Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 88 reacties

Hardwarefabrikant Zotac heeft twee moederborden aangekondigd die geschikt zijn voor AMD's AM3-processors. De moederborden zijn met hun kleine mitx-formaat vooral geschikt voor gebruik als basis in een mediacenter-pc.

De twee mini-itx-moederborden zijn voorzien van AMD's 800-serie chipset. Een van de moederborden, de M880G-ITX WiFi, wordt compleet, als barebone inclusief een AMD Turion Neo K625-processor geleverd. Deze op 1,5GHz geklokte dualcore wordt ondersteund door de M880G-chipset en de 820M-southbridge. Een geïntegreerde gpu uit de HD 4200-serie levert het beeld, dat via een hdmi- of dvi-poort wordt uitgevoerd. Er zijn twee geheugenslots voor ddr3-repen met snelheden tot 800MHz.

Het tweede moederbord, de 880G-ITX WiFi, wordt als normaal, kaal moederbord geleverd. De gebruiker kan zijn eigen processor voor het systeem kiezen, mits de tdp daarvan de 95W niet overschrijdt. De processor communiceert met een 880G-chipset en een SB850-southbridge. De igp betreft een Radeon HD 4250 en de twee geheugenslots bieden ruimte aan maximaal 8GB ddr3-geheugen met snelheden tot 1333MHz.

Op beide borden is alleen plaats voor een pci-express-x1-slot, wat het gebruik beperkt tot een discrete videokaart. Wel zijn onder meer twee usb 3.0-poorten, vier of zes sata-600-poorten, een gigabit-netwerkaansluiting en zeskanaalsgeluid aanwezig. Tevens kunnen beide moederborden draadloos media van een server streamen, dankzij een geïntegreerde wifi-n-netwerkadapter. De kale versie kost 130 euro; het systeem met geïntegreerde cpu moet ongeveer 235 euro kosten.

Zotac 880G-ITX WiFiZotac M880G-ITX WiFi
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (88)

Dit lijkt een heel mooi bordje te zijn, maar ik vraag mij af of de onboard chipset genoeg kracht levert om in een Windows omgeving 1080p materiaal af te spelen.
Natuurlijk levert een PCI-E x1 slot voldoende bandbreedte voor bijv een HD5450. Maar die heeft wel een PCI-E x16 aansluiting. Welke alsnog niet op het bord gaat passen IVM de (zo te zien) BIOS chip en Solid caps. En natuurlijk zal de PCI-E aansluiting aangepast moeten worden (Achterkant eruit halen) om het passend te maken.

[Reactie gewijzigd door D4NG3R op 3 december 2010 08:31]

Radeon HD 4250 is meer dan voldoende om 1080p af te spelen. Ik zou het PCI-E slot gebruiken om een tuner kaart in te pluggen, dat lijkt me veel nuttiger bij een HTPC
Meest gebrukte DVB-C tuner "kaart" is Anysee E-30. Is mooie USB kastje (evtl. 2 of 3, driver doet nu aan card-sharing) heeft geen PCI-E nodig.

Toch goed dat dit 1x slotje er op zit. Iedereen kan naar believen uitbreiden met bijv. andere geluidskaart, extra firewire kaarte of idd een tuner of capturekaart.
Alle HD gpu's kunnen 1080p aan (precies hetzelfde als de ION chipset)

[Reactie gewijzigd door michavb op 3 december 2010 08:45]

Die 4250 heeft voldoende mogelijkheden om Full HD Blu-Ray's af te spelen, maak je daar maar geen zorgen over. Je hebt daar echt geen 5450 voor nodig, die zal met Full HD afspelen aardig uit z'n neus staan te vreten.
sterker nog de hd4250 speelt crysis fullhd op medium-low settings rond de 35 fps :Y)
Ik heb een mini J&W ITX boardje met de AMD 785G chipset, speelt vloeiend Blu Ray af met minimale processorload.
Zelfs een 780G bord met HD3200 geďntegreerd met de traagste CPU die ik kon vinden (Sempron LE1200) speelt 1080P materiaal af (de beruchte birdscene met iets van 30% CPU-usage). De nieuwere chips kunnen dat minstens even goed.
Is het verschil in prijs tussen deze twee niet wat overdreven groot?
(korte toelichting: voor €135,- kun je toch al een aardig dikke processor kopen :P)

[Reactie gewijzigd door Japperrrr op 3 december 2010 08:29]

Als tweaker ben ik blij dat ze je de keuze geven en ben ik nog blijer dat het verschil zo groot is. Dan haal ik er tenminste nog voordeel uit om de stukken apart te bestellen en ze zelf in elkaar te steken.

Maar eerlijk gezegd als grootte niet zo'n rol speelt ben je veel beter af met een mATX bordje. Daar krijg je veel meer features voor de helft van de prijs

[Reactie gewijzigd door Baritee op 3 december 2010 08:42]

Als tweaker ben je dan nog blijer met de barebone zonder CPU, want die op de andere kun je niet vervangen. Althans, volgens de Zotac website. Deze is echt gesoldeerd op het moederbord.
Ja dat vind ik ook. Een low-power (45W) dual core Athlon II is te verkrijgen voor 60 €.
Als ik goed begrepen heb is het ofwel desktop chipset zonder processor, ofwel mobiele chipset (M880G ipv 880G) en mobiele processor. Het prijsverschil ligt dus niet alleen aan de aanwezigheid van een processor...
Ummm, voor die 30 Euro extra koop jij dan een rekenmachine? ;)

(235 - 130 is nog altijd 105 bij mij)

:+
95w TDP, precies genoeg voor een leuke athlon x4 640 ofzo. Leuk voor een mooie media-pc ofzo..
Een AMD X4 lijkt mij overkill. Zeker zonder een mooie videokaart. Dit systeem lijkt mij bedoeld als basis voor een media hub oid. Je gaat toch geen video's bewerken of andere zware dingen op dit media bordje doen. Je ziet dan een Nvidia ION al voldoet bij zo'n Asrock HTPC.
Ik heb een Athlon X4 615E (45 Watt) op een ASUS M4A88T-I Deluxe (M-ITX 880G-SB710), Aangezien multicore de toekomst is, heb ik zonder te twijfelen gekozen voor een quadcore. Een aparte videokaart boeit me niet, aangezien je met de HD4250 alles kan doen behalve videobewerking en games spelen. En dat doe ik dus niet.
Overkill? Ideaal voor emulatoren (MAME, MESS)!
Een Athlon II X2 volstaat ruim voor waar het bordje bedoelt is, paar dit met 2GB RAM (2x1GB) en een simpele videokaart (HD5450) en je kan gewoon moeiteloos 1080p content afspelen (Mits de juiste codecs worden gebruikt). Het probleem zit hem eigenlijk alleen in de PCI-E slot, deze heeft zat bandbreedte voor een licht kaartje. Maar zal wel opengedremeld moeten worden om ruimte te maken.
Oftwel de onboard videokaart gebruiken, dan kan je de traagste processor nemen die voor het socket te verkrijgen is in combinatie met 1GB geheugen en je kan al moeiteloos 1080p afspelen. Sterker nog, 512MB zal al meer dan voldoende zijn voor Windows 7 met WMC of MP.
Maar zolang hij geen 1080p ermee kan afspelen heb je er de komende tijd niks aan, het oog wil uiteindelijk ook wat :+
wat is dat toch met mensen die denken dat je voor 1080p video een monster nodig hebt >_<" alle "hd" kaartjes kunnen dat in hardware moeiteloos afspelen. ja, zelfs de HD3200.
En zo'n beetje alle IGP chipsets: Intel G45, H55, nVidia 8200/9300, ATi 78x/880G. Je moet tegenwoordig met een kaarsje zoeken naar chipsets die *geen* 1080p kunnen afspelen.
Als je de "achterkant" van dat PCI-e x1 slot open dremelt dan kun je er in principe een PCI-e x16 kaart in kwijt die dan met beperkte bandbreedte werkt. Ik vraag me af wat zoiets doet met de prestaties wat betreft HD video codering. Als de impact niet zo groot is wordt het wel interessant voor een HTPC.
Waarom dan niet de onboard kaart gebruiken? Die heeft in principe ook vermogen genoeg om video's te decoden, daar heb je geen aparte videokaart voor nodig.
Volgens mij is de onboard Radeon HD 4250 prima geschikt voor het afspelen van HD content.
Hehe, eindelijk wat meer keus, ik heb momenteel een J&W minix boardje ook erg leuk, door deze concurrentie kan die prijs hopelijk wat naar beneden. J&W vraagt voor een soortgelijk boardje met 880 chipset iets van 160 euro geloof ik.
Ziet er gaaf uit, leuk koelblokken festijn.

[Reactie gewijzigd door een_naam op 3 december 2010 10:03]

Inderdaad. Een jaar geleden waren er vrijwel alleen atom-bordjes, en een enkele 780G te vinden.
Dat bordje van J&W is dan ook geen 880G bordje, maar een 890GX+SB850 bordje. Daarbij krijg je dan ook gelijk een PCI-E 2.0 16x slot, iets wat exceptioneel is bij zulke bordjes.

Maar goed, een beetje extra competitie kan natuurlijk geen kwaad. Asus heeft wat dat aangaat natuurlijk ook al een 880G bordje op ITX formaat.

Het andere Zotac bordje is natuurlijk wel erg interessant, alhoewel aan de prijzige kant. Daarentegen, als een 45 Watt CPU al teveel is, dan blijft er weinig over qua keuze. Atom met Ion zou kunnen, maar zal niet zoveel bieden als dit moederbord en kost toch ook al een aardige duit. Op zich een mooi plankje voor in een Antec ISK-300 (met de 65 Watt voeding) bijvoorbeeld. Alleen zou een prijs net onder de 200 euro natuurlijk wel wat fijner zijn.

[Reactie gewijzigd door dahakon op 3 december 2010 09:13]

Ok bedankt voor de info, ik dacht dat die chipsets gelijk waren. Ik moet wel zeggen dat J&W wel erg puike boardjes leverd, ik kan me voorstellen dat dat dan ook wat meer kost.
Helemaal mee eens, t.a.v. Blu-ray ondersteuning. Qua beeld ondersteund dit board Blu-ray prima, alleen geen DTS-HD Master Audio of Dolby TrueHD. En dat zijn de HD audioformaten van een Blu-Ray.

Ik vind dat in ieder geval wel belangrijk. Daarom heb ik een HTPC met een HD5570 graka. I.c.m. een Onkyo TX-NR708 AV receiver geeft dat een geweldig geluid _/-\o_

Ter overweging: als je geen HTPC hebt, maar een "gewone" Blu-ray speler, dan heb je wel HD geluid ;)

Mijn conclusie: dit Zotac board is het net niet.
Wacht even hoor, je wilt dat de mediapc de boel gaat coderen, voordat het naar een goede receiver gaat die dat waarschijnlijk vele malen beter kan coderen?

Zoals sepulnation zich al afvraagt, waarom niet gewoon de audio ongecodeerd naar je receiver sturen?
Wat ik bedoel is dat om de HD audio tracks van een Blu-ray te kunnen horen, die audiostream (zonder te decoden) via de HDMI naar je AV receiver gestuurd moet worden. Decoding laat je dan je receiver doen, mits de audioformaten ondersteund worden door je receiver. Dat is niet mogelijk met een HD4xxx serie GPU, alleen met een HD5xxx of HD6xxx of anders een Nividia equivalent. HD audio kan ook niet via s/p-dif. Alternatief is een (dure) losse soundcard, bijv. een Asus Xonar.

Samengevat:
1. TrueHD of DTS HD-MA via HDMI en HD5xxx of hoger, decoding door receiver
2. Via S/P-DIF alleen DTS en Dolby Digital, decoding door receiver
3. HTPC de HD-audio stream laten decoden en analoog naar je receiver sturen (analoog en veel kabels!)

[Reactie gewijzigd door Pegasus op 3 december 2010 13:29]

Doorgifte van een HD-stream is afhankelijk van je HDMI-poort, niet van de videokaart. Die fungeert alleen als doorgeefluik als je de receiver het decodeerwerk laat doen.

HDMI 1.3 is genoeg om het signaal helemaal door te sturen, waarna de receiver het decodeert. 880G/890GX ondersteunt HDMI 1.3a
HDMI 1.1 is genoeg om het signaal als Linear PCM door te sturen naar de receiver, waarna de receiver het kan decoderen naar het juiste format. 780G/790GX ondersteunt HDMI 1.2a.

Technisch zou er dus geen noodzaak moeten zijn.
En daarmee is de 880G/880GX nog niet in staat om lossless HD audio in 7.1

En de 780G/790GX ondersteunt slechts 2 kanalen LPCM over HDMI.
Nu haal je echt 2 zaken door elkaar. Dát HDMI genoeg bandbreedte biedt klopt, maar óm DTS-MA of Dolby true HD of multichannel hires LPCM er doorheen te krijgen, moet het eerst verzonden worden. En daarvoor het je wel een chip nodig die dat kan. Die chip op de HD4xxx series kan dat niet aan. Pas vanaf HD5xxx kan dat. En pas vanaf de komende 9xx IGP chipset.

Wat je nu zegt is dat je over een stille Autobahn 300 kph mag en kan. Dat klopt, maar dan moet je ook een auto hebben die dat kan ;-)

[Reactie gewijzigd door Sir Dancelot op 5 december 2010 15:58]

4. HTPC de HD-Audio stream laten decoden naar LPCM (=lossless) en als 7.1 LPCM over HDMI naar je receiver sturen
De 880GX / HD4250 chipset ondersteunt geen LPCM/TrueHD/DTS-HD over HDMI in 7.1.

Zeker: LPCM over HDMI kan wel, maar dan 2.0
Bedoel je het decoden naar de analoge kanalen (jack stekkers) of naar HDMI (zodat een externe receiver dit decoden doet)??
Bittech heeft een review van de 880G chipset staan waaruit blijkt dat de IGP best uit de voeten kan met HD materiaal http://www.bit-tech.net/h...hics-performance-review/7.

Lijkt me inderdaad een leuk bordje voor een HTPC: geheugen, een schijf en een behuizing erbij en je bent klaar.
Ware het niet dat de complete versie relatief duur is, zeker als je gaat kijken naar vergelijkbare Atom-oplossingen ofzo.
Het CPU wat je erbij kan krijgen zal (aan de prijs te zien) een x4 zijn. En dat is een heel stuk sneller als de Atoms van Intel.

Of het toegevoegde waarde heeft bovenop een x2 processor betwijvel ik daarintegen wel.
Dat staat in het artikel, het gaat om een Turion Neo K625-processor en dat is een dual core processor met een TDP van 15 watt, een low power processor, zeker geen volwaardige Athlon X4 of Phenom X4.
Mense, er staat toch dit; Een geďntegreerde gpu uit de HD 4200-serie levert het beeld, dat via een hdmi- of dvi-poort wordt uitgevoerd!

HDMI moet dus Full HD kunnen weergeven!

de GPU gaat sterk genoeg zijn, alleen je moet niet verwachten dat het een Game Videokaart is. Dit werkt waarschijnlijk wel, maar dit is vooral bedoeld om als HTPC te gaan gebruiken en lekker Full HD Film te kijken.
HDMI moet dus Full HD kunnen weergeven!
Ben je wel lekker? Alsof je over HDMI "alleen maar" FullHD kan kijken. Je trekt het lekker uit context en doet maar alsof een interface 100% gekoppeld is aan een resolutie. Er staat ook niet gedefinieerd (en ik ben te lui om te zoeken) welke HDMI-versie het is maar 1.4a kan geloof ik al QuadHD aan en ik kan je op een presenteerblaadje geven dat deze IGP dat niet trekt in ieder geval.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 3 december 2010 09:08]

Daarnaast kan HDMI best Full HD weergeven, maar als je videokaart niet snel genoeg is om een film te decoden krijg je gewoon Full HD aan een paar frames per seconde.
Interface zegt niks over resolutie en resolutie zegt niks over het wel of niet kunnen decoden.

Maar deze videokaart heeft HDMI, kan 1080p uitsturen en heeft genoeg kracht om hardware matig te decoden.
Jammer dat er zo weinig mini ITX bordjes zijn die Dual Nic hebben.
Zou mooi zijn voor als ISA in de meterkast ;-)
In dat PCI-E slotje kan je natuurlijk ook je 2e netwerkkaartje steken...
Ik ben benieuwd naar de prestaties en stabiliteit van dit bordje t.o.v. de Asus M4A88T-I. Die heeft bijv. PCI-e 16x, maar wel ook SODIMM i.p.v. normale geheugensloten.