Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 20 reacties

Panasonic heeft op de Photokina-beurs in Keulen drie nieuw m4/3-lenzen aangekondigd, waaronder een 14mm-pancakelens, een 100-300mm-telezoomlens en een 3d-objectief. Ook gaf het bedrijf aan welke lenzen in de planning staan.

Panasonic toonde de drie lenzen op de IFA begin september al in een vitrine, maar heeft de m4/3-objectieven nu officieel aangekondigd. Met de Lumix G 14mm / F2.5 ASPH verdubbelt Panasonic zijn aanbod van pancake-lenzen voor het m4/3-systeem. De lens heeft een kijkhoek vergelijkbaar met een 28mm-lens op een fullframe-camera en een grootste diafragma van f/2,5.

Net als de huidige 20mm f/1,7-lens heeft de 14mm-lens geen optische beeldstabilisatie, maar daardoor is de lens met een lengte van 20,5mm en een gewicht van 55g wel zeer klein en licht. Ondanks het lage gewicht is de lens voorzien van een metalen vatting. De 14mm-pancake is opgebouwd uit zes lenselementen, verdeeld over vijf groepen, waarvan er drie asferisch zijn geslepen. De filtermaat bedraagt 46mm en de lens heeft zeven diafragmabladen.

Panasonic 14mm f/2,5

De Lumix G 12.5mm / F12 is volgens Panasonic de eerste verwisselbare 3d-lens ter wereld. In het objectief zitten twee lenssystemen die het beeld voor het linker- en rechteroog splitsen en in twee helften op de beeldsensor projecteren. Dit side-by-side 3d-beeld kan dan door een 3dtv in 3d worden getoond. Het enige nadeel is dat de horizontale resolutie per oog halveert. De lens heeft een vast diafragma van f/12 en dat kan in situaties met weinig licht problemen opleveren. De lichtgevoeligheid moet dan sneller opgeschroefd worden.

Panasonic 3d-lens

De Lumix G Vario 100-300mm / F4.0-5.6 / MEGA O.I.S.. is met een lengte van 12,6cm groter dan gebruikelijk voor m4/3-lenzen, maar levert vanwege de 2x-cropfactor van de 4/3-beeldsensor wel een kijkhoek op vergelijkbaar met 200-600mm in kleinbeeldformaat. Net als de huidige 45-200mm-lens is de nieuwe telezoomlens voorzien van optische beeldstabilisatie en accepteert de lens 67mm-filters. Panasonic gebruikt maar liefst 17 lenselementen in de 100-300mm-lens, verdeeld over 12 groepen, waarvan er eentje is van het ED-type.

Panasonic 100-300mm

Ook gaf Panasonic aan welke m4/3-lenzen het 'in overweging' heeft, zo is te zien op een presentatieslide bij 4/3 Rumors. Panasonic wil een 25mm f/1,4-lens introduceren, terwijl het ook een lichtsterke zoomlens en groothoeklens overweegt. Het is niet bekend wanneer Panasonic deze lenzen denkt uit te brengen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (20)

De Lumix G 12.5mm / F12 is volgens Panasonic de eerste verwisselbare 3d-lens ter wereld
We hebben hier al jaren een Loreo lens, dus het is echt niet de eerst verwisselbare 3d-lens http://www.loreo.com/
En nog niet zo duur ook nog!

maar even een (misschien wat offtopic) vraagje...
Ik heb een olympus pen camera, en Ik vind die 3D lens van panasonic wel vet.
Wat als er een nieuwe firmware voor die 3D lens komt... kan ik dan nog steeds updaten via de olympus update tool? :?

wat meer ontopic:
Ik weet gewoon nu al zeker dat ik die 3D lens ga kopen, jammer dat je er veel licht voor nodig hebt... maarja, dat maakt het niet minder vet :)
De Lumix G 12.5mm / F12 is volgens Panasonic de eerste verwisselbare 3d-lens ter wereld.
De 3D lenzen van Loreo doen al jaren exact hetzelfde, en zijn beschikbaar voor vrijwel elke dslr, ook die met m4/3 mount. Het is natuurlijk wel goede marketing om jezelf als origineel te bestempelen.
Die 3d-lens vind ik dan toch wel weer vernieuwend! Hij heeft wat nadelen, namelijk de 12,5 mm fixed en ook nog eens de slechte lichtgevoeligheid. Logisch maar toch jammer haha. Hij zou veel dikker en groter/lomper worden als je alleen al die lichtgevoeligheid wilt verbeteren.

Ik ben benieuwd naar wat voor beelden dat dingetje geeft. Ook heb ik nog geen andere fabrikanten gehoord die er mee bezig zijn zoiets te ontwikkelen (ik ben niet goed geinformeerd dus het zou best wel kunnen overigens..) dus ik ben benieuwd. Mogelijk is dit wel de eerste stap naar 'consumenten-3d-fotografie' Leuk!

De andere lensjes vind ik niet zo boeiend. 4/3 is niet mijn vormfactor.
Die 3d-lens vind ik dan toch wel weer vernieuwend! Hij heeft wat nadelen, namelijk de 12,5 mm fixed en ook nog eens de slechte lichtgevoeligheid. Logisch maar toch jammer haha. Hij zou veel dikker en groter/lomper worden als je alleen al die lichtgevoeligheid wilt verbeteren.
Hmm, vernieuwend, volgens mijn boek "classic camera's" bestaan "stereoscopic cameras" (die hetzelfde doen op film, wat dan met een viewmaster-achtig toestelletje in 3D bekeken kon worden) al sinds 1841.

(Compleet off-topic op tweakers natuurlijk, maar misschien wel een leuk achtergrondweetje.)
Hmm, vernieuwend, volgens mijn boek "classic camera's" bestaan "stereoscopic cameras" (die hetzelfde doen op film
Maar dan heb je het over complete camerasystemen, en niet...
De Lumix G 12.5mm / F12 is volgens Panasonic de eerste verwisselbare 3d-lens ter wereld.
Niet dat -dat- nou juist is...
http://www.loreo.com/pages/products/loreo_3dcap.html
...of ik moet iets missen.
Ik weet niet wat de prijs van die lens wordt maar ik denk dat je beter voor zoiets kunt gaan: http://www.digicamshop.nl...film-finepix-real-3d.html

Door de kleine afstand tussen de lenzen bij dit objectief van panasonic lijkt me het 3D-effect ook veel minder dan bijvoorbeeld van bovenstaande camera.
Ik denk dat die 12,5 mm vertaald wordt naar een beeldhoek van 50mm 135 equivalent. Je zit namelijk al met de cropfactor van 2 en daarnaast wordt het beeld nog eens in tween gesplitst. Of je moet juist meer groothoek willen, dan is het inderdaad wel teleurstellend ;)
Hoe vertalen deze focale lengtes zich nou naar 35mm formaat?

Hmm nevermind, er wordt gesproken over 2x cropfactor.
Wat de 14mm een groothoek maakt, maar niet UWA

De 100-300 valt dan te vergelijken met een 200-600mm objectief? :o
Daar kun je toch niet mee uit de losse hand foto's mee maken?

Was het niet zo dat je ook de diafragma moet vermenigvuldigen met de cropfactor om te kunnen vergelijken met kleinbeeldformaat?
Dan zou je dus een objectief hebben van F8-F11.2...
"Daar kun je toch niet mee uit de losse hand foto's mee maken?"

Ik zou niet weten waarom niet. Ik heb jaren lang op 504mm equiv. geschoten vanuit de hand, zonder problemen. Dankzij goede stabilisatie zelfs tot 1/10s.... (ook geen spiegelklap...).
1/10s uit de hand?
Een gelukstreffer bedoel je waarschijnlijk.

Even de 1/f regel toepassen: 1/500s naar 1/10s betekent 6 stops!
echte 4 stops stabilisers zijn er nog niet zo lang, en al zeker niet op 504mm equiv.
Dan heb je dus hoogstwaarschijnlijk 3 stops of meer onder de 1/f gezeten.

Een goede houding kan er voor zorgen dat je een langzamere sluitertijd dan 1/f kan gebruiken. Maar geen 3 stops!

Misschien dat je dan 1 foto op de 10 a 20 krijgt die dan nog acceptabel is. (waarbij je dan niet moet gaan croppen, want dan mag je er nog 1 a 2 stops extra bij rekenen)

Maar dat is niet wat mensen willen als ze met zo'n camera uit de hand gaan schieten.
Tja. Als ik iedereen moet geloven die dit soort verhalen over uit de hand schieten met 1/10 vertelt, dan kun je de door jouw genoemde duimregel wel weggooien. Ik heb ook wel eens op 400mm 'scherp' geschoten uit de hand op 1/5 zonder IS. Maar dan is het 80 foto's maken, waarbij er n bruikbaar is na veel photoshop en een niet al te kritische blik op een klein printformaat. De genoemde foto was op 10-15 formaat best mooi.

Een foto die op pixelniveau scherp moet zijn zonder beeldstabilisatie, heeft op 400mm minimaal 1/200 nodig, en een extreem vaste hand. Maar bijna niemand heeft zo'n vaste hand. Anders geldt inderdaad de 1/f regel. 100mm is 1/100 sec, 400mm is 1/400 sec.

Meestal zijn het echter mensen die het verschil tussen een scherpe en een onscherpe foto niet zien....

[Reactie gewijzigd door Hoppa! op 24 september 2010 11:15]

Was het niet zo dat je ook de diafragma moet vermenigvuldigen met de cropfactor om te kunnen vergelijken met kleinbeeldformaat?
Dan zou je dus een objectief hebben van F8-F11.2...
Ja en nee. De lichtsterkte blijft hetzelfde maar over het algemeen kun je stellen dat de scherptediepte wel een stuk groter wordt (simpelweg omdat je kortere brandpuntsafstanden gebruikt voor gelijke kadrering).
Nee, de lichtsterkte blijft niet hetzelfde. Daarom dat dit soort cameras meer ruis hebben, want ze krijgen simpelweg minder licht.

Als je exact dezelfde hoeveelheid licht naar de camera stuurt:
dus 300mm f/5.6 voor deze camers tegenover 600mm f/11 met een fullframe camera, dan krijg je een foto met identieke hoeveelheid licht en krijg je daardoor een foto met dezelfde hoeveelheid ruis.

Vandaar dat 4/3 en compact cameras vaak prima resultaten geven met landschappen omdat je daar toch al vaak een gesloten diafragma gebruikt voor grote scherptediepte.

De reden dat mensen denken dat de lichtsterkte hetzelfde blijft is omdat sluitertijd en diafragma hetzelfde blijven. Alleen vergeet men daarbij dat de ISO 100 bij een FF camera iets heel anders is dan ISO 100 bij een 4/3 of compact camera.
Ach jawel, daar is best nog mee te schieten met de losse hand, als je tenminste niet allergisch bent voor hoge ISO waardes en een beetje ruisreductie met een fatsoenlijk programma. Vliegende Kolibrie wordt misschien een beetje lastig, maar een leeuw onder een boom moet nog wel lukken.

14mm op MFT is inderdaad niet indrukwekkend als wideangle, maar wel een mooi algemene brandpuntafstand.
De Photokina is in Keulen, en niet in Berlijn! Anders moet ik zaterdag stiekem extra ver rijden :P
oeps, was even in de war met de IFA... Fixed.
Netjes van Panasonic, nu nog afwachten op Olympus semi/pro micro 4/3 digital camera
Nou elmoxx, wat heb jij een verstand van fotografie!!! Waarom zou Panasonic een 'lichtsterkte' gekozen hebben van 12?? Juist, dan heb je een acceptabele scherptediepte die zo belangrijk is voor 3D.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True