heb zelf eens op hetzelfde bord een e6600 vervangen voor een x3220, dat komt enigszins op hetzelfde neer als bij amd, al kun je dan natuurlijk niet zo uitgebreid upgraden. Als je kijkt naar de nieuwe technieken die er bij intel in korte tijd bij zijn gekomen kun je ze het niet kwalijk nemen dat er redelijk rap nieuwe sockets bij zijn gekomen. Denk bijvoorbeeld aan de tripple channel geheugencontroller en de nu geïntregeerde gpu, daar kan de x58 chipset niks mee aanvangen. En dan nog heb je op het s1366 en s1156 platform zat keuze wat upgrades betreft.

s775 is geïntroduceerd bij de p4 6xx serie en iets later (toch? :P) de PD 8xx en 9xx serie, op die socket heeft ook de hele core2 architectuur en afgeleiden gelopen. Maar hier liep je net zoals bij amd tegen beperkingen van de chipset of het moederbord op, ik durf dan zelfs te zeggen zelfs in meerdere mate dan bij amd. Van een dual-core naar een quad-core upgraden heeft wel zin, maar je loopt al gauw op tegen beperkingen van het moederbord aan.

Als intel dezelfde socket had kunnen behouden hadden ze dit vast wel gedaan, maar de wijzingen zullen wel zo drastisch zijn geweest dat dat niet haalbaar was, net zoals bij de PIII katmai -> coppermine en de P4 willamette -> northwood. In het eerste geval werd de cache on-die geplaatst, in het tweede geval kreeg de FSB een upgrade naar 800mhz, en werd het dure rambus vervangen door het goedkopere en betere ddr.
Da's niet veel troost voor mensen met een Socket 939 mobo.
Het aantal mensen dat jaarlijks de processor upgrade zonder de rest van het systeem aan te pakken is op 1 hand te tellen, het is voor intel dus gewoon niet interessant om hier rekening mee te houden.

En als je na 2 of meer jaar pas upgrade is het vaak genoeg juist jammer om je moederbord niet meteen ook te upgraden omdat de rest van de techniek weer flink vooruitgegaan is, zie bijvoorbeeld voor de komende twee jaren wat er te wachten staat:
• USB3.0
• SATA 6Gb/s
• DDR4
• OCZ's nieuwe SSD interface
• PCI Express 3.0
• Lightpeak
• sneller geheugen ondersteuning
• meer PCI express kanalen
• Geintegreerde IGP's

Als ik upgrade dan spaar ik liever een paar maanden door zodat ik het meteen goed kan doen, en zowel gebruik kan maken van de volledige kracht van de nieuwe processor (wat op een oud moederbord niet altijd kan) en ook meteen de nieuwste technieken en functies kan gebruiken.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 2 oktober 2010 01:09]

Is dat nou een plaatje van de Zotac of van een Gigabyte moederbord, want dat was het eerste wat ik dacht, het is echt net de Gigabyte kleurstelling...
Ik denk aan de ene kant dat het wel slim is van Intel wat ze nu doen , Dat wij het niet slim vinden is wat anders.

Nieuwe cpu's willen mensen met hun honger naar power wel kopen, bijbehorende chipset heb je nodig dus die verkoop je ook aan fabrikanten van moederborden, Winst , winst en nog eens winst !

Stel dat je wel nieuwe cpu's uitbrengt maar geen nieuwe bijbehorende chipset dan mis je dus inkomen , of genereer je in ieder gevaL geen nieuwe inkomsten !
Wow, was het nou niet zo dat PCI zou verdwijnen bij de nieuwe generatie intel cpu's?

Als ze nog blijven wacht ik nog even op de nieuwe sandybridge :D

mn mooie geluidskaart van 250 eurie is nog PCI dus ja, dan ga je niet zomaar upgraden :+


Edit: nieuws: Intel staakt ondersteuning voor pci-bus met Sandy Bridge-chipsets
Zakelijke chipsets voor Intels aankomende Sandy Bridge-processors zouden echter nog wel van pci-slots worden voorzien.
mooi mooi :)

[Reactie gewijzigd door wootah op 1 oktober 2010 21:15]

Tamelijk verbijsterend dat voor een nieuwe chipset nu nog moederborden worden uitgebracht zonder USB 3.0 -zo veel duurder zal dat toch niet zijn? Je loopt hiermee al wat achter voor je begonnen bent.
Kost dit alles dan of nog niet bekend?
Reken op vergelijkbare bedragen als de introductieprijzen van de H57 mobo's.
wauw die micro-atx dingen zijn klein :9~
mATX is altijd even groot ;)