Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 103 reacties

Microsoft heeft bevestigd dat de nieuwe Zune HD wordt aangedreven door de nieuwe Tegra-processor van Nvidia, zo is te beluisteren in de laatste podcast van Zune Insider. Speculaties over het gebruik van de chip circuleerden al langer.

Hoewel de Zune HD nog niet in het officiële lijstje van Nvidia staat van apparaten uitgerust met de Tegra-chip, heeft Microsoft de podcast van de officiële Zune Insider-podcast aangegrepen om te bevestigen dat de nieuwe mediaspeler inderdaad is uitgerust met de Tegra-processor van Nvidia. Over het gebruik van de Tegra-soc werd al sinds eind 2008 gespeculeerd, maar nu is het hoge woord er eindelijk uit.

Het typenummer van de Zune HD-processor is niet genoemd, maar waarschijnlijk betreft het de Tegra APX2500. Deze chip is voorzien van een ARM11-chipkern met nog onbekende kloksnelheid, die voor het grafische gedeelte wordt bijgestaan door een Nvidia-gpu. De Tegra-chip zou naar verluidt tussen de 0,6W en 1W verbruiken.

De Zune HD, die op 26 mei officieel werd geïntroduceerd, heeft een 3,3"-oled-touchscreen met een resolutie van 480 bij 272 pixels en heeft de mogelijkheid om 720p-videocontent af te spelen op een hdtv. Ook wordt de Zune-dienst geïntegreerd in Xbox Live Video Marketplace.

Een vergelijking met de nieuwe iPhone 3G S is snel gemaakt. Deze laatste heeft als kloppend hart de S5PC100-soc van Samsung, zo blijkt uit de lijst van onderdelen die Rapid Repair heeft gepubliceerd. De nieuwe chip van Samsung, die geklokt is op 600MHz, is gebaseerd op de Cortex A8-processorarchitectuur van ARM. Deze is een slag nieuwer dan de ARM11-kern in de Tegra-chip. In tegenstelling tot de Nvidia-gpu in de Tegra-chip is de processor van de nieuwe iPhone 3G S uitgerust met een PowerVR MBX-gpu.

Zune HD

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (103)

De specs (waaronder Tegra) van de Zune HD waren al eerder bekend.

Ik dacht zelfs dat ze met een "Zune Gaming" zouden komen op de E3:
precies hetzelfde hardware platform, maar dan met echte knoppen en een analog stick erbij (naast het touchscreen). De tegra is immers veel krachtiger dan nodig is om een mooie accelerated interface op 480 bij 272 te hebben, en 720p videos te outputten. Spellen zouden grafisch zelfs makkelijk het niveau van de psp makkelijk kunnen overstijgen, zeker op die resolutie.

Ik vraag me echt af waarom MS dit niet gedaan heeft.
Zune Marketplace voor de spellen te kopen/ downloaden. En linken met de 360 marketplace zodat ook hier content kan worden aangekocht. Xbox live aware maken.
XNA voor de "Zune Gaming" uitbrengen. Bungie Halo1 laten poorten, of nog beter, een exclusieve episode met de geliefde Master Chief. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Ik denk dat dat ook echt nog wel gaat gebeuren.
Ze roepen natuurlijk ook al een poosje dat ze complete ervaring willen gaan bieden door alle platformen met elkaar te koppelen.
Als er zoveel kracht in die Tegra zit die niet gebruikt wordt, dan zullen ze daar echt wel gebruik van gaan maken.
Ms staat er tenslotte niet bekend om, om overpowered hardware in zijn producten te zetten om er vervolgens niks mee te doen.

Ik ben in ieder geval wel benieuwd. Er zijn al developers die zeggen dat de iPhone een serieuze bedreiging vormt voor bv de PSP als zijnde portable gaming platform en ik had van die Tegra begrepen dat die wel krachtig genoeg is om originele Xbox games te draaien.

[Reactie gewijzigd door ocmerius op 21 juni 2009 12:20]

"De Tegra-chip zou naar verluidt tussen de 0,6W en 1W gebruiken."

Dat is imho nogal veel. Als je dit apparaat met een dikke 2Ah Li-Ion uitrust, kun je dus nog maar iets van 7-12 Uur muziek luisteren als je daarvoor alleen de SOC nodig zou hebben.

Hoeveel zou zo'n schermpje gebruiken als hij op vol vermogen aan staat?
Wat nu als er een aparte grafische chip in zit, en deze alleen ingeschakeld wordt als er bv een filmpje wordt afgespeeld.. dan is die 7-12 uur ineens niet zo gek meer. ;)
In die Tegra chips van Nvidia zitten 8 verschillende processors die elk gebouwd zijn om goed te zijn in één soort taak. Alles is standaard uitgeschakelt en wordt enkel ingeschakelt wanneer je het nodig hebt. Je zit dus heel dicht bij de waarheid...
http://www.zuneboards.com/?p=vB43372
Prachtig apparaat om te zien.. Veel mooier dan een apple.

En welke chip is nu sneller ? Die van Samsung of die van Nvidia (qua grafisch gedeelte) ?

@ tommm,

je hebt gelijk, maar ik denk dat de vergelijking word gemaakt vanwege de gebruikte hardware.

[Reactie gewijzigd door Prosje op 21 juni 2009 11:38]

Als je alleen kijkt naar de microprocessor is de cortex A8 van de nieuwe iPhone sneller. De cortex is namelijk de nieuwste serie.

Nvidia heeft al jaren ervaring met het bouwen van GPU's, daarom is het aanneembaar dat de GPU kern van de tegra op multimedia gebied beter presteert als de GPU die samsung op de iPhone chip heeft gebakken.
PowerVR heeft zelf ook al jaren ervaring met GPU's, en bestond al ver voordat de naam Nvidia bestond.

Bovendien is de naam PowerVR al behoorlijk bekend in low power markt. Een low power GPU is toch echt wat anders dan Nvidia gewend is te maken.

Dus om op basis van GPU bouw ervaring aan te nemen dat de Nvidia sneller zal zijn, lijkt me een grove onderschatting.
Zijn twee totaal andere OS'en dus hardware vergelijken klinkt leuk,
maar is eigenlijk niet te doen en totaal niet relevant voor vergelijkingen en dergelijke...

Tevens vind ik een vergelijking met 'n iPhone ook beetje gek,
maar dat heb ik hier al gemeld: Zune HD draait op tegra processor
Je kunt altijd vergelijken op specifieke dingen. Bijvoorbeeld functionaliteit (HD afgeven bijvoorbeeld) of processorsnelheid (allebei ARM processoren maakt het al makkelijker, maar desnoods doe je het met flops)
HD capaciteiten op zo'n klein apparaat zijn imho een beetje nutteloos. Zo'n klein schermpje is nog niet eens SD (dvd kwaliteit), en ik ken niemand die z'n portable op z'n tv aansluit ofzo... Vergelijken of HD is dus een beetje zinloos, "HD" is hier niets mee dan een buzzword.
Op het schermpje zelf niet, maar langzaamaan begint zich toch een toekomst af te tekenen waar je thuis je telefoon in een dock plugt en video op groot scherm speelt, in de auto dockt en daar video speelt, etc. Net zoals dat met laptops vs desktops is gelopen.
Nou, ik gebruik de mijne vaak genoeg op de TV om warm te draaien voor een 720p aansluiting. Er is zeker een grote (groot genoeg) markt voor, en het zal zeker verkopen.
Hoezo een vergelijking met de Iphone? De zune kan toch niet bellen? Het is toch geen telefoon?
vergelijking op hardware capaciteit..

aangezien iedereen de iphone kent.. is het een 'goede' vergelijking.. als ze het nu zouden vergelijken met iets 'obscuur' wat niemand kent.. dan weet niemand hoe krachtig het is ..


stel dat ze zeggen de Zune HD is sterker als de Iriver 4V5eZ P versie.. dan weet niemand iets.. maar iedereen weet hoe 'sterk' een Iphone is..

Maar moet toegeven.. 't is een beetje raar, aangezien de reden waarom de iphone zo 'vlot' werkt is door het feit dat apple verbied applicaties in de achtergrond te draaien (dacht dat dit ging veranderen maar niets meer over gehoord.)
Wat ik raar vind aan de iPhone 3GS is dat hij geen 720p speelt - gezien de specs zou hij het moeten kunnen, en zo bv alle HD films uit de iTunes Store afspelen zonder een re-encode. En dan afspelen via een dock met HDMI-out - in principe heb je dan gewoon een soort portable AppleTV met precies dezelfde mogelijkheden, zou een super concept zijn. Maar nee, hij kan nog steeds maar max 480p en lousy analoge video out. Gemiste kans.

De Zune is dan wel weer op bepaalde punten beter doordacht met zijn 720p, dock met HDMI, en media sync over WiFi (!!!), maar heeft weer niet het enorme Apple/iPhone ecosysteem (de Store, de randapparatuur, de apps) achter zich.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 juni 2009 15:13]

Geweldig je kan een folm op 720P afspelen via een dock op je tv.
Ik heb een blu-ray speler die speelt 1080P af.

Wifi was tot de une HD beperkt, de resolutie is minder dan de iPod en iPhone, met 3.0 is er ook sync tussen meerdere iPhones mogelijk.

Ik vind nog steeds geen punten die mij doet besluiten om een Zune te kopen.
Blu-Ray is weliswaar 1080p, maar alle legale download diensten (iTunes store/Live Marketplace/etc) hebben hun films op 720p. Dat kunnen spelen biedt meerwaarde, BluRay spelen niet (welke telefoon heeft een BR drive aan boord?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 juni 2009 23:36]

Wat voor eenmeerwaarde, heb je een film op 720P moet je apart een dock er bij kopen en dan kan je een film bekijken op 720P op je ful HD Plasma of LCD tv.

Ik zie hier geen meerwaarde is, heb dus een blu-ray speler en een Apple TV beide op 1080P, film die je download op 720P past ook op mijn Apple TV dus zioe nog steeds geen meerwaarde
Op het laatste gedeelte van je berichtje:

Vergeet niet het feit dat de Zune niet uit is gebracht buiten de VS en Canada. Als ze dat nu eens zouden doorbreken, dan zou een gigantische markt uitkomen.
Ik ben zelf een trotse bezitter van een (gerepareerde/nieuwe) Zune80 (helaas, een week nadat ik hem had meegenomen uit NY kwam de 120 uit), maar de lack of service maakte het mij wel moeilijk om hem te laten repareren.

Ik zit nu erg te wachten op een release date in de EU, maar die zal wel niet zo snel komen, om de een of andere vage reden.

*Also, om even compleet on-topic te blijven, men vergelijkt nu wel de Tegra met de Cortex. Als beide even goed (gewoon goed dus, wat maakt het uit dat de ene net ietsje sneller is? Zolang ze maar doen waarvoor ze zijn gemaakt. Hoger dan 720p kunnen ze toch niet aan) 720p content kunnen afspelen, dan geldt alleen nog het verbruik. Welke verbruikt dan minder?

[Reactie gewijzigd door HotFix op 21 juni 2009 17:47]

"aangezien iedereen de iphone kent.. is het een 'goede' vergelijking.. als ze het nu zouden vergelijken met iets 'obscuur' wat niemand kent.. dan weet niemand hoe krachtig het is .."

Dat slaat toch nergens op, zo kan ik ook een PS3 met een IBM blade server of omgekeerd gaan vergelijken. Het is mogelijk maar slaat echt nergens op en met de resultaten ben je geen zak.
Iedereen kent de Ipod, misschien zelfs nog meer dan de Iphone, een vergelijking met een andere mp3 speler (de ipod dus) was dan misschien nog op z'n plaats geweest, maar vergelijken met een telefoon, nee hoor.

[Reactie gewijzigd door Robby517 op 21 juni 2009 13:07]

Ze doelen dan gewoon op prestaties natuurlijk. De IPhone is praktisch hetzelfde als een IPod Touch maar dan met telefoonfunctionaliteit. Dus naast die mogelijkheid kan je de apparaten toch vergelijken, niet?
Uhmmm Ze doelen op de Iphone 3G S,

Er is geen Ipod Touch S zover ik weet.


in principe is deze ZUNE dan Sneller als de oude IPhone als ik het goed begrijp???


Maar er word een hardware vergelijking gemaakt ja.
de ipod touch word ook ge-update.
ze hebben nog een zootje chips in stock die ze door de touch moeten verwerken.
Wat maakt het uit of de chip sneller is? Het gaat er om hoe efficiënt de software van de chip gebruikt maakt. Gezien zo'n zune wel op een windows mobile variant zal draaien verwacht ik er qua prestaties niet zo veel van.
Zune HD draait een nieuw OS wat compleet lost staat van windows mobile. Volgens mij zijn de reacties van critici behoorlijk positief hierover.
De Zune OS is gebaseert op Windows CE
Omdat het Windows Mobile is?

Beetje flauw wat je zegt, mijn WinMo toestel doet het perfect voor mij. En ik kan niet wachten totdat de ZUNE software uit komt voor WinMo zelf! (Ik gebruik S2P op mijn toestel, want WMP is wel erg bagger ja).

[Reactie gewijzigd door Cybergamer op 21 juni 2009 15:37]

Inderdaad, waar slaat die vergelijking nou op? Vergelijk het dan met de iPoud Touch :S
sorry no can do.

in iedere media speler post moet toch wel een referentie naar een apple product gemaakt worden.

en dan is de verglijking van mijn mp3 brood rooster snel gemaakt,
mijn nieuwe brood rooster heeft een net iets snellere cpu met geintregreerde gpu als die iphone, maar het resultaat is dat het grafische geweld prachtig op verse geroosterd broodje te bewonderden is. ookal kan mijn broodrooster niet bellen, toch vergelijk ik het met elkaar :)

eigenlijk een reactie op tommmmmm

@MartijnMIC
vooral met afbeeldingen van spongebob gezichtjes en weervoorspellingen.

[Reactie gewijzigd door Splorky op 22 juni 2009 08:08]

Microsoft toont toch, dat ze verstand hebben van stijl, jammer alleen dat je er niet mee kan bellen, dan zou dit wel eens een grote hit kunnen worden.
Ik denk eerlijk gezegt dat ze hier ook nog wel een versie van uit gaan brengen waarmee je kunt bellen.

Alleen vraag ik mijzelf af wat voor OS er opzit, want anders hebben ze 2 mobiele OS'en en dat lijkt mij een beetje zonde.
Of is het OS van deze Zune gewoon windows mobile met een andere skin er omheen?

Ook vraag ik mij af of mensen van HTC en andere windows-mobile partners hier wel zo blij mee zullen zijn, als ze een Zune-phone uitbrengen. Ik denk niet dat ze dan nog steeds windows-mobile zullen gerbruiken in de toekomst.

Verder wel een prachtig apparaat! Wat de concurrentie voor is met deze tegra-chip.

[Reactie gewijzigd door Jv8muts op 21 juni 2009 12:20]

Nee, ik zou niet zien waarom.
Ik heb een Windows Mobile (pro) pda telefoonding specifiek om de functies die er in zitten.
Dat verwerp ik niet zomaar even voor een MP3 speler die kan bellen met matige functies. ;)
Het os van de oude zune is gebaseerd op de kernel van windows SE, ik dacht het nieuwe os (voor op de zune HD) ook maar dat weet ik niet zeker.
Windows Mobile is een specifieke distro, alle Windows CE-based OSsen draaien op vrijwel dezelfde kernel.
Vind dit design zo cool! wou echt dat ze er een telefoon er van maken.

Er zijn wel geruchten dat ze dit van plan waren, maar daar blijft het volgens mij ook bij.
Ik hoop dat er alsnog een mobiele telefoon versie van komt. Ongeloofelijk mooi design!
Dan lopen ze zichzelf voor de voeten met hun windows mobile concurrentie aan doen tegen de telefoonbouwers
Nee ik denk dat dat wel meevalt, Windows Mobile markt is overduidelijk een specifieke tak. Een Mp3 speler die kan bellen heeft een hele andere gebruikerskern.
Och, dat deden ze ook met de muziekspelers. Eerst heel hard roepen dat Plays for Sure beter was dan Apple met de iPod omdat je keuze had voor je hardware en dat MS geen eigen muziekspeler zou bouwen en daarna komen aankakken met een gerebadgde gigabeat... Ze zullen dus ook wel met een zPhone gaan komen.
De goegemeente zal dan wel weer roepen dat dat de nieuwe iPhonekiller is, net zoals de Zune de iPod zou gaan killen...
Ik zie Microsoft nog wel een SIM-functie in dit apparaat zetten, om meer concurrentie aan Apple te bieden.

Ik moet Microsoft hier wel een compliment geven, heel mooi 'staaltje' werk wat ze geleverd hebben hier :)
Hier kan ik inderdaad ook in mee komen. Mooi Design, precies waar ik van houd, licht, simpel en clean.

Alleen ik snap niet waarom sommige mensen Windows Mobile hier afkraken.. Toch iets heel anders. En ik vindt de vergelijken met iPhone/iPod (Touch) wel redelijk hoor, het toch wel een Media speler op het zelfde doel gericht qua functies.
wou echt dat ze er een telefoon er van maken.
de Phune ?
Qua media echter wel, de Iphone pretendeert een medialspeler te zijn. Daarnaast is het naast de std iPod een van de meer populaire spelers in de markt.
Ik zou dit apparaat eerder vergelijken met een iPod touch, maar die loopt een generatie achter t.o.v. de 3GS.
De iphone kan je ook zien als een ipod touch (= mediaspeler) met een bel-functie.
Dat maakt niet uit. De iPhone heeft extra features en dat vergt extra rekenkracht. EN of het een generatie achterloopt of niet, de iPhone is een smartphone en de Zune HD een mediaplayer.