Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties

AMD heeft zijn nieuwe mainstream- en ultraportable-platforms ge´ntroduceerd. Bij de ultraportables zou AMD vooral tot betere accutijden leiden; de mainstream-notebooks krijgen een prestatieboost, onder meer door Phenom II-quadcores.

Het ultraportable-platform had voorheen de codenaam Nile en moet Congo opvolgen. Vijf cpu's maken deel uit van dit platform: twee Turion II Neo-dualcores, een Athlon II Neo-dualcore, een Athlon II Neo-singlecore en de AMD V105. De Dualcores hebben een tdp van 15W, de Athlon II Neo-singlecore heeft een tdp van 12W en de V105 is met zijn tdp van 9W de zuinigste van de nieuwelingen. Waar het vorige platform nog een maximum-accuduur van 6 uur mogelijk maakte, zou dit bij Nile op 8 uur liggen.

Naast de cpu zijn ddr3-geheugen en de RS880-chipset onderdeel van het platform. Ook de gpu heeft daarmee een upgrade gekregen; de igp is een model uit de Mobility Radeon HD 4200-serie met DirectX 10.1-ondersteuning, hoewel fabrikanten additioneel ook een gpu uit de HD 5400-lijn met DX11-ondersteuning mogen toevoegen. Het Nile-platform is volgens AMD bedoeld voor laptops met schermdiagonalen van 11 tot en met 13,3 inch. AMD meldt dat vrijwel alle grote fabrikanten met op AMD gebaseerde thin & lights komen, waarbij als voorbeeld HP's Pavilion DM1 en DM3, Acers Aspire 5625 en Lenovo's Edge 15 worden genoemd.

Typekloksnelheidcachetdpcores
Turion II Neo K665 1,7GHz 2MB 15W 2
Turion II Neo K625 1,5GHz 2MB 15W 2
Athlon II Neo K325 1,3GHz 2MB 15W 2
Athlon II Neo K125 1,7GHz 1MB 12W 1
AMD V105 1,2GHz 512KB 9W 1

Het nieuwe Danube-platform voor mainstream-laptops is de opvolger van Tigris. Ook laptops op basis van Danube moeten het langer op een acculading kunnen volhouden dan hun voorgangers. Dit komt onder andere doordat de nieuwe cpu's uit de Champlain-serie op 45nm worden geproduceerd, maar AMD claimt ook andere optimalisaties te hebben doorgevoerd, onder meer bij de CoolCore-technologie en met betrekking tot het uitschakelen van ongebruikte systeemonderdelen.

De meest in het oog springende onderdelen van het platform zijn de Phenom II-triplecore en -quadcores en de Black Edition-cpu's die over een unlocked multiplier beschikken voor eenvoudiger overklokken. Het mainstreamplatform bevat verder dezelfde onderdelen als Nile. De laptops krijgen dus ddr3-geheugen, de RS880-chipset met de Mobility Radeon HD 4200-igp, met optioneel een gpu uit de HD 5400-lijn. AMD noemt als voorbeelden van laptops op basis van Danube: HP's dv6, Dells Inspiron 15, Asus' N61 en Acers Aspire 5551.

Typekloksnelheidcachetdpcores
Phenom II X920 BE
2,3GHz 2MB 45W 4
Phenom II N920 2GHz 2MB 35W 4
Phenom II P920 1,6GHz 2MB 25W 4
Phenom II N830 2,1GHz 1,5MB 35W 3
Phenom II P820 1,8GHz 1,5MB 25W 3
Phenom II X620 BE 3,1GHz 2MB 45W 2
Phenom II N620 2,8GHz 2MB 35W 2
Turion II N530 2,5GHz 2MB 35W 2
Turion II P520 2,3GHz 2MB 25W 2
Athlon II N330 2,3GHz 1MB 35W 2
Athlon II P320 2,1GHz 1MB 35W 2
AMD V-Series V120
2,2GHz 512KB 25W 1
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

45 watt is nog wel flink; lijkt me niet dat ze dat in een kleine laptop stoppen? Eerder een soort desktopvervanger. Desalniettemin weer een leuke lading processors van AMD, volgens mij zijn ze lekker op dreef de laatste tijd.
AMD TDP = maximaal verbruik
Intel TDP = gemiddeld verbruik

Hele leuke lading CPU's als de prijs ala AMD is!
eigenlijk is het meer
AMD TDP = maximaal theoretische verbruik
Intel TDP = maximaal verbruik onder normale omstandigheden.

intel kan voor (heel) korte tijd over zijn TDP heen gaan.

[Reactie gewijzigd door Countess op 12 mei 2010 10:58]

Zelfs dat klopt allang niet meer, er zijn ook Intel cpu's die onder load nog niet de helft van hun TDP halen.

TDP is het vermogen dat de cpu bouwer aanbeveelt dat de OEMs in hun systemen rekening mee houden bij warmte afvoer. Of de cpu die temp ook haalt is heeft er niets mee te maken. Je ziet dat Intel bv hun Celerons bewust of uit gemakzucht veel te hoge TDP's meegeeft (ik vermoed om te ontmoedigen dat OEMs ze gebruiken ipv de lucratievere Atoms en mobile cpu's).

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 12 mei 2010 13:47]

Ja, dat weet ik. Je kan je voorstellen dat je geen laptop met een Phenom II koopt als je de hele dag zit te painten, die koop je alleen als je meer power nodig hebt dan de gemiddelde laptop beidt. De kans dat je regelmatig die 45 watt haalt is wel vrij groot dus.

Dat maakt verder niet uit als je regelmatig een WCD in de buurt hebt, maar als portable minder geschikt lijkt me.
45 watt is misschien wel aan de hoge kant, maar bij intel zijn mobile quad-core de i7 q720 op 1,6Ghz heeft ook een TDP van 45watt hoor, en dat is gemiddeld maximun verbruik, bij AMD is de TDP het maximun verbruik normaal.
AMD V105 1,2GHz 512KB 9W 1
Je hebt hier dus een processor die op 9Watt draait. Heel weinig hitte genereerd en dubbel zo snel werkt als een Atom 1.8 (voornamelijk vanwege het ontbreken van OOE ondersteuning bij de Atom) en nog waarschijnlijk naar AMD's prijsstrategie kijkende nog goedkoper dan de Atom is ook.
Zoals je zelf al aangeeft is het een beetje appels met peren vergelijken, maar een Atom N450 heeft een TDP van 5,5 watt. Dat scheelt dus bijna de helft. Of de AMD inderdaad dubbel zo snel is als die Atom moet je nog maar zien, ik ben nog geen benchmarks tegengekomen.
En net zoals je over de prestaties niets kunt zeggen aan de hand van deze gegevens, kun je ook niets zeggen over het energieverbruik aan de hand van de TDP. Deze wordt op verschillende manieren bepaald door intel en AMD alsook dat het werkelijke verbruik ook afhangt van de verschillende energiebesparende systemen in de cpu, het verbruik van de gpu, chipset, ...

Ik ben alleszins zeer benieuwd naar de prestaties en verbruik in de praktijk.

[Reactie gewijzigd door Phate_13 op 12 mei 2010 10:56]

Ik vraag me ook sterk af of die 1.2 GHz V105 werkelijk dubbel zo snel is als een 1.8 GHz Atom N450. De IPC is uiteraard beter maar 3x zo hoog, dat zou een revolutie zijn die AMD breed uit zou meten en alle review sites zouden er kolommen vol over schrijven. Zelfs de Core i architectuur is klok-voor-klok geen 3x sneller dan Atom/Pineview, op misschien wat FPU benches na.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 12 mei 2010 13:54]

AMD V105 1,2GHz 512KB 25W 1
Ik neem aan dat dit dan ook 9 watt moet zijn :)

Goed om te zien dat AMD zijn lijnen weer vernieuwt, ondanks dat je het merendeel met Intel ziet, blijft concurrentie wel noodzakelijk.

[Reactie gewijzigd door Koen87 op 12 mei 2010 09:46]

Ja, maar helaas nog geen alternatief voor de in netbooks gebruikte Atom. De N450 zit met 5,5 watt toch nog fors onder de AMD V105. Die laatste is denk ik ook meer een concurrent voor de SU7300 serie.
Dat is maar half waar he. De 945G chipset van intel zelf verbruikt bijna 20W terwijl die van AMD evenveel of minder verbruiken met een veeeeeeeeel krachtigere IGP. die 4.5W bij de proc zijn dan zo relevant niet meer.
De i945 wordt niet meer gebruikt in de huidige Atoms.
De 945GSE heeft het al overgenomen, met een tdp van 2.5watt
De zuinige athlon is wel veel sneller dan de atom.
Wow 9 watt :| zo'n ding wil ik voor de freenas FTP :D jammer dat ie niet op socket am2 past :P
Wow 9 watt :| zo'n ding wil ik voor de freenas FTP :D jammer dat ie niet op socket am2 past :P
Waarom niet? AMD heeft met zijn amx sockets gewoon downward compatibility. Dus een am3 proc past in am2 soc, andersom niet.

bron:http://en.wikipedia.org/wiki/Socket_AM2#Successors
omdat dit laptops zijn :+
AM3 CPU's passen fysiek gezien wel in AM2 sockets, maar ik heb nog nergens gelezen dat het ook werkt. Dit komt waarschijnlijk vooral doordat er geen BIOS'sen zijn die het ondersteunen. AM3 werkt (meestal, met een goede BIOS) dan weer wel op AM2+.
Ben erg benieuwd naar de daadwerkelijk accutijden van thin & lights met de nieuwe Turion II's. Hopelijk doen ze daadwerkelijk 8 uur of meer... Ook natuurlijk benieuwd naar de prijs en prestaties ervan :) Vooral allemaal in vergelijking met de su7300/4100/2300 en 5xxum's van Intel. Afwachten maar.

[Reactie gewijzigd door woekele op 12 mei 2010 09:50]

11 tot 13 inch met een performance meer dan Atom is op het moment eigenlijk onbetaalbaar...voor een leuke DM3 betaal je 800 terwijl tot voor kort een DV3 met veel meer functionaliteit en performance te koop was voor zo'n 600. Hopelijk wordt dit gat nu gedicht!

Zo'n hele AMD cpu-chipset-igp combinatie moet toch relatief goedkoop te krijgen zijn.

Tuurlijk laat dit na bij de performance van i3 i5 (UM) modellen, maar al die CPU power heb ik lang niet altijd nodig. Ik heb mijn T6600 in DV3 nu ook voornamelijk op 1,2GHz draaien om het zuinig te houden :)
Zeer interessant die tureon neo 2 voor een leuk goedkoop netbookje met een duelcore AMD processor met een ATI 5400 kan je zelfs nog wat simpele games op spelen en hd video kijken, maar is
Ik vind het merkwaardig dat er een BE in een laptop zit, je zou toch niet denken dat je een laptop gaat overklokken?? :O

Verder mooie ontwikkelingen: hopelijk komen er dan meer consumenten die een AMD laptop kopen ipv een Intel, want als men kijkt naar deze cpu 's dan is AMD toch wel een veel betere keuze (accuduur en prijs)
Offtopic:
Het ultraportable-platform had voorheen de codenaam Nile
klinkt als een immens bruut platform dus.

/Slechte offtopicgrappen.

Goed nieuws voor AMD, processors met minder verbruik, maar ook met meer kracht, in beide gevallen meer keuze voor de consument. Heb het idee dat ze goed bezig zijn om een groter aanbod aan de man te brengen, wat zeker goed voor de concurrentiepositie is. Ben ook zeer benieuwd naar de prestaties van de Phenom II notebookprocessors.
De eerste benchmarks laten resultaten zien waarbij de IPC ongeveer gelijk ligt aan de Core 2 Duo. Dat is dus behoorlijk goed. De Core i-serie is nog een stuk sneller. Desondanks heeft AMD het voorelkaar gekregen om hele hoge kloksnelheiden te bereiken. Met name de 2,5GHz - 3,1GHz dualcores hebben daarmee wel potentie om de mainstream Core i3 en i5 in prestaties te benaderen. Ik heb het dan over modellen i3 330M, i3 350M, i5 430M, i5 450M en i5 520M. Wellicht is de i5 540M ook nog te behalen.

De Phenom II X3 en X4 hebben helaas een te lage kloksnelheid in mijn ogen. Ik voorzie hetzelfde debacle as de Core 2 Quad voor laptops: Enkel leuk voor multithreaded applicaties. Al helemaal omdat de Core i5 5xx-serie eigenlijk net zo goed presteert. De Phenom II X4 op 2GHz haalt dezelfde score als een Core i5 540M in passmark overigens.
leuke processors. AMD is weer goed bezig.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True