Eerste drie Hitman-games van begin 2000 krijgen volgend jaar remaster

IO Interactive brengt geremasterde versies uit van de eerste drie Hitman-games. De spellen krijgen een nieuw uiterlijk, al kunnen spelers ze ook met de originele graphics spelen. De trilogie komt volgend jaar uit voor pc, PlayStation 5 en XBOX Series-consoles.

Het gaat om Hitman: Codename 47, Hitman 2: Silent Assassin en Hitman: Contracts, die uit respectievelijk 2000, 2002 en 2004 komen. Deze verschijnen volgend jaar opnieuw, met verbeterde personagemodellen, omgevingen en gedetailleerdere textures.

Ontwikkelaar Saber Interactive is verantwoordelijk voor de remaster. De studio brengt vaker remasters uit, zoals de recente Tomb Raider-remasters. Net als in die versies kunnen spelers de Hitman-games desgewenst met de oude graphics spelen. De games krijgen ook een fotomodus.

In de Hitman-games zijn spelers Agent 47, die de opdracht heeft om bepaalde personen uit te schakelen. Ze krijgen veel vrijheid om te bepalen hoe ze die opdrachten uitvoeren. De eerste titel experimenteerde volgens Saber meer met een open aanpak, terwijl latere games betere stealthsystemen hadden en een duistere toon kregen.

De recentste Hitman-game is World of Assassination, die in 2021 verscheen als Hitman 3. Die game maakte deel uit van een losse, nieuwe trilogie, die nu dus niet wordt geremasterd. IO Interactive bracht onlangs James Bond-game 007 First Light uit, waar Tweakers zondag een review van publiceerde.

Hitman Classic Trilogy RemasteredHitman Classic Trilogy RemasteredHitman Classic Trilogy Remastered
Hitman Classic Trilogy RemasteredHitman Classic Trilogy RemasteredHitman Classic Trilogy RemasteredHitman Classic Trilogy Remastered

Door Hayte Hugo

Redacteur

07-06-2026 • 11:16

68

Submitter: Tony_M

Lees meer

Reacties (68)

Sorteer op:

Weergave:

Heel graag deze spellen gespeeld maar mij krijg je hier niet meer warm voor hoor.
Dat heb ik ook met oude games, bijvoorbeeld hoe fantastisch een Skyrim of Witcher 3 ook was, ik krijg me niet meer op toeren om ze ooit nog een keer te spelen. Ze zijn te oud, verhaallijn vergeet je nooit, dus geen verrassingen. En grafisch als je nu 2020-2026 gewend bent, doen die oude polygonen wel zeer aan je ogen.

Ik zie graag alleen maar nieuwe games, en geen remasters/remakes. Ik vraag me ook altijd af hoe groot aantal is die echt remasters gaan kopen, is dat 1% van de gamerbase die ook het origineel ooit koopte, of 5%?
Daarom is het ook beter om nooit meer de classics te spelen. En ze gewoon als mooie herinneringen te behouden.

Want toen der tijd was dat de top en was je toen al begeistert!!
Maar, wel mooi mocht je zo'n klassieker met de jeugd willen delen.
Last de jeugd het dan ook spelen.. maar jij zelf niet die het al in 2000 heeft gespeeld. Voor de jeugd natuurlijk prima.
Wat is daarbij het probleem voor jou dan? Ik weet zeker dat er legio mensen zijn die met plezier classics nogmaals spelen. Gewoon, het origineel, niet een remake.

Het spelplezier van classics zijn minstens zo goed als van moderne games. En vaak ziet het er nieteens minder goed uit. Ja, tuurlijk, er is verschil, maar vaak is dat niet eens echt relevant te noemen voor het spelplezier.
Jij komt in de categorie speciaal.

Want een game van 2000 is echt wel anders dan een game in 2026. De resolutie, de framerate, de polygonen. Alles is anders dan de gameplay besturing.

Ik neem een spel als Metal Gear Solid. Het origineel. In die tijd was dat prima, alles goed in elkaar. Speel je nu de game is gewoon een No-Go.

Daarom gewoon het jeugdsentiment wat je toen had gewoon behouden en de games niet spelen om dat gevoel niet te verliezen als je nu gaat spelen.

Voor de miliniuns is dit een prima alternatief om met de game in aanmerking te komen!!

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 8 juni 2026 01:07]

Daar ben ik het niet mee eens. Ik speel graag games van vroeger. Zo speel ik nu M.U.L.E. uit 1983. De game ziet er nog steeds zo uit als in 1983, en dat is prima. Het gaat mij niet om de graphics of dat de gameplay niet modern is vergeleken met de nieuwe games. Als het maar leuk is om te spelen. En dat is het nog steeds!
Leuk, broer van een vriend van mij had een Atari, veel Mule gespeeld op vrijdagavond.
En toch zijn er legio mensen die oudere games juist kunnen waarderen. Waarom denk je dat retro gaming zo populair is? Neem bijvoorbeeld de Super Mario Bros. series. Zijn de oudere games op de NES slecht dan? Alleen omdat er nieuwere games gemaakt zijn zoals Super Mario Odyssey? Niet iedereen prefereert alleen maar top graphics.
Dus omdat ik spelplezier weet te onderscheiden van framerate, resolutie, polygonen en weet ik wat val ik in de categorie speciaal? Niet dat het mij uitmaakt, maar de vraag is waarom juist die zaken 'spelplezier' omschrijven.

Ik heb liever een spel dat leuk is om te spelen met graphics en sound en alles uit de jaren 80, 90 of 00 in plaats van een grafisch geweldig spel dat qua spelplezier niets extra's te bieden heeft.

Ja, betere graphics en sound kunnen het leuker maken, maar vaak worden dat prestigeprojecten op zich en vergeten ze het pure spelplezier c.q. wordt dat er niet beter door.

Zoals @Fifalinde en @ydderf21 ook aangeven is er meer dat spelplezier geeft.

Dat neemt niet weg dat anderen juist de zaken die jij noemt belangrijker vinden voor spelplezier. Maar dat is wel typisch voor een wereld waarin alles steeds spectaculairder moet om het nog op te laten vallen.
Ik zeg alleen dat de games van toen die je hebt gespeeld vergeleken met nu gewoon anders zijn.

De mechanisme is anders, alles voelt anders aan. De tijd toen die spellen hip waren zijn andere tijden dan nu. En als je dan het nu gaat spelen is het gewoon minder.

Als ik Metal Gear Solid 2 bijvoorbeeld neem. Die heb ik bij de release op de PS2 kapot gespeeld. Misschien wel 20x uitgespeeld op hard. Maar wil ik dat nu doen vergeet het maar. De game mechanics zijn anders dan je gewend bent etc.
Oké, duidelijk. Maar daar heb ik dus geen last van. Grijp ik bijvoorbeeld terug naar Bruce Lee, Ms. PacMan of River Raid op de Atari XL, dan is het gewoon weer gaan. Tuurlijk, andere graphics en geluid, maar voor mij ondergeschikt aan het spelplezier zelf. Zo ook met bijvoorbeeld Daggerfall. Die graphics e.d. zegt me niet zoveel.
Hier sluit ik me volledig bij aan. Er is helemaal niets mis met het spelen van oudere games. Maar omdat sommigen perse the latest and greatest willen in graphics, worden oudere games als minder of slechter bestempeld. Quality of life improvements bij remasters/remakes kan ik me goed voorstellen. Maar om meteen top spellen van begin deze eeuw (of nog ouder) af te kraken, gaat mij te ver.
Ik heb geen andere keus, geen enkele moderne game geeft me de ervaring van een Thief 1/2/3, Fallout 2 of een Doom. Vooral de moderne games met dezelfde naam niet.
Huh? Skyrim SE en Witcher 3 zijn veel moderner en zien prima uit nog steeds. Deze hitman games zijn veel ouder. W3 kan makkelijk nog steeds met nieuwe games op gelijke voet staan. Waar heb je het over dus?
Zeker de W3 met kids of de ‘next gen’ update zijn daarvoor de moeite waard inderdaad :)
Mee eens, Witcher 3 is zeker nog speelbaar (de remastered versie).

Die GTA trilogy daarentegen is 3x niks wat mij betreft, dan hou ik het liever bij mijn herinneringen aan het origineel.
Met de kanttekening dat je er bij Skyrim (ook SE) wel zelf redelijk wat moeite in moet steken om het mooi te krijgen want anders is het vrij lelijk.
Laatst de witcher 3 voor het eerst zelf gespeelt en daar ben ik het echt niet mee eens. Voelt gewoon old-school in controls, vloeiendheid gameplay, in reacties npcs, ziet er old school uit, etc. Zelfde met bijvoorbeeld batman. Ik kom uit die generatie (maar speelde toen andere games) dus de gameplay style herken ik en daar ligt het niet aan.

Uiteindelijk kan ik er wel doorheen prikken en wat van genieten, maar om te zeggen dat ze makkelijk mee kunnen met/gelijkwaardig zijn met moderne games vindt ik te ver gaan (zonder mods etc). Nostalgie doet veel en sommige mensen houden gewoon niet van modernere games waar je hand vaak meer vast gehouden/begeleid wordt. Bijv. meer detail en hogere visuele kwaliteit kan zorgen dat het onoverzichtelijke wordt waardoor ze ledges kleuren (of trucjes toepassen dat je niet perongeluk ergens afvalt) wat sommige mensen niet prettig vinden (maar je wel bijna altijd uit kan zetten, niet dat ik dat iemand ooit zie doen). Maar ook waren oude games vaak simpel qua controls en upgrades, moderne games is het vaak veel onoverzichtelijker en dat maakt het extra lastig als je niet regelmatig gamed en het telkens weer op moet pakken (en dus opzoeken).

Kortom niet gelijkwaardig qua experience, gewoon anders en ieder zijn voorkeur.

[Reactie gewijzigd door andries98 op 14 juni 2026 13:42]

Ik vind Skyrim anders nog echt mooi. De technische zaken zijn uiteraard verouderd, maar de game kan je soms echt even stil laten staan om de sfeer in te ademen. Hoe de wereld is vormgegeven, de muziek en het geluid. Er zijn weinig moderne games die daaraan kunnen tippen.

Als ik moet kiezen tussen Skyrim en Avowed dan weet ik het wel. En dat is een screenshot van de Xbox 360 versie ;)

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 7 juni 2026 11:59]

Ik vraag me ook altijd af hoe groot aantal is die echt remasters gaan kopen, is dat 1% van de gamerbase die ook het origineel ooit koopte, of 5%?
Genoeg voor een studio om er geld tegen aan te gooit. Is makkelijk geld verdienen. Vaak worden voor dit soort remasters de asset creation ge-outsourcet naar China of Zuidoost Azië. En intern word de code geport door juniors and stagiaires. Dus kost ze relatief gezien niet veel geld om dit te doen.
Een remaster is toch juist dat het spel hetzelfde blijft spelen maar met betere graphics?
Games waarvan ik meerdere remakes en remasters heb gehaald

- Halo CE
- Halo CE Anniversary
- Halo CE Master Chief Collection
- Waarschijnlijk komende Halo CE (Campaign Evolved)

- Age of Empires 2 (en expansion),
- Age of Empires 2 HD
- Age of Empires 2 DE

Sommige games hebben gewoon een goede replay waarde haha.
De AOE2 online competitive scene is overigens nu super booming. Paar maanden geleden was de finale van het AOE2 Red Bull tournament in de Royal Albert Hall in London, inclusief live orkest en 3500 man in de zaal, heel tof om te zien!
Ja, dat spel draait nog wel als een tierelier online, er is ook weinig in zijn genre wat kan meekomen. StarCraft en Age of Empires eigenlijk. Het 'echte' RTS genre kent weinig nieuwkomers die echt goed zijn.
Hitman: The remastering.

Ze zijn toch al een keer remastered en daarna weer 'remastered' door ze onderdeel te maken van World of Assassination?
Dat zijn de 2016 en 2018 Hitman 1 en 2, dit gaat over de 2000 en 2002 Hitman 1 en 2. Dat zijn totaal verschillende games.

2002 Hitman 2 en Hitman 3 en 4 (contracts en blood money) zijn inderdaad wel al eens geremastered voor de PS3 generatie consoles.

[Reactie gewijzigd door Sachertorte op 7 juni 2026 11:32]

Technisch gezien waren de Hitmans van 10 jaar geleden een reboot van de originele series. Maar het is wel een beetje content herkauwen dit.
Ja, de lebmaag moet in actie komen voor deze remakes.
Laatst nog eens Blood Money helemaal doorlopen, verrassend hoe goed en lekker speelbaar dat nog is.
Ik lees op deze na vooral kritische reacties, maar ik ben zelf groot fan van de oude Hitman. De sinistere sfeer spreekt me aan. Hitman WoA vind ik altijd wat braver en lijkt bedoeld om voor iedereen leuk te zijn.

Een SWAT team dat klaarstaat om een boot te bestormen, een mafiabaas die een verjaardagsfeestje heeft georganiseerd voor zijn dochter. De setting is steeds redelijk geloofwaardig. Je had uiteenlopende manieren om tot een oplossing te komen, en het voelde altijd als jouw eigen oplossing zonder dat je geforceerd een verhaallijn aan het volgen was. Hitman WoA, waarbij een ex-KGB agent altijd problemen heeft met zijn riolering op uitgerekend de dag dat jij hem wilt omleggen heeft mij nooit zo erg gepakt.
Ik ben nog steeds groot fan van BM, de eerste game die met echt pakte.

WoA is daar een goed vervolg op. Het verhaal van HM is altijd al wat, bijzonder geweest. Maar nooit dé reden waarom ik ze speel. Het verhaal is slechts een kapstok voor de Goldberg machine dat een level is. Waar BM een huisje is, is het in WoA een hele wijk.
Bij Blood Money hadden ze wat mij betreft de formule bijna geperfectioneerd. Prima uit te spelen op een enkele save per level... waardoor het misschien weer net iets te makkelijk geworden was, maar beter iets te makkelijk dan veel te moeilijk als het om een stealth game gaat.
Waarom wordt Blood Money uitgesloten?
Die hebben ze niet zo lang geleden al uitgebracht, voor de Nintendo switch en Android/iOS... 🙁🤷‍♂️

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.feralinteractive.hitmanbloodmoney_android&hl=en-US
Ik zou graag een remake willen van Max Payne 1
Ik zou graag een remake willen van Max Payne 1
Bof jij even: de remakes van MP 1 & 2 zijn voor later dit jaar gepland.

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 7 juni 2026 12:21]

Had er dan een remake van gemaakt, dan voelt het tenminste wat nieuw aan
Dus wordt in principe gewoon de HD trilogy dat voor de PS3 en X360 in 2013 uitkwam opnieuw uitgebracht |:(
Onjuist. In de HD Trilogie zat Hitman 2: Silent Assassin, Hitman Contracts en Hitman: Blood Money. In deze trilogie is voor het eerst het eerst Hitman: Codename 47, te spelen. Die was tot nu toe alleen nog uitgebracht voor de PC.
Hitman. Dat was een hit man.

Dat badhuis/sauna, geweldig leuk.
Kan best interessant zijn.

Wat ik dan wel grappig vind, is bij plaatje 6 van 7. De oude render houdt rekening met vervaging, want in het echt zie je nooit alles scherp over het totale scherm/beeld. Bij de nieuwe render is alles "mooi" scherp.
De studio brengt vaker remasters uit, zoals de recente Tomb Raider-remasters.
Err, dat was toch echt Aspyr.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn