Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 103 reacties
Bron: InfoWorld

Met nog een jaar voor de boeg tot de Olympische Spelen in Peking losbarsten, heeft sponsor Lenovo laten weten dat Windows Vista en wifi tijdens het vierjaarlijkse sportevenement niet welkom zijn.

De Chinese computerfabrikant maakte op een persconferentie bekend dat alle pc's en servers die tijdens de Olympische Spelen gebruikt gaan worden, voorzien zullen zijn van Windows XP. Microsofts Vista zal alleen gebruikt worden op de computers in de internetcafé's die voor de atleten gebouwd worden. Volgens Lenovo-topman Yang Yuanqing vereisen de Spelen door de enorme schaalgrootte betrouwbare systemen met bewezen stabiele besturingssystemen, en met de keuze voor XP laat de op twee na grootste computerfabrikant Microsofts laatste OS als een baksteen vallen. Naast Vista ziet Lenovo ook niets in het toepassen van wifi-verbindingen. Volgens het bedrijf zal al het dataverkeer worden afgehandeld over bedrade netwerken, omdat wifi te instabiel en te onveilig zou zijn.

Als hoofdsponsor zal Lenovo naar eigen zeggen een recordaantal computers aan het organiserend comité gaan leveren. In totaal gaat het om 12.000 desktops, 800 laptops en 700 servers. De computerbouwer zal de hardware onder andere uitstallen in het enorme Main Press Centre. Het bedrijf zal daarnaast op lokaties die door de atleten worden gebruikt, en op andere marketingtechnisch 'slimme' plaatsen nog eens vijfduizend pc's neerzetten. Lenovo maakte ook bekend dat het vanaf 18 februari, tot aan het begin van de Spelen, elke maand een limited-edition laptop online zal veilen. Het bedrijf belooft de opbrengst aan goede doelen te schenken.

Lenovo's Olympische laptops
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (103)

Altijd leuk dat er mensen zijn die even simpel achter hun computer kunnen beoordelen dat dit een verkeerde beslissing is. WinXP heeft zich al lang bewezen, vista heeft regelmatig allerlei problemen en als er iemand is die objectieve info hier over heeft is dat wel lenovo.

Ik kan me prima voorstellen dat ze een OS gebruiken dat niet de resources opslurpt en dat zich al lang en breed heeft bewezen. Maar blijkbaar denken mensen dat ze al in staat zijn om dit soort beslissingen te nemen omdat ze zelf een computertje in elkaar kunnen draaien en windows kunnen installeren . Vooral die opmerking dat over een jaar vista misschien wel goed kan zijn is natuurlijk een mooie... Lekker gaan wachten tot ms op het laatste moment vista betrouwbaar maakt (wat dus helemaal niet zeker is) en dan op het laatst alles zeker gaan installeren/updaten. Als je een goed OS beschikbaar hebt dan ben je gewoon dom als je dit soort risico's gaat lopen |:(

Met dit soort dingen wordt er altijd even netjes een afweging gemaakt en om eerlijk te zijn heb ik meer vertrouwen in die analyse dan in al die bijdehandjes op T.net. Ik zal iig niet zomaar gaan roepen dat ze onkundig zijn bij lenovo als ik daar niet een verrekte goede aanwijzing voor heb.
@fietspomp:

Psies...helemaal mee eens.

Al die opmerkingen van "Bij mij thuis draait Vista prima" zijn echt te triest voor woorden.... da's ook echt een lekkere vergelijking, want iedereen die dit gemeld heeft, heeft natuurlijk ook 12.000 pc's + 800 laptops thuis staan.

Hoe kun je het in hemels naam in je hoofd krijgen om dat te durven roepen.... Je weet gewoon te weinig om hierover te kunnen oordelen. Je weet bv. niet wat voor drivers er nodig zijn, wat voor software er gedraaid moet worden.

@Str1ngS:
In welk opzicht is WiFi onveiliger dan bedraad?
8)7

[Reactie gewijzigd door gsmurf op 9 augustus 2007 12:41]

In welk opzicht is WiFi onveiliger dan bedraad?
Broadcast transports zijn onveiliger, niet direct wegens encryptie (alle encryptie is te breken), maar meer om het feit dat het heel makkelijk af te tappen is.

Met een directe lijn / bedrading heb je dat probleem niet zo 1.2.3.

Als je voor de grap met je WiFi aan, door een gemiddelde amsterdamse straat rijd, kom je ook heel wat dingen tegen :)
Waarom zou de keuze van Lenovo uitgelegd moeten worden als microsoft bashen of uberhaubt iets met microsoft van doen te hebben afgezien van het gebruik van 1 van hun producten? Lenovo staat voor een lastige taak en zoekt de betrouwbaarste oplossingen om die taak goed uit te kunnen voeren. Als er meerdere volwassen stabiele OS'en in de markt waren zou het er weer anders uit hebben gezien. De opmerking dat Lenovo Vista keihard laat vallen is imho vreemd.. Het is toch niet aan Lenovo om Vista te promoten?
I agree, maar veel anti-Vista mensen zien het waarschijnlijk wel als een prima kans om "zie je nou wel" te roepen, en zullen dat ook graag doen.
Ik snap werkelijk niet waarom niet front-page nieuws is. Ieder ander weldenkend bedrijf dat computers voor zo'n groot evenement zou moeten bouwen zou exact dezelfde beslissing genomen hebben! En dat heeft zeer weinig te maken met of Vista wel of niet stabiel genoeg is, maar veel meer met applicatie compatibiliteit, en opgedane kennis en ervaring van het IT personeel dat het allemaal moet installeren/onderhouden. XP heeft zich bewezen en daar waar XP misschien te kort schiet weten we in ieder geval waar de heikele punten zitten, en hoe er omheen gewerkt kan worden.
Inderdaad. Daarom dacht ik dat het over reclame van vista ging wat niet welkom was. Dat was pas nieuws geweest! :)
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat ze bij de vorige olympische spelen hebben gebruikt voor hun OS (ook al was dat waarschijnlijk geen lenovo...)?
De keuze van Lenovo is heel logisch. Ze moeten nu een keuze maken om over een jaar alles rond te hebben. Je keuze valt dan op een platform dat op dit moment stabiel is en aan weinig veranderingen onderhevig is. Iedere wijziging in het platform betekent zeer waarschijnlijk extra werk met het risico dat je gigantisch uit je planning loopt.
Ze kiezen in dit geval voor zekerheid en proberen zoveel mogelijk risico's te vermijden en dan ga je voor proven technology. XP is proven technology en Vista is dat nog niet. XP biedt hun dus een platform met voldoende zekerheid en stabiliteit om verder op te bouwen.
Ik wil niet zeggen dat Vista niet stabiel is, maar gezien de leeftijd is de kans groot dat er nog allerlei wijzigingen in Vista doorgevoerd zullen worden (SP1 en zo). Dit levert ze alleen maar extra risico's op en die willen ze zo veel mogelijk uitbannen.
frapant dat ze Windows XP ook op de servers gaan draaien 8)7
Ik heb op de J-Spring een presentatie bijgewoont van Atos Origin, die (een groot gedeelte van) de IT op de Olympische Spelen organiseert, maar daar hoorde ik dat er vooral Linux en Sun bakken werden gebruikt voor de servers. Hier een kleine samenvatting van de presentatie.
Windows XP was chosen to run on all PCs handling chores vital to the Olympic Games, and has been installed on most of the PCs delivered by Lenovo Group.
In het originele artikel wordt ook nergens vermeld welk OS ze gaan draaien op de servers, enkel op de desktop PC's, lijkt me dus meer een toevoeging van tweakers of een foute overname.
Ik vraag me af waar die zevenhonderd servers voor gaan gebruikt worden. Ik veronderstel dat tv-stations hun eigen infrastructuur voorzien. Dus voor video-processing moet Lenovo al niet zorgen.

Een machine die de hoogtes die de atleten sprongen moet bijhouden, kan toch niet zoveel rekenkracht nodig hebben? :+
Toegangscontroles, veiligheidsbeelden, chronometerweergave, realtime doorsturen van gegevens naar talloze persagentschappen en tv-stations, eigen administratie, ...

Ik gok dat ze die servers wel kunnen gebruiken hoor :)
Volgens mij verzorgen de spelen zelf de beelden en krijgen de tv-stations die beelden, waar ze hun eigen commentaar aan toe kunnen voegen.
Het Belgische Alfacam staat in voor de opnames en distributie van de beelden.
Hiervoor gaan ze 18 OB-trucks gebruiken en meer dan 200 HD-cameras.
Vergelijke die OB dingen maar met een volledige productiestudio samengeperst in een bus of vrachtwagen die kan uitklappen.

Alfacam has a wide range of OB trucks, most of which are HDTV capable. Upto 36 HDTV cameras can be connected to our largest OB vehicles. Mobility, capacity and flexibility are key features of the Alfacam fleet.

Each OB truck can be easily adapted and modified, thus tailoring it to your needs. Highly skilled engineers and riggers configure the trucks and operate the equipment to ensure a smooth operating experience
.
Het netwerk is niet alleen maar voor leuke te internetten.
De vorige OS. hadden ze ook een groot netwerk nodig. Om alle tijden, scoren enzo te verzammelen en te verspreiden.

Daar naast vermoed ik, dat er ook veel audio/video door het netwerk heen gaat. En dus ook oppgeslagen en bewerkt moet worden.
Je wilt als Nederlandse top-sporter toch je mp3'tjes van Marco Borsato kunnen uitwisselen met je oekrainsche collega ?

En zij willen dat ene liedje waar ze al zo lang naar opzoek zijn met je delen: Повідомлення Написане

Vandaar al die servers:P

[Reactie gewijzigd door Cyber Shadow op 9 augustus 2007 11:23]

Servers worden ook redundant aangesloten natuurlijk.
Eventueel zelfs in clusters en die weer redundant.
Op beide punten heeft Lenovo niet helemaal gelijk, Vista kan heus wel stabiel draaien, en ook WiFi is wel goed te beveiligen. Feit blijft wel het moeilijker is om toegang te krijgen tot een bedraad netwerk en dat XP stabielere drivers en software ondersteuning heeft.

Persoonlijk vind ik het een beetje een bash actie van Lenovo, en haalt het imago van het bedrijf naar mijn inzien wat onderuit. Of ze hebben gewoon geen kennis van zaken..

(persoonlijk zou ik in de situatie waar hun in zitten, Win2000 gebruiken voor de belangrijke windows machine's, uber stabiel en weinig resources.)

[Reactie gewijzigd door Str1ngS op 9 augustus 2007 11:23]

Spreek je jezelf niet een beetje tegen? Ze hebben geen gelijk als ze XP ipv Vista draaien, maar je raadt ze wel aan 2000 op de servers te zetten?

Ze zeggen niet dat Vista niet goed is, maar dat Vista zich nog niet bewezen heeft, en daar kan niemand iets aan doen, want Vista is gewoon nog te jong.

En wireless zou ik ook zeker niet inzetten op dit soort kritische netwerken. Het performt minder, en je bent onderhevig aan allerlei externe factoren die je signaal kunnen verstoren.

Ik zou het risico ook niet willen lopen dat er iets misgaat op een evenement dat door de hele wereld gevolgd wordt, omdat een TL-balk te dicht bij een accesspoint hangt. ;)
"weinig" is niet goed genoeg.

Ik weet ook wel dat er goeie wifi-apparatuur is (wij handelen in die dingen), maar je komt gewoon niet in de buurt van de betrouwbaarheid en performance van een bedraad netwerk. Tenzij het écht mobiel moet, zou ik altijd voor wired gaan.
@Str1ngS:
Op beide punten heeft Lenovo niet helemaal gelijk, Vista kan heus wel stabiel draaien, en ook WiFi is wel goed te beveiligen. Feit blijft wel het moeilijker is om toegang te krijgen tot een bedraad netwerk en dat XP stabielere drivers en software ondersteuning heeft.
Dus eigenlijk geef je Lenovo groot gelijk.
Totaal niet, Lenovo stelt dat WiFi onveilig. Het is alleen onveilig als je het niet beveiligt, in die zin is bedraad ook onveilig. Enigste wat je nodig hebt is een wall-outlet. En met de goede apparatuur is WiFi ook stabiel.
Wifi is in vergelijking met een bedraad netwerk onstabiel en onveilig, punt uit. Er hoeft maar een flinker onweersbui, wireless client die staat te schreeuwen op het netwerk, of een hacker met zelfgeknutselde pringles bus langs te komen om de boel te verstoren. En het is in beginsel onveilig omdat iedereen alle gegevens kan opvangen. Het kraken van een draadloos netwerk is alleen een kwestie van tijd, hoe goed je het ook doet. Encryptie en Radius servers ten spijt is een draadloos netwerk relatief eenvoudig te kraken. Dit zijn allemaal zaken die je afvangt door een bedraad netwerk te gebruiken.

Bovendien zal zo'n draadloos netwerk voor duizenden computers alleen het laatste stukje draadloos kunnen zijn. Je hebt duizenden accesspoints nodig, dus kan dan je net zo goed alles gewoon met een stekker aansluiten en jezelf een hoop problemen besparen. Of denk je serieus dat je nog lekker kan surfen als je met 100 draadloze computers in 1 ruimte zit? Laat staan dat je dan grote hoeveelheden gegevens over wil zetten. Zelfs al zou je maar 10 computers op 1 accespoint zetten, dan nog is de beschikbare bandbreedte bedroevend. Ik moet er niet aan denken dat ze bij zo'n groot evenement zulke enorme risico's zouden willen nemen door wifi in te zetten.

En dat ze XP nemen ipv Vista is een zeer goede beslissing. Laat Microsoft de enorme berg met problemen en issues eerst maar oplossen en het OS stabiel maken voordat grote evenmenten als deze het op grote schaal in gaan zetten. Bovendien speelt er nog iets anders mee. XP is een stuk lichter om te draaien dan Vista. Oftewel, wat hardware betreft scheelt het ook enorm in de kosten voor Lenovo. En aangezien dit voor Lenovo alleen PR oplevert is dat opzich nog niet eens zo slecht bekeken.

[Reactie gewijzigd door Blorgg op 9 augustus 2007 12:33]

Stabiel? Bij normaal gebruik misschien wel, maar WiFi kan makkelijk verstoord worden met een jammer... doe dat maar eens met een bedraad netwerk.
Vista kan vast stabiel draaien ja, maar op zo'n evenement moet zo'n systeem stabiel zijn.
De keuze voor XP vind ik dan ook niet zo vreemd.

Wifi kan goed beveiligd zijn, maar dan nog is het een risico omdat Mr. Hacker niet fysiek in de ruimte(n) hoeft te zijn om zijn hackpogingen te ondernemen.
Dus eigenlijk is ook dit niet zo'n gek idee.

Kortom: goede keuze van Lenovo :)
Vista kan vast stabiel draaien ja, maar op zo'n evenement moet zo'n systeem stabiel zijn.
De keuze voor XP vind ik dan ook niet zo vreemd.
Helemaal mee eens. Hier thuis wil de vista-pc sinds vandaag niet meer starten en de hoofdverdachte is de cardreader... Straks zit je daar met mooie Vista-pc's met Aero ed maar werkt het niet.
Ze willen gewoon de risico's beperken en dan kies je voor iets wat je vertrouwt en niet te veel wijzigingen zal ondergaan in de tijd tussen design en de uitrol (dus tussen nu en de spelen).

dat alle pc's en servers die tijdens de Olympische Spelen gebruikt gaan worden, voorzien zullen zijn van Windows XP.

Servers met XP???
Ik hoop toch echt dat ze dan Windows 2003 bedoelen..
Dat men Windows Vista liever nog niet implementeerd kan ik me voorstellen, echter is er tegen die tijd allang een servicepack uitgekomen. Maar WiFi?? Met goede apparatuur is dat een uitstekende stabiele oplossing, en het bespaard een hoop ruimte.
Die stabiliteit is echter met wifi niet te garanderen. Iedere randdebiel kan met een stoorzender het gehele wifi verkeer plat leggen. Niet iets waar je als organisatie van een dergelijk evenement van afhankelijk zou willen zijn.
Je hebt gewoon veel te weinig bandbreedte met WiFi. Als er in een lokaal 20 pc's staan en 1 wifi routertje, dan is het niet meer voorruit te krijgen.
Met de juiste apparatuur en genoeg AP's is bandbreedte geen probleem, en al helemaal als je alles correct gaat filteren en afknijpen.
Niet alleen ruimte, je hoeft ook geen kabels te trekken, waardoor je ook flink wat tijd kan uitsparen.
tjah, als je 10 chinezen 1,5 jaar aan het werk zet, ben je niet zoveel geld kwijt en ligt je nerwerkje er wel.

* shorun vraagt zich af of chinezen niet goedkoper zijn dan ap's?
10 Chinezen zijn vast wel goedkoper dan één Cisco AP :D
gewoon osx 10.5 gebruiken dan, das nog stabieler dan xp en vista bij elkaar en heeft alle nieuwe functies die vista deels nog niet eens heeft
gewoon osx 10.5 gebruiken dan, das nog stabieler dan xp en vista bij elkaar en heeft alle nieuwe functies die vista deels nog niet eens heeft
En Lenovo gaat even mac's maken
@jordees & NoiA: *kuch.. kuch*, onlangs 45 lekken dicht gegooid ..ehem *kuch..* ;)
Ik denk dat Microsoft een groot team specialisten zal aanbieden om het toch op Vista te laten draaien. Puur om achteraf te kunnen zeggen dat Vista weldegelijk bijzonder stabiel is.
Ik denk het zelfs niet! Vista zelf is misschien wel stabiel, maar zelfs Microsoft kan echt niet garanderen dat elk willekeurig stukje gare programmatuur dat ze daar willen runnen ook Vista-compatible is!

Zolang er alleen Internet op hoeft te draaien is er natuurlijk geen probleem (daarom wordt in de internet cafe's ook WEL Vista gebruikt - zie nieuwsbericht!), maar iedere andere pc of server waar speciale 3rd party software op draait zou ik echt niet zomaar durven voorzien van Vista.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True