Lenovo kondigt laptop met wireless usb aan

De op twee na grootste computerbouwer, Lenovo, staat op het punt een notebook met wireless usb-ondersteuning te verschepen. Daarmee wordt de eerste grote leverancier die de uwb-technologie in zijn producten integreert, een feit.

wireless usb-logo Volgens Lenovo-topman Mark Cohen is het nog allerminst zeker te noemen dat wireless usb tot de mainstream zal promoveren. De introductie van de laptop moet de technologie een impuls geven, maar de bottleneck zit hem in de beschikbaarheid van randapparatuur zoals printers, digitale camera's, harddisks en mp3-spelers, aldus Cohen. Hij wijst er tevens op dat een wireless usb-kaart momenteel tussen de 25 en de 40 dollar kost, en verwacht dat de technologie pas een vlucht kan nemen wanneer dit tot beneden de 10 dollar daalt. 'Het doet een beetje aan de begindagen van bluetooth denken, toen fabrikanten chips voor minder dan 5 dollar beloofden maar ze vervolgens voor 15 dollar op markt brachten, met een pijnlijk lage adoption rate als gevolg', aldus de Lenovo-topman. Randapparatuur met wireless usb-ondersteuning wordt pas in het najaar verwacht. 'De producten die dit jaar worden uitgebracht zullen van bedrijven komen die technologieleiderschap willen tonen, maar erg veel zal er nog niet verschijnen', zo verwacht Cohen. De technologie moet concurreren met bluetooth en firewireless: pogingen om tot een enkele uwb-standaard te komen, liepen begin vorig jaar op niets uit.

Door Mick de Neeve

13-05-2007 • 23:23

47 Linkedin

Bron: EE Times

Lees meer

Lenovo komt met energiezuinige desktops Nieuws van 13 september 2007
Flinke stap voorwaarts voor 802.11n Nieuws van 14 maart 2007

Reacties (47)

47
47
22
3
0
16
Wijzig sortering
Anoniem: 169626
14 mei 2007 08:45
Ik vraag me af of er rekening wordt gehouden met het feit dat dit WEER een extra stralingsbron is... na mijn mening moet het hele electrosmog verhaal wel degelijk serieus genomen worden.
Niemand verplicht u het te gebruiken. Maar gelieve uw gsm dan ook uit te zetten.
Dit soort technieken (Bluetooth, UWB, WiFi) werken met zeer lage uitzendvermogens. Als je al bezorgd bent over radiostraling kan je je beter druk maken over TV en radio uitzendingen, die al > 60 jaar op zeer hoge vermogens uitzenden.
Als apperataten speciaal hiervoor moeten worden aangepast. Is het dan nog van nut?

Dan kan je toch net zo goed bluetooth gebruiken.
Anoniem: 3057
@quakerix13 mei 2007 23:57
Apparaten hoeven niet aangepast te worden, maar nieuwe apparaten zouden Wireless USB als extra verbindingsoptie kunnen hebben, net zoals je soms een externe harddisk als USB, Firewire, e-SATA en soms zelfs UTP kan aansluiten.

Wireless USB is veel sneller dan Bluetooth, en de beveiliging zou beter geregeld moeten zijn.
mijn ervaring met draadloos is dat het de meeste keren niet werkt. Dit zal niet anders zijn. Corruptie op je HD omdat "het signaal wegviel"
Anoniem: 133254
@M2M14 mei 2007 11:46
Juist, dat is waarom iedereen weigert Wifi te gebruiken...

Misschien herinner je je 1999? De early adopters hadden een cd brander, en zowat de helft van de zelfgeschreven cd's boven 1x speed waren onbruikbaar. Door beter bufferen en betere doorvoer is dat snel opgelost, toch? Dit is hetzelfde probleem, met genoeg ervaring nu om het te voorkomen.

Een externe HD zal je mogelijk inderdaad in de line-of-sight willen zetten, maar bvb een printer heeft genoeg buffer om vlot te werken.
mss offtopic, maar begin 99 cd branders :s
Ik heb echt wel mijn eerste brander (2 speed) gekocht van Tayo Yuden in 94 hoor ...

en toen waren ze ook al een tijdje op de markt ...

heb hem hier nog liggen (nostalgie)
2x
Scsi 2 (zelfs nog niet UW)
5.25"
internal
minimum sys. req.
32mb ram
486 DX2 66
486 DX4 100 or P 75 recommended
Ik vind bluetooth toch echt iets te langzaam om bestanden mee over te zappen naar een hardeschijf of mn mp3 speler. En daar komt bij dat bluetooth een relatief complex systeem is, kosten gewijs kan WUSB uiteindelijk veel goedkoper worden. En laat ik maar zwijgen over de impact die bluetooth heeft op de accuduur van een mobiel apparaatje...
Een hardeschijf op een batterij dan...
Anoniem: 1197
@quakerix13 mei 2007 23:57
Kip <--> Ei

edit:

Ik zie dat hieronder nog meer eieren zijn gelegd
Hoe zit het eigenlijk met beveiliging?

Of kan je straks iedereen zijn externe HD plunderen omdat ze met draadloos USB zijn uitgerust?
Anoniem: 3057
@Soldaatje13 mei 2007 23:51
Nee, zie http://www.deviceforge.com/articles/AT9015145687.html
WUSB security will ensure the same level of security as wired USB. Connection-level security between devices will ensure that the appropriate device is associated and authenticated before operation of the device is permitted. Higher levels of security involving encryption should be implemented at the application level. Processing overhead supporting security should not impose noticeable performance impacts or add device costs.
[...]
So WUSB devices installed for the first time should automatically install drivers, security features, and so on and associate with systems that they can interact with. The concepts of 'turn on and use it' with an easy setup procedure will be employed.
Wat ze ook beweren, het is en blijft een softwarematige beveiliging, en daarvan weten we dat het altijd kraakbaar is, de enige beveiliging die te vertrouwen is is hardwarematige beveiliging, niemand komt hier m'n usb kabel uit m'n externe hd trekken om 'm om de hoek in te pluggen, k zou toch niet willen dat de hele straat dat signaal in principe kan oppikken, hoewel ik daar nu niet zo bang voor ben (woon nml in een straat vol bejaarden, mja je weet maar nooit :+ ). Zo'n ding komt er bij mij niet in, k werk dan veel liever m'n kabels discreet weg.
Anoniem: 125679
@Robby51714 mei 2007 09:24
Het betekent ook dat jouw harde schijf geen toestemming geeft uitgelezen te kunnen worden voordat je daartoe op een knop drukt oid...
Kunnen ze niet beter bluetooth opkrikken ?

Was hier al niet een snellere variant van beschikbaar ?
Bluetooth?

Alles beter dan bluetooth. De enorme berg incompatabiliteit en de moeizame manier van gebruiken van bluetooth als developer is nou niet echt om over naar huis te schrijven /understatement.

Er zullen hopen ontwikkelaars heeeel erg blij zijn als dat uitgefaseerd wordt.

Zoals ik iemand van Nokia laatst hoorde zeggen: "You want to communicate using Bluetooth? Why?! The horror!"
Leuk,..nu nog draadloze stroom ;) anders kom je ooit van je al je kabels af,...
M'n printer heeft al WIFI,..zie heel het nut niet in van WUSB,...hedendage,...paar jaar terug had ik er nog wel een toekomst voor gezien.
Iets dergelijks zou ik voor digitale camera's (and the like) best kunnen waarderen. Bluetooth is hiervoor te traag en wireless ethernet lijkt me te veel ruimte innemen in dergelijke apparaten.
Een kabeltje heeft juist zo'n fantastische GUI: je ziet direct wat waar aan verbonden zit! Lijkt me vele malen makkelijker dan voor elk apparaat beveiligingsinstellingen te moeten maken...
Voor mij is zoals eerder gezegd de meerwaarde op bluetooth en dergelijke niet echt duidelijk. Apparaten die nu niet met bluetooth ondersteuning te vinden zijn, zullen in de toekomst in mijn ogen geen ondersteuning bieden voor UWB. Sowieso wat is de overeenkomst tussen USB en UWB?
Het verschil? De snelheid...
Even wikipedia quoten:
"Wireless USB is based on the WiMedia Alliance's Ultra-WideBand (UWB) common radio platform, which is capable of sending 480 Mbit/s at distances up to 3 meters and 110 Mbit/s at up to 10 meters"

"Bluetooth 2.0
This version, specified in November 2004, is backward-compatible with 1.1. The main enhancement is the introduction of an enhanced data rate (EDR) of 3.0 Mbps."

Voor bv externe hdd's heb ik liever 480Mbps dan 3 om eerlijk te zijn...
Anoniem: 191581
@MYST14 mei 2007 00:26
Jammer genoeg is snelheid niet alles. Bluetooth heeft een enorm laag energie gebruik. En men spreekt van 480Mbits bij 3 meter afstand. Op deze afstand kan je nog altijd met gemak een USB kabeltje inpluggen.

En laten we eerlijk zijn. USB 2.0 is NIET 480Mbit/s. Het heeft een enorme overhead, waardoor de echte snelheid meer rond de 60% ervan zit.

Alsook, Externe HD's op een wireless protocol plaatsen ... Liever u dan ik. Laten we hopen dat het meer secure is dan Wifi ;) We hebben in het verleden ook genoeg gehoord hoe secure Wifi wel niet was. Tot de fabrikanten afkwamen met open routers, en wanneer WEP zo snel gekraakt was, dat je gewoon de straat kan aflopen, en de ene na de andere open of insecure connectie kan vinden... En men is ook nogal snel aan het springen naar WPA2, wat mij de nodige zorgen opleverde over WPA1 ( binnen de minuut tot 10min hackbaar ).

Laten we eerst de kat uit de boom kijken. En hopen dat men het systeem meer secure gemaakt heeft dan verschillende andere wireless vormen :(

Bij mij komt er geen wireless binnen. We zullen wel 10Gbits kabels leggen voor het netwerk. En de randapperatuur met een kabel ... zo storend is het niet. Daarbij, al die USB wireless apperatuur, zal wel batterijen of kabels nodig moet hebben voor de power. En dan ben je terug naar stap één, of erger, met nog meer kabels.
Zeker zit daar overhead op, zo ook op bluetooth, wifi, en je 10gbitlijnen :) Security is inderdaad wel een punt dat ze hopelijk redelijk op orde hebben. En met uwb zal je sowieso minder kabels hebben he, je behoud de stroomkabels, maar de usbkabels verdwijnen...
"En men is ook nogal snel aan het springen naar WPA2, wat mij de nodige zorgen opleverde over WPA1 ( binnen de minuut tot 10min hackbaar )."

Ik neem aan dat je WEP bedoelt want WPA1 is, wanneer je een gezond paswoord hebt, even "onkraakbaar" als WPA2.
UWB (ultra wideband) is de draadloze technologie om wireless USB te laten werken.
Ik snap het nut niet van met Wireless USB naar buiten te komen als er geen randapparatuur voor bestaat. Wat is dan de meerwaarde van deze feature op een laptop?
Ja, dat is de kip en het ei hé. Als er geen ondersteuning is in de laptops komen er ook geen randapparaten met wUSB, en vice versa. Er moet ooit die eerste stap gezet worden.
Oh, dus hadden ze ook maar nooit USB op PC's moeten plaatsen, gezien er nog (bijna) geen randapperatuur voor bestond, of PCIe, en alle andere standaarden? |:(
Beetje de kip en het ei verhaal... Wat heb je aan randapperatuur met Wireless USB, als je PC/laptop het niet ondersteunt?

[Edit:]
2 zielen 1 gedachte
Je zult er mischien nog van terug komen want ze zeggen altijd wel dat het zo mooi is en zo "goedkoop" maar er komt altijd wel iets tussen, ik hoop dat hun nu bereid zijn om de eerste stap te zetten want WUSB is toch echt iets heel erg nuttigs in mijn ogen gezien, en hopelijk volgen er meer fabrikanten.
Ik snap geen pepernoot van jouw reaktie. O.a. dit:
ik hoop dat hun nu bereid zijn om de eerste stap te zetten
De titel is:
Lenovo kondigt laptop met wireless usb aan
dus volgens mij hebben ze de eerste stap al lang genomen, uitgaande dat je met 'ze' Lenovo bedoelt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee