Italiaanse toezichthouder onderzoekt permanente Meta AI-knop in WhatsApp

De Italiaanse mededingingsautoriteit Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato (AGCM) start een onderzoek naar Meta vanwege de integratie van Meta AI in WhatsApp. Volgens de AGCM belemmert dit de concurrentie met andere chatbots.

De organisatie schrijft dat Meta met WhatsApp een dominante positie heeft op de markt voor consumentencommunicatieapps en dat het bedrijf zijn klantenbestand naar zijn eigen AI-chatbot leidt door de diensten te integreren. De AGCM zegt dat de dienst zonder toestemming van gebruikers is geïnstalleerd en prominent op het scherm in de zoekbalk wordt weergegeven.

De toezichthouder stelt dat Meta op deze manier gebruikers voor Meta AI werft door de beschikbaarheid van Meta AI 'op te leggen' aan WhatsApp-gebruikers in plaats van op basis van verdiensten. Dat schaadt mogelijk concurrenten, zegt de AGCM. Er bestaat een risico dat gebruikers functioneel afhankelijk worden van Meta AI, ook omdat 'het lijkt alsof de antwoorden steeds nuttiger en relevanter worden door het gebruik van de in de loop van de tijd verstrekte informatie.'

De Meta AI-chatbot is sinds maart verwerkt in de interface van WhatsApp. De functie heeft een permanente knop die niet te verwijderen is en is ook bereikbaar via de zoekbalk. Volgens Meta is de chatbot niet getraind op data van Europese gebruikers. De Nederlandse taal wordt nog niet officieel ondersteund, hoewel dit een kunstmatige beperking is.

Door Imre Himmelbauer

Redacteur

30-07-2025 • 16:17

84

Reacties (84)

Sorteer op:

Weergave:

Die knop viel met zojuist op in whatsapp. Was al in de instellingen aan het kijken of dit uit te zetten was maar kon niks vinden. Van mij hoeft al die AI meuk niet.
Geef gebruikers dan ten minste de mogelijkheid om het uit te zetten.
Maar dat gaan ze nooit doen, want ze willen je data en je interactie (voor meer data). Dus ze zullen het je opleggen. En ja dr zullen dr een paar mee stoppen maar net als altijd komen ze bij de bulk gewoon weg met dit vieze gedrag :)

(Verplichte link naar https://signal.org/, gratis, werkt hetzelfde, ondertussen prima userbase en privacybewust)
Daar ga ik inderdaad ook niet van uit. Tenzij het opgelegd gaat worden.

Ik gebruik Signal al, alleen zijn er helaas maar weinig van mijn contacten die het gebruiken.
Het is even uitzitten, maar vanzelf komt er een kantelpunt. Mensen worden steeds bewuster van de dingen om zich heen, en Meta is 'vies'. Zodra voldoende mensen over zijn zal de kudde vanzelf mee gaan.

En elke dag komen er een paar mensen bij. Wat bij mij werkt:

- Aanbieden het voor ze te doen.
- Aan te geven dat het gratis en makkelijk werkt
- Aangeven dat ik niet vlot reageer op WA (ok, ik lees stiekem notifications).
- Ik zeg niet als vervanging, maar "Ik heb Signal als primaire app". Dat is minder afstotend heb ik gemerkt, en dan hoef je ook niet cold turkey te stoppen.
Het grootste struikelblok voor mij is, is dat Signal niet alle functies van WA heeft. En als men dat nu gebruikt, dan is het dus geen volledige vervanger.

Buiten dat hebben mensen natuurlijk ook geen echte incentive te switchen. Privacy interesseert bijna niemand zich voor, of wil er niet naar handelen. Dat zien we in de praktijk, als we zien hoeveel mensen diensten gebruiken van Meta, Alphabet, ByteDance, enz.
Dat Signal niet alle functies van WA is juist een voordeel. Berichten en (video)bellen, lekker simpel.
En geen AI, btw ik zie die button niet in whatsapp, hmmm.
Ik had hem ook sinds gisteren, geen mogelijkheid om het uit te zetten inderdaad.
Welke functies mis je dan? Voor mij is het bij een berichtenapp voldoende dat ik berichten kan versturen en ontvangen met af en toe een afbeelding, en wanneer iemand dat echt wil, een video. Meer heb ik eigenlijk niet nodig in een berichtenapp. Wat dat betreft heefr Signal al veel meer functies dan dat ik nodig ben in een berichtenapp.
De Communities en de Kanalen zitten niet in Signal. Als je daar geen gebruik voor hebt, is er niks aan de hand.

Ik zit zelf via verschillende verenigingen in Communities, wat echt superfijn werkt.

Stel dat ik volledig over zou gaan op Signal zou ik dat wel erg missen.
Rcs werkt ook goed, als ze dat eenmaal gewoon zijn kan whapp weg
Ik weet niet of het mensen niet interesseert, ik denk dat een hoop mensen niet geïnformeerd zijn over privacy. Als je een gemiddeld iemand vraagt of ze enig idee hebben wat tiktok/bytedance aan permissies heeft en data verzamelt dat niemand je echt een goed idee kan geven.
Vergeet ook niet de mensen die hun schouders ophalen met een "wat geeft dat nou". Dat zijn mensen die privacy zien als iets ongrijpbaars en "ze weten toch alles al" gedrag. Ook het standaard voorbeeld van geloofs registratie uit de jaren '30 van de 20e eeuw was een "ja dat was toen, maar met deze data kunnen ze niks"
Ik heb in mijn WhatsApp status 5 jarr geleden gezegd: stuur me een berichtje op Signal of een email naar [...]. Een jaar later MN account verwijderd.
Op mijn vader na is iedereen waar ik contact mee heb over (als erbij of als vervanging). Met mijn vader SMS of bel ik.
dit roept men al jaaaaaaaren wbt telegram/signal maar de adoptie door iedereen waar jij t over hebt komt gewoon niet. Zelfs niet met jouw tips.

Dweilen met de kraan open.
Hele whatsapp is gewoon verkloot door meta.
Als men overschakelt naar een WhatsApp business account dan is die knop weg.

Maar, idealiter schakelt men gewoon over naar Matrix. Stop met miljardairs macht te geven.
Dat gebeurt niet. Bellen is verplicht want als je dat uit kan zetten werkt Whatsapp als dienst niet "goed". Ze willen je data van interacties met AI. Alle software is met een reden. En in het geval van Meta gaat dat om groot blijven en data slurpen.
Niet alleen uitzetten, maar ook verwijderen. Ik wil geen geïntegreerde AI troep op mijn telefoon. Mocht ik ooit van plan zijn het te gebruiken, dan download ik de aparte app wel. Een berichtenapp is gewoon geen plaats voor dit soort onzin, wat mij betreft slopen ze status en community's er ook uit.
Zie niet echt probleem in van een zo een dienst toe te voegen aan je eigen product en met je eigen chatbot. Het risico dat mensen er afhankelijk worden kan eerder gesteld worden aan partijen zoals de Google Gemini resultaten in Google Search en ChatGPT in het algemeen.
Onpopulaire, maar wel een goede vraag: Omdat je geen keuze maakt als consument.
- Bij Windows kwam gratis Internet Explorer, binnen de kortste keren de grootste want daar kon je niet tegen op promoten
- Bij Google kwam 'Chrome proberen?', binnen de kortste keren de grootste want daar kon je niet tegen op promoten


En er zijn meer voorbeelden, maar je snapt waar ik heen ga. Niemand (eg 99%) gaat wisselen van AI. Dus Meta zal gruwelijke hoeveelheid data harken, alleen maar omdat ze Meta zijn, en daar dus mee kunnen verbeteren. Daar kun je dus moeilijk tegenop. En de grote jongens misschien nog, maar noem eens uit je hoofd iets anders dan Claud, gemini Grok en ChatGPT? Er zijn er zat, maar die zijn dus helemaal kansloos. We ziten dan straks vast aan de AI van Meta, met de normen en waarden en invloeden van wat Meta ons wel/niet wilt laten denken. En dat is eng.

En ik hoop ook dat ze dit doortrekken naar bijvoorbeeld Android, dat ze je ook een Ai keuze moeten geven i.p.v. enkel Gemini. Ditto in WhatApp. Als AI geforceerd wordt, dan iig nog een keuze.

[Reactie gewijzigd door Martijn.C.V op 30 juli 2025 16:58]

Natuurlijk maak je wel een keuze, door een 'gratis' Meta product te gebruiken.

Kies je voor een andere applicatie om te app-en, dan heb je ook geen Meta AI knop.
Nu is dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan als we het hebben over een applicatie als WhatsApp. Dat is toch een beetje de standaard berichtendienst onder Nederlanders om met elkaar te praten, natuurlijk zou Signal ook werken maar ook daar ben je afhankelijk van dat andere mensen het ook zullen gaan gebruiken.


Wat dat betreft was het handig geweest als app-diensten met elkaar konden communiceren, volgens mij ook wel mogelijk maar natuurlijk niet iets waar Meta naar zou streven.

[Reactie gewijzigd door heerhaan op 31 juli 2025 09:58]

Waarom zou Meta miljarden voor een bedrijf betalen om vervolgens het mogelijk te maken dat mensen ook via een app van een andere bedrijf kunnen chatten, waardoor dreigt dat zij niet bij die data kunnen of nog erger, mensen stoppen met het gebruik van WhatsApp?

Ik snap echt heel weinig van dit soort klachten. Je neemt een 'gratis' dienst af die je betaald met je data.

En dan ben je het er niet mee eens dat die dienst je data gebruikt en andere eigen diensten agressief promoten via de gratis dienst?

Neem het dan niet af. Het excuus ja maar anderen gebruiken het ook, ik kan daar niet zovele mee. Het is allemaal Fear Of Missing Out (FOMO). Juist daardoor blijft iedereen op WhatsApp zitten, want stel je voor dat je wat mist?

Chatten kent echt een hele lange geschiedenis. ICQ, AOL, Windows Messenger, Skype, Google Talk en zoveel anderen. Elke keer zien we hetzelfde, een nieuwe hype en iedereen stapt over.
De klachten in mijn geval zijn er omdat al deze crap later wordt toegevoegd. Ik kan nog zo'n goede keuzes maken in wat ik wel of niet gebruik, als ik de volgende ochtend wakker wordt is er weer een update die het veranderd.


En ja,dan is het normaal dat mensen eerst gaan klagen voordat ze meteen overstappen naar een nieuw product
Maar dan ook graag een optie: Geen AI, dankjewel
Wat mij betreft moeten zulke AI-chatbots 'opt-in' zijn en niet opgedrongen, c.q. 'verplicht geaccepteerd' worden. Ik zal er uit principe toch geen gebruik van maken, dus dan kan ik het knopje mooi uitgeschakeld laten.
ik zie het ook niet als een probleem dat het er in zit. wat ik wel vervelend zou vinden, is als het altijd bovenin in beeld is (geen idee of zo is), want dan is het vervuiling van een relatief schone app, als je er geen gebruik van wilt maken.

Als ze het als een soort contact toevoegen, zou ik het prima vinden. Je kunt tenslotte ook met ChatGPT praten via WhatsApp.
Je legt helaas niet uit waarom je geen probleem ziet en waarom er minder risico zou zijn dan bij andere toepassingen.

Natuurlijk kan je bijvoorbeeld stellen dat als bedrijf iets aan je diensten toevoegen mogelijk moet zijn. Maar als je er geen grens aan stelt dan stel je eigenlijk dat het altijd maar prima is. En dat gaat niet op. De toezichthouder kijkt nu of het op deze manier nog wel aan de eisen voldoet.
Behalve dan dat dit van Meta komt en als er een bedrijf is wat onbetrouwbaar is gebleken wat betreft privacy is het Meta wel. Ga er maar vanuit dat dat ding gewoon meeluistert met alles wat je doet, ook al zeggen ze van niet.
Op zich mooi, maar hetzelfde mag wat mij betreft dan worden doorgetrokken naar Google zoekopdrachten. Meta is hier lang niet de enige of zelfs de eerste in.
Wat nóg veel erger is, is de misleidende Google prompt als je de zoekmacchine gebruikt op Mobile Safari, waar vervolgens de blauwe “Continue” knop een aantal redirects met deeplinks erachteraan je toestel bombardeert naar de App Store Google-app en je vervolgens niet meer fatsoenlijk laat terugkeren naar Safari.. want zodra je daar weer terugkomt, knalt ie weer een bombardement aan deeplinks naar de App Store Google-app.
Hoewel je zeker gelijk hebt, zijn het losstaande gebeurtenissen. Dat dit wordt onderzocht staat los van wat Google doet.
Het feit dat je voorganger veel te hard rijdt maar het niet minder een probleem dat jij te hard rijdt :)

Maar ongetwijfeld zal de uitkomst van het onderzoek gevolgen gaan hebben voor de andere door-je-strot-douwers :) Het beste wat we kunnen doen is dit gedrag aanmoedigen (en dus niet whataboutism-en).

[Reactie gewijzigd door Martijn.C.V op 30 juli 2025 16:39]

Ik snap je reactie en was me al bewust van hoe mijn reactie leest. In dit geval bedoel ik het ook niet als "ja maar ze kunnen BETER Google aanpakken", ik begrijp gewoon echt niet dat ik geen artikel heb gezien waarin eenzelfde actie naar Google wordt uitgevoerd, of dat meerdere partijen in dezelfde actie worden neergehaald. Hoe dan ook een goede actie ja, en ik hoop dat het de deuren opent naar meer!
Goed punt. Ik had het specifieker over de AI functies, maar misschien dat dat ook binnen de scope van die artikelen valt. Ik heb alleen het gevoel dat het net andere lading dekt.
Ah zo. Ik verwacht dat ook Gemini opdringen nog wel een keer aan de beurt komt :)
De eerste week enorm aan geërgerd, vooral dat je het niet kan uitzetten.

Maar moest nu weer even checken of deze knop nog in mijn WA zat. En ja, het zit er nog, maar valt mij al niet meer op.....
Bij mij zit hij er sinds vandaag in.

Het is niet eens zozeer de knop die ik vervelend vind, maar die hele input-balk bovenaan met "Vraag het aan Meta AI." Zal vast ook wennen, maar ik heb het toch liever niet.
Ik vind het bij zoeken nog irritanter dan die knop in het overzicht. Die laatste ben ik ondertussen wel aan gewend (al zou ik hem graag kwijt zijn).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 juli 2025 06:34]

Ik zie hem en ik erger me eraan omdat ik weet wat het is. Een opgedrongen, spionerend stuk software van het meest privacyonvriendelijke bedrijf wat er bestaat.
Mijn vraag naar Meta was how ik dit weg kan halen vanwege privacy redenen.


Thank you for sharing your concern about the Meta AI feature in WhatsApp. I understand that you're not comfortable with this new feature and want to remove it. I appreciate your feedback and want to assure you that our product teams are actively listening to user concerns. Unfortunately, I don't have a direct solution to remove this feature, but I'm here to help with any other questions or concerns you may have about WhatsApp.


Een vriendelijke terugkoppeling met de boodschap wij zijn meta wij doen wat we willen omdat mensen toch niet overstappen naar een alternatief.
Nee, dat staat er niet.

Er staat dat de AI geen oplossing voor je heeft en dat de ontwikkelaars actief naar feedback luisteren.
Nee, dat staat er ook niet. Gooi de ontwikkelaars niet onder de bus voor het mismanagement van de managers ;)
Nee dat staat er niet
Ik kreeg als antwoord dat ik de chat maar moest blokkeren en de knop te negeren. Ik wil die troep niet steeds in beeld hebben. De antwoorden slaan vaak ook nog nergens op ook. Ik zocht laatst naar dynamo (Eindhoven). Kreeg ik suggesties over fietsdynamos in "mijn plaatsnaam."

Maar je hebt ook gewoon geen keus tot er eindelijk eens een crossplatform concept komt. Ik ga mn ouders nooit meer van Wattsapp afkrijgen. Evenmin dat ik Opoe van z'n ontbijt eitje met jus afkrijg na 65 jaar oid.
Oprecht voor mij een reden om helemaal over te stappen op Signal. Inlaten met meta voelt toch ergens wel als je ziel verkopen aan de duivel. Moreel in en in verrot
Is WhatsApp geen poortwachter (DMA / VLOP)? Zou het dan geen variëteit aan externe AI apis moeten toestaan?
Je kunt al met ChatGPT praten via WhatsApp. Mogelijk dat deze LLM op dezelfde manier communiceert? Maar als deze LLM het beter/anders doet heb je natuurlijk gelijk.
Elke partij die als poortwachter aangemerkt wordt krijgt zijn eigen onderzoek waarna een wensenlijstje volgt.

Meta heeft dit ook gekregen of krijgt dat binnenkort. Dan zullen die moeten kiezen, of zaken aanpassen of niet langer aanbieden in de EU.
Opvallend dat die knop alleen in de Android-versie zit.
Zit zeker en vast ook in de iOS versie, ik heb die toch al zeker twee maand, als het niet langer is. Dit heeft met je taal instellingen te maken.

[Reactie gewijzigd door AB-Testing op 30 juli 2025 16:26]

Volgens mij ik deze “functionaliteit” sinds deze week op iOS. Misschien hebben ze het geleidelijk uitgerold. Heb al gezocht maar er is geen mogelijkheid om het uit te zetten.
In de iPhone versie ook hoor.
Al enige tijd. Instagram ook.

Net als X Grok heeft en Google ook zijn eigen AI heeft.
Mij viel hetzelfde op. Mijn collega begon hier vanochtend over te klagen, maar ik heb hem zelf nog niet op iOS.
Zit helaas ook in de iOS versie |:(
Nee hoor. Wat precies de trigger is, is wat vaag maar op mijn werktelefoon zit de knop in beeld. Privé dan weer niet.
Is zo goed als zeker een gefaseerde uitrol waarbij je geleidelijk aan naar 100% gaat. Misschien wel met een voorkeur voor mensen die hun telefoon in het Engels hebben staan.

Ikzelf heb het gelukkig nog niet(iPhone in het Nederlands).
Mijn telefoon staat ingesteld op Engels en de ronde meta AI knop (zeer irritant) is aanwezig.
Beide Nederlands. En m’n werktelefoon is dan ook nog eens beheerd door de baas.
Ik zie de knop ook nergens op mijn iPhone mini.

De Help pagina geeft aan dat ik versie 2.25.20.83 draai. Is dat de nieuwste?
De betreffende update wordt stapsgewijs uitgerold. Ik heb hem pas sinds eergisteren, mijn oude telefoon heeft hem nog niet. Heb daarop meteen automatisch updaten uitgezet, want ik wil die rommel niet op mijn telefoon hebben. Ik denk dat ik mijn oude telefoon weer ga gebruiken voor whatsapp met de nieuwe als wifi hotspot. Extra gedoe, maar dat heb ik er wel voor over. Weg met die opgedrongen AI flauwekul.
iOS moet gewoon de gebruiker weer toegang geven over het geheugen. Bijvoorbeeld met dynamische instrumentatie kun je elke app bewerken hoe de eigenaar van het toestel dat wilt. Jouw toestel, jouw regels, jouw aanpassingen. En op Android met root. En op windows met Admin.

Op Windows en Linux vinden we dit eigenaarschap normaal. Maar op een mobiel opeens niet meer? Wat is de logica daarvan?!
Jij moet eens Jim Jeffries gun control opzoeken op youtube (part 2). (of kopen)

Die heeft een mooi statement: "We have to walk as slow as the slowest person to keep society moving"

Als je gewoon alle beveiligingen los laat, en over laat het aan de gebruiker, dan zullen jij en ik waarschijnliijk niet in al te veel van merken, maar de 99.9% van society zal vanalles downloaden hun bankrekeningen geplunderd zien, de schuld aan de verkeerde personen toeschrijven en voor je het weet heb je een demagoog die genoeg mensen aan zich bind on ww3 te triggeren,

Oh en als je op je windows systeempje een game met anti cheat kernel level drivers draait zou ik op dat systeem geen bankzaken meer doen. (Just saying).
Als je gewoon alle beveiligingen los laat, en over laat het aan de gebruiker.......... zal vanalles downloaden hun bankrekeningen geplunderd zien, de schuld aan de verkeerde personen toeschrijven en voor je het weet heb je een demagoog die genoeg mensen aan zich bind on ww3 te triggeren,
Ik snap wat je bedoelt. Toen mijn opa en oma hun eerste smartphone kregen heb ik voordat ze die zelf aanraakte eerst een aantal dingen dicht gezet zodat ze er niet te veel mee konden slopen.

Maar zoals 'Mushroomician' al aangeeft, op Windows en Linux (en Android) vinden we dit wel normaal, maar op een (iOS) mobiel niet.

Waarom kan de hele wereld al jaren op allerlei devices dingen downloaden en installeren en is WW3 nog steeds niet uitgebroken, en zou dit wel gebeuren als we het gaan toelaten op huidige iOS devices? Als het zo heftig zou zijn, zou het al lang gebeurt zijn want het is al heel lang mogelijk...
Bwah, ik vind wel dat er een beetje een tegenstelling in dat statement en jouw mening zit...

Wat hij zegt, klopt wel, en het is een briljante komiek vind ik, altijd heel gevat en de maatschappij een spiegel voorhouden. Net zoals Bill Burr, die ken je ook wel, zijn uitleg over vrouwenvoetbal is er ook niet naast... :*)

Maar ik zo dan de gauss curve van de normaalverdeling erbij nemen om het aantal trage wandelaars er uit te halen en dat is niet zo heel veel. Het aantal aan de trage kant is wel gelijk aan dat van de snelle kant, maar als men in gedachten neemt dat voor bijvoorbeeld een OS zoals Windows er ook wel veel brol met halve virussen en Trojaanse paarden beschikbaar zijn en de eerste beveiligingslaag is je browser die de exe of url in een DB controleert en je waarschuwt voor mogelijk gevaar en je aanraadt het niet te downloaden. Dan heb je ook nog SmartSceen en je Defender, maar dit zitten in het OS.
En er zijn ook nog andere 3de partijen zoals Virus Total, ook community based.

Zou het dan niet beter zijn ook gewoon zo iets te implementeren (dat je kan uitzetten), de misleidingen van de malafide app makers en zo ten spijt?
Vond ik vroeger een grappige gast, maar na dat ik dit zag zie ik hem niet meer in een zo positief daglicht.


YouTube: Hidden Camera: Jim Jefferies EXPOSED
Eh, religion is stupid: YouTube: Jim Jefferies - religion explained 1/3

Ook wel wat oude koeien uit de gracht halen.
Was een van de eerdere die die knop had (in vergelijking met wa gebruikers die ik sprak) maar tot nu toe nog niet op gedrukt. En nog geen behoefte toe. Ben wel ai gebruiker.
Tot nu toe nog niet gezien in mijn WhatsApp op Android
het was mij ook niet opgevallen, maar toen ik net goed keek zag ik de extra knop vlak boven de groene 'nieuwe chat' knop in de chats tab. Valt niet heel erg op(maar dat is dan weer een soort van pluspunt).
Nee zie geen extra knop ik neem aan dat je bedoelt boven die groene knop met een plus
Ja die ja. En, houden zo!
Als je je taal naar Engels zet krijg je hem misschien wel, het lijkt dat voor de NL release ze het nog A/B doen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.