Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

De bedrijven achter de blu-ray-standaard hebben aangekondigd het licentiemodel voor de deelnemende fabrikanten te vereenvoudigen. Ook zouden de tarieven 'aantrekkelijker' worden, maar of de winkelprijzen zullen dalen is nog onduidelijk.

Panasonic, Philips en Sony, de drie belangrijkste leden van de Blu-ray Disc Association, hebben een samenwerkingsverband met de patenthouders van de standaard aangekondigd. De drie bedrijven willen de verkoop van licenties voor blu-ray-producten vereenvoudigen en een zogenoemde 'one-stop-shop' voor alle licenties opzetten. Bedrijven die blu-ray-spelers of -schijfjes produceren, zouden voortaan bij slechts één instantie hoeven aankloppen.

De nog op te richten licentiewinkel zal worden geleid door Gerald Rosenthal, die eerder de intellectueel-eigendomsportefeuille van IBM beheerde. Rosenthal zegt dat het nieuwe bedrijf de licenties 'tegen aantrekkelijke tarieven' zal aanbieden om de groei van blu-ray te bevorderen. Het licentiebedrijf zou medio 2009 operationeel worden.

Alle fabrikanten zouden voortaan evenveel licentiekosten betalen in plaats van de uiteenlopende tarieven die nu gehanteerd worden. Fabrikanten van blu-ray-spelers zouden 9,50 dollar per apparaat betalen, terwijl voor een brander 14 dollar moet worden afgerekend. Voor een bd-rom zou elf dollarcent moeten worden betaald, een eenmalig beschrijfbaar schijfje zou twaalf dollarcent gaan kosten en voor re-schijfjes zou voortaan vijftien dollarcent worden afgerekend. In hoeverre de consument iets van de veranderde prijsstructuur zal merken, is echter nog onbekend. Zo zijn er diverse licenties waar periodiek een vaste bijdrage voor betaald moet worden. Fabrikanten zijn dan goedkoper uit naarmate ze meer produceren, en dat voordeel zal in de nieuwe situatie verdwijnen.

Blu-ray logo
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Ik denk dat je als klant voorlopig niets van gaat merken, de bulk licentie is alleen leuk voor bedrijven in een gezonde economie waar je met redelijke zekerheid grote hoeveelheden units kan afzetten door onder de prijs van je concurent te duiken door minder licentie kosten te hebben per unit. Maar in het huidige klimaat waar de meeste mensen liever de de hand op de knip houden dan de DVD speler te vervangen op het moment dat het ding toch nog werkt denk ik niet dat veel fabrikanten met prijzen durven stunten om op die manier toch de verkoop aantallen te halen.
Daar naast is er nog zo iets als vooraad en huidige productie lijnen waar de licentie overeenkomsten niet zo maar voor veranderen, het zou zo maar kunnen zijn dat bijvoorbeeld LG een licentie heeft voor de komende 4 modellen blu-ray branders. Deze licentie blijft gewoon bestaan en zal niet zo maar van prijs veranderen. Voro dat de klant er dus iets van merkt als we er al iets van merken zijn we hoe dan ook nog wel een jaar veder.

Door de weg gevallen bulk optie zullen we waarschijnlijk als we er al iets van merken iets hogere kosten krijgen, maar door dat de gebruikte componenten in prijs zullen blijven dalen zal het zo'n vaart niet lopen.
blu-ray films zijn nu vanaf 10euro, en nieuwere films heb je ook al vanaf 14.99 ik had de aviator gekocht voor 12euro bij de media markt.

dus de films worden wel al goedkoper, je kan nu trouwens ook met een oude DVD pers blu-ray 50GB schijfjes produceren.
het enige probleem is nu nog dat stand-alone spelers nog geen 80euro zijn in europa, ik zag wel in buitenland spelers voor 80euro Regio-vrij inc divx ondersteuning en 110euro inc PIP/BD-Live maar zijn nog niet in nederland te koop.
Leg dat eens uit... oude dvd-pers en BRs.
Hij vegist zich blijkbaar met HD-DVD, die konden nameiijk wel met de oude productielijnen geproduceerd worden.
blu-rays nu ook, maar er moet een firmware update over heen voordat deze werkt alle spelers hebben die firmware al aangezien dit vorig jaar is uitgekomen.
Ik denk dat je een paar dingen door elkaar haalt. De reageerders op je bericht hebben het over de productie van BD-schijfjes en niet over spelers. BD-schijfjes kunnen enkel op speciale machines gemaakt worden en niet met dezelfde apparatuur waarmee voorheen DVD's werden geproduceerd.
Sorry hoor, maar voor 10 euro heb je echt geen "goeie film".
Ik wilde gisteren een blu-ray filmpje kopen bij de Free Record Shop, maar ik vond het gewoonweg niet kunnen dat ik 25 euro moest neerleggen voor een film uit 1994 (Speed) die qua kwaliteit volgens mij niet eens beter kan zijn dan een DVD. Gemiddeld waren de meeste films wel 25-30 euro.
free-records bedoel ik niet die zijn over-matig duur.
de aviator was 14.99 op een 50GB schijfje bij de media markt.
Nou regiovrije spelers kun je voorlopig nog echt op je buik schrijven.. op ebay is nu veel nepspul te vinden, dus pas op..
in australie heb ik twee blu-ray spelers gewoon in de winkel zien liggen voor 90 en 110$.
daar is niets nep aan.
Er zijn maar enkele filmmaatschappijen die regiocodering op hun BD stoppen, 20th Century Fox is volgens mij nu nog de enige die nu hun BDs locken.

Buiten dat zijn er wel degelijke regiovrij gemaakte BD-spelers te koop, maar de vraag is of dat het waard is, omdat veel, zo niet de meeste, BDs geen regioslotje hebben.
Rosenthal zegt dat het nieuwe bedrijf de licenties 'tegen aantrekkelijke tarieven' zal aanbieden om de groei van blu-ray te bevorderen. Het licentiebedrijf zou medio 2009 operationeel worden.
ik mag aannemen dat deze vent wel een klein beetje weet waar hij mee bezig is, en dus ook snapt dat er weinig verbetering zal optreden als de prijzen voor de consument gelijk blijven. ze zullen dus echt moeten dalen met de verkoopprijzen van zowel de media als de apparatuur, anders zie ik het weinig positief in.
[...] ze zullen dus echt moeten dalen met de verkoopprijzen van zowel de media als de apparatuur, anders zie ik het weinig positief in.
Zelfs al zouden de prijzen flink zakkken, zie ik het de komende tijd (lees: 2009/2010) sowieso nog somber in voor BR.

Sterker nog: ik denk dat als je willekeurig iemand vraagt wat BR is, dan is de kans groot dat hij/zij dat gewoon niet weet. Bovendien voldoet DVD ruimschoots voor de massa...
DVD voldoet omdat de massa nog nooit gekeken heeft naar de combi Full HD 1080p 24hz met bluray en een versterker die Dolby HD of DTS-HD afspeelt.

1x kijken op een 87cm naar de Dark Knight en mensen zijn om.. zeker na het zien van de intro daarvan ..

Als de winkel nou de bluray op de ene tv en de dvd in de andere zouden afspelen...
Ik denk dat de mensen niet zo snel 'om' zullen zijn. Het zal zeker een mooi plaatje zijn, maar dat wil niet zeggen dat mensen meteen een bak geld op tafel gaan leggen om dat plaatje in de huiskamer te hebben.

De overgang van DVD naar BD c.q. HD is een vervangingsmarkt: de massa gaat pas om als de apparaten stuk gaan of als DVD effectief van de markt verdwijnt.
Sterker nog: ik denk dat als je willekeurig iemand vraagt wat BR is, dan is de kans groot dat hij/zij dat gewoon niet weet. Bovendien voldoet DVD ruimschoots voor de massa.
1997:

Sterker nog: ik denk dat als je willekeurig iemand vraagt wat DVD is, dan is de kans groot dat hij/zij dat gewoon niet weet. Bovendien voldoet VHS ruimschoots voor de massa.

2000:

Sterker nog: ik denk dat als je willekeurig iemand vraagt wat DVD is, dan is de kans groot dat hij/zij dat gewoon niet weet. Bovendien voldoet VHS ruimschoots voor de massa.

2002:

Sterker nog: ik denk dat als je willekeurig iemand vraagt wat DVD is, dan is de kans groot dat hij/zij dat gewoon niet weet. Bovendien voldoet VHS ruimschoots voor de massa.

2003:

Sterker nog: ik denk dat als je willekeurig iemand vraagt wat DVD is, dan is de kans groot dat hij/zij wel een idee heeft. Maar VHS voldoet nog steeds ruimschoots voor de massa.

2004:

Sterker nog: ik denk dat als je willekeurig iemand vraagt wat DVD is, dan is de kans groot dat hij/zij dat wel weet. Maar VHS voldoet nog altijd ruimschoots voor de massa.

2005:

Sterker nog: ik denk dat als je willekeurig iemand vraagt wat DVD is, dan is de kans groot dat hij/zij dat weet. VHS voldoet niet helemaal meer.

Als je de adoptie van de DVD als model zet, dan zitten we nu op de DVD time-scale in 1999. De DVD was toen nog NERGENS in de winkel te koop. Vergelijk dat met de blu-ray. Rekken vol en miljoenen mensen hebben al een speler in huis. Dat vind ik toch wel een groot verschil.

Na ongeveer 6 a 7 jaar op de markt te zijn werd DVD ook massaal omarmt. De blu-ray is er pas 2 jaar. Je pessimisme slaat nergens op.
Je gaat er naar mijn idee ten onrechte vanuit dat alle adoptie-patronen hetzelfde zijn. Je vergelijkt VHS met DVD, maar vergelijk bijv. ook eens VHS met Laserdisc, de compact cassette met DCC/Minidisc of CD met SACD. Er zijn genoeg formaten die nooit mainstream geworden zijn ondanks dat ze duidelijke voordelen boden t.o.v. hun voorlopers.
DCC, MD, SACD zijn ook tevens media die niet gepushed zijn. DCC en MD waren maar matig te krijgen en SACD zelfs nog minder. De FFR bijvoorbeeld had meestal een rekje met MD's naast de kassa staan, DCC's deden ze volgens mij niet eens aan. SACD kwam je alleen tegen van de bestsellers, marco borsato, golden earring, metallic, enz... daar kun je ook het adoptie patroon niet tegen over zetten. Dan heeft flowerp's vergelijking meer kans lijkt me. Ik denk zelf eigenlijk dat BR iets meer gepushed wordt nog als DVD en dus iets sneller mainstream zal worden. Vooral omdat er tegenwoordig veel meer mensen zijn die met allerlei gadgets binnen- en buitenshuis rondlopen.
DVD versus VHS is wel even iets anders dan BD versus DVD.

Wat deze adoptie vergemakkelijkt tov toen:
* Als je een bluray speler koopt kan je ook gewoon je DVD'tjes daarin afspelen.
* BD schijfjes zijn ruimer verkrijgbaar dan DVD destijds
* Bij DVD-VHS speelde sterk mee dat je op DVD niet van TV kan opnemen

Wat de adoptie vermoeilijkt tov toen:
* BD spelers zijn knakenduur
* BD films zijn knakenduur
* De DRM is dramatisch. Ik kan op mijn PC (Ubuntu) gewoon geen BD afspelen.
* Destijds had je het voordeel van digitale en compacte opslag, dat is nu niks nieuws meer.
* De verbetering in beeldkwaliteit is niet revolutionair.

Het feit dat we met zijn allen bereid zijn naar slechte kwaliteit MP3 muziek te luisteren geeft wel aan dat we aan kwaliteit niet zo heel veel hechten. Bij BD is de resolutie gewoon veel hoger.. Als je ze niet naast elkaar afspeelt is een DVD ook prima te kijken hoor. Sterker nog, als je ze wel naast elkaar afspeelt heb je nog een behoorlijk groot scherm nodig voordat het echt begint op te vallen.

Als ik bij die BD-association zat zou ik me toch een beetje zorgen gaan maken. Vooral omdat de kosten van solid state geheugen keihard omlaag komen, net als de kosten van bandbreedte. Daarmee wordt HD content downloaden, of op flash opslaan binnen een aantal jaar gewoon geduchte concurrenten van BD
Wat de adoptie vermoeilijkt tov toen:
* BD spelers zijn knakenduur
* BD films zijn knakenduur
Is dat zo? 4 jaar nadat DVD op de markt kwam was de PS2 voor veel mensen een goedkope mogelijkheid om een DVD speler te krijgen. Ik kan me nog heel goed de berichten herinneren dat bosjes mensen (in Japan zeker) de PS2 alleen kochten voor de DVD speler. De PS2 was bij introductie zo'n 1200,-

Vergelijk dat met nu. De PS3 (de eerste goedkope blu-ray speler) is zo'n 400,-. Dat is 3x goedkoper dan de PS2 en dus de DVD speler toen was. (ja, je kunt die 1200,- en 400,- niet echt 1:1 vergelijken vanwege inflatie en de gulden, euro overgang, maar het komt wel ongeveer overeen)

Voor de media geldt hetzelfde. In 2000 en 2001 betaalde ik nog 70,- a 75,- voor een nieuwe DVD. Als je nu naar blu-ray kijkt dan zijn nieuwe tussen de 20,- en 30,-

We zijn nu enigsinds gewend geraakt aan totale afbraak prijzen voor DVDs. Vrij nieuwe films met een prijs van 3 voor 5,- euro. Dat is minder als 2 euro per DVD. Je kunt daar niet eens voor downloaden en zelf branden. Die huidige totale afbraak prijzen vertroebelen het beeld dus een beetje. Daarnaast heb ik ook al enkele blu-rays af en toe in de aanbieding gezien voor 10,-, iets wat 2 jaar na introductie van de DVD echt nog niet voor kwam.

Je hebt gelijk dat solid state geheugen heel snel goedkoper wordt. Nou voor mij ook goed, dan gaat het hele blu-ray formaat qua codecs etc gewoon via solid state. Vergeet niet dat blu-ray meer is dan alleen het fysieke schijfje. Het hele formaat qua software is minstens net zo belangrijk.

Ik denk ook dat een 64GB memory stick over een paar jaar inderdaad zo naar de 2 euro gaat (een prijs die dan concurerend is met blu-ray). In de tussentijd echter kan de distributie gewoon via optical disks gaan. Ik zie blu-ray dan ook zeker niet als irrelevant, zelfs niet in het zicht van die 64GB memory stick voor 2 euro. Als er nu over een paar jaar een significante software/formaat upgrade kwam (dus b.v. flink hogere resolutie), maar dat zit er niet aan te komen. Het is alleen de fysieke layer die mogelijk gaat veranderen, niet het formaat zelf.
Ik zie anders tegenwoordig maar zat mensen in de bluray bakken graaien bij de free record shop.
Je hebt gelijk, maar als die dingen $500-100 kosten en slechts $9.50 daarvan is licentiekosten, dan denk ik niet dat een verdere verlaging van de licentiekosten bij zal dragen aan het laten dalen van die prijzen van $500 naar bijvoorbeeld $200.

Maar blu-ray mist een x-factor, de markt is er simpelweg nog niet warm voor. Ben benieuwd hoe ze dat probleem willen aanpakken.
Blu-Ray heeft op dit moment 3 problemen als het op TV aankomt:

1) Om er nut van te hebben moeten de schijfjes gevuld worden, met HD beelden dus. Echter nog lang niet iedereen heeft een HD ready TV, laat staan een Full HD TV dat echt alles laat zien wat er op het schijfje staat.

2) De spelers en branders zijn nog steeds redelijk duur tot erg duur en mensen weten dat die prijzen nog flink naar beneden gaan in de toekomst.

3) Met de crisis is het kopen van een (Full) HD setje(TV, Blu-Ray speler en evt. Digitale HD Decoder.) niet meer voor iedereen bereikbaar. De adoptie zal hierdoor dus ook een stuk langzamer gaan.

Wat betreft adoptie in de PC-markt zijn de problemen nog groter:

1) Software-fabrikanten hebben de grote capaciteit van Blu-Ray in de meeste gevallen nog niet nodig. De meeste games worden bijvoorbeeld nog steeds op maar 1 DVD geleverd. Dit terwijl tijdens de CD/DVD overgang er soms wel 4, 6 of zelfs 8 CD's nodig waren voor 1 game.

2) Het begint steeds gewoner te worden om op een HDD te backuppen in plaats van op optische media.

3) Door de crisis(ja daar is ie weer) worden maar weinig kant-en-klaar PC's met een Blu-Ray lezer of brander uitgerust om de prijzen laag te houden.

Natuurlijk zullen we ooit over moeten, maar met het huidige tempo gaat het nog wel even duren denk ik.
Inderdaad, maar t ging toch al te snel. De cd hadden we sinds de jaren 80? En de dvd is er nog geen 15 jaar toch?
Iig gaat het allemaal te snel, waardoor ook de vergrijzende europese bevolking niet meedoet. Ze vragen zich nog steeds af wat ze met een dvd moeten als cd's voor hen voldoen.
Zo'n economische crisis is dan een goed moment om alles te laten klappen of in de ijskast te zetten en straks weer met een schone lei te beginnen. Nu is het gewoon even overleven, en niet zozeer kwaliteit verkopen voor de bedrijven. Daarna kunnen ze weer verder met hun plannen.

[Reactie gewijzigd door Grrmbl op 26 februari 2009 23:38]

Vergeet voor de PC's niet:

4) Er zijn weinig mensen/PC's met een BR lezer/brander. Dus als je al content erop schrijft is de kans klein dat je deze bij een vriend/familie kunt afspelen. Daarom is het handiger het dan op meerder DVD's te branden.
Voor het geval je het nog niet weet, blurayfilms hebben sinds vorige week een behoorlijke duik gemaakt in prijs.. 15 euro (en soms al lager)..
Prijzen blijven uiteraard dalen, maar je moet niet verwachten dat je morgen een BD brander kunt kopen voor de prijs van een DVD brander vandaag. Relatief gezien daalt de prijs zelfs sneller dan die van de DVD zoveel jaren terug.
Nee natuurlijk niet.. als de licentiekosten van een brander al 14 dollar (!!) zijn kan een BR brander nooit op het niveau van een DVD brander (al voor 20 euro soms..) komen.. en daar komt nog bij de licentiekosten van 12 dollarcent per BR-R schijfje, al helemaal belachelijk.. geen wonder dat de tech niet van de grond komt, het is practisch onbetaalbaar.
Let wel dat die tech moet concureren met de DVD-R/RW en die zijn in verhouding dan spotgoedkoop, hoeveel bestanden heb jij die niet op een DVD-R/RW of Dual layer passen? En hoeveel van die bestanden laat je dan niet liever op HDD staan?

Ik heb zelfs al jaren geen DVD-Rs meer gekocht, ik gebruik ze heel sporadish. Alles staat op HDD tegenwoordig, ook makkelijker zoeken. Wel je foto's op een cdtje fikken, die zijn iets langer houdbaar en makkelijker te redden als het medium de geest begint te geven.

Maar ja, BR as bij mij toch al kansloos vanwege de draconische DRM en regiocodering in het bijzonder, ik ging voor HD-DVD en die is inmiddels de pijp uit (och nog goedkoop ff 145 films op de kop getikt :) ).

BR-R/RW had bij mij nog wel een kans, maar gezien de genoemde licentie prijzen de komende 5 jaar nog buiten bereik.
Die 12 cent per schijft, geldt natuurlijk wel voor een schijf die veel meer data bevat dan een DVD.... Als je het per GB bekijkt, is er nauwelijks iets van over..
Leuk en aardig, maar ook wat je er op wilt zetten is waarschijnlijk evenredig aan dvd kwaliteit (films als voorbeeld genomen). Dus bekijk het per geschreven GB, en dan kom je toch weer op dezelfde prijs uit.
Vergeet niet dat dit niet de eerste keer is dat ze de kosten aanpassen. ;)
@crookram:
Dat is ook de indirecte insteek.
Ze willen meer fabrikanten over de streep trekken met lagere licentiegelden. Dat heeft namelijk de grootste invloed op prijs.
Meer fabrikanten = meer aanbod = meer concurrentie = lagere prijzen voor de consument.
Dit wordt wel interessant voor nieuwe Macs bijv. het te dure en complexe systeem was een hoofdreden waarom er nog geen drives in de Macs zitten. Waarom het als formaat enigzins overbodig is, zoals velen hier suggereren, snap ik niet helemaal. Tegenwoordig staat er steeds meer Full HD als tv in de huiskamer. Het streamen van 1080p loopt niet echt soepel en dus is een speler de beste optie, daarnaast lijkt het mij ook heerlijk als nieuw "vast" medium voor backups, 1x per jaar alles op een zooitje blu-rays en niet alleen op ietwat onveilige harddisks.
Streamen gaat perfect, via oa een NMT, das ook een van de dingen waar Apple mee bezig is, alles via iTunes en de apple TV, geen media schijfjes meer nodig.
Dat is allemaal 720p en geen 1080p. Toegegeven, het verschil zie je vaak niet, maar ik zit vaak graag wat dichterbij en dan maakt het weldegelijk uit.
Ook voor de recessie deed blu-ray het al niet geweldig. Een systeem waarbij een derde partij een speler achteraf kan revoken (key intrekken) zodat je geen nieuwe films kunt afspelen is nu eenmaal niet erg consument vriendelijk. Dat risico neem ik niet met een duur apparaat

Jan met de pet zal dat allemaal niet weten maar die behoren dan ook zelden bij de early adopters.

Ikzelf heb ook nog geen standalone blu ray speler en ik sta ook nog niet op het punt er een te kopen. Ik heb er wel al een in m'n nieuwe computer maar tot nu toe zijn de meeste blu rays me te duur.
Zelfs de duellayer DVD doet het heel slecht, ik zie voorlopig nog geen toekomst voor BR
Voor zover ik weet zijn tegenwoordig alle DVD's die je in de winkel koopt dual-layer hoor. :)
Dual-layer wordt volgens mij bijna alleen nog maar gebruikt voor het kopiren van XBOX games.
en data en films.
je kan ze al gewoon op spindels kopen voor niet te veel geld: http://www.pmteurope.com/...ouble-layer/Double-Layer/
Die licentiekosten zijn dus per apparaat voor de fabrikant. Voordat dat bij ons (de welwillende consument) is, zijn we al 3 tot 4 keer over de kop. 9,50 voor een speler wordt dan 28,50; 14 wordt dan 42 enzovoort. Daarboven komen de Europese en Nederlandse importheffingen (dingen kosten hier meer in als in de VS in $... 8)7 ).
Weinig vooruitzicht op goedkope spullen in de nabije toekomst als je het mij vraagt
In mijn ogen is het niet de DVD die er voor zorgt dat de BD nog niet geaccepteerd wordt, maar de goodkope externe HD's. Die ook nog uit te breiden zijn met netwerk media zodat HD content direct vanaf de HD naar de FullHD TV te streamen is.

En ja natuurlijk worden er gewoonDVD's/ BD's verkocht, maar downloaden doet ook het gross van de mensen. Zeker met de hoge bandbreedtes die er al zijn en de nog hogere bandbreedtes die er aankomen met glasvezel.

Ik denk dat het gebruik van schijfjes over enkele tientallen jaren helemaal uitgestorven is. En dit is daar een begin van.

Dus of BD moet stukken goedkoper worden voor de consument of het gaat het helemaal niet redden.
Steve Jobs zei het al : Blu-ray is just a bag of hurt. It's great to watch the movies, but the licensing of the tech is so complex, we're waiting till things settle down and Blu-ray takes off in the marketplace. Ik denk dat Apple na deze reorganisatie spoedig mee gaat doen!
hij zij ook right now ;)
hij had problemen met het oude licentie model (probleem ;)
Daarom denk ik ook dat ze na deze reorganisatie, dus gebruik makend van het nieuwe licentiemodel, er mee gaan werken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True