Organiseren iTunes Music Store in Europa kost veel tijd

Terwijl aan de overkant van de oceaan de liedjes als warme broodjes over de digitale toonbank vliegen, is er nog altijd geen Europese versie van de Apple Music Store. Ruim een half jaar geleden berichtten we al dat de introductie niet meer in de zomer van 2003 zou plaatsvinden en Forbes vertelt nu waarom die introductie nu nog steeds niet geweest is. Het grote probleem is dat zaken als licentie-overeenkomsten, verschijningsdata en betaalsystemen niet Europees geregeld zijn. Zo worden nieuwe CD's vaak niet tegelijk in heel Europa uitgegeven, maar is er een getrapte release. Voor een Europese uitwisseldienst is dat lastig en dus probeert Apple de platenmaatschappijen zover te krijgen dat CD's direct in heel Europa beschikbaar zijn. Apple meldt dat de dienst nog dit jaar beschikbaar zal komen, maar durft geen datum te noemen.

Apple iTunes 4.2 Music Store (klein)

Door Jonathan Brugge

Nieuwsposter/Frontpage-admin

26-01-2004 • 10:47

30

Bron: Forbes

Lees meer

Systeem iTunes Pepsi-actie 'gehackt'
Systeem iTunes Pepsi-actie 'gehackt' Nieuws van 23 februari 2004
MyTunes verrijkt iTunes voor Windows
MyTunes verrijkt iTunes voor Windows Nieuws van 17 november 2003
MusicMatch opent online muziekwinkel
MusicMatch opent online muziekwinkel Nieuws van 30 september 2003
Computer.com voor $500.000
Computer.com voor $500.000 Nieuws van 26 november 1998

Reacties (30)

30
28
25
13
1
1
Wijzig sortering
En zo zie je maar weer dat de platenmaatschapijen het nog steeds niet hebben begrepen.

De digitaleweg staat helemaal open, en mensen willen de producten afnemen, maar voordat het zover is ...

Ze maken legaal verkrijgen van muziek via internet dus gewoon onmogelijk.

Mijn mening is dat zolang ze geen alternatief bieden ze ook geen kritiek op de internetconcurenten mogen hebben.
Reden voor die getrapte releasedatums is oa dat het soms niet financieel/mankracht/organisatorisch mogelijk is om de promotie van nieuwe CDs in elk land op hetzelfde moment te starten. Is heel normaal, en het was te verwachten dat Apple hier tegenaan zou lopen. Is niet echt een grote belemmering trouwens - wel onhandig is dat de publishing afdelingen vaak lokaal zijn opgezet waardoor het wat lastig om snel europa-wijde deals te sluiten - dat is een kwestie van tijd, komt wel goed.
De VS is qua inwoneraantal de helft zo groot, voor zover ik heb begrepen, maar je hebt helemaal gelijk: het zou moeten kunnen. Echter loop je wel tegen praktische bezwaren als verschillende overheden en instanties, verschillende talen en (d0h) verschillende landen aan, maar opzich is het niet onoverkomelijk :)

Ik zou ook best een euro per liedje willen betalen, als ik het dan legaal zou hebben en wat kost het nou helemaal voor de platenmaatschappijen? Ik vind het ook erg jammer dat de iTunes Store in Nederland nog niet beschikbaar is :)
Echter loop je wel tegen praktische bezwaren als verschillende overheden en instanties, verschillende talen en (d0h) verschillende landen aan, maar opzich is het niet onoverkomelijk
over die talen : in de VS worden tenminste 2 talen gesproken
over de instanties: BTW heffing is overal in de EU geregeld nu; welke andere instantie is er nog van belang
Echter loop je wel tegen praktische bezwaren als verschillende overheden en instanties, verschillende talen
Je bedoelt toch hopelijk niet dat jij denkt dat zelfs muziek voor Europa in alle talen vertaald moet gaan worden? |:(
Hoe kan het in de VS dan wel geregeld worden. Pakweg zelfde grootte en inwoneraantal? Distributieafstanden zijn daar minstens net zo groot...
Patenten zorgen er anders wel voor dat een fabrikant een eerlijke kans krijgt zijn investeringen terug te verdienen, en zo continuiteit in de onderneming kan waarborgen. Als Nvidia geen patent had gekregen op haar GeForce architectuur, waren zo sowieso allang failliet, en had iedereen Detonator versie 1 nog op z'n compu gehad. Je kan wel vragen stellen bij de looptijd van een patent...
Anoniem: 9966 @Pong26 januari 2004 12:35
Je verhaal is natuurlijk prachtig voor hardware maar gaat absuluut niet op voor software.
Saftware patenten zijn meestal niet meer dan een idee.
En een idee patenteren veroorzaakt meer problemen dan dat het helpt voorkomen.
Een software idee is vaak zo abstrakt en op zoveel onderwerpen van toepassing dat innovatie lanzaam aan onmogelijk word.
Kijk maar naar de ruzie die woed tussen MS en Eolas over de plugins in een browser.
Dit idee levert Eolas nu 500 miljoen dollar op.
BT heeft het patent op hyperlinken en wilde dit te gelde maken.
Als dit gelukt was had je voor elke keer een hyperlink aanklikken moeten betalen aan BT.
Beide voorbeelden gaan slechts om een idee.

Wat men dus in europa wil doen is software patenten mogelijk maken maar slechts in combinatie met hardware.
Hierdoor word het onmogelijk een idee de patenteren maar blijft het mogelijk een produkt te patenteren.
En dan gaat je verhaal wel weer op.

Maar een patent op software is volkomen onzin daar heb he copyright voor en dat werkt uitstekend.
Patenten zorgen er anders wel voor dat een fabrikant een eerlijke kans krijgt zijn investeringen terug te verdienen, en zo continuiteit in de onderneming kan waarborgen.
Dat was vroeger zo toen patenten bedacht zijn, maar tegenwoordig gaat dat al lang niet meer op.

Patenten waren bedoeld om innovatie te stimuleren door het beschermen van de uitvinder, probleem is dat tegenwoordig alles wat je met gezond verstand kan bedenken wel gepatenteerd is zodat je bijna altijd tegen een paar patenten aanloopt, dit heeft als gevolg dat alleen mensen met veel geld voor licenties nieuwe dingen op de markt kunnen brengen. m.a.w. alleen grote bedrijven die die patent bescherming helemaal niet nodig hebben profiteren ervan.
Toch een beetje jammer... omdat er al concurrenten actief zijn in Europa (weliswaar veel duurder, €1.99 per liedje) laat Apple hier wat mogelijkheden liggen lijkt me. Aan de andere kant bestaan veel van de concurrerende diensten vrij anoniem, dus dat laat nog wel wat tijd over voor Apple.
lees ik het nou verkeerd of laat Apple geen steken liggen? Volgens mij ligt het eerder aan betaalsystemen en getrapte releases dat Apple haar Europese variant nog niet kan introduceren..
Sterker nog... Op het moment dat er overeenstemming met de platenmaatschappijen is hoeven ze niet meer te doen dan de creditcard-check op iTMS aan te passen om voor heel Europa de dienst aan te kunnen bieden. Hoewel ze, Apple kennende, waarschijnlijk wel meteen de site in verschillende talen gaan aanbieden.

Weet iemand trouwens hoe de situatie buiten Europa is? Verre Oosten (Japan!), Afrika, Zuid Amerika?
Ten eerste is er een clubje als E-Data, wat een patent heeft om gedownloade muziek op een muziekdrager over te zetten. Zij hebben al geschikt met OD2, maar Apple is natuurlijk ook een fijne prooi voor ze (belachelijk patent overigens).

Daarnaast schijnt het vanwege een schikking uit het verleden verboden voor Apple Computer te zijn, om in Europa als een soort muziek-verkooppunt/ platenmaatschappij te fungeren. Dit omdat er een platenmaatschappij is die Apple heet, en destijds het thuishonk was van de Beatles. Apple Computer mocht haar naam toen behouden, onder voorbehoud dat het niets met muziek zou gaan doen. De looptijd voor deze schikking loopt meen ik zomer 2004 af.
De deal met Apple music heeft hier volgens mij niets mee te maken. De betreffende schikking geldt nml. ook gewoon in de VS en Apple Computer heeft dus, voor zo ver ik weet, al problemen met Apple music vanwege ITMS in de VS.
...laat Apple hier wat mogelijkheden liggen lijkt me....
Je leest niet goed, het ligt niet aan Apple, maar aan de platenindustrie, ze willen europa pakken, niet land voor land... da's veel te duur...
Je leest niet goed, het ligt niet aan Apple, maar aan de platenindustrie, ze willen europa pakken, niet land voor land
land voor lang mag niet volgens de Europese wetgeving.
Het is namelijk niet toegestaan om dat soort handelsbeperkingen op te leggen binnen de EU.
Kan wel zijn, maar om even een héél ander onderwerp te nemen: De inkepingen in beschuit van Bollteje. Die uitvinding, inclusief het daarbij behorende procedé waren al door een kleine ondernemer uitgedacht. Daar heeft ie dus in geïnvesteerd. Voor zijn doen waarschijnlijk een behoorlijk bedrag. Hij heeft dat aangeboden aan Bolletje, die toonden geen interesse, maar gingen wel met deze innovatie aan de haal. Uiteindelijk, na een door de uitvinder aangespannen procedure heeft die ondernemer toch een vergoeding gekregen voor zijn (gepatenteerde) idee. Lijkt me ook niet meer dan terecht!!
Kan me niet voorstellen dat hij daar veel in geinvesteerd heeft (ik gok dat ie vast geen marktonderzoek gedaan heeft met vele duizende respondenten ed), het ligt zo voor de hand dat waarschijnlijk duizenden mensen voor hem het al wel bedacht hadden maar simpelweg niet hadden verwacht dat je met zulke simpele dingen geld kon verdienen

Die vent is dus ff gaan brainstormen over welke voor de hand liggende dingen hij ff snel kon patenteren en heeft daarna contact gezocht met een bedrijf, slim om dat zo te doen maar niet echt een uitvinder.
Ook slimheid is geld waard. Dat blijkt wel uit het feit dat Bolletje het heeft overgenomen. Blijkbaar was Bolletje niet slim genoeg om het zelf te bedenken, te patenteren/beschermen en te implementeren. Achteraf zijn of lijken oplossingen en ideëen soms erg simpel, maar je moet ze wél eerst zien en dan ook oppakken. Het gaat hier niet alleen om het idee van de inkeping, maar ook over hoe het procédé. Uitvinder, ontwerper, creatieve geest, slimmerik, what's in a name?
iTunes: een hele slechte deal voor muzikanten. bah!
Er stond een reactie van een muzikant op Slashdot naar aanleiding van een soortgelijke opmerking door een andere poster.

"Actually, dummy, for those of us independent artists who sell on iTunes (over 6,000 artists, including my band, Crooked Crow), we get roughly 60 of each 99 cents. Apple takes a cut, and then our distributor takes a small cut.

Try doing a little research before you just blithely talk out your ass about something you know nothing....oh, wait. Riiiiight. This is slashdot."

Er staan een hoop onafhankelijk labels op iTMS, voor de daarbij aangesloten muziekanten is het zeer lucratief.

BTW dat niet alle muzikanten er zo goed vanaf komen heeft helemaal niets met iTMS te maken maar met de platenmaatschappijen.
Anoniem: 82475 @Carbon26 januari 2004 13:06
tja... wat is de waarheid.

Ik haal even dit aan:
"Apple takes a 35% cut from every song and every album sold, a huge amount considering how little they have to do. Record labels receive the other 65% of each sale. Of this, major label artists will end up with only 8 to 14 cents per song, depending on their contract."

http://www.downhillbattle.org/itunes/index.html
Die 35% is geen winst. Apple moet nog flink wat rekeningen betalen voordat er iets overblijft:
- creditcard maatschappij
- akamai i.v.m. bandbreedte
- afschrijving investering hardware
- afschrijving ontwikkelingskosten

Volgens sommige bronnen betekent dit zelfs dat Apple niet of nauwelijks aan iTunes verdient.

En wat betreft de verdeling van de 65%: Waarom is Apple verantwoordelijk voor contracten tussen artiesten en platenmaatschapijen? Apple heeft daar niets mee te maken.
Anoniem: 31259 @Carbon26 januari 2004 12:29
60 cent per liedje van 99 cent????
Mijn respect voor Apple stijgt met de dag :)
Anoniem: 82475 @Carbon26 januari 2004 13:19
daarnaast wil ik opmerken dat iTunes niet in het belang van muziek en muzikanten is. Apple wil gewoon iPods hiermee verkopen.
Waarom? Artiesten verdienen echt niet minder aan liedjes welke verkocht worden via iTunes dan aan liedjes verkocht op CD. In tegendeel zelfs. De artiest houd er meer aan over.

Dat platenmaatschappijen artiesten uitbuiten is iets waar ik het wel eens mee kan zijn. Maar dat heeft niets met iTunes te maken.
Anoniem: 82475 @rakaz26 januari 2004 14:33
mee eens!
hoezo ? het is op deze manier veel makkelijker een nummer van een onbekende muzikant te kopen en downloaden, deze even te luisteren en daarna als de muziek goed genoeg is de hele cd te kopen bij bijvoorbeeld iTunes. Ik geloof zelfs dat de muzikant erop vooruit gaat. De muzikanten die 2 hits scoren en daarnaast slechte muziek maken die zullend e dupe ervan worden. Dat gun ik ze wel ! Misschien wordt op deze manier de algehele kwaliteit van de nummers (wat betreft teksten en muzikale begeleiding) op deze manier eens wat verbeterd. Wordt tijd ook.

Ook is het dan makkelijker voor een niet bekende muzikant zijn eigen muziek aan te bieden.. zo heb je geen grote platenbons nodig die je toch alleen maar aanneemt om het grote geld en niet omdat je muzikaliteit in je hebt zitten.
De beginnende muzikant houdt op deze manier het recht over zijn eigen muziek.

iTunes of iets soortgelijks zorgt ervoor dat de oude manier van muziekverkoop en vrijgave wordt vernieuwd. Deze vernieuwing eist loslating van oude maniertjes en gedachtes en opent de deuren voor creativiteit.

(te laat.. Niels was me voor ;) )
het wordt tijd om eht hele patent verhaal eens onder de loep te nemen. Ik geloof dat op deze wijze er overal een patent op kan komen.. is niet gezond geloof ik. Op deze manier zorgen patenten er voor dat de ontwikkelingen van bepaalde zaken vertragen. Ik hoor de laatste tijd niets anders meer dan gezeur over patenten.. Is dit wat de uitvinder van "patent" heeft bedoeld ?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.