Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties

Acer heeft drie mini-notebooks met nieuwe AMD-cpu's en -chipsets uitgebracht. De Aspire One 521 en 721 en de Aspire 1551. Deze notebooks krijgen respectievelijk een AMD V105, een Athlon II Neo en een Turion II Neo.

Acer heeft zijn nieuwe mini-notebooks tegelijk met AMD's evenement voor de introductie van zijn nieuwe notebookplatforms in het Franse Cannes uitgebracht. De Acer Aspire One 521 heeft een V105-cpu, die een enkele rekenkern met een kloksnelheid van 1,2GHz en een tdp van 9W heeft. De gpu is de op de M880G-chipset geïntegreerde Mobility Radeon HD 4225 en de notebook beschikt over hdmi om een full hd-signaal uit te sturen. De resolutie van het 10,1"-scherm is 1024x600 pixels en de hoeveelheid ddr3-geheugen is 1GB.

Acer Aspire One 521Acer Aspire One 521Acer Aspire One 521Acer Aspire One 521

De Aspire One 721 is met zijn 11,6"-scherm wat groter en de cpu is wat sneller. Dit is namelijk de Athlon II Neo K325-dualcore, die een kloksnelheid van 1,3GHz heeft. De resolutie van het scherm is 1366x768 pixels. Opnieuw is de gpu de Mobility Radeon HD 4225 en hdmi ontbreekt evenmin. Er zijn drie usb-poorten aanwezig en het model wordt optioneel met bluetooth en 3g uitgerust.

Acer Aspire One 721 Acer Aspire One 721

Acer schaart de Aspire 1551 niet onder de netbooks, maar onder de notebooks. De enige reden voor deze beslissing lijkt de cpu te zijn. Het gaat volgens Netbooknews namelijk om een model dat identiek is aan de Aspire One 721, alleen wordt deze laptop ook met Turion II Neo K625-processor met een kloksnelheid van 1,5GHz geleverd. De hoeveelheid geheugen is 2GB ddr3 en de laptop kan maximaal 4GB bevatten. Acer levert het model met harde schijven met capaciteiten van 160GB tot en met 640GB. De dikte is 29,5mm en in combinatie met de standaard-accu van 5800mAh weegt de 1551 1,4 kilogram.

De Acer Aspire One 521 en 721 komen in ieder geval naar Nederland, bevestigt Acer Nederland, maar de beschikbaarheidsdatum en prijzen zijn nog onbekend. Of ook de Aspire 1551 hier uitkomt, is evenmin bekend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

wooo eindelijk een beetje power in de kleine laptop markt :) , maar ik vrees dat 1gb ddr3 toch wel een beetje weinig is als je win7 wilt gaan draaien (dan heb ik het dus over de kleinste)

"edit" wat 1.6 inch wel niet kan beteken in verschil dual core, 100mhz sneller en ook nog optionele ondersteuning voor andere zooi (jammer dat ze de gpu niet wat sneller hebben in dat model)

[Reactie gewijzigd door koudepinda op 12 mei 2010 17:51]

In mijn ogen is er al lang "power" in de "kleine laptop markt". Zolang je 11.6" hier toch onder laat vallen (wat in mijn ogen nog altijd zeer klein is, mijn 1810tz is immers kleiner dan een A4 blad.) Met de dualcore culv processoren van intel heb je meer dan genoeg processingpower voor bijna alles vlot te doen (buiten gamen en renderen dus).

Deze kleinste en traagste versie is volgens mij dan ook een rechtstreekse concurrent voor Atom netbooks. De TDP van deze AMD processor ligt inderdaad hoger dan een Atom, maar dat is dan ook op een andere manier bepaalt, met de juiste energiebesparingstechnieken ingebouwd (zeer belangrijke voorwaarde!) in deze cpu zal deze volgens mij niet zoveel schelen van een Atom platform qua batterijduur, terwijl deze (hopelijk) toch merkbaar sneller zal zijn. Hoewel, wellicht ook niet zoveel sneller.
Ik hoop vooral (voor AMD) dat deze V105 beter is dan de Celeron M Ulv 722, Core 2 Solo SU3300 en SU3500. Dit zullen immers de (nog) rechtstreekse(re) concurrenten zijn. (Beter = Zuiniger, sneller en/of goedkoper.)

Anyway, ik kijk uit naar de prestaties en prijzen van deze laptops.

[Reactie gewijzigd door Phate_13 op 12 mei 2010 18:09]

ja in die grote inderdaad al wel maar ik oogde op de 10.+" klaptopjes. (vind zelf 13"al klein zat, 3810TG en die heeft ook al redelijk wat power "toen i net uit was that is, inmiddels is dualcore niet veel meer toegepast en is t allemaal i cpu")
De V105 zal het ook moeten hebben van zijn snelle IGP, want (afgaand op de specs tenminste) zal hij moeilijk een equivalente Pineview qua verbruik kunnen kloppen. Maar zet je 'm tegenover een Atom+ION dan slaat-ie geen gek figuur. Voor multimedia netbooks (1080p playback) is het zeker interessant.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 12 mei 2010 19:29]

1GB win 7 draait prima hoor :-) Zelf geen problemen mee op m'n AAO 532H
tja weet ik veel he :) ben te gewend aan 4gb in alles dus een stapje terug is mij een "pain in the ass" maar het lijkt me toch wel handiger als dat configureerbaar zou worden (ookal is het maar 1 module) want zon probleem zou 1 2gb module toch niet moeten vormen tegen over 1 1gb module??
Tis maar net wat je doet denk ik.

1GB met Win7 vind ik best traag, maar misschien heeft dat ook te maken met de versie die je draait op zo'n netbook?

Misschien dat Starter 7 wel heel snel is, heb ik zelf geen ervaring mee...
Misschien dat Starter 7 wel heel snel is, heb ik zelf geen ervaring mee...
nie echt. Windows 7 is gewoon niet geschikt voor die dingen :X
Wat een onzin, ik heb hier een MSI wind U100 met Windows 7 Basic draait prima! En ja, het is niet snel maar moet dat?

Als ik in de trein zit en via UMTS zit te internetten is het meer dan voldoende, waar wil je zo'n mini ding dan voor gebruiken? Adobe, game?.... Nee, gewoon puur internet, tekst verwerken of een AVI / DVD filmpje kijken dan heb je genoeg aan 1 GB.
en anders is er altijd nog dat andere OS - ubuntu (of xubuntu) zal er prima op werken en als je zelf (= niet die standaard netbook gui) wat optimalisatie op uitvoerd zal het best lekker werken op 1.2gb met 1gb ram - zeker omdat zo'n 10inc scherm geen ruimte bied voor multi-tasken, maar meer voor een basis office set (misschien niet eens OOo .) een browser en wat andere zut..

kan prima werken lijkt me (als je je eisen pakket er realistisch om houd...

zou best wel eens een leuk nieuw speeltje kunnen worden.
1GB win 7 draait prima hoor :-) Zelf geen problemen mee op m'n AAO 532H
Sowieso is dat een relatief trage machine ;-)
Ik zou mijn vier jaar oude notebook met Turion MT-34 voor geen goud willen ruilen voor dat ding. :-#
Dit is zeker een hele voorruitgang.
Ik denk zelf dat als je er een GB bij steekt je er prima mee voorruit kan.
Zelfs voor éénvoudige fotobewerkingstaken.

Niet voor het uitgebreidere werk.

Maar ben blij dat dit er is.
Dat geeft een hoop keuze mogelijkheden erbij.
Foto's bewerken op een 10" - 12" lijkt me sowieso onpraktisch. Kan me bijna niet voorstellen dat je een muis gebruikt bij een dergelijke laptop (dan koop je een mobiele laptop, moet je alsnog een muis meezeulen) en even snel een stukje selecteren met een mousepad. Ik moet er persoonlijk niet aan denken!
wooo eindelijk een beetje power in de kleine laptop markt :) , maar ik vrees dat 1gb ddr3 toch wel een beetje weinig is als je win7 wilt gaan draaien (dan heb ik het dus over de kleinste)
Heb je van de MSI Wind12 U230 gehoord?
-AMD Athlon(tm) Neo X2 Dual Core Processor L335 @1.6GHz
-2GB ddr2 800 (upgegrade naar 4GB)
-ATI Radeon HD 3200 igp

Vet klein apparaatje maar vrij krachtig! Ben overigens wel benieuwd hoe die zich verhoudt naar bovengenoemde apparaatjes.
het is alleen de igp die het hele ding de nek omsnoerd, zo traag als maar kan. die wil je niet tegen een 4225 laten gaan heeft geen zin.
Het is een prachtig apparaatje. de Wind12 U230.
Snel erg krachtig.
En hoge specs. Voor een hele mooie prijs.

En dan hebben we het over een CPU die de Atom met gemak afmaakt. Zelfs de DualCore 1.8 wordt door dit ding afgemaakt.
ik had een tijdje Win 7 draaien op mijn Intel Pentium 4 3.00 GHz met 512 MB DDR RAM, ging vlotjes.
Eeindelijk een beetje power in het netbook segment. Alleen jammer dat alleen Acer dit soort modellen uitbrengt (HP op kleine schaal ook een beetje, zoals de dv2, dm1 en dm3, maar een HP is nog slechter (wat betreft notebooks dan) daarvan gaat meer dan 1/4 binnen 3 jaar kaduuk (Acer is 1/5) en zo'n ding hoort minstens 5 jaar mee te gaan.

Wat de schermdiagonaal betreft van die Aspire 1551, die wordt niet vermeld, maar uitgaande van de naam zal die wel eens 15" kunnen gaan zijn, dus ook een heel stuk groter en zwaarder als de 11" van de 721.
laten we het hopen al is het alleen zodat amd weer geld binnenkrijgt en weer een paar rete snelle cpu's op de markt kan gooien over een jaartje want zeg nou zelf die 6core was een grote teleurstelling.
Die 6 core is helemaal geen teleurstelling. Het is een prachtig product voor mensen met zware multithreaded applicaties. Daar zag je al een laag energieverbruik terugkomen. Die zie je hier namelijk ook weer. AMD heeft 45nm echt heerlijk onder de knie waardoor ze opeens ten opzichte van de vorige steppings 40-50% meer performance per watt kunnen bieden. Dat is niet niks!

En juist daardoor kunnen ze opeens weer meedoen in de laptopmarkt. Waar het vorige topmodel van AMD nog niet eens de Core 2 Duo T6600 kon winnen, kan de huidige generatie prima mee tegen de Core i5 520M bijvoorbeeld. Daarnaast was het beste wat ik zag de Turion II M520 op de markt, die misschien met de budget T4200 kon meten.

Vergeet niet dat AMD veel heeft moeten bezuinigen. Ze hebben geen grote teams die zomaar aan allemaal projecten kunnen werken. Het is dus juist belangrijk dat je met slechts 2 basis ontwerpen alle markten goed kan bedienen. De K10.5-core (Phenom II) is alweer aan zijn eind eigenlijk. Er is een teampje bezig om hem in Fusion te kunnen implementeren om zo ervaring te krijgen. De rest van het team werkt echter aan het vlaggenschip Bulldozer en de Atom concurrent "Bobcat".

AMD is daarmee al lang bezig om juist te zorgen dat de line-up voor 2011 als een huis staat en wellicht zelfs weer voor een stunt gaat zorgen. Een bulldozer core kent namelijk eigenlijk 2 cores per core (reken maar op een behoorlijke performanceboost). De Bobcat kan tegelijkertijd 90% van de prestaties doen met slechts de helft aan transistoren.

[Reactie gewijzigd door GENETX op 12 mei 2010 19:19]

hij doelt wss op de prestaties in Games en dat kun je gerust wel teleurstellend noemen daar bied hij nouwelijjks meer dan de huidige quads. maarja niet alles is bedoeld voor gaming. en het is dus ook niet meteen een slecht ding
hij doelt wss op de prestaties in Games en dat kun je gerust wel teleurstellend noemen daar bied hij nouwelijjks meer dan de huidige quads.
En doet Intel dat dan wel? Of is het de schuld van game developers die er geen gebruik van maken? AMD ziet gewoon een kans om een deel van de markt in handen te krijgen. De Phenom II X6 lijkt me namelijk een prima wapen voor designers, videobewerking en mensen die veel multitasken virtualizeren. Daar is de Phenom II X6 een prima alternatief voor de Core i7.

De Phenom II X4 965 is namelijk al een prima alternatief voor de Core i7 in gaming. De GPU is toch je bottleneck en zonder hele dikke tri-CF opstellingen ofzo, ga je het gewoon niet zien. Niet voor niets is de Phenom II X4 nog steeds vaak in de Game BBG terug te vinden hier. De X4 moet echter dik inleveren op videobwerking en renderen, soms is ie gewoon 50% trager als de Core i7. En daar heeft AMD dus nu wat aan gedaan.
no offence hoor maar ik zat amd niet af te kraken ik was gewoon realistisch. ik geef alleen maar aan op welk vlak hij best teleurstellend is, en verder zeg ik dat het verder zeker geen slecht ding is. ik val dit keer niemand aan hoor.
Ooh, dat zeg ik ook niet. Maar als je de Phenom II X6 telleurstellend vindt in games, dan had je zelf de verwachtingen voor die processor veel te hoog gelged (of een website die je daar over informeerde). Ieder persoon met kennis van zaken had je kunnen vertellen dat de Phenom II X6 niet voor performancewinst zou zorgen in applicaties die 4 cores of minder nuttig kunnen gebruiken. Zo zou mijn Ford Fiesta 1.1 ook niet opeens 210km/h halen als ik er nog 2 wielen (cores) onder zou monteren :+ .

Het is een kwestie van de juiste kennis in huis hebben of halen voor je zelf een realistische verwachting kan hebben. Heb je die niet? Dan heb je dus kans, zoals hier, dat het eindresultaat je teleurstelt. Maar zoals je al kan begrijpen moet je de oorzaak in dat geval bij jezelf zoeken. Je bent namelijk teleurgesteld in het feit dat het product niet je eigen verwachtingen waarmaakt ;)

Wees dus kritisch als je kijkt naar benchmarks en technieken. Gooi eens wikipedia open of lees de hoog gewaardeerde reacties op Tweakers.net. Doorgaans staat er zeer zinvolle informatie bij om een goed beeld te scheppen en je kennis te vergroten.

[Reactie gewijzigd door GENETX op 12 mei 2010 19:03]

Ik heb zo'n Phenom II X4 965 en moet eerlijk zeggen dat ik hier heel tevreden mee ben :P
Speel vrijwel elk spel op het allerhoogste (sommige Dx11 spellen niet maar komt ook vooral door mijn drivers heb ik vernomen) en ik kan met zekerheid zeggen dat ik dit niet voor hetzelfde geld heb kunnen doen als ik voor Intel had gekozen.

Wil niet zeggen dat AMD beter is voor games maar ik wil hier wel mee zeggen dat het zeker beter is voor gamers die niet super duper veel geld willen besteden aan een pc en toch hun games goed willen spelen
Dan zuigt je game gewoon, Star Trek Online gebruikt mooi alle 4 mijn cores.
het valt me trouwens wel weer op dat bij het onderste model alweer die touchpad knoppen zo amateuristisch scheef zitten, hadden ze bij de eerste timeline serie beter gedaan als ik eerlijk moet zijn http://images2.icecat.biz/img/norm/high/3307636-1882.jpg en ze hebben de opdrukken weer geïntroduceerd 8)7

[Reactie gewijzigd door koudepinda op 12 mei 2010 18:01]

dat viel mij ook meteen op, laten we hopen dat het een render is...

die "acer aspire one" achterkant vind ik ook minder, 1 woordje is genoeg hoor...

edit: overigens, bij het 2e model ziet de rand om het scherm er vrij dun uit :)

[Reactie gewijzigd door Darkstone op 12 mei 2010 18:08]

Het zijn wel renders idd. Maar juist daaroor heb ik het gevoel dat ze scheef lijken door optisch bedrog. Als ik de lijnen zelf volg dan staan ze juist kaarsrecht. Ze lijken scheef door de slechte licht reflectie die de ontwerper heeft toegepast op de knopjes.

[Reactie gewijzigd door GENETX op 12 mei 2010 18:29]

die K325 is een leuke nieuwkomer met 2 mb cache en 7,5watt per core

ben benieuwd of ze een beetje betaalbaar worden
tot nu toe waren de amd based netbookjes duurder dan de atoms
Netbook != Thin-and-light.

AMD processors hebben nooit in netbooks gezeten, ook al werden ze misschien zo genoemd. Ze zijn misschien wat duurder, maar vergeet niet dat je ook minstens 2x zoveel rekenkracht terugkrijgt. Een 1,5GHz en 1,7 dualcore K10.5 core gaat gewoon strijden tegen de Intel Core i3 330UM, i5 430UM en i5 520UM die 18W als tdp meekrijgen.
vreemde verklaring, waarom een amd proccesor niet in een netbook kan zitten... maakt een amd proccesor een mobiel ding dan per definitie dik en zwaar?? kom op zeg, nettops zijn nettops om hun formaat niet om wat voor kracht ze leveren...
Netbooks en Nettops zijn wel degelijk termen die bij een bepaalde kracht behoren. Er zit namelijk het woordje "Net" in, wat afkomstig is van het internet.

Netbooks en nettops zijn dan ook bedoeld als systemen met weinig rekenkracht om het web mee op te kunnen en vooral gebruik te maken van cloud-diensten waarbij de server een deel van de rekenkracht voor zijn rekening neemt. Denk hierbij aan programma's als Google Docs. Waarom denk je dat de eerste varianten een lichte Linux hadden? Atom's zijn er niet voor gemaakt om zware applicaties mee te draaien.

Waarom klaagt iedereen over het feit dat de Atom zo traag is? Juist, ze willen er te veel mee. Office 2007 moet draaien, het bloated Windows Live Messenger moet draaien en laten we niet vergeten een volwaardige Windows 7. Daarbij, Windows 7 Starter mijn aars. Die is helemaal niet lichter, er zijn alleen componenten weg gelaten. Als je in Windows Ultimate gaat snoeien kun je hem net zo licht maken. Ik had uiteindelijk op mijn Asus T91 zo Windows 7 Ultimate getweaked, dat deze nog minder resources gebruikte als de pre-installed XP.

Mijn Asus T91 heeft sinds deze week Ubuntu 10.04 als installatie gekregen. Ik zit er mee op de web en kijk eens een filmpje. Het wil allemaal perfect en snel. Dat was met Windows 7 wel anders.

Zoals ik hierboven ook al aangeef noemde we de high-end Sony's in 11,1" formaat ultraportables, geen netbooks. Ultraportable notebook en Thin-and-light notebook zijn dan ook de termen die horen bij kleine compacte notebooks. Zoals aangegeven, de AMD processoren geven gewoon veel meer rekenkracht. Mede door die rekenkracht ben je wel in staat om fatsoenlijk Windows 7 en Office 2007 te draaien zonder te hoeven ranten op je processor.

Dat de [url=" MSI Wind U230"]MSI Wind U230[/url] geen 2000 euro kost zoals de Sony's een aantal jaar geleden, wil nog niet zeggen dat het opeens vanwege de prijs maar een netbook is. Nee, zo'n U230 is gewoon een thin-and-light of ultraportable (beide termen zijn hier wel op zijn plaats). Hij draait gehakt van de oude Sony Vaio 11,1" Z-serie, iets dat een netbook echter niet kan zeggen.

[Reactie gewijzigd door GENETX op 13 mei 2010 10:54]

AMD processors hebben nooit in netbooks gezeten, ook al werden ze misschien zo genoemd.
Wat is de MSI Wind U230 dan? :P
Een thin-and-light notebook dus.

Die high-end 11" Sony's van 2000 euro en meer met Ultra Low Voltage Intel processor noemden we 3 jaar geleden toch ook geen netbook :?

[Reactie gewijzigd door GENETX op 13 mei 2010 10:32]

Zo, einde van de Atom-monopoly?
Laat ons hopen ! Niet dat ik iets tegen intel heb, maar concurrentie op Atom-niveau voorspelt enkel maar goeds !
precies, want zo bijzonder waren ze nu ook weer niet, er zat weinig schot in de ontwikkeling van die dingen... we want more power. en minder enrgie verbruik xD
Valt wel mee toch? Mijn netbook met ION chipset doet het anders best goed als ik het moet gaan vergelijken met die 4500 chipset meuk.

Maarrrrr, die 2e (721) spreekt mij wel aan! Die lijkt mij wel een stapje sneller dan mijn Atom/ION netbook.

Hoe zit het met energie (lees: accu) verbruik? Is daar al iets over bekend?
In My Humble Opinion:
Je hebt niets aan zo'n Atom-ION netbook.

Mijn 1810tz (SU4100 1.4Ghz dualcore, 2GB, 4500MHD) is stukken sneller dan een atom-ION combinatie op alle vlakken waar het uitmaakt.
- Gewoon gebruik: Grafische kaart wordt niet gebruikt, culv is stukken sneller.
- Gaming: Is in feite niet de bedoeling op dat platform, de 4500MHD kan CS:Source, Flatout 2 en dergelijke wel aan, maar dat is zeker niet waarvoor je zoiets koopt. Bij de Atom-ION combinatie zit je met de enorme bottleneck van de processor die eender welke nieuwe games ook zal bottlenecken. Dankzij de ION zal deze wellicht wel iets meer games aankunnen. Maar zoals aangehaald, dat is hiervan niet het doel, dan koop je wel iets anders.
- Rendering: Video's bekijken gaat ook perfect op de 4500MHD in combinatie met de dualcore processor, dus hier heeft de ION ook geen meerwaarde.

Welja, dat is mijn visie op Atom-ION combinatie, verbeter mij gerust als ik fout zit of als er nog andere voordelen aan verbonden zijn.
Het verschil is dat een Atom cpu + ION chipset zo'n 200-300 dollar minder kost voor een laptopbouwer dan een CULV C2D + GM45 chipset, en dat maakt op de totaalprijs van een laptop behoorlijk wat uit.

Niemand beweert dat een Atom sneller is dan een SU4100.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 12 mei 2010 19:24]

Voor de consument maakt het amper uit denk ik hoor.
Ik heb 500 euro betaald voor mij SU4100 + GM45 chipset, en je vindt deze ondertussen zelfs goedkoper denk ik. Je maakt me niet wijs dat je een Atom + ION vindt voor 200-300 euro. ;) Zelfs voor 100 euro minder dan de goedkoopste SU4100 zul je al zeer hard moeten zoeken en betwijfel ik dat je het zult vinden.
@Phate - Ik heb ander al sinds oktober een HP 12" atom+ION, destijds gekocht voor 299. En nee. Ondertussen vind je hem niet meer zo goedkoop (rond de 350 nu), maar alsnog zit er dus een ruime 100 euro prijsverschil tussen een atom+ion en de goedkopere CULV laptops, een goede 40% prijsverschil.

Wel ben ik van mening dat Intel toch echt z'n prijsmodel voor de atom drastisch moet aanpassen willen ze nog kunnen concurreren met AMD's zuinige CPU's en hun eigen CULV modellen. De mark-up op Atoms is vele malen hoger als op andere processors.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 12 mei 2010 22:20]

Dat is dan inderdaad een mooie aankoop geweest. Laatste keer dat ik gekeken had zag ik dat Atom-ION netbooks voor zo'n 450 euro verkocht werden, en dan kun je (denk ik) begrijpen dat deze zijn geld niet waard is als je voor amper meer geld een culv-laptopje hebt. :)

*Edit*: Hoewel:
Wellicht wel met minder lange accu-duur, zal er vooral vanaf hangen van hoe kort precies:
pricewatch: HP Pavilion dv2-1010ed (NV829EA)
En een 1810tz staat ook voor 430 in de pricewatch. Maar dat is percentueel gezien natuurlijk wel een significante meerprijs. Hoewel ik persoonlijk zeker waard vind.Welja, het hangt er maar vanaf voor wat je de laptop nodig hebt he. :)

[Reactie gewijzigd door Phate-13 op 12 mei 2010 23:44]

Alleen jammer dat het een Acer is.
Ik ga binnenkort ook een kleine laptop aanschaffen, maar ik ben toch wel huiverig om een Acer te kopen, gezien de slechte ervaringen van veel mensen.
ach wat een bullshit argument ook weer, heb nu meer dan n half jaar (bijna een jaar) een acer timeline die ik bijna dagelijks zon 200 km vervoer, nog GEEN enkele kras te bekennen of defect, stap toch even van die simpele gedachtegang af. ding doet zn werk en dat doet ie snel zonder problemen (en staat ook bijna zon 24/7 aan zonder vastlopers "nog geen enkele keer gebeurd, behalve toen ik anno1404 op veeeel te hoge settings wou spelen) als ik hier n review van zou maken krijgt ie een dikke 5 sterren
Nou ja tis natuurlijk wel waar, Acer zit momenteel in hetzelfde segment als bijv HP (qua laptops) en dat wilt niet zeggen dat ze slechter zijn maar over het algemeen heb je iets meer defecten (10%) al vergelijk je het met Asus. MAAR als je gewoon een goede hebt zal je idd zwaar tevreden zijn! (dit soort nadelen ervaar je wel vrijwel alleen wanneer je meerdere van dit soort dingen koopt voor bijv een bedrijf)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 12 mei 2010 19:49]

hier 1 acer klaptop en meerdere suster laptops, die al heel wat ouder zijn 2001 2003 verscheidene keren gevallen (1 keer van de trap van boven naar beneden van ene bureau +- 75cm etc. ze doen het nog steeds (oke zit wel een barst in t plastic bij het scharnier mr het scharnier zelf werkt nog, heb je met van die handige ouders) ik denk dat die lijst weer een update nodig heeft... waar jij over spreekt bedoel ik dus. ken ook meerdere mensen om me heen die ook acer laptops hebben en die ook geen problemen hebben. (en zelfs als er iets mis gaat is de garantie afhandeling over et algemeen wel aardig)

reden dat negativiteit zo opvalt is omdat mensen eerder geneigd zijn heel negatief over een product te zijn en eerder reageren als ze een negatief beeld hebben dan van de positieve kant

[Reactie gewijzigd door koudepinda op 12 mei 2010 19:58]

Je snapt mijn post niet helemaal... Ik zeg juist dat het prima laptops zijn...

Maar wanneer je er 1000 koopt zal je meer defecte hebben dan bij bijv Asus (en ja je zal bij beide merken defecten hebben)

Het is verder niks negatiefs maar pure realiteit en ook logisch. Het is juist negatief wanneer de nazorg slecht is voor de defecte modellen (en daar heb ik bij Acer geen ervaring mee)

Heel veel bedrijven hebben hier al onderzoek naar gedaan en het is gewoon bewezen

Maar ja de merken met een lager percentage aan defecten zijn over het algemeen ook wat duurder (kijk naar Asus en Toshiba)

Offtopic, dit is trouwens met alles zo hoor, je denkt toch niet dat alles wat uit de fabriek komt goed is? ELK bedrijf heeft een percentage van de productie wat na de productie gelijk "kapot" is. Dit ligt alleen bij 1 bedrijf iets hoger dan een ander bedrijf (en is allemaal vooraf ingecalculeerd)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 12 mei 2010 20:20]

klopt maar dat was de vorige serie van acer die was ook gewoon echt bagger... maar ik heb de laatste tijd geen recent statistiek kunnen ontdekken. dus hecht ik daar geen waarde meer aan. ik ga pas flamen als ik informatie heb of het ook werkelijk zo is. zeggen dat een ford een bagger auto is omdat je alleen maar de statistieken van de ford T hebt gezien is onzin. je kan pas zeggen dat iets snel kappot is als je daar recente gegevens van hebt
Ben ik wel met je eens maar ik geef alleen aan dat ik de reactie van chrisborst wel begrijp. En je moet ook snappen dat ik het bekijk uit het oogpunt van een bedrijf (ik ben IT manager dus daar baseer ik mijn prive aankopen automatisch ook op) en juist daarom moet je de statistieken uit het verleden gebruiken om je aankopen in de toekomst te doen. De laatste stat die ik heb gezien stampt uit dec 2009 en daardoor is het voor mij recent genoeg.

HP kwam ook slecht uit die stat en dat hebben mijn zakelijke bevindingen bevestigd waardoor wij de overstap naar Toshiba hebben gemaakt waarna onze bevindingen die stat ook weer bevestigden (dit keer in het voordeel van Toshiba wat dus een goede keuze is geweest)

Tis geen garantie maar wel een goede referentie want idd ook Acer laat zijn laptops door andere partijen bouwen waardoor de ene lijn super goed kan zijn en de andere weer compleet bagger maar daar kom je helaas niet zo 123 achter
Zou je hier eens kunnen linken naar die statistieken? (Zoveel te meer zoveel te beter. :) )
De enige die ik al tegengekomen ben (en waar de meesten naar verwijzen), is een echt ***-onderzoek dat op niet veel trekt. En de resultaten dus zeker in twijfel van trek. Ik zou graag dan ook de resultaten zien die jij hebt gevonden, kan alleen maar handig zijn bij het aanraden van laptops aan mensen. :)
zolang je niks aan het 'ding' krijgt (afgebroken toets op je toetsenbord zoals bij mijn laptop van Acer, die ik net uit de doos haalde e.d.) zit je bij Acer inderdaad wel goed.
de Aspire One 721 is preciés wat ik wil. hopelijk wordt ie niet te duur..
15511,4 kilogram, wie snapt hem?

Ontopic: verder goede zaak van Amd!
Eindelijk wat meer concurrentie, wat vast zal resulteren in een betere prijs!
En weer durf ik te wedden dat een laptop met de V105 zuiniger zal zijn en langer meegaat op een vergelijkbare accu dan een Atom systeem. Die 9 watt haal je namelijk niet, is een theoretisch maximum.
Opvallend hoe AMD de laatste tijd in het nieuws is
De ene na de andere fabrikant gaat overstag , kiest voor de mooie combi's van AMD ( CPU-GPU )