Proximus brengt als eerste Belgische of Nederlandse provider standalone 5G uit

Proximus heeft als eerste Nederlandse of Belgische provider een landelijk dekkend 5G SA-netwerk. Dit betekent dat ook het achterliggende corenetwerk 5G-apparatuur gebruikt en er geen 4G-verbinding meer nodig is. De Belgische 5G SA-verbinding is in eerste instantie beschikbaar voor bedrijven.

De provider noemt de dienst 5G+ en zegt dat deze een stabielere verbinding biedt met hogere gesprekskwaliteit. De 5G+-verbinding moet bijvoorbeeld beter tegen piekbelasting kunnen, waardoor op drukke plekken 'zoals evenementen, luchthavens of in stadscentra' meer gebruikers tegelijk een 5G-verbinding kunnen gebruiken.

Met 5G+ moet het ook mogelijk worden om te bellen met 5G en tegelijk 'data-intensieve' apps te draaien. De verbeterde verbinding 'biedt ook een nog betere encryptie van SIM- en identiteitsgegevens', stelt Proximus. "Bovendien zal 5G+ ook de verdere ontwikkeling van end-to-end netwerkslicing ondersteunen, waarbij een deel van de netwerkcapaciteit kan worden voorbehouden en geoptimaliseerd voor specifieke toepassingen (denk aan nooddiensten, betaalverkeer, media-applicaties, etc.)."

Geen 4G-verbinding meer

Het grote verschil tussen 5G+ en 'regulier' 5G is dat 5G+ ook in het achterliggende kernnetwerk 5G-apparatuur gebruikt. Bij regulier 5G wordt er in het kernnetwerk ook 4G-apparatuur gebruikt, waardoor er voor de verbinding altijd een 4G-ankerband nodig is.

Een 5G+-verbinding vereist dan ook extra en duurdere apparatuur, wat betekent dat het duurder is voor providers om het netwerk aan te leggen. Daartegenover staat een stabielere verbinding met bijvoorbeeld lagere latency, wat vooral interessant is voor bedrijven. Die kunnen 5G SA bijvoorbeeld gebruiken voor geautomatiseerde robots, zoals in havens en op industrieterreinen. Consumenten moeten de voordelen vooral op drukke locaties merken en bij gamestreaming.

Eerst bedrijven, dan pas consumenten

Dat 5G+ vooral interessant is voor bedrijven, is ook te zien in de uitrolstrategie van Proximus. Eerst krijgen zakelijke klanten met Mobile Connect- en Together Mobile-abonnementen 5G+. "Vanaf deze zomer zal5G+ ook beschikbaar worden voor particulieren en kleine ondernemingen, en wordt de functionaliteit uitgebreid naar eSIM."

Klanten moeten een compatibele simkaart hebben en ook de juiste smartphone. Vooralsnog werken alleen de Google Pixel 9 en 10 met Proximus' 5G+-netwerk. De provider werkt ook samen met andere smartphonefabrikanten om hun toestellen goedgekeurd te krijgen voor het netwerk. Voor zover bekend werkt 5G+ in het volledige 5G-netwerk van Proximus.

Proximus is de eerste provider in België of Nederland met een landelijk dekkend 5G SA-netwerk. Orange en Telenet experimenteren er ook mee op kleinere schaal, zoals in de haven van Antwerpen. In Nederland werken providers er ook aan, maar het is nog niet duidelijk wanneer het beschikbaar komt.

4G/5G (bron: xijian/Getty Images)
Bron: xijian/Getty Images

Door Hayte Hugo

Redacteur

07-04-2026 • 09:41

74

Submitter: Mapje

Reacties (74)

Sorteer op:

Weergave:

Paradoxaal genoeg heeft 5G Standalone nog een mooi voordeel: in het buitengebied is er vaak alleen band 28 aanwezig (700 MHz).

Bij "het oude 5G" heb je dan ook een 4G-band nodig. Echter veel telefoons kunnen niet band 20 (800 MHz) en band 28 (700 MHz) combineren.

Wat er vaak gebeurt is dat je dan met 4G op band 3 (1800 MHz) verbonden moet zijn om gebruik te kunnen maken van 5G. Echter de 1800 MHz-frequentie gaat een stuk minder goed door muren e.d. waardoor er dus veel situaties zijn waar je wél de 5G-frequentie maar níet de 4G-frequentie kunt bereiken.

Met de nieuwe situatie werkt 5G dan wél binnenshuis waardoor je betere dekking binnen krijgt. In situaties waarbij 4G overbelast is ga je dan een duidelijke verbetering binnenshuis zien. En inderdaad op drukke plekken waarbij 4G overbelast is maar 5G niet, daar ga je ook verbeteringen zien.
Dus als ik het goed begrijp ben je met de huidige situatie minder goed telefonisch bereikbaar vermits er bijna altijd een (5g) data connectie openstaat, en het signaal van de oproep komt dan binnen via 4G (1800 MHz).

Zou je met de huidige situatie dan ook beter (voice) bereik kunnen hebben door mobiele data gegevens standaard uit te schakelen? (bij grofweg de meesten staat het standaard altijd ingeschakeld)
Met de meeste huidige telefoons zul je op 4G verbonden blijven op bijvoorbeeld band 20 of 8.

5G wordt nu alleen bijgeschakeld als je daadwerkelijk (veel) data zendt/ontvangt, de default is 4G, ook al zie je wel continu het 5G-icoontje op je telefoon.

Telefonische bereikbaarheid kan wat beter worden maar puur doordat het netwerk de belasting beter kan spreiden; voor 4G-gebruikers wordt de bereikbaarheid ook beter. Verander niets aan je instellingen, laat het netwerk dat zelf doen :)
Landelijk dekkend is echt onzin, ga eens naar de Waalse Ardennen. Kans is groot dat je vrijwel nergens bereik hebt.
We zijn denk ik gewend om bij landelijk netwerk ook overal bereik te hebben in berg gebieden waar geen dorpskernen zijn. Ik moet regelmatig aan vrienden en familie uitleggen dat als je bijvoorbeeld midden in de bergen in Spanje geen bereik hebt dat dat normaal is. In een plat land zoals Nederland is dat geen probleem, maar in bergachtig gebied is dat bijna niet te doen. Je gaat niet een hele mast inclusief fundering en netwerk/stroom aansluiting regelen zodat je in een vallei waar verder niemand woont ook bereik hebt.

Pas als telefoons ook via satelliet kunnen communiceren is er sprake van volledig dekkend.
Ik heb het over België he, de hoogste top is 450 meter ofzo. En er zijn genoeg dorpjes in Wallonië met een paar huizen waar je ook gewoon geen bereik hebt. Niet persee bovenop de berg.
Hoogste top in België is 694 meter
Dat is toch echt basiskennis dat al decennia op de lagere school aangeleerd wordt hoor.
Dat is toch echt basiskennis dat al decennia op de lagere school aangeleerd werd hoor.
Helaas verleden tijd, zeker met de huidige druk/bezuinigingen op het onderwijs. Tevens zijn de meeste van die "decennia" geleden het veel ook weer vergeten. Gelukkig niet hier op Tweakers...

[Reactie gewijzigd door 86ul op 7 april 2026 11:12]

Wat, dekking in de bergen of hoe hoog de hoogste bergtop in België is? Beiden heb ik op school niet zo specifiek onderwezen gekregen.

En naar wie sneer je überhaupt, degene die 450 meter zei of degene die zei dat het goed opgezocht was?

[Reactie gewijzigd door bapemania op 7 april 2026 11:24]

Precies op de meter nauwkeurig?

Nu ben ik trouwens een importbelg ;)
In een plat land als Nederland geen probleem? Ik heb nog niet eens 2G in een van de winkelcentra in mijn stad in de Randstad. En dan hebben we het nog niet over de Oostvaardersplassen, sommige stukken van de Veluwe, landelijke gebieden in het oosten, sommige dorpen in het zuiden, etc. die allemaal bagger bereik hebben. Ik wil niet een-op-een vergelijken met Spanje, maar er valt hier ook nog genoeg te verbeteren, hoor.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 7 april 2026 10:30]

In een plat land als Nederland geen probleem? Ik heb nog niet eens 2G in een van de winkelcentra in mijn stad in de Randstad.
Maar heb je daar Wi-Fi? Dan kan je in ieder geval daarover bellen met de juiste provider en smartphone. Dat is geen oplossing voor het algemene probleem, maar wellicht wel specifiek voor jou. ;)
Er is in dat winkelcentrum wifi, maar die doet het vaker niet dan wel, en dan ook nog voornamelijk in de hal, niet in de meeste winkels.
En ook genoeg theaters, concertzalen en andere gebouwen waarbinnen je totaal geen ontvangst hebt.
Wellicht met opzet, bellende en filmende bezoekers tijdens de film of een concert zijn hoogst irritant. Sommige artiesten voeren al enige tijd een smartphone ban zodat mensen echt de show kunnen volgen in plaats van andermans schermpjes.
Dan zou je het bij alle bezoekers verwachten.
Misschien ligt het aan de provider.
Ik word oud blijkbaar.

Vroeger hadden we niet eens een telefoon, laat staan bereik. En we hebben het overleefd :-)

Misschien moet je in het theater ook gewoon naar de voorstelling gaan kijken en niet willen bellen. Als je vroeger in het theater zat en er was thuis echt iets aan de hand, dan belde men het theater op en liep er iemand van het personeel naar je stoel toe. Daarom gaf je aan de oppas ook altijd door op welke stoel je zat. Dat waren nog eens tijden :-)
Joh, jij loopt het theater in, direct naar je stoel en als je zit dan begint meteen de voorstelling.
Als er een pauze is stoppen ze, loop jij de straat op om je telefoon te gebruiken en kom je daarna meteen terug zitten waarop de show per direct verder gaat als jouw achterwerk het zitvlak van de stoel raakt. 8)7

[Reactie gewijzigd door Frappuccino op 7 april 2026 11:52]

nee,

de laatste keer dat ik in de cinema zat , tijdens de pause is alles dat je doet de aandacht trekken van de juffrouw die roept "wilt er iemand OUFTI!" !!! :) de nostalgie :)

Smartphone had ik toen nog niet :) , ah , we worden oud :) in mijnen tijd héé, toen gingen we nog naar de cinema om naar de film te kijken (of te smoushen met uw lief) , maar blijkbaar gaan ze nu naar de cinema om op hunnen 5G te zitten ?
Er zit wel een verschil tussen providers waar de een betere dekking heeft, bijvoorbeeld in gebouwen, dan de ander. Je merkt het vooral bij dualsim waarbij het ene netwerk wel connectie heeft en de andere niet.

Bagger bereik is nog steeds bereik. Ik heb dat ook in het buitengebied, data sim kaart, want klik en klaar is niet beschikbaar, bagger bereik. Je komt dan niet verder dan 10 tot 20 Mbps. Daarom ga ik van de zomer overstappen op starlink die door de huidige prijs verlaging bij a net zo duur is maar een stuk beter zal presteren. Tenminste, dat hoop ik. 30 dagen uitproberen en dan zien we wel.
Ik heb nog niet eens 2G in ...
2G wordt dan ook actief afgeschaald wegens uitfasering ouwe meuk, dus geen 2G is niet persé hetzelfde als geen bereik.
Ik bedoelde daarmee te zeggen dat ik daar dus gewoon géén bereik heb.
Daar heb je dus de fallback naar oudere technieken voor. In die gebieden is het ook minder belangrijk van supersnel mobiel internet met lage latency te hebben lijkt mij. De kosten wegen daar ook niet op tegen de baten. Soms moet je ook durven zeggen dat het nieuwste van het nieuwste overkill is om overal te krijgen op korte termijn.
Nee, daar heb je dus helemaal geen bereik. Niet eens bellen :) Dus ze moeten niet claimen een landelijk netwerk te hebben want uit eigen ervaring weet ik dat dat niet zo is.
Wel veel grotere kans dat Proximus het doet dan een van de andere providers.

En als je echt acuut bereik nodig hebt in een noodgeval, klim dan de hoogste heuvel op en waarschijnlijk lukt het dan wel aangezien het nooit ver weg is!
Idd, ik had een tijdje Telenet dan heb je zelfs op sommige snelwegen geen bereik.
Vorig jaar een aantal weken doorgebracht in de Ardennen, incl. heel wat tijd op het platteland. Geen problemen ervaren. Welke regio’s hebben volgens jou problemen?

”Vrijwel nergens bereik” zoals je schrijft klopt alvast niet.
Ik werkt als vertegenwoordiger in Wallonië en ik moet zeggen dat het bereik daar best wel meevalt, dikwijls zit ik midden in en woud en heb ik nog 5G.
Ik heb wel 2 simkaarten in mijn mobiel zitten zodat ik steeds wel bereik heb via Proximus of Telenet.
kijk gerust hier eens

https://www.bipt-data.be/nl/projects/atlas/mobile

"bereik" op 4g lijkt er overal wel te zijn. op 5g is het nog wat minder.
Vorig jaar een nieuwe telefoon gekocht. Had de meerprijs voor 5g beter aan iets anders besteed.

Ik zit bij dochter mobiel vikings van proximus maar in de westhoek vind je nergens 5G denk ik. En ik zit op 150 meter van de mast.
“Hogere gesprekskwaliteit” lijkt mij nogal onzinnig. Gesprekken gebruiken extreem efficiënte codecs, ga je nooit verschil in merken of je nu 10Mb of gigabit hebt als verbinding.
Voor VOIP zal het wellicht wel verschil maken?
Misschien dat het gaat over dat gesprekken niet wegvallen in een grote tunnel ipv de audio kwaliteit. Ik zou dat niet verassend vinden aangezien ik dacht dat 5G op een hogere frequentie/korte golf achtig iets zat die beter door muren kon. Maar let wel ik ben aan het speculeren
Het is net omgekeerd. Kortere golven (hogere frequenties) gaan net moeilijker door muren en ramen.
“Hogere gesprekskwaliteit” lijkt mij nogal onzinnig.
Inderdaad. Ouwehoert men minder in een telefoongesprek over 5G?
En dat er terwijl er nog steeds (Vlaamse) gemeenten zijn die geen volledige 5G-dekking hebben. Triestig.
Het blijft echt bizar dat België zo erg achterloopt kwa infrastructuur. Super klein land wat zou moeten betekenen dat het gemakkelijk zou moeten zijn om top wegen en top infrastructuur voor OV en providers te hebben. Maar nee, nog altijd rij ik België in en moet ik me direct zorgen maken om mijn banden, ook is mijn bereik lang niet zo goed zowel in de steden als erbuiten dan ik zelfs heb in de meest willekeurige gaten in NL. Ik haal vaak in het bos in NL beter internet dan ik in Brussel of Antwerpen heb. Ik heb Odido mijn exvriendin destijds had KPN. Beide ervaarden we hetzelfde in België
Ik heb tot nog toe geen enkel probleem ervaren met 5G als ik in België ben. Hier in Nederland ervaar ik vaker gaten of tijdelijke onderbrekingen dan daar. Nu moet ik wel zeggen dat ik nooit naar Wallonië ga; ik heb wel verhalen gehoord dat het daar minder is. Maar in Vlaanderen dus geen vuiltje aan de lucht. Sterker nog: in Antwerpen is de 5G-snelheid hoger dan in mijn eigen woonplaats, en ik woon toch in het westen van Nederland, dus in de Randstad. (Niet dat ik het verschil merk, hoor, want het is hier ook snel zat, maar Speedtest zegt dat de snelheid daar theoretisch hoger is.)
De Waalse Ardennen kan ik nog begrijpen, door de vele heuvels en valleien kan ik begrijpen dat het niet evident is.

Maar je moet eens kijken op Kaart met het netwerkbereik | Proximus en switchen naar "5G mobiel internet". Dan zie je in het westen rond Maldegem - Eeklo, maar ook rond Koekelare nog grote blinde vlekken. Dat zijn plaatsen waar concurrent Telenet al lang 5G mobiel internet heeft. Dat is ook gewoon vlak land. Vind het dus redelijk onbegrijpelijk dat het anno 2026 nog steeds daar niet in orde is.

Ik ben zelf van regio Maldegem. Van zodra ik de grens over ga heb ik instant 5G, ook al Eede nu niet bepaald een grote stad :-D
Zou Proximus dan ook 'vast internet via 5G' gaan aanbieden via dit netwerk? In Nederland is Odido met Klik & Klaar 5G internet voor thuis behoorlijk succesvol. In België zou een 5G verbinding voor thuis internet wellicht nog succesvoller kunnen zjin vanwege de nog lagere glasvezelpenetratie?
Er is wel een inhaalslag bezig met glasvezel en je hebt overal wel kabel eigenlijk. En die kabel staat ook open voor meerdere providers dus je zit niet aan Telenet vast.

In Nederland heb je enkel Ziggo als optie voor de kabel, dat is zo'n belachelijke situatie.
Ja en nee. Glas heeft inderdaad een "inhaalslag" gemaakt, maar nu ze zowat alle dichtbevolkte(/stedelijke) gebieden hebben gedaan, willen ze niet echt meer verder, en zitten we weer vast. Helpt natuurlijk niet dat het moederbedrijf van Telenet hetzelfde is als die van Ziggo (LibertyGlobal) nieuws: Na Telenet overweegt ook Fluvius verkoop aandelen in glasvezelproject Wyre

Daarnaast zit je voor coax in Vlaanderen bij ofwel Telenet (of dochtermerken) ofwel bij Orange (of dochtermerken, en ze huren de coax van Telenet) en in Wallonië bij VOO/Orange.

En voor vDSL zit je over heel het land bij Proximus, want alle budgetmerken die hun lijn huurden zijn inmiddels overgenomen door Proximus zelf. Dus als er een regio is waar coax/Telenet dekking troep is, zit iedereen daar zowat vast bij Proximus en ze weten dat, dus waarom investeren in glasvezel als mensen toch geen alternatief hebben?

Ik woon in één van de grotere steden in mijn provincie, en behalve enkele volledig nieuwe projectwijken die zijn aangelegd na 2021 is er nergens fiber aangelegd.
Telenet doet dit al enkele jaren met Tadaam, Orange heeft een tijdje een "Flybox" aangeboden voor dit soort situaties. Odido doet op zich niets nieuws, alleen bieden zij het via 5G aan.
Dat maakt nogal een verschil qua snelheid, latency en verbinding dichtheid. Het is niet mogelijk om de die schaal te krijgen op 4G
Mooie ontwikkeling. Ik begreep destijds dat 5G vanwege de lage latency bedoeld was voor mee precisie en robotisering.
Verduidelijking dat dit netwerk in België staat, lijkt me wel fijn (staat verder los van het feit dat het de eerste provider van NL en/of België is die dit doet).
Stel Odido had 5G+. Wat voor effect heeft dit voor de gebruiker. Ik snap het niet helemaal goed. Wat veranderd er kwa latency, bereik en snelheid? Er wordt enkel gezegd dat de capaciteit verhoogd word op drukke plekken. En kwa gesprekskwaliteit is dat uiteraard marketing gepraat, ik zit hier bijvoorbeeld in Japan met een eSim van Rakuten. Die hebben een app waarmee ik voip kan bellen naar Nederland gratis(zit in mijn bundel). Daar wordt expliciet gezegd dat 4GLTE bellen een betere kwaliteit bied dan WiFi en 5G bellen. Dus wat betekent betere gesprekskwaliteit? Beter vs de oude 5G of beter dan LTE? Zo ver ik weet is Voip bellen het best met LTE aan.
Proximus heeft als eerste Nederlandse of Belgische provider een landelijk dekkend 5G SA-netwerk.
Proximus is de eerste provider in België en Nederland met een landelijk dekkend 5G SA-netwerk. Orange en Telenet experimenteren er ook mee op kleinere schaal, zoals in de haven van Antwerpen. In Nederland werken providers er ook aan, maar het is nog niet duidelijk wanneer het beschikbaar komt.
Huh, Proximus is toch geen Nederlandse provider? Waarom staat dit in de tekst, is dit met ai geschreven?
Door het zinsdeel 'is dit met ai geschreven' heb ik al direct minder zin om je vraag te beantwoorden, maar goed. Proximus is de eerste provider die in Nederland of België een landelijk dekkend 5G SA-netwerk heeft. We schrijven voor een Nederlands en Belgisch publiek en de kop geeft meer duiding over de 'bijzonderheid' van wat Proximus doet. Vandaar de keuze.
Maar Proximus biedt toch geen abonnementen aan in Nederland? Of is het een netwerk voor MVNO's (die het dan niet noemen, want je ziet eigenlijk alleen Vodafone/KPN/Odido MVNO's langs komen)?
Waar Hayte op doelt is dat er nog geen provider in NL is die dat aanbiedt. Er is er nu wel een in BE, namelijk Proximus.

Stel een bedrijf in Amerika breekt de snelheid van het licht, dan kan je ook schrijven: Bedrijf Y breekt als eerste op aarde de lichtsnelheid.
Ah nu snap ik de verwarring, ik heb de kop aangepast
Als je het veranderd naar Benelux maakt het meer sense. 1e provider in de benelux
Alle drie de providers in Luxemburg draaien 5G SA voor meer dan een jaar. De Luxemburgse overheid is zeer aggressief als het gaat om digitalisering sinds ze jaren geleden begrepen dat de finance wereld meer globaal werd en dat ze die edge op termijn kwijt zouden raken.
Door het zinsdeel 'is dit met ai geschreven' heb ik al direct minder zin om je vraag te beantwoorden, maar goed. Proximus is de eerste provider die in Nederland of België een landelijk dekkend 5G SA-netwerk heeft. We schrijven voor een Nederlands en Belgisch publiek en de kop geeft meer duiding over de 'bijzonderheid' van wat Proximus doet. Vandaar de keuze.
Mijn opmerking over AI was niet als aanval bedoeld, maar omdat de formulering verwarrend overkomt. Proximus is geen Nederlandse provider, dus voor een Nederlands publiek voelt dat niet logisch. Waarom houdt je dan niet gewoon Belgische provider aan? Proximus is geen Nederlandse provider. Dat surgereer je wel in de tekst en Titel.

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 7 april 2026 10:02]

Alleen omdat het jou verwart, betekent het niet direct dat het met AI geschreven is.
Als je suggereert dat een auteur zijn stuk met AI heeft geschreven val je uiteraard de auteur wel aan. Je trekt zijn integriteit in twijfel.
Ik dacht net hetzelfde. Maar ze bedoelen dat het (Belgische) Proximus als eerste in de regio BE/NL een landelijk dekkend 5G SA-netwerk heeft. In de laatste alinea wordt het duidelijker.

Verwarrend is het wel, ja.
Of iets met of zonder hulp van AI is geschreven is irrelevant. Het gaat om de kwaliteit van het artikel.

'is dit met ai geschreven?' Het lijkt de standaard reactie te worden bij een fout of onhandige formulering in de tekst. Het komt onnodig aanvallend over. Voor fouten maken heb je geen AI nodig, dat kunnen mensen prima zelf.

PS ik vind de zin die je aanhaalt prima geformuleerd overigens. Het is wat mij betreft duidelijk dat men bedoelt dat Proximus de eerste is in de regio NL+BE.
Mag verwijdert worden, reactie werd 2 keer gestuurd.

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 7 april 2026 09:46]

Nee, maar ze zijn wel de eerste provider over alle providers heen van beide landen.
dutchnltweaker in 'Proximus brengt als eerste provider in NL en BE standalone 5G-netwerk uit'

Je reactie is waarschijnlijk op dit, maar dan nog snap ik die vergelijking met Nederland niet. Dat is met de 4G en 5G uitrol toch ook niet geweest?
Het is slecht geformuleerd maar komt daar wel op neer

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn