Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties

Panasonic heeft op de NAB-beurs een professionele camcorder aangekondigd die voorzien is van een 4/3"-beeldsensor en m4/3-lensmount. De AG-AF100 kan native 1080/24p-video opnemen en kan overweg met sdxc-kaartjes.

Panasonic heeft de AG-AF100 ontwikkeld voor onder meer onafhankelijke filmmakers en filmacademies. Het bedrijf heeft zijn camcorder voor deze markt uitgerust met bijvoorbeeld aansluitingen voor xlr-stekkers, hd-sdi-out, hdmi, en usb 2.0. Daarnaast beschikt de AG-AF100 over een stereomicrofoon waarmee 48KHz/16bit-digitale audio kan worden opgenomen en biedt de camcorder ondersteuning voor lpcm/Dolby-AC3 en time code recording. Ook heeft Panasonic een zogeheten neutral density-filter ingebouwd en zou video aliasing tot een minimum zijn beperkt.

Net als bij de Lumix GH1 kan de AG-AF100 native in 1080/24p-video opnemen, maar ook zijn 25p, 30p, 50i en 60i in die resolutie mogelijk. Als codec wordt avchd gebruikt, waarbij een maximale bitrate van 24Mbps wordt bereikt. In de resolutie van 1280 bij 720 pixels kan de AG-AF100 de framerates van 50fps en 60fps progressief opslaan. Voor opslag maakt de AG-AF100 gebruik van een sd-slot die onder meer sdhc- en sdxc-kaarten accepteert.

Door het grote formaat beeldsensor is het mogelijk om te filmen met een kleine scherptediepte voor het benadrukken van onder meer delen van of subjecten in een scène. Ook de ruiseigenschappen zouden in situaties met weinig licht beter moeten zijn. De MOS-beeldsensor heeft een aspectratio van 16:9.

De AG-AF100 is voorzien van een m4/3-lensmount, die lenzen van het gelijknamige type accepteert. Naast de m4/3-lenzen zou via de bestaande en toekomstige adapters ook een groot aantal lenzen van andere fabrikanten, waaronder Leica M-lenzen, op de pro-camcorder kunnen worden gemonteerd.

De AG-AF100 is pas eind 2010 te koop en Panasonic heeft nog geen prijsindicatie gegeven. Ook is het definitieve uiterlijk van de camcorder nog niet bekend, aangezien Panasonic alleen een illustratie heeft meegeleverd.

Panasonic AG-AF100 pro-camcorder

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Die onafhankelijke filmmakers worden op dit moment vooral bediend door JVC zo lijkt het. Ik vind dit een interessantere benadering dan om te filmen met een fototoestel.

4/3 is een formaat waarin Panasonic al langer actief is. In dit formaat zijn betaalbare lenzen te krijgen. Dat is de achilleshiel voor alle videocams met verwisselbare optiek: de objectieven zijn zo verschrikkelijk onbetaalbaar. (Google maar even op 'fujinon video' als je wilt weten wat dat betekent.)

De vraag blijft wel in hoeverre foto-objectieven echt geschikt zullen blijken voor video. Er is een reden voor het bestaan van speciale video-optiek. (Zoals handmatig kunnen zoomen, met een constante weerstand, hoge lichtgevoeligheid, weinig beeldvervorming en nog zowat. Ken niet alle details maar die lenzen voelen en zijn gewoon anders.)

Waar ik minder blij van wordt is 24 Mbps. Meer, meer! Ik vrees dat juist wanneer je meer filmisch gaat werken details en kleuren kritischer worden. Dan zou de 35 Mbps die Sony nu al levert in haar EX wel veel fijner zijn. Of gewoon de 100 Mbps die Pana in haar andere cameralijn wel biedt.
De vraag blijft wel in hoeverre foto-objectieven echt geschikt zullen blijken voor video. Er is een reden voor het bestaan van speciale video-optiek. (Zoals handmatig kunnen zoomen, met een constante weerstand, hoge lichtgevoeligheid, weinig beeldvervorming en nog zowat. Ken niet alle details maar die lenzen voelen en zijn gewoon anders.)
Ik heb aardige filmpjes gezien waar mensen voor een paar euro aan onderdelen een adapter gemaakt hebben om foto-objectieven op een videocamera te monteren. En je kan duidelijk de vooruitgang zien -- ik kijk toch liever naar de rechter montage ;)
als ze nou gewoon 2 megapixels sensor van zo'n formaat er in zetten, dan heb je een ongelooflijk lichtgevoelig apparaat. is dat zo moeilijk?
en ongelooflijk hoe lelijk ze 'm gemaakt hebben.
Dat snap ik ook niet helemaal. De sensor is in verband met de gekozen vatting al kleiner dan de dSLRs van de concurrentie. Het toevoegen van pixels maakt het formaat van iedere pixel kleiner, waardoor de lichtgevoeligheid zal afnemen. Daar staat wel weer tegenover dat pixels geen kleur hebben en je dus eigenlijk 3x zoveel pixels wilt hebben (RGB) en dat signaal wilt combineren (of een Foveon achtige chip). Daarnaast zijn er nog technieken om het signaal te clusteren. Misschien dat we in de toekomst van Panasonic zelf antwoord krijgen op de keuze voor een dergelijke resolutie!
Mischien gebruiken ze de extra veel pixels voor beeld stabilisatie, en zoals is gezecht kun je pixelx combineren tegen moire, ruis en en andere beeld calculaties.
Voor HD beeld heb je ongeveer 2 miljoen pixels nodig, dan lijkt mij een dslr-sensor (ook al is het een 4/3 sensor) met 10+ megapixels echt een beetje te veel voor beeld stabilisatie.
Moire krijg je juist ook wanneer het beeld verkleind moet worden.
Ruis krijg je juist door te veel pixels op een sensor te proppen.
m4/3 lenzen geven ongeloofelijk veel distortie. Dit wordt opgelost via de software. De lens geeft door aan de body hoeveel distortie er is op welke focallengte en de body corrigeert dat dan. Dit is ingebouwd in het m4/3 systeem. Voor die correctie zijn wat extra pixels wel leuk. Ook denk ik, dat dit gewoon een doorontwikkeling is van een al bestaande sensor. Een volledig nieuwe 2-3MP sensor ontwikkelen zou weleens te veel kunnen kosten. Die 12MP zal goedkoper geweest zijn om te ontwikkelen.
m4/3 lenzen geven ongeloofelijk veel distortie. Dit wordt opgelost via de software. De lens geeft door aan de body hoeveel distortie er is op welke focallengte en de body corrigeert dat dan.
Totale BullShit.
Ik heb geen idee waar je dat vandaan haalt want het is niet waar. m43 lenzen kunnen door het m43/43 concept worden gecorrigeerd, maar dat is iets anders dan dat alle m43 lenzen geweldig veel vervormen of slechte eigenschappen bezitten.
Mindere lenzen kunnen inderdaad in de software gecorrigeerd worden.
Het gaat om het uiteindelijke resultaat, en als die door de gebruikte technieken evengoed of zelfs beter kan zijn dan conventionele benadering dan is dit niet negatief.
BTW de kitlenzen van Panasonic zijn veel beter dan die van bijv. Canon of Sony, zelfs Nikon heeft harde papieren aan de m43 versie van de 14-45 OIS.

.
Om eind 2010 nog met een camera te komen die geen 1080p op 50 of 60 fps kan is een beetje treurig. Zeker in dit segment.
Zinloos, 1080p met 50/60 fps valt niet meer binnen de AVCHD spec. De handvol consumer camera's die wel 50/60p aan boord hebben gebruiken AVC level 4.2. Is de camera niet compatible dan kun je dus niks met de stream in een editing suite zonder deze eerst te transcoden.

1080p50/60 valt ook buiten de bluray spec, dus enduser is er ook weinig mee te beginnen.

[Reactie gewijzigd door Emptor22 op 12 april 2010 18:40]

Je hebt denk ik niet goed gelezen:
Net als bij de Lumix GH1 kan de AG-AF100 native in 1080/24p-video opnemen, maar ook zijn 25p, 30p, 50i en 60i in die resolutie mogelijk.
Dit is juist een van de apparaten die volledig kan schakelen tussen alle gangbare framerates. Ideaal! :)

Edit: ah ik heb niet goed gelezen... 1080p50.. Dat kost je dus tweemaal de bandbreedte. Zoals hieronder aangegeven past dit inderdaad niet binnen de specs en past het gewoonweg niet binnen 24 mbit/s.

[Reactie gewijzigd door Mig29 op 12 april 2010 19:04]

Het is in een breder perspectief te betreuren dat er nog altijd op 24fps wordt gefilmd.

Mijn voorspelling: om in 2015 weer een boost in de verkoop van hardware en software (films) te krijgen, zal dan iets als HDTV+ komen, op 100fps/hz.
Panasonic is al bezig met een toevoeging op de AVC standaard genaamd AVC ultra met support voor 3D en ook 1080p/50/60.

Het bluray consortium zal dan wel deze std moeten opnemen, waardoor oudere bluray spelers dan niet meer compatible zijn en dus geen bluray meer mag heten.
Voor 6K koop ik liever een spiegelreflexcamera met Full HD film functie zoals de 5D MK2 en wat leuke lenzen.

[Reactie gewijzigd door October op 12 april 2010 17:52]

Die totaal niet geschikt zijn voor filmwerk dankzij de skew, aliasing, moire artifacten... een combinatie body gaat gewoon niet werken.

Je kan er mooie dingen meedoen... maar het zijn gewoon geen professionele videocameras. Als je een streepjespatroon op een gebouw hebt ben je de klos.

Nee, geef mij deze camera maar!
Hier in BelgiŽ wordt serieus veel gedraaid met de 5D. Ver alle muziekvideo's zijn met de 7d of 5d. En niet de minste artiesten.

Ook reclamespots zijn met de 5d geschoten.
Die camera is perfect professioneel als je hem goed gebruikt.
Je moet gewoon met paar dingen rekening houden.

Er zijn nu fictiereeksen die de 5d gebruiken als multicam opnames.
Mogelijkheden genoeg en het kost 'niets'.
Je kan ook best mooie clips schieten met de 5Dmk2 of de 7D, maar dan moet de camera altijd vast op een statief staan en niet teveel van links naar rechts bewegen. Iedere trilling en snelle horizontale beweging die je met die camera's maakt zie je meteen.

Bij het scripten van een video voor de 5Dmk2 moet je zorgen dat de actie "om de camera heen" plaatsvindt. Dan gaat het goed.

Voor reportagewerk zijn de Canon-camera's absoluut ongeschikt.
Ik neem aan dat deze gewoon de CMOS sensor zal gebruiken die ook in de Panasonic DMC-GH1 (4:3 DSLR zonder spiegel) gebruikt wordt (ook 12MPix) en die heeft daar in ieder geval ook last van 'rolling shutter' problemen. Dus je zult er weinig mee opschieten door deze camera te kiezen boven de Canon DSLR's. Maar bij de eerste tests zullen we het pas echt weten.

[Reactie gewijzigd door zonoskar op 13 april 2010 01:20]

Dan moet je de release op de DVXUSER site eens goed lezen.
De camera zit in het professionele segment, denk je dat ze daar rolling shutter problemen verwelkomen.
Nee deze camera is volledig voor video en dus hoeft niet te voldoen aan eigenschappen die voor fotografie belangrijk zijn. De aliassing problematieken en rolling shutter effecten van de 5D zal deze dus niet hebben.
Je kunt natuurlijk ook als een bezetene met de camera gaan zwiepen en een klotestatief gebruiken, dan zie je dat ja.
Maar als je gewoon alledaagse films maakt is het practisch onmogelijk om de rolling shutter als hinderlijk te ervaren.

En het is nu echt niet zo, dat als op de verre achtergrond een boom niet
recht staat dat ik meteen in tranen uitbarst ofzo (c.q. "je ziet het meteen").
Als de voorgrond maar mooie kleuren bevat, scherp is, en door de
fantastische Canon VDSLR goed wordt gecaptured.
Njah, die zal handheld wel wat moeilijker te bedienen zijn. Daarnaast biedt dit model op de camera XLR aansluitingen aan voor de mics, heeft het een ingebouwd ND filter (wel zo handig voor buiten filmen met korte dof) en heeft het een studio aansluiting HD-SDI. Dit soort zaken maken dat het niet een camera is voor mensen die liever een 5DII met objectieven kopen ;)
Ik denk dat Canon binnenkort dit gat in de markt ook gaat zien en zijn XH/XL-serie uit gaat breiden met een camcorder die ook een EF-lensmount heeft.

Het is goedkoper om de bestaande lijnen voor (DSLR) sensoren op te schalen in productiehoeveelheid, sinds die ook goed geschikt zijn voor TV- en zelfs filmproductie. Het enige wat Canon nog hoeft te doen is een body eromheen bouwen die meer voor video geschikt is, en dus ook functies heeft zoals instelbare shutter angle, en automatische follow-focus.
Leuk, wat zou zoiets moeten kosten?
2000 euro exclusief lenzen?
The Panasonic AG-AF100 is set to hit shelves by the end of 2010, priced at around $6,000.
http://www.slashgear.com/...-camcorder-outed-1281208/
Iets meer dus.
Echt compact is het nou ook weer niet.
Wat moet ie met een 12 mp sensor als hij max 1080p schiet?

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 12 april 2010 17:31]

Rumors are a $6K price point :(
1080P is voor filmpjes, 12 MP voor foto's?
Zou mogelijk ook hogere framerates kunnen faciliteren door het selectief uitlezen van beeldlijnen.
Jammer dat ie er niet professioneel 'uitziet' :) Ik ben altijd wel fan van die camera's met teveel knopjes :P
Die knopjes zal hij ook wel krijgen hoor :) Als je iets meer wilt dan point and shoot is alles vanuit menus doen gewoon onwerkbaar. Dit model hebben ze volgens mij alleen gemaakt om de lens te tonen.
De body krijgt wel degelijk knopjes.
zie ook http://dvxuser.mikkowilso..._WebPhotos/AG-AF100_2.jpg
En lijkt veel op de niet modulaire p2hd handheld.
Ze dachten zeker bij Panasonic zoiets als: "Wat doen we met alle plastic behuizingen uit het analoge tijdperk?", "laten we er een nieuwe camera van bouwen!"

Het bied natuurlijk verder wel perspectief om ook op de video wereld meer te streven naar een standaard die niet merk gebonden is.
Ze dachten zeker bij Panasonic zoiets als: "Wat doen we met alle plastic behuizingen uit het analoge tijdperk?", "laten we er een nieuwe camera van bouwen!"
Ik heb camerawerk gedaan, en ik heb liever zo'n groot analoog geval op mijn schouder liggen dan een camcorder in de hand die niet groter is dan een pakje melk. Vooral als je bewegende shots of volgende shots wil maken, dan merk je duidelijk het verschil -- doordat die oude bakken zwaarder zijn en beter gebalanceerd zijn, hoef je geen beeldstabilisatie meer te gebruiken. Ik zie ze graag terugkomen! :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True