Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 115 reacties

Acer brengt in juni een Aspire-notebook uit met een AMD-quadcore waarvan de multiplier unlocked is, zodat deze eenvoudig te overklokken is. Naast deze Black Edition-Phenom II krijgt de 17,3"-laptop een ATI Mobility Radeon HD 5850.

AMD Black VisionDe Acer Aspire 7552G-X926G1TMN is een van de eerste notebooks die met AMD's nieuwe vlaggenschip op het gebied van mobiele cpu's wordt uitgerust. De AMD Phenom II X920 Black Edition is een quadcore met een kloksnelheid van 2,3GHz, een cache van 2MB en een tdp van 45W. De mobiele cpu van AMD beschikt over een unlocked multiplier, waardoor de kloksnelheid eenvoudiger is op te voeren. AMD bracht deze chip samen met de Phenom II X620 BE en een reeks andere laptop-cpu's vorige week uit. Door de aanwezigheid van de Black Edition-cpu mag de Acer-laptop ook AMD's Vision Black-logo voor high-end machines dragen.

De 7552G heeft een ATI Mobility Radeon HD 5850-gpu, die over 1GB ddr3-geheugen kan beschikken, aan boord. De HD 5850 is de op een na snelste Radeon-gpu voor laptops en zou speelbare framerates moeten kunnen halen bij recente spellen die op redelijk hoge instellingen worden gedraaid. Acer heeft de Aspire verder drie reepjes van 2GB ddr3 en twee harde schijven met elk een opslagcapaciteit van 500GB gegeven.

Ook is ondersteuning voor wifi-n en bluetooth 3.0 aanwezig. Acer heeft niet voor een blu-ray-drive gekozen, maar voor een aloude dvd-brander. Een negencellige accu moet ervoor zorgen dat de laptop het nog even uithoudt als deze niet met het lichtnet is verbonden. De adviesprijs die Acer voor het model hanteert, ligt op 1199 euro.

Acer Aspire 7552G
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (115)

Het plastic van die laptops zou bijkans wegsmelten bij een beetje overklokken. De thermische capaciteit van de gemiddelde laptopbehuizing is ronduit slecht. Ofwel veel lawaai, ofwel een mini-oventje op je lap...
plastic, wegsmelten? De gemiddelde smelttemperatuur van plastic is 350░C, de transisietemperatuur is dan weer rond de 200░C, maar zo warm zie ik het nog niet krijgen.

Overdrijven terwijl men niet eens deftige eigenschappen kent is ook een vak.

edit:GEMIDDELD huis tuin en keuken plastic. Al eens een laptop gezien van PET of Bakeliet, ik dacht het niet!

[Reactie gewijzigd door flamingworm op 19 mei 2010 12:59]

[mierenneukmodus]
En zolang je het gebruikte materiaal niet kent is er niets te zeggen over de smelttemperatuur van plastic.

Als het namelijk gaat over een thermoplast plastic (al lijkt het me zeer sterk dat een thermoplast met lage glas/smelttemperatuur gebruikt wordt bij laptops), dan ligt de smeltemperatuur ineens een stuk lager.

Polyethyleen (de bekende plastic zak) heeft een smeltpunt van zo'n 105 tot 130 graden. De glastemperatuur (de temperatuur waarop de plastic week wordt) ligt zelfs op -127.

Neem je echter PET (bekende van de flessen), dan ligt de smelttemperatuur ineens op 260 graden. Glastemperatuur 75 graden.

Neem je nu een thermoharder, die blijven hard bij als ze worden verhit en worden zelfs harder. Deze zullen dus nooit smelten, maar zullen zichzelf ontleden zonder te smelten. Bekende vormen van een thermoharder zijn bakeliet en polyesterhars.
[/mierenneukmodus]

EDIT n.a.v. edit flamingworm
Er is helaas niet zoiets als gemiddeld huis-tuin en keukenplastic, puur omdat er zo vreselijk veel verschillende soorten zijn, met ieder hun eigen eigenschappen en toepassingen.

Veel laptop casings zijn gemaakt van PC, wat in dit geval staat voor polycarbonaat. Dit heeft in tegenstelling tot veel andere thermoplasten een vrij hoge smelt- en glastemperatuur: 267 graden (smelt) tegen 150 graden (glas). Dat is toch nog wel een flink pak koeler dan de 350 graden waar je het over hebt. Er zijn maar weinig thermoplasten die dergelijke temperaturen aan kunnen.

Al zal een laptop natuurlijk niet heel snel 150 graden worden.

[Reactie gewijzigd door RvL op 19 mei 2010 13:15]

Zoooo, die is goed met plastic!
Geen, ben getrouwd en m'n vrouw heeft geen smelttemperatuur, maar ontbrand van tijd tot tijd gewoon spontaan :P :+
in een 28-daagse cyclus toevallig? ;)
Bijkans wil dan ook "bijna" zeggen. DarkPriest heeft wel een punt in de zin dat laptops gewoonlijk al warm genoeg worden van zichzelf vanwege de beperkte koelcapaciteit. Je kan natuurlijk geen groot blok koper of aluminium in een laptop steken, en de mogelijkheid tot grote ventilatoren is ook beperkt. Je kan dan wel een erg snelle ventilator erinsteken maar dat maakt ook weer veel lawaai, zeker in combinatie met de smalle gang waar de lucht doorheen moet.

Langs de andere kant zal deze laptop wel enigszins voorbereid zijn op wat meer warmte dan de gemiddelde laptop. Een high-end gamelaptop zoals deze weegt sowieso al wat meer, en neemt vaak al veel plaats in, dus er is wat meer ruimte.
je hebt wel een punt ja.
Overhitting bij laptops is al een veel voorkomend probleem van zich.
Meestal na een jaartje of anderhalf goed gebruik is het vaak wel nodig de fan een keer schoon te maken en de koelpasta op de cpu en de gpu te vervangen.
Veel notebooks krijgen dan al last van oververhittings problemen waardoor hij on nodig traag wordt of zelfs om de haveklap vast loopt.
natuurlijk is dit iets wat je beter onder de garantie kunt laten doen omdat die vervalt als je de schroeven van je notebook los maakt.
Daarom is een aanvullend garantie pakket afsluiten bij de aanschaf eigenlijk het beste.

ik niet dat overklokken voor notebooks zo succesvol is.
Ze worden van zich zelf al erg heet.
en als je overklokt vervalt je garantie ook nog eens dus als hij dan het lootje legt ben je nog verder van huis.

Ik zie liever dat ze er een turbo modus aan toe voegen net zoals bij de desktops.
Dan heb je er tenminste garantie op.
Want je weet bij notebooks is het best lastig de originele onderdelen los te kopen en te monteren. En als je het moet laten maken zonder garantie of verzekering kost het je al gouw €200-300.

[Reactie gewijzigd door Mietex op 19 mei 2010 18:16]

ik heb er zelf een 8600gt in zitten (Acer 5920g), en ik zal eerlijk zeggen dat je je handje tijdens het gamen niet aan de linkerachterkant wilt plaatsen, want binnen 3-4 seconden heb je je gewoonweg verbrand... wat daarvan de temperatuur moet zijn mag je zelf aangeven/uitrekenen, heb je meer kennis van dan mij...
Menselijke huid heeft niet veel nodig om te verbranden. Denk maar aan zonnebrand.
~42░ is voldoende om huid te verbranden.
Standaard electronica kan gemakkelijk 60-75░ aan, meer dan voldoende om je aan te verbranden.
Ik denk eerder dat hij bedoelt dat de behuizing een beetje zachter/buigzamer wordt.
Smelten is idd een ander verhaal.
Een thermoharder wordt niet zachter, dat gebeurt enkel met thermoplasten (koffiebekertjes en dergelijken)

Een laptop is gemaakt van kunstof van de thermoharder variant, dus deze verkoolt maar dat gebeurt pas op een veel hogere temperatuur.
Daar zou ik graag een bewijs van zien.

Veel consumenten producten worden namelijk gemaakt van polycarbonaat. Maar ook ABS, PE (zowel hoge dichtheid als lage dichtheid) en ja, zelfs PET kan gebruikt worden.

Allemaal thermoplasten.

Het zal waarschijnlijk ook wel van de toepassing afhangen.

Please, correct me if wrong.
Een laptop is niet gemaakt van thermoharders, veel te duur, zwaar etc. Je merkt het al als je op de stukken plastic duwt: thermoharders zijn hard en bros, niet zo buigzaam als de thermoplasten waarvan laptops worden gemaakt.

wel eens een sigaret op je laptop laten liggen? Gewoon smeltplekken hoor...
Ik geef je gelijk.. ik heb een tijdje (8 dagen) een Acer met quadcore gehad, deze is uiteindelijk vanbinnen doorgebrand omdat ze er geen adequate koeling in hadden gestopt.

Met overklokbare laptops kun je niet bijster veel omdat de koeling niet toegankelijk genoeg is.
Acer vertrouw ik ook niet echt met dit soort high-end spul... ik heb zelf ooit een van de eerste 17" laptops gehad van Acer, toendertijd met een 3Ghz Pentium 4 en fullsize HDD e.d. (was allemaal desktop spul wat er in zat). Wat er verder inzat weet ik niet meer precies, maar het was heel wat voor die tijd. Hij woog dan ook 7kg en was iets van 8 cm. dik ofzo.

Draaide een tijdje heel goed, maar toen ik hem enige tijd met 3D rendering software tot het uiterste begon te drijven begon ik te merken dat de koeling niet voldoende was. Als ik 'm op een paar bakstenen zette met koelblokken uit de vriezer er onder bleef ie wel werken, maar als ik dat niet deed kapte ie er gewoon mee. Uiteindelijk had ik er na een half jaar gebruik weinig meer aan dan voor wat photoshop werk en kantoortoepassingen. :S (toen heb ik alle onderdelen maar in een desktop gegooid, dat kon gelukkig dan weer wel)


---toevoeging---
Het was ook geen ge´soleerd geval.
Bij andere mensen kwam het zelfs voor dat er delen van de behuizing 'smolten', maar dat had ook iets met slechte bedrading oid te maken...

[Reactie gewijzigd door Qualian op 19 mei 2010 12:05]

De koeling van die desktop replacement (want een laptop kon je het nauwelijks noemen) was goed (genoeg). Na een aantal maanden had het ding echter zo veel stof opgezogen dat er van koelen niet veel sprake meer was.

Verder zat er 1 GB desktop RAM in en een mobiele FX5700 128 MB.
Het eerste wat ik gedaan heb toen ie begon te blazen (en blazen deed ie al vrij snel) was openschroeven en alle (zoveel mogelijk iig) stof er uit zuigen. Mocht weinig baten. 2*512 mb ram inderdaad en een fx go5200 64 mb videokaart en een 120GB 7200 rpm HDD. En 2250 euro schoon aan de haak :S.

Maargoed, heb toen een moederbordje aangeschaft, kast met voeding ergens gescharrelt, videokaartje had ik nog liggen en dat systeem draait nog steeds prima als het goed is.

En idd, een laptop kon je het nauwelijks noemen. Die Fujitsu's die vanuit school werden aangeraden (waren ook rampdingen trouwens) pasten er makkelijk 2x in.
Ik zou idd wel eens willen zien hoe je dit gaat claimen onder het kopje garantie...
Nee dat valt er niet onder want U heeft hem overklokt. Euuh ja daar is hij toch ook voor gemaakt :(
Je vergeet een belangrijk punt. Wat doet Acer met de garantie als je het in je hoofd haalt om hem te overclocken? Ze staan niet echt bekend om hun prettige service.
opzich ga ik er wel vanuit dat acer een degelijk product ontwikkeling heeft en nadenkt over zulke zaken. Je hebt gelijk als je zegt dat laptops geen goede overclockers zijn door de kleine behuizingen en beperkte koeling maar ik neem dat acer daar rekening mee houd.

Als ik naar de specificaties kijk vind ik het wel een mooi systeem. Nu is het nog zo dat ik een pc heb om te gamen en een laptop voor het typ werk etc maar ik zie mezelf in de toekomst wel zoon laptop aanschaffen ter vervanging van mijn pc en laptop.

[Reactie gewijzigd door Crazyanz op 19 mei 2010 12:08]

Mini pizzatjes van Dr. Oetcker erin en je kan een nachtje door met een LAN party. :9

[Reactie gewijzigd door PSP123 op 19 mei 2010 12:01]

Passen die in de DVD lade, denk je? Kun je gelijk 'krokanten' door de laser aan te zetten.
Je bedoelt waarschijnlijk 'vloeien', hij wordt dan zachter en buigzaam(er). Dat is anders dan smelten.
Als het geen ACER was dan was ik nog gedesinteresseerd, aangezien acer slecht kwaliteit is en dat moet wel elke tweaker wel weten van.

http://tweakers.net/nieuw...-van-asus-en-toshiba.html

En uit ervaring kan ik zeggen dat ze slecht kwaliteit zijn. Ik krijg op me stage meer kapotte acer laptops dan van andere merken.


Maar wat betreft specs is het leuk maar wie zit nou te wachten op overclokbare laptop??

[Reactie gewijzigd door Aivy op 19 mei 2010 11:07]

SquareTrade, dat verzekeringen voor laptops biedt, analyseerde 30.000 notebooks van klanten van het bedrijf
Een onderzoek van niks. Want het gaat puur om de mensen die daar een verzekering hebben... Ik zou de cijfers van de fabrikanten zelf willen zien.
Ik kan je wel garanderen dat Acer een hoger uitvalspercentage heeft. Kwaliteit kost geld, Acer staat nu niet bekend om zijn dure modellen.

De kwaliteit is alleen niet zo slecht zoals vaak geschetst word. Als ik in mij eigen omgeving kijk wat er aan percentage van vekochte merken terug komt spannen HP en Acer de kroon, dit mag je (vind ik) ook verwachten van merken met een dergelijke prijs. Als Sony bovenaan zou staan zou ik het pas vreemd of bijzonder vinden.
dat ik ook de reden waarom ik me steeds verbaas dat Apple een vrij hoog uitvalspercentage heeft als je het vergelijkt met het prijspunt. Apple ligt qua uitvalspercentage vaak precies gemiddeld, terwijl de prijspunt het hoogst is.

[disclaimer] (op fanboy reacties word niet ingegaan, het is niet mijn bedoeling een discussie te starten). [\disclaimer]

[Reactie gewijzigd door Kriebelkous op 19 mei 2010 11:28]

Sony is heel slecht bezig. De hele E- en F-lijn stikt van de problemen omtrent een hoge pieptoon, kijk maar in de topics op GoT. Acer is daarentegen juist goed bezig, de laptops zijn tegenwoordig een stuk degelijker dan vroeger.

Ja service en kwaliteit kosten geld. Maar juist HP is weer een merk dat relatief duur is bij consumentennotebooks. De scharnieren en behuizing vind ik ook zeer goed voor deze markt, maar ze hebben relatief veel problemen met hardware....

Ik kan er geen pijl op trekken in ieder geval. Pas met cijfers van de fabrikanten zelf, over de jaren, valt er wat zinnigs te zeggen.
Er is inderdaad een trend te vinden waarin de acers vooruitgang boeken.
ik probeer ook over een langere periode te praten. vandaar dat ik de isseus die sony nu heeft niet als een groot probleem zie. Elke fabrikant heeft wel eens een lijn die een grote issue heeft. Asus had enorm veel problemen (met name in de eigen recovery software) in de k50 en k70n series, De voorgeinstalleerde versies van win7 kwamen niet door de validatie van microsoft heen na recovery... terwijl ze normaal best degelijk spul leveren.

Acer is ook zeker geen slecht merk, je krijgt alleen waar je voor betaald.
Het artikel waar hierboven naar verwezen word is ook al verouderd. Dus daar kan je ook geen echte vergelijking mee maken.
Daar kan ik me helemaal in vinden :) . Ik heb ook de bende van een Acer Aspire 502x mogen aanschouwen... maargoed, aangezien het om een nieuwe laptop gaat, wil ik die elende niet meenemen in nieuwe laptops, 4 jaar na dato.
zijn we alweer 4 jaar verder? waar blijft de tijd toch :)
Gelukkig kwam na de 502x serie de L5100 serie, die het stokje rustig over nam ;)
wat een @#k%$ dingen waren dat zeg...

[Reactie gewijzigd door Kriebelkous op 19 mei 2010 13:17]

Ik heb zelf een E-serie, maar had eigenlijk meer verwacht. Zeker niet slecht tegenover mijn vorige laptop (Dell Vostro 1710, 09-2008) maar ook geen enorme verbetering. Ik had eigenlijk een berg verwacht van Sony, en eerlijk gezegt alleen gekocht om de naam, maar ik kan er weinig positiefs vertellen. Ik vond het ook aardig vreemd dat deze laptop ineens in de NBBG tevoorschijn kwam.

Die nieuwe laptop van Acer vind ik best leuk, maar het is niet echt een laptop, en geen desktop.. Twijfelgevalletje :+
Klop Acer is goed koop waar door kwaliteit word op geofferd. Bij bijv. asus merk je wel dat je betaalt voor kwaliteit. En dat van apple vind ik ook beetje raar je betaalt veel maar de uitvals % is vrij groot maar ik kan ook niet echt zeggen dat hun kwaliteit is slecht.
Er worden ook meer acers verkocht dan andere merken. Het is logisch dat je met name acer's terug krijgt.
Bij mij is ook het grootste gedeelte acer wat ter reparatie word ingelevert. We verkopen ook vooral acers. Ik kan niet anders concluderen dat acer, Hp en toshiba ongeveer op hetzelfde niveau liggen. Sony en Samsung zijn de merken die er (qua kwaliteit) echt bovenuit stijgen.

[Reactie gewijzigd door Kriebelkous op 19 mei 2010 11:57]

Een beetje offtopic misschien maar bedoel je er bovenuit stijgen van het aantal defecten of erbovenuit stijgen van de hoge kwaliteit.

Het is overigens niet zo zeer vervelend dat je laptop stuk gaat, maar als je laptop eenmaal bij Acer terechtkomt is heel hun RMA een drama. Het schijnt dat ze daar een systeem hebben waarin in laptops gewoon verdwijnen.
Heb je ervaring? Volgens mij valt wel mee hoor, mijn acer laptops zijn tot nu altijd terug gekomen. Over 1 RMA was ik ver van te vreden. Ging alleen voor een scheur in de scherm cover bij de schanieren er heen. Kreeg hem met trager geheugen, andere moederbord en een verneukte boven cover terug. Overal misten ook schroefjes. Heb gelijk weer een RMA aan gevraagd, en duidelijk gemaakt dat ik van deze praktijken totaal niet van gedient was. Ik stuur de laptop netjes heen met alleen een scheur in de scherm cover wat onder garantie valt en krijgt hem nog stuker terug.

Ik heb 2 Acers in 4,5 jaar gehad. Totaal aan 5 RMA's.

Acer Aspire 5024
1ste RMA - brightpixels midden in het scherm.
2de RMA - scheur in scherm cover
3de RMA - rma door de 2de rma........

Acer Travelmate 5720g
1ste RMA - power jack ging los zitten na iets meer dan een half jaar.
2de RMA - breuk in de kabel waardoor de backlight weg valt als het scherm in een bepaalde stand staat. (laptop heb ik juist vandaag laten ophalen)

Tot nu had ik de laptop tegen de 2 weken weer terug. Ik vind het zeer netjes.

[Reactie gewijzigd door THE_FIREFOX op 19 mei 2010 11:47]

2 weken is voor acer bijzonder snel. 4 tot 6 weken is op dit moment ongeveer het gemiddelde. langer dan 6 weken is helaas geen uitzondering.
We moet ik erbij zeggen dat het de afgelopen weken wat beter aan het gaan is.

Laptops die verwijnen heb ik in de paar jaar en 10-20 laptops per week die ik rma naar acer nog niet meegemaakt. Dit valt dus wel mee. natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar dat ligt met name aan de menselijke fouten die iedereen wel eens maakt.
Ik heb in een computerwinkel gewerkt toen Acer nog niet zo gekend was en idd 17" desktopgevallen in laptopomhulsels stak. Hoewel er met de vroegere modellen meer problemen waren dan met de huidige hebben we altijd een goede RMA-relatie gehad met Acer, en uiteindelijk voornamelijk Acer verkocht.
Over t algemeen duurde het niet langer dan een week voor de reparatie, en langer dan 10 dagen (geen werkdagen, dagen) duurde het bijna nooit. Normaal gezien zeg je tegen de klant altijd iets langer zodat ze niet te snel komen zagen, bij Acer durfden we makkelijk zeggen dat het meestal 1 tot 1,5 week duurt.

Ik heb in de familie + vriendenkring bijna enkel Acers, en heb zelf 1 vervangonderdeel aangevraagd binnen de garantieperiode, NL de accu, niet gemaakt door Acer. Mijn broer heeft een defecte powerconnector, die hij zelf heeft gerepareerd buiten de garantieperiode. Dat is alles, en alleen al in de familie hebben we 4 acers. Mijn schoonvader heeft een Toshiba en een Asus. De Asus heeft problemen met de speakers en een hoek met dode pixels van in t begin.
2 weken vind ik aan de lange kant maar aangezien dat ze gaan naar polen voor reparatie
is dat nog vrij snel.

3x rma voor Acer Aspire 5024 zegt veel over kwaliteit van dat ding.

Persoonlijk wil ik nooit meer een acer. Had acer 5920G en was echt teleurgesteld hoe slecht dat ding was gebouwd. Je kon achterkant van mijn scherm(de glossy paneel waar acer logo op staat) zo'n 3cm indrukken zo zacht was die plastic plus der waas ook geen steun voor die plaat. Iets te ver door drukken en je beschadigt je scherm.
Las je het wel? Moest een rma aanvragen omdat de rma niet goed was uitgevoerd en meer stuk was gemaakt. Dus zegt het meer over de rma afhandeling van Acer dan de kwaliteit van de laptop. Als ze het gelijk goed hadden gedaan was het maar bij 1 rma gebleven ipv 2 om een cover en de rest te repareren.

De brigthpixels in het scherm kon ook bij andere merken gebeuren.Het viel alleen op bij donkere achtergronden.

Het komt erop neer dat het maar 1 keer nodig was geweest door een zwakte punt in het material.
2 weken is in de huidige tijd echt heel erg snel. Ik geef klanten standaard het bericht mee dat een reparatie tussen de 4 en 6 weken duurt. Alleen Sony (ik ben geen fanboy, maar toevallig komt het merk nu steeds positief ter sprake) krijgt het voor elkaar wat sneller te zijn. Hoewel dit de laatste paar weken ook minder word.

De huidige economische situatie heeft bij aardig wat servicepunten voor een andere mentaliteit gezorgt.
Ik ben het volkomen eens met jouw mening. Als dit geen Acer was geweest (voorkeur gaat naar mijn mening naar HP, omdat ik daar op thuis gebruik en bedrijf gebruik hele goede ervaring mee heb).
Een Asus laptop is ook geen slechte, maar door die aankondiging van de AMD quadcores voor laptop ben ik wel ge´nteresseerd.
Volgens dat artikel gaat 11% van de Sony's en 12% van de Apple's kapot, niet de merken die slecht bekend staan. 16% van de HP's en 15% van de Lenovo's gaat kapot.

Acer? 14%

Niet bepeeld wereldschokkende verschillen, zeker niet aangezien Acer vaak vele malen goedkoper zijn.
De verschillen na 2 jaar, die jij aanhaalt, zijn natuurlijk kleiner dan na 3 jaar.
Maar zelfs na 2 jaar zijn er al behoorlijk grote verschillen.
Volgens het onderzoek zijn na 2 jaar 9% van de Asus laptops kapot, tegenover 14% van de Acers, en 16% van de HP's. Na 3 jaar is dat verschil alleen maar groter, en is het bij Asus 15.6%, bij Acer 23.3%, en bij HP 25.6%.
Ik vind Acers 23.3% over 3 jaar best veel, dat is bijna een kwart (om maar te zwijgen over HP), en percentueel gezien 7.7% meer dan bij Asus, dus in aantallen gaan er na 3 jaar 49% meer laptops kapot dan bij Asus.

[Reactie gewijzigd door Ghost Dog op 19 mei 2010 13:43]

Het spijt me, maar ik kan het niet vinden. Over welk artikel heb jij het? Ben wel benieuwd.
En ik nam automatisch aan dat HP beter zou zijn, maar dat blijkt dus niet het geval te zijn. Waarschijnlijk heeft Acer een een (veel) grotere afzet, waardoor het lijkt alsof Acer zo slecht is terwijl HP minder verkoopt dan Acer maar toch relatief meer defecten heeft.
de overclocker die nooit iets te doen heeft in de trein ;) :+

[Reactie gewijzigd door remyvv op 19 mei 2010 11:10]

en jij denkt dat de cijfers van een verzekeraar iets zeggen over de kwaliteit?

zeg nu eerlijk: waarom zou een een lenovo verzekeren? omdat je hem zwaar gaat gebruiken?
welk merk koop je in dat geval niet? juist: acer.

kwestie van doelgroep.
Een quadcore in een laptop...
Niet bepaald bevorderend voor de accu.
Hoewel het wel een desktop vervanger maakt van de laptop...

Zelf heb ik de Aspire 5738G, met een Intel Core2Duo P7450. En een ATI Radeon HD 4570.
Dit is hier al genoeg om Modern Warfare 2 fatsoenlijk te spelen. (Zelfs via WiFi haha)

[Reactie gewijzigd door xoniq op 19 mei 2010 10:49]

Tegenwoordig zegt het aantal cores niks meer over het energieverbruik =)
Je weet toch hopelijk wel dat je met die laatste 2 zinnen niets zegt hŔ, op welke settings draai je Modern Warfare 2 en met welke framerate.

Een 9-cel accu is volgens mij de grootste accu die je in een laptop kunt stoppen (ik heb nog nooit een 12-cel gezien). Maar of het genoeg zal zijn voor die Phenom II + die 5850HD betwijfel ik. Ik denk niet dat je de 2 uur haalt als je gaat gamen op die laptop zonder aan het lichtnet te hangen.
Op het moment zijn quadcores juist wel interessant qua energieverbruik: 4 laaggeklokte cores zijn zuiniger dan 2 hooggeklokte cores (met dezelfde performance). Sinds de AMD's inactieve cores ook helemaal uit kunnen zetten is het oude nadeel van quads (hoger verbruik in idle) ook weg.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 mei 2010 11:04]

Zeer mooie specs en de prijs is ook zeer acceptabel.
Een negencellige accu moet ervoor zorgen dat de laptop het nog even uithoudt als deze niet met het lichtnet is verbonden
Vraag me af wat ze onder "even" verstaan.

[Reactie gewijzigd door Redney op 19 mei 2010 10:48]

Nou, negen cellen zijn er nogal wat.
Ik neem aan dat het de laptop een flink stuk zwaarder en groter maakt, maar je zou toch wel op zijn minst 2 tot 3 uur door kunnen gaan schat ik.

Maar dat licht natuurlijk ook aan hoe zwaar je die lekkere CPU hebt overgeclockt. ;)

Ik vind het een goede ontwikkeling."Supported" Overclocken op laptops is niets nieuws (het gebeurt zelfs regelmatig bij netbooks) dus dit is meer een evolutionaire stap dan revolutionair. Maar het is wel een goÚde stap voorwaards: unlockte multipliers verleggen de overclock mogelijkheden van het hele systeem (wat je krijgt als je je FSB overclockt) naar de CPU, die waarschijnlijk specifiek is ge"cherrypick"t om hogere temperaturen te kunnen verdragen of juist koeler te zijn onder hogere clocks.

Het is jammer dat ik een laptop zoek voor mobiliteit, anders zou ik deze zeker overwegen ;)
Met negen cellen kan je wel effe door. Ik haal op mijn 2 jaar oude XPS M1530 met 8600 M GT 256 MB ddr3 (stroomverslinder voor je accu).
Na 2 jaar gebruik is het nog steeds mogelijk om 5 uur op de accu te werken, nieuw 6.5 uur.
Ik mag niet klagen!
nou, ik kan je vertellen dat de top-end game laptops het niet veel langer dan 20min volhouden zonder netstroom. Mijn Asus g51jx met i7 en gts360 neem ik dan als voorbeeld.
Ga er maar van uit dat gamen er niet bij is zonder netstroom. Ik vind een 8600gt niet te vergelijken met een 5850, jij wel? Ik zeg max 45minuten!
Ik denk dat het niet ligt aan de hoogte van de overklok, maar aan het gebruik op dat moment.

De warmte die vrijkomt zal bij een simpel Word-document een stuk lagere liggen dan een spel als Crysis.
Bij de eerste zal de workload op de zowel de CPU als de GPU erg laag liggen.

Bij een Spel als Crysis zal de workload flink stijgen. De daarbij vrijgekomen warmte/hitte zal gelijke tred hiermee houden.

:edit Voor warmte heb je energie nodig en die komt uit de accu's. Dus meer warmte = meer energieverbruik=sneller een lege accu.

[Reactie gewijzigd door jqv op 19 mei 2010 13:26]

ik heb in mijn laptop 8 cellen. en nog een travel accu erbij met 9.

9 is op zich geen raar getal voor zware laptops. zit vaak een 3s3p pakket in.
ik denk dat je met een phenom quad en een 5850 geen 2 uur zal kunnen gamen, waarschijnlijk zelfs minder dan 1.

*baseert dit op zijn 2 oude laptops en zijn macbook pro en verder nog op de laptops van zusje en familie.*

genoemde laptops hadden dan wel geen 9cel accus maar daar kon dan ook nog geen 45m op gegamed worden.

Macbook houd 't ongeveer 2 uur vol...
Ik ben zeer benieuwd in hoeverre deze machine over te klokken is, aangezien het wel om een laptop gaat.

Ook als je ventilatoren stof lopen te happen lijkt het mij niet super handig om dit ding over te klokken, misschien zonder het voltage te verhogen, en dan proberen wat hoger te komen, maar anders niet...

Verder een mooi apparaat!
Als je ziet hoeveel laptops te ziele gaan door gebrekkige koeling dan vraag je je af over je wel overklokken wilt. Enne hoe gaan ze om met garantie claims ??
Is wel leuk natuurlijk dat overklokken maar als het mis gaat dan is het risico klant ??

Daar lees je altijd bar weinig over terwijl iedereen weet, dus ook de leverancier, dat het fout kan gaan...
Als je ziet hoeveel laptops te ziele gaan door gebrekkige koeling dan vraag je je af over je wel overklokken wilt. Enne hoe gaan ze om met garantie claims ??
Zijn dat er echt zoveel?
De processor is sowieso beveiligd tegen over temperaturen ik verwacht het mainboard ook.
Daarom vraag ik me af of deze aanname klopt.

Garantie claims moeten gewoon afgehandeld worden. Acer ziet sowieso niet dat er overklokt is. Er is mechanisch ook geen zegel verbroken wat wel tot garantie verlies kan leiden.
Is wel leuk natuurlijk dat overklokken maar als het mis gaat dan is het risico klant ??
Wat kan er mis gaan, als de processor te heet wordt schakelt het systeem uit.
Ja dat zijn er behoorlijk veel ik zie het dagelijk gebeuren.

En elke keer dat het systeem zich uitschakelt krijgt de processor hier een klap van wat de levensduur echt niet ten goede komt.

Het is leuk en aardig dat die multiplier unlocked is maar het enige nut zal zijn om deze omlaag te clocken zodat je niet gek word van je ventilator...

Sowieso is dit eigenlijk niet echt iets nieuws MSI heeft al jaren een overclock knop op hun notebooks.(weliswaar geen 1 op 1 vergelijking maar toch)
Niet alleen gebrekkig koeling processor, maar vaak ook de grafische kaart. Dat is misschien nog wel erger. Die dingen worden vaak zo heet en vooral als je je laptop vaak gebruikt en niet de koeling beetje schoon houd (uitblazen oid) nou dan gaan ze er echt snel aan. Ik repareer ze nog al eens en zie dat toch als een van de grootste boosdoeners. Dus en gebrekkige koeling kwa capacitiet (over het algemeen) en ook nog een de koeling vol zit met stof staan garant voor problemen / defect.

Meestal zie je ook bij overklokken een veel uitgebreidere koeleing als we het over desktop systemen hebben, maar bij eenlapto is dat dan niet nodig ? Nee, ik geloof er niet zo in, qua marketing klinkt het leuk maar voor de garantie / monteurs zien ik donkere tijden.
Dat hele "gaat wel uit" is ook niet water dicht..
Met een TDP van 45 watt voor de processor is er als het goed is nog ruimte zat om een wat te overlocken met een beetje een koelsysteem.
Zeker aangezien het blijkbaar ook mogelijk is om een SLI opstelling van 2 GTX 280M's te koelen(150W TDP) in een laptop.

[Reactie gewijzigd door Mathragh op 19 mei 2010 14:27]

Maar dan hebben we het waarschijnlijk wel over een merk (ik gok een alienware) dat niet bezuinigd op de koeling en dus ook een stuk duurder is dan de Acer.
Alles kan, maar het heeft een prijs en de gemiddelde Acer koper is er een van veel voor weinig.
@4g0ny

Doorgebrand door slechte koeling? Ik dacht dat alle cpu's al enige jaren een thermische beveiliging hadden, en zichzelf uitschakelden.
De CPU misschien wel, maar kan alle randapparatuur ook tegen dergelijke temperaturen?

In een kleine behuizing als een laptop ontkomt je er haast niet aan dat andere onderdelen ook warm worden.
Ik zou in der daad bij kwaliteitslaptops verwachten dat er een veelal temperatuursensoren op alle "hotspots" aanwezig zijn. Maar het is zoals men zegt, Acer is wel een budget merk dus tjah..

Heb zelf alleen een Dell Latitude gehad waarvan na 2 jaar de HDD kapot was, dus zou t niet weten hoe het precies zit. (volgens mij is Dell qua service beter, maar qua kwaliteit gelijk of slechter dan Acer)

[Reactie gewijzigd door grind op 19 mei 2010 12:26]

" twee harde schijven met elk een opslagcapaciteit van 500GB gegeven "

dus niet 1 hardeschijf opgesplitst in 2 partities, het zou dus mogelijk moeten zijn om 1 ervan te vervangen met een SSD?
Jup. Gewoon 2 harde schijven, dat is wel vaker het geval in 17"-ers. SSD zou er zo in kunnen. Zeker omdat er al een harde schijf in zit zouden de brackets en aansluiting er zeker in zitten. Dat laatste is niet altijd het geval bij beperktere types die wel de ruimte hebben, maar de aansluiting missen om kosten te besparen.
Iedereen is aan het praten over overclocken, is het niet mogelijk om hem met unlockte multiplier te underclocken om energie te besparen?
Tuurlijk, scheelt nog qua warmte (en dus geluidsproductie) ook.
voor deze specs vindt ik de prijs erg netjes.
Nu ben ik zelf niet erg fan van Acer ( persoonlijke voorkeur ) maar dit is toch wel interessant
Ziet er mooi uit.
Genoeg geheugen erin gezet en opslag.
Ben benieuwd hoe het overklokken gaat in de laptop. Ivm de warmte.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True