Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties

Nvidia heeft woensdag bekendgemaakt dat zijn kwartaalomzet aanzienlijk lager zal uitvallen dan voorspeld. De fabrikant wijt de sombere vooruitzichten aan prijsverlagingen, uitstel van producten en de slechte economische situatie.

De omzet zal het komende kwartaal tussen 875 miljoen en 950 miljoen uitvallen, zo maakte Nvidia in een verklaring bekend. De markt hield al rekening met een omzet van maximaal rond de 1 miljard dollar nadat Nvidia in mei liet doorschemeren dat de omzet in het tweede kwartaal waarschijnlijk 5 procent lager zou uitvallen dan in het eerste kwartaal. De koers van het aandeel Nvidia daalde woensdag met 25 procent na de omzetwaarschuwing, meldt Reuters. Volgens de nieuwe voorspelling komt de omzet 24 procent lager te liggen dan die in de eerste drie maanden van het jaar. Het bedrijf noemt een aantal oorzaken: "De verwachte omzetdaling is het gevolg van de wereldwijd zwakke marktsituatie, het uitstel van een nieuwe generatie mcp's en prijsverlagingen voor onze grafische processors in antwoord op concurrerende producten."

Daarnaast schrijft Nvidia 150 tot 200 miljoen af vanwege de verwachte kosten van het gebruik van slecht materiaal voor gpu's en mcp's. "Notebook-configuraties met bepaalde gpu's en mcp's vertonen grotere uitval dan normaal", volgens Nvidia, die benadrukte dat de problemen zich tot dusverre alleen bij laptops hebben voorgedaan. De fabrikant hoefde geen chips terug te roepen, maar het heeft de producten wel aangepast en er is een softwaredriver ontwikkeld die verdere uitval moet tegengaan, schrijft Eetimes.

Ook de toegenomen concurrentie valt Nvidia zwaar. De fabrikant heeft de prijs van de Geforce 9800GTX verlaagd om de concurrentie met AMD's HD 4850 beter aan te kunnen en ook de prijzen van de Geforce GTX280 en GTX260 zullen met respectievelijk 90 en 30 dollar verlaagd worden, bericht Fudzilla, dat daarbij aantekent dat het om de prijzen gaat die Nvidia zijn partners in rekening brengt. Onduidelijk is dus nog hoeveel goedkoper de kaarten in de winkel zullen worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

"zwakke marktsituatie"
Dit is ook zwakte in hun interne proces, AMD/ATi maakt al tijden succesvol gebruik van 55nm en volgens mij had NVidia ook nog vrij veel uitval op 65nm?

Al met al zwakke markt, ze zijn een andere markt aangaan spreken die van de 500watt+ voeding mensen, dat zijn er niet erg veel veel OEM systemen zullen niet met veel meer als een 8800GT/9600GT misschien SLI en uiterst een enkele 9800GTX de deur uit gaan. (Nee Alienware, Valcon etc. zijn hier niet de OEM's die ik bedoel)
Ligt het nou aan mij of is de koers maar 3,84% omlaag gegaan gisteren :S

http://finance.yahoo.com/q?s=NVDA
Wat duidelijker: http://finance.google.com...ddm=391&q=NASDAQ:NVDA&

Edit: even met AMD erbij voor de duidelijkheid, down down down: http://finance.google.com...YSE:AMD&q=NASDAQ:NVDA&

[Reactie gewijzigd door TimD op 3 juli 2008 11:18]

Het gaat over een periode van 1 maand. NVIDIA is meer dan 25% gezakt op 1 maand tijd.
En voor alle AMD/ATI fans die denken dat AMD het zoveel beter doet, ook AMD is gedaald met meer dan 20%, maar dat wordt er niet bijgezegd natuurlijk :)

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 3 juli 2008 11:32]

dat zie je wel vaker in de aandelen markt als een tech bedrijf een winstwaarschuwing afgeeft dan andere tech bedrijven in de zelfde sector die koers achterna gaan.
dat wil niet zeggen dat het gerechtvaardigd is natuurlijk.
nvidia heeft voorlopig even niks te zeggen in in 150-250 euro markt die toch een van de of zelfs het grootste markt is voor zowel ati als nvidia. maar dat zien de meeste aandeelhouders nog niet, ze zien alleen een winstwaarschuwing en die zou te wijten zijn aan de slechte economische situatie. dus hun gaan er vanuit dat ATI/AMD daar ook last van hebben. niet geheel onterecht natuurlijk, maar er zit meer achter nvidia's verhaal waar nvidia wat minder trots op is en dus minder uitgebreid melden.
en die zal veel meer te maken hebben met het feit dat nvidia gpu's allemaal duurder zijn om te maken als die van ATI en op prestatie gebeid die meerprijs niet rechtvaardigen. daar gaan de winst marges van nvidia.

[Reactie gewijzigd door Countess op 3 juli 2008 12:04]

eeeeeh.... Dit gaat over een periode van 1 dag dit komt bovenop de daling van afgelopen maand. De beurs is gister gesloten (2 juli) op $18.06 en net geopend (3 juli) op $12.95 (-28.2%). Op 2 juni stonden ze nog op $24.80. In een maand tijd bijna 50% in waarde gedaald.

[Reactie gewijzigd door Blastpe op 3 juli 2008 15:43]

Nee, op het moment van schrijven was dit slechts 25%. De beurzen waren in de US nog niet open.
Op dit moment van schrijven is de waarde daling over afgelopen maand 50%. 25% op een dag is een redelijke vrij val.

Nvidia Tumbles Most in Four Years on Forecast Cut

[Reactie gewijzigd door Blastpe op 3 juli 2008 16:55]

Softwaredrivers die verdere problemen tegengaan? Heeeeel nieuwsgierig. Kan iemand daar meer over vertellen?

Het enige wat ik kan verzinnen is dat je bepaalde functies uit- of terugschakelt om warmteproductie te verminderen of fouten te versluieren. Het gevolg is dan wel dat de gebruiker minder krijgt dan waar hij in de winkel voor heeft betaald.
Webwereld: Om het probleem snel te verhelpen komt het bedrijf met een driver die ervoor moet zorgen dat de ventilatoren op de videokaart eerder geactiveerd worden.
Off-topic: Zou die fix er ook komen voor de 8800GT (of is die er al, maar heb het gewoon gemist)? Want ik draai nu RivaTuner om mijn ventilator een beetje beter te laten draaien, maar zou toch liever zonder extra programma's willen doen.

On-topic: Aandelenmarkt blijft vooral korte termijn acties. Dus ik verwacht dat het aandeel wel weer zal stijgen als ze iets interessants/nieuws aankondigen...
Softwaredrivers die verdere problemen tegengaan? Heeeeel nieuwsgierig. Kan iemand daar meer over vertellen?
Ik denk dat je moet denken aan een microcode update, of een driver die zorgt dat het ding net iets minder snel draait waardoor je geen problemen krijgt met het slechtere matriaal. Je performance wordt er wel wat minder om natuurlijk, maar de meeste gebruikers hebben dat niet door. We hebben hier in deze gevallen niet om high-end grafische kaarten voor veeleisende gamers.
Over de GTX200 kan ik niets zeggen, maar in de Geforce 8-serie heeft nvidia de linux drivers een stuk langzamer gemaakt. Ik wist nooit waarom en of t uberhaupt intentioneel was, maar dit zou wel eens een reden kunnen zijn.
Aangezien de Linux drivers en de windows drivers een gedeelde codebase hebben (voor zo ver dit kan) zou dit misschien ook wel doorgetrokken kunnen zijn naar windows.
Koersdaling van 25 % is niet misselijk, maar dat gebeurt wel meer de laatste tijd.
Wel mooi dat de concurrentiestrijd Nvidia vs Ati weer spannender wordt, met de consument als winnaar :D
Winnaar op korte tijd in prijzen. Maar langer dan een jaartje of twee en iedereen is een dikke loser door gebrek aan snelle innovatie.
Maar langer dan een jaartje of twee en iedereen is een dikke loser door gebrek aan snelle innovatie.
De ervaring van de afgelopen 10 jaar toont juist het tegendeel aan!

Zolang er concurentie is in de GPU markt ging de innovatie heel snel. Maar als er duidelijk eentje de sterkste was dan was de innovatie veel lager.

Het is heel goed mogelijk om te innoveren en tegelijkertijd interessante betaalbare kaarten op de markt te brengen en dat op de langere termijn vol te houden.


Maar kijk naar de audio wereld. Totaal geen innovatie bij de soundblaster van Creative. Maar toen er concurentie van Aureal kwam met A3D ging het ineens snel met EAX1/2/3 etc
Maar nu ze Aureal er uit hebben gewerkt is de innovatie op audio gebied weer totaal afwezig.
Maar dan is het ook niet nodig omdat games dus ook niet mee innoveren..
Het is dan niet zo dat games steeds meer vragen terwijl GPU's achterblijven.. :)
liever een trage innovatie dan te hoge prijzen door een tekort aan concurrentie. Wat je niet hebt, kan je niet missen. Op lange termijn is dit ook beter
intel onboard graphics is genoeg voor de niet gamer, het vergaat discrete videokaarten telkens meer zoals discrete geluidskaarten: redundantie. zeker als Intel zometeen met Larabee komt voorzie ik nog grotere problemen voor nvidia en ati.
intel onboard graphics is genoeg voor de niet gamer
Intel onboard stelt juist helemaal niks voor, echter de ATi Radeon CrossFire X3100/X1600 en de nVidia GeForce 8200/8300 chipsets zijn wel degelijk in staat om voor de mainstream gamer af en toe een modern spel te spelen.

ATi X3200 moederbord = http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16813128090 ($79.99)
nVidia 8200 moederbord = http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16813128340 ($79.99)

Dan moet je wel toe met 1024x768 resoluties, maar dat is voor de mainstream gamer vaak geen probleem. Al het onboard geweld zal snel ook doordringen tot de hardcore gamer systemen, omdat HybridPower voor vele gebruikers toch aantrekkelijk zal zijn.

nVidia is echter traag met het uitbrengen van de Intel CPU moederborden (GeForce 9100/9200/9300 series) terwijl de AMD CPU versies al geruime tijd nu beschikbaar zijn. Het lijkt erop dat ze hun eigen dedicated GPU markt aan het beschermen zijn, wat jammer is. Weet niet of ze ontwikkel problemen hebben (er waren al 2 moederborden op de Computex een paar maanden terug, dus lijkt me stug), of dat ze Intel aan het treiteren zijn, maar ze lopen volgens mij een gigantische markt mis.

Een GeForce9300 moederbord in combinatie met een Intel E7200 CPU zou een geweldige mainstream HTPC oplossing zijn, waar AMD weinig tegenop kan bieden in dezelfde prijsklasse (het Intel voordeel voor HTPC komt vooral door SSE4 en laag energieverbruik door 45nm).

En tevens zet AMD/ATi ontzettende druk op de ketel met de HD4850, die door alle rooskleurige nieuwsberichten van de laatste tijd, zeer goed en vooral snel bekend is geworden bij de gebruikers. Die GTX280/260 is een gigantische die/chip wat formaat betreft en als de yield dan een beetje tegenvalt, dan kost dat nVidia bakken met geld.
Misschien dat ik selectief met nieuws ben, maar je hoort weinig over de GTX280/260 kaarten, terwijl je bij elk artikel over zowel AMD als Nvidia wel iets hoort over de 4850/4870.
Ik heb het idee dat Nvidia het een beetje van de 8800 hype moest hebben, nu is AMD aan de beurt met de 4850/70 hype.
komt ook omdat Nvidia moest komen met de 9800GTX+ als antwoord op de AMD kaarten, met als gevolg dat die kaart vergeleken word met de AMD kaarten en dus de duurdere Nvidia kaarten buiten de boot vallen qua reviews.
Daarnaast is het economisch krapper en is de aandacht voor prijs/prestatie veel groter geworden dan voor extreem dure energie slurpers.
AMD werkt (mede door het overnemen ATi dus) ook aan een CPU/GPU combo => Fusion.
Zoals het er nu voor staat zal vooral nVidia het zwaar krijgen dan.

Gevonden:
nieuws: Cpu en gpu worden één in AMD's Fusion-programma

[Reactie gewijzigd door SH4D3H op 3 juli 2008 10:53]

Loopt AMD niet een beetje achter op nVidia? Wat dat betreft heeft nVidia (zoals Rizon zegt) nog wel even tijd om een inhaalslag te maken.
Loopt AMD niet een beetje achter op nVidia? Wat dat betreft heeft nVidia (zoals Rizon zegt) nog wel even tijd om een inhaalslag te maken.
dat liep AMD ooit ook op Intel, en toen was daar de Opteron en de Athlon 64, en vervolgens de dual-core. Toen moest Intel wel opeens heel heel erg hard rennen om AMD weer in te halen. (iets wat deels gelukt is, niet volledig).

Ik denk dat het wel los loopt met nVidia. Ze hebben in principe nog steeds wat voorsprong, maar ze moeten zich er wel op bedacht zijn dat AMD nu ernstig rap in de buurt komt met die HD4850. Die levert niet de performance van de 9800, maar het verschil is klein, en de AMD is goedkoper. Zeker voor de 'casual' gamer zoals ik, die wel een goeie grafische kaart wil, maar absoluut geen rommel als SLI of Crossfire, is de HD4850 best een intressante overweging tov de 9800.
Afaik is de HD 4850 juist sneller dan de 9800GTX...
Is dat niet juist de HD4870?
nope ook de 4850 verslaat de 9800GTX in de meeste benches, dat is de reden voor het uitbrengen van de GTX+. Anders had Nvidia de GTX snelheden wel aangehouden terwijl ze naar 55nm overstapten. Nu komen de prestaties wel dichter bij elkaar in hun eigen lijn, en daar zouden ze niet voor gekozen hebben als er geen concurrentie was
Best interessant? Sorry maar je kunt dan gewoon niet om de HD4850 heen voor 140 euro.
Ligt er maar aan wat de strategie is. AMD/ATI mikt niet meer op de allersnelste GPU maar op een prijs/prestatie verhouding waar je U tegen mag zeggen. De 4870 is zeker niet de snelste maar gekeken naar prijs/prestatie heeft NVidia daar niets tegenover te zetten. Ze lopen wel achter op Intel.
AMD kennende heeft NVidia een extra jaar tijd bovenop de aangekondige release van Fusion.
En nvidia is met het via nano platform en zijn eigen tegra CPU bezig op de energiezuinige/mobiele/handheld markt bezig, dus die zitten ook goed ^_^

[Reactie gewijzigd door Kul op 3 juli 2008 11:41]

Hun corebusiness, grafische kaarten voor de PC, krijgt het wellicht erg moeilijk en dat los je op met handheld meuk? Dat zijn totaal andere dingen he?
Dat zijn, als ik me niet vergis, ARM processoren, waardoor er dus geen windows o.i.d. op kan draaien. Ze zullen dan dus van markt moeten wisselen om nog te blijven bestaan.
Toch zijn er genoeg bedrijven / winkels die een grafische kaart meeverkopen met systemen. Niet high-end, maar het zijn toch steeds weer een paar tientjes extra voor nVidia. Maargoed, prijsverlagingen (van de high end) vind ik eigenlijk wel eens nodig dus dat nVidia daar hun gigantische winsten van ziet slinken lig ik niet wakker van...
intel onboard graphics is genoeg voor de niet gamer
En op een goedkoop celerontje een HD film bekijken, vergeet het maar ;)
Intel onboard graphics is voor heel weinig zaken genoeg, google sketchup loopt er maar brak op, visuele desktop effecten ook. En ik veronderstel dat vele mensen in het gezin ook graag eens een spel spelen...
GPU's dienen voor meer dan gamen alleen. ;)

Ik vind niet dat we nu medeleven voor Nvidia moeten hebben, ATI heeft zwaar afgezien met een HD2xx0 en 3xx0 serie, nu hebben ze een kans wat terug goed te maken, daarbij kan AMD het best gebruiken :)

Dannog wanneer de die-shrink van de GTX 260 en 280 er is, kan Nvidia wel wat goed maken.

Deze hele situatie bewijst wel waarop het Nvidia marketing programma (o.a.) steunt: 1 goede topper qua video kaart. Nvidia probeert een goede naam te krijgen door op de High end markt goed te scoren, de gemiddelde consument die een modaal computersysteem koopt, zit dan met de illusie dat Nvidia 'goed' is. Iets wat vaak geen steek houdt: goede prestatie op het High end model garanderen niet per definitie goede prestaties op het mid-range model, laat staan op het low budget model...

[Reactie gewijzigd door betaplayer op 3 juli 2008 13:26]

Waarom kan AMD het (behalve reputatie) het goed gebruiken als het videokaarten gedeelte goed werkt? (voor het gemak ATI)
Winst die Ati maakt wordt niet gebruikt in de CPU markt van AMD.. Voor zover ik weet dan..
Maar dat kan ik ook fout hebben uiteraard! :)
hoe kom je daarbij? tis gewoon 1 bedrijf
Het onderdeel videokaarten zal er tot op zekere hoogte voor zorgen dat het bedrijf als geheel nog winst kan maken, het onderdeel CPU's draait al enige tijd verlies.
En op een goedkoop celerontje een HD film bekijken, vergeet het maar.

Een Intel X4500 onboard doet net als de recente kaarten van nVidia/ATi hardware decoding, dus dat kan dus wel degelijk.
Voorlopig is dat wel waar inderdaad. 3D accelaratie heeft voor kantoor toepassingen geen nut. Maar mocht Vista/Windows 7 toch opkomen, dan krijgt de Desktop zoveel eye-candy, dat zo'n on-board GPU toch wat krap wordt.
Ik had ergens anders gelezen dat de aandelen van Intel, AMD en Nvidia gedaald waren door de...OLIEPRIJZEN! Een lagere omzet was wel te verwachten als je zag hoe goed AMD het deed met de 38x0's en de 48x0's nu.
Dat is deze link: http://www.fudzilla.com/i...sk=view&id=8241&Itemid=38

Staat onder andere in dat Nvidia van $25 dollar per aandeel naar $18.85 per aandeel is gezakt. Over 1 hele maand een daling van 32%

[Reactie gewijzigd door FrameWork. op 3 juli 2008 11:15]

Hmm, zou Intel strax zijn kans grijpen en het hele nVidia op kopen?

Of mag dat niet (monopolie positie?).

Als dat gebeurt is Via ook weer het haasje, want nvidia maakt nu een chipset voor hun mini cpu.

Dat zou overigens ook slecht zijn voor AMD, aangezien Intel dan ondersteuning voor CF er natuurlijk uit gaat gooien.
De Hele amerikaanse beurs gaat omlaag, de tech bedrijven dus ook, goh.
Op zich vind ik het wel een goeie ontwikkeling die Nvidia in ieder geval kan aansporen niet heel veel modellen uit te brengen van 1 GPU serie en de high end kaarten beter qua prijs in de markt te zetten.

Minpuntje vind ik echter wel dat de notebook GPU's dus ogenschijnlijk slecht zijn en dat problemen softwarematig moeten worden ondervangen, waarbij ik me wel de vraag stel, aangezien ze geen recall doen wat de mogelijke uitval over langere termijn kan/zal zijn hoe Nvidia daar eventueel op een later tijdstip mee om gaan. Ik lees maar al te vaak dat hardware net buiten de garantie stuk gaat en met name voor laptop's en de doelgroep is het vaak een aardige investering die niet hierop zitten te wachten. Vreemd dat Nvidia hierover niet meer uitleg geeft en in dat kader kan ik me wel voorstellen dat de koersen zo droppen.

Dan neem ik daar gemakshalve ook het cheaten weer mee met Futuremark, niet de eerste keer en dan ga ik als Nvidia gebruiker me toch weer afvragen hoe betrouwbaar ze nu werkelijk zijn. Mooie gelegenheid om de 4870x2 in de gaten te houden en kijken wat die voor performance gaat geven dan zal de keuze wat makkelijker worden voor een vervolg kaart :)
Meer modellen, meer keuze, beter voor de consument. Hoe kan je daar nu tegen zijn?
ja... en nee. als het er zo veel zijn dat je door de bomen het bos niet meer ziet ben je je doel voorbij geschoten. en dat is wel ongeveer zo bij de 8 en 9 serie.
prestaties liggen allemaal vrij dicht bij elkaar en de prijs ook. met de helft minder konden ze die markt ook wel bedienen.
Als ATI een game sneller kan doen lopen door dx10.1 te gebruiken dan is iedereen blij. Als NVIDIA een benchmark sneller doet lopen door CPU werk naar de GPU te sturen, dan is het cheaten.
omdat bij ATI de image quality niet omlaag ging en het dus volkomen legaal was, en nvidia hun prestatie alleen waar kan maken in een synthetische benchmark en dat alleen door de regels van die benchmark te breken.
ook kan nvidia misschien wel physics versnelling toepassen in games maar dan niet het resultaat geven dat je zou verwachten als je naar de 3dmark totaal score kijkt. een gpu kan niet 100% graphics doen EN 100% physics tegelijk. dat konden ze alleen bij de totaal score van 3dmark door de regels te breken van die benchmark. DAAR vielen de mensen over, en terecht.

[Reactie gewijzigd door Countess op 3 juli 2008 17:07]

De regesl van de benchmark zijn niet doorbroken aangezien het over een gelekte driver ging die niet FM approved is.
Dat je durft beweren dat bij NVIDIA de image quality omlaag door deze physics driver is je reinste onzin.
ik zeg nergens dat de image quality van nvidia naar beneden ging. ik zei dat ATI zijn winst met dx10.1 behaalde zonder IQ verlies, en er dus helemaal niks mis mee was.
ik was het niet eens met je vergelijken tussen ati's dx10.1 toen en nvidias physics in 3dmark nu, en geef mijn reden waarom aan.
edit : ok het staat er een beetje onduidelijk misschien nu ik het zo terug lees. maar dat was dus niet wat ik bedoelde. aangepast /edit

die nvidia drivers zijn aan reviewers gestuurd met instructies hoe je 3dmark en de physics drivers aan moest passen om ze te laten werken in 3dmark.
niet echt wat je noemt een 'lek'.
en ze zijn idd niet approved door future mark... omdat daarmee de regels worden gebroken. maar reviewers werden wel aanmoedigt om ze te proberen.
het was netter geweest als nvidia bijvoorbeeld een game had aangewezen om zijn physics te demonstreren. was er ook nooit zo'n ophef over ontstaan.

begrijp me niet verkeert. mooi idee van nvidia, en ze zijn er de eerste mee. heel goed van ze maar het hoort niet in de totaal score van 3dmark thuis omdat het een onrealistische beeld geeft. ja dat is een limiet van die benchmark maar daar zijn die regels ook voor.
zoals gezegt had het in een echte game gedemonstreerd met framerates en side by side screenshots ofzo van hoe veel mooier het wel niet is enzo.

[Reactie gewijzigd door Countess op 3 juli 2008 17:07]

Onboard grafische kaarten zijn absoluut geen partij voor zelfs een lowrange grafische kaart.
Voor office gebruik en een 2d of simpel 3d spelletjes is het afdoende.
"De fabrikant wijt de sombere vooruitzichten aan prijsverlagingen, uitstel van producten en de slechte economische situatie."

Of misschien de R700 van ATI??
daarom dus die prijs verlagingen. :)
GT200 had een half jaar geleden uitgebracht moeten worden. Op dat moment zou er geen enkele vorm van concurrentie geweest zijn, en NVIDIA zou nu tegen R700 weer betere chips in kunnen zetten. De uitstel van GT200 heeft dus voor de R700 problematiek gezorgd.
De fabrikant wijt de sombere vooruitzichten aan prijsverlagingen, uitstel van producten en de slechte economische situatie.

Uhm ze worden gewoon ge-owned door ATI.