Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 139 reacties

AMD heeft de levering van zijn quadcore serverchips stilgelegd naar aanleiding van de bug die is ontdekt in de Phenom-desktopchip. Alleen in speciale gevallen, zoals supercomputers in aanbouw, worden er nog chips uitgeleverd.

Hoewel de TLB-bug in eerste instantie de schuld van het uitstel van de 2,4GHz-chip kreeg, bleek dat een smoes te zijn: hij komt ook in alle tragere processors voor, inclusief de tussen 1,7GHz en 2,0GHz klokkende Opterons. Hoewel het probleem maar zelden tot een vastloper leidt, is het zeker op de servermarkt nooit goed voor de naam van een product.

Er zijn verschillende mogelijkheden om het probleem te omzeilen. De eerste daarvan is een bios-update die de L3-cache een heel stuk trager laat draaien. Hierdoor gaan de prestaties echter ook tien procent of meer achteruit, waarbij vooral virtuele machines zouden worden getroffen. De tweede optie is dat het besturingssysteem om de bug heenwerkt. Vooralsnog heeft echter alleen Red Hat een patch beschikbaar voor zijn Enterprise Linux, die onder nda en zonder ondersteuning wordt geleverd. Voordeel is wel dat deze het geheel maar een procent trager zou maken.

De definitieve oplossing voor het probleem is de B3-stepping van de chip, die volgens bronnen van Tech Report ergens in de eerste drie maanden van 2008 op de markt zal verschijnen. Tot B3 beschikbaar is, zullen grote bedrijven als HP, Sun, IBM en Dell waarschijnlijk geen servers gebaseerd op de quadcore Opteron uitbrengen.

Onduidelijk is nog of AMD ook de levering van Phenoms voor de desktopmarkt stil gaat leggen. Ook deze desktopchips is een bios-update beschikbaar die enkele procenten van de prestaties opoffert om de zeldzame vastloper te voorkomen. Die oplossing vond het bedrijf voor de servermarkt niet goed genoeg, maar wellicht hoopt het bedrijf dat gewone consumenten wat vergevender zijn.

AMD Phenom / Barcelona die shot
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (139)

Wedje leggen dat de Duitse overheid en investeringsmaatschappijen geld erin pompen om te voorkomen dat het bootje zinkt!

Wordt gewoon weer rode cijfers onder de streep. Verlies is te overzien, maar ben benieuwd naar de omzet van het 4e kwartaal. Maar dat zien we in januari/feb wel.
Nog steeds dikke afschrijvingen op de investering in Ati, maar wellicht goede omzetten.

Zullen wel veel ontevreden aandeelhouders zijn, en de prijs van het aandeel zal wel omlaag gaan, maar zodra de levering weer loopt en het vertrouwen er weer is kopen aandelenhandelaars veel in tegen een lage prijs en gaat het ineens beter. 7 vette en 7 magere jaren.

Dat AMD even niet levert aan grote servermakers wil niet zeggen dat ze dan naar Intel overstappen. Die bieden ze waarschijnlijk toch al wel aan dus is van overstappen geen sprake. En het is uiteindelijk de zakelijke wereld die het aanbod van de servermakers vereist en als er interesse is in AMD servers dan komen die weer in de productlijn.

Daarnaast heeft Ati met de HD3800 ook geen slechte GPU weggezet. Wel iets langzamer dan de 8800GT, maar die is nog niet leverbaar in tegenstelling tot de 3870. Daarnaast is een setje 3850's in Crossfire sneller dan een 8800GTX/Ultra in 75% van de games voor toch 150 euro minder. Dus de goede lijn is ingezet bij ATI.

Ook de hierboven gepostte review van de Opteron vs. Xeon op Anandtach schept geen doomscenario's. AMD moet snel de yields omhoog halen bij de nieuwe stepping en een 3.0Ghz introduceren en dan moet Intel toch even gas bij gaan geven.
Wedje leggen dat de Duitse overheid...
LOL, wat een wishful thinking. De EU verbiedt staatssteun aan bedrijven.
Hoewel de TLB-bug in eerste instantie de schuld van het uitstel van de 2,4GHz-chip kreeg, bleek dat een smoes te zijn: hij komt ook in alle tragere processors voor, inclusief de tussen 1,7GHz en 2,0GHz klokkende Opterons.
Er kort door de bocht om het een smoes te noemen. Het is zeer waarschijnlijk dat ze het niet gereproduceerd konden krijgen in lager geklokte versies.

Zie ook de updates op de gelinkte pagina.
Update: It turns out the BIOS-based workaround for the erratum already involves a microcode update, AMD informs us. More soon.

Update II: We now have an update with a clarification on the nature of the BIOS workaround and information about how this issue affects Phenom processors right here.
Lijkt erop dat het analoog is aan het Intel probleem, kan opgelost worden met een update van de micro code. http://core.tweakers.net/...n-het-licht-gebracht.html

http://www.heise-security.co.uk/news/91999

Het lijkt erop dat de TLB een moeilijke zaak is voor zowel AMD als Intel.
One of the bugs that Theo de Raadt listed as being potentially critical is Erratum AI99, Updating Code Page Directory Attributes without TLB Invalidation May Result in Improper Handling of Code #PF.
Dit is, zoals velen al gezegd hebben, inderdaad een stevige domper voor AMD en ik hoop dat ze de veerkracht hebben om dit op te vangen. Ze hebben dan wel ATI overgenomen en die kaarten verkopen op zich wel, maar die investering is zich nog aan het terugverdienen en AMD heeft daar denk ik nog geen winst van. Dus dit is in alle opzichten een harde dobber.

Stel in het ergste geval dat AMD ondersteboven gaat, dan zal het slechte gevolgen hebben voor ons consumenten (zakelijke gebruikers idem). Niet alleen is er voor Intel geen echte concurrentie meer en dus veel minder druk op de prijsstelling, maar het zal qua innovatie ook negatieve gevolgen hebben. Immers, ze hoeven niemand "de loef af te steken". Misschien een beetje vergezochte vergelijking, maar neem de ruimtevaart: de ontwikkelingen zijn, sinds de val van het communisme en het einde van de koude oorlog (lees: het wegvallen van de concurrentie), nagenoeg stil komen te liggen. Tuurlijk gebeurt er nog wel het een en ander, maar lang niet meer in het tempo van 1960 - 1980.
Waarom graaft 50% van de tweakers een graf wanneer iemand een griepje heeft?

AMD gaat gewoon niet falliet op de korte termijn. Ze zijn alleen niet helemaal fit op het moment (Phenom), maar kunnen nog prima aan het werk op een lager pitje (X2's). Over ene paar weekjes (Phenom B3) kunnen ze er weer tegenaan.

Dus stop aub met het zeuren dat AMD falliet gaat en post wat nuttigs ipv 10x te zeggen dat AMD falliet gaat zonder onderbouwing. Quadcore is 5% van de markt, De andere High-end ook nog eens 5%. De rest (90%) is mainstream en low-end. Daar gaat het wel aardig met AMD en zijn er geen problemen.

@ Hieronder: AMD zal wel gewoon de underdog blijven en het zal idd niet geweldig gaan. Maar ik lees gewoon 10 posts waar zonder argumenten wordt gesteld dat AMD falliet gaat. Dat is gewoon het andere uiterste en daar is nog lang geen sprake van. Niemand gaat hier brand en moord schreeuwen als blijkt dat de Penryn opeens ook een soortgelijke bug bevat.

[Reactie gewijzigd door GENETX op 4 december 2007 13:00]

Je sminimaliseert het nu wel enorm. Weet je wat een paar maanden gewoon niets leveren aan je imago doet in de bedrijfswereld?

Hiermee verlies je veel klanten. En er zijn er genoeg die, na eindelijk gezwicht te zijn voor AMD, nu weer een tijdje weigerachtig zullen staan.

Ik zou er echt niet te luchtig over doen.
wie zegt er dan amd niets levert? Hun nieuwe product heeft nog wat kinderziektes en dat is uiteraard niet goed, nog sterker dat is behoorlijk slecht. Maar het is echt niet het einde van de wereld. Amd is het aan het fixen en ondertussen worden de X2's gewoon uitgeleverd hoor. En dat zijn ook prima CPU's ;)
wie zegt er dan amd niets levert?
Deze hele nieuwspost? :)
Ik had het specifiek over de bedrijfswereld, niet over de consumentenmarkt.

Ik ga akkoord dat het niet het einde van de wereld is, maar het moet nu ook niet overmatig geminimaliseerd worden, want dat is ook niet realistisch.
maar amd levert wel wat, alleen niet de quadcores, maar het is niet alsof dat hun volledige productportfolio is toch? Voor zover ik kan zien zijn de X2's, opterons, etc vollop verkrijgbaar.
Waarom wil jij de ernst van de situatie niet inzien?

Bagatelliseren en goedpraten, dat is het enige wat je doet als er het zoveelste negatieve AMD nieuws komt. Kijk nou eens gewoon naar de feiten.

/edit:
Bovendien is AMD allang niet meer zo'n grote speler dan jij voorstelt. Ik hoef je er niet aan te herinneren dat ze uit de top 10 chipmakers zijn gevallen...

[Reactie gewijzigd door Smithers.83 op 4 december 2007 12:56]

en hoeveel andere cpu-bakkers staan er in die top 10 van je?
Chipbakkers, onder chips vallen op CPU's.... Maar dat zegt ook helemaal niks! Wat dacht je van alle CPU's in je magnetron en wasmachine. Wireless chips en andere communicatie. Videokaarten, geheugen na alle producte waardoor we met een overschot zitten...

Dat ze er uit gevallen zijn zegt helemaal niks, het zijn meerdere markten en als er meer geheugen wordt gemaakt kan dat betekenen dat AMD daar er uit vliegt. Echter kan dat zelfs positief zijn voor AMD. Meer geheugen betekend nu dus een overschot en lagere prijzen voor geheugen. Kan een reden zijn dat mensen toch upgraden en door de goedkope geheugenprijzen een net wat duurdere CPU van AMD nemen dan dat ze anders zouden doen. AMD produceert dan nog evenveel of misscheine en beetje meer. Echter produceren andere bedsrijven opeens veel meer, maar die komen uit een ander segment welke geen concurrentie voor AMD is.
dit is goed nieuws voor intel, slecht nieuws voor de markt.
Laten we hopen dat AMD in 2008 keihard terugkomt.
Laten we hopen dat AMD in 2008 keihard terugkomt.
Tja, je kan er op hopen, maar AMD's nieuwe ontwerp op 45nm komt pas in de tweede helft van 2008 als alles goed gaat. En dan moeten we nog maar zien of het genoeg is om tegen Intel's Nehalem chips te concureren.
Begrijp me niet verkeerd, ik zou het fijn vinden als ze straks terug kunnen slaan, maar ik zie het nog niet snel gebeuren...
Inderdaad; de eerste benchmarks van AMD's 'echte' quadcores waren niet echt veelbelovend, en bleven achter bij Intel's 'nep' quadcores.
Zo slecht waren de benchmarks niet, zeker niet voor de server variant. Het is alleen zo dat hier bij tweakers bijvoorbeeld dit artikel, geschreven door Johan de Gelas, dat een uitgebreide diepgaande performance analyse maakt:

http://www.anandtech.com/IT/showdoc.aspx?i=3162

niet gepost wordt ondanks mijn nieuws-submit en mailtje naar Wouter Tinus...
Ik vind dat vreemd.
Zo slecht waren de benchmarks niet, zeker niet voor de server variant.

Ze waren ook niet zo goed dat het echt meteen een feest is.
Als je server een WinRAR server is misschien. Maar anders kun je net zo goed een Intel halen.

Het is wel weer het klasieke beeld van AMD wat neergezet wordt:
Technisch gezien heeft AMD sommige dingen net iets beter voor elkaar, maar onderaan de streep maakt het meestal helemaal niks uit. Leuk dat een "division" in een theoretische benchmark voor de Xeon een struikelblok wordt, jammer alleen dat in real-world dat weer zo weinig effect heeft dat het meetelt.

Het bewijst weer eens te meer dat Intel op het goede pad zit: Langzaam aan worden alle bottlenecks, of ze nu theoretisch of ook praktisch merkbaar zijn, opgelost. Voor bijna alle benchmarks die Intel verliest staat al op de roadmap een oplossing, of dat nu een geintegreerde geheugencontroller of native quad-core is.
Amd daarintegen zit er op het ogenblik wel volkomen naast: beloftes niet waar maken, tegen vallende prestaties en nu zelfs leveringstops, "dirty fixes" en terugroep acties.

Overigens worden er tijdens een van de AMD benchmarks wat "rare" effecten waargenomen, met hele hoge latencies naar het geheugen. Geeft mij geen extra vertrouwen dat AMD alles onder controle heeft.
Dus je bent het gewoon met me eens: Zo slecht zijn de benchmarks niet. Ik heb nergens gezegd dat het een feest is.
Voor een server is vaak schaalbaarheid belangrijk. Laat dat nou net een van de sterke eigenschappen zijn. Waarom Winrar er als voorbeeld uitpikken? Er zijn ook belangrijke benchmarks voor een server die je gemakshalve niet noemt. Of komt dat je goed uit?
En ja, Intel gaat in de toekomst wat aan de schaalbaarheid doen. Dat is niet anders dan dat AMD iets gaat doen aan hun zwakke eigenschappen, duh.

Natuurlijk is de introductie van Barcelona verre van ideaal verlopen, maar vergeet niet, dat was de introductie van de K8 ook niet (remember 1,4 Ghz en 1,6 Ghz).

Zoals eerder gezegd had Intel soortgelijke problemen met Xeon als AMD nu lijkt te hebben. Ze hebben die nog niet zo lang geleden middels een microcode-update opgelost. Jawel, een microcode update.
Jouw verhaal schept een veel te eenzijdig beeld.
Je hebt helemaal gelijk.
Maar het is wel jammer dat we eind '06 riepen dat AMD in 2007 heel hard terug moest komen. ;(
Auw. Dat is misschien wel de doodsteek voor AMD.

Siemens heeft na het terug moeten roepen van de 60 serie mobieltjes uiteindelijk ook het loodje gelegd in de mobieltjesmarkt. Het is niet te hopen dat dit AMD nu ook overkomt.
AMD zit natuurlijk wel veel breder in de markt, van high-end tot low-end. Ze zullen er dus ook niet snel uit vallen. Dat voorbeeld van Siemens dat je noemt is iets anders omdat zij nooit echt voet aan de grond hebben gehad (in ieder geval niet in grote aantallen).
Nou de m35i was een aardige populaire tegenhanger voor de 3210 en de 3310 toen. Alleen hadden de nokia's snake ;) .
Dat was meer omdat de m35i te pas en te onpas werd weggegeven op Universiteiten en door banken (postbank combo met mobiel bankieren.. wat een ramp was dat zeg!). Siemens heeft nooit echt voet aan de grond gehad in de mobiele markt. In de DECT markt daarentegen wel.

Ik ben groot voorstander van 2 grote spelers op de consumentenmarkt. De servermarkt heeft wat meer keus, afhankelijk van de toepassing en zie ik minder als risico als AMD weg zou vallen. Alleen in deze zware tijden voor chipbakkers zijn dit soort berichten geen goed nieuws als je al moeite had om bij te blijven...
Siemens mobieltjes waren nooit fantastisch en het afstoten van de mobieltjesdivisie paste waarschijnlijk gewoon al in het bedrijfsbeleid.
Oy vey! Af en toe vastlopen, en hopen op genadebrood van de consument, het wordt wel een zielige vertoning, zo.

Wanneer grote bedrijven als HP, Sun, IBM en Dell geen servers gebaseerd op de quadcore Opteron uitbrengen, dan is dat, afgezien van een behoorlijk gezichtsverlies, iets wat eigenlijk bijna niet meer goedkomt. Want zulke bedrijven gaan dan over naar Intel (ze gaan natuurlijk niet een jaartje lang geen servers meer maken); en tja, waarom zouden ze dan later weer teruggaan naar AMD? Doen ze natuurlijk niet. Ik denk dat we toch spoedig naar het einde van AMD kijken

Bovendien denken dat soort bedrijven ook VOOR de consument: dwz, alle nare bijsmaak, gebrek aan vertrouwen en angsten (terecht of onterecht) die de consument koestert, daarvan weten die bedrijven ook dat zij daar de rekening voor moeten betalen.

Ik vind eerlijk gezegd ook dat hopen op de vergevingsgezindheid van de consument nogal beledigend is, eigenlijk. Wat willen ze daarmee zeggen? Jullie doen toch niks bijzonders met je PC, so just bear it and grin? Dacht het niet.
Een zielige vertoning die al jarenlang met tientallen producten door vele fabrikanten vertoond wordt, valt dus al met al nogal mee.
mwah, dat doet de consument toch ook met een product als windows? gewoon accepteren dat je hardware geen ondersteuning meer heeft? gewoon accepteren dat het af en toe crasht? gewoon accepteren dat je splinternieuwe systeem toch langzaam is omdat je continue een virusscanner moet draaien? (en zo kan ik nog wel ff doorgaan)

Ik denk dat deze ontwikkeling zeker niet goed is voor AMD, maar ik denk eigenlijk dat alle doemdenkers hier veel te ver doorslaan. Juist het feit dat AMD de afgelopen jaren zo succesvol was, maakt het contrast met de huidige situatie heel groot, waardoor alles heel slecht lijkt te gaan. Maar vergeken met 10 jaar geleden, denk ik dat AMD er op de CPU markt eigenlijk een stuk beter voorstaat, aangezien ze nu een goed product hebben, dat bijna de markt opkan (itt de K6 van 10 jaar geleden).
Alsof de dualcore Opterons niet meer volstaan. Alsof de hele wereld weet dat AMD die fout heeft gemaakt...

Iedereen kan wel triest gaan doen, maar we maken van een bug een olifant op dit moment. De markt voor Quadcores is <5%. Die markt is grotendeels tweakers op dit moment. Dell en HP verkopen nog wel Dualcore opteron servers, de quadcores worden dus nog even uitgesteld (en volgens mij kwamen die pas in grote hoeveelheden ook pas in 2008). Het is ook niet zo dat opeens vanwege de quadcores alle servers ter wereld moeten worden vervangen...

Quadcores is op dit moment gewoon een hype met een kleine markt. Op dit moment is het niet zo erg en ik zie AMD het liever op deze manier doen ipv alles gewoon verzwijgen. AMD moet er gewoon staan in H2 2008 wanneer de quadcores wel wat meer mainstream worden. Tot die tijd weet 90% van de consumenten helemaal niet van deze fout. Verder doet AMD het prima met de X2 in het budget en middensegment.

Als je van plan bent om nu een dualcore te nemen om over 1-2 jaar nar quad over te stappen is AMD de beste keuze op dit moment. Met AM2+, PCIe 2.0 support kun je er zeker van zijn dat je er dan zonder geheugen en mobo te vervangen kun upgraden naar een snelle quadcore. Verder weet je ook zeker dat videokaarten altijd goed werken met PCIe 2.0.

Kortom, deze 5% is niet echt heel interessant, alleen voor de statistieken. Het geld wordt verdient in de andere 95% waar AMD wel meekomt.
De markt voor Quadcores is <5%.
Correctie: de markt voor quadcore desktops is <5%. Het aandeel van quadcores in servers is vele malen groter en daar is het echt geen hype. Terwijl veel desktopapplicaties niets kunnen met vier cores, lust serversoftware die extra rekenkracht rauw.

[Reactie gewijzigd door Wouter Tinus op 4 december 2007 12:16]

vergevingingsgezindheid van de consument... net of de simpele consument hier ook maar iets van afweet.
Voor de server markt is het daar in tegen wel een erg slechte zaak
Dit is niet de doodsteek voor AMD zoals vele denken maar op termijn zullen ze voor deze fout toch nog aanzienlijk wat markaandeel verliezen op de quad core markt.
Consumenten en fabrikanten gaan in mijn ogen geen cpu plaatsen die ofwel af en toe vastloopt ofwel een paar % trager draait, enkel voor de goedkope budgedmarkt zie ik deze quad core cpu nog zitten.

Waarschijnlijk zal dit model een stille dood sterven en zullen de fabrikanten Intel quad core of gewoon de AMD X2 reeks in hun pc blijven inbouwen, in mijn ogen lijkt het zelfs beter dat AMD dit model van de markt haalt omdat er mensen zullen zijn die nu schrik hebben om nog AMD te kopen omdat er wel is een bug in hun cpu zou kunnen zitten.
wat een onzin, de intel pentium verkocht ook prima, en intel is de merknaam blijven gebruiken, ondanks het feit dat daar in de eerste serie ook een serieuze bug inzat.

Ik vind het alleen slordig dat ze er nu pas achterkomen, terwijl het product eigenlijk al op de markt is gezet. De vraag is nu wat ze gaan doen met de chips die al gebakken zijn.

De meeste consumenten zullen toch niet doorhebben of hun pc vastloopt door hun eigen schuld, of door een foutje in de cpu (of een ander component for that matter). Verder komt de vastloper uiterst zeldzaam voor. Ik kan me wel voorstellen dat je dat niet als server chip wil verkopen, aangezien de opteron een nogal goeie naam heeft!

Hopelijk kan AMD snel de B3 stepping op de markt krijgen, zodat we eindelijk echte quaD core fot the masses krijgen! :)
..intel had wel een iets andere situatie: er was geen concurrent voor de pentium. Of je nam de bug, of je bleef maar in de steentijd met je 486. In dit geval is het al wikken en wegen tussen Core en Phenom en dit doet het balansschaaltje vast niet meer naar de P hellen..
maar ook toen er wel concurrentie was, bleef intel gewoon de Pentium merknaam voeren, en terecht, want die naam was/is bij iedereen bekend. Het feit dat AMD nu problemen heeft bij de lancering van een nieuw product, lijkt me echt geen reden om het hele product te laten vallen. Bovendien, wat moeten ze dan, gewoon ophouden met cpu's maken en maar in een hoekje gaan zitten huilen? ;)

Het is erg jammer dat het allemaal zo lang moet duren, maar het is helaas niet anders. Ik denk niet dat het het einde van AMD betekent. het betekend wel, dat AMD waarschijnlijk een stukje marktaandeel moet inleveren en dat ze niet meekunnen in het high-end markt segment. Maar aan de andere kant, voordat de Athlon kwam, heeft AMD ook jaren overleefd met minder goeie cpu's zoals imitatie 486's en de k6-[2,3].

Ik denk dat het wel goedkomt, want ik heb wel vertrouwen in de R&D afdeling van AMD, getuige ook het grote succes van de Athlon XP en de Athlon X2. Ze proberen eigenlijk ook zo ongeveer het onmogelijke te doen, als je de verschillen in omvang en budget van de R&D van AMD tov. Intel in overweging neemt. Wat dat betreft valt het me mee, dat AMD uberhaupt in staat is om te innoveren tov Intel.
In het AMD topic bleek ook dat het een haastklus is geweest: AMD zou in staat zijn geweest om een CPU in 2 jaar te maken ipv 3-4 jaar normaal! Er is dus wat mis gegaan, want AMD heeft in tussentijd weinig gedaan als dat waar is.

AMD heeft echter wel veel verniewends gebracht. NX-bit, HT link, integrated mem-controller, als eerste met x86-64 gekomen. Ik heb de laatste tijd niet veel nieuws gezien van Intel behalve HyperTransport om hun eigen fouten een beetje op te lossen....
verschil is alleen dat de FDIV bug in de pentiums incorrecte resultaten gaaf, hij crashte niet.

Ik heb liever dat ik een 1 op een miljard kans maak dat 1/3 geen 0.33333334 oplevert dan dat ik 1 op een miljard kans maak dat heel mijn systeem crasht en ik naar een datacenter kan gaan fietsen...
jep, dat ben ik wel met je eens. Alhoewel ik me ook kan voorstellen, dat je bij sommige toepassingen liever geen resultaten (dus crash) hebt, dan resultaten waarvan je niet zeker weet of ze kloppen. Bij wetenschappelijke simulaties bijvoorbeeld.
ik ben het niet met hem eens. Een rekenfout kan mogelijks niet worden opgemerkt en geaccumuleerd voor een ontzettend grote fout zorgen. Bijvoorbeeld bij banken.

Een crash wordt wel opgemerkt. En een redundant systeem vangt dat dan wel op.
ik ben het niet met hem eens. Een rekenfout kan mogelijks niet worden opgemerkt en geaccumuleerd voor een ontzettend grote fout zorgen. Bijvoorbeeld bij banken.
een rekenfout op dat niveau in de cpu levert geen fout result op, maar gewoon een crash. Ik denk dat je een kans van 1:1e56 hebt, dat je een situatie creeert die zo specifiek klopt, dat 1+1 = 3 uit je computer komt.

Je voorbeeld van een bank slaat ook niet echt ergens op, die gebruiken namelijk hele andere CPU's dan de x86 serie van Intel en AMD in het rekenproces en betalingsverkeer. In front en back office kom je ze uiteraard wel tegen, maar de belangerijke dingen zitten vaak nog op mainframes, en anders op andere oplossingen zoals Itanium of Sun.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 4 december 2007 14:17]

@arjankoole: De banken gebruiken niet persee andere CPU's, maar andere rekenmethodes. Een bank die ooit iets met geldzaken in floating point uitrekent, overleeft geen acountantscontrole.
Door die redenatie ben jij dus nog steeds de domviool die naar het datacenter mag fietsen :)
Ik ook, zins wanneer is 1/3 0.333 :P kunnen ze nog afronden?
Ik bedoel dus dat 0,3333333.. nooit tot 0,333333334 kan afronden hoeveel 3'en je ook schrift of weglaat.
Heel af en toe vastlopen is nog steeds enorm irritant, zeker voor de gamers onder ons die geen crash willen in het midden van hun match !
Heb deze week een nieuwe PC besteld met AM2+ moederbord. Quadcore vindt ik op dit moment niet belangrijk. Zoals gezegd zullen de meesten op dit moment nog prima met een Dualcore kunnen werken. Als voordeel heb je dan bij AMD dat je er over 1,5-2 jaar alsnog zonder je mobo en geheugen te moeten vervangen een razendsnelle Phenom X4 er op kan prikken wanneer je de kracht wel nodig hebt! Zo prik je toch goedkoop een snelle CPU in je systeem en kun je nog 3 jaar verder.

AMD is gewoon een de beste keuze op het moment voor mensen die nu de power neit nodig hebben maar over 1-2 jaar makkelijk en goedkoop willen upgraden. Die Intel Q6600 is leuk, maar voor dat prijsverschil + verkoop CPU maak je er over 1-2 jaar gehakt van met een AMD, terwijl je het nu bij games ed niet gaat merken. Alleen als je veel films omzet en vele multistasked. En dat is maar een klein deel van de markt.
AMD is gewoon een de beste keuze op het moment voor mensen die nu de power neit nodig hebben maar over 1-2 jaar makkelijk en goedkoop willen upgraden.
Dat klinkt leuk, maar hoeveel gewone consumenten ken je die uberhaupt hun pc upgraden? Die kopen een complete pc bij de mediamarkt (of andere pc zaak) en doen daar X jaar mee, waarna ze een nieuwe kopen. De meeste consumenten weten namelijk geen bal van computers.

Voor tweakers ben ik het wel met je eens (hoewel Intel niet heel veel duurder is), maar die markt is veel te klein voor AMD om van rond te komen ;)
Die mensen kopen ook geen Quadcore PC. Dualcores hebben het probleem ook niet. Het lijkt hier alsof iedereen gewoon denk dat wanneer je op dit moment geen goede quad hebt dat je het wle kan schudden. Dualcore blijft nog wel een half jaar voor de mainstream, en nog wel een stuk langer voor 50% van de thuisgebruikers. Alleen gamers en wat gevorderde gebrukkers zullen over een half jaartje gaan kijken naar de quads.

Op dit moment is het gewoon jammer dat AMD de liefhebbers hier op t.net niet kan voorzien in de behoefte. Echter is dat maar een paar procent van de markt. AMD doet het nog steeds prima in het budget en middensegment en dat is waar het gebeurt. AMD heeft dus nog een half jaartje om de Phenom wel bugvrij te hebben en op snelheid te brengen. Dat moet wel lukken denk ik zo. Eind 2008 wanneer de echte grote overstap komt zal AMD 45nm in gebruik hebben en kunnen ze prima mee.
Die kopen een complete pc bij de mediamarkt (of andere pc zaak) en doen daar X jaar mee, waarna ze een nieuwe kopen. De meeste consumenten weten namelijk geen bal van computers.
en 95% tot 99% van die mensen heeft dan gewoon genoeg aan zo'n PC van 300 euro zonder upgrade.
en bij AMD heb je nog steeds het meeste waar voor die 300 euro.

[Reactie gewijzigd door Countess op 4 december 2007 10:56]

en bij AMD heb je nog steeds het meeste waar voor die 300 euro.
Daar valt over te debateren, maar op zich heb je wel een punt. Er is maar een ding dat je verhaal tegenspreekt, en dat is de hoeveelheid consumentenpc's met een Intel processor er in. Kijk de folders er maar eens op na. Kennelijk zijn Intel processoren en moederborden toch goedkoop genoeg om ook in die pc's te zetten.
Het punt is dat "digibete" consumenten daar ook niet op letten. Ze kopen gewoon wat de verkoper hen aanraadt, en als de verkoper een mooie Intel pc heeft staan dan wordt dat een Intel pc. Die mensen gaan echt niet eerst op Anandtech de benchmarks van de processor nakijken om te zien of ze waar voor hun geld hebben.
Het is goedkoop genoeg, maar het kan nog goedkoper met AMD, alleen zal de fabrikant alsnog marktconforme prijzen vragen voor een compleet systeem. Een merk waar je relatief veel AMD zag was de laatste jaren Compaq, die waren echt niet goedkoper dan hun intel concurrenten.
Er is maar een ding dat je verhaal tegenspreekt, en dat is de hoeveelheid consumentenpc's met een Intel processor er in.
daar zijn denk ik een paar redenen voor, waarvan de voornaamste is dat AMD gewoon niet zo veel CPU kan leveren en die OEM's dus wel een hoop intel's MOETEN verkopen.
en bij mensen thuis zie ik toch erg regelmatig budget AMD PC's.
er word misschien meer reclame gemaakt voor intel PC's (waardoor het lijkt intel de enige keuze is) omdat ze ook wat duurder zijn, en je dan geld krijgt van intel.
maar voor zover ik weet krijgt AMD op dit moment al zijn CPU;s gewoon verkocht (al is het niet altijd helemaal voor de prijs die ze liefst zouden willen... maar blijkbaar was vorige kwartaal de marge weer opgelopen tot een vrij gezonde 40%).

[Reactie gewijzigd door Countess op 4 december 2007 17:37]

Jammer genoeg zit bij de Intel pc's minder geheugen, onboard-vga en allemaal zo'n minpunten.
Omdat er genoeg consumenten (o.a. mijn eigen vader) zijn die er echt wel wat verstand van hebben en graag zelf hun systeem samenstellen. Echter koopt ook deze groep gewoon iedere 3 jaar een nieuwe PC en wordt er naast wat geheugen weinig geupgraded.
Yep! Same here! Net een systeempje op basis van een X2 besteld voor 280 euro! En nu maar hopen dat ik inderdaad over een 1-2 jaar een Phenom X4 erin kan prikken die bugvrij gemaakt is.
Als voordeel heb je dan bij AMD dat je er over 1,5-2 jaar alsnog zonder je mobo en geheugen te moeten vervangen een razendsnelle Phenom X4 er op kan prikken wanneer je de kracht wel nodig hebt!
Ik kan op mijn P5K ook wel een razendsnelle Penryn steken hoor... 1600MHz FSB is ook geen prob. Zal wel veranderen met Nehalem, maar die is nog een eindje weg en in elk geval zullen er nog een tijdje snelle Penryns te vinden zijn.
valt buiten spec en moet je standaard overklokken, daarbij is de p5k ook niet echt een oude mobo ofzo. is toch niet helemaal het zelfde of wel.
bij AMD is het makkelijk: als het past dan werkt het.

[Reactie gewijzigd door Countess op 4 december 2007 17:36]

valt buiten spec en moet je standaard overklokken
En? :)

Het gaat er niet minder stabiel op worden, enkel FSB gaat boven spec draaien, maar ik ken geen P35 mobo dat niet tenminste boven de 450MHz FSB gaat.

Maar inderdaad, het is niet helemaal hetzelde. Geef ik grif toe.
Het besturingsysteem dat om de bug heen werkt? Kun je hier wat specifieker zijn?

Zo werkt het volgens mij niet. Het besturingssysteem kan een microcode update uitvoeren. Daarmee is het ook opgelost.
mwah, ik denk niet dat het zo simpel ligt. Ik zou me zo kunnen voorstellen dat bepaalde combinaties van calls een bug kunnen triggeren.

Zo heeft de linux kernel een workaround voor de F00F bug in de eerste generatie pentiums.

Een ander voorbeeld is de bekende badram patch, die zorgt dat je kapotte geheugenbankjes toch kunt gebruiken, door de slechte clusters weg te mappen naar werkende.
amd's hebben geen microcode
Volgens mij bestaat er geen moderne CPU meer die geen micro code heeft.

Tevens is de Barcelona wel te fixen met micro code: http://www.techreport.com/discussions.x/13721
Update: It turns out the BIOS-based workaround for the erratum already involves a microcode update, AMD informs us. More soon.
En Microsoft gaat zeker zijn hele Windoze kernels hercompileren om de AMD bug te vermijden?? Uh-huh.
Microsoft brengt meer dan eens een update uit om een nieuw gevonden erratum in een processor van Intel of AMD te omzeilen. En ook kan het besturingssysteem een microcode update op de processor uitvoeren.
Dit kun je zo vinden als je eens door de hotfixes bladert. Misschien eerst even opzoeken voordat je wat roept.
Alleen zei de poster: "en het OS kan prima combinaties van registers vermijden." Registers vermijden is met een hotfixje niet gepiept; daar zul je je complete compiler zelfs voor moeten aanpassen. Niemand doet dat, natuurlijk.
Ok, excuses. Dat zou Microsoft niet doen inderdaad. Gelukkig is dat ook allemaal echt niet aan de orde. Het gaat gewoon echt om eeen microcode update.
Ik ben AMD gebruiker sinds de 386 40mhz processor, en heb net zoals anderen hier
de hele ontwikkelingen gevolgd.

Het probleem komt door AMD zelf. Het geklooi begon al met de 1e AMD 754 sockets.
Wie gaat er nou na jaren dat dualchannel gemeengoed was een single channel uitbrengen. Dan de taloze socket veranderingen die niks toevoegde aan wat dan ook.
Onnodig te zeggen dat ze marketing technisch ook dom zijn. Ze hadden gewoon quad cores via 2x2 moeten uitbrengen. Ipv zo hoog van de toren te blazen en het niet doen.

Kortom AMD is gevallen door zijn eigen stomzinnigheid en hoogmoed, ik heb er absoluut geen meedelijden mee dat het slecht met ze gaat. Alleen vind ik het jammer voor die mensen die keihard aan die CPU ontwikkelingen werken. Maarja hun aansturing was
gewoon flut. Remember Commodore en de Amiga. Persoonlijk ben ik er van overtuigd
dat AMD failliet gaat. Het probleem is dat het ontwikkelen van processoren op steeds kleinere schaal duurder word. Ironisch eigenlijk dat AMD nu met hun P4 in de maag zit.
Het probleem komt door AMD zelf. Het geklooi begon al met de 1e AMD 754 sockets.
Wie gaat er nou na jaren dat dualchannel gemeengoed was een single channel uitbrengen.
Doordat ze socket 754 uitbrachten hoefden ze CPU's met een defect geheugen kanaal niet weg te gooien.
Daardoor konden mensen een goedkopere processor krijgen in de vorm van een 754 processor
De socket 939 processor werden niet duurder doordat er niet betaald hoefde te worden voor processors anders weg gegooid diende te worden omdat een geheugen kanaal defect was.

Ik ben zelf een gelukkige gebruiker van een socket 754 processor. Lekker goedkoop en snel genoeg voor mij.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True