Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 26 reacties
Bron: MacDailyNews, submitter: MacWolf

Apple heeft samen met iTunes 4.5 een nieuwe audiocodec geÔntroduceerd. Het gaat om de Lossless Encoder, die zoals de naam reeds aangeeft geen kwaliteitsverlies veroorzaakt, in tegenstelling tot de AAC- en MP3-formaten die reeds beschikbaar waren in iTunes. Hoewel de bestanden die met de Lossless Encoder gemaakt worden nog steeds aanzienlijk groter zijn dan nummers gecodeerd in MP3-formaat, zijn ze toch de helft kleiner dan audio die in WAV- of AIFF-formaat opgeslagen wordt. Voor zover bekend gaat Apple vooralsnog geen lossless gecodeerde downloads aanbieden in zijn iTunes Music Store, en dus kan de codec voorlopig enkel gebruikt worden om audio-cd's mee te rippen. De op die manier verkregen bestanden kunnen vervolgens wel afgespeeld worden in Quicktime en op de iPod met de laatste firmware.

iTunes logo (bijgeknipt)Alhoewel uit blinde tests zoals deze reeds geruime tijd blijkt dat een goed gecodeerd MP3-bestand niet te onderscheiden is van een ongecomprimeerd WAV-bestand, komt Apple hiermee tegemoet aan de wensen van de echte audiofiel die toch de pure kwaliteit verkiest. Die was tot nu toe aangewezen op WAV, een formaat dat ongeveer 10MB per minuut in beslag neemt. Met de Apple Lossless Encoder wordt dit gehalveerd tot gemiddeld 5MB per minuut. Dit is nog steeds aanzienlijk meer dan de 1~2MB per minuut van bekende lossy codecs, maar toch een grote stap in de goede richting.

Op de site van David Hammerton lezen we overigens dat hij erin slaagde het nieuwe DRM-systeem dat Apple introduceerde met iTunes 4.5 reeds binnen 24 uur na het uitbrengen te kraken. De poging van Apple om met de nieuwe versie van iTunes een einde te maken aan software zoals PlayFair is dus niet geslaagd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (26)

Helaas werkt deze codec alleen op de ipods-met-dock, dus vanaf de 3e generatie. Niet op die van mij dus... ;(
Werkt een Firmware updat dan niet, dat staat er, weet niet of die ook voor jou versie werkt.
volgens de documentatie van apple bij de firmware update werkt de lossless alleen bij de G3 ipods.
Ik denk dat dat met hardware verschillen te maken zal hebben.
als het goed is werken de 2.x firmwares alleen op de 3G iPods
Misschien ten overvloede, maar het DRM-systeem is niet "gekraakt". Het is nog steeds niet mogelijk om zonder de originele key die hoort bij het DRM-de bestand de DRM eraf te slopen.
Het enige wat dus kan is dat als je in bezit bent van de DRM key (m.a.w., als je het bestand zelf gekocht hebt) je de DRM eraf kunt strippen.
erg jammer dat Apple z'n eigen variant moet verzinnen terwijl er al lang zoiets goeds is als Flac.
Ik heb zo'n vermoeden dat Apple's codec gewoon Emagic's Zap codec is uit 1996, aangezien Emagic nu eigendom van Apple is.
raapie:

tsja, waarschijnlijk zien ze het open source karakter van FLAC niet zitten :(
Jammer want het is een prima codec.
Deze eigen codec maakt het Apple mogelijk om binnenkort met een hogere kwaliteit songs in de iTunes music store te komen, met FairPlay DRM.

Is allemaal nog niet aangekondigd, maar het zou mij niet verbazen als je binnenkort uit twee versies kunt kiezen, de 'gewone' AAC versie voor 99 cent, en een 'lossless' variant voor de audiofiel, voor 1, 49 of zelfs 1,99...
Alhoewel uit blinde tests zoals deze reeds geruime tijd blijkt dat een goed gecodeerd MP3-bestand niet te onderscheiden is van een ongecomprimeerd WAV-bestand, komt Apple hiermee tegemoet aan de wensen van de echte audiofiel die toch de pure kwaliteit verkiest. [...]
Ga maar eens praten met (semi)professionele DJs die FinalScratch gebruiken. Dat is een echte "hands-on" draaitafel/plaat interface naar PC/Laptop om op deze manier computer bestanden te kunnen mixen alsof het op 12" vinyl staat. Zelfs 320 kbps ge-encode MP3 zijn te onderscheiden van WAV, wanneer de muziek op hoog volume over een professionele PA installatie gegooid wordt.

Dat komt door het eenvoudige feit dat MP3 voor het menselijk oor onhoorbaar geluid weglaat, maar bij het bovenstaande geval speelt het geluid dat je voelt ook een belangrijke rol.

Deze lossless codec, of in ieder geval een soortgelijke codec voor linux/windows PC zou daar zeker tot z'n recht komen.
Idd. MP3 laat dingen die je normaal niet zou moeten kunnen horen weg, en dat zijn nu net de dingen die bv audiofielen wel horen. (en idd bij knetterhard geluid ook)
mmmmmm

Weet je zeker dat het hier niet ging om het verschil tussen lp en mp3 of dat een wav met een hogere framerate dan 44khz betrof?

Ik weet dat lps door sommige mensen een vollere klank toebedeelt krijgen doordat hogere frequenties dan 20khz
(die je opzich niet hoort en alleen onder optimale omstandigheden) harmoniseren met de wel hoorbare tonen en zo een beter geluid produceren.

Nou is het zo dat de maximale frequentie van een cd niet zo ver boven het bereik van onze oren liggen en dus die
hogere frequenties geen invloed hebben op de klank van een cd.

mp3 encoders zijn geoptimaliseerd voor wavs van cds
dus geven die hoge tonen niet weer. Ik vraag me af
een mp3 van een wav van 96khz die ook die hoge tonen meeneemt een hoorbaar verschil heeft met lps.

:Z
Darn net nu ik dit het getypd bedenk ik met dat
het op hoog volume afspelen van muziek de dynamiek verkleint en je dus als het ware inzoomt op de (kleine) foutjes van de mp3. Vergelijk het maar met het inzoomen in een jpg op een gegeven moment zie je ook verschillen met de orginele bmp. Dus ja als je de mp3 maar hard genoeg afspeeld "hoor" je altijd wel een verschil met
de orginele wav.
:7
Zelfs 320 kbps ge-encode MP3 zijn te onderscheiden van WAV, wanneer de muziek op hoog volume over een professionele PA installatie gegooid wordt.
Klopt, er is uiteraard een verschil. Je hebt al die apparatuur niet nodig om dit te bewijzen. Er wordt nou eenmaal data weggelaten.

Maar dat het een heel klein beetje anders klinkt wil niet zeggen dat het minder mooi is.

Ik geloof geen barst van die verhalen dat mensen die verschillen goed horen en als storend ervaren. Zeker als het 320kbps bestanden betreft. Je bent toch gewoon naar muziek aan het luisteren en niet aan het ontleden?
Zo'n codec is allang beschikbaar voor de pc en heet FLAC (free lossless audio codec)

http://flac.sourceforge.net/
en ook monkey's audio en noem maar op, die dingen bestaan al een tijdje.

het nieuws is hier dus meer dat er een voor itunes bij is gekomen, niet dat er voor het eerst een lossless compressie is gekomen (dat is ZIP, RAR etc ook)
EDIT: tien vingers, 102 toetsen, gaat wel eens wat mis...
Op www.allofmp3.com kun je al langer tegen betaling legaal lossless gecodeerde audio downloaden, alleen niet erg aantrekkelijk aangezien je per MB betaald.

Verder denk ik dat dit alleen interessant is voor de professionele piraten die cd's als zijnde orgineel willen verkopen. Op een computer met een standaard geluidskaart kun je het verschil echt niet horen, op een betere muziek installatie wel, maar dan vooral omdat er wat minder ruis is bij de MP3 bestande.
Als ik me niet vergis betaal je bij www.allofmp3.com voor 500 mb $5. Laten we een nummer middelen op ~5 minuten = ~50 mb wavje. Dat wordt dus lossless 25 mb. 500 / 25 is nog altijd 20 nummers downloaden voor maar 5 dollar. Nog steeds geen slechte deal dacht ik zo.

Nou weet ik niet welk formaat die site gebruikt en of die ook een 50% ratio haalt, maar het zal toch dicht in de buurt komen dacht ik zo. (zelf gebruik ik APE wat meestal 40% comprimeert)
Ik zie er vooral 192kbps mp3-tjes staan, wel mooi
(gebruik ik in de auto ook), maar niet lossless...
Lossy, lossless... Inderdaad erg handig voor de 'thuisgebruikers' en voor de (semi-)professionelen die op zoek zijn naar een goedkope(re) manier van ruimtebesparing bij de opslag van audio. Maar voor wat betreft deze codec van Apple... Lijkt er zeer sterk op dat deze direct afgeleid is van DSD.

DSD (DirectStreamDigital) word gebruikt bij de SuperAudioCD. Deze manier van lossless encoding is gebaseerd op een soortgelijk algorithme die ook toegepast word bij ZIP. (Daarom dat ZIP ook niet 'de kleinste' bestanden oplevert ;) )

Het grote voordeel van DSD is dat er in het gehele audiosignaal geen enkele frequentie opgeofferd hoeft te worden en de muziek dus altijd 'rijk' zal blijven klinken...

Dus 'nieuw' is deze codec niet echt te noemen, maar wel zeker een hele goeie en nuttige toepassing van de DSD technology :)
Het grote voordeel van DSD is dat er in het gehele audiosignaal geen enkele frequentie opgeofferd hoeft te worden en de muziek dus altijd 'rijk' zal blijven klinken...
Dat is dus het voordeel van _elke_ lossless codec.
Aangezien dit voorlopig alleen gebruikt wordt om CD's te rippen, lijkt mij de "shorten" methode een beter alternatief voor dat doel.
Shorten (extension .shn) is an audio compression scheme written by Tony Robinson of SoftSound that can compact wav files without subtracting out any frequencies. It's "lossless"- everything in the original wav is there, so that full quality is maintained. For many traders of live music, Shorten files (shns) therefore have an undisputed advantage over "lossy" mp3-format files. A shn file made from a wav is quite a bit larger than the corresponding mp3, with a size perhaps ~50-70% of the orginal wav.
http://research.umbc.edu/~hamilton/shnfaq.html
Het zal niet lang duren (denk ik) voordat winamp en MPC deze bestanden ook kunnen afspelen. MPC kan iig nu al (zonder externe codec) AAC afspelen...
weet iemand een linkje naar het (of een ander soortgelijk) algoritme dat apple gebruikt voor lossless compressie?

Wat als we nu (random) binaire data als wav schrijven kan dat algoritme dat dan comprimeren tot iets kleiners zonder enige data verlies? :*)

(retorische vraag)

Daarom wil ik weten hoe het algoritme werkt.

k gevonden
http://mi.eng.cam.ac.uk/reports/abstracts/robinson_tr156.html

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True