Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 23 reacties

Canon heeft zijn Vixia-hd-camcorderlijn vernieuwd met een vijftal nieuwe modellen, terwijl het bedrijf op de CES 2009-beurs tevens zes sd-videocamera's heeft aangekondigd. Geen van de camcorders is uitgerust met een harde schijf.

De Vixia HF S10 en de Vixia HF S100 maken de nieuwe top uit van de Vixia-productlijn en zijn uitgerust met een cmos-beeldsensor met 8,59 megapixels. Bij de HF S10 heeft de gebruiker de keuze om de video weg te schrijven naar het interne flashgeheugen met een grootte van 32GB of naar een sdhc-kaart, terwijl bij de HF S100 intern geheugen ontbreekt. De twee high-end-camcorders zijn voorzien van de nieuwe Digic DV III-beeldprocessor die de 24Mbps-bitrate van de avchd-video moeiteloos bij kunnen benen, terwijl via de Dual Shot-modus tijdens het filmen tegelijkertijd 8MP-foto's genomen kunnen worden.

Compacter zijn de Vixia HF20 en de Vixia HF200. Deze full hd-camcorders hebben een cmos-beeldsensor met 3,89 megapixels, terwijl Canon deze modellen heeft voorzien van een nieuwe 15x-zoomlens. Net als de HF S10 en de HF S100 kunnen beide modellen video opnemen op een sdhc-geheugenkaart, maar alleen de HF20 beschikt over 32GB intern flashgeheugen.

De laatste full hd-camcorder die Canon heeft aangekondigd is de Vixia HV40, de opvolger van de Vixia HV30. De HV40 heeft als bijzondere mogelijkheid om video met een framerate van 24Hz op te nemen, net als bij bioscoopfilms. Ook kunnen via de Custom Key-modus veelgebruikte functies aan een knop worden toegewezen. De HV40 is voorzien van een cmos-beeldsensor met 2,96 megapixels, heeft een 10x-zoomlens en gebruikt minidv-bandjes om video op te nemen.

Canon heeft ook zijn productlijn van sd-camcorders gepdated. De FS22-, FS21- en FS200-videocamera's zijn volgens Canon 17 procent kleiner dan de voorgaande FS-modellen en de eerste twee zijn voorzien van respectievelijk 32GB- en 16GB intern geheugen, terwijl alledrie ook op een sdhc-kaart op kunnen nemen. Het FS200-model is verkrijgbaar in de kleuren 'Misty Silver', 'Sunrise Red' en 'Evening Blue'. De lens van de vernieuwde FS-serie kan maximaal 48 maal inzoomen. Daarnaast introduceerde Canon ook twee modellen met dvd als opslagmedium, de DC420 en de DC410, en werd met de ZR960-camcorder ook het minidv-kamp niet vergeten.

Canon HF S10/HF S100 Canon HF20/HF200 Canon HV40 Canon FS22 Canon FS21 Canon FS200 Canon DC410/DC420 Canon ZR960
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (23)

De HV40 stemt me hl gelukkig. Niet zozeer de specificaties, maar meer dat Canon, ondanks alle berichten, toch nog MiniDV camera's ontwikkelt en juist de harde schijf camera's op de plaats worden gezet.
SD kaartjes zijn voor mij de enige opvolger voor tapes omdat het de camera een stuk minder kwetsbaar maakt (transportmechanisme van tape camera's is gevoelig en kan door combineren van veel soorten 'droge' en 'natte' tapes kapot gaan) en daarnaast zijn er niet meer de bijgeluiden die ertoe leiden dat je toch wel een externe microfoon wil.
Staat tegenover dat de HV serie schitterende beelden oplevert en met trucjes zelfs mooie beelden in low light (ruis beheersing is mogelijk middels de photobutton-trick). De SD camera's schijnen op het beeldkwaliteit vlak nog wel een achterstand te hebben.
De HG (HDD modellen) lopen niet synchroon met de CES. Dit is al een hele tijd het geval! Een herziening van de HG modellen zal ergens rond de zomer plaats vinden.
Die HV modellen hebben diverse Eisa awards gewonnen en ik heb daar zo'n beetje alle reviews over gelezen die er zijn. Het is alleen ERG jammer dat in zo goed als alle reviews er GEEN vermelding stond van het zwakste punt van de HV series.
Bij zowel de HV20, HV30 is duidelijk het motortje van de taperecorder terug te horen op de opname, dit komt omdat de microphone vanzelf harder gaat in een stille ruimte. Dit zal waarschijnlijk met het HV40 model idem dito worden. Je bent bij zo'n camera zo goed als bijna verplicht om een externe microphone te plaatsen en dus weer extra kosten te maken. Dus vandaar dat ik voorstander ben van de HF serie :)

Daarnaast is het met de laatste serie Canon digitale camera's erg lastig om manual te focussen via het kleine knopje, dus ik hoop dat hier nu ook een wat beter "flow" in zit bij het zoomen.

En als laatste vind ik het erg jammer dat je bij deze high end camera's(van toch al snel ~1000,-) er zo'n slechte lens op zit waardoor de dof slecht is te regelen. Je kan alleen iets met dof spelen in de macro stand, maar dat is voor mij persoonlijk niet genoeg. Het is wel mogelijk om met een paar verloopjes een fitting te maken zodat de lenzen van me digitale spiegelreflex erop passen, maar dan moet je er weer een grote steun onder maken omdat je anders het schroefdraad van je cam sloopt, dus dan loop je weer met een enorme installatie. En dat terwijl het beeld zoveel beter is als je zelf de scherptediepte kan regelen :)

Dus ik ben erg benieuwd naar de nieuwe top-end modellen van Canon, ik kan niet wachten om ze te testen :)

[Reactie gewijzigd door EurOtiC op 7 januari 2009 17:00]

Ik snap dat je het zwakke punt van de HV series aanhaalt, maar ergens vind ik het wel goed dat Canon geen geld heeft gestoken in iets dat de geluiden van het tape systeem moet beperken. Ook de bediening is relatief beperkt gebleven, waar bijvoorbeeld de gelijkgeprijsde concurrenten er wat professioneler uitzien. Zet je ze in een shoot-out dan verliest de Canon op die punten (dik). Mr, daar staat tegenover dat het geld bij Canon in het belangrijkste gaan zitten, beeldkwaliteit!
Per slot van rekening moet de beeldkwaliteit van de lens goed zijn, anders zal iedere dure opzetlens nutteloos zijn. Bij het geluid daarentegen kun je wel een echt mooie microfoon kiezen die nuttig is. (Daar komt bij dat voor jou de ideale microfoon anders kan zijn dan die voor mij, namelijk wil je een mono - richt - of een stereo microfoon).
Het focus wieltje van de HV is inderdaad erg klein (hoewel er een aantal add-ons voor te krijgen zijn om een hele grote focuswiel te kunnen krijgen), maar het belangrijkste is nog wel dat het schermpje te klein is om echt goed te kunnen zien of iets in focus is of niet.
Je kunt dit er allemaal aan hangen en langzaam aan doorgroeien. Maar als je dit nu al wil dan moet je simpelweg in de zwaardere categorie gaan kijken. (Zoals je zelf al zei)
kan iemand me vertellen wat het nut is om tegen 24fps op te nemen ? als je dit omzet naar een bijvoorbeeld een dvd, gaat je authoring software dit (denk ik) toch automatisch omzetten naar 25fps, met ofwel telecine jugger tot gevolg, ofwel gaat je beeld iets sneller lopen...
mss iets meer duidelijkheid van een videofiel ? :+
24Hz is wel weer redelijk makkelijk om te zetten naar 60fps (NTSC). Belangrijker dan de 24Hz is echter dat er ook de mogelijkheid op zit om progressive ipv interlaced op te nemen. Interlaced klinkt leuk in de marketing (het lijkt alsof de resolutie 2 keer zo groot is) maar vrijwel niemand gebruikt meer een interlaced scherm om de video weer te geven dus erg achterhaald.
Het grote voordeel van interleaced is dat het beeld ook vlotter lijkt. Dit komt omdat niet aan 30 fps wordt opgenomen, maar wel aan 60 fps (weliswaar op halve resolutie maar wel afwisselend op even en oneven lijnen dus de sensor heeft die resolutie wel)
Ik heb zelf eens de test gedaan en het beeld interleaced lijkt echt veel vlotter (met minder stoten) te gaan als progressive aan 30 fps. Dit merk je vooral bij panning
De HV40 heeft als bijzondere mogelijkheid om video met een framerate van 24Hz op te nemen, net als bij bioscoopfilms.
Om een CAM opname in de bioscoop te maken. :+ Is natuurlijk een grapje.

Maar je zou mogelijk een Super 8 film die ook op 24 fps draait kunnen digitaliseren.
Het nieuwsbericht stamt uit de USA. Europese modellen hebben alleen 50i of 25P. In Amerika beschikken de camera's over 3 standen, te weten; 24P, 30P en 60i.
Het is ook een FullHD camera, dus die ga je niet gebruiken voor dvd, maar voor bv blueray, en daar is 1920x1080p op 24hz wel heel erg mooi.. Het is ook niet echt bedoeld voor de normale vakantiefilmer, maar meer voor de lowbudget filmmakers..
Wanneer gaan ze fatsoenlijke sensors in deze beestjes stoppen? Deze modellen zijn allemaal voorzien van een micro-postzegel-sensor om de professionele markt te beschermen.

Zo'n HV40 kost al snel 1000,- in een spiegelreflexcamera die de helft kost zit een 10x betere sensor.

[Reactie gewijzigd door -DarkShadow- op 6 januari 2009 18:58]

Zo'n HV40 kost al snel 1000,-
Lijkt me sterk, de Vixia HF S10 is het top model deze zal waarschijnlijk ergens rond de 1000,- kosten.

Voor de helft heb je geen DSLR die digitale HD content met een resolutie van 1080i of p kan opnemen.

Daar heb je een Canon 5D MK II voor nodig van meer dan 2000,-.

Dat de sensor van een DSLR beter is dan de sensor van een camcorder is logisch aangezien ruis bij een film minder duidelijk is dan een statisch plaatje (foto). Het voordeel van de kleinere sensor is ook dat de camera lichter is en dat er lens met een groot zoom bereik op kan in een redelijk formaat.

Foto's maken op een HD camera blijft natuurlijk bijzaak net als het opnemen van een HD film bijzaak is op een DLSR. Deze camera hoeft in foto kwaliteit niet onder te doen met een een compact digitale camera.

De Vixia HF S10 lijkt me een leuke camera. Ik vraag me af wat deze gaat kosten en of deze in Europa geleverd gaat worden met op 25 fps wat in Europa standaard is ipv 30 fps van de US ed.

Een linkje over AVCHD.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 6 januari 2009 21:46]

Maak jij dan een compacte 10x zoomlens die niet groter wordt dan de camera zelf?
Precies, dat is onmogelijk
Voor de gewone consument is het belangrijk dat alles makkelijk werkt. Een grotere sensor levert een professioneler eindresultaat, mede vanwege de depth of field in combinatie met het gebruikte diafragma en de lens. Daarentegen is dit niet praktisch voor hen die even snel een home videootje willen schieten: daar wil men liever dat 'lles scherp' is dan alleen een klein onderdeel, hetgeen bij onprofessioneel gebruik nogal eens een onbedoeld punt betreft.
Scherpte wordt in dit geval verkregen door een sensor met meer megapikkies te gebruiken. Dat dit ook extra beeldruis kan veroorzaken wordt voor het gemak maar even vergeten want ach, dat heeft de gewone consument toch niet direkt door en hoge megapikkies staan mooi op de doos..
Om een lang verhaal kort te maken: wil je een professionele camera met grote beeldsensoren, dan moet je uitwijken naar dure camera's, of eventueel zeer creatief omgaan met een DSLR waarbij de moderne modellen ook in HD formaat video kunnen opnemen. Hierbij is dan vooralsnog weer geen auto-focus tijdens opname en het geluid laat nogal te wensen over, maarja, het is kiezen of delen denk ik...
Fabrikanten vinden het nu eenmaal lastig om een 'gulden middenweg' te zoeken en nemen liever de goedkopere weg waar door wat hippe kreten toch nog een aardig centje uit valt te slaan.. En wie weet wat die wil moet ervoor dokken. That's reality for you.. ;)
Dit is onzin, want met een kleiner diafragma verkrijgt men op een grotere sensor ook een grote scherptediepte. Met als voordeel voor de point&shoot consument dat er binnen ook nog geschoten kan worden :)
Wat je zegt klopt in die mate, dat je dan inderdaad grotere scherptediepte krijgt. Echter ga je dan weer inleveren op de lichtsterkte. Niet zo erg op een mooie zomerse dag, maar een aanzienlijk aantal consumenten wil dan juist weer binnenshuis filmen (feestje, etentje etc) Oops :P
http://nl.wikipedia.org/wiki/Scherptediepte
En dat kan dan ook, want de sensor is groter en dus lichtgevoeliger. Oops :p
De persoon die 'professionelere' resultaten wil kiest of een duurdere camera of plaatst diverse adapters op de camera om de gewenste depth of field te bereiken.
Of het daadwerkelijk professioneler is, is punt van discussie. Het moet functioneel blijven en daar schiet de 'pro' kant nog wel eens in door.
Zelf zit ik er aan te denken om mijn HV20 eens te upgraden met de nodige adapters en lenzen om de gewenste scherptediepte te kunnen bereiken, want het kan op subtiele wijze aandacht vestigen op een object.
Dat een grote scherptediepte leuk is voor consumenten wil ik wel geloven. Makkelijk en rustiger (niet constant het bijstellen van de focus). Dit heeft echter niets te maken met de detaillering, bewerkstelligd door veel megapixels te gebruiken.

Een kleine sensor is gewoon goedkoper. Allereerst in de produktie. En als gevolg ook in de maat en daarmee het materiaal en de kosten van de omhuizing. En in de lens (een betere sensor vereist beter glas) en het zoombereik.

De consument wil nu eenmaal veel waar voor zijn geld (veel megapixels, veel zoombereik). De prof wil natuurlijk ook veel waar voor zijn geld, maar vertaalt dat als veel kwaliteit voor zijn geld (grote lichtsterkte, weinig vervorming, vignettering en chromatische afwijkingen).
Het is jammer dat Canon de opvolgers van de HF100, HF10 en HF11 heeft voorzien van een kleinere sensor (1/3" -> 1/4"). Dit zal zeker gevolgen hebben voor de filmprestaties. Ik begrijp dat zij dat doen om hun nieuwe vlaggenschip te beschermen, maar deze zijn qua formaat veel groter dan de HF100.
Ik stond net op het punt een Canon HV30 te kopen, na een maandje onderzoek heb ik tot de conclusie gekomen dat deze toch wel de beste consumer camera is die je kan kopen en heeft dus ook niet onterecht z'n eisa award gekregen heeft. De HV30 vind je nu voor 750 en ik verwacht dat de HV40 rond de 1000 zal liggen. Toch even uitwijzen waarom deze camera volgens mij kwalitatief voordeel heeft tegenover andere camera's:

- Grootte/kwaliteit van de CMOS IC.
Bij fotografie en film telt 1 basisregel: hoe meer licht je kan opvangen op je film/ccd/cmos, hoe beter je beeld (kan) worden. De HV30 gebruikt een CMOS van 1/2,8". Dit is de grootste IC die ik terug kon vinden op consument HD camcorders. Bij Sony worden 1/3,1" (HDR-CX11 / HDR-SR11E) en 1/5" (HDR-SR10E) CMOS gebruikt. Bij samsung worden er zelfs 1/6" CCD/CMOS ingezet: dat is amper een paar milimeters groot!.
De HV30 heeft als gevolg zeer weinig beeldruis wanneer je filmt bij 15 lux. en over het algemeen zeer levendige, maar realistische kleuren.

- Beeldverwerking-ic.
De DIGIC DVII processor manipuleerd de RAW data komende van de CMOS en verwerkt deze tot een HDV signaal. Canon hun expertise in beeldverwerking komt duidelijk tot uiting hier, de processor heeft weinig of geen problemen met het genereren van bewegende, scherpe beelden.

- Opnemen in HDV
HDV is een aloude standaard en wordt ondersteunt in de meest courante videobewerkingsprogramma's. De compressie is in mijn mening momenteel nog ietsje beter dan bij AVCHD. Maar de hoofdreden is vooral omdat m'n pc volledig voorzien is op videomontages te maken van het DV formaat met m'n oude SD panasonic camera. Wanneer ik nu overstap naar AVCHD, waren mijn investeringen in firewire, adobe premiere CS3 en een aantal hulpprogramma's om een miniDV tape automatisch te verdelen in gedateerde .avi bestanden voor niets geweest.
AVCHD is een relatief jonge compressiemethode en vraagt heel wat meer van je pc processor wanneer je hier videobewerking mee doet. Ik zal me ook adobe premiere cs4 moeten aanschaffen.
Dat gezegd zijnde, besef ik wel dat het maar een kwestie van tijd is (dit jaar vermoedelijk nog) dat AVCHD verfijnt wordt. Ook neemt deze werkelijk 1920*1080 resolutie op. HDV is een anamorphic formaat en neemt op op een resolutie van 1440*1080 pixels, dat is ook meteen de reden dat zulke camera's het "Full HD" of "HD ready 1080p" logo niet dragen.
Hm, wij zoeken hier naar mogelijkheden langere tijd op te nemen (b.v. 3 dagen) om een test gedurende het weekend te kunnen bewaken.

Dan is in HD de interne schijf al snel te klein.

Zijn er ook al consumenten videocamera's die hun opnamen direct naar een externe HDD kunnen gooien? _/-\o_

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True