Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties
Submitter: DOT

CodeWeavers, een bedrijf dat software maakt voor het porten van games en andere applicaties naar Linux en OS X, heeft plannen om Directx 10 te gaan ondersteunen. Daarnaast moet de CrossOver-software een nieuwe gui krijgen.

CodeWeavers-oprichter en -directeur Jeremy White vertelde aan Phoronix dat zijn bedrijf niet alleen met de ontwikkeling van CrossOver Linux 8.0 bezig is, maar ook dat er gewerkt wordt aan Linux- en OS X-ondersteuning voor de Windows-api DirectX 10. CodeWeavers heeft al de nodige ervaring opgedaan met DirectX 9-support in het op Wine gebaseerde CrossOver Games, waarmee Windows-games relatief eenvoudig naar OS X en Linux geport konden worden.

De aankondiging van DirectX 10-ondersteuning komt niet als een verrassing. Zo werkt het ontwikkelteam van Wine, de opensource Windows-emulator voor Linux, al sinds oktober  aan ondersteuning voor de api. CodeWeavers zou in de nabije toekomst op deze ontwikkeling willen inhaken. Daarnaast wil het softwarebedrijf in CrossOver 8.0 ondersteuning gaan bieden voor courante Windows-applicaties als Internet Explorer 7 en Adobe Photoshop CS3. Verder belooft CodeWeavers dat de gui van versie 8 een opknapbeurt krijgt, waarbij onder andere het compatibility center in de software wordt geïntegreerd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

Kleine correctie: Wine is geen emulator.
Rather than acting as a full emulator, Wine implements a compatibility layer, providing alternative implementations of the DLLs that Windows programs call, and processes to substitute for the Windows NT kernel.
Geen emulator dus :+

@dmantoine:
1.4. Is Wine an emulator? There seems to be disagreement.
There is a lot of confusion about this, particularly caused by people getting Wine's name wrong and calling it WINdows Emulator.
[...]
That said, Wine can be thought of as a Windows emulator in much the same way that Windows Vista can be thought of as a Windows XP emulator; both allow you to run the same applications by translating system calls in much the same way. Setting Wine to mimic Windows XP is not much different from setting Vista to launch an application in XP compatibility mode.
There are a few things that makes wine more than just an emulator.
[...]
(bron: http://wiki.winehq.org/FA...e905d07f7e44594757a6738e3)

[Reactie gewijzigd door drZymo op 10 maart 2009 13:59]

een "wrapper"-idee dus meer dan een emulator
Niet geheel. Bij een wrapper gaat men ervan uit dat de onderliggende laag (besturingssysteem) alle functionaliteit biedt die de bovenliggende laag (applicatie) vereist. Dat is bij Wine verre van het geval, en veel functionaliteit word dus in Wine zelf ge´mplementeerd.
Wat is het dan? Het zorgt door voor een omgeving om windows programmas in linux/unix te kunnen runnen, lijkt mij verdacht veel op emuleren...
Het is een implementatie. De applicatie maakt verscheidene functie-aanroepen maar die worden niet door de bibliotheken van Microsoft uitgevoerd maar door die van Wine. Bij emulatie zou nog steeds gebruik gemaakt worden van de bibliotheken van Microsoft, maar zouden de instructies daarvan ge´nterpreteerd of vertaald worden. Emulatie gaat typisch gepaard met een groot prestatieverlies, terwijl Wine in theorie evenwaardig is (gewoon een alternatieve implementatie die gebruik maakt van de aanwezige functionaliteit van UNIX), en heel soms zelfs sneller kan zijn.
Voor zover ik het heb begrepen is het een API vertalings laag - het zet Windows API calls om in Linux / Unix API calls. Of dat ook emulatie is, tja... Uiteindelijk is de grens redelijk vaag op dit gebied.
Het is een reverse engineerde Windows API, zodat applicaties functioneren zoals ze in Windows zouden doen.

Windows wordt niet geŰmuleerd door WINE. Er komt helemaal geen Windows bij kijken.
wine betekent: Wine Is Not (an) Emulator. voor verdere uitleg zie c0d1f1ed

Voor dmantione: uit de faq van winehq.org:
"1.4. Is Wine an emulator? There seems to be disagreement.

There is a lot of confusion about this, particularly caused by people getting Wine's name wrong and calling it WINdows Emulator. "

[Reactie gewijzigd door hajenius66 op 10 maart 2009 16:26]

Dat software van platform A kan draaien op platform B hoeft niet automatisch te betekenen dat er emulatie plaatsvindt. Bij emulatie wordt er door software te gebruiken een bepaalde hardware nagebootst. De commodore 64 en Amiga emulators emuleren ook inderdaad hun respectievelijke procesoren.

In het geval van Wine draaien zowel Windows als Linux software op het x86/i386 platform, en is er in principe geen emulatie nodig, maar volstaat software die kan omgaan met Windows instructies. Er is dus eigenlijk alleen sprake van een vertaalslag die Windows API calls omzet naar calls die Linux snapt.

Er is een klein beetje performance verlies tegenover het native draaien op Windows, maar dat gaat slechts om enkele frames, of enkele procentjes, hooguit.

Bij emulatie kan het twee kanten op. Een commodore 64 emulator - een 1 Hz processor met 64 Kb geheugen - kan op betere/sneller snelheden ge-emuleerd worden op elke moderne PC dan het apparaat zelf. Emulators voor de PowerPC G3, zoals bijvoorbeeld PearPC die probeerde een Mac na te bootsen op PC hardware, had enorme problemen met performance.

Hoe dan ook, Wine is geen emulator. :)
In het geval van Wine draaien zowel Windows als Linux software op het x86/i386 platform, en is er in principe geen emulatie nodig, maar volstaat software die kan omgaan met Windows instructies. Er is dus eigenlijk alleen sprake van een vertaalslag die Windows API calls omzet naar calls die Linux snapt.
Dit klopt niet (niet precies). Windows API calls worden niet omgezet, maar afgehandeld. Een API call is een functie-aanroep. Die functie bevat code die wordt uitgevoerd. In Windows wordt de code van Microsoft uitgevoerd... in Wine wordt de code van Wine uitgevoerd. Het is dus echt een alternatieve implementatie, en geen emulator of wrapper. Windows en Wine zitten op hetzelfde niveau van abstractie.
Er is een klein beetje performance verlies tegenover het native draaien op Windows, maar dat gaat slechts om enkele frames, of enkele procentjes, hooguit.
Er hoeft dus helemaal geen performance-verlies te zijn. De performance van Windows en Wine zijn totaal niet aan elkaar gerelateerd. Als Wine beter geoptimaliseerd is dan Windows, dan zal het sneller draaien. Als Wine slechter geoptimaliseerd is dan Windows, dan zal het langzamer draaien.

[Reactie gewijzigd door DOT op 11 maart 2009 02:14]

In ieder geval de mappen structuur.
ofwel WIne is Not an Emulator

[Reactie gewijzigd door ffb op 10 maart 2009 15:14]

OkÚ, wijsneus. Wine staat zowel voor "Windows Emulator" als "Wine Is Not an Emulator". Beiden zijn correct. Men heeft willen benadrukken dat men geen processor emuleert, niet willen beweren dat men niets emuleert.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 10 maart 2009 13:48]

Wiki NL: "Volgens de ontwerpers kan Wine geen emulator genoemd worden. Deze stelling veroorzaakt op internet vaak lange discussies. De ontwerpers definiŰren een emulator namelijk als een virtuele machine en aangezien Wine geen virtuele machine is is het dus geen emulator, zoals b.v. VMWare. Bij een ruimere definitie van emulatie, zoals "het simuleren van een omgeving bovenop een bestaande omgeving," kan Wine wel een emulator worden genoemd."

Wiki EN: "The name 'Wine' derives from the recursive acronym Wine Is Not an Emulator."

De naam Wine staat in elk geval niet voor Windows Emulator. Net zoals BMW niet voor Boeren Mest Wagen staat.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 11 maart 2009 10:04]

De officiele site van WINE zegt anders dat de vertaling "Windows Emulator" verkeerd is. Ga daar maar eens wijsneuzen voor je onzin post.
niet emuleren.... zoals hierboven ook al werd gezegd: De instructieset is hetzelfde, de afhandeling is anders...
En een dx10 port naar XP dan? :) Als ze het kunnen porten naar linux en osx die een compleet ander drivermodel hebben dan Vista, dan moet het ook naar XP kunnen imo. Correct me if i'm wrong, maar als dit al lukt, waarom dan niet met XP?
De direct3d laag uit Wine werkt al lange tijd onder Windows. De code heb ik hier ruim anderhalf jaar geleden aangepast, opdat deze voor Windows gecompileerd kan worden. Virtualbox maakt hier nu ook gebruik van.
De support is er dan via "wine" maar de verbeterde beeldkwaliteid niet denk ik :)
Zolang de "verbeterde beeldkwaliteit" ook bereikbaar is via opengl op het onderliggende OS dan zou je geen verschil moeten zien.

Jammer dat het gebrek aan compatibiliteit van direct3d niet door kroes wordt aangepakt :S
Gelukkig is OpenGL 3.0 uit :)
Als gebruiker kan ik zeggen dat het zeker een uitkomst is.

In mijn bedrijfsomgeving ben ik helemaal over op Linux. Ik als Java ontwikkelaar zit toch vast aan 1 windows applicatie, namelijk Enterprise Architect, welke gelukkig ondersteund wordt.

Dit is namelijk een zeer uitgebreid programma om UML schema's in te maken en te genereren. Denk hierbij aan Java code maar ook SQL code.

Het liefst had ik voor dat programma ook een vervanger maar helaas is er niet een cross-platform oplossing die hetzelfde kan. Natuurlijk is er binnen bijv. Netbeans wel een UML tool , maar ik heb de ervaring dat deze sloom is en er kan geen database mee ontworpen en gegenereerd worden.

[Reactie gewijzigd door killingdjef op 10 maart 2009 13:25]

Ik heb afgelopen weekend toevallig Crossover Professional voor Mac gekocht. Moet zeggen dat het best aardig werkt! Day of Defeat, Counterstrike (steam games dus), werken vloeiend. Niet met de frames van native windows, maar toch al heel behoorlijk! Zeker een goede ontwikkeling dit!
hebben we het over de Source versies van deze games of zitten ze nog steeds op CS1.6 te k*tten :P
Wat ik vreemd vind van dit pakket dat het soms wel soms niet werkt.
Laat mij dit toelichten; ik gebruik jaren linux icm photshop (versie 6, cs1,cs2 cs4)
werkt(te) perfect.

Van het een op andere moment leek mijn winebottle verneukt te zijn :? na stoeien niet werken gekregen. Compleet nieuwe systeem installatie gedaan (just to be shure) en vervolgens geen een photoshop versie die wil draaien. Terwijl ik nog steeds dezelfde installaties gebruik die eerst ook werkten.

Nieuwere versie aangeschaft, .... niets, op support pagina staat deze als gold aangeschreven. werken, ho maar.
Support ontvangen van codeweavers, ho maar. Zal nog eens een keer software kopen

//ontopic;
de wine(x) implementiatie is erg uitgebreid, zo draaien diverse populaire games. waarvan wow denk ik wel de meeste gespeelde is

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 10 maart 2009 13:30]

Dat... is een van de weinige dingen die ik nog mis onder os x.. :|
Voor mijn kant heb ik helaas steam nog altijd niet fatsoenlijk presterend :(.

Hoop dat er hiermee wat verbetringen gaan komen. :9
CodeWeavers geeft toch officieel support op Steam? Als je een van hun producten bezit zou ik toch eens contact opnemen.
Mijn ervaring met CodeWeavers is zeer goed, ik melde een paar bugs en die waren in de volgende nightly's al opgelost.
Voor photoshop hoeven ze het niet te doen... Die bestaat al voor os X en werkt lekker snel. Voor andere tools is het misschien wel handig.en natuurlijk games.
en de diverse linux distros dan?
Mooie ontwikkeling.

Kan ik hopelijk straks de laatste games gewoon zonder bootcamp spelen op m'n laptop.
Leuke ontwikkeling an zich, al zie ik liever dat games voortaan in OpenGL worden gemaakt ipv directX dan is het wat makkelijker te porten (native) naar de andere OS-sen.
Mooi dat dit gebeurd en eigenlijk ook weer niet. Het zou niet nodig moeten zijn. Echter, om het monopolie dat Microsoft op consumenten OS heeft te breken zijn deze iniatieven helaas hard nodg.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True