Lenovo brengt Edge 11-ultraportable uit

Lenovo heeft een klein en licht model aan zijn Edge-lijn van notebooks voor het midden- en kleinbedrijf toegevoegd. De Chinese fabrikant levert het model met diverse zuinige Core ix-processors van Intel en Athlon-chips van AMD.

Lenovo heeft al Edge 13-, 14- en 15-modellen in zijn assortiment en de fabrikant heeft hier nu een 11-variant aan toegevoegd. Zoals de naam al aangeeft gaat het om een ultraportable met 11,6"-scherm met 1366x768 beeldpunten. Vreemd genoeg voor een zakelijk model is het scherm glossy en niet mat. De Edge 11 is 2,8cm dik en weegt 1,3 kilogram.

Er komen modellen die met Intel-hardware zijn uitgerust, zoals de Core i3-380M-processor, maar er komen ook varianten die gebaseerd zijn op AMD's zakelijke Vision Pro. Deze laatste Edge-laptops worden rond het Nile-platform van AMD opgetrokken en zullen zuinige Athlon II-single- en dualcores, naast de HD 4200-videochip bevatten. De accuduur zou tot aan 7 uur bedragen en waarschijnlijk is dit bij het Intel-model onder ideale omstandigheden gemeten.

Verder ontbreken hdmi, drie usb-interfaces en een 4-in-1-kaartlezer niet, terwijl 3g met Qualcomm Gobi-technologie optioneel is. Het toetsenbord is van het chiclet-achtige type en zou bestand zijn tegen het morsen van koffie. De Edge 11 komt in twee zwart-varianten en een rode versie beschikbaar in de komende dagen en het meest eenvoudige model kost dan 458 euro.

Lenovo Edge 11 Lenovo Edge 11 Lenovo Edge 11 Lenovo Edge 11 Lenovo Edge 11 Lenovo Edge 11 Lenovo Edge 11

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

29-09-2010 • 10:37

30 Linkedin

Reacties (30)

30
30
21
1
0
0
Wijzig sortering
Zie hier voor een review (Engadget):
The Edge 11 solves all the major issues we had with the X100e – the little thing didn't double as a space heater and lasted for over five hours on a single charge all the while providing the performance we expect. All that, along with the Edge 11's dapper design and loveable keyboard puts it at the top of our 11.6-inch laptop list with the Dell Inspiron M101z
Positieve review, maar ik had toch graag usb3 of esata gezien, voor snelle backups e.d. en een mat scherm met een hogere resolutie (1440x900, 1600x900?)
Zijn er uberhaupt fabrikanten die 11.6-inch schermen leveren met 1440x900 of 1600x900 resolutie? Zelfs 13-inchers komen zelden boven 1366x768.
De nieuwe Vaio Z met 13.3" 13.1" scherm heeft 1920 x 1080 pixels. Lijkt mij veel te klein maar voor hen die met kun neus op het scherm willen zitten ideaal :9

Edit: Geen 13.3" maar 13.1".

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 8510 op 29 september 2010 17:10]

Van mij mag een scherm zelfs 3840×2160 pixels zijn. Met de juiste instellingen van de window-manager (of Appearance settings in Windows) is het prima werkbaar, ook op een klein scherm. Ongeacht de instellingen altijd scherp, de pixels kun je niet afzonderlijk meer zien.

Probleem is echter dat het scherm dan veel duurder zou zijn om te maken (als het al mogelijk is).
Wat een onzin weer. Er is geen laptop HDD die de 60MB van USB2 vol trekt, waarom zou je dan in vredesnaam USB3 of e-sata willen?

Het is alsof je met je Trabant met een topsnelheid van 100 zit te zeuren om een snelweg zonder snelheidsbeperking: totaal zinloos, je kunt toch niet harder!

Een SSD zou er gebruik van kunnen maken, maar die zijn meestal van een dergelijke grootte dat je ze met 60MB per seconde ook snel genoeg leeg hebt.

Voor wat betreft het scherm moet ik je gelijk geven, al lijkt me 1600×900 op een 11" scherm wel optimistisch hoor. Ik snap uberhaubt niet dat mensen nog op zo'n lage resolutie willen werken. Zelf doe ik het nu met 1680×1050 op een 15,4" scherm en dat bevalt prima. Beslissende factor bij mijn volgende laptop zal zeker het scherm zijn en niet de processor/geheugen/hdd/etc. dat is tegenwoordig altijd snel zat als je geen spellen speelt. Het liefst heb ik weer een 15" scherm met 1600×1200, heerlijk was dat O+
Zijn er uberhaupt fabrikanten die 11.6-inch schermen leveren met 1440x900 of 1600x900 resolutie? Zelfs 13-inchers komen zelden boven 1366x768.
Lenova Thinkpad X200 en HP 2710p bijvoorbeeld zijn 12,1 inch met 1440x900. Die zijn alleen ontzettend duur ;)
Wat een onzin weer. Er is geen laptop HDD die de 60MB van USB2 vol trekt, waarom zou je dan in vredesnaam USB3 of e-sata willen?
Ik stop gelijk een ssd in m'n laptop.
Een SSD zou er gebruik van kunnen maken, maar die zijn meestal van een dergelijke grootte dat je ze met 60MB per seconde ook snel genoeg leeg hebt.
niet mee eens :) 120GB met 60MB/s duurt toch echt wel een half uur, en met een ssd + usb3 slechts 8 minuten. En even een filmpje kopieren duurt me gewoon te lang via usb 2.
Voor wat betreft het scherm moet ik je gelijk geven, al lijkt me 1600×900 op een 11" scherm wel optimistisch hoor. Ik snap uberhaubt niet dat mensen nog op zo'n lage resolutie willen werken.
Omdat ze niet begrijpen dat resolutie en tekstgrootte niet direct met elkaar verbonden hoeven te zijn helaas.
Volgens mij gaan de meeste windows programma's niet goed om met een andere dpi instelling dus dat is meestal geen optie. Het is dus kiezen tussen of een normale tekst/icon grootte en een brak uitziend programma of hele kleine letters/iconen
Wat een onzin weer. Er is geen laptop HDD die de 60MB van USB2 vol trekt, waarom zou je dan in vredesnaam USB3 of e-sata willen?
Idd een beetje onzin wat je zegt, maar gelukkig begin je daar ook mee... De gemiddelde laptop-hardeschijf kan prima usb2 bijhouden, sowieso aangezien geen enkel usb2 apparaat de theoretische maximum snelheid van 60mb/s haalt, meestal net de helft. Plus dat de gemiddelde 5400rpm 2,5" hardeschijf juist maximum snelheden heeft die net boven de 60mb/s liggen... Neem bijvoorbeeld een WD Scorpio Blue 500gb, die doet 65mb/s...

Ben het verder wel met je eens, dat de wens voor sata-600 of usb3.0 een beetje onzinnig is op dergelijke apparaten, sterker nog zelfs voor 95% van de pc's die je bij mensen thuis vind is het nog compleet overbodig. Alleen als je een (paar) volwassen SSD heb ga je gebruik maken van die bandbreedte...
Vreemd genoeg voor een zakelijk model is het scherm glossy en niet mat.

(...)

Er komen modellen die met Intel-hardware zijn uitgerust, zoals de Core i3-380M-processor, maar er komen ook varianten die gebaseerd zijn op AMD's zakelijke Vision Pro. Deze laatste Edge-laptops worden rond het Nile-platform van AMD opgetrokken en zullen zuinige Athlon II-single- en dualcores, naast de HD 4200-videochip bevatten.

(...)

Verder ontbreken hdmi, drie usb-interfaces en een 4-in-1-kaartlezer niet, terwijl 3g met Qualcomm Gobi-technologie optioneel is. Het toetsenbord is van het chiclet-achtige type en zou bestand zijn tegen het morsen van koffie.

(...)

en het meest eenvoudige model kost dan 458 euro.
Met die specificaties en prijs klinkt dit niet echt als een zakelijke notebook. Het lijkt eerder op een consumentennotebook waar ze enkele elementen uit de zakelijke lijn (koffiebestendig toetsenbord) aan hebben toegevoegd. Ook geen ingebouwde VGA, waardoor de notebook ook niet bruikbaar is met de meeste zakelijke beamers (vaak oudere modellen, alleen VGA aansluiting). Inderdaad, TheVoice. Ik keek naar de zijkanten en niet naar de achterkant.

En een glossy scherm... waarom? Zeker als je 'on the move' en langdurig ermee moet werken is dit een grote 'no go'.

Neem bijvoorbeeld de X201 uit de Thinkpad-lijn van Lenovo. Dat is pas een zakelijke, kleine computer met een zeer gangbaar toestenbord.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 30 september 2010 10:58]

Dus als ze hem 200€ duurder hadden gemaakt had je hem wel zakelijk gevonden? :+

Ik ben juist superblij dat we eindelijk verlost zijn van de 2K+€ laptops in het <14" segment. Want hiervoor had je alleen een paar exclusieve Sony's en andere "high-end" uitvoeringen met een compacte notebook die nog enigszins performance bood.

Met de Acer Aspire TimelineX is al een mooie bodem gelegd (misschien niet zakelijk, maar het blijft uiteindelijk een laptop). En het is nog lastig te verantwoorden om een Sony te kopen die 4x zo duur is, terwijl je die Acer ook elk jaar bij het grofvuil kunt zetten en een 'verse' kunt halen. Met een SSD erin heb je daarnaast ook nog eens prima performance, want er past overal 4GB in, dan is alleen de CPU nog het verschil.

Zaken als bouwkwaliteit, scherm en andere kwaliteitskenmerken zijn steeds lastiger om mee te wegen. Er is bijna altijd wel een minpunt te vinden en een slechte serie zit er ook altijd wel tussen. Het verschil is alleen dat met een laptop van €500 je dat verwacht (en als je na een jaar het niet meer aan kunt zien geef je hem weg), bij €2000+ voel je je ook nog eens genaaid. Daarnaast waren het toch enorme (mini? }:O ) melkkoeien, volgens mij was de helft van de prijs al exclusiviteit.

[Reactie gewijzigd door TheGhostInc op 29 september 2010 11:01]

Dus als ze hem 200€ duurder hadden gemaakt had je hem wel zakelijk gevonden? :+
Nee. Ik had hem zakelijk genoemd als de (nu bekende) specificaties meer zakelijk waren. Dat zijn deze niet en de prijs suggereert hierbij dat het om een consumentenproduct gaat.

Overigens hoeft een notebook geen +2000 euro te zijn om lang mee te gaan. Mijn Thinkpad T61p gaat ondertussen al drie jaar mee, ziet er nog steeds goed uit en was bij de aanschaf 1400 euro. Dat is nog steeds veel geld voor een notebook, maar zeker niet zoveel als vaak geschetst wordt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 29 september 2010 11:58]

Dat glossy scherm zal hopelijk een optie zijn. Anders moet ik je gelijk geven en is het idd een no-go.
<quote>Ook geen ingebouwde VGA</quote>

huh? Dit systeem heeft wel een vga uitgang.
Beetje vreemd dat ze een 11" uitbrengen. Daarmee beconcurreren ze hun eigen X100e. Het enige verschil is dat de X100e meer de Thinkpad lijn volgt (volledig mat) en op het AMD Neo platform draait.
Zie Engadget review. Een flink aantal van de tekortkomingen van de X100e worden met deze verbeterd (korte batterijduur, warmteontwikkeling).
Wat is het verschil tussen de 2 zwarte varianten eigenlijk ?
Één matte en één glans variant.
Wat mij het meeste opvalt is eigenlijk het licht verzonken touchpad. Aan de ene kant misschien handig zodat je niet steeds je cursor verplaatst tijdens het typen, andere kant misschien een probleem om de randjes goed te bedienen.
Anoniem: 243151
12 oktober 2010 14:18
Een klasgenoot van me (afkomstig uit China) heeft deze laptop (ook afkomstig uit China). Laptop zag er heel netjes uit, alleen de cover leek nogal vetvlekken aan te trekken.

Is er al iets meer bekend over wanneer deze laptop daadwerkelijk beschikbaar is? Tot op heden biedt nog geen enkele webshop de Edge 11 aan.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 243151 op 12 oktober 2010 15:15]

Anoniem: 364852
25 oktober 2010 16:10
Ze zijn inmiddels te koop zie ik. De i3-380UM hier € 645,- en in Duitsland € 549,-. Dat scheelt echt veel zeg. :-(

Kan iemand met deze Edge 11 i3-380UM eens de Windows Prestatie Index hier neerkalken?
Wow! Mooie laptops, ideaal voor Ryanair en Easyjet reizigers!
Mooie laptops inderdaad, goed dat er ook HDMI op zit, dan kan je dat ding eventueel ook met een los scherm, toetsenbord en muis als desktop pc gebruiken. Voor veel dingen is die hardware toch wel snel genoeg. Drie snoertjes uitpluggen en je neemt hem overal mee naartoe met dat formaat en gewicht.

EDIT: foutje, Martinair is gestopt met passagiersvervoer, niet Ryanair

[Reactie gewijzigd door Kid Jansen op 29 september 2010 10:55]

Ryanair is gestopt met passagiervervoer...
Off-topic: waar heb je het over?

On-topic: Inderdaad, gebruik nu een Acer 1410 met HDMI aan mijn LCD scherm: prima beeld en ideaal om een film in full-hd te kijken.
Yep inderdaad, en als HTPC om aan je flatscreen te hangen om een film te kijken.
Ik heb zelf een DELL M101z met een AMD Nile dual core en ik heb niets dan lof over deze CPU met geïntegreerde GPU.
Ik heb ook recent een Dell Inspiron M301z gekocht. Snelheid is zeker goed te noemen.
Zijn mooie laptops ind.
leuk voor de starters

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee