Apple start reparatieprogramma voor Mac mini met M2-chip

Apple is een wereldwijd reparatieprogramma gestart voor de Mac mini met M2-chip uit 2023. Een aantal van deze computers zou problemen ondervinden met het opstarten. Volgens het Amerikaanse bedrijf gaat het om een beperkt aantal toestellen.

Apple schrijft dat de problemen zich alleen bij de Mac mini voordoen die tussen 16 juni 2024 en 23 november 2024 zijn geproduceerd. Klanten die denken dat ze zo’n computer hebben aangekocht, kunnen het serienummer op de website ingeven en nagaan of ze in aanmerking komen voor het gratis wereldwijde reparatieprogramma. Het bedrijf zegt ook dat deze maatregel de standaardgarantieperiode niet verlengt.

Apple heeft de Mac mini met M2-chip in januari 2023 geïntroduceerd. Het betreft een compacte computer met 8GB tot 24GB aan werkgeheugen en 256GB tot 2TB aan ssd-opslagruimte, afhankelijk van de uitvoering. De Mac mini had twee Thunderbolt 4-poorten aan boord, twee USB-A-poorten, een HDMI-poort en een 1Gbit/s-ethernetpoort. De introductieprijs van de toenmalige Mac mini was 719 euro.

Apple Mac Mini 2023 M2 Pro 10 Core, 16-core GPU, 16GB ram, 2TB SSD

Door Jay Stout

Redacteur

15-06-2025 • 09:54

110

Reacties (110)

Sorteer op:

Weergave:

quote: "Het bedrijf zegt ook dat deze maatregel de standaardgarantieperiode niet verlengt."
Een foutief product niet willen ondersteunen na de volgens Apple garantietermijn van 1 jaar moet tegen Nederlandse en EU wetgeving zijn. En ja ik geef niets om apple care, want dat is een zwendel.
Appel Care gaat verder dan het herstellen van zaken onder fabrieksgarantie. Daarnaast staan je rechten met koeienletters op de website vermeld.
AppleCare+ voor Mac is een verzekering waarmee je recht hebt op deskundige ondersteuning1 van Apple en daarnaast gedekt bent tegen hardware­reparaties,2 inclusief een onbeperkt aantal schadevoorvallen als gevolg van een ongelukje, met een eigen risico per voorval van € 99 bij schade aan het scherm of de externe behuizing, en € 259 bij overige schade als gevolg van een ongelukje.3 De dekking gaat in op de aankoopdatum van AppleCare+.

De voordelen van AppleCare+ staan los van het recht van de consument, zoals vastgelegd in het Nederlands Burgerlijk Wetboek, op gratis reparatie of vervanging door de verkopende partij van goederen die, gelet op de aard van het product en de informatie die door de verkopende partij is verstrekt, niet de eigenschappen hebben die de koper redelijkerwijs kon verwachten conform de koopovereenkomst. Voor meer informatie klik je hier.
https://www.apple.com/nl/support/products/mac/

Je krijgt bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om telefonische ondersteuning te krijgen van allerlei problemen waar je tegenaan loopt. Ook softwarematig. Uit eigen ervaring kan ik stellen dat er echt deskundige mensen achter de telefoon zitten.

[Reactie gewijzigd door Ronwiel op 15 juni 2025 10:36]

Prima, maar je gaat wel voorbij aan het punt dat gemaakt word; dat 1 jaar garantie zonder AppleCare geen goede service is en ook tegen de wetgeving zou moeten zijn? Zeker omdat elke andere laptop bij wet 2 jaar garantie heeft.
En ook de meeste andere laptop fabrikanten bieden extra service aan (na die 2 jaar) met meer premium support. Dat AppleCare an sich een zwendel is, niet echt. Dat het je teveel opgedrongen wordt omdat je anders eigenlijk amper garanties hebt, ja, dat zeker wel. In die zin vind ik 't ook een zwendel.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 15 juni 2025 12:59]

Apple is vrij duidelijk dat je aanspraak kan maken op je rechten als consument in Nederland.
Verwachte levensduur van het product (geen vaste duur). De verkoper moet op de hoogte worden gesteld binnen een redelijke termijn na ontdekking van het gebrek.
https://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/nl/

Je krijgt standaard 1 jaar Apple's beperkte garantie. Dat is hetzelfde als Apple Care, exclusief herstel bij schade door eigen toedoen. Je kan ook bellen voor problemen met software op je Mac en fabrieksfouten worden kosteloos hersteld. Dat is dus een extra service bovenop je wettelijke rechten.

Daarnaast; recht hebben is iets anders dan het krijgen. Er zijn niet voor niets rechtsbijstandverzekeringen met een onderdeel specifiek voor dit soort zaken. Het gaat helaas op veel plekken fout op dat gebied.

En opgedrongen? Als je een Mac koopt op apple.com krijg je 1 keer een vraag of je het toe wil voegen, naast andere accessoires. Koop je het bij de Mediamarkt of Coolblue dan heb je waarschijnlijk nooit door dat het een optie is tenzij je in systeeminstellingen gaat kijken.
Opgedrongen als in: 1 jaar is te kort. Dus je neemt AppleCare vaak maar voor de zekerheid, waar andere fabrikanten 2 jaar bieden en voor minder ook zo 3 - 5 jaar extra service bieden. Doen ze slim.
Ik heb veel van Apple. Maar die 1 jaar standaard garantie is geen USP van ze. Vreemd om dat zo om te draaien. Je kiest er wel voor inderdaad. Je haalt er verder een hoop aannames bij waar ik 't niet over heb in ieder geval. "zou moeten zijn" is niet dat ik het ineens opeis ofzo. Maar vergeleken met de markt: karig. Daar tegenover staat genoeg goeds, dus het gaat me niet om Apple bashen ofzo.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 16 juni 2025 01:22]

ik weet niet hoe het in Nederland is, maar hier in Zwitserland (net een macbook air m4 aangeschaft) kreeg ik in de Apple Store netjes te horen dat ik 2 jaar garantie heb, maar alleen het eerste jaar wereldwijd, het tweede jaar alleen binnen zwitserland. Dat vind ik netjes zat.
Is het ook.

1 jaar fabrieksgarantie bij Apple direct, 2e jaar is bij de verkopende partij, wat ook Apple kan zijn.

Dat tweede jaar bij Apple is over het algemeen niet wereldwijd, maar wel binnen europa, omdat daar gelijksoortige zaken gelden, kleine reparaties doen ze dan meestal wel.
AppleCare is geen garantie. Het is een toegevoegde dienst. Het verlengt in principe de "geen vragen gesteld" garantie, maar ook ongelukken en verlies, en bedrijven kunnen zelfs voor langer dan 3 jaar aankopen. Daarnaast moet je ook niet denken aan hoe je het moet verschepen, je krijgt een doos thuisgestuurd en dan komt de koerier hem terug oppikken, terwijl zonder AppleCare je dat (wettelijk ook) wel uit eigen zak moet betalen.

Qua dienstverlening doet Apple het wel top. Ik heb ooit een 5 jaar oude MacBook Pro binnengebracht voor een probleem met het beeldscherm en ze hebben hem gewoon gratis vervangen omdat het een productiefout was. Echter ze hadden wel enkele vragen en vastgesteld dat ik hem niet laten vallen heb, geen waterschade etc.
Waarom zou een aanvullende vrijwillige fabrieksgarantie van een jaar tegen de wetgeving moeten zijn? Het is juist fijn en een gratis extraatje voor de consument, ongeacht waar je het apparaat hebt gekocht. Waarom zou je dat willen verbieden of zou dit enorm slechte service zijn? Omgekeerde wereld.
1e jaar moet de fabrikant bewijzen dat het door jouw schuld was, anders: garantie.
2e jaar moet de consument dat bewijzen, anders geen garantie.
Andere fabrikanten bieden wel 2 jaar, Apple niet. Dat is echt alles wat ik zeg.
Dat ze AppleCare+ aanbieden is prima, daar hebben we 't toch niet over? Ik snap niet waarom dat in de discussie is getrokken?
Ik kan voor andere merken soms wel 5 jaar extra krijgen. Niks mis mee nee.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 16 juni 2025 00:35]

De fabrikant hoeft helemaal niets te bewijzen, de verkoper moet dat bewijzen.
Dat is echt alles wat ik zeg.
Nee, wat je zei was dat het tegen de wet zou moeten zijn als een fabrikant vrijwillig gratis extra garantie aanbiedt aan de consument. En dat is ook waar ik op reageerde.
Dat ze AppleCare+ aanbieden is prima, daar hebben we 't toch niet over?
Daar heb ik het inderdaad niet over gehad in mijn reactie.
Lol, maar je reageert wel op mij, terwijl ik reageer op iemand die 't over AppleCare+ heeft, terwijl de TS praat over "maar 1 jaar garantie". Dus begrijp dan even de context.

1e jaar moet de fabrikant wel degelijk aantonen dat jij schuldig bent geweest aan het defect. (bijv door een val of verkeer gebruik). Na het 1e jaar is dat andersom. Dat staat zo letterlijk bepaald.
Nee, wat je zei was dat het tegen de wet zou moeten zijn als een fabrikant vrijwillig gratis extra garantie aanbiedt aan de consument. En dat is ook waar ik op reageerde.
Nee, dat zei ik niet. Lees het dan eens goed? Het gaat niet om "extra" garantie. Het gaat erom dat ze AppleCare+ gebruiken om zich achter het consumentenrecht van (minimaal) 2 jaar te verschuilen.
Wat ik zei is dat Apple 2 jaar garantie zou moeten bieden, zoals andere fabrikanten dat doen. Bij Apple krijg je na 1 jaar 0,0 garantie tenzij je AppleCare+ genomen hebt. Bij andere fabrikanten krijg je gewoon nog fabrieksgarantie. Ze verschuilen zich daarachter en je moet 't dan via rechtsbijstand zover zien te krijgen om de garantie te krijgen waar je recht op hebt. En dat weet Apple dondersgoed en zouden ze netter moeten doen.
Waar zeg ik in hemelsnaam dat Apple "extra garantie" moet geven?
Ga jij maar 's terug met een defecte Macbook na 1 jaar zonder AppleCare en kom dan maar vertellen welke garantie ze je geboden hebben ... praten we verder.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 16 juni 2025 12:04]

Wat ik zei is dat Apple 2 jaar garantie zou moeten bieden, zoals andere fabrikanten dat doen
Dat is onzin. Dell en HP bieden ook maar 1 jaar fabrieksgarantie en daar kun je wel 3 jaar van maken, maar dat is dan ook garantieverlenging, maar geen verzekering zoal AC+
Ga jij maar 's terug met een defecte Macbook na 1 jaar zonder AppleCare en kom dan maar vertellen welke garantie ze je geboden hebben
Terug impliceert dat ik het bij Apple direct heb gekocht, die gaan mij na 1 jaar zeer zeker wel garantie bieden want als verkopende partij bieden ze op alles minimaal 2 jaar garantie volgens consumentenrecht.

Dat is wettelijk verplicht minimum daar moeten ze dus aan voldoen.
Bij andere fabrikanten krijg je gewoon nog fabrieksgarantie.
ABSOLUUT NIET.
Dell

Standaard 1 jaar, soms 90 dgn tot 5 jaar optioneel 

Verlengen tot max 5 jaar met ProSupport/Onsite anten


HP

Meestal 1 jaar (tot 3 jaar voor zakelijke laptops)

Tot 3 jaar totale dekking mogelijk via HP Care Packs


Lenovo

1 jaar (optioneel 3 jaar zakelijke modellen)

Verlengbaar binnen 1 jaar tot totaal max 5 jaar


Asus

1–2 jaar internationaal; gaming tot 3–5 jaar lokaal

Verlenging tot totaal 3 jaar voor notebooks, 5 jaar voor zakelijke modellen


Acer

1 jaar standaard (consumers & ultradunne modellen)

Tot 3 jaar via extra garantiepakket bij aanschaf


MSI

1 jaar internationaal voor laptops

Uitbreidbaar tot totaal 3 jaar (extra 2 jaar binnen 30 dagen)


Microsoft Surface

Minimaal 1 jaar hardwaregarantie

Microsoft Complete: tot 2 jaar (laptops/tablets) of 3 jaar (Surface Studio)


Samsung

Gewoonlijk 1 jaar (consistent met consumentennormen) – (geen officiële bron gevonden)

Verlenging vaak via retailer of Care Plan


Razer

Standaard 1 jaar garantie

Verlengen tot 2 jaar via RazerCare (uitbreidt dekking + ADP)
Voor zakelijke doeleinden bieden Dell en Lenovo de beste opties (onsite repair is heel handig)

Voor consumenten bieden Apple en Razer de beste opties (verzekering bij ongevallen)

edit:

Ik ben nog niet helemaal tevreden over die nieuwe editor, kunnen we misschien ook markdown tabelletjes toevoegen?

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 16 juni 2025 12:32]

1e jaar moet de fabrikant wel degelijk aantonen dat jij schuldig bent geweest aan het defect. (bijv door een val of verkeer gebruik). Na het 1e jaar is dat andersom. Dat staat zo letterlijk bepaald.
Dat staat helemaal nergens zo bepaald. De verkoper is verantwoordelijk voor garantiekwesties, niet de fabrikant. Uiteraard kan de verkoper ook de fabrikant zijn, maar dat verandert helemaal niets aan de zaak.

Dit onbegrip over de wetgeving ligt ook aan de basis van de misvattingen over de context waar je in je reacties tegenaan loopt.
Nee, dat zei ik niet. Lees het dan eens goed? Het gaat niet om "extra" garantie.
Daar gaat het dus wel om, maar je lijkt het verschil tussen verkoper en fabrikant niet te begrijpen noch de wetgeving daar omheen. Dat maakt de rest van de discussie ook vrij nutteloos, je hele uitgangspunt klopt van geen kant.
Het gaat erom dat ze AppleCare+ gebruiken om zich achter het consumentenrecht van (minimaal) 2 jaar te verschuilen.
Dat is pertinent onjuist.
Wat ik zei is dat Apple 2 jaar garantie zou moeten bieden, zoals andere fabrikanten dat doen. Bij Apple krijg je na 1 jaar 0,0 garantie tenzij je AppleCare+ genomen hebt.
Dit is pertinent onwaar. Je krijgt als je bij Apple een product koopt gewoon jarenlange garantie, ook zonder AppleCare+. Als Apple echter niet de verkoper is: dan niet, maar dat hoeven ze ook helemaal niet en doet verder ook niemand. Wil je toch alles via Apple laten lopen (ook na het 1e jaar) ondanks dat je het product elders koopt? Dan kun je AC+ aanschaffen.
Ze verschuilen zich daarachter en je moet 't dan via rechtsbijstand zover zien te krijgen om de garantie te krijgen waar je recht op hebt. En dat weet Apple dondersgoed en zouden ze netter moeten doen.
Onzin. En goede rechtsbijstand zal je ook vertellen dat het kansloos is en je bij de verkoper moet aankloppen, of die in gebreke moet, stellen als die je geen garantie biedt terwijl je dat wel recht op hebt.
Waar zeg ik in hemelsnaam dat Apple "extra garantie" moet geven?
In letterlijk al je posts, deze ook weer. :+
Ga jij maar 's terug met een defecte Macbook na 1 jaar zonder AppleCare en kom dan maar vertellen welke garantie ze je geboden hebben ... praten we verder.
Been there done that en dat is geen enkel probleem als Apple de verkoper is. :) We hoeven niet verder te praten, ik weet uit ervaring dat ze garantiekwesties heel netjes oplossen. Als Apple niet de verkoper is, dan zijn ze geen partij na dat 1e jaar (die ze vrijwillig gratis geven) - dus moet je daar ook niet gaan zeiken als het niet werkt, dan moet je aankloppen bij de verkoper; de daarvoor wettelijk verantwoordelijke/aansprakelijke dus…

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 17 juni 2025 18:59]

De garantie is prima. Heb daar nooit issues mee gehad. Apple zegt alleen wel dat je een jaar Apple garantie hebt en daarna een jaar consumentenrecht.

Veel mensen weten trouwens ook niet dat je de eerste 90 dagen na aankoop ook gewoon Apple kan bellen voor ondersteuning. Is echt fantastisch.
Laptops hebben bij wet overigens helemaal geen 2 jaar garantie. Nederland kent geen wettelijk vastgestelde minimale garantie.
Geen vast gestelde nee, maar de voorwaarden zijn zo bepaald dat het wel degelijk om 2 jaar gaat. Al is dat afhankelijk van het product. Bij Laptops 2 jaar, vandaar dat dit ook bepaald is als standaard fabrieksgarantie door nagenoeg elke laptop fabrikant, behalve Apple dus.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 16 juni 2025 01:19]

Ook laptops dienen langer mee te gaan dan 2 jaar.
Volgens mij is er wel een wettelijke garantie van minimaal twee jaar op elektronische producten, zie:

https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie

Hier staat dan weer dat inderdaad eerste jaar de verkoper moet bewijzen dat het de schuld van de koper was en na 1 jaar de koper moet bewijzen dat die er niets aan kon doen.

https://www.consumentenbo...ie-binnen-garantietermijn
Landen in de Europese Unie mogen niet (zomaar) kiezen om de wetgeving te verzwakken, hierdoor is het altijd minimaal 2 jaar (zoals bepaald binnen de EU). Wij doen er echter nog een schepje boven op, namelijk "U moet een product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken" (bron: rijksoverheid.nl)

De consuwijzer geeft ook aan dat het altijd minimaal 2 jaar is, maar mogelijk langer:
In sommige Europese landen is de wettelijke garantie beperkt tot 2 jaar. Maar in Nederland is dat niet zo. In Nederland is de termijn in ieder geval minimaal 2 jaar.
Dat zeg ik toch ook? :)

Edit: ik zie nu wat je bedoelt. Ik had idd even moeten verduidelijken.

[Reactie gewijzigd door FrankoNL op 16 juni 2025 21:20]

Prima, maar je gaat wel voorbij aan het punt dat gemaakt word; dat 1 jaar garantie zonder AppleCare geen goede service is en ook tegen de wetgeving zou moeten zijn? Zeker omdat elke andere laptop bij wet 2 jaar garantie heeft.
https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product
Er is onderscheid tussen fabrieksgarantie en wettelijke garantie. Kennelijk biedt Apple 1 jaar fabrieksgarantie. Dat staat los van de wettelijke garantie, waar geen harde termijn voor staat.
"U moet een product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Hoe lang een product mee moet gaan hangt af van wat het is. "
Ik denk dat een laptop zeker wel een paar jaar zonder problemen moet werken
Dat klopt, ik heb voor m’n m2 iPad Pro Apple Care(geldt dan ook voor je stylus, toetsenbord) en mijn accu ging ineens niet meer een dag mee.

Via de support app geholpen - bleek iets van een diagnose file te zijn die niet wilde uploaden, maar daar was m’n iPad steeds mee bezig als die netwerk connectie had. Aangezien ik een LTE heb, was die dus none stop aan het proberen te uploaden en was m’n antenne dus m’n iPad aan het leegtrekken.

Support heeft dat bestand gewist of zelf geüpload want ik had na het contact geen last meer en na 2 dagen een mail of er nog issues waren.

Apple is wellicht duur maar support daar is wel premium en weet wel wat ze doen.
Applecare wordt zo echter niet verkocht, als je in de winkel een iPhone koopt dringt de verkoper erop aan dat je applecare afsluit omdat de lens snel kapot gaat. Tuurlijk is dat lariekoek en is de sales bezig met een upsale, maar al zou de lens kapot gaan valt dit standaard onder Europees recht en is die applecare dan ook niet nodig.

Dat ze toevallig goede CS hebben is geen verkoop punt, zelf vraag ik me af hoeveel man daarvan gebruik maken en is dit overigens gemeengoed, alle partijen hebben dit.

Ook is het zo dat Apple erom bekend staat dat ze ondanks bekende problemen (brakke toetsenbord of flex kabel naar het scherm) ze dit vaak niet onder de verplichte EU garantie laten vallen. Het is niet voor niks dat apple constant in class actions verwikkeld is vanwege hun slechte afhandeling met betrekking tot hardware problemen.

Als Apple een net bedrijf was, verkochten ze applecare +3/+4 jaar en boden ze uitmuntende garantie de eerste twee jaar zonder daar kosten aan de plakken. Iets wat je voor dit prijspunt van hun producten eigenlijk toch wel mag verwachten.
maar al zou de lens kapot gaan valt dit standaard onder Europees recht
Alleen als ie spontaan kapot springt. Niet als je em hebt laten vallen.

En dan wordt die reparatie echt heeeeeeeeeeuuuul duur.
In elk complex apparaat bevat gebreken, de vraag is tot hoeverre is de gebreke ernstig dat je het apparaat niet meer kan gebruiken. Het gaat om een select batch die fouten bevatten, die worden nu gerepareerd. Dit soort fouten vallen onder garantie termijn.

De Consumentenbond stelt: "Als een product tijdens de garantieperiode wordt gerepareerd of vervangen, gaat de garantie niet opnieuw in.

Netjes van apple? Nee.

Zwendel? Absoluut niet.

Ben een apple-hater. Voor mij geen apple producten maar om zwendelaars te noemen... Gaat iets te ver.
Apple Care is de zwendel. De garantie die Apple volgens hun website biedt gaat rechtstreeks tegen het consumentenrecht in (spul moet een redelijke tijd werken, en voor computers wordt voor redelijke tijd werken). ACM consuwijzer verwijst naar deze PDF als het gaat om de verwachte levensduur van computers, en daarin staat voor computers duurder dan 400 euro toch minstens drie jaar verwachte goede werking.

De eerste twee jaar AppleCare na het verlopen van je 1 jaar garantie zijn een poging om je te laten betalen waar je toch al recht op hebt.

De 1 jaar garantie waar Apple over spreekt is de wettelijke garantietermijn dat de bewijslast dat jij het spul kapotgemaakt hebt, bij hun ligt. Als je daarna kunt aantonen dat je spul vanuit de fabriek verkeerd was (bijvoorbeeld omdat het om een bekend defect gaat) moeten ze je garantieclaim daarna alsnog in behandeling nemen.

Let wel: als je je apparatuur niet direct bij Apple koopt, zul je voor je garantie bij de winkel langs moeten gaan. Als je verwacht dat die hun wettelijke plichten zullen ontlopen kun je mogelijk wel beter voor AppleCare gaan, maar je vraagt je af waarom je bij een zaak koopt als je vermoed dat ze zich niet aan de wet zullen houden.
Toevoeging naast wat andere Tweakers je al verteld hebben; consumentenrecht en non conformiteit is alleen te claimen als je consument bent. Zakelijke gebruikers genieten niet van dezelfde bescherming en voor hen kan de verlenging van fabrieksgarantie waar ook nog eens een verzekering in zit een uitkomst zijn
Tip van Flip: Koop als zzp’er hardware als particulier, met je privé-rekening. Dan heb je garantie als consument, dus meer rechten.

Betaal jezelf vanaf je zakelijke rekening de aanschaf daarna terug, zodat je alsnog zskelijke aftrek krijgt en btw kunt terugvragen.

Dit is geheel legaal. Er is ook jurisprudentie over dat dit toegestaan is.
Verwerpelijk, maar legaal
Verwerpelijk? Ja, dat je zakelijk veel minder beschermd bent. Ik koop om dezelfde reden niets zakelijk.
Maar zakelijk kan je btw terugkrijgen, dat kunnen particulieren niet. Van beide walletjes willen eten vind ik verwerpelijk.
Btw aftrek heeft niets te maken met bescherming dus deze redenering slaat nergens op. Je moet nl al ondernemer wel ieder kwartaal aangifte doen en ook op tijd anders krijg je snel een boete.

Dat hoeven particulieren ook niet.
Hoezo eet je dan van twee walletjes? Je 'betere' garantie als particulier wordt niet betaald door de opbrengst van de btw of zo. Belastingen hebben niets met Apple te maken.

Ik vind het juist totaal onlogisch dat iemand die voor zijn werk (bijvoorbeeld) een laptop nodig heeft / koopt, wettelijk gezien minder rechten heeft dan iemand die voor bijvoorbeeld zijn hobby, school of huishouden precies dezelfde laptop koopt.
De btw heeft niets met de verkoper of de producent te maken
onzin. heb als zzp’er bij apple gekocht en nooit problemen gehad, beste garantie ever. toen mn mbp2019 het begaf (2 usb poorten stuk) werd deze opgehaald via ups op een dinsdag en vrijdag erna stond ups met een nieuwe voor de deur.

dit in tegenstelling tot mn dell xps15 een paar jaar ervoor. die stond te knetteren met coil whine en volgens dell viel dat “binnen de acoustische normen” en werd niks mee gedaan. hp overigens ook dramatische ervaringen mee…
Kuch https://www.apple.com/nl-edu/store Kuch

Consumenten garantie, edu korting én zakelijke aftrek. Tel uit je winst.
Tja, ik kan nou eenmaal niet aantonen dat ik student ben of onderwijs volg etc dus ik heb daar niets aan, maar voor studerenden is die korting van rond de tien procent (als ik het goed begrijp) mooi meegenomen natuurlijk.

Een andere manier is: Iemand kennen die werknemer is bij Apple. Werknemers krijgen een stevige korting (ik dacht 20%) en mogen een x aantal apparaten per jaar met korting kopen. En doorverkopen aan een zzp’er. Dan heb je garantie volgens consumentenrecht, 20% korting, 21% btw hoef je uiteraard niet te betalen en de rest mag je aftrekken van de winst dus hoef je geen belasting over te betalen.

Een iPhone van normaliter € 1000 inclusief btw / 826 ex btw, kost met 20% korting nog maar € 660 en, aangenomen dat je genoeg verdiend en ergens tot pakweg 75K bruto jaarinkomen hebt hoef je dus nog 36% minder belasting te betalen over die € 660 en betaal je in feite nog maar € 422. Verdien je meer dan 75K dan is het zelfs de helft, dus komt het uit op € 330 (maar ja dan betaal je ook de hoofdprijs aan inkomstenbelasting).

Tenslotte kun je vaak binnen de regels van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek nog zo’n 9% extra aftrek krijgen pakweg € 30 in dit geval.

Er zijn dus theoretisch mensen die een iPhone die een ander voor € 1000 koopt, voor € 300 zakelijk aanschaffen.

[Reactie gewijzigd door laptopleon op 16 juni 2025 23:18]

Tja, ik kan nou eenmaal niet aantonen dat ik student ben of onderwijs volg
Dat hoeft ook helemaal niet.
Ik begreep dat je een kopie van je studentenkaart moest overleggen?
Nog nooit nodig gehad. Volgens mij gaan ze er vanuit dat je er alleen op terecht komt als je via partijen als SurfSpot (slim heet dat nu?) er op terecht komt. Via de main site kom je er ook niet zomaar.
De garantie die Apple volgens hun website biedt gaat rechtstreeks tegen het consumentenrecht in
Juist niet. Ze stellen overal heel duidelijk dat de beperkte fabrieksgarantie (ongeacht waar je het product koopt) en optioneel AC+ een aanvulling zijn op je consumentenrecht en leggen uit wat die rechten zijn. Bijna niemand is hier zo duidelijk over als Apple. AC+ is daarnaast een schadeverzekering (eg: je laat je iPhone vallen en het scherm is stuk, is gedekt) en kent allerlei extra diensten die geenszins wettelijk verplicht zijn.
Het gaat erom dat Apple 1 jaar garantie geeft ipv de veelal minimaal 2 of 3 jaar. Die moet je erbij kopen, zat mensen die geloven dat het maar 1 jaar is.
Dit is toch al honderd keer besproken hier in de reacties de laatste 10 jaar?

Als je bij pakweg Bol of Mediamarkt een tv of witgoed koopt of een matras bij Beter Bed, ik noem maar even een paar van de winkels die me het eerst te binnen schieten, waarvan ik het uit m’n hoofd weet, bieden die tegen betaling ook extra lange en of betere voorwaarden qua garantie. Niets bijzonders en niets nieuws onder de zon. Het is niet verboden en soms een prima deal, imho. Voor € 100 wel eens de garantie van een vrij dure tv naar 5 jaar kunnen brengen.
Sommige mensen willen het gewoon niet begrijpen.. vooral als het om Apple gaat... |:(
Volgens eerder genoemde pdf hoort die dure tv dus 6 jaar mee te gaan.
Maar niet met 100% alles dekkende garantie over die volle zes jaar. Dan krijg je de discussie hoeveel achteruitgang acceptabel is, hoeveel de tv nog waard is / hoeveel daarvan door de leverancier vergoed wordt / of ie wel of niet total loss is. Dat kan maanden duren. Intussen zit je (in het ergste geval) zonder tv. Webwinkels kennen dat spelletje veel beter dan jij. Je moet dan naar de rechter om je gelijk te krijgen en dat duurt nog heel langer en daar komen ook kosten bij kijken. Als je dat een keer hebt meegemaakt, is € 100 extra op een tv van € 2000 nog niet zo gek, als je dan van dat soort discussies af bent.
En daarom heb je dus rechtbijstand verzekeringen. Omdat leveranciers de wet proberen te omzeilen door het voor jou te duur te maken om je recht te halen.
Zeker, die heb ik ook, maar die kunnen niet voorkomen dat je al gauw een paar weken of maanden verder bent. De meeste mensen willen niet weken zonder tv zitten. Daarnaast geldt meestal een eigen risico van minimaal een paar honderd euro, want voor minder is het niet echt de moeite om een advocaat aan het werk te zetten, laat staan een rechtbank. Natuurlijk is het nog steeds fijn dat je rechtsbijstand regelt dat je tv gemaakt wordt, maar als je intussen toch al een keuze moet kopen, zit je met een oude tv waar je nauwelijks meer vanaf komt. Allemaal gedoe waar niemand op zit te wachten. Als ik dat kan afkopen met € 100 voor 4 of 5 jaar, is me het bij een tv van € 2000 wel waard.
Zoek een betere rechtbijstandverzekering. Dat je een paar honderd euro eigen risico hebt is echt niet normaal.
Als je een product bij Apple koopt heb je gewoon 2 jaar garantie zonder AppleCare te kopen.
Apple geeft 1 jaar fabrieksgarantie als je het ergens anders gekocht hebt. Koop je direct bij Apple, dan volgen ze het consumentenrecht.

Dus, je Macbook bij Amac gekocht en na 13 maanden stuk? Dan moet je idd niet bij Apple wezen, die wijzen je claim af. Direct bij Apple gekocht? Dan nemen ze hem wel in behandeling.
Apple geeft 1 jaar aanvullende fabrieksgarantie, ongeacht waar je het product koopt. Een dienst die Apple niet hoeft te verlenen, maar vrijwillig wel levert. Dat heeft niets te maken met je wettelijke recht op een conform product, dat inderdaad meestal meerdere jaren behelst (in Nederland is er geen vaste termijn). Dat is iets waar Apple je ook heel duidelijk op wijst op het moment dat je AC+ aan wil schaffen.
Je eerste regel staat als een FEIT, geen mening. Ik heb aangegeven dat het is mijn mening, dat je mijn mening gaat overrulen omdat jij een feit weergeeft en vervolgens onder mij is weerlegd, gaat het richting smaad.

Feiten zijn feiten en meningen zijn meningen.

Direct van apple website

"AppleCare+ en AppleCare+ met diefstal en verlies zijn verzekeringen."

Verzekering is geen garantie, zijn 2 verschillende dingen die veel op elkaar lijken.
Wat een trijf weer.

Apple geeft al jaar en dag 2 jaar garantie op al zijn verkochte apparatuur in NL. Zelfs als je het bij de mediamarkt hebt gekocht kun je bij een Apple Store vaak gewoon terecht.
De eerste twee jaar AppleCare na het verlopen van je 1 jaar garantie zijn een poging om je te laten betalen waar je toch al recht op hebt.
Nee, AppleCare is een verzekeringsproduct. Schade door eigen toedoen is namelijk ook gedekt. Laat jij een iPhone vallen en is het glas stuk, dan wordt ie (tegen eigen risico) gerepareerd. Je hebt onbeperkt van dat soort gevalletjes per jaar. 0 questions asked.
AppleCare+ voor Mac is een verzekering waarmee je recht hebt op deskundige ondersteuning1 van Apple en daarnaast gedekt bent tegen hardware­reparaties,2 inclusief een onbeperkt aantal schadevoorvallen als gevolg van een ongelukje, met een eigen risico per voorval van € 99 bij schade aan het scherm of de externe behuizing, en € 259 bij overige schade als gevolg van een ongelukje.3 De dekking gaat in op de aankoopdatum van AppleCare+.

De voordelen van AppleCare+ staan los van het recht van de consument, zoals vastgelegd in het Nederlands Burgerlijk Wetboek, op gratis reparatie of vervanging door de verkopende partij van goederen die, gelet op de aard van het product en de informatie die door de verkopende partij is verstrekt, niet de eigenschappen hebben die de koper redelijkerwijs kon verwachten conform de koopovereenkomst.
Bovenstaande komt van AppleCare website, bij producten voor Mac

Garantie handel je af bij de verkoper, niet de fabrikant. Het eerste jaar is dan ook wat Apple noemt: fabrieksgarantie. En terecht. Dat is het jaar waarin de bewijslast bij de verkoper ligt. Dat 1e jaar wat je normaliter hebt als je iets Apples elders koopt dan in een store.
Als je verwacht dat die hun wettelijke plichten zullen ontlopen kun je mogelijk wel beter voor AppleCare gaan
AppleCare is een verzekering
Volgens mij ging het hem haar om Apple Care specifiek als zwendel te benoemen, niet (alle) Apple producten.
Klopt elke vorm van extra garantie kopen is een zwendel in Nederland
Nee hoor, dat hangt af van de voorwaarden.
Als ze je in de verlengde periode bijvoorbeeld aan huis helpen (Dell laptops bv), of een vervangend toestel opsturen vóór je het defecte product naar ze opstuurt (Apple Care bv), dan kan zo’n garantieuitbreiding best interessant zijn.
Je moet het ook niet zien als het kopen van extra garantie het is een aanvullende verzekering.
AC+ is juist een fijn product waarmee je a.) bent verzekerd tegen schade, b.) bij problemen een nieuw apparaat toegestuurd krijgt en dan pas je defecte hoeft op te sturen, waardoor je - afhankelijk van het defect - geen of minimale downtime hebt, c.) uitgebreide telefonische ondersteuning, d.) recht op reparaties door Apple, zelfs als je het product niet bij Apple hebt gekocht. (Normaal is de verkopende partij verantwoordelijk voor garantieclaims).

Misschien vind jij dit overbodige diensten omdat je het niet nodig hebt, anderen vinden het geweldig. Zwendel is het zeker niet.
Tenzij je iets zakelijk koopt.
AC+ is een verzekering, geen extra garantie.
jij stelt “Netjes van apple? Nee”

waarom zou je nu extra garantie krijgen? Ze houden gewoon het wettelijke termijn aan. Dus Netjes van apple? Niet on-netjes. wel jammer.

Dacht je dat anderen dat wel doen?
Het valt onder de wetgeving, en dan nog 3 jaar op apparaten die meer dan 400 euro.

Het is erg jammer (valt over de debateren hierover). Ik heb niet gezegd dat anderen wel doen, tuurlijk gaan ze sturen op wettelijke termijn.
Dacht je dat anderen dat wel doen?
Ja, dat gebeurt verassend vaak.

Meestal gaat het dan om een product waarbij ze een nieuw apparaat leveren ipv jouw apparaat te repareren.
Bv een headset.
Dat is volgens mij bij heel veel bedrijven hoor. Dat de garantie niet opnieuw in gaat. Doorgaans krijg je een paar maanden garantie op de reparatie.
klopt. Zou ook wel raar zijn.

"We hebben de lekke band vervangen, nu heeft u weer 7 jaar garantie op de rest."

Nee de garantie loopt gewoon vanaf aankoopdatum/registratiedatum en dan krijg je vaak 90 dagen garantie op de reparatie zodat je ook gedekt bent als de andere garantie daarvoor al afloopt.
Apple stelt dat dit reparatieprogramma de standaardgarantie niet verlengt maar dat betekent niet dat ze daarmee hun wettelijke verplichtingen mogen negeren. In Nederland en de EU geldt namelijk wettelijke garantie, los van de fabrieksgarantie van Apple zelf. Volgens de EU-richtlijn voor consumentenkoop (Richtlijn 1999/44/EG, vervangen door Richtlijn 2019/771) en de Nederlandse implementatie daarvan, mag je redelijke duurzaamheid verwachten van een product. Bij een defect binnen een redelijke termijn (vaak 2 jaar of meer, afhankelijk van het product) moet de verkoper, dus niet per se Apple, maar de winkel waar je het kocht, het product kosteloos herstellen of vervangen. Een Mac mini van meer dan €700 mag je redelijkerwijs veel langer dan 1 jaar werkend verwachten. Als deze Mac na een jaar uitvalt door een structureel fabricageprobleem (zoals hier erkend wordt door Apple), dan kun je je als consument beroepen op non-conformiteit: het product voldoet niet aan wat je ervan mag verwachten. Apple kan daarom niet zo maar zeggen: “valt buiten garantie, pech gehad.” De wettelijke rechten van de consument staan boven hun eigen garantiemodel. En wat betreft AppleCare: dat is feitelijk een betaalde verlenging van Apple’s eigen fabrieksgarantie. Het verandert niets aan je wettelijke rechten. Het is dus geen noodzaak om daarvoor te betalen om je wettelijke rechten te behouden, maar wel handig als je door je eigen toedoen je mac laat vallen of telefoon laat stuiteren.
Je kunt leuk met allerlei verwijzingen komen naar WETTELIJKE garantie, maar Apple heeft het hier over FABRIEKSgarantie.

Dus al jouw verwijzingen zijn dus niet van toepassing.

Bovendien is AppleCare ook een verzekering bij het bv laten vallen van het apparaat en voor support bij het apparaat, dus helemaal niet
feitelijk een betaalde verlenging van Apple’s eigen fabrieksgarantie.
Je hebt gelijk dat Apple hier spreekt over fabrieksgarantie en dat is precies het punt: fabrieksgarantie is vrijwillig, wettelijke garantie is wettelijk verplicht.

Mijn eerdere reactie ging over die wettelijke verplichting, omdat veel consumenten onterecht denken dat ze na het verlopen van Apple’s fabrieksgarantie (2 jaar) nergens meer recht op hebben. Dat is niet zo; Apple moet zich, net als elk ander bedrijf dat in de EU verkoopt, houden aan het conformiteitsbeginsel.
Dus ook als Apple in hun communicatie alleen over fabrieksgarantie praat, ontslaat hen dat niet van hun plicht om een ondeugdelijk product — binnen redelijke termijn en gebruik — te herstellen of te vervangen.
Wat betreft AppleCare: je hebt gelijk dat dit meer omvat dan alleen garantie, zoals schade door vallen en extra support, zoals ik al duidelijk schreef: maar wel handig als je door je eigen toedoen je mac laat vallen of telefoon laat stuiteren. AppleCare is ook een verlenging van Apple’s eigen garantievoorwaarden. Dat blijkt direct uit de voorwaarden van Apple zelf. Het is dus deels verzekering, deels verlengde garantie. maar het feit blijft dat consumenten hebben zonder AppleCare ook rechten en Apple moet zich daaraan houden, of ze dat nu expliciet vermelden of niet.
Als je je device bij Apple zelf hebt gekocht, dan levert Apple gewoon de garantie die volgens Nederlandse wet geleverd moet worden. Dat is dus minimaal 2 jaar garantie, dat is namelijk wat de EU voorschrijft.

[Reactie gewijzigd door TheVMaster op 15 juni 2025 13:51]

Het mooie is dat de Nederlandse wet geeneens een termijn noemt, maar een te verwachten levensduur. Een wasmachine die als hoogwaardig en van geweldige kwaliteit voor €1000 wordt geadverteerd en er na 3.5 jaar de brui aan (anders dan door toedoen van de gebruiker, zoals verkeerd gebruik of foutief vervoer) geeft voldoet niet aan de te verwachten levensduur en moet kosteloos gerepareerd worden door de verkoper. Sommige winkels proberen daar onderuit te komen met “garantie heeft u maar 2 jaar recht op!”, maar dat is dus niet zo. Ze gokken erop dat mensen de moeite niet nemen om hun recht te halen als ze het niet van de winkel krijgen; en dat is waarschijnlijk behoorlijk lucratief, mede vanwege de bewijslast.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 15 juni 2025 14:23]

Inderdaad! Snap ook nooit zo goed waarom men in NL vaak denkt dat we ook 2 jaar garantietermijnen hebben. Snap ook niet zo heel goed waarom heel Europe die 'strengere' richtlijnen die NL op dit vlak heeft niet gewoon ook gebruikt.

Daarnaast is natuurlijk je recht hebben en het ook daadwerkelijk krijgen ook wel weer ingewikkeld soms. Maar goed, een bedrijf heeft aan mij vaak wel een verkeerde als ze rommel leveren en het dan niet willen repareren. Maar wat jij zeg ook zegt, bewijslast kan soms wel een dingetje zijn.
moet kosteloos gerepareerd worden door de verkoper.
Nou niet per se. Hij moet gerepareerd worden, dat wel, maar als het defect komt door slijtage van onderdelen die slijtagegevoelig zijn (zoals riemen, snaren, kettingen, filters en batterijen), dan mag er een vergoeding worden gevraagd. dit omdat het onder redelijk te verwachten onderhoud valt en men levensduur verlengende reparaties wel degelijk tegen redelijke kosten mag doen.
Inderdaad, garantie vanuit de fabrikant kunnen ze in principe mee doen wat ze willen.
Maar de wettelijke garantie zit anders in elkaar.
Ze willen denk ik duidelijk zijn dat de garantie van hunzelf/apple care niet wordt verlengd voor het geval een rechter hierover zou struikelen.
Die 1 jaar ‘beperkte Apple garantie’ is een service voor als je het product niet in een Apple Store koopt, maar bijv. Media Markt, Coolblue, Belsimpel etc. Jij moet als koper namelijk garantie claimen bij je verkoper, niet bij de fabrikant. Dat geldt voor alle producten. Dat Apple je een jaartje ook helpt buitenom de verkoper om hoeft dus helemaal niet.

Zoals Apple zelf al zegt in de voorwaarden van hun 1 jaar beperkte fabrieksgarantie:
Apple's Eenjarige Beperkte Garantie is een fabrieksgarantie op vrijwillige basis. De rechten die u op grond van deze garantie hebt, staan los van de rechten die u op grond van de consumentenwetgeving geniet, met inbegrip van, maar niet uitsluitend rechten ten aanzien van non-conforme goederen.

De voordelen die u volgens Apple's Eenjarige Beperkte Garantie hebt, komen dan ook niet in de plaats van, maar vormen een aanvulling op de rechten die u op grond van de consumentenwetgeving geniet.
Ze zeggen toch niet dat je garantie vervalt door de reparatie? Enkel dat ze de garantieperiode niet verlengen. De garantieperiode is hier gewoon de wettelijke termijn.
Helaas doen alle merken dit. Intel heeft een CPU-serie die letterlijk je proc op springen zet. Het is afwachten wanneer deze breekt. Desondanks wordt de garantie niet verlengd, en zijn er altijd mensen die roepen dat het wel meevalt.

In mijn optiek is dat hetzelfde roepen als 'de remmen kunnen door een fabricage fout het niet meer doen, maar helaas is het buiten de garantie en het was een slechte batch '.

Persoonlijk vind ik dat de tech industrie voor dit soort dingen te goed wordt beschermd.
Intel geeft 2 jaar extra garantie bovenop de standaard 3 jaar garantie voor dit probleem.
Overigens zijn de cpu’s niet letterlijk maar juist figuurlijk op springen gezet. Ze huppen echt niet de socket uit.
quote: "Het bedrijf zegt ook dat deze maatregel de standaardgarantieperiode niet verlengt."
Een foutief product niet willen ondersteunen na de volgens Apple garantietermijn van 1 jaar moet tegen Nederlandse en EU wetgeving zijn. En ja ik geef niets om apple care, want dat is een zwendel.
Je begrijpt het niet blijkbaar:

Bij deze Mac mini’s is een technisch probleem ontdekt wat zich niet beperkt tot 1 exemplaar, maar wat naar nu blijkt voor komt bij de gehele serie.


Apple heeft een reparatie programma opgezet betekent bij Apple dat er voor dit probleem niet langer gekeken hoeft te worden of je nog garantie hebt. Zit je Mac mini in de getroffen serie, dan meld je hem aan en wordt hij vervangen of gerepareerd door een Mac mini die dit probleem niet heeft.

Dus wel of geen garantie maakt in dit verhaal niet uit. Je krijgt hoe dan ook kosteloos vervanging of reparatie als je binnen de getroffen serie valt. Het is dan alleen niet zo dat je als je je Mac mini in 2023 kocht dat je 24 maanden garantie ook opnieuw in gaan omdat je Mac mini door bijvoorbeeld een nieuwe is vervangen.

Wat firma’s nog wel eens doen is niets repareren of vervangen als het niet echt stuk is bij een aangedane serie. Ook niet als jij dat graag wilt. Door de garantie op die serie te verlengen en alleen bij een echt defect ook te repareren of vervangen houden ze hun kosten laag. Je weet dan als eigenaar van zo’n apparaat nooit wanneer de bom barst in je apparaat. Dan vind ik persoonlijk de oplossing van Apple beter: iedereen die zich meldt krijgt reparatie of vervanging door een goed werkend device. Je garantie wordt daardoor dan alleen niet anders dan dat je had. Al blijft deze omruil of reparatie gratis.

En over de 1 jaar fabrieksgarantie: Apple levert wereldwijd 1 jaar fabrieksgarantie. Je EU winkelier moet dit echter wettelijk naar 2 jaar verlengen. Als je een Apple device rechtstreeks bij Apple koopt binnen de EU dan houdt ook Ape zich als winkelier hieraan en krijg je 24 maanden garantie.

En Apple Care+ is slechts een dure extra verzekering waarvan de waarde beperkt ten opzichte van de kosten. Vooral de vervangende toestel service per koerier en bij de uitgebreide versie can Care+ de diefstal verzekering kunnen klanten die afhankelijk zijn van hun toestel hier de meerprijs misschien toch voor willen uitgeven. Maar dat is een afweging die ieder voor zich moet maken.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 15 juni 2025 10:49]

Ja de garantietermijn die ze noemen is hier niet rechtsgeldig en in mijn ervaring verlenen ze ook gewoon langer garantie als er een probleem is dat echt uit de fabricage komt en toch later pas ontdekt wordt (wat uiteraard zelden voorkomt).

Ik denk dat het probleem is dat consumenten ongeloof vaak garantie problemen te claimen voor defecten die ze zelf veroorzaakt hebben, daarom is de 'dialoog' rond garantie zo scheef geworden. Apple is daar niet uniek in.
Ja de garantietermijn die ze noemen is hier niet rechtsgeldig…
Onzin, die is wel volledig rechtsgeldig.

Ze hebben het namelijk over FABRIEKSgarantie.

De wettelijke garantie moet je halen bij de verkoper, niet de fabrikant.
De wettelijke garantie moet je halen bij de verkoper, niet de fabrikant.
En als je 'm koopt via Apple.com/nl?
Lijkt mij dat je dan rechtstreeks bij de fabrikant koopt.
Als je je als fabrikant op consumenten richt, accepteer je ook hun consumentenrechten, lijkt me.
Dan geldt precies hetzelfde. Dan is Apple de verkoper waar je aanklopt om gebruik te maken van je consumentenrecht, precies zoals ze schrijven. Apple houdt zich daar ook aan en vermeldt dit heel duidelijk.

Om dit in perspectief te plaatsen: ik heb eens een iPhone SE gehad met een defect, die ik tweedehands had overgenomen. Ding was iets van 4 jaar oud en bij Apple gekocht. Aan de telefoon werd gevraagd waar hij gekocht is. Nou bij Apple dus. “Okee, dan is het een claim onder consumentenwetgeving”. Ding is thuis opgehaald, gerepareerd en weer thuis afgeleverd - geen kosten, geen AppleCare+, geen discussie. Prima geregeld.

Er worden hier teveel dingen door elkaar gehaald.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 15 juni 2025 13:13]

Dan geven ze langer dan 1 jaar garantie. De fabrieksgarantie van 1 jaar is voor alle apparaten die niet direct bij Apple zijn gekocht, maar bv bij Amac.
https://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/nl/

Apple producten en de Nederlandse consumentenwetgeving

Als goederen een gebrek vertonen of niet voldoen aan de koopovereenkomst, hebben consumenten op grond van de Nederlandse consumentenwetgeving recht op gratis reparatie of vervanging, korting of restitutie door de verkoper.


Samenvatting van de Nederlandse consumentenwetgeving, Apple's Beperkte Garantie, het AppleCare Protection Plan en AppleCare+.

...(schema met de 3 garantie's)...

Uw consumentenrechten op grond van de Nederlandse consumentenwetgeving gelden naast en in aanvulling op uw rechten conform Apple's Beperkte Garantie en het optionele AppleCare Protection Plan of AppleCare+.

[Reactie gewijzigd door White Feather op 15 juni 2025 17:05]

Je kunt gewoon bij Apple zelf kopen, dat doen veel mensen en dan krijg je geen andere communicatie.

Niemand hier had het erover wat Apple aan resellers in de EU communiceert over garantie, dit is wat ze publiek naar de buitenwereld communiceren.
Niemand hier had het erover wat Apple aan resellers in de EU communiceert over garantie, dit is wat ze publiek naar de buitenwereld communiceren.
Onzin.

Dit hele discussie gaat over FABRIEKSgarantie, niet over wettelijke garantie. En het ging er helemaal al niet om wat er gecommuniceerd wordt.

Als Apple aangeeft dat ze 1 jaar fabrieksgarantie geeft, dan klopt dat gewoon.

https://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/nl/


Apple producten en de Nederlandse consumentenwetgeving

Als goederen een gebrek vertonen of niet voldoen aan de koopovereenkomst, hebben consumenten op grond van de Nederlandse consumentenwetgeving recht op gratis reparatie of vervanging, korting of restitutie door de verkoper.


Op een rijtje staan daar:
- Wettelijke garantie
- Beperkte Apple-garantie
- AppleCare Protection Plan of AppleCare+

Dus:

1) Er zitten dus dingen in de Beperkte Apple-garantie die niet onder de wettelijke garantie vallen, die kun je dus altijd claimen bij Apple, dat is de fabrieksgarantie.
2) Apple geeft dus gewoon aan dat je, wettelijk recht hebt op grond van Nederlandse consumentenwetgeving door de VERKOPER. Dat kan dus prima Apple zijn.
Je hebt 100% gelijk.
In de Nederlandse wet staat namelijk dat je hoe dan ook recht hebt op een goedwerkende product en daarbij staat er helemaal geen garantie termijn.
Ook gaat de Nederlandse wet boven de Europese regelgeving dus een garantie termijn van 1 of 2 jaar is hier niet van toepassing zeker al niet als het om een productie fout gaat.
Garantietermijn van 1 jaar is al niet correct, hier in de EU is dat al minimaal 2, en eigenlijk zelfs langer want van een Mac Mini mag je toch van uit gaan dat die minimaal 5 tot 10 jaar probleemloos zou werken.
Op basis van je aankoop bon heb je binnen europa gewoon 2 jaar garantie op je Apple Product ;)
Voor consumenten is de garantie gewoon 2 jaar, maar voor bedrijven is de garantie 1 jaar. Dit is gewoon conform de wet.
Ik zal nooit vergeten hoe snel ik mijn Macbook Pro weer terug kreeg van Apple service waarvan de folie los liet van het scherm.
Want ik dacht dat gaat weken duren......
Woensdag middag afgeleverd bij een DHL punt hier om de hoek.
Paar uur later kreeg ik al een mail dat hij onderweg was met het vliegtuig naar Apple reparatie punt ergens +/- 2000 km hier vandaan.
De volgende morgen kreeg ik weer een mail dat hij al op de reparatie tafel lag......in de avond kreeg ik weer een mail dat hij gerepareerd was en terug gezonden zou worden.....de volgende dag kreeg ik weer een mail dat hij al weer terug was in Nederland..
Al met al heeft het drie dagen geduurd dat ik hem weer terug had..
Echt fantastisch zo snel...en mooi om de zien waar steeds je laptop zich bevond
En dat allemaal onder garantie van een Macbook dat al +/- 4 a 5 jaar oud was
En alles gaat via de DHL hub in Leipzig hier een mooi filmpje daarvan hoe alles daar werkt in de nacht ... want overdag gebeurt daar niets..een stad op zich...
YouTube: DHL Hub in Leipzig

[Reactie gewijzigd door Chrismaclinux op 15 juni 2025 12:28]

Tsja, met die prijzen kan je wel goede service bieden. Dat is dan weer een voordeel.
Ja ze zijn wat duurder bij aanschaf.
Maar ik heb vorig week een leuke deal met
Coolblue gesloten die oude Macbook 2015 omschreven in mijn verslag ingeruild voor 225€ en een Macbook Pro M4 16 gb - 512 gb voor terug gekocht moest bijbetalen 1499€
Nou als die ook weer 8/10 jaar mee gaat
Ik heb destijds mijn MBP 2014 in Amsterdam laten repareren. Kreeg binnen no-time een nieuw scherm. Ook al ver buiten de garantie en zelfs nadat het inruil-programma afgelopen was.
Niet een topic waardig, maar dit lijkt niet te kloppen "problemen ondervinden met het opstarten". Dat is het vervolg. Het daadwerkelijke probleem is dat de Mac niet aangaat (stroomproblemen).

Zie Mac mini Service Program for No Power Issue: Apple has determined that a very small percentage of Mac mini (2023) devices with the M2 chip may no longer power on.
Goh, toch nog één reactie die over het probleem zelf gaat ipv het garantie gedoe.

Ik ben wel benieuwd of bekend is waarom dit gebeurd, want zeker bij desktops zijn dit soort hardware problemen zeer zeldzaam.
Als een bedrijf zegt dat het na reparatie in de garantieperiode deze maatregel de standaardgarantieperiode niet verlengt, dan is daar toch niks mis mee?
Ik lees het als in, ik heb 1 of 2 jaar garantie, het produkt heeft een mankement, word onder garantie hersteld en klaar.
Dan hoeven ze toch niet weer opnieuw 1 of 2 jaar volledige garantie te geven.

Als een auto 5 jaar garantie heeft en na 4 jaar komt er een update dmv een terugroep aktie krijg je na vervanging van dat onderdeel toch niet weer 5 jaar volledige garantie?
Ik vind opvallen dat apple nagenoeg een jaar na-dato pas aangeeft dat dit probleem speelt bij een serie apparaten met een standaard garantietermijn van ook één jaar.

Ik vraag mij af of apple wel het hernieuwen van garantie mag weren; wat let haar dan om een apparaat dat bij "reparatie" defect raakt om dat dik door pogen te rekenen naar de klant of te doen alsof het apparaat maar vervangen moet worden. Blijkbaar heeft het product gedurende de termijn dan al niet naar behoren gepresteerd.

Ik vind het minstens onnodig dat Apple dit benoemt, als het inderdaad maar een klein aantal getroffen apparaten betreft zou het hun sieren daar niet zo-moeilijk-mogelijk over te doen. Zou op zn minst getuigen van haar eigen vertrouwen in haar eigen herstel.
Ik vind opvallen dat apple nagenoeg een jaar na-dato pas aangeeft dat dit probleem speelt bij een serie apparaten met een standaard garantietermijn van ook één jaar.
Dat is niet zo gek, dit soort problemen met kleine oplages vallen niet perse direct noch heel snel op. Het moet een structureel probleem zijn en als ze niet allemaal tegelijk stuk gaan is dat ook lastig te zien.

De garantietermijn is niet slechts 1 jaar, de aanvullende fabrieksgarantie is 1 jaar - dat is een ander verhaal. :)
Ik vind het minstens onnodig dat Apple dit benoemt
Als je even kijkt naar de reacties onder dit artikel waarin enorm veel onbegrip heerst over de juridische kaders, dan is het heel logisch dat Apple dit vermeldt en ook wel zo fijn voor de verkoper zodat die later geen gedoe krijgt.
Fijn! Goed dat ze dit doen :)
Veel zever tot thet erop aan komt.
Zelf vroeger veel Apple producten gehad. Maar sinds het overlijden van Steve Jobs is het allemaal veel minder geworden met de kwaliteit.

Iphone X gekocht toen hij net uit was (duurdere 256gb model). Na 2 maand begonnen de problemen, touchscreen die niet steeds goed reageerde en dit werd erger na enkele dagen. Online waren er veel met dit probleem en er was ook een reparatieprogramma opgemaakt. Wel, deze werk lokaal hersteld maar na enige tijd kreeg ik een mail dat de herstelling 655€ ging kosten, 41€ moest betalen om deze onhersteld terug te krijgen of ze ging mijn iphone gewoon houden. Na terug te mailen met de site dat het om een erkend herstelprogramma ging kreeg ik te horen dat ik niet in aanmerking kwam want het was "drukschade". Online wat opzoekingen gedaan en bleek dat er veel klachten waren over de hersteldienst. Iphones met defecte druk knop - drukschade, Iphones met camera problemen - drukschade, problemen met speaker - drukschade.... dus "drukschade" was het algemene uitleg voor alles blijkbaar. Na verder mailen kreeg ik zelf geen reactie meer en uiteindelijk naar testaankoop hulp ingeroepen. Ook zei kregen eerst weinig respons. Pas dan ze dreigden met verdere stappen van testaankoop kwam er een oplossing. Echter kort hierna terug problemen met groene lijnen in de foto's.
https://www.macworld.com/...-with-touch-problems.html

[Reactie gewijzigd door Niclord395 op 15 juni 2025 13:03]

Maar sinds het overlijden van Steve Jobs is het allemaal veel minder geworden met de kwaliteit.
Misschien heb je pech gehad, maar cijfermatig klopt dat niet. De huidige generatie Apple producten is van veel hogere kwaliteit hardware dan 10-15 jaar geleden. Enige uitzondering is denk ik het butterfly keyboard waar ze veel sneller hadden moeten ingrijpen.
Wie is “de site” in dezen? Het klinkt haast alsof je bij de winkel hebt aangeklopt en die het vervolgens naar Dynafix - een partij die er om bekend staat alles onder druk- of waterschade te gooien - heeft gestuurd, in plaats van dat je contact met Apple hebt opgenomen voor herstel onder het reparatieprogramma.
Apple geeft tussen 5 à 7 jaar recht op upgrades en OS updates. Eens die niet meer komen is dat toestel obsolete en qua security een gevaar op het internet.
Toestellen blijven ook security updates krijgen als ze geen major upgrades meer aankunnen. De iPhone 5S bijvoorbeeld heeft tenminste 10 jaar security updates ontvangen en heeft op dit moment geen bekende en onopgeloste kritieke kwetsbaarheden.

Toch een iets ander verhaal dan “5 jaar updates en daarna een gevaar op het internet”. :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.