WhatsApp toont AI-chatbot aan Nederlandse gebruikers met niet-verwijderbare knop

Nederlandse gebruikers van WhatsApp zien sinds deze week een AI-chatbot in de interface. Die chatbot kan niet in groepen en leest geen berichten mee. Hij werkt niet op de desktopversie van WhatsApp. De functie heeft wel een permanente niet-verwijderbare knop in de interface.

AI-chatbot in WhatsApp
Meta AI-knop in WhatsApp

De chatbot is op te roepen met een knop boven de knop voor een nieuwe chat in de interface, zo is te zien op screenshots van Tweakers-redacteuren die de functie sinds woensdag hebben. Die knop gaat niet weg, ook als de gebruiker de chatbot in gebruik heeft genomen. De chatbot heet Meta AI en werkt als reguliere chatbot. De chatbot is gebaseerd op Llama 3.2 en is volgens Meta niet getraind op data van Europese gebruikers.

De chatbot praat geen Nederlands, maar dat is een kunstmatige beperking. Tijdens een korte test van Tweakers bleek dat de chatbot begint aan een Nederlandstalig antwoord, maar zich later bedenkt dat hij niet in Nederlands mag antwoorden en vervolgens een bericht neerzet dat de software geen Nederlands ondersteunt.

De functie zit alleen op mobiel en is te zien in stabiele versies en in bètaversies van WhatsApp voor Android. De taal van de app moet op Engels staan. Dat is te wijzigen via de instellingen van WhatsApp. Het is onduidelijk wanneer alle gebruikers van de app de chatbot te zien krijgen.

Meta AI in WhatsApp in NederlandMeta AI in WhatsApp in NederlandMeta AI in WhatsApp in Nederland
Meta AI in WhatsApp in NederlandMeta AI in WhatsApp in NederlandMeta AI in WhatsApp in NederlandMeta AI in WhatsApp in Nederland

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

02-04-2025 • 14:32

120

Reacties (120)

120
119
53
1
0
51
Wijzig sortering
Welkom op Signal allemaal! Hoogtijd om over te stappen :)

Heb je nog wat motivatie nodig? :?
https://www.bitsoffreedom.nl/campagnes/download-signal/

Ook al blijf je zelf nog wel aanwezig op WA, je maakt het makkelijker voor anderen om wel van WA af te gaan door Signal te hebben. _/-\o_

edit 15:48: link was https://www.bitsoffreedom...big-tech-download-signal/ maar deze is beter.

[Reactie gewijzigd door alwuzomondo op 2 april 2025 15:49]

Nouja het is niet zo'n ramp, hij leest niet mee en wordt niet op je data getraind. Als je hem niet gebruikt is het alleen een onnodig knopje.

Ik vind llama ook geen slecht model. Ik draai het zelf thuis ook (de 8b versie van 3.1, dit zal wel de grote versie zijn)

Ik blijf voorlopig wel op WhatsApp. Als er wat anders moet komen dan liever niet Amerikaans en met een open netwerk. Matrix bijvoorbeeld waar je je eigen server kan draaien waar je maar wil.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 2 april 2025 15:33]

Wellicht alu hoedje hoor, maar met alle nieuws over Meta, geloof jij het nog? ;) Ik namelijk niet heel erg. Ik heb zelf nu aparte telefoon met apart nummer voor WhatsApp, zolang het nog 'nodig is', Hopelijk stappen meer over, als ik eerlijk ben. Ze krijgen aan de lopende band privacy schending boetes, en niemand kijkt er heel erg meer van op.
Juist.
is volgens Meta niet getraind op data van Europese gebruikers.
Maar begint wel in het Nederlands te antwoorden.....???? 8)7

Volgens mij ligt Nederland in Europa.... :9
maar het vertalen naar het Nederlands zegt toch niets over de bron van de data waarmee getraind is?
Hoe 'leert' de AI dan anders Nederlands?
Via iets anders dan de data van Nederlandse/Europese gebruikers? ChatGPT spreekt toch ook Nederlands.
Vanuit een woordenboek? Dus het vertalen van iets is wat anders dan AI trainen op het geven van antwoorden op vragen. Google translate is er toch ook al langer.
Of het automatisch vertalen van websites?

[Reactie gewijzigd door Dream_ON op 2 april 2025 15:56]

Engels vertalen naar Nederlands met een woordenboek werkt niet, want Nederlands heeft haar eigen grammaticaregels.
Dan heeft de AI vast ook het groene boekje gelezen. Wellicht ook wat boeken uit de bibliotheek of in het geval van meta uit een illegale download van een torrent netwerk.... ;)

Het hoeft in ieder geval zeker niet te gebeuren op gebruikersdata (wat ik verder ook van dat bedrijf verwacht of van verdenk). Als ik ze van iets beschuldig wil ik dat op basis van technisch zinnige argumenten zien, niet op onderbuik.
Op dezelfde manier dat een Amerikaan of een Turk, Nederlands leert. Uit een Nederlands lesboek dat wereldwijd te krijgen is.
Via Nederlandstalige die niet in Nederland of zelfs Europa wonen
Er zijn kwalitatief beter bronnen van Nederlandse taal dan WA-berichten.
Bv boeken, wikipedia, of de commentaren op tweakers.net :)
Nouja het is niet zo'n ramp, hij leest niet mee en wordt niet op je data getraind. Als je hem niet gebruikt is het alleen een onnodig knopje.
Famous last words...
Ik denk niet dat ze hierover liegen. Vroeg of laat komt het toch tegen het licht.

En ik ben ook niet zo heel erg sterk van "alles moet E2E zijn". Ik maak heel veel gebruik van Telegram en daar is bijna niks end to end.
Ik denk niet dat ze hierover liegen. Vroeg of laat komt het toch tegen het licht.
Zelfs als het aan het licht komt, zijn er nog niet echt consequenties. Dus waarom zouden ze het niet doen, denk je?

De lange lijst aan schandalen rond Facebook is bekend en het heeft ze nooit echt pijn gedaan. Momenteel loopt er een rechtszaak over het negeren van copyright, waarbij bewijs is dat ze bewust de wet overtraden. Doorgaans een recept voor een instant megaboete, maar gek genoeg gebeurt er niks.
Meta heeft gewoon het recht om alle chatgesprekken te gebruiken voor analyse, profilering, etc etc.

Ze beloven alleen hun AI-systeem niet verder te trainen met de data uit je chatgesprekken.
Schoenmaker blijf bij je leest. Ik wil geen AI in mijn chat-apps. Het knopje is irritant en ook de zoekbalk duwt nu allerlei AI suggesties door je strot, wat suggereert dat je zoektermen dus wél naar hun servers gaan. Bovendien gaat er nu dus verticale schermruimte op aan de zoekbalk die permanent in beeld is.

Voor mij was het de druppel. Profielfoto vervangen met "Message me on Signal" en veel gesprekken al overgestapt.
Ik zie alleen dat AI van Meta niet op je data getraind wordt, maar niet dat deze data niet gedeeld wordt met andere partijen?
Zou het niet gek vinden als Meta zo een loophole gevonden heeft door de data naar een 'geselecteerde partner' door te sturen, daar te laten trainen en dan het resultaat weer terug te krijgen...
Ok Signal is een non-profit, maar het is wel Amerikaans. Daarbij weer een gecentraliseerde service waar zij bepalen welke clients ze toelaten. Niet een geldige optie dus (ondanks dat hun encryptie sterk is en ze vrijwel geen metadata opslaan) en ik vind het jammer dat het zo gepromoot wordt als alternatief.

Liever ga ik over op Matrix en/of XMPP. Gedecentraliseerde services waar je zelf de controle in eigen hand neemt. Host zelf een server of kies een gehoste server uit en on you go. Ik gebruik het (Matrix) al jaren en ook met mijn directe familie en vrienden, werkt top.
Als signal ook een makkelijk manier heeft om te voorkomen dat iedereen uit mijn contactlijst die ook signal heeft een bericht krijgt wordt het tijd om over te stappen.
Tot die tijd zeker niet. Mijn nieuwe nummer hoeft niet de wereld in geslingerd te worden. En al helemaal niet naar contacten die ik wel in de lijst moet hebben voor nood, maar niet op een andere manier.
Je kan in signal instellen wie je telefoonnummer kan zien. Of iedereen of niemand. Bij niemand zien degene die je telefoonnummer al hebben die nog wel.
Instellingen -> privacy -> telefoonnummer
Signal draait op donaties, iets waar de meeste gebruikers niet aan doen. Dus ik vraag me wel af wat dit doet als ze enorm populair worden en daardoor steeds meer server capaciteit nodig hebben. Wat als Signal financieel aan de grond komt te zitten?
Whatsapp maakt hoogst waarschijnlijk nog geen winst. Telegram heeft minstens 11 jaar verlies gedraaid. In de techwereld schijnt een heleboel geld te zijn om te verbranden.

Ik denk sowieso dat funding geen serious probleem is. De oprichters zijn o.a de mensen die 19 miljard hebben gekregen van Facebook om Whatsapp te verkopen en stoppen er zelf aardig wat in, zoals 50 millioen. Zie Wikipedia: Brian Acton
Op basis van een snelle zoekopdracht zijn de jaarlijkse kosten ongeveer 14 millioen. Dus die Acton kan in z'n eentje het geld wss regelen. De bedoeling is op donaties te draaien. Schijnt niet onhaalbaar zijn. Dingen als het tor project bereikte dat ook
Met Signal ben je geen eigenaar van je eigen data omdat je deze niet kunt exporteren, behalve als je Android gebruikt. Een zeer groot nadeel wat haaks staat op de waarden waarmee het gepromoot wordt. Telefoon kwijt of gestolen? Zeg maar dag tegen je gespreksgeschiedenis waarin allerlei herinneringen staan, zoals foto's of gesprekken met mensen die er niet meer zijn.
Je kunt gewoon backups maken. En instellen dat ie elke nacht een backup maakt. Zorg dat deze met een willekeurige synctool ook ergens buiten je telefoon beschikbaar is. Je kunt ook syncen met een desktop, en deze functionaliteit wordt steeds verder uitgebreid, zonder op security of privacy in te leveren: https://signal.org/blog/a...start-for-linked-devices/

Probeer WhatsApp eens te migreren zonder je gespreksgeschiedenis en foto's met Google te delen. Kan, maar makkelijk is het niet. Terwijl Signal opensource is waardoor mensen zelf handige tools kunnen maken: https://github.com/bepaald/signalbackup-tools
Ik heb geen Android dus ik kan geen backup maken. Syncen is niet hetzelfde, de data blijft in de Signal apps. Met Whatsapp kan ik wel een backup of export maken. En kan ik ook gewoon migreren zonder data met Google te delen.
Bedankt, ik was verbaasd hoeveel contacten dit al hebben!
Ik pas, straks zit ik in een of ander militair overleg en dan geven ze mij de schuld dat ik door iemand toegevoegd ben en staatsgeheimen heb gezien.
Ik denk dat het je tegenvalt. Best wel veel mensen zijn al stiekem wel over hoor :) Het zou me niet verbazen of Signal gaat binnenkort het motorisch moment bereiken: Het punt waar het steeds sneller zal overnemen.

FYI: Ik heb enkel whatsapp voor wat oudere familieleden, buiten dat kan ik 95% al bereiken via Signal. Nou zit ik al wel meer in de IT richting qua sociale relaties, maar toch ook steeds meer gaat over.

En ja, ik ben graag druk met de promotie van een concept waarvan ik vind dat het fundamenteel gewoon betere principes heeft. De software kan misschien nog niet alles, maar de kern is niet verrot (i.t.t. bij Whatsapp/Meta). Misschien ooit in de toekomst wel (om die comeback maar voor te zijn), maar zoals de kaarten er nu bij liggen is dit voorlopig een veel beter alternatief.

Andersom: Als "de rest zit er" geen argument zou zijn, waarom zou je WEL bij WA blijven? Wat maakt dat WA beter is dan Signal? Ik vermoed dat het antwoord simpel is: Dit ben je gewent. En dat is niet de beste motivatie :)
Best wel veel mensen zijn al stiekem wel over hoor :)
Ik denk echt dat dit bubbelafhankelijk is, want ik heb er 5. Niet 5%, slechts 5 mensen, waarvan 3 inderdaad in de ICT zitten. Of die mensen zijn zo stiekem over dat ik ze niet in mijn contactenlijst kan zien.
Andersom: Als "de rest zit er" geen argument zou zijn, waarom zou je WEL bij WA blijven? Wat maakt dat WA beter is dan Signal?
Maar "de rest zit er" is nu eenmaal WEL een argument voor een chat-app. Dat geldt voor elk sociaal medium. Reddit is ook een gedrocht van een website geworden, maar in je eentje je eigen gelijk vieren op Mastodon is ook geen reet aan.

En buiten dat alles vind ik de tekst op WA fijner lezen, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Nou loop ik niet over van de sociale contacten maar om nou met een bot te gaan chatten gaat me net even een brug te ver. Waarom denken alle bedrijven dat we allemaal behoefte hebben aan ai overal?
Is het niet meer voor "Hey bot, wat was de naam van het schip van Columbus?"

Ze moeten het eigenlijk re-branden naar kennis bot / knowledge bot.
Ze moeten dat ding niet rebranden, ze moeten dat soort onzin gewoon niet in een berichtenapp stoppen.
Ik bedoel de hele industrie. Niet alleen in WhatsApp.
De naam ChatBot heeft voor mij -en jullie ook gok ik- gewoon een nare bijsmaak.
Vroeger was een chatbot een bot die in een chat mensen automatisch kickte of bande wanneer er bijvoorbeeld bepaalde woorden gebruikt werden. Ik heb er zelf ook een aantal gemaakt. Op IRC was dat best makkelijk en heel handig.
Tegenwoordig doen irc-bots ook AI dingen :)
Bijvoorbeeld een plaatje maken en linken in het kanaal of een antwoord posten op een vraag die met een trigger gesteld is. Maar ook nog steeds kick-ban :P
In de categorieën "ik kan sneller en efficienter zoeken dan een gesprek aan te gaan met een chatbot die veel energie kost en me nog dommer maakt"

Echt, AI is de oplossing voor mensen die niet kunnen omgaan met een zoekmachine.
De zoekresultaten van eigenlijk alle grote zoekmachines zijn de laatste jaren helaas wel echt flink achteruitgegaan :/
Niet geheel mee eens, als je geen zoekmachine kunt gebruiken heb je gelijk, als je weet wat je doet kom je met bijzonder weinig moeite op de juiste pagina's.
Waarom denken alle bedrijven dat we allemaal behoefte hebben aan ai overal?
Dat denken ze niet. Bedrijven denken dat ze uit het product meer geld kunnen persen door bepaalde aanbevelingen te doen. Daarvoor moet eerst gewenning in gebruik optreden.

Voor de duidelijkheid: het product is de gebruiker.
Het is voor mij wel eens handig om dingen te vragen. Vooral over taal waar een language model voor bedoeld is. Ik gebruik het met vreemde talen. Bijvoorbeeld "hoe vertaal je 'uitdrukking' het best in het Spaans?"

Iets als Google Translate is namelijk vaak te letterlijk. En dan krijg je van die kromme vertalingen.
Voor degenen die geen Meta willen:

Je kunt ook appen met ChatGPT: +1 800 242-8478
en Copilot: +1 877 224-1042

En dit kan wel in 't Nederlands :)

[Reactie gewijzigd door GurbieV op 2 april 2025 14:39]

Wil eigenlijk gewoon geen "AI" of andere vormen van zogenaamde inteligentie hebben, maar een functionele en snelle UI die niet voor elke scheet mijn data naar een datacenter moet sturen.
Wat de reden is dat een beetje tweaker een eigen Matrixserver draait. :+
En ook meteen koos vriendloos is? 8-)
Grote probleem is gewoon dat je sociaal afgeperst word om deel te nemen.
En ook meteen koos vriendloos is? 8-)
Nee, want met Matrix bereik je via bridges al je vriendjes en vriendinnetjes, zonder dat de benodigde clients zichtbaar of uberhaupt lokaal draaien.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 2 april 2025 15:11]

Ja zo doe ik het ook. WhatsApp, telegram, signal, alles zit achter bridges. Het enige dat ik mis is telefoon gesprekken via WhatsApp.
Ik zou het niet missen.
9 van de 10 keer bel ik iemand gewoon terug als ik via WA gebeld wordt omdat ik altijd moeite heb ze te verstaan met de slechte kwalteit en haperingen over WA.
Oh voor mij werkt het uitstekend. Ik bel veel met mensen in het buitenland en ik bel eigenlijk nooit meer met de telefoon.

Overigens is sinds 4G zelfs een 'gewoon' mobiel gesprek nu VoIP.
Mijn god. Waarom mag ik niet gewoon apps gebruiken voor het doel waar ik ze voor nodig heb of gebruik? Vandaag kreeg ik al een update te zien in de YouTube-app op mijn Google TV die opeens shorts centraal stelt in ieder menu voordat ik andere content zie. En dan dit weer in WhatsApp waar ik voorlopig op "moet" zitten, totdat genoeg mensen Signal of iets anders hebben of WhatsApp bereikbaar is vanaf iets anders. Waarom is enshitification en/of feature creep o-ve-ral? :'(

Edit: vraagje hierover ... Is het gelinkt aan een update? Anders kan ik nog snel zygisk-detach gebruiken om de app van WhatsApp in een permanente staat zonder deze onzin te houden. Als de app fatsoenlijk blijft werken dan.

[Reactie gewijzigd door ap3nr0ts op 2 april 2025 14:42]

In de browser heb je daar gelukkig plugins voor.
- BlockTube
-Enhancer for Youtube

De enshitification is omdat de consument een product is.
Zo, thanks! Kan ik eindelijk die domme shorts weghalen uit mijn Youtube!
Ja, het ging me in dit geval om de Google TV-app specifiek. Dat is eigenlijk de enige die ik gebruik, zit het liefst zo min mogelijk op mijn telefoon. Ik wil gewoon de content van mijn subs zien. Geen shorts en andere onzin eerst. Iemand kwam al met SmartTube! Dat ga ik vanavond installeren. Maar niet relevant voor deze thread eigenlijk. :) En ik snap het waarom wel, haha, ik vind het alleen zo jammer.

[Reactie gewijzigd door ap3nr0ts op 2 april 2025 15:00]

Installeer deze op je TV: https://github.com/yuliskov/SmartTube
Niet zo slick als de Youtube UI maar geen reclame of andere vervelende dingen, enkel puur je content :)
Gedaan! Ik vind hem wel wat trager. Dat is wel jammer.
Klopt, maar je bespaart toch nog steeds een hoop tijd door geen reclame meer te kijken ;)
Ik ben iemand die (mede door zulke dingen) weinig update. En moet ik helaas zeggen dat whatsapp je dwingt uiteindelijk te updaten. Het zal misschien pas over een half jaar of langer zijn maar uiteindelijk een verschijnt er een melding dat je huidige versie binnenkort niet meer ondersteund wordt. Al heb ik eigenlijk nooit geprobeerd of het echt zo is.
Jup, is echt zo.. op m'n backuptel update ik apps niet, en na verloop van tijd kom je niet meer in Whatsapp..
Het is gelinkt aan een update. Dis niet updaten werkt, maar na een tidje verplicht Whatsapp updates. Zygisk detach impliceert dat er geroot is. Een van De lsposed modules warevamp/waenhanced had volgens mij een functie om de oude layout te krijgen
Ja zie het nu ook op mijn LG smart tv, bij alle kanalen staan shorts bovenaan verschrikkelijk.
Moet ik nu extra klikken om naar de gewone filmpjes te gaan irritant.
Fantastisch, WhatsApp krijgt weer een nieuwe functie! Hopelijk krijgt die ook een prominente plek in de taakbalk, tussen de andere essentiële functies zoals Communities en Stories.
The sarcasm is strong in this one
Ik "voel" het aankomen dat whatsapp de komende tijd een stuk minder users zal hebben..
Het gaat echt niet veranderen kan ik je melden. Al heeft Meta tig schandalen op hun naam, het is te veel moeite voor mensen om over te stappen en het boeit hun simpelweg niet. Ik heb ook niks met dat meta ai meuk in whatsapp, maar netzoals stories negeer ik (en miljoenen andere gebruikers) het gewoon.
Niet in 1x nee. Maar elke keer dat ze in het nieuws komen krijgen mensen ook weer een insentive om over te stappen naar bijvoorbeeld Signal. Elke keer 1% meer lijkt niet zo bijzonder, maar er is een kantelpunt en vanaf dat punt verwacht ik dat het opeens in een rap tempo verdwijnt,
precies wat je zegt. Misschien heb ik het ook verkeerd verwoord door "de komende tijd" te zeggen. Wat ik bedoelde was dat er zeker een keerpunt zal komen waarin een rijkelijk aantal whatsapp gebruikers klaar is met de geforceerde AI en zal overstappen op een alternatief, zoals Signal.
Maar dat valt nog prima te negeren, het staat ergens in een hoekje.
Dit staat gewoon in your face, en in scherm waar je altijd zowat ben.

Dit zal heel erg veel irritatie gaan opwekken.
Misschien een stomme vraag:

Als de bot niet is getraind op Europese gebruikers, hoe begrijpt hij dan Nederlands?
Dat zal waarschijnlijk via machine translation gedaan worden zoals MS en G dat ook maar wat graag voor jou doen zonder te vragen.
hoe begrijpt [het] dan Nederlands?
Internet? (Het zal geen Duolingo-account hebben :P)

Het is getrained op zoveel tekst die online staat, dat het de taal wel snapt. Ze zullen Nederlands weigeren juist omdat ze nog geen eindcontrole gedaan hebben aan de hand van training met Nederlandse testgebruikers

[Reactie gewijzigd door baseoa op 2 april 2025 17:49]

Algemene vrije pagina's op internet in t nederlands? Nederlandse boeken? Alle video's op Videoland? Zo moeilijk is het niet denk ik.
Simpel.
De chatbot kan nog niet in groepen en leest nog geen berichten mee.
Als mensen aan de knop gewend zijn is het maar een kleine stap om ook, heel handig, op berichten te reageren. Dus toegang tot alle whatsapp data op de smartphone.
En op die manier een achterdeur in whatsapp te bouwen.
De zoekfunctie is sinds vandaag dus ook "AI" (thans in de beta), dit houd in dat elke keer wanneer er gezocht word naar een stuk tekst, persoon, groep o.i.d. deze gegevens dus (potentieel) door de "AI" verwerkt gaan worden (en minimaal je zoektekst naar het online systeem word gestuurd).
Wellicht ben ik cynisch. Maar is dit nu al niet gewoon het geval?

Ik ben er uiteraard tegen. Ik vindt het jammer dat ik denk dat ik dat erbij moet zeggen en niet voor ieder het geval is.
Omdat Meta net als al die techbedrijven MILJARDEN heeft geïnvesteerd in LLM's en chatbots, en ze dat naar hun aandeelhouders nog even moeten blijven verantwoorden als goede keuze. Terwijl het natuurlijk erg lastig is om die miljarden daadwerkelijk terug te verdienen, want mensen vinden het wel grappig maar gaan er niet voor betalen. Door het niet verwijderbaar te maken kunnen ze schermen richting diezelfde aandeelhouders dat miljarden mensen "het gebruiken".

Zelfde situatie als Gemini in Android telefoons, Copilot onder Windows en Apple Intelligence in iOS/MacOS. Allemaal opgedrongen en moeilijk permanent te verwijderen of uit te zetten.

Nog even geduld tot de AI bubbel barst, dan wordt het hopelijk allemaal weer wat normaler. Er zijn uiteraard heus wel nuttige toepassingen maar overal maar een chatbot inproppen is dat niet.
Er zijn uiteraard heus wel nuttige toepassingen maar overal maar een chatbot inproppen is dat niet.
De ellende is dus dat het niet slechts een chatbot is maar een hele 'slimme' meeluisteraar, die dan weer kan zorgen dat je wat meer gerichte advertenties te zien krijgt. Dat is de nuttige toepassing voor Meta zelf....
Daar hebben ze zo’n chatbot echt niet voor nodig, als ze dat willen kunnen ze dat ook ongemerkt er in bouwen.
Dat is waar. Maar nu hebben ze dan een soort van consent ["want u wilde toch die handige functies..."]
Nou dat dus.

Mijn ouders, die inmiddels ruim de 60 gepasseerd zijn, hebben mij, los van elkaar en zonder dat ze het van elkaar wisten, gevraagd hoe ze die knop weg moesten halen want het zat in de weg. "Wat moeten we met dat ding? Ik wil gewoon een berichtje appen!!"

Een van de twee is inmiddels over naar Signal (de paar mensen waar hij mee appte zijn ook op signal), maar laten we hopen dat dit het moment wordt dat er ein-de-lijk van Whatsapp afgestapt wordt. Het is allang niet meer de simpele chatdienst die het ooit was.
En jouw ouders hebben allebei Whatsapp in het Engels staan? Kan hoor, maar klinkt niet aannemelijk - omdat het alleen toont in de Engelse versie. Ik heb de knop namelijk niet en heb de NL taal.
Ik ook nog niet maar zal vast nog wel komen binnenkort, ook in het Nederlands.
in het Duits, daar staat hij zeker wel bij.
Verschrikkelijk irritant dit...
dit icm dat whatsapp steeds meer een social platform wordt ipv een chat app (waar ik ooit voor heb betaald) heeft me nu toch echt doen besluiten om mijn account te laten verwijderen.
als iemand contact met me zoekt mogen ze me bellen, mailen, via signal een bericht sturen of een sms
als iemand contact met me zoekt mogen ze me bellen, mailen, via signal een bericht sturen of een sms
Ik gebruik Whatsapp puur voor chat, maar ik krijg mijn omgeving het maar niet geleerd dat ik niet via WhatsApp gebeld wil worden.

Ik neem gewoon niet op, meeste van hun hebben onbeperkt bellen dus normaal bellen kunnen ze prima.
dat komt er inderdaad ook nog eens bij...

de geluidskwaliteit van WA voice is ronduit slecht, en de latency is verschrikkelijk hoog vergelijken met 'normaal' bellen
Ja na alle status updates ok nou ja prima, maar dit gaat wel echt een stap te ver.
En dan net als whatsapp bellen, niet uit te zetten volledig.
Bellen kan je mic nog blokkeren, goed dan beperk je weer tot wat andere functies.
Kreeg hem vanochtend inderdaad ook, tegelijk hebben ze de zoekfunctie voor de chats gecombineerd met een automatische "AI" zoektocht.
Welke dus inhoud dat elke keer als ik een stuk tekst, persoon of groep zoek die tekst naar hun servers gestuurd word.....


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn