Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

Zotac heeft tijdens de Computex een moederbord laten zien waarin een eenvoudige videokaart werd geÔntegreerd. Het moederbord in kwestie is van het mini-itx-formaat en heeft Intels Z68-chipset voor Sandy Bridge-processors aan boord.

Het Z68-ITX-Wifi-moederbord van Zotac kan uiteraard Sandy Bridge-processors huisvesten op zijn zeventien bij zeventien centimeter grote pcb. Om ruimte te winnen, koos Zotac voor twee geheugenslots voor sodimms; regulier ddr3-geheugen zou niet passen wegens de grote heatsink waaronder een Geforce GT 430-videokaart schuilgaat. De kaart is voorzien van 1GB videogeheugen en heeft twee dvi-uitgangen, een hdmi-poort en displayport.

Uiteraard kan nog steeds de geïntegreerde gpu van de processor worden gebruikt. Bovendien is er nog net ruimte voor een pci-express-x4-slot. De wlan-adapter steekt in een mini-pci-express-slot en ondersteunt met twee antennes n-netwerken. Het bord is verder voorzien van twee sata-300-poorten en twee sata-600-poorten. Ook zijn twee usb 3.0-aansluitingen aanwezig. Het bord moet ongeveer 180 dollar gaan kosten.

Zotac Mini-ITX Wifi
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

http://nl.hardware.info/n...x-bord-met-geforce-gt-430

Enigste voordeel van dit mobotje de OC mogelijkheeden van z68 ?
Of de SSD caching (ken de aansluiting niet vinden op het plankje)

Switchen tussen onboard en losse GPU maar dat kon de H67 ook al dacht ik.
Zijn al genoeg SB H67 Laptopjes die dat kunnen met een GT540M.

Helaas doet mijn GTX485M niet aan optimus.. :(

Vind ik de "Z68ITX-WiFi" zonder GT430 maar met een PCIe x16 slot toch intresanter.
Kost 60 euro minder.
En daar kunnen gewone DDR3 latjes in.

http://en.expreview.com/2...8-motherboards/17342.html

[Reactie gewijzigd door r.stanneveld op 6 juni 2011 09:23]

De ssd cashing of Smart Response Technology (srt) zit softwarematig in de chipset , dus daar heb je geen extra aansluiting voor nodig.
Inderdaad. Intel heeft wel een eigen aansluiting voor op haar moederborden, waarop dan een module van Intel geprikt kan worden. Maar je hebt het niet per se nodig om het te kunnen gebruiken.
Dat is lang geleden dat ik een consumentenbord gezien heb met onboard video. Alleen ontgaat me het nut eigenlijk een beetje. Want een GT430 is nou ook weer niet zo geweldig, en op de Z68 chipset is prima de IGP te gebruiken die zeker voor het standaard werk goed zat is (als ik even kijk naar m'n eigen HD3000 in een 2500K). Tenzij je natuurlijk specifieke dingen wil doen die de IGP niet support, maar dat lijkt me niet zo heel veel voor te komen natuurlijk.

Ik ga er vanuit dat bij dit bordje ook de Virtu software geleverd wordt, waarmee je de IGP kunt combineren met de losse chip. Dat is op papier leuk (de GT430 uitschakelen en enkel de IGP gebruiken), maar in de praktijk zal het stroomverbruik er niet veel minder door worden ben ik ben (het scheelde in mijn testsetup met 2500K en een 6870 iets van 2W in idle, 77 vs 79W).

Maar wel weer een leuk probeersel van Zotac, weer eens wat anders dan de standaard bordjes.
Gaat die GT 430 geheel uit als je hem niet gebruikt? Lijkt me niet aangezien je daar je scherm op aansluit.

Volgens mij gaat zo een groot voordeel van een m-itx pc verloren: het stroomverbruik. Als ik naar die heatsink kijk verstookt dit ding zo 50Watt. Om nog maar te zwijgen van het kabaal van die fan...

Ik ben blij met mijn 6310HD kaartje die gewoon vloeiend full-hd kan afspelen en nog geen kwart gebruikt van dit ding...
Nvidia optimus? die kan perfect de gpu uitschakelen en de onboard gebruiken van de cpu.

Hoe zie jij trouwens adhv een heatsink hoeveel stroom dit ding slurpt? straffe kunst
Hoe zie jij trouwens adhv een heatsink hoeveel stroom dit ding slurpt? straffe kunst
Hij zit er niet ver naast, volgens de nVidia-site gebruikt deze kaart 49 Watt ;)
http://www.nvidia.com/object/product-geforce-gt-430-us.html

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 6 juni 2011 09:12]

Nvidia optimus? die kan perfect de gpu uitschakelen en de onboard gebruiken van de cpu.
Dat klopt: het kan. Volgens mij doet deze dat echter niet. Ook omdat je op de onboard nog gewoon een extra scherm kunt aansluiten.
Hoe zie jij trouwens adhv een heatsink hoeveel stroom dit ding slurpt? straffe kunst
Simpel: de grootte van de heatsink en de fan geven iets aan over het koelvermogen. Mijn inschatting is dat deze heatsink/fan combo ongeveer 50~60 Watt aan vermogen kan dissiperen.
Het is een leuk idee, alleen zoals gezegd werd: qua grafische kaart zijn er leukere opties.
Ik vraag me af wat het doel van dit ontwerp is:
HTPC? Nee, want de built-in graphics van SNB cpu's is afdoende.
gaming? Nou....nee.
Energiezuinig? Ook niet.

Het enige wat ik hier zie is een goede graphics-prestatie/compactheid verhouding.
Lijkt mij een kleine markt. En dat kleine ventilator wordt letterlijk en figuurlijk huilen.

Als je er voor zorgt dat je een grotere kast kan gebruiken kun je oplossingen maken die veel leuker zijn dan dit, als ik in de situatie zou zitten waarin ruimte een issue zou zijn, zou ik dit product niet kiezen maar iets aan het ruimteprobleem doen.
Ik vraag me af wat het doel van dit ontwerp is:
HTPC? Nee, want de built-in graphics van SNB cpu's is afdoende.
Oneens. De built-in graphics van de SNB CPU's ondersteunen 24p filmmateriaal niet 100%. Daarnaast scoren nVidia kaarten consequent beter op de HQV tests dan built-in Intel graphics.
De SB graphics zijn beter dan die van Intels vorige generaties (4500HD etc), maar zijn helaas nog niet volledig wat ze moeten zijn om te voldoen in een huidige top-end HTPC.
gaming? Nou....nee.
Nogmaals oneens. Met de GT430 valt prima een modern gamepje te spelen op niet eens onaardige settings. Een casual 3D gamer die niet perse behoefte heeft aan de allerhoogste settings kan hier prima mee uit de voeten.
Energiezuinig? Ook niet.
Wederom oneens. De GT430 (of feitelijk GF108) is 1 van de energiezuinigste grafische chips op de markt. Zeker idle - wat hij het grootste deel van de tijd zal draaien - verbruikt hij erg weinig.
Gezien de kaart geintegreerd zit op het moederbord kan verder bezuinigd worden op een dedicated energievoorziening en andere stroomverbruikende componenten die op een dedicated kaart ook stoom verbruiken, dus vermoedelijk is deze geintegreerde GT430 nog zuiniger dan een dedicated GT430. En uiteraard kun je hiermee een aanmerkelijk compacter systeem maken dan wanneer je een dedicated grafische kaart zou moeten plaatsen.
En dat kleine ventilator wordt letterlijk en figuurlijk huilen.
Voor de 4e maal oneens. Zo enorm klein is die fan niet als je kijkt naar deze dedicated GT430 kaarten. En die worden nergens in de review lawaaiig genoemd. De GF108 is een zuinige, koele chip die dus ook niet veel koeling vereist. Zeker idle dissipeert het erg weinig warmte, en bij maximale belasting (bijv. gamen) heb je over het algemeen geluid aanstaan, en dan nog hoeft hij vermoedelijk niet veel toeren te maken gezien hij slechts een chip die <50W verbruikt hoeft te koelen.
Het zou me niets verbazen als dit ding onder alle omstandigheden gewoon stil te noemen is, en zelfs als dat onder 100% belasting niet zo is dan zal hij het idle en bij HD-videoweergave wel zijn.
Als je er voor zorgt dat je een grotere kast kan gebruiken [...]
Als? Niet iedereen kan of wil daarvoor zorgen uit praktische of esthetische overwegingen.

Dit plankje is perfect voor het samenstellen van een relatief goedkoop, alle huidige videoformaten 100% ondersteunend HTPC'tje waar ook nog best redelijk leuk mee gegamed kan worden.

Sterker nog, als je er een wat snellere i5/i7 SB CPU in steekt i.c.m. een SSD is het met zijn 96 CUDA cores en 1GB dedicated RAM ook nog eens bruikbaar als goedkoop ultra-compact CUDA capable werkstation.
Er zijn tegenwoordig een aardig aantal leuke, ultra-compacte ITX behuizingen die via een VESA-schroefaansluiting gewoon achterop een monitor kunnen worden bevestigd, en daarmee feitelijk 'geen' ruimte innemen. Deze behuizinkjes bieden vaak alleen ruimte voor zo'n moederbordje + een 2,5" HDD/SSD.
Dit moederbord zou i.c.m. een Sandy Bridge i7 wel eens de krachtigst mogelijke optie met die formfactor/footprint kunnen zijn op dit moment. Dat is niet iets om negatief over te lopen doen i.m.h.o. :)

[Reactie gewijzigd door Cheetah op 6 juni 2011 14:06]

Bij de 4e maal; hij mag dan niet luidruchtig zijn, als je hier de gebruikerservaringen leest word deze koeler omschreven als "een beetje luid".
Bron: http://www.newegg.com/Pro...IsFeedbackTab=true&Page=2

Niet iedereen stoort zich eraan, maar deze fan is dus blijkbaar niet stil genoeg voor iedereen. Zelf zou ik liefst een passieve videokaart zien in zo'n systeem, dan heb je 100% garantie dat het ook nooit MEER herrie gaat maken. Fans slijten nml.

Als ik zo naar dat plaatje kijkt, zit er slechts een zielig plakje Alu op met een paar vinnen en de fan. Duidelijk de zwakste schakel, als je het mij vraagt.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 6 juni 2011 14:11]

In combinatie met een hogere 1155 zou ik dan veel liever een low profile 460 1GB inbouwen van b.v. Galaxy.

Je zit dan immers toch niet meer op een echt energie zuinig systeem, maar naar mijn mening is de 430 voor CUDA werk alswel gaming niet afdoende. Wellicht dat je op "leuke settings" in 720P inderdaad wel aardig aan de slag kunt, maar op 1080 zit je met een 460 kwa prijs / kwaliteit een stuk aantrekkelijker naar mijn mening. De review die je post ondersteund deze bevinding: de 460 is simpelweg 2,5x sneller dan de 430 over de hele linie.

Dat reduceert de toepassing van dit bordje naar een zeer klein budget waar de 460 naar een i5 / i7 niet in zou passen of naar gebruikers die enkel en alleen een ITX kast van max 2u willen hebben. Toch denk ik dat je daar koelingsproblemen mee krijgt als je een i5 of i7 gebruikt. Er zijn natuurlijk koelers van Silverstone of zo'n Scythe shuriken die laag blijven, maar die 2'5 of 1'8 schijf / SSD komt vaak boven het bord te hangen, wat wel erg weinig ruimte (lees: lucht) over laat voor de koeler van de 430 en de CPU. Ik voorzie dat je dan toch bij hevig rekenwerk tť hoge temperaturen krijgt in zo'n kleine behuizing.
Nou je hebt in paar minuten gevonden op internet hoeveel de Geforce GT 430 verbruikt Idel en Load.

Idel +/- : 20 watt

Load +/- : 85 Watt

Iets meer dan Nvidia zegt.

Guru3D

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 6 juni 2011 18:50]

Die gegevens zijn niet correct.
Voor duidelijke en grondige verbruikstesten kan je beter bij xbitlabs kijken:

Volgens hen verbruikt een GT 430 idle maar 2,7W, en tijdens full load 23,1W, heel wat minder dan ze bij Guru3D hebben berekend.
Daarmee is de GT 430 inderdaad een van de zuinigste videokaarten op de markt.

[Reactie gewijzigd door Ghost Dog op 6 juni 2011 21:20]

Nou sorry maar als Nvidia al zegt dat hij Minimaal 50 watt gebruikt geloof ik toch echt eerder Guru 3D dan xbitlabs.
nVidia zegt dat de kaart een maximaal verbruik heeft van 49W.

Guru3D heeft heel onnauwkeurig gemeten. Ze meten daar het aan het stopcontact afgenomen vermogen van de gehele pc, en proberen op basis daarvan een schatting te geven van het verbruik van een van de onderdelen daarvan.

Xbitlabs daarentegen heeft een voeding zo gemod dat ze van elke lijn exact kunnen zien hoeveel stroom de lijn levert door de tijd. Daarmee kunnen ze dus direct het verbruik van de kaart meten, waardoor de invloed van het verbruik van andere pc-componenten en dat van de voeding wegvalt.
Het spreekt daarom voor zich dat de resultaten van Xbitlabs veel betrouwbaarder zijn dan van Guru3D.

In dit artikel wordt uitgelegd hoe Xbitlabs precies het verbruik meet.

[Reactie gewijzigd door Ghost Dog op 8 juni 2011 01:35]

Maar okť als eentje zegt dat hij maar 23w verbruikt Max dan zal dat natuurlijk wel zo zijn, zelfs als Nvidia 49w Max zegt.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 8 juni 2011 20:56]

Sowieso een vreemde toevoeging, de GT 430 is 'maar' twee keer zo snel als de igp aanwezig op de Sandy Bridge-cpu's.
Wel handig voor Linux systemen, de nVidia drivers zijn daar een stuk beter.
de nvidia drivers bevatten veel functionaliteit, maar ook veel bugs. Op dit moment kan ik geeneens bepaalde applicaties maximaliseren door de nvidia-binary blob zonder een keiharde crash.
Ook in de bugtrackers van de distributies zijn de nvidia closed source drivers over vertegenwoordigd. Standby gaan van je laptop of pc moet hier onder lijden. Het werkt niet, of het werkt traag. Vergelijk ik dat met me laptopje met gma4500mhd, dan is deze met standy gaan en wakker worden net zo snel als een mac book air.

[Reactie gewijzigd door DLGandalf op 6 juni 2011 16:44]

De NVIDIA chip ondersteunt ook DirectX 11, OpenCL en CUDA.

Maar het is inderdaad een vreemde combinatie. De voordelen zijn erg beperkt.
Het is een beetje vreemd, maar wel handig. Je hebt met deze oplossing geen last van de 24p bug terwijl je wel een pci-express slot vrij houdt voor bijvoorbeeld een RAID-controller.
En HDMI 1.4 dus je maakt je HTPC 3D-ready (3D-blu ray etc). Ook willen de onboard audio vaak geen 7.1 digitaal doorgeven aan versterkers.
@hieronder inderdaad even opgezocht dat haalt deze argumenten weg.

[Reactie gewijzigd door EnderQ op 6 juni 2011 11:13]

de sandy bridge IGP is ook 7.1 en HDMI 1.4
Zou dit ook niet kunnen werken voor desktop pc's?
Perfect op elkaar afgestemde hardware lijkt me het goedkoopst voor de consument.
Ook kan je precies zeggen hoe sterk de voeding moet zijn, is ook efficienter.
Dan verlies je wel de mogelijkheid te upgraden naar een snellere gpu.
de consument wil een pc die langdurig mee gaat

en met zon itx moederbord houd je het 2 jaar vol en dan mag je weer iets nieuws kopen
dat in tegen stelling tot een goede midtower pc die je 3 jaar kan gebruiken en dan upgraden en zo weer 3 jaar kan gebruiken
Als ze zo graag ruimte besparen. Waarom halen ze dan niet de ATX aansluiting weg en vervangen ze deze voor een 12V aansluiting. Dan hoeven we ook geen Pico-PSU van §30 meer aan te schaffen.
sterk punt, denk ik maar dan heb je mogelijk wel weer wat extra convertors nodig om 12 naar bijv 5 en 3,3 om te vormen wat juist weer ruimte kost..
Bovendien is een gewone ATX-voeding veel minder efficiŽnt bij zo'n laag verbruik, en is dat precies waar een PicoPSU handig voor is, omdat deze bij 20W wel 85% efficiŽntie haalt (en een ATX-300W-voeding maar 65-70%).
Ik blijf het toch prachtig vinden hoe ze het elke keer weer voor elkaar krijgen om zoveel hardware op zo'n klein plankje te proppen.

Ik vraag me echter wel af waarom ze zo'n videokaart erop gezet hebben. Als ik me niet vergis is het integrated model van intel nog best aardig in de 3d performance en is een 430 eigenlijk niet vooruit te branden?
Dit vind ik toch zeker een vooruitgang, een GT430 integreren op een m-itx moederbordje. Volgend jaar komt EVGA met een GTX680 op een ATX bord?

Fabrikanten gaan meer en meer integreren, alles wordt steeds kleiner, het zal mij niets verbazen dat je over 5 a 10 jaar met je mobiel net zo kunt gamen als dat je nu op je pc zou doen. Alles wordt kleiner, zuiniger, koeler en compacter :)

Ik vind dit een heel mooie ontwikkeling
Dat wordt nog lastig - veel typische PC games gebruiken toch altijd nog muis en toetsenbord - dat kan niet handig vertaald worden naar een mobieltje, waar de control options juist het meest basaal zijn van alle platformen - daar zitten doorgaans niet eens knoppen op.
Qua graphics zal het gemiddelde niveau van nu al veel eerder gehaald worden, gezien het feit dat de komende handhelds (3DS en PSP2) al heel indrukwekkend presteren op dat vlak.
Als Intel dit bord had gefabriceerd zou het bijna concurrentie worden voor AMD mijn zijn APU's :)

Alsnog is dit een erg handig bord voor een doorsnee consument, ik bedoel, zelfs een i3 lijkt mij al voldoende voor het nodige typ / kijk / internet werk, wat natuurlijk makkelijker gaat met zo'n videokaart er bij.

Nu maar wachten op de Lano's..
ik snap dit product ook niet, je koopt bij AMD zoeits compleet met CPU voor minder.
Het gaat om het formaat en alles-in-ťťn, daarom ook de wifi er op ;)
120 euro heb je bij AMD een bord+CPU+wifi.
dit is een beetje de overkill intel variant en zal wel meer kosten dan 120euro, dit heeft ook weer zo'n domme fan die na 2 jaar normaal gebruik vastloopt.
Dit is wel wat krachtiger en werkt wel lekker onder linux ;)
wat maakt linux uit als blu-ray's het daar toch niet doen.
ja-ja rippen, 1 stap teveel om een film te kijken.

[Reactie gewijzigd door stewie op 8 juni 2011 01:47]

Niet met zo'n snelle GPU, de huidige geintegreerde GPU's van AMD (880G en Fusion) zijn langzamer dan die van de Sandy Bridge. Dat gaat pas met Llano veranderen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 6 juni 2011 09:09]