UPC en Ziggo klagen Tele2 aan wegens misleidende reclame

UPC en Ziggo hebben Tele2 gedagvaard. Volgens de kabelaars maakt de prijsvechter zich schuldig aan misleiding, omdat de reclame-uitingen voor het afnemen van een analoog televisie-abonnement niet duidelijk genoeg zijn.

Tele2 5 euro aanbiedingTele 2 moet zich vrijdag melden bij de voorzieningenrechter in Den Haag. Volgens UPC en Ziggo zijn de reclames van Tele2, waarbij een analoog tv-pakket voor 5 euro per maand wordt aangeprezen, onduidelijk omdat niet wordt aangegeven dat deze prijs alleen geldig is met een combinatiepakket van Tele2. Volgens de kabelaars is de reclame daardoor misleidend voor de consument.

Volgens Tele2 zijn de reclames duidelijk genoeg en zal het bedrijf dit bij de voorzieningenrechter toelichten. De prijsvechter zegt de rechtszaak dan ook met vertrouwen tegemoet te zien.

Dat UPC de zaak bij de rechter aanhangig maakt, is opvallend te noemen. De kabelaar verloor in maart nog een rechtszaak die door Tele2 en KPN was aangespannen, omdat het misleidende reclame over triple play-pakketten op zijn site zou hebben staan. De rechter verplichtte de kabelaar om in zijn reclame-uitingen de totaalprijs duidelijk te vermelden.

Tele2 is eind juli begonnen met het aanbieden van analoge tv op de kabelnetwerken van UPC en Ziggo. Een 'los' abonnement kost bij Ziggo 16,45 en bij UPC 16,80 euro per maand. Bij het afnemen van een triple play-abonnement moet 39,95 worden betaald, waar nog 5 euro bij komt als een analoog tv-pakket wordt afgenomen.

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

05-08-2010 • 12:10

177

Reacties (177)

177
176
124
3
0
0
Wijzig sortering
'Al vanaf....' wordt sowieso te pas en te onpas gebruikt in allerlei advertenties. Maar volgens mij geeft Tele2 toch wel duidelijk aan dat het alleen €5,- bij een combipakket is (zoals het plaatje ook doet vermoeden).
Ja, maar dan nog is het misleidend.
Vanaf €5 zou betekenen dat je met €5 al TV kan hebben (dat je in zo'n geval niet alles hebt is logisch, maar daar gaat het hier niet om natuurlijk). Echter, dat is niet zo. Je moet eerst €40 voor een combipakket betalen en dan nog eens €5. Dus dat betekent dat je zo'n 9 keer zoveel kwijt bent als wat ze je laten denken in de reclame. Imho een lompe actie van Tele2
Als je dat combinatiepakket al hebt, kun je wel degelijk analoge tv krijgen voor 5 euro.
En de reclame verteld keurig dat dat in combinatie met een ander pakket is.
Hoe zouden ze het ander moeten aanprijzen? Van alle combinaties de totaalplrijzen gaan noemen?

telefoon + analoge tv = a,-
internet + analoge tv = b,-
telefoon + internet + analoge tv = c,-
telefoon + digitale tv + analoge tv = d,-
internet + digitale tv + analoge tv = e,-
telefoon + digitale tv + internet + analoge tv = f,-
(en dan heb ik voor het gemak de verschillende internet-pakketten maar even samen gepakt en mobiele telefonie helemaal weggelaten)
Daar is een reclameblok van 10 minuten nog te klein voor.

Als ik nog geen kabelaansluiting heb, krijg je ook van upc geen tv voor 16 euro per maand. Dan komen er honderden euro's aansluitkosten bij waar niets over gemeld wordt.

Maar dat hele tripple-play (telefoon+internet+tv) geneuzel is zowiezo pure koppelverkoop, daar heb je wel gelijk in, maar dat doet de rest nog harder.
Ja, ziggo maakt zo iig wel z'n reclame, voor één bepaald pakket.

Als ziggo zou zeggen, analoge TV nu 0 euro icm met ander paket, dan klopt dat ook. Als ze het dan maar zo op de website zetten.

Je moet reclame maken met bedragen die je ook daadwerkelijk betaald, icm met zo'n pakket, dat IN dat pakket nu TV zit voor 5 euro dat maakt niemand iets uit.

Ziggo zou bv digitale TV 16 euro duurder kunnen maken en de analoge TV gratis kunnen weggeven bij digitale TV.

Dan krijg je reclame, nu al voor 0 euro TV bij ziggo icm met een digitaal abbonement. En je betaald, juist precies hetzelfde als nu.
Hehe, ooit gedacht om als marketeer te werken?

Maar je hebt wel degelijk een punt. Bij de combi pakket van ziggo is de kabel gratis. Als tele2 nu gewoon zij, bij ons is analoge tv 10% goedkoper dat bij de rest, was er niks aan de hand.
Leuk, 10% goedkoper dan gratis. Where do I sign up? ;)
Nee, ik hou er niet van om de grenzen op te zoeken qua "bedriegen" van niet goed oplettende, of minder geïnformeerde mensen.
UPC zegt nu bijvoorbeeld UPC Internet 25 met bellen voor 1.- extra!. Zie ik hetzelfde als wat Tele2 doet. Is dit dan ook misleiding? Ze zeggen gewoon Combipakket met TV voor 5,- extra! Zie daar weinig verschil in? Of verwacht jij dat je bij UPC voor 1,- kan bellen? :+
.oisyn Moderator Devschuur® @TERW_DAN5 augustus 2010 12:33
En ontzettend hypocriet bovendien. Zoals ook in het artikel staat was het Tele2 vorig jaar die eenzelfde zaak tegen UPC aanspande wegens onduidelijkheid. En nu doen ze het zelf. Ik vind het terecht dat UPC zich op z'n tenen getrapt voelt hiermee, en het is dus ook allesbehalve "opvallend" zoals het artikel beweert dat UPC de zaak aanhangig maakt.
Toendertijd stond bij de reclame van UPC volgens mij compleet niet vermeld dat er ook standaard kabelkosten waren van ong 16 euro.

Bij de tele2 reclame staat heel erg duidelijk vermeld dat het alleen in combinatie is.
.oisyn Moderator Devschuur® @Devian5 augustus 2010 13:22
Er staat nergens hoeveel die combinatie totaal kost in de meeste reclames. Die busreclames bijvoorbeeld staat gewoon doodleuk 5 euro voor kabel. Dat daar in kleine lettertjes "bij een combi pakket" onder staat zie je amper als je langs rijdt, en bovendien staat er nergens duidelijk bij wat dat dan omhelst. Bovendien werd in de zaak van UPC geoordeeld dat UPC de totaalprijs duidelijk moest laten zijn bij zijn reclames. Dat doet Tele2 overduidelijk niet.

Het is trouwens toentertijd of indertijd, maar niet toendertijd ;)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 juli 2024 01:12]

Inderdaad. Zo kan je bij Ziggo overigens ook gaan rekenen: Alles-in-1 plus kost 51,50.

Los ben je voor je internet (22 Mbit) 35 euro kwijt (grof omgerekend), en voor telefonie 10 euro. Dus 51,50 - 35 - 10 = 6,50 voor je televisiepakket. Krijg je ook nog digitale TV erbij.
En wat is dat combinatiepakket dan? Dat wordt nergens gezegd.

Het grootste probleem is dat er nergens staat dat het om analoge televisie gaat en dat je ook GEEN digitale tv kan afnemen, wat een combinatiepakket wel suggereert.

Ik vind het dan ook stom dat de kabelmarkt voor ouderwetse analoge TV open gaat, en niet voor de rest.

Even op hun website gekeken:

http://se.tele2.nl/kabeltelevisie/kabeltelevisie.html

En die is ook zo gemaakt dat je alleen de 5 euro ziet zelfs op een 20" scherm zie je niet dat je eigenlijk 30 euro voor een combipaket betaald, maar lijkt het of je maar 5 euro betaald.

Normaal staat het er minstens in kleine letters direct onder.

[Reactie gewijzigd door Kevinp op 23 juli 2024 01:12]

combinatiepakket


Ongeveer 67.000 resultaten (0,15 seconden)

"suggereert" iets anders volgens Google....

Ik zie niets dat een combinatiepakket, analoge en digitale televisie suggereert.

laten we nog eens kijken naar jouw link

http://se.tele2.nl/kabeltelevisie/kabeltelevisie.html

en wat betekent het symbool + voor jou? Suggereert dat iets anders dan "plus" in jouw ogen?

Ik zie geen enkele reden (ook niet een beetje) waarom Tele2 de reclame zou moeten aanpassen.

Het is eigenlijk heel vreemd dat er nog zoveel negatieve reacties uit voort komen. Ik kan me een periode herinneren dat er werd geklaagd dat er maar 1 aanbieder was.

Nu is er meer keuze, verschillende prijzen en meerder identiteiten en is het nu weer niet goed?

En sinds wanneer wordt het woord kabel in relatie met TV geassocieerd met digitaal? OMG

Ik lees even verder.... "Je kan dan allemaal bij de staat een x bedrag per abbonee betalen"

Hahaha het moet toch niet gekker worden hiero.... 8)7
Ik vind het niet zo raar dat kabel tegenwoordig geassocieerd wordt met digitaal. Komop, er wordt behoorlijk wat reclame gemaakt door Tele2 voor kabeltelevisie. Dan verwacht je in deze tijd van breedband internet, kabelinternet (en mede door reclames van UPC en Ziggo) toch niet dat je dan die ouderwetse analoge kabel krijgt?

Als ik de link volg in de reactie, staat er bij de specificaties van kabeltelevisie het volgende:
Kabeltelevisie van Tele2:
Optimale beeld- en geluidskwaliteit, zonder storingen van weer of verkeer


Als Tele2 echt "eerlijk" zou zijn, zouden ze er op zijn minst analoog bij moeten zetten.

Pas in de FAQ kom ik analoog tegen en dan ook maar in 1 vraag. Ik vind dat ze daar best wat duidelijker in mogen zijn.
Dan verwacht je in deze tijd van breedband internet, kabelinternet (en mede door reclames van UPC en Ziggo) toch niet dat je dan die ouderwetse analoge kabel krijgt?
Ik verwacht elke ochtend dat er een Ferrari voor mijn deur staat met mijn naam er op, maar elke ochtend word ik weer teleurgesteld.
Pas in de FAQ kom ik analoog tegen en dan ook maar in 1 vraag. Ik vind dat ze daar best wat duidelijker in mogen zijn.
Dat ben ik met je eens, ik heb het niet gecontroleerd maar indien het zo is, mag dat er best bij staan ja.

Maar als je me vraagt of dit misleidend is, neen, er zijn zowaar nog steeds meer analoge kijkbuis kijkertjes dan digitale. Moeten we dan WEL verwachten dat alles wat nieuw is digitaal moet zijn? Ook niet volgens mij.

Wat jij verwacht hoeft nog niet hetzelfde te zijn als wat een ander verwacht.

@DivxLover

Volgens mij is deze fontsize even groot en in dezelfde taal als "bij een combipakket".....?
UPC werd, op verzoek van o.a. Tele2, veroordeeld wegens reclame voor een combipakket van € xx,= euro met in de kleine lettertjes de verwijzing naar "alleen icm standaard kabelabonnement van €16,70".

Paar maanden later maakt Tele2 zelf reclame met exact dezelfde truc.

Moeten we je echt uitleggen waarom we dat vreemd vinden?

Verder stellen ze in hun advertenties, dat je bij dat combipakket ook interactieve televisie krijgt. Oh, denkt de kabelklant, dat heb ik nu ook en dat bevalt prima.
Wat Tele2 even "vergeet" te melden is dat het dan om ipTV gaat, waarbij de capaciteit die je daarvoor nodig hebt ook nog eens van je totale internetsnelheid afgaat. Je weet wel, die ADSL-internetsnelheid van tot 20 Mb, die in de praktijk gemiddeld op 9 Mb uitkomt over heel Nederland gezien.

Kortom, de klant wordt absoluut een worst voorgehouden in de advertentie die ze in de praktijk gewoon niet gaan krijgen.
UPC werd, op verzoek van o.a. Tele2, veroordeeld wegens reclame voor een combipakket van € xx,= euro met in de kleine lettertjes de verwijzing naar "alleen icm standaard kabelabonnement van €16,70".
Dat klopt niet. UPC zei alleen dat het icm standaard kabelabbonnement ging. ZONDER de prijs erbij te vermelden. Gezien er p/gemeente verschil zit. Eveneens was het zo op de site toen, dat je pas op het allerlaatst de kosten erbij kreeg, bijna zo dat je eroverheen leest. Hebben we het nog niet eens over de radio commercials etc. gehad waar niks over dat gerept werd.

Vind ik dit toch wat duidelijker.

[Reactie gewijzigd door jordy5 op 23 juli 2024 01:12]

Ik vind vooral het KABEL televisie misleidend. Imo wek je hier de suggestie dat het digitale TV is. Vroeger was kabeltelevisie nog bijzonder, maar tegenwoordig staat kabel gelijk aan internet en digitale televisie. Nu komt Tele2 ook met kabeltelevisie en brengt het als iets nieuws, maar het is gewoon hele ouderwetse analoge televisie.
Het nieuwe is dat andere aanbieders nu kabel kunnen aanbieden. En verder zou je eens moeten weten hoeveel mensen nog analoog naar de kabel kijken. En hoeveel mensen er nog niks aan digitale tv hebben met hun normale beeldbuis.
Met dat laatste ben ik het niet mee eens, de storing hier op zolder op de analoge kabel is erg groot terwijl dezelfde zenders digitaal perfect te ontvangen zijn. En op een ouderwetse 10 jaar oude 55 cm aristona TV werkt het echt een stuk beter. Had ik ook niet verwacht maar het is wel zo.

Dit terwijl mijn zus op een moderne full HD tv dicht bij de aansluiting analoog kijkt en dat er ook perfect uit ziet.
Bij jou klinkt het meer alsof je interne bekabeling niet zo best is. Ik merk het echter zelf ook vanaf 1 aansluiting, zonder decoder veel mindere (analoge) kwaliteit dan met, op een 80CM Sony Trinitron.
Klopt waarschijnlijk, maar als digitale TV dat kan oplossen ben ik blij :), en is het dus nuttig.
In feite zou de kabel helemaal open moeten, dus ook voor internet en digitale TV. Dat dit kan bewijzen de paar zelfstandige kabelboeren die nog bestaan, bijvoorbeeld Kabel Noord. Daar kun je internet en digitale TV van Ziggo, UPC krijgen en ook een eigen Kabel Noord combinatiepakket.
Tuurlijk kan dit, maar eigenlijk alleen als de staat de infrastructuur gaat beheren. Dat zou ook zo moeten.

Investeren in glasvezel, zsm zou de oplossing kunnen zijn voordat het grootste deel al door bedrijven gedaan is (en naast de grootste plaatsen valt het in de rest van NL reuze mee).

Je kan dan allemaal bij de staat een x bedrag per abbonee betalen, en wat je dan zelf voor de rest doet maakt niet uit. Probleem is natuurlijk dat de staat dan ook de doorgifte moet gaan doen. Toch zou dat een betere oplossing zijn mits er voldoende geïnvesteerd wordt.
KPN beheert de koperdraden toch ook nog zonder mengeling van de staat? De kosten worden op dit moment gewoon doorbelast aan de verschillende aanbieders en die verrekken dat in de prijs van een ADSL abbo.
Moet dus ook prima zonder de staat kunnen.
Er staat op de website in kleine letters dat het vanaf 5 euro is.
Direct daaronder zie je de drie pakketten met de prijzen van 5, 10 en 15 euro voor analoge kabel TV.

Ik denk dat jij eerder eens je ogen eens goed moet opendoen voordaat je begint te blaten.
Eerst dacht ik ook dat een "los" kabel abonnement 5 euro zou kosten, maar op de site van Tele2 gegeken en zag wel duidelijk dat het 5 euro is bij een triple-play abonnement

Er wordt bij de reclames op tv juist aangegeven dat het vanaf 5 euro is bij een Combinatie abbo. Dus Tele2 heeft hier wel gelijk vind ik.
Er werd eerst gezegd door Tele2 dat ze de hele kabel markt zouden gaan openbreken omdat het ook al voor 5 euro kon ipv ongeveer 15 euro.
Nu beginnen ze een campagne en blijkt dus het pas is vanaf een combinatie abbo. Dus is het een actie en geen prijzenoorlog zoals ze het zelf gebracht hebben. Ze hebben wat dat betreft veel aandacht gekregen maar zo is het wel heel misleidend geweest.
Veel mensen denken natuurlijk he dat is leuk kabel tv voor 5 euro per maand! En dan vervolgens mag je nog een zootje pakketten nemen voordat je pas die 5 euro betaald en volgens mij zie je dat plaatje wat hier staat niet echt in beeld staan? Of misschien in tekst in mini lettertjes eronder op het eind. Heb de reclame niet heel goed in m'n hoofd zitten op de grote 5 euro na.
Wat is de pers verschijnt is heel wat anders dat dat wat naar klanten wordt geadverteerd. Naar klanten is Tele2 wel redelijk duidelijk vind ik. Hoewel het wel op de grens is, maar ze geven voor zover ik gezien heb in elke reclame uiting aan dat het een optie op een pakket is...
OT : er wordt duidelijk aangegeven VANAF E 5,00 , ipv kleine lettertjes wordt het een aantal malen goed herhaald in de reclame zelf. En sommige mensen lezen en horen alleen wat ze WILLEN horen.

@John
Ben ik niet met je eens.
Bij Tele2 zijn ze vrij coulant tov klanten die al rekeningen krijgen maar het product nog niet volledig kunnen gebruiken, ze hanteren daar zeer goede oplossingen voor.
Vergeet niet dat het vaak de toon is die de muziek maakt en ik kan niet over je contact met Tele2 oordelen maar dat is mijn ervaring.

NOTE: ik ben geen medewerker van Tele2!

[Reactie gewijzigd door FigurantXL op 23 juli 2024 01:12]

Klopt, dat ze zeggen vanaf, maar geef dan ook aan wat je verder betaald. Zoals het nu lijkt kan je tv-kijken voor een mooi bedrag, maar dat is geenszins het geval. Dat is waar ze ook zo over struikelen.
Vergelijk het eens met alle gedoe die er is geweest over vliegmaatschappijen, omdat er nog veel bijkomende kosten waren bij de bedragen waarmee ze adverteerden. Dat gebeurt hier ook, wat dat betreft vind ik de reclame van Tele2 wel misleidend.

Als ze voldoende mans zijn bij de reclame codecommissie, dan trekken ze die lijn door. Niets meer aan reclame waarin maar de helft wordt genoemd. In combinatie met een pakket: Prima, maar geef dan ook aan hoeveel dat pakket kost.


En trouwens:
Die 5 euro p/m is alleen bij het pakket met interactieve televisie. Dus wel digitale tv. Dus naast die digitale tv betaal je dan een 5 euro per maand om (blijkbaar voor je 2e/ 3e tv) anologe tv te ontvangen. => Dubbele kosten, dus feitelijk misleidend.

[Reactie gewijzigd door jbdeiman op 23 juli 2024 01:12]

Dat is inderdaad wel aardig verneukeratief. Beetje creatief zijn in je uitingen mag best, maar dit is inderdaad misleiding.
Anoniem: 123349 @418O25 augustus 2010 12:26
In de thumbnail naast het bericht staat toch duidelijk "bij een combi pakket" .

Ik las het ook in de krant vandaag en nog geen paar pagina's verder stond de advertentie. Ook hier werd naar mijn idee best duidelijk weergegeven dat het in combinatie met een combi pakket is.

Ben dan ook erg benieuwt of ze hun gelijken krijgen..
Ik vind zeker de TV reclame behoorlijk misleidend. Het prijsverschil is verwaarlozen en ook het prijsverschil van het totaalpakket is te verwaarlozen, zeker als je ook de kwaliteitverschillen meeneemt. Dat daarin dan de Tv zogenaamd goedkoper is, is gewoon een beetje schuiven met prijzen, waar je niets aan hebt omdat je toch het totaal moet afnemen. En dan mag je nog hopen dat ze over een jaar niet de prijzen optrekken.

Nee dit is geen prijzenslag maar gewoon misleidende reclame. En dat terwijl er toch best ruimte is voor lagere prijzen. Ik hoop dus dat kleinere bedrijven komen met echt scherpe aanbiedingen. Maar wat zien wij dan? Dat de grote jongens ze ze snel opkopen om "prijsbederf" tegen te gaan, en een Opta die dan ineens in een lamme hond verandert.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 34296 op 23 juli 2024 01:12]

Het staat er toch allemaal duidelijk? Volgens mij ben jij gewoon verbolgen over dat je zelf dacht dat het veel goedkoper is dan de concurentie, maar eigenlijk maar ietsjes goedkoper is. Maar welke reclame vertelt jou niet dat dit het beste produkt is?

Maar het is gewoon duidelijk wat het kost (zonder kleine lettertjes) , geen misleiding, gewoon feiten.
Nou het is zeker wel misleidend. ik dacht van toen ik de reclame zag "ow ik kan mijn alles in één pakket van Ziggo om ruilen voor dit." Maar dat is niet waar. Want je internet gaat niet over de tv kabel. Daarnaast krijg je geen digitale tv over de kabel signaal. Wat op neer komt is dat je dan over twee verschillende lijnen informatie binnen krijgt. Het klopt dat er dan ook signaal over je tv-aansluiting komt, maar dat is dan ook de enige.

En sowieso, roepen van "wij bieden tv over kabel voor 5 euro" is niet juist.
> En sowieso, roepen van "wij bieden tv over kabel voor 5 euro" is niet juist.

Hoezo klopt dat niet? Als jij een het huidige triple play abbonnement hebt, kan je dus voor 5 euro, TV over de kabel krijgen. Daar zie ik geen enkele onjuistheid in. Het is maar net hoe je het opvat. Zo kan ik wel meer reclames gaan opnoemen, die zulke manieren hun producten/aanbiedingen brengen. Vind het niet zo'n probleem, het is niet voor niets reclame.

Vind het beetje triest dat UPC en Ziggo hier nu ineens zo'n enorm probleem van maken. Ze zijn gewoon bang dat mensen gaan overstappen.

[Reactie gewijzigd door jordy5 op 23 juli 2024 01:12]

@ jordy5
Een paar dagen terug was er een topic over dat er zo'n groot prijs verschil zat en dit is dus ook breed uit gemeten op tweakers.
Nu blijkt dus dat deze informatie niet 100% is geweest en veel schrijvers (zeg maar allemaal) in die topic dus behoorlijk verkeerd zijn voor gelicht.
Ik wil de gemiddelde tweaker niet dom noemen maar allemaal vonden we het goedkoop.
nu blijkt dus dat de verborgen kosten het dus helemaal niet goedkoop maken maar bijna net zo duur als andere aanbieders.

UPC en Ziggo hebben dus gelijk dat ze het zelfde stokje pakken en Tele2 mee terug slaan als waar die eerder de 2 bedrijven mee sloeg.
En vergeet niet dat de publiciteit van die rechtzaak meer doet dan de uitkomst van dezelfde rechtzaak.... want nu is tele2 niet meer supergoedkoop, maar zegt iedereen 'bijna even duur'
ach mensen.. maak je je werkelijk druk of het -al dan niet- misleiding is? Ik denk dat iedereen hier snapt hoe het in elkaar steekt.

Wees eerlijk hoe vaak zie je dit bij telefoonaanbieders, keukenboeren, kruidvat etc. etc. ?

je weet toch dat je altijd de kleine lettertjes moet lezen of de asterix bij een prijs? Alsof je na een radioreclame meteen met Tele2 gaat bellen: "doe mij maar zo'n abbonnementje!"

Nee wat ik veel irritanter vind is dat er zo vaag wordt gedaan over de specs van de zenders. Het is toch een normaal om te vermelde welke zenders je krijgt? lees met mij mee (tele2.nl)

ZenderaanbodZenders:
Je behoudt je huidige zenderpakket. Dit bestaat gemiddeld uit:

30 populaire TV-zenders
40 radiozenders

elders op de site:

Welke zenders ontvang ik?

Als je Kabeltelevisie van Tele2 neemt, behoud je dezelfde analoge zenders als bij UPC of Ziggo. Het zenderaanbod verschilt per gemeente.

maar hoe zit het dan met de HD zenders? Wat is gemmiddeld? hmmm..
Het gaat hier om analoge televisie; van HD is dus geen sprake.
Daarnast kun je het vergelijken met de elektriciteitsmarkt van vandaag de dag.
Je kan iedere stroomleverancier kiezen die je wilt, maar de stroom wordt er niet anders door.
Zo staat er ook een signaal op de kabel met een bepaald zender aanbod. Dat wijzigt echt niet als je van UPC naar Tele2 zou gaan.

Het zou prettig zijn als je van te voren precies zou weten welke zenders je zou krijgen, maar zelfs op de UPC site kun je niet terug vinden welke plaats welke zenders nu precies heeft. (lokale kabelkranten en dergelijke staan niet vermeld)

Wat Tele2 zou kunnen doen is een wrappertje maken op hun website die je vervolgens naar de desbetreffende lijst van zenders leidt bij Ziggo danwel UPC, maar daar zullen deze laatste twee vast niet zo blij mee zijn....
Het is sowieso een bak ellende.

De overheid wil de kabelmarkt perse open hebben. Het grote probleem is dat dat NIET kan.

Het enige wat inderdaad kan is dat een andere aanbieder de pakketten die reeds op de lijn staan wederverkoopt. Coax / televisiekabel, ligt nl. in een ring en de beschikbare bandbreedte daarop is al zo goed als op (als alle digitale kanalen naar HD zouden gaan, zouden ze analoge tv moeten schrappen bijv, omdat ze die bandbreedte nodig hebben).

Dit probleem is inherent aan de ring waarin de kabel ligt. Itt een telefoonkabel die rechtstreeks van jou naar de centrale loopt en daar dus in andere apparatuur (en dus andere aanbieder) valt te prikken.

Feit blijft dat dit weer zo'n leuk op papier actie is, waarbij de overheid zgn doet wat het kan om de markt open te breken, maar dat dit helemaal niet mogelijk is en wij dus voorlopig vast blijven zitten aan de fijne monopolie posities van de kabelmaatschappijen.

edit:
Tenzij je geen behoefte aan digitale TV hebt natuurlijk, maar ik kijk al jaren niet meer analoog

[Reactie gewijzigd door freaky op 23 juli 2024 01:12]

Kortom: "Je behoudt je huidige zenderpakket." klopt niet. UPC, Ziggo, sue them!

Meer on topic. UPC krijgt altijd kritiek dat ze misleidende reclames hebben. Niet zo raar dat UPC dat ook één van de eerste is dit concurrenten hierop wilt betrappen. Gelukkig beslist de rechter, dus 0,0 problemen met deze uitspraken.
Kleinere bedrijven maken geen schijn van kans de schaal waarop je zo'n netwerk moet uitrollen om een beetje redelijke winst te kunnen maken en een bedrijf draaiend te houden is gewoon veel te groot voor kleine bedrijven. Af gezien van een paar losse kabel bedrijfjes in het boeren achterland is alles op gegaan in de reuzen Ziggo en UPC en dat is voor een groot deel gedaan omdat het de enige manier is om er echt geld aan te verdienen, en te blijven verdienen. Het probleem is niet zo zeer de inkomsten zelf die het netwerk nog wel dekken maar het zijn de investeringen die nodig zijn om het netwerk te verbeteren. Om bijvoorbeeld het oude koper netwerk te vervangen door glas, en om nieuwe ruis filters te gebruiken om mensen de mogelijkheid te kunnen bieden ook kabel internet met hoge snelheden, telefonie met gratis bellen en interactieve TV te kunnen bieden.
Al deze dingen zijn voor een klein kabel bedrijf niet te betalen omdat de investeringen die nodig zijn veel te hoog zijn in verhouding tot het extra inkomen dat dit zou genereren.

Kleine bedrijven hebben geen schijn van kans in de wereld van de high tech kabel waarbij investeringen nodig zijn niet alleen pappen en nathouden. UPC heeft door heel Europa klanten en is een van de grootste kabel bedrijven die er is zij kunnen zonder enige vorm van zorgen investeringen doen in het netwerk omdat ze dankzij de schaal waarop zij opereren er zeker van kunnen zijn dat de initiële investering zelfs als het niet echt aanslaat toch terug te verdienen is omdat 3% van de klanten er maar gebruik van hoeft te maken om het rendabel te maken. Ziggo is een kleine speler maar voor de Nederlandse markt de enige mogelijkheid om de concurrentie met UPC aan te gaan. De volgende stap zou zijn voor Ziggo om ook buiten Nederland flink inkopen te gaan doen en bijvoorbeeld in Duitsland, Belgie, Polen, Frankrijk en Spanje middel grote tot grote kabel bedrijven op te kopen. Anders zal het niet lang duren voor UPC ook hun op koopt zodra Europa eindelijk eens de grenzen ook voor de mededingingsautoriteiten laat vervallen en dus gewoon toe zal staan dat bedrijven alleen heerser worden in 1 land zo lang ze maar niet heel Europa over nemen.
Geen schijn van kans is als je het vanuit een commercieel oogpunt bekijkt.

Veel kleine kabelaars zijn echter stichtingen. Die inversteren in verhouding veel meer in hun netwerken.
- Oud koper verglazen: check. Een aantal kabelaars zijn daar actief mee bezig, en leveren glasvezel in de woningen, of hebben glas in de wijkkasten en trekken dit door naar woningen waar nodig.
- Filters: Een lokale kabelaar gaat hier binnenkort een compleet open netwerk maken, waarbij je ook internet zonder TV kunt afnemen, check dus.
- Kabelinternet met hoge snelheden: Check. Ik weet van een aantal kabelaars dat er een docsis3 platform ligt/komt, waarbij meerdere providers internet kunnen aanbieden naast elkaar.
- Telefonie e.d.: check. zie hierboven, maar nu is er ook al een kabelaar actief op de glasvezelmarkt die internet incl telefonie (al dan niet gratis) aanbied.

En high-tech, ook de kleine kabelaars hebben prima spul staan, soms nieuwer/beter dan de grotere jongens hoor.
"quote" - Filters: Een lokale kabelaar gaat hier binnenkort een compleet open netwerk maken, waarbij je ook internet zonder TV kunt afnemen, check dus.

dat lijkt mij dus ideaal .
waarom : 1 ik heb schotel zit dus niet te wachten op dubbele zenders . omdat je nu verplicht bent om tv-signaal ook af te nemen . (word je dus door monopolist ziggo in je strot gepropt.)
2 via schotel heb ik veel meer zenders dan de kabelaar . dat kan ziggo mij niet leveren .
3 beeldkwaliteit van schotel blijft hoe je het ook went of keert altijd strakker dan via kabel.
En als de prijs omhoog gaat wat dan? Dan zeg je toch gewoon je contract op?
Ik snap het van begin af aan al, en als je mijn reacties terug leest in de vorige topic heb ik daar ook een uitgebreide reactie gegeven met de prijzen. Die waren toen al allemaal bekend en zo van hun site af te halen. Echter begint de luiheid bij de mens in te slaan en een klein beetje onderzoek is er niet meer bij, net als dat jij hier nu zegt dat het niet te hopen is dat ze de prijs op trekken. Je krijgt een jaar contract waarin de prijs is vast gelegd, als ze dan de prijs omhoog gaan trekken na een jaar, verleng je je abbo toch niet?
Ik vind zeker de TV reclame behoorlijk misleidend.
Er zijn zoveel reclames die fictief zijn en totaal niet op waarheid berusten, en dus gigantisch misleiden zijn.

In dit geval met tele2 is het hoogstens minder duidelijk en geen misleiding, voor mensen die niet goed lezen, want voor mensen die gewoon alles lezen wat er bij de actie word staat is het zo te vinden hoe het in elkaar steekt.

En lekker wij als consument worden dus als stom uitgemaakt door UPC en Ziggo, dat de normale consument te stom zijn om te begrijpen wat tele2 bedoeld met: Vanaf, en in combinatie met.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 23 juli 2024 01:12]

En toen UPC bij diverse producten wist te vermelden dat het exclusief analoge kabel tv/radio betrof was het misleiding waardoor de rechter heeft besloten dat UPC de tarieven inclusief die kosten moest vermelden. Zie ook;

nieuws: Rechter: UPC moet totaalprijzen noemen in reclame-uitingen

Of te wel, het geen Tele2 nu doet... deed UPC jaren lang en nu zorgt UPC ervoor dat 'ook' Tele2 op hun vingers getikt worden. Logisch, misleiding is en blijft misleiding. Of zijn we vergeten dat we het "toen de aankondiging van Tele2 naar buiten kwam" met z'n allen wel wilde overstappen voor die € 5,00 die het zou gaan kosten? Achteraf moet het ineens 'blijkt nu' in combinatie met de rest van hun gare diensten.
kun je
het geen Tele2 nu doet... deed UPC jaren lang
ook even onderbouwen met gegevens?
Hetgeen UPC voor veroordeelt was, een overzicht met 5 concurrenten waarbij verplichte verborgen kosten voor analoge tv à €16,70 bewust verzwegen werd, is toch iets anders dan "kabeltelevisie al vanaf €5 bij een combipakket"
misleiding is en blijft misleiding
je bedoelt: "reclame is en blijft misleiding"
Je voelt toch wel op je klompen aan dat je niet voor €5 een compleet tv-pakket in huis krijgt he? Maar als je UPC in de advertentie van UPC toen naast Tele2 ziet staan voor €28,30 tegen €29,95 en het doet voorkomen alsof het hetzelfde product is en daarbij de verplichte extra kosten verzwijgt ligt dat toch wel even anders IMHO.
je kijkt toch eerst op internet inderdaad, en daar staat het erg mooi en duidelijik moet ik zeggen

[Reactie gewijzigd door Fuzzy op 23 juli 2024 01:12]

UPC had hetzelfde en toch moest men het aanpakken. Het is misleidend :)
Ik heb anders van de week een poster zien hangen waar volgens mij geen "bij een combi pakket" onder stond.


Daarnaast kunnen UPC en Ziggo ook wel zeggen, televisie voor 1 euro bij een combipakket, je betaald dan alleen wat meer voor de andere onderdelen van het combipakket...
Anoniem: 5897 @418O25 augustus 2010 12:28
Hoezo? Er staat toch "bij een combipakket"?
Dat zeggen ze er bv niet bij in de radio-reclame..
Ook daar zeggen ze het bij, ik denk dat Tele2 dergelijke dingen even met een jurist overlegd alvorens zo'n (toch best) grote promotie lanceren
Ook daar zeggen ze het bij, ik denk dat Tele2 dergelijke dingen even met een jurist overlegd alvorens zo'n (toch best) grote promotie lanceren
Marketing mensen overleggen regelmatig niet met juristen, dan wel gokken op 'we komen er vast mee weg'.
Dat zeggen ze wel zeker, dat het alleen bij een comibpakket zo is.
Ja maar zoals in het artikel ook staat ze vermelden de totale kosten niet.
Totaal is 44.95. Er staat nergens in de reclame dat het combi pakket 39,95 kost en daar gaat het juist om.
1) het staat in het ballonnetje
2) het wordt genoemd in de reclame

deze praktijken hanteren ziggo en UPC ook..
en tele2 zou het niet mogen?
_O- laat me niet lachen _O-
het wordt uitgesproken dat het inderdaad alleen bij combi abonnement is en ook staat het er. Tele2 handelt correct naar mijn idee.

Punt blijft wel dat het alleen om analoge kabel televisie gaat dat mag wel wat duidelijker. Een Ziggo abonnee die nu analoge tv heeft met gratis digitale zender aanbod raakt digitaal kwijt als hij naar Tele2 overstapt en moet een combi pakket nemen met internet en bel en digitale iptv in plaats van digitale kabel televisie.
UPC mag dit niet:
De kabelaar (UPC) verloor in maart nog een rechtszaak [...] De rechter verplichtte de kabelaar om in zijn reclame-uitingen de totaalprijs duidelijk te vermelden.
UPC deed het ook wat lomper, ik heb b.v. foldertjes voorbij zien komen waarbij ze de basiskosten van 15,90 oid niet vermeldde.
Weet je want misleiding is, unlimited internet verkopen en dan fair use erbij zetten.

UPC verkoopt fiber power internet ook dat is een grensgeval. De kabel is idd een fiber glasvezel is ook een fiber, glasfiber, koper is ook een fiber. UPC wil met de term fiber echter de indruk geven glasvezel te verkopen. eigenlijk moet men ook koper of metal voor fiber power zetten.

Uiteindelijk is het allemaal miereneuken om de kleine lettertjes. Al deze bedrijven doen er op hun manier aan mee. De ene op de ene manier de ander op de andere manier.

Tele2 is uiteindelijk met hun totaalpakket ook niet veel goedkoper dan de kabelboeren en die zogenaamde goedkope 5 euro verdienen ze met adsl weer terug.

Wat de uitspraak ook is, tele2 heeft weer lekker mediaandacht voor hun "goedkope" kabelpakket en dat is gewoon lekker goedkoop reclame dankzijn upc en ziggo.
Mwah, Fiber Power komt op mij meer over als "de kracht (lees: snelheid) van fiber", niet dat het letterlijk FttH betreft. Het is natuurlijk niet écht zo (fiber kan meer hebben), maar ik ben van mening dat een beetje spelen met een productnaam geen kwaad kan.
voor mij is het een prima deal, had al bellen en internet, krijg er nu voor 5,- kabel bij..

[Reactie gewijzigd door Fuzzy op 23 juli 2024 01:12]

Anoniem: 302127 @Fuzzy5 augustus 2010 18:00
denken, dat kost je dus 10 euro die kabel =]
was mij meteen duidelijk dat het een combi pakket was ,toen ik die reclame zag
Ik kan me niet voorstellen dat ik een dermate fenomenaal brein heb dat ik de enige ben die het al meteen zag bij de eerste spot die ik op tv gezien heb.

Maar ja, UPC en Ziggo hebben nu ineens concurrentie dus dat wordt weer krokodillentranen met tuiten!
De redenen voor aanklagen kloppen niet vind ik.
Echter zijn de kleine letters dus danig klein dat het inderdaad niet gelezen wordt

wat ik kwalijker vind in deze reclames is dat TELE2 zegt de kabelmarkt open te breken en dat je kabeltv bij hun aan kan vragen.... ze vermelden niet dat dit geen digitale kabeltv is en al helemaal niet (in de reclames) dat je in het gebied van UPC of ZIGGO moet zitten en dat je een abbo daar moet hebben om het over te laten zetten naar TELE2.....
Op de website wordt dat pas duidelijk wanneer je op de knop MEER INFO klikt om te kijken wat er in een pakket zit!
Vereisten:

* Je woont in een Ziggo of UPC gebied
* Je hebt momenteel bij Ziggo of UPC een kabeltelevisieabonnement
bron: http://se.tele2.nl/kabelt...evisie-specificaties.html

de digitale televisie die aangeboden wordt verloopt via de internet aansluiting die ze hebben
(zojuist in de handleiding gekeken: http://www2.tele2.nl/hand...iding_Interactieve_TV.pdf)

De kwaliteit tussen digitale tv via de kabel en digitale tv via de adsl verbinding vind ik toch behoorlijk.... heb zelf via kabel, maar ook gezien bij kennissen via adsl...


dit soort rechtzaken had ik dus al verwacht en had tele2 ook zelf kunnen verwachten

[Reactie gewijzigd door WPN op 23 juli 2024 01:12]

De redenen voor aanklagen kloppen niet vind ik.
Echter zijn de kleine letters dus danig klein dat het inderdaad niet gelezen wordt
En welk bedrijf doet dat niet tegenwoordig? De vanaf prijzen worden doorgaans groot en duidelijk gepubliceerd. Neem ook die 'algemene voorwaarden' of nog mooier "vraag naar de voorwaarden". De teksten zijn vaak klein en onaantrekkelijk om door te lezen imho.

Zie hier bv: http://www.upc.nl/internet/
Internet 5, maar 18,50/maand extra* eerste indruk: 'goedkoop zeg, oh maar er staat een "extra*" bij..'
Onder in het klein dus:
* Een Internet abonnement is alleen beschikbaar i.c.m. het UPC Standaardpakket Radio/TV (max. € 16,80 per mnd). Er geldt een (nieuwe) minimale contractperiode van 12 maanden voor alle diensten inclusief het standaardpakket Radio / TV. Lees alle voorwaarden.
Dan moet je doorklikken:

Kosten per maand
Standaard Radio & TV
€ 16,80
Fiber Power Internet 5
€ 18,50
Virusfilter e-mail
gratis
Spamfilter e-mail
gratis
Eenmalige kosten
Borg modem
€ 45,-
Installatiepakket
gratis
Admin. kosten
€ 10,-
Verzendkosten
gratis


Dus het lijkt altijd een mooie aanbieding, maar je moet zorgvuldig de aanbieding etc lezen voor al die mitsen en maren; zo werkt dat blijkbaar..

[Reactie gewijzigd door bite op 23 juli 2024 01:12]

ze vermelden niet dat dit geen digitale kabeltv is en al helemaal niet (in de reclames) dat je in het gebied van UPC of ZIGGO moet zitten en dat je een abbo daar moet hebben om het over te laten zetten naar TELE2.....
Je reactie is te kort door de bocht:
1) Sinds wanneer moet je gaan vermelden wat je produkt niet is? Moet Volkswagen gaan vermelden dat hun Golf geen motorfiets is?
Overigens gebruiken zowel Ziggo als UPC ook de term "kabeltelevisie" als ze refereren naar analoge televisie.

2) Tele2 vermeld ook dat ze de kabeltelevisie enkel aanbieden waar Ziggo en UPC ook aanbieden.

3) Dat je een abo moet hebben staat duidelijk op de Tele2 website vermeld (FAQ). Er staat ook bij dat je je vanaf eind 2010 zonder bestaand abo kunt aanmelden.
Komaan, hoe moeilijk is het om 1 zinnetje te begrijpen? Niks misleiding. Als dit misleiding is, dan stroomt de hele mobiele telefonie markt er mee over.

"Nu de nieuwe <insert nieuwe smartphone> vanaf (!!!) <insert belachelijk lage prijs> in combinatie met een <tijdsduur> abonnement!"

Of nog erger, een laptop vanaf 0 euri bij een mobiel abonnement...

Tele2 beeld hun doelgroep misschien iets te goed uit... Maar dit geval kan ik gewoon geen misleiding noemen.
Eeuh, nou dat is ook gebeurd. Niet zozeer met de mobiele telefonie maar wel met de aanbieders van sms-diensten...

Ook daar (bij een gemiddelde aanbieder van een sms-dienst) stond in de voorwaarden of ergens weggedrukt op de website klein aangegeven, dat je een abonnement neemt en niet eenmalig een ringtone of een grapje per sms toegezonden krijgt. Dit is ook aan banden gelegd (en terecht).

Het argument dat, als dit misleiding is, de hele mobiel telefoniemarkt overstroomt met dit soort zaken is een non-argument. "De markt waar het allemaal fout gaat is zo groot, daar moeten we onze vingers maar niet aan branden". Die vlieger gaat natuurlijk niet op.

Als dit een precedent-werking heeft is dat alleen maar gunstig voor de consument en hebben de aanbieders zich ernaar te schikken en zullen zij minder in het juridisch grijze gebied kunnen werken.

Je moet hier juist tegenop treden omdat het verkopen van producten niet een truukje zou moeten zijn maar zou moeten geschieden op basis van de kwaliteiten van het product en de concrete en eerlijke communicatie daarover naar de consument. Naief, nee, tenzij je accepteert dat consumenten aan de lopende band misleid worden.

http://www.consumentenbon...l/nieuws/nieuws2007/81759

nieuws: Consumentenautoriteit richt zich op misleiding via internet

http://www.dieetenfitness...menten-gaat-grenzen-over/

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Squash.Cryeth op 23 juli 2024 01:12]

Het argument dat, als dit misleiding is, de hele mobiel telefoniemarkt overstroomt met dit soort zaken is een non-argument. "De markt waar het allemaal fout gaat is zo groot, daar moeten we onze vingers maar niet aan branden". Die vlieger gaat natuurlijk niet op.
Het is ook geen argument, het zijn voorbeelden hoe de hele industrie al lange tijd in elkaar zit. Als we alles waar een kleinere lettergrootte gebruikt wordt als misleidend gaan bestempelen dan zijn we gewoon triest bezig.

Een consument moet voorbij een bepaald punt z'n eigen verantwoordelijkheid ook durven nemen en niet alles op misleiding, dwaling of wat dan ook afschuiven. Je kunt altijd meer informatie opvragen, op internet zoeken, telefonisch contact opnemen, folders aanvragen met voorwaarden.

Dat mensen zelf lukraak een abonnement afsluiten omdat het op TV mooi klinkt, zonder ook maar enige vorm van navraag te doen, dat vind ik dan heel sneu voor ze, maar dat is ook gedeeltelijk ook hun eigen schuld.

Maar goed, het voorbeeld wat je aankaart is een hele andere kant van het verhaal. Dat gaat over SMS diensten waar men niets verteld werd, of waar je een luttele halve seconde een half beeldscherm aan minuscule tekst tegen kwam... Dat staat totaal niet in vergelijk met het verhaal wat Tele2 heet.
Daarom gaf ik al aan dat (positief beredeneerd) "het zijn voorbeelden hoe de hele industrie al lange tijd in elkaar zit" een argument is om de industrie te veranderen.

Dat fouten gedurende een periode onopgemerkt blijven maakt ze niet opeens goed. Ook niet als het fouten betreft in een grote industrie (deze fouten worden overigens aan de lopende band aan de kaak gesteld, zie bovenstaande links).

Bovendien is het niet een kwestie van "triest" maar simpelweg een kwestie van recht. Je moet tegenwoordig als consument steeds meer op je hoede zijn. De moordende concurrentie tussen aanbieders als Ziggo, UPC, en Tele2 en what not, levert misschien een prijsvoordeel op voor de consument maar dat zou zomaar een pyrrhus-overwinning kunnen blijken, als de kleine lettertjes, het sterretje, het begeleidend schrijven, etc. plotseling afwijkt van de indruk die met de oorspronkelijke aanbieding gewekt werd..

Het is niet aan de consument om te puzzelen met de enigmatische advertenties van aanbieders, het is aan de aanbieder om helder weer te geven wat hij aanbiedt.
Anoniem: 354937 @detheavn5 augustus 2010 13:03
Zo'n reclame als deze maakte UPC ook, was Tele2 samen met KPN niet mee eens en die klaagde UPC aan, UPC ziet nu dat Tele2 hetzelfde flikt als waarvoor zij gestraft zijn en wilt nu natuurlijk Tele2 terugpakken. Dat Ziggo meedoet snap ik wel, aangezien UPC en Ziggo de laatste tijd veel samenwerken.
Das niet waar UPC en Ziggo hadden beide hun vast recht voor de kabel aansluiting er niet bij staat, dus als je volgens de website een abbo van UPC nam betaalde je 45 Euro ( Alles in 1 pakket , lekker misleidend ) volgens de website terwijl dit in werkelijkheid 45 Euro voor het abbo + het kabelvastrecht.
uhh.. jawel hoor, alleen in heel kleine lettertjes.. en dat is waar tele2 over viel, dat het niet duidelijk genoeg werd vermeldt..
het is idd misleidend. Er komt een schaap met een groot 5 euro teken je woonkamer in. :+

Maar goed ik denk echter dat deze reclame onwaarheden verteld want het is niet mogelijk om bij deze provider voor 5 euro per maand tv af te sluiten alleen in combo met een pakket. Dat is misleidende reclame. De standaard in nederland zal dit ook begrijpen dat er een slang (het is geen addertje meer) onder het gras zit
Er is geen sprake van misleiding wanneer ze duidelijk vermelden dat die 5 euro ALLEEN in combinatie is met een pakket van 39,95 :) En dat is precies wat ze doen op TV en op billboards.
Er is sprake van onvolledige reclame. Ja, ze zeggen op TV dat het is in combinatie met een pakket. Maar er zijn verschillende pakketen (2 stuks) waarop je TV kan afnemen, alleen bij de duurste is het ook echt de 5 euro waar ze zo groot mee adverteren.

Op die manier lijkt het niet duur, maar is het wel. 1 pakket goedkoper betekend al dat je 10 euro per maand betaald voor de tv, en zonder pakket is het 15.

Als ze erbij zetten dat het in combinatie is met het duurste pakket a 44,95 p/m (na de 1e 3 maanden) dan zijn ze volledig, en in mijn opinie ook eerlijk. Nu lijkt het alsof je goedkoop televisie kan krijgen, maar uiteindelijk zou je dan heel duur zijn.
Dat hangt van de interpretatie af:

http://wetboek.net/BW6/194.html?x=1

Vooral lid d en g zijn hierin van belang. Het is op voorhand niet duidelijk wat de consument moet betalen terwijl wel degelijk gesteld kan worden dat deze reclame gemaakt wordt met de intentie de indruk te wekken dat je voor 5 euro (althans niet veel meer) klaar bent. Wat zou immers het doel zijn van adverteren met 5 euro voor dit product als je nooit of te nimmer bij deze aanbieder alleen dit product kunt afnemen? Dan is het niets meer dan een illusie danwel marketingtruuk en daarmee vatbaar voor de kwalificatie van misleiding.

De vraag is dus of het voldoende is dat er, overigens in kleinere letters onder de zeer groot afgedrukte 5 euro, een zin onder staat met: 'in combinatie met'.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Squash.Cryeth op 23 juli 2024 01:12]

Schaap + verneukeratief = Tele2 :+
Schaap + verneukeratief = Tele2 :+
Of bedoelde je Schaap + verneukertarief = Tele2 ;)
En er staat nergens dat dit ALLEEN om analoog gaat.
Ja precies dat was ook het eerste wat mij opviel er staat namelijk wel in dat er NIETS veranderd bij tele2, maar zoals ik het begrijp krijg je van tele2 alleen maar analoog en verder niets (erg handig voor mensen die nu een alles in 1 pakket van een kabelaar hebben en dan snel denken van o aan het TV gebeuren verandert niets voor die prijs, terwijl je dus wel alle digitale zenders kwijt bent (en met tv's die ingebouwde dvd-c tuners hebben vervaagt de grens tussen analoog en digitaal behoorlijk)

verder vraag ik me ook af, ben je dan met tele2 verzekerd van een vast aantal zenders of is het zo dat wanneer ziggo/upc analoge zenders gaat schrappen dat je ze dan ook bij tele2 kwijt raakt (ik neem namelijk ook aan dat dat zo is, maar dat lees je ook nergens)
ik denk overigens dat je je digitale zenderpakket niet kwijt bent. Er veranderd namelijk helemaal niets aan het signaal, alleen aan wie je het betaald.
Volgensmij is het helemaal niet zo makkelijk om het digitale signaal voor 1 huishouden eraf te halen.
Wel kunnen ze natuurlijk je smartcard blokkeren, maar zolang je dat wel gewoon betaald lijkt me dat dat niet het geval is.

Ik heb ook een eigen digitaal abbonement, terwijl ik zelf niet mee betaal aan het analoge pakket.
En dat digitale pakket is overal te gebruiken waar kabel is. Het zal me benieuwen of dat anders is wanneer het via tele2 betaald wordt.
Sterker nog: de kabel wordt gewoon niet afgesloten; dat is veel te duur. Ik heb al jaren digitenne. Toen ik net op mijn adres kwam wonen heb ik wel eens een dreigbrief gekregen van mijn kabelboer dat ze de kabel gingen afsluiten als ik geen abbo zou nemen. Ik dacht toen bij mezelf: "moet je doen!" en gooide de brief vervolgens weg. Laatst eens wat kabels uitgezocht, en daar zat ook een antennekabel bij. Even proberen. En wat blijkt: kabel TV (analoog) werkt gewoon. In principe kan ik digitenne de deur uit doen en via de kabel gaan kijken...
Er zijn nu een aantal slimme straatkasten waarbij ze wel low en highpass filters kunnen stellen. Maar gegeven dat het analoge pakket sowieso een mengelmoesje is, verwacht ik niet dat dat gaar gebeuren.

Wat wel interessant is, dat de kabelaars nu geen koppelverkoop meer kunnen doen. Stel dat ik bij Tele2 dat pakket afneem en ik wil internet via de kabel er bij. Dan moeten ze me dat dus zonder basis pakket leveren.
Abonnees worden pas afgesloten als een ander zich aanmeld bij of in de buurt van die straatkast waar je aansluiting nog is. Het is namelijk duurder om een monteur te sturen naar het kastje om het los te halen. Een nieuwe abonnee moeten ze sowieso toch aansluiten. Het is nog fysiek een koperkabel loshalen van het blokje met je huisnummer erop. Dus, lang geen mutaties, dan blijft ie erop.
http://se.tele2.nl/kabelt...-veelgestelde-vragen.html

Kijk onder 'welke zenders ontvang ik'.

Er wordt verder erg mooi omheen gelult hoor :)

Kijk ook dit oude bericht, en het feit dat alleen de analoge kabel nu nog 'vrij' is gemaakt:
nieuws: Tele2 kan analoog pakket aanbieden op Ziggo-kabel
Tele2 zal inderdaad wel in het gelijk worden gesteld. Toch vind ik dat er sprake is van misleiding, maar dan in de uiting dat Tele2 goedkoper zou worden dan UPC of Ziggo. Dat is dus niet waar, je krijgt voor hetzelfde geld als je bij UPC betaald (€45 bij UPC, €44,95 bij Tele2) veel minder. Tele2 heeft minder digitale zenders en internet is van lagere snelheid... Ik wil graag weg bij UPC (niet direct om de prijzen btw), maar dan ga ik niet naar een aanbieder die dus minder kan bieden.
Tele2 Levert zelfs helemaal geen digitale TV. Dat vind ik zelf het enige misleidende aan de reclame. Dat het enkel met combi-pakket is, is imo overduidelijk te zien. Elke reclame heeft 'kleine lettertjes' in beeld staan, en zo weggestopt staan ze niet.

Ben zelf redelijk anti-tele2, mede door slechte service die ze hebben geleverd in het verleden. Toch denk ik dat ze dit wel kunnen winnen...
Tele2 levert digitale televisie via IPTV (dus via de ADSL verbinding).
Tja, UPC doet het niet anders.

Ze bieden ook internet aan voor een paar cent. Maar intussen staat er in de kleine lettertjes wel dat het verplicht is in combinatie met een analoog pakket. Telefonie krijg je ook gratis, maar dan moet je wel Digitale TV Deluxe afnemen....... Ga zo maar door.

Dit is dan wel technisch een noodzaak omdat het netwerk zo is ingericht, maar het principe is gelijk.

O PS. Geen tele2 voor mij hoor. Veel te veel ellende gehoord, en daarnaast bieden ze geen 60mbit aan, 20 is de max dacht ik.

[Reactie gewijzigd door Fairy op 23 juli 2024 01:12]

Zover ik weet heeft Tele2 alleen ADSL2 in het internet aanbod, meer dan 20mbit is op dit moment dus niet mogelijk.
Newsflash: Tele2 doet tegenwoordig ook kabel.

[Reactie gewijzigd door Fairy op 23 juli 2024 01:12]

oh? waar dan? want de kabel waar het hier over gaat is alleen het analoge TV signaal van ZIGGO/UPC wat ze doorverkopen.. helemaal geen internet of digitale tv..

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 23 juli 2024 01:12]

Tele2 doet ook alleen maar analoog.
Ja, kabeltv. Kabelinternet hebben ze (vooralsnog) niet in het aanbod,.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.