Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 82 reacties

De prijzen van de Geforce GTX 260 en GTX 280 worden flink verlaagd, zo heeft Nvidia zondag aangekondigd. De highend-kaarten worden goedkoper om de concurrentie met AMD's nieuwe productserie beter aan te kunnen.

Het vlaggenschip van Nvidia, de Geforce GTX 280, had een adviesprijs van 649 dollar, maar deze zakt met 150 dollar naar 499 dollar. Het kleinere broertje van de GTX 280, de GTX 260, daalt in prijs van 399 dollar naar 299 dollar. De verlaging komt al een maand na de introductie van de kaarten, half juni. De prijs van de GTX 260 ligt nu meer in lijn met die van zijn directe concurrent van AMD, de Radeon HD 4870.

De nieuwe prijs van het snelheidsmonster GTX 280 moet ervoor zorgen dat deze een betere concurrentiepositie krijgt ten opzichte van AMD's komende highend-kaart, de Radeon HD 4870 X2. Deze wordt volgens de laatste berichten half augustus verwacht en geruchten gaan dat de kaart met twee gpu's 549 dollar gaat kosten. Volgens Fudzilla is er daarnaast een 55nm-versie van de GT200-gpu van Nvidia onderweg die mogelijk een snelheidsverhoging en een lager energieverbruik naar de GTX-kaarten brengt. De huidige GT200-gpu wordt op 65nm gebakken. De prijsverlagingen tonen aan dat Nvidia verrast is door de prestaties en de prijs van de nieuwe AMD-kaarten. Eerder zag de fabrikant zich genoodzaakt om de prijzen van de Geforce 9800GTX te verlagen om de concurrentie met AMD's HD 4850 beter aan te kunnen.

nVidia GeForce 280 GTX-kaarten in drieweg sli-opstelling

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (82)

Heeft er iemand al aangedacht dat die goedkopere gpu's goed zijn voor de game-positie van de pc?
Doordat de gpu's goedkoper worden, zullen meer mensen een goede videokaart kopen. En daarmee kunnen meer mensen weer goed gamen op hun pctje.
En meer mensen die gamen betekent meer pcgames-verkoop.

Wanneer je 500 euro kwijt bent voor enkel een videokaart, dan wordt de concurrentiepositie tov spelcomputers wel heel erg slecht.
Veel mensen zien het verschil niet eens tussen medium of high settings in een spel.

Het probleem met pc gaming is dat het:

a) Zonder een modchip illegaal te spelen is.
b) De cracks eigenlijk overal wel te vinden zijn.
c) Het gemakkelijk is om de image die je download niet eens te hoeven branden.
d) Het vaak niet spli-screen multiplayer gedaan kan worden. Het is natuurlijk veel gezelliger om met een paar vrienden/vriendinnen op de bank te zitten gamen samen.

De consument kan gemakkelijk bij illegale content komen. Als het zo gemakkelijk kan gaat men er vaak ook niet voor betalen. Stelen via het internet vinden veel mensen gewoon niet zo erg blijkbaar. Waarschijnlijk omdat ze niet iets fysiek van iemand afnemen. Ook denk ik dat er een grote rol hierin is dat mensen denken "hij doet het ook" en dan ineens denken dat het ok is.

Dit heb ik niet vernomen onder de console gamers. Veel mensen die ik ken spreken niet eens over illegale games. Dat terwijl als ik met pc-gamers praat die ik ken het vaak zo is van "heb je dit spel al? Ik heb 'm net gedownload, moet je ook doen. Oh, ik kan hem ook wel even branden voor je." Het is gewoon een beetje in de pc game cultuur ingebakken geloof ik.

Vaak is het makkelijk te gebruiken en als je niet online hoeft te gamen heeft illegale kopieŽn eigenlijk niet echt een nadeel voor pc gamers.
Ooit van mod-chips gehoord?? Ook op de consoles heb je illegale content hoor en multiplayer en co-op zijn bijna verplicht om een spel te laten slagen. Wees blij dat de pcgame markt nog steeds vele malen groter is dan de consolemarkt. De ontwikkelingen voor die markt maken de ontwikkeling van de consoles juist mogelijk. Als de grafische ontwikkelingen in de pc-gaming markt niet zo snel gingen dan konden de console fabrikanten niet iedere 5-7 jaar een nieuwe console op de markt brengen omdat de verschillen met de vorige te klein zouden zijn om de aankoop te rechtvaardigen.
Ik had het al over modchips. Ik probeer alleen aan te geven dat op een console gewoon veel minder illegaal gedaan wordt. Waarom denk jij dan dat er ineens uitgevers zijn die console only gaan ontwerpen.

Over dat jij zegt dat de pc game markt groter is als de console markt. Sorry maar ik moet je toch ongelijk geven.

Kleine quote uit: Marktaandeel pc-games loopt terug
De Amerikaanse verkoopcijfers over 2007 laten zien dat het aantal verkochte pc-games nog slechts 14% van de markt uitmaakt, terwijl de markt voor consolegames met 43% gegroeid is.

Dank ben ik wel benieuwd waar jij vandaan haalt dat pc gaming zoveel groter is.
Hier is nog iets om te vergelijken:

Call of Duty 4 verkoop in 2007:
Verkoop op PC: 383.000 stuks
Verkoop op X360: 3.040.000 stuks

Dat is bijna 8x zoveel voor de X360! Andere consoles nog buiten beschouwing gelaten.

Verder, voor de pc zijn er natuurlijk zat gekraakte servers te vinden dus online spelen kan meestal ook wel. Het kost iets meer moeite maar blijkbaar niet genoeg om een spel te kopen.

[Reactie gewijzigd door pauldegroot op 14 juli 2008 11:33]

Relatief gezien is de PC gaming markt gedaald, absoluut gezien niet. De PC markt groeit nog wel degelijk, alleen worden consoles populairder (dus het markt aandeel van de consoles groeit).

Daarnaast is software piraterij groot geworden op de PC, aangezien daar de beveiliging makkelijker te kraken was, dan op de consoles. Ook waren de PC gamers, meer 'hardcore' waardoor er meer hackers/crackers rondspookten die dit gingen doen.

Op de consoles zijn voornamelijk modchips nodig en dat is vaak een grotere stap voor mensen om hun console te modden.
Echter het aantal mensen dat illegale games speelt op de consoles, neemt snel toe. Kijk maar naar de PS2, daar worden/werden ook enorm veel games voor gekopieerd. Hetzelfde zie je nu bij de handhelds (PSP en DS vinden beiden plaats op gigantische schaal) en ook de Wii en in mindere mate de Xbox360.
PC-gaming is en blijft een dure hobby, met een console doe je enkele jaren en je moet nooit omkijken om zeker te zijn dat alles compatibel is. Vandaag zelfs worden nog PS2 games gemaakt, en die is wel al effe uit...

De prijsdaling is inderdaad goed voor ons (de consument), zeker als Ati, dan nog met een antwoord komt, en zo de bal aan het rollen brengt, maar de hardwarefabricanten komen (naar mijn bescheiden mening) te vroeg met onvolledige/onafgewerkte/... producten. Als tweakers hebben jullie er weinig last van, maar de gewone consument die moet liggen sukkelen met drivers van een nieuwe kaart, simpel is anders...
DirectX10 is voor mij tot vandaag nog niet echt broodnodig geweest, laat staan dat ik mijn rekening ga plunderen voor een 10.1 of weldra 11...
Je kunt op een pc hetzelfde doen als op een console: gewoon de kwaliteit van de games langzaam naar beneden zetten naarmate de hardware verouderd, dan kun je net zo lang meekomen op een pc (voor minder geld, je moet immer bij je console ook de hdtv rekenen wil je fatsoenlijk kunnen gamen, en het feit dat veel games simpelweg beter spelen op een pc, dus als je van bepaade genres houd als console gebruiker zul je toch nog een pc moeten kopen)
De Playstation 1 is anders groot geworden met 'kopiŽren'. Ik ken genoeg mensen die nu ook nog geen PS3 halen omdat ze nog geen kopieŽn kunnen gebruiken. Bijna iedereen die ik ken heeft zijn PS2/XBOX ook wel omgebouwd zodat ze geen dure spellen hoeven aan te schaffen. Ik denk dat je het nog wel onderschat hoeveel als er gekopieerd word in de console wereld.
a) Zonder een modchip illegaal te spelen is.
sorry maar het kraken van een xbox360 is zo makkelijk dat iedereen dat zou kunnen.
en nadat hij gekraakt is is het maken en spelen van gekopieerde games nog makkelijker als op de PC.

edit : daar heb ik al een jaar of 2 niks meer over gehoord en alle biosen hebben een stealthpatch.
en aangezien ze toch niks meer kosten kan je er desnoods 2 kopen, eentje voor on-line en eentje voor off-line single player games.

[Reactie gewijzigd door Countess op 14 juli 2008 12:40]

Echter riskeer je op een X360 wel een ban van het Live netwerk waardoor je de console niet meer online kunt gebruiken. (hoe dat met andere consoles zit weet ik niet)

Ik denk ook wel dat er veel gekopieerd wordt in het console land maar volgens mij moeten ontwikkelaars ook een duidelijke afweging maken. Stel je voor dat op beide platformen 50% gekopieŽrd wordt. Zou jij dan als game-developer liever 300k of 3 miljoen stuks daarvan verkopen?

Mijn punt is dat kopiŽren natuurlijk onvermijdelijk is maar dat ontwikkelaar toch geld in het laatje willen hebben en dat blijkbaar het beste gaat op een console.

Het puntje van de prijs was ik inderdaad even vergeten. (ik loop altijd een generatie achter dus geld is niet het grootste euvel) Pc gamen is inderdaad gewoon duur, mits je spellen op de hoogste instellingen wilt spelen. Een X360 zit inmiddels al op $279,- , dat is de prijs die ik voor mijn 8800gt heb moeten betalen.
In mijn ogen zijn er ook te veel games, die te veel op elkaar lijken.
Zo zijn er games die jaren ontwikkelen kosten, maar bij het uitbrengen zwaar tegenvallen. Een van de redenen dat bijvoorbeeld GTA IV pas later op de pc wordt uitgebracht is vanwege de illegale kopieŽn. Jammer! Want ik ga echt geen console aanschaffen alleen voor GTA IV. Sterker nog, ik zal hem tegen die tijd dat hij uitkomt downloaden aangezien hij dan al wat ouder is en dat best wel jammer vind.
Ook zijn ze heel vaak te duur voor wat je er voor krijgt.
Als een game het echt waard is koop ik hem dus echt wel.
Een beveiliging als bijvoorbeeld in WoW wordt gebruikt kunnen ze toch ook meer gaan gebruiken? En dan gewoon voor een minimaal bedrag blijven gamen, met updates en fixes. Die systemen zullen wel ook niet helemaal voor de volle 100% waterdicht zijn, maar het werkt wel een stuk beter.

Alleen maar mijn mening...

[Reactie gewijzigd door Antarloka op 14 juli 2008 12:36]

gta werd al later op de pc uitgebracht toen ze met versie 3 op de markt kwamen (1 en 2 waren pc games), dus dat het met piraterij te maken heeft lijkt me sterk (ws gewoon een exclusiviteitscontract)
Ik heb geen van de crippled versions (alles na 1 en 2) meer gekocht, misschien als ik weer eens een console koop
Moed je beter kijken want bij 4Launch is een GTX280 362 Euro. :*)

Link: http://www.4launch.nl/sho...-ddr3-2xdvi-hdcp/tweakers

Dat is niet duur voor zo een snele kaart.

Ik weet nog dat de Geforce 8800GTX nog ruim 500 euro kosten 6 maanden later na dat hij uit was gekommen, ik weet dat nog omdat ik 2 maanden na dat, Dollarshop de goed koopste was toen.

En voor de GTX280 is het net 1 maand later.
screen: Wat een blok ook die videokaarten zo kan je toch nooit iets anders aansluiten, zowel kaarten als frontside connectors.

Ontopic: dit is goed nieuws! laat nu amd de prijzen ook weer omlaag gooien en de consument is de winnaar :)
screen: Wat een blok ook die videokaarten zo kan je toch nooit iets anders aansluiten, zowel kaarten als frontside connectors.
Er zit genoeg ruimte tussen de frontside connectors en de onderkant van de GPU heatsink. Tevens is er bij de meeste moederborden nog een PCI-Express x1 slot tussen de CPU en PCI-Express x16 sloten, dus er kan altijd nog ťťn uitbreidingskaart bij.

Meer dan een betere geluidskaart is er vaak niet nodig met al het geweld wat al onboard zit, dus dat kan dan perfect.

@Audiofielen: Ja hallo |:( , ik bedoelde dus dat er vaak geen behoefte is aan een betere USB-kaart, Firewire-kaart, Netwerk-kaart, SATA-kaart, etc, maar dat een betere geluidskaart *dus* wel vaak nodig is (en geneens voor betere kwaliteit, maar meer vaak voor EAX effecten in een spel) en deze kan dan perfect geplaatst worden in dat extra PCI-Express x1 slot wat nog beschikbaar is in deze Tri-SLi opstelling. Een TV-Tuner kaart moet het dan ontgelden voor HTPC gebruik, echter die zijn ook te verkrijgen in USB2 en LAN versies, dus kan nog steeds :)

[Reactie gewijzigd door Ron.IT op 15 juli 2008 13:35]

Meer dan een betere geluidskaart is er vaak niet nodig met al het geweld wat al onboard zit, dus dat kan dan perfect.

Dit ligt er maar net aan wat je met je gluidskaartje wilt gaan doen. Ik zie mijzelf met mij Realtek ALC882 nog niet echt studiowerk doen terwijl ik het zelf genoeg vind voor mijn stereo.

Audiofielen zouden jou denk ik wel op de pijnband willen gooien voor die opmerking. :+

Ot:

3x SLI is natuurlijk ook wel een beetje overkill aangezien het dan niet eens meer (bijna) evenredig schaalt.

Zie bijvoorbeeld hier:

NVIDIA GeForce 9800GTX in Tri SLI Tested

Rond de 80% winst van 1- naar 2-way sli en van 2- naar 3-way is het negatief een procent en positief ongeveer 15-20%.
Inderdaad. Onboard sound is gewoon slecht, maar ja, ik heb dan ook een geluidskaart van 150 euro in mijn bak zitten :P
Dat van die schaalbaarheid kan ik met de GTX280 ontkrachten.
Draai zelf 3x GTX280 en dit schaalt stukken beter dan mijn oude 3x 8800GTX setup.
Tri-SLI is dus behoorlijk volwassen geworden.
<sarcasme> Ja ik zal het ook zo op elkaar proppen en een warmte probleem krijgen. </sarcasme> Als je zoveel geld gaat uitgeven is het toch niet zon probleem om een wat groter moederbordje te nemen.
Als je zoveel geld gaat uitgeven is het toch niet zon probleem om een wat groter moederbordje te nemen.
Voor zover ik weet zijn de maten van die dingen (ATX) standaard, moet ook wel omdat je ze ook graag in je kast wilt laten passen. Er zijn ook wel grotere standaarden, maar volgens mij zijn alle tri-SLi borden gewoon ATX.
Maak me meer zorgen om de sata connectors...
Meer dan een betere geluidskaart is er vaak niet nodig met al het geweld wat al onboard zit, dus dat kan dan perfect.
geweld? man, de helft van die dingen kan niet eens opnemen zonder al krakend, knisperend en stotterend over z'n nek te gaan :9 geweld aan mn oren zul je bedoelen!

[Reactie gewijzigd door Vyo op 14 juli 2008 14:14]

Meer dan een betere geluidskaart is er vaak niet nodig met al het geweld wat al onboard zit, dus dat kan dan perfect.
Mijn ervaring met mijn onboard is echt wel minder dan de kaart die ik nu gebruik (X-Fi). Op een of andere manier klinkt de onboard toch "minder vol" of "oppervlakkig".

Ik weet niet echt hoe ik dat moet uitleggen, maar er zullen vast wel mensen zijn die dit herkennen.
En wat een verbruik je dan krijgt. Daar heb je wel een 1000w voeding voor nodig. Kun je in de winter je huis mee verwarmen :)
Smaken verschillen mischien, maar het ziet er wel erg bruut uit :)
haha het ziet er zeker wel bruut uit ja ;) maar neem dan een ander mobotje als je zoiets gaat aansluiten :)
Groter dan ATX bedoel je? Zul je niet tegen komen, zeker niet met tri-SLI support. Daarbij kan het allemaal wel aangesloten worden zolang je zorgt dat je de videoplanken als laatste erin frot.
zo dacht ik ook al, je hebt dan wel 3 graka, maar geen mogelijkheid meer voor je HDD's etc ;)
Jammer genoeg voor nVidia is zelfs deze pricedrop niet echt voldoende. In het artikel wordt gesteld dat de HD4870 en de GTX260 rechtstreekse concurrenten zijn, echter wint de HD4870 99% van de tests tegen de GTX260 (voor een lagere prijs), en dan nog meestal met een ruime marge. Ik vind dat de HD4870 eerder tegenover de GTX280 moet geplaatst worden qua performance (en ja dan verliest hij wel, maar kijk eens naar het prijsverschil!).

nVidia zal inderdaad serieus geschrokken zijn van Ati's kaarten, vooral omdat dit eigenlijk nog maar de mid-end is. Als die 4870X2 wat goed schaalt met beide GPU's denk ik niet dat nVidia hier een antwoord op kan formuleren, zeker niet met de GT200. Of een dieshrink naar 55nm voldoende is betwijfel ik ook, daarvoor is de GT200 gewoon te complex.
echter wint de HD4870 99% van de tests tegen de GTX260 (voor een lagere prijs),
Nu dus niet meer. Beiden hebben een adviesprijs van 300 dollar.
Toch zal het nog wel een dag of 7 duren voor die prijsverlaging in alle shops is doorgevoerd hoor. Winkeliers volgen niet altijd de richtprijzen die nVidia/ATI aangeven, of toch niet onmiddellijk.
blijft nogsteeds het feit dat de hd4870 99% van de test wint volgens darkjeric. (nu lijkt me 99% wat veel maar wel veruit de meeste)

[Reactie gewijzigd door Countess op 14 juli 2008 12:49]

Ik denk dat ATI zal wachten totdat ze genoeg GDDR5 ram geheugen hebben.
het tekort aan gddr5 was begin deze maand al zo goed als opgelost.

edit : omdat gddr1 en 2 op ddr1 gebazeerd zijn,
gddr3 en 4 op ddr2 gebazeerd zijn,
en gddr5 wel wat weg heeft van ddr3 (al lijkt gddr5 nog het miste op gddr3)

het is dus niet ddr5 wat er op videokaarten zit maar echt Gddr5.
gddr geheugen heeft vaak een hogere latency maar een stuk hogere snelhied/bandbreedte.

[Reactie gewijzigd door Countess op 14 juli 2008 12:48]

even off topic, waarom heb ik alleen nog DDR2 of DDR3 werkgeheugen te kiezen voor in mijn pc als de videokaarten al aan de DDR5 zitten ?
In jouw pc zit DDR geheugen... op de videokaarten zit GDDR geheugen.

Originally Posted by Hardware Secrets

RAM memory is also used on video cards to make the video memory circuit. Until recently the video memory used the exact same technology as the system RAM memory that is installed on the motherboard. High-end video cards, however, needed memory chips faster than the ones used on the PC. So the manufacturers decided to go for DDR2 and DDR3 technologies.
DDR2 and DDR3 memories used on video card have different characteristics than the DDR2 and DDR3 memories used on the PC – especially the voltage. That’s the reason they are called GDDR2 and GDDR3 (the “G” comes from “Graphics”).
In our DDR2 Memory Tutorial we explained the differences between DDR and DDR2 memories. As we mentioned there, one of the main differences is the voltage: while DDR works at 2.5 V, DDR2 works at 1.8 V. This leads to a lower power consumption and less heat.
GDDR2 memories continue to work at 2.5 V. Since they run at higher clock rates compared to DDR memories, they generate more heat. This is the reason why only a few video cards used GDDR2 memories – only GeForce FX 5700 Ultra and GeForce FX 5800 Ultra used this kind of memory. Shortly after GeForce FX 5700 Ultra was released many video card manufacturers released a GeForce FX 5700 Ultra using GDDR3 memories, maybe to lower the heat and power consumption effects.

http://www.hardwaresecrets.com/imageview.php?image=1214
Figure 1: GDDR2 memory.

http://www.hardwaresecrets.com/imageview.php?image=1034
Figure 2: GDDR3 memory.

GDDR3 memories can work at 2.0 V (Samsung chips) or at 1.8 V (chips from other manufacturers), solving the heat problem. This is the reason why this kind of memory is used by high-end video cards.
DDR3 memories are not released to PCs yet, but they will probably work at 1.5 V, being different from GDDR3 memories.
Physically speaking, both GDDR2 and GDDR3 use BGA (Ball Grid Array) packaging, the same used by DDR2 memories, as you can see on the figures. It is impossible to visually detect whether a memory chip is GDDR2 or GDDR3. The solution is to search on Google or on the manufacturer’s website for its part number (K4N26323AE on Figure 1 and K4J55323QF on Figure 2, for example).
Heb zelf een 4870 gekocht.. Na mijn bios aangepast te hebben draait hij op 55 graden als ik spelletjes speel..

Natuurlijk was het mij om de snelheid te doen dat ik de 4870 kocht maar zeker ook de DX10.1 en SM4.1 ondersteuning (De GTX206/280 hebben 'maar' DX10 en SM4.0). Ik heb destijds een 6600gt gekocht vanwege SM3.0 (ATI had toch SM2.0 ondersteuning), dat heeft ervoor gezorgt dat ik erg lang met mijn 6600GT heb kunnen genieten.

Ik denk dat Nvidia toch echt met DX10.1 en SM4.1 moet komen, want snelheid is maar 1 ding.
NVidia heeft al aangegeven dat DX 10.1 en SM 4.1 overgeslagen gaat worden - de volgende stap is DX 11 en SM 5.0 volgend jaar.

Edit - Zo zie je maar weer - ik had de nieuwsberichten niet gezien waarin staat dat NV alsnog een 10.1 uit gaat brengen - al doende leert men. Aangezien alles elkaar volkomen tegenspreekt is het gewoon een zaak van afwachten waar ze mee komen.

[Reactie gewijzigd door rarzie op 14 juli 2008 11:17]

nieuws: 'Volgende Nvidia-gpu's ondersteunen Directx 10.1 en gddr5'

Echt waar joh :+

Dit is natuurlijk ook maar een gerucht, maar dit heeft tenminste een redelijk betrouwbare bron, wat is jouw bron dan?
Ik heb hier een bron die zegt dat ze 10.1 over gaan slaan. Hoe betrouwbaar deze is tov jouw bron weet ik ook niet, maar het is wel een erkende bron.
Er is toch wel ergens een nieuwsartikel geweest over dat nVidia Directx 10.1 over gaat slaan. Kan zo niet precies het artikel vinden die ik toen had want in dat artikel zat ook een duidelijke bron. Volgens mij kwam het van een roadmap die nVidia had geleaked.

Na even zoeken kom ik in ieder geval hier nog:

Eentje van Techzine.nl
NVIDIA ziet het nut van DirectX 10.1 niet

En eentje van Fudzilla:
Nvidia won’t ever do DirectX 10.1

Het is dus wel degelijk ter sprake geweest dus rarzie hoeft geloof ik niet naar beneden gemod te worden.
Ik ben het er mee eens dat je gelijk hebt dat het misschien af en toe wat streng is. Maar rarzie had inderdaad wel even een bron kunnen posten, een onderbouwing doet vaak wel goed.

Het is in ieder geval niet nodig om de mods te flamen want over het algemeen doen ze hun werk goed.
Koelen is relatief. In de winter kan de verwarming een standje lager. ;)
Leuk, al die features, maar zolang er geen games zijn die het ondersteunen vraag ik me altijd af wat je er mee moet...
Kijk.. ik ben iemand die niet elk jaar een nieuwe videokaart koopt. Op dit moment hebben alle spellen SM3.0 nodig dus kon ik ze gewoon spelen met mijn 6600GT.. dit had ik niet gekunt met die ATI kaarten van die tijd.
Wat zeiden de nVidia fans met de release van de 8800GTS/GTX ook weer? Ow ja, overal werd gewezen op Direct X 10. Terwijl er toen ook helemaal geen games voor waren...
Dit is erg mooi, De high end kaarten waaren toch al overpriced. Gelukkig is AMD de goedkopere weg ingeslagen met degelijke kaarten waardoor Nvidea wel mee moet.
Wel erg vervelend wanneer je de kaart al hebt gekocht en na 1 maand al een prijsverlaging volgt.
Dat is het risico van vroeg tijdig een nieuwe kaart kopen net als dat je tegen eventuele driver problemen kan aanlopen.

Maar ik vind de prijsverlaging een hele interessante zet, helaas is 500 dollar voor een videokaart nog steeds onbetaalbaar voor mij maar het is een stap in de goede richting. :p
ach, wees blij dat we niet meer aan de prijzen van vroeger vast zitten (toen aatie de markt beheerste samen met 3dfx)
Wel een goede zaak dit, nu zien mensen eens wat een positief effect concurrentie heeft (op performance en prijs)
Klinkt er naar dat Nvidia de hete adem van AMD weer voelt. En natuurlijk is de consument de geen enige die hier echt blij mee is want ik denk dat zowel Nvidia als AMD de prijs liever hoger hadden gezien (om totaal andere redenen natuurlijk)

Als er een die shrik naar 55nm komt van de GT200, wat eigenlijk niet anders kan de huidige chip is veel te duur, dan kon dit nog wel eens een leuke kaart gaan worden wat prestaties per watt betreft. Maar ik maak me een beetje zorgen dat de marketing afdeling een nieuwe naam op deze kaart zal plakken om deze vervolgens als nieuw top model te verkopen en zo toch weer een hogere marge te hebben op hun top kaart.
En natuurlijk is de consument de geen enige die hier echt blij mee is want ik denk dat zowel Nvidia als AMD de prijs liever hoger hadden gezien (om totaal andere redenen natuurlijk)
Ik denk dat dat voor AMD nog wel mee valt. De 4850 gebruikt dezelfde chips als de 4870, en is best klein, wat betekent dat er een deftige marge zit op de 4870 chips.
Ben benieuwd of AMD nu ook een prijsverlaging gaat doen om hun goede concurentiepositie die ze nu hebben te behouden :P
Waarom zouden ze dat doen als ze nu al goedkopere kaarten in hun segment hebben?

Verder kunnen ze de kaart die met de GTX280 moet gaan concurreren moeilijk in prijs gaan verlagen omdat hij simpelweg nog niet uit is. (de HD 4870 x2)

Ook is naar verwachtingen de HD 4870 x2 bij lancering nu even duur als een GTX280, namelijk ook $499,-
Specificaties Radeon HD4800-familie uitgelekt

Verder ben ik benieuwd of dat bij een plannetje hoort van nVidia om zo toch een sterke marktpositie te krijgen in het high-end segment.
Voor de consument is het in ieder geval positief dat de prijzenstrijd onder de gpu's nu lekker heftig is.

[Reactie gewijzigd door pauldegroot op 14 juli 2008 10:47]

De nieuwe prijs van het snelheidsmonster GTX 280 moet ervoor zorgen dat deze een betere concurrentiepositie krijgt ten opzichte van AMD's komende highend-kaart, de Radeon HD 4870 X2.
Eerder zag de fabrikant zich genoodzaakt om de prijzen van de Geforce 9800GTX te verlagen om de concurrentie met AMD's HD 4850 beter aan te kunnen.
Eindelijk is het zover!!! :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True