Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties
Submitter: DOT

Codeweavers heeft een speciale gamesversie van Wine ontwikkeld. Het bedrijf, dat gespecialiseerd is in commerciŽle implementaties van Wine, heeft een gratis testversie van de software beschikbaar gemaakt.

Crossover GamesOnder de naam Crossover Games heeft Codeweavers een betaalde Wine-variant gepubliceerd die voor games is geoptimaliseerd. De software maakt gebruik van de nieuwste versie van Wine, waarbij Codeweavers aangeeft dat stabiliteit niet het belangrijkste streven is. Naast transparantie belooft Codeweavers betere prestaties dan die zijn andere producten voor games bieden. De lijst ondersteunde games telt bijna honderd titels, vooral op het gebied van online multiplayer-games als World of Warcraft en shooters als Counter Strike. De eerste versie van Crossover Games wordt met volgnummer 7.0 vrijgegeven.

Crossover Games draait op Linux en op Macs die van een Intel-chip voorzien zijn. Van de Mac vraagt Crossover Games 120MB ruimte op de harde schijf; het pakket draait onder zowel de Tiger- als de Leopard-versie van OS X. Onder Linux is de commerciŽle Wine-variant getest op Ubuntu 7.10 en Debian Etch. Codeweavers gaat ervan uit dat hun software op meer distributies draait, maar waarschuwt wel alvast voor problemen met Gentoo. De testversie, die gedownload kan worden in ruil voor het achterlaten van een e-mailadres, functioneert slechts zeven dagen, en herinnert de gebruiker er gedurende die tijd aan dat het een testversie betreft. Een volledige versie van Crossover Games, inclusief twaalf maanden technische ondersteuning, kost 37 euro. Volgens Codeweavers is voor het gebruik van Crossover Games geen Windows-licentie nodig.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (77)

zo zie je maar weer linux en mac word steets toegankelijker voor games dus er word steets meer reden om over te stappe naar linux ik zie hier wel toekomst in.
jammer dat je er voor moet betalen aangezien linux gratis is en je zo min mogelijk wil uitgeven.
ik hop dat ze in de toekomst meer games ondersteunen en dat het top gaat werken want wine zelf werk aardig goed
Crossover games verschilt zeer weinig van Wine. Dit is gewoon een geteste Wine 0.9.55. Veel mensen willen WoW, Halflife2 en vergelijkbare spellen spelen maar willen niet met talloze Wine instellingen stoeien en daarnaast heb je het risico (hoewel het nu wat kleiner is) dat het de volgende versie niet goed werkt.

Dit geeft gewoon wat garanties en ondersteuening voor gebruikers. Het bespaart ons, Wine-ontwikkelaars, veel tijd en het maakt Wine beter doordat Codeweavers veel tijd aan Wine spendeert.
Crossover heeft wel degelijk een belangrijk verschil met wine, dat is het feit dat crossover goed werkt op de mac. Wine werkt zonder problemen, de native quartz driver voor de mac echter niet. Er zijn goede binaries van wine voor OS X te vinden, die vrijwel altijd gelijk lopen met de wine releases, echter ook hier mist een goede OS X driver. Op het moment dat je dus meer wilt dan internet explorer en office draaien heb je dus een probleem op OS X, en crossover bied hiervoor een oplossing...
het is wel voordeel maar nog steets jammer 37§ betalen...
en er zitten veel games bij die een beetje oud is helaas kun je voor de nieuwe games nog niet terecht hopelijk maken ze het nog beter
Je kan ook gratis Wine gebruiken als dat je zorg is. Free as in liberty, not free beer.
Je betaalt hier 37 euro voor een service en om ontwikkelaars te betalen die massa's werk verrichten voor het Wine project.

Dit bedrijf bestaat al lang en ik heb in het verleden wel eens een beta getest.
Ik ben een gamer. Het onvermogen om spelletjes te draaien op Linux (die ik speel) is al meerdere keren de reden geweest dat ik mijn poging om Windows permanent te verlaten opgaf.

Linux heeft nog een aantal problemen die we moeten overkomen eerdat het echt 'mainstream' kan worden. Ik heb verschillende distro's geproefd, maar ze missen allemaal een aantal essentiele zaken.

Bedrijven als dit werken aan een van de essentieelste: gamers. De jonge gamende neefjes die Linux komen installeren ipv een gekraakte windows vista. De fistlevel pc support voor zowat 90% van de bevolking.
Linux heeft alles in huis om op proffesioneel niveau gebruikt te worden binnen de bedrijfswereld en dit vaak vele male goedkoper. Gaes zijn eigenlijk maar een extra bij een OS, een taak die meer en meer door consoles worden overgnomen vanwegen hun simpel gebruik.
Goed gezegd, De jonge gamende neefjes inderdaad, de techsupport van de pleb ;) Als die nou eens een Ubuntu Live-Install disk meenemen, wat naast opensource ook nog eens legaal is, in tegenstelling tot die gehackte Windows Vista.

Ook mijn pogingen om windows te laten liggen stranden ten gevolge van gamesupport. Zelfs als ik 37 euro zou moeten betalen voor een gegarandeerde support voor CS:S of een strategy hier en daar dan zou ik dat graag doen. 37 euro is nog altijd cheaper dan 80 euro voor een vista licence.
Je krijgt ook een jaar lang updates ofzo en waarschijnlijk ook een update naar 8.0 Codeweavers kennende. De lijst met spellen die ze officieel garanderen is kort, maar veel meer spellen werken natuurlijk. Als ze garanderen dat een spel werkt, is het spel flink wat uurtjes getest. Dus het is dan niet zo dat je na 50% spelen niet meer verder kan.

Daarnaast sponsor je Wine aangezien Codeweavers de grootste toeleverancier van patches is.
voor software met onderstuening is 37,- natuurlijk geen geld (zelfs voor oudere games), menige gamers spendeerd honderden euro's aan games.

De windows gebruikers (net zoals ik) die nog bij windows blijven plakken vanwege het feit dat gamen op windows nog steeds monopolie is. Terwijl ik liever op een Mac all mijn andere computer werkzaamheden doe.
Het aantal recente games in de lijst zijn nochthans op twee handen te tellen. Als je dan de games van valve niet meeteelt heb je aan ťťn hand al genoeg.

Dan koopt het (bepalend) overgrote deel mensen nog liever een console dan linux met deze toestanden op de pc te zetten.
Dat komt omdat alleen geteste spellen er tussen staan. Dat houd niet in dat andere spellen niet werken.
Wat is het voordeel van dit ten opzichte van Cedega bijvoorbeeld?
Kwalijke zaak trouwens:
...waarbij Codeweavers aangeeft dat stabiliteit niet het belangrijkste streven is. ...waarbij Codeweavers aangeeft dat stabiliteit niet het belangrijkste streven is.
Lijkt me toch wel handig dat je games stabiel draaien....ik vind het zelf bijvoorbeeld niet zo prettig als ik tijdens een team missie er uit word gegooid....

[Reactie gewijzigd door buzzin op 28 maart 2008 10:40]

Het voordeel gaat waarschijnlijk zijn dat Crossover Games wel fatsoenlijk gesupport gaat worden. Al komen ze morgen met een nieuwe versie, Cedega is echt zo goed als dood:
- nieuwe versies met iets anders dan alleen patches voor WoW/Steam blijven al maaaanden uit (juni vorig jaar voor het laatst ofzo?)
- ondersteuning is er zo goed als niet, op support wordt alleen gereageerd als het iets triviaals is wat ze toevallig opgelost hebben met een hotfix, of als het een oorzaak van buitenaf heeft die niet meer van toepassing is
- er wordt al vanaf oktober een nieuwe versie met allemaal moois beloofd, waarvan iedereen behalve een groepje beta-testers tot op vandaag de eerste glimp nog moet opvangen.
- een grote groep subscribers is hierdoor al een mooi poosje geleden opgestapt

Allemaal mooie beloftes, maar als je dat blijft roepen, verlies je je geloofwaardigheid. Ik heb ook het idee dat TransGaming het helemaal niet erg vindt dat Cedega dood is. Ik heb hun jaarcijfers niet gezien, maar ik heb zo'n idee dat (i.t.t. die Mac deals met Cider) Cedega hun helemaal niet zoveel oplevert ($5 per user per maand is echt een schijntje als je naar de ontwikkelingkosten kijkt, dan mag je aardig wat subscribers hebben om een enkele programmeur in te kunnen huren).

Wat betreft het puntje 'stabiliteit', er wordt bedoeld dat het grootste streven niet zal zijn stabiliteit (zodat bv dingen een versie later nog net zo werken als een versie ervoor, zoals bij Crossover Office), maar compatibiliteit. Met andere woorden, aanpassingen (bv. fixes voor online games waar nog wel eens wat aan gesleuteld wordt) zullen niet door een eeuwig durende testsessie hoeven gaan. Het accent ligt meer op "het moet draaien" dan "het moet perfect werken". Lijkt me in het geval van games helemaal geen "kwalijke zaak".
De 6.1 release van Cedega is zo goed als klaar, Phoronix heeft er pas geleden al wat tests mee gedaan en de releasedatum is ook al bekend dacht ik. Niet dat dat Cedega interessant maakt, de enige reden dat Cedega wat dan ook beter kan dan Wine is omdat de Wine developers in de veronderstelling waren dat Cedega wat terug zou geven. Dat is nooit gebeurd, dus nu doet Wine alles weer zelf en dat gaat ze het laatste jaar heel goed af... Hopelijk zien we nog wat mooie toevoegingen voor de 1.0 release in juni.
Ze gebruiken een zeer oude versie van Wine en grofweg op directx na zijn alle dlls oud. Wanneer het ze uitkomt nemen ze wat LGPL dlls van Wine over. Voor het grootste deel is Cedega hack op hack op hack. Daarnaast vinden ze OSX veel boeiender dan Linux op het moment. Op hun forum wordt flink geklaagd over de weinige updates enzovoort.
Ik ben benieuwd of gamedevelopers wel graag willen overstappen. Linux gebruikers worden meestal geassocieerd met gratis, alles open en winstoogmerkloos. Misschien dat developers vrezen voor inkomstverlies als mensen niet eens meer bereid zijn voor een OS te betalen, maar een gratis OS nemen.
Ik denk dat dit wel mee valt, je moet ook het marktaandeel van OSx (BSD); k dacht ergens gelezen te hebben 10%? Die van Linux, en alle verwanten er van. Dan is het aandeel al hoger dan 1%.

Daar komt bij, dat Linux (zoals ik het ervaar) een mooi platform is om te ontwikellen. Te denken aan OpenGL. Welke, zoals ik heb gezien (mening) veel mooiere games te voorschijn kan toveren dan DirectX 10: http://i151.photobucket.c.../opengl21directx10sj4.jpg.

Verder vindt ik dit een mooie ontwikkeling, en hoop dat ze (nog) meer Windows programma's (spellen) aan de praat krijgen.
En OpenGL werkt niet op Windows? Wat vooral mooi is aan OpenGL (en SDL) is dat het vrij crossplatform is, wat betekent dat een OpenGL spel over het algemeen vrij makkelijk te porten is naar Linux, Mac OS X en andere besturingssystemen. En het marktaandeel van OS X hoef je niet mee te tellen voor Linux games, want Linux games draaien niet op OS X. De grafische interface is anders, dus een port naar OS X is weer een heel ander verhaal dan een port naar Linux. Zorg voortaan alsjeblieft dat je de feiten een beetje op een rijtje hebt staan in plaats van een paar termen te noemen...
Crossover Games draait op Linux en op Macs die van een Intel-chip voorzien zijn.
Beetje ongelukkige formulering eigenlijk. Lijkt net of ook Linux per se een Intel-chip moet hebben...
Van de Wine-webpage:

Think of Wine as a compatibility layer for running Windows programs. Wine does not require Microsoft Windows, as it is a completely free alternative implementation of the Windows API consisting of 100% non-Microsoft code, however Wine can optionally use native Windows DLLs if they are available. Wine provides both a development toolkit for porting Windows source code to Unix as well as a program loader, allowing many unmodified Windows programs to run on x86-based Unixes, including Linux, FreeBSD, Mac OS X, and Solaris.

Let op de term: x86-based.

Het gaat hierbij dus om x86-based hardware, dus Intel/AMD, Via, Cyrix, noem ze maar op, zolang de CPU-instructiesets maar op x86 gebaseerd zijn.

[Reactie gewijzigd door Kosh66 op 28 maart 2008 14:47]

Ik denk dat Aghilas bedoelt dat het net lijkt alsof het op een AMD computer met Linux niet werkt.
dat intel slaat hier dus niet op de PC maar op de Intel Mac (helaas bestaat er nog geen amd mac :P)
Ik denk dat het aan je taalkennis ligt. Een ongelukkige formulering zou zijn geweest: '...draait op Linux en Macs die van een Intel-chip...'. Overigens durf ik er op te wedden dat dit ook op Mac OS X op AMD processoren draait.
Wat jammer dat dit soort ontwikkelingen toch door een groot gedeelte van de mensen hier word afgebrand. Dat niet elk spel werkt op Wine had iedereen van te voren wel kunnen aanvoelen, dat er nu opeens wel meer spellen werken is het meest belangrijke van dit nieuws. Er is nog een lange weg te gaan voordat dit een serieuze bedreiging word voor "windows gaming", maar het lijkt erop dat ze nu in ieder geval de zeven mijls laarzen hebben gevonden.

Wat mij betreft is de toekomst van Linux door dit soort programmas en de enorme opkomst van de goedkope op Linux gebaseerde pc's een stuk rooskleuriger geworden. Ik zal van het weekend eens de test versie downloaden en kijken of hij op mijn Mandriva distributie draait.
Nou, ik denk juist dat dit dus niks is voor het Linux platform. Dit soort tools is handig voor Gamers, maar niet voor de toekomst. Gameontwikkelaars worden niet meer gestimuleerd om zelf native-linux (of mac) games te maken.

Verder is het nog maar de vraag of de "goedkope linux machines" wel games kunnen draaien wat betreft capaciteit enzo.
Op de korte termijn zal het gameontwikkelaars inderdaad niet stimuleren om native linux-/mac games te ontwikkelen.
Echter zorgen tools als dit er wel voor dat zowel de linux als mac aanhang groeit.
Een grotere userbase kan op termijn dan weer de ontwikkelaars over de streep doen trekken om toch die versie voor linux of mac te maken. :)

De vraag die jij hardop stelt is denk ik eenvoudig te beantwoorden als je bedenkt dat ook "goedkope windows machines" niet echt geschikt zijn om te gamen. ;)
Veel bestaande en vooral oudere games zullen NOOIT geport worden naar Linux ofzo...
Ik vraag me af of dit het mogelijk maakt om met Wine pc games op Yellow Dog Linux op de PS3 te spelen.
Ik zou daar niet op rekenen. De PS3 heeft een hele andere architectuur en dat is wel het belangrijkst: het werkt nu op PC's, Macs met Intel chip, en er is een port voor Solaris. Wil niet zeggen dat het op gegeven moment niet voor elkaar te krijgen zal zijn, dat hangt ook af van of alle delen van de hardware van de PS3 goed aan te spreken zijn.
De PS3 heeft geen Intel CPU, maar een PPC CPU plus een stel SPU's
Dat gaat dus niet werken ;)

Dosbox, en een aantal (S)NES emu's e.d zijn er wel voor PPC architectuur.
( En het werkt goed )

EDIT: Bovendien heeft Sony de Linux ondersteuning voor de PS3 BEWUST kreupel geleverd, de zogenaamde "Hypervisor" ziet er op toe dat je vanuit linux GEEN toegang hebt tot de GPU/"Videokaart" Je zit dus met een framebuffer opgezadeld, en zonder 2d/3d acceleratie.

[Reactie gewijzigd door coretx op 28 maart 2008 11:29]

In de toekomst is dit misschien mogelijk met behulp van Darwine (Wine + QEMU). Verwacht echter geen snelheidswonderen: de PPE is een in-order core en daardoor minder snel dan een reguliere 3.2 GHz PowerPC (en daarbovenop komt ook nog eens de translatie stap van QEMU) en 3D-acceleratie (nog) niet mogelijk onder OtherOS.

[Reactie gewijzigd door Ruud Koot op 28 maart 2008 12:11]

Altijd goed dit. Beetje concurrentie voor Cedega.
Ik denk dat dit een erg goede concurrent van Cedega gaat worden. Tof eraan is vooral dat ze samenwerken met wine (er is al veel handige code van codeweavers in wine terecht gekomen), waardoor de verstandhouding tussen die 2 erg goed is.

Dit komt ook de kwaliteit ten goede: alles wat de vrijwilligers van wine fixen, wordt ook in Crossover Games gefixed terwijl die gast van cedega in zijn eentje aan een oude fork van wine zit te werken. Je kan hierdoor vergif op innemen dat Cedega niet op gaat kunnen tegen het enorme leger van ontwikkelaars van wine en CodeWeavers. Ik ga in ieder geval als ik linux heb (ik wacht even tot Ubuntu 8.04) de demo uitproberen.
Moderne games zoals BF2, COD4 en Crysis staan er niet bij.

En PB heeft status ongetest, helaas.........

De software maakt gebruik van de nieuwste versie van Wine, waarbij Codeweavers aangeeft dat stabiliteit niet het belangrijkste streven is.

Mooi streven maar wat willen hiermee nu bereiken? Wat heeft dit meer dan Wine zelf mbt gaming op Linux.
Punkbuster gaat waarschijnlijk nooit werken. Het probleem is dat punkbuster tegenwoording ook allerlei checksum-achtige checks bevat voor belangrijke windows dlls. Aangezien onze Wine dlls niet gelijk zijn, is de checksum ook anders. Er zitten nog meer vandergelijke checks in.

De enige manier om het werkend te krijgen is door de makers van punkbuster Wine te laten ondersteunen, maar dit kost veel geld (grofweg dubbele ontwikkelkosten) en het is een potentieel cheat risico.
Word linux misschien toch nog een mooi platform om te gamen!

Alleen hoe gaan ze het doen met functies die een specifieke directx versie vereisen?

[Reactie gewijzigd door LOTG op 28 maart 2008 10:36]

Dit helpt niet om van Linux een game-platform te maken. Met dit product kun je sommige Windows spellen ook onder Linux spelen.

Als Linux een game-platform wil worden, moeten er meer of betere spellen voor Linux komen dan voor Windows.

Op zijn best maakt dit Linux toegankelijker voor mensen die af en toe een spelletje willen spelen en daarom aan Windows vasthouden, terwijl ze voor al hun andere computerwerk wel over zouden willen naar Linux.
Ik zie het graag iets positiever. Op deze manier wordt er namelijk ook meer gebruik gemaakt van wine en meer ontwikkeld in die richting. Dit zal wellicht niet naar linux als gameplatform leiden maar hopelijk wel meer compatibiliteit met windows programma's. Dit blijft namelijk ook voor veel mensen een struikelblok, de programma's die ze graag gebruiken zijn er alleen voor windows (ja er zijn voldoende alternatieven maar dat terzijde).

Als linux dan meer gebruikt gaat worden zullen ontwikkelaars ook eerder geneigd zijn om games voor linux te schrijven. Quake 4 heeft voor mij in ieder geval bewezen dat het best kan. Met de huidige ati-drivers draait dit al behoorlijk goed.
Van de Mac vraagt Crossover Games 120GB ruimte op de harde schijf
Dat is wel een heel grote hap van je schijfruimte... :s

[Reactie gewijzigd door Big Womly op 28 maart 2008 10:36]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True