Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties

Nvidia heeft een nieuwe GTX260-kaart uitgebracht, die over meer streamprocessors en texture-eenheden dan het oorspronkelijke model beschikt. Daarmee streeft de kaart AMD's Radeon HD 4870 bij veel benchmarks voorbij.

Toen AMD zijn Radeon HD 4850 en 4870 uitbracht, reageerde Nvidia snel met een prijsverlaging van zijn Geforce GTX280 en GTX260, maar duidelijk was dat de fabrikant andere kunstgrepen zou gaan uithalen om zijn producten beter te positioneren tegenover de Radeons. De GTX260 Core 216 wordt nu ingezet om beter de strijd met de Radeon HD 4870 aan te kunnen. Zoals de naam al doet vermoeden, beschikt de kaart over 216 streamprocessors, waar de oorspronkelijke GTX260 er 192 had. Ook het aantal texture-eenheden is toegenomen, en wel van 64 naar 72.

Voor het overige is de kaart identiek aan zijn voorganger. Zo is deze nog steeds op 65nm gebakken; een 55nm-versie wordt pas in december verwacht. Ook loopt de coreklok nog immer op 576MHz. Verder heeft het referentiemodel van de nieuwe kaart dezelfde hoeveelheid geheugen, 896MB, dat eveneens onveranderd op 1242MHz wordt geklokt.

De aanpassingen zijn voldoende om de prestaties een aardige, maar niet wereldschokkende oppepper te geven. De extra streamprocessors zorgen ervoor dat de kaart meer benchmarks op zijn naam weet te schrijven, al blijft bij Anandtech de overwinning steken op drie van de zeven geteste games, terwijl de HD 4870 bij drie andere spellen beter presteert en de strijd bij Enemy Territory: Quake Wars onbeslist blijft. Bij Guru3D en Hothardware presteert de vernieuwde kaart aanzienlijk beter, al zijn het vooral de overgeklokte varianten die de concurrent van AMD op vrijwel alle fronten voorbijstreven. De adviesprijs van de kaart ligt op 279 dollar en de prijzen van overgeklokte versies zullen boven de 300 dollar uitkomen. AMD heeft nog steeds een kleine voorsprong wat de prijs-prestatieverhouding betreft, maar Nvidia biedt met de GTX260 Core 216 een beter alternatief dan de oorspronkelijke GTX260, luidt de conclusie van de reviewers.

Geforce GTX260 Core 216

*Reviews

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Lekker handig van NVidia; prijsstelling is bijna hetzelfde als de kaart met minder steamprocessors. Dus leveranciers blijven misschien met voorraad zitten of moeten die gaan verkopen met een kleinere marge (of verlies). Het zou NVidia sieren als ze hier een compensatie voor ophoesten.
Wat dacht je van overschotten 8800GTX-en (en in mindere mate ook Ultra's en GTS G80's) toen de 8800GT en later ook 8800GTS G92 en de 9800GTX kwam? De kaart werd een jaar na de introductie spontaan ineens een stuk goedkoper. Dat zullen ze nu met de default GTX260 ook wel doen. Of ze kiezen ervoor om de onwetende consument er voor op te laten draaien door geen prijsverlaging door te voeren.

Bottom line: Of je nou een niets extra's kostende revisie doet van een bestaande kaart of je komt gewoon met een geniaal nieuw design aan, het blijft pech voor bepaalde mensen. Gelukkig zijn wij consumenten en plukken wij er (meestal) de vruchten van.

Even on-main-topic, ik heb wat benchmarks gezien, en als je deze overklokt komt ie akelig dicht bij de GTX280. Zeker wel een interessant kaartje, en hij lijkt zo een stuk gebalanceerder dan met minder stream processors. En ja ik weet dat je de GTX280 ook kunt overklokken, maar dat is niet het punt.
Vandaar dat leveranciers nog maar amper aan grote vooraden doen met high-end hardware.. Als je ziet wat er bij distributeurs op vooraad is dan is dat nogal weinig tot niks vaak.. Heel veel gaat op bestelling (backorder)..
Tja, ze hadden dit ding gewoon GTX265 moeten noemen ofzo en dan de versie op 55nm GTX360 en de opvolger van de GTX280 kan je dan GTX380 noemen, tenminste...zoiets dan....
Maar ben benieuwd wat er met de prijzen gebeurt van de huidige GTX260, die zullen wel richting de 200,- moeten gaan, anders raken ze die nooit kwijt. Ik bedoel als ik voor 20,- meer de nieuwe versie kan halen, dan doe ik dat wel, wordt het verschil zo'n 40,- dan ga je er nog eens over nadenken om de oude te halen.
Feit is wel dat ze nu gelijk staan met de 4870 qua prestaties, maar de ATI nog zeker 10% prijsvoordeel heeft.
Je kaart hier iets erg leuks aan met betrekking tot de naamgeving. Toen AMD ten tijde van de HD38xx serie die naamgeving koos in plaats van bijvoorbeeld 2950XT viel iedereen daarover. Dat was om te verbloemen dat de 2900XT niet goed was etc. etc.

Dus bottomline, als ze de naam wel veranderen is het niet goed. Als ze de naam niet veranderen is het niet goed.

Zelf zou ik het ook fijn vinden als ze gewoon een andere naam gebruiken, net als ATI. Dat maakt het een stuk duidelijker voor iedereen. Maar zo makkelijk kunnen ze het niet maken. Gelukkig is het gebruik ervan nog wel leuk :)
Nou, eerlijk is eerlijk maar sinds ATI op die naamgeving overgestapt is is het daar tenminste errug duidelijk geworden. De enige reden dat ze meteen doorgegaan zijn naar Radeon HD 3xxx is om die nieuwe naamgeving in 1 keer door te voeren en de boel lekker duidelijk te houden. En daar zijn ze goed in geslaagd :)
Waarom niet GTX270 noemen o.i.d? Lijkt me duidelijker voor de consument.
Waarom niet GTX270 noemen o.i.d? Lijkt me duidelijker voor de consument.
Misschien hadden ze nog een stapel chippies liggen die makkelijk aangepast konden worden. Daarbij moet je dan ook weer nieuwe verpakking enzo maken, kost best wel duur. Je moet ook niet vergeten de het oude spul ook nog verkocht moet worden...

Makkelijker voor de consument is niet altijd makkelijker voor de producent.

[Reactie gewijzigd door Cybergamer op 17 september 2008 19:45]

Misschien hadden ze nog een stapel chippies liggen die makkelijk aangepast konden worden. Daarbij moet je dan ook weer nieuwe verpakking enzo maken, kost best wel duur. Je moet ook niet vergeten de het oude spul ook nog verkocht moet worden...

Makkelijker voor de consument is niet altijd makkelijker voor de producent.
Ik denk niet dat dat het is. Aangezien de core nog altijd dmv hetzelfde procede en op dezelfde grootte word gebakken, kan je haast gaan denken dat er gewoon een aantal stream- en textureprocessors gewoon uitgeschakeld staan en nu opeens wl ingeschakeld kunnen worden, omdat men het procede verbeterd heeft, waardoor de kans op defecte deeltjes op de core kleiner is... Net als met CPUs dus... :)

Of bedoel je de verpakking van de doos? Zo ja, dat zal nVidia een worst wezen, die verkoopt immers alleen de chips aan de leveranciers (Club3D, Sapphire, MSI, ASUS, noem ze maar op) voor ons als klanten... ;)
Omdat de GTX270 naam al klaar ligt voor de komende 55nm variant.

Blijkbaar hadden ze nog wat chips die niet geschikt waren voor de GTX280, maar wel meer aan konden als de standaard GTX260...
Ja inderdaad, wat is dit nu weer voor naamgeving.
Lager = meer?
Hij heet niet GTX 216, maar GTX 260 Core 216, waarbij die 216 dus aangeeft dat het model over 216 stream processors beschikt.
Heey kom op het is nVidia. Die weten niet wat dat is :P

Die G92 core is ook al zo vaak gebruikt voor giga veel kaarten:
8800 GT
8800 GTS New
Alle 9800 kaarten.
En volgens mij ook voor een 9600 kaart.

dus ja....
Denk niet dat de opvolger hiervan in december zal komen (op 40nm). Je linkt trouwens zelf naar een artikel dat Q1 2009 zegt.

Snijdt Nvidia met deze "nieuwe" versie niet teveel in zijn eigen vel? De GTX260 en de GTX280 zullen in prijzen moeten dalen, als ze nog verkocht willen worden.
En een nieuwe naamgeving was ook niet nodig zeker? Het is nu al verwarrend genoeg dat we allemaal dezelfde GPU's hebben met andere namen, nu komt er nog een andere GPU met dezelfde naam uit 8)7 ! Sterk staaltje.
En de HD 4870 blijft nog altijd de beste koop, als je naar de benchmarks moet kijken.

[Reactie gewijzigd door penetreerbeer op 17 september 2008 17:03]

de 55nm-versie wordt pas in december verwacht. de GTX280 wordt waarschijnlijk 40nm
Ben ik het niet mee eens dat de HD4870 de betere keus is. Deze kaart is in de helft van de bechmarks sneller, hij's een stuk zuiniger, en hij is (in de VS) iets goedkoper.

Ik vind het bijzonder dat de GTX260 kaarten hier zo duur zijn, het goedkoopste model is 230 euro, maar gemiddeld zitten ze tegen de 270. Dat is duurder dan de HD4870, terwijl in de VS de GTX260 gemiddeld juist goedkoper is.
Dus als het in de VS goedkoper is is de HD4870 opeens niet meer de beste keus? Wat mij betreft blijf ik rustig de Nederlandse prijzen aanhouden.
Als men zo snel kan reageren , dan vraag ik me af of het niet gewoon softwarematig unlocked zou (kunnen) worden ?
Ja een flash van de huidige GTX260 naar een GTX260-216 zal natuurlijk wel erg leuk zijn.

Maar het kan ook komen doordat ze nu alweer wat langer bezig zijn er nu betere yields worden gehaald waardoor dit mogelijk is.

Blijft waarschijnlijk zo dat als je een GTX260 flashed die dit niet kan hebben je hem wel weg kan gooien gelijk (geloof ik, videokaarten hebben naar mijn weten niet zo'n lekker simpele resetjumper/knop zoals de moederbordjes).
Arme Nvidia dachten ze met hun GTX260 en GTX280 AMD helemaal uit het water te blazen heeft AMD een snellere en veel goedkopere kaart dan de GTX260. De GTX280 is gewoon te duur en alleen voor de mensen met te veel geld op hun bank rekening.

Dus Nividia probeert het weer een gepimpte GTX260 die niet veel duurder is dan de vorige versie maar nog steeds duurder dan de AMD concurentie. Deze kaart verslaat AMD wel is waar maar nu ook weer niet zo veel dat de gemidelde gamert ook echt liever een Nvidia kaart koopt in plaats van voor flink wat minder een AMD zodat er geld overblijft voor een snelere processor of wat meer geheugen.

Tenzij Nvidia nu eindelijk hun process weet te verkleinen zullen ze in ieder geval de tot de volgende generatie processors flink wat markt aandeel verliezen aan AMD. Als Nvidia kan verkleinen en dus de prijs omlaag kan brengen dan hebben ze weer een kans om op gelijke hoogte te komen met AMD voor de groote gamert markt die een minder grote beurs hebben.
Voor een bedrag van 260 euro hebt je zelfs een dubbele Sapphire HD4850 crossfireX opstelling. En een HD4850 CF opstelling komt bij verschillende benchmarks (o.a. Guru3D en TomsHardware) akelig dicht in de buurt van de GTX280 kaart.
en dan nog niet te spreken over het feit dat er nu ook oc'ed 4870 komen zoals de sapphire toxic....
Voor het overige is de kaart identiek aan zijn voorganger. Zo is deze nog steeds op 55nm gebakken
De GTX260/280 zijn nog op 65nm gebakken. Er zou een 55nm versie komen (en ik weet nog niet zeker of dat gecanceled is) maar er komt wel inderdaad een 40nm versie in december waarschijnlijk.

[Reactie gewijzigd door rickyy op 17 september 2008 16:35]

december? dat lijkt me ERG snel.
Q1 2009 is de planning volgens mij.
Hier bereiken ze toch niets mee, lijkt me veel verstandiger om op langere termijn te denken en momenteel even ATI aan de leiding te laten.

Alsof iedereen om de 2 maand een nieuwe GPU koopt.
Aan de leiding met wat? Qua prijs/prestaties zijn hun beter maar Nvidia bezet wel de top (maar je/Nvidia betaald daar wel de hoofdprijs voor).
ATi HD4870 is op dit moment toch de snelste kaart? en dan brengt Nvidia die De GTX260 Core 216 uit, brengt ATi 4870X2 uit en dan staat ATI weer aan de top lijkt mij.
Ben je de GTX280 vergeten? En volgens mij ging Nvidia daar ook nog een 2X versie van uitbrengen (al dan niet met gereduceerde kloksnelheden omdat het anders te heet zou worden).
Euh, niemand is de GTX 280 vergeten. De 4870X2 is de snelste kaart op de markt.

Als nVidia een GX2 versie maakt kan dat weer veranderen. Maar dat is koffiedik kijken, het is helemaal niet zeker of die GX2 er komt.
Je hebt wel gelijk...
maar ik weet niet welke bedrijf genoeg geld heeft... Nvidia of AMD & ATI?
Het kan financiele uitputtingslag zijn, zodat AMD iedere keer nieuwe kaarten moeten ontwerpen en ze uitbrengen... Dan doet Nvidia weer, duidelijk om AMD & ATI te pesten zodat ze alweer nieuwe produkten moeten ontwerpen en uitbrengen... (dat kost ook wel heleboel geld).
Daar kan AMD & ATI wel weer in de problemen komen.

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 17 september 2008 22:19]

Volgens mij was het bij deze generatie ATI die een fikse deuk maakte in nVidia's prijsstelling waardoor ze hun prijzen naar beneden moesten gooien en een kunstgreep maakte met de 9800GTX+. En zowel nVidia als ATI moeten toch wel nieuwe kaarten ontwerpen willen ze meer prestaties etc krijgen. Financiele uitputtingsslag... ik dacht het niet.
draai hier ook op een 8800gtx, dat beestje kan inderdaad best wat hebben, zelf de wotlk beta alles op high (ook de nieuwe schaduwen, a la guildwars (dus geen stom rondje meer)) oh ja en dat alles op 1680x1050.

Maar ben bang dat ik gta4 zal draaien als gta3 op m'n stealth s3 540 32mb.

en dan zuigt 't dat ik net van m'n nforce bord (asus crosshair) overgestapt ben op een intel p45 bord (asus maximus II formula) dus crossfire ipv sli :(

*hmm wtf nilox ? dat ben ik niet. gekke stagaires laten hun koekjes ook overal slingeren

[Reactie gewijzigd door nilox op 17 september 2008 17:43]

Ik vermoed dat GTA-IV prima zal draaien op een 8800GTX in 1680x1050 hoor.. Ik heb zelf nog een 8800GTS 640MB, en zie ook de noodzaak nog niet op te upgraden.. Wat dat betreft zijn er behalve Crysis maar weinig games die de hardware echt pushen..

Misschien dat Rage nog wat gaat doen, en waar blijft Battlefield 3? Ik zit echt op een nieuwe high-end PC game te wachten die me dwingt weer te upgraden.. Alleen Crysis is niet voldoende..
Far Cry 2 is ook niet van de poes met zijn systeemeisen, ik weet het niet exact vanbuiten, maar ik dacht dat ze dicht tegen die van Crysis lagen. :9
Ik dacht dat de naamgeving zou versimpelen, maar het is nu van lastig naar voor veel mensen onbegrijpbaar gegaan.
Als ik het goed begreep moest trouwens de GTX206 sneller worden dan de GTX260?
Bedankt Nvidia...
GT206 is de naam van de core, GTX 260 de naam van de kaart. Is dit tweakers.net of niet? |:(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True