Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

Panasonic heeft een nieuwe full hd-camcorder aangekondigd die de HDC-HS300 moet opvolgen. De HDC-HS350, die van Panasonics 3MOS-beeldsensor is voorzien, heeft een harde schijf van 240GB en is met een sd-geheugenslot uitgerust.

In vergelijking met zijn voorganger is de opslagcapaciteit van de harde schijf in de HDC-HS350 verdubbeld. Hierdoor kan met de hoogste bitrate, 17Mbps, ongeveer 31 uur en 40 minuten video in avchd-formaat worden opgenomen.

In plaats van een enkele beeldchip maakt Panasonic voor het duurdere segment camcorders gebruik van zijn 3MOS-technologie. Hierbij splitst een prisma het via de lens invallende licht in de kleuren rood, groen en blauw. Deze drie afzonderlijke beelden worden opgevangen door drie 1/4,1"-cmos-beeldsensors. Elk van deze sensors heeft in totaal drie miljoen pixels, waarvan er ongeveer twee miljoen effectief gebruikt worden.

Naast het opnemen van 1080p-video kan de camcorder ook foto's produceren, met een resolutie van 10,6 megapixels. De HDC-HS350 ondersteunt xvColor en heeft een 24Hz-modus. De camcorder is binnen 1,9 seconden opgestart.

Panasonic HDC-HS350

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Het verbaasd me dat de meeste zo geintereseerd zijn in de grootte van de harde schijf en de opnameresolutie.

Maakt niet uit hoe groot de harde schijf, welke AVCHD bitrate of 1080i of 1080p, zolang de front end (lens en CCD's/CMOS) niet kwalitatief is, doet de rest er allemaal niet toe. Vandaar dat ik vooral eerst en vooral geintereseerd ben in de lensdiameter, lensdiafragma en CMOS oppervlakte.
Hoe groter de lens en de oppervlakte van de lichtgevoelige ic, hoe meer potentiaal er is voor goed beeld, diepte en minder ruis.
  • - De lens is een 43mm en dat is daarmee de grootste lens dat je op camcorders vind. (Nee, de Canon HF-S10 mag dan wel een 58mm lens diameter hebben, de lens is even groot als de Canon HV-40).
  • - De 3x CMOS 1/4,1" heeft geeft een totale lichtgevoelige oppervlakte van 0,48 cm≤. Wat volgens mij ook de grootste oppervlakte is in consumentencamera's. (De Canon HF-S10 heeft met z'n single 1/2,6" een oppervlakte van 0,41 cm≤en een kleinere totale resolutie).
Dus ik ben heel blij om een HD camera met redelijke lens en 3Mos te zien, alleen ben ik benieuwd of de beeldverwerking even veelbelovend is om dit ten volle te benutten. De meeste 17Mbps AVCHD streams die ik al gezien heb (Sony en Canon AVCHD op een Pioneer plasma), verliezen hun scherpte bij snel bewegende beelden ten gevolge van de AVCHD compressie. Deze inperfectie zal ik niet bij een 24Mbps AVCHD stream van Canon.

[Reactie gewijzigd door B-BOB op 10 juli 2009 14:00]

Zeer mooie specs! Zal wel een duur prijskaartje worden...
nog nergens prijskaartjes te vinden op internet, wel word er op meerdere plekken verteld dat dit "gelekt" is en alleen voor Japan.

"Announced for Japan only, the Panasonic HDC-HS350 does not have a US price at the moment, but Panasonic claims the camcorder will ship July 25th." bron
Dat is precies wat ik dacht. Wat een vette apparaat, maar wat zal de prijs er van zijn? Maar damn, 31 uur. dat is wel richting van waar we op willen gaan.

Maar als ik dit zie, dan is de eerste ding wat ik denk is, "Wanneer komt de opvolger van Blu-Ray"? Want om 240 GB kan niet "ff" op een disk plaatsen...
Wat kost een 1TB schijf voor opslag momenteel? Een kleine 80 euro. Daar kan je dus ongeveer 4x de totale inhoud van die camcorder op kwijt, wat neerkomt op ruim 120 uur. Dat is best een hoop hoor :) En met een beetje beeldbewerking gaat er veeeel materiaal verloren als je wat in elkaar plakt en doet. Dus al met al kan je daar best wat vakantie filmpjes op kwijt :)

Maar, ben erg benieuwd naar de prijs van dit mooie apparaatje. Klinkt erg goed in ieder geval :)
Mooie specs ja, maar wat het uiteindelijke plaatje wordt is vele malen belangrijker. Zo heb ik een Canon HF100, mooi indeed, maar zodra het licht vermindert kom je dezelfde problemen tegen als bij alle kleine formfactor-lens-sensor apparatuur.... ruissss.
Ik kon het niet laten, maar:

Het prijskaartje zelf zal vast niet zo duur zijn :X

[Reactie gewijzigd door MaxxMark op 9 juli 2009 18:34]

Voor video heel acceptabele specificaties, 3 chips met elk 3 miljoen pixels.

Maardan de foto specs, hoe komen ze aan die 10 miljoen pixels? Pippi Langkous zong al 'drie maal drie is negen' en volgens mij is dat nog niet veranderd.
Interpoleren.... En dat hoeft niet perse zo fout te zijn in deze situatie.

Ik weet niet precies hoe panasonic werkt, maar als ik lees dat de 3 sensors 3MP zijn, maar er maar 2MP effectief gebruikt wordt, dan denk ik dat de uitlijning van de sensors t.o.v. elkaar hoofdzakelijk elektronisch gebeurt, en niet optisch.

Dat betekent dat je de 3MP plaatjes van de sensors niet precies over elkaar heen kan leggen, omdat ze gemiddeld een halve pixel verschoven zijn. Wat je dan dus moet doen, is een plaatje met hogere resolutie maken, en de 3 kleuren dan daarop projecteren. Dan kun je ze wel correct over elkaar leggen, omdat je dan ook 'halve pixels' hebt.

In weze is er dan geen 'correcte' resolutie voor de uiteindelijk foto. 10 MP zal wel proefondervindelijk het beste resultaat opleveren.


NB: Ook bij normale digitale foto's wordt er geinterpoleerd. De kleuren zitten naast elkaar, volgens een Bayer patroon. Een 10MP sensor heeft 2,5 miljoen rode en blauwe, en 5 miljoen groene pixels. En ook daar maken wel 10 miljoen RGB pixels van. Die interpolatie is volkomen aanvaardbaar, aangezien we qua scherpte meer gevoelig zijn voor intensiteit en contrast, dan voor kleur.
Hopelijk word deze dan wat goedkoper dan de 240GB camcorder van Sony.
Typisch dat de Sony heeft staan : 10 uur Full HD op 240GB-schijf
en Panasonic 31 uur en 40 minuten

Waar komt dat (grote?) verschil vandaan? Komt het verschil door het opname formaat?

(edit: typo)

[Reactie gewijzigd door Kingh op 9 juli 2009 17:43]

In de inleidende tekst staat inderdaad 10 uur, maar dit is een foutje denk ik aangezien in de hoofdtekst dit staat:
"Ongelooflijke opnametijd van 101 uur (Full HD) op harde schijf van 240 GB"

De Sony maakt alleen video op 1080i, de Panasonic 1080p. Interlaced video laat elk frame maar de helft van de lijnen zien. Progressive video ververst daarentegen elk frame Šlle pixels. Dit is het verschil in opnametijd.
Dit klopt niet, 1080i heeft danwel een half frame, echter wel 50 halve frames per seconde. Wat op hetzelfde neer komt als 25 volle frames per seconde bij 1080p. De data rate zou dus ongeveer gelijk moeten liggen.
Dat is in de standaard zo. Maar toch zie ik ten eerste nog veel materiaal langskomen (opgenomen van HDTV) dat 25 of 29,997 interlaced beelden per seconden is, dus 1080i/25 of 1080i/30, maar ook 1080p op diezelfde framerates.

Bovendien zouden (sommige?) kabelaars expres hun HDTV op 1080i zetten omdat dat minder bandbreedte kost. Logisch, want de beelden zijn kleiner. Ook al zůuden het meer belden zijn: de verschillen tussen twee beelden zijn veel kleiner, en kennelijk weegt dat dus op tegen 1080p waardoor het minder bandbreedte nodig heeft bij gelijkblijvende perceptuele kwaliteit.
Waar heb je het nu precies over? Dit gaat namelijk over camcorders en die kunnen opnemen in 50i of 25p. Dat is dezelfde bandbreedte en dus kan de proc even snel blijven ;)

Wat betreft kabelaars, zij gebruiken of 1080i of 720P. Beide zijn voor zover ik weet 50 beelden per seconde. Je zou het even moeten uitrekenen, maar ook dit is volgens mij een vergelijkbare bandbreedte. Het echte verschil ga je krijgen bij 1080p50, maar dat vraagt een dermate hoge bandbreedte dat toepassingen daarvoor voorlopig nog niet in het mobiele segment zullen zitten.
Ik heb het over het verschil tussen 1080i/50 en 1080p/25. Volgens de kabelaar verbruikt de laatste meer bandbreedte bij gelijke (niet-perceptuele) kwaliteit, of wordt de kwaliteit lager bij gelijke bandbreedte.

Dat betekent dus dat een encoder meer rekenkracht nodig zou hebben.
@_Thanatos_
1080i is samen met 720p de eerste HD-broadcast-standaard. D.w.z. dat de meeste broadcast apparatuur vooral 1080i standaard ondersteunt. 1080p is er later pas aan de HDTV-standaard toegevoegd.
Kabelaars kennende zouden ze best voor de goedkopere 1080i apparatuur hebben gekozen.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 10 juli 2009 11:18]

ehhh? 10 uur?
OngeŽvenaarde opnametijd (Full HD)

Ongelooflijke opnametijd van 101 uur (Full HD) op harde schijf van 240 GB, ...
http://www.sony.nl/produc...rd-disk-drive/hdr-xr520ve

[Reactie gewijzigd door DarkTemple op 9 juli 2009 17:53]

Ik denk dat dergelijk verschil zit in de bitrate die gebruikt wordt. De bitrate kun je heel eenvouding vertalen naar "x uur per GB" maar die kan dus van camera tot camera verschillen.
Hopelijk word deze dan wat goedkoper dan de 240GB camcorder van Sony.
Met 3 CMOS chips? Dat is niet bepaald iets wat je in een budget cam aantreft, dit is meer voor de veeleisende hobby filmer.
Bij panasonic is het redelijk standaard, ook in de goedkopere modellen heb je 3 CMOS chips.
true enough.

Maar ik denk dat dit dan wel weer de 'betere' high-end CMOS chips zijn. Dit ding voelt gewoon aan als 'high end'. (en dus : duur ;) )
wat een onzin om zo'n grote harddisk erin te zetten. Ik overweeg ook een Panasonic, de HDC-TM300 dat met intern geheugen (32 GB) en flash werkt. Voor mij geen harddisk in de camera.

Met DV tapes kun je ook maar een uur opnemen, en dat heb ik altijd als ruim voldoende ervaren.
Ja maar de een filmt anders als de ander he ;)
Ok, de batterijen houden het ook maar zolang uit (enkele uren) maar stel dat je eens een marathon wilt filmen zou het toch wel handig kunnen zolang te kunnen opnemen (al dan niet met netstroom).
Met DV tapes kun je na een uur een nieuwe erin doen, en dat kan met intern geheugen dus niet.
Lijk een hele mooie camera overdag buiten prima beeld maar binnen waardeloos beeld blijft niet scherp tm 300 een week gehad kon gelukig terug tm 300 is dezelde met flasgeheugen
Zou je het erg vinden om wat meer interpunctie te gebruiken in je verhaal? Dat maakt het voor iedereen wat makkelijker om te lezen en te snappen. Ik moest je stukje 3x lezen voordat ik wist wat je nu eigenlijk zei.

ontopic: Erg mooie cam, maar voor mij waarschijnlijk te duur en ook ik vind 240GB niet echt nodig. Dat is echt ongeloofelijk veel beeldmateriaal, terwijl ik het vaak toch gelijk naar mijn pc haal en dus weer voldoende ruimte heb. En op vakantie schiet ik ook nooit meer dan 3uur in 2 weken. Dus no thanx :)
En wat voor accu wordt er bijgeleverd, en hoe lang kun je er dan mee opnemen.
Bij mijn huidige panasonic zit maar een kleine accu, en kan ik maximaal ťťn uur opnemen, en dat is veel te kort.
Dus zul je weer een accu van ca. 80 euro moeten kopen om het dan 1,5 uur uit te kunnen houden en dat houd dan ook weer niet over.
Nou ja, ik zever weer, want wie gaat er nu een hele dag filmen?
nou, de verjaardag van m'n dochter zou een goeie situatie zijn :-D

Accu's kunnen gewoon niet zoveel en niet zolang leveren, daarom hebben de meeste mensen ook vaak meerdere accu's bij.
Mooi speeltje, ik denk alleen dat ie te duur gaat worden voor mij maargoed :P Zou hier wel eens een review over willen lezen wanneer ie uit is ;)
Ziet er mooi uit. Neemt deze op in 1080p 30fps? of 60fps?

Vraag mij ook af hoe die vergelijkt met de Sony HDR-XR520, ook 240GB en gelijkaardige specs maar niet 1080p meen ik.
En wat zal deze ongeveer gaan kosten?

edit: ik ben blijkbaar niet de eerste dit dit vraagt...

[Reactie gewijzigd door CHRING op 9 juli 2009 17:37]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True