Google gaat delen van Android minder vaak opensource beschikbaar stellen

Google gaat bepaalde onderdelen van Android, zoals de build engine, update engine en bluetoothstack minder vaak opensource delen. Het bedrijf wil zo het ontwikkelen van Android vereenvoudigen. Android blijft opensource, benadrukt Google.

Bepaalde delen van Android worden al intern ontwikkeld, zoals het core-OS-framework. Kleinere delen worden echter vaker gedeeld via AOSP, ofwel het Android Open Source Project. Zo kunnen mensen bijvoorbeeld het ontwikkelwerk van bepaalde api's of engines van Android volgen. Google zegt echter tegen Android Authority dergelijk ontwikkelwerk in de toekomst ook intern te doen.

Op dit moment heeft Android twee ontwikkelingsbranches: het deel dat intern gebeurt, zoals dat core-OS-framework, en bepaalde api's en engines die vaker via AOSP gedeeld worden. Dit betekent dat die publieke AOSP-branche vaak achterloopt op de interne build. Doordat die twee branches sterk kunnen verschillen, krijgen ontwikkelaars 'vaak' te maken met merge conflicts. Dit kost tijd, waardoor Google nu liever stopt met de twee verschillende branches en al het werk nu eerst intern gaat doen. Deze wijziging gaat volgende week in.

Google benadrukt tegenover Android Authority dat Android opensource blijft en dat het besturingssysteem nog steeds via het AOSP gedeeld zal worden, maar dan op latere momenten en in grotere stappen tegelijk. Android Authority verwacht ook dat de wijziging weinig impact zal hebben op reguliere gebruikers en ontwikkelaars, ook niet op bedrijven die besturingssystemen of skins maken op basis van AOSP. Dergelijke bedrijven zullen immers niet de huidige AOSP-branche gebruiken, omdat deze te instabiel zou zijn, stelt Android Authority.

De wijziging betekent wel dat mensen het ontwikkelwerk van Android minder goed kunnen volgen en hieraan ook minder goed kunnen bijdragen via AOSP, denkt het medium. Journalisten hebben zo ook minder vaak toegang tot informatie die mogelijk Android-nieuws laat uitlekken. Android Authority schrijft vaak nieuws op basis van AOSP en zegt dat de wijziging 'ongetwijfeld' impact zal hebben op die berichtgeving.

Door Hayte Hugo

Redacteur

26-03-2025 • 17:44

73

Submitter: Cholens

Reacties (73)

73
73
34
4
0
36
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

Hoogste tijd voor een Europese fork van Android, zonder de commerciële, gesloten en niet-transparante Google code.

Open source Android zoals LineageOS werkt op zich prima, er is genoeg open source software te vinden in F-Droid.
https://f-droid.org/

Wel moeten bedrijven hun apps op een andere manier beschikbaar maken in plaats van nu in allerlei verschillende gesloten softwarewinkels per commerciële partij (Google Play/Samsung Store/Huawei AppGallery/Amazon Appstore etc)

Voorbeeld:
De ING bankieren app download je straks bijvoorbeeld gewoon uit de beschermde omgeving van de ING bank. Loop je ook niet de kans opeens een imitatie IMG Bankieren app te downloaden.

Of als alternatief, je maakt een open source gecontroleerde repository in F-Droid van Nederlandse bedrijven.

Verder moet bedrijven stoppen met zich te laten sponsoren door Google of Apple met hun gesloten API's, zoals Google Pay.

Geen geheimen, laat een softwarebedrijf open en eerlijk uitleggen wat het op je telefoon doet. Security through obscurity maakt de beveiliging niet beter, dat weten we toch al 140 jaar.
Wikipedia: Kerckhoffs's principle

Inmiddels pleit de DNB gelukkig ook voor Europese alternatieven van ons betaalsysteem, al hebben weinigen geloof ik, nog de link gemaakt met Apple en Google.
https://nos.nl/artikel/25...-invloed-op-pinbetalingen

Beter laat dan nooit.

De mobiele communicatie van alle Nederlanders afhankelijk laten zijn van Amerikaanse gesloten code en via Amerikaanse servers laten lopen is strategisch nog stompzinniger dan afhankelijk zijn van goedkope Russische olie.
Ik probeer al jaren banken en overheden ervan te overtuigen dat het van de gekke is dat mensen hun hele leven met Apple of Google moeten delen om een DigiD-app, de huisvuil-app, wegwerkzaamheden-app, bankieren-app, npo-app etc. te mogen gebruiken. Of tijdenas de covid een absurd dure covid-app die door het hele volk is gefinancierd en gebruikers hun data liet delen met Google en Apple (en die overigens met de data die ze dagelijks binnehalen al lang hadden kunnen analyseren wie wel of niet besmet was). Nu worden Nederlanders zelfs gestuurd een rijbewijs te verlengen via een app.
Toch is het als praten tegen een muur, want iedere instantie zegt dat het gebruik niet verplicht is (behalve bij sommige banken, maar die zeggen dan dat je maar moet ophoepelen) en dat het de verantwoordelijkheid van de gebruiker is. De Nederlandse bank zegt dat zolang er nog een alternatieve manier is om bij een Nederlandse bank zonder app te werken er niet wordt ingegrepen.
Ik hoop dat de recente politieke ontwikkelingen nu toch zullen leiden tot een andere aanpak. In ieder geval heb ik volgende week weer een gesprek met een gemeenteambtenaar om duidelijk te maken dat hun app Google trackers bevat en na installatie geen toestemming daarvoor vraagt aan gebruikers.
Mijn stem heb je.
Ik verdom het dan ook.
Dat je een app niet rechtrstreeks van een eigen website kan halen is absurd.

Dit is nog maar het topje van de waanzin-ijsberg... waanzinberg?

Succes!
Interessant, helemaal met je eens, zit in hetzelfde schuitje.

Ben zelf op zoek naar een jurist/advocaat/privacy-strijder die me op dit gebied zou kunnen bijstaan.

Dit balletje moet eens gaan rollen.

[Reactie gewijzigd door Jan121 op 28 maart 2025 15:44]

Onze overheden roepen veel, maar zelf mensen opleiden en instanties opzetten ervoor, gebeurt niet.

Onder de vorige kabinetten moest iedereen van enige kennis eruit of maar naar de gemeente gaan.
Het wordt steeds lastiger om niet afhankelijk te zijn van BIg Tech, in dit geval Google. Ondanks de alternatieven die er zijn, houden overheden en grote bedrijven vast aan de gevestigde orde; Big Tech.

Het zou de (Europese) overheid sieren als ze mogelijk maken dat er een ook een alternatief mogelijk moet zijn voor degene die GrapheneOS of e/OS/ bijvoorbeeld gebruiken. Ik zag een paar weken geleden wel een aflevering van Tegenlicht waar Marleen Stikker in Europees verband bezig is met het Mobifree project.
https://mobifree.org/

Zou dat het antwoord zijn om je iPhone of Android toestel te dumpen en los te laten aan de twee grote gatekeepers met hun monopolie positie? Ik dump nog liever vandaag als morgen mijn iPhone weg voor een echt werkend alternatief.
Doe maar een Linux phone met werkend bank en digid app en ik ben direct weg bij Google.

Het is van de zotte dat de overheid en banken je verplichten een telefoon van google(OS) of apple te kopen
Het is van de zotte dat de overheid en banken je verplichten een telefoon van google(OS) of apple te kopen.
Dat doe je toch echt helemaal zelf. Ik heb geen van allen en dat bevalt prima.
Ik heb een eigen bedrijf. Veel succes als je dan zonder een bankapp en DigiD, eHerkenning etc. wat wil doen.
DigiD kan prima zonder app, vrouwlief heeft ook een eigen zaak en geen issues. Maar het wordt je idd niet makkelijk gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Thijs_Rallye op 27 maart 2025 15:36]

Ik denk dat we ook beter naar het feit kunnen kijken dat dat soort apps er niet voor alternatieve OSen zijn en dat is natuurlijk gewoon jammer. Dat je ook via andere (danwel omslachtige) wegen zaken toch voor elkaar kunt krijgen heb je natuurlijk gelijk aan maar dat is natuurlijk niet wat je wilt.
Ik ben het verder wel met je eens hoor. Nog even los van google of apple vind ik het ronduit belachelijk dat ik eigen hardware moet gebruiken om gebruik te kunnen maken voor diensten waar ik al ruimschoots voor betaal. Ze kunnen me de boom in! Hetzelfde met authenticators voor het werk, als ze het zo belangrijk vinden dan faciliteer het ook maar :).
Hoe log jij dan in bij de Overheid zonder DigID?
Ik heb geen DigiD app, wel een DigiD. Daar ontkom je helaas niet aan.
Helemaal met je eens! Zover ik begreep in de uitzending is ze bezig met ontwikkelaars om apps draaiend te krijgen via Fdroid. Hopelijk dat daarmee de bank en digid dan ook werken.

hier heb je de link naar het stukje: YouTube: Zo bevrijd je je smartphone van Big Tech volgens Marleen Stikker | V...
;Ik draai alle apps op een aparte (Samsung) tablet, die telefoon boek met een paar neppe nummers en alternatief mail adres mogen ze hebben, de echte nummers staan op mijn telefoon (Google heeft deze dus ook) maar alle 'slimme' rotzooi apps zoals de weegschaal wasmachine, draagbare thuisaccu staan allemaal op de tablet, voorkom je al een hoop data sharing mee....
Android blijft opensource, benadrukt Google.
Open source is een nogal weinig zeggende term, evenals Android eigenlijk. Grote delen van de software op bijvoorbeeld een Google Pixel zijn niet open source.

Als Google zegt dat Android open source is / blijft klinkt dat goed, maar in de praktijk heb je er minder aan dan je op het eerste gezicht zou denken bij de term open source.
Open source is wel een veelzeggende term. Wat je bedoelt te zeggen is dat het OS zoals deze op veel Android telefoons meegeleverd wordt veel niet open source componenten bevat.

Het is inderdaad zo dat AOSP al jaren steeds verder wordt uitgekleed. Ontwikkelingen aan de pure AOSP apps bijvoorbeeld, deze zijn jaren geleden al wegbeconcureerd door Google's eigen alternatieven als Googel Photos.

Ook wordt steeds lastiger AOSP (zonder aanvullende Google componenten) als gebruiker echt te blijven gebruiken als daily driver. Veel apps zijn voor groter of kleiner gedeelte afhankelijk van APIs door door Google Play Services wordt ontsloten.

Heb je de afgelopen jaren wel eens geprobeerd in te loggen met de DigiD app te gebruiken om een QR-code op je laptop te scannen? Precies, dat kan al een tijd niet meer omdat de ontwikkelaars bij de overheid besloten hebben te leunen op de Google Vision API voor het scannen van een barcode. N.B.: Lijkt wel te werken op GrapheneOS, zie thread hieronder.

Ik vind het een vrij zorgelijke ontwikkeling dat deze richting nu doorzet van apps naar kerncomponenten als de bluetooth stack in Android. Dit geeft niet veel hoop voor de toekomst eerlijk gezegd.

[Reactie gewijzigd door Xantis op 26 maart 2025 19:04]

Fijn dat je inside geeft over de DigiD app, kwam er zelf ook achter dat het niet werkte op GrapheneOS. :/

Ook bij GOS merk je hoe weinig je eigenlijk kunt zonder de Google API. Nu lijkt alles nog te werken, maar voor streaming moest ik toch echt weer de Play Services gebruiken en voor andere de location service.

Kan je helemaal zonder? Nee, hoe kom ik anders in contact met mensen? Daar zit werk helaas ook bij.

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 26 maart 2025 18:20]

Ik ben al een keer een roep in de woestijn geweest door dit proberen aanhankelijk te maken bij DigiD door een FOSS library als alternatief voor te stellen (ZXing bijvoorbeeld). Ik verwachte er überhaupt geen reactie op, dus ik was vrij verrast dat ik wel een inhoudelijke reactie kreeg. Al heb ik verder weinig verwachting van eventuele opvolging.

Je kunt overigens ook in dit woo verzoek grasduinen door (verouderde) DigiD code mocht je geinterreseerd zijn.
ZXing is in maintenance mode. Ook niet echt iets om op te bouwen helaas.
Dat wordt in de toekomst alleen maar erger. Er is veel ‘one man’ code en ben daar ook zelf debet aan helaas

Ooit gaan devs met pensioen en als een lib dan niet opgepakt wordt door een community, dan gaat het langzaam stuk
Klinkt als een ideaal project om (al dan niet in Europees verband) als overheid wat ontwikkelaars tegenaan te gooien, dus?
Met dit kabinet? Er werd vorige week gestemd voor SIDN niet (verder) te verplaatsen naar de US. Maar alle andere zaken, zoals bijvoorbeeld onderzoeken naar Europese alternatieven, werd tegengestemd.

Dus onder de streep veranderd er helemaal niets (helaas).
digid werkte op mijn pixel4a prima op GrapheneOS. En dat was twee weken geleden
Heb je sandboxed play services in gebruik?
ja, dat werkt prima.
Ja ik snap het, maar ik denk dat 'm daar het verschil in zit, waarom het bij jou wel werkt en bij anderen niet.

Ik doe het zelf ook veel liever zonder Google. Maar helaas ontkom ik er momenteel niet aan vanwege alle shit van mijn werk.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 28 maart 2025 21:01]

werk telefoon is van werk en zit thuis op werk wifi in werk vlan. zelfde voor laptop. dat vlan mag alleen naar internet.

ik gebruik die sandboxed play services o.a. voor Belastingdienst apps, mijn overheid, DigiD en bankieren app.

Ik twijfel nog over overstappen.

Betalingen met Google Pay zijn best makkelijk. Terug naar pasje?

navigatie met OpenStreetMap werkt niet lekker. Sygic werkte wel een aantal jaar geleden.
Bij mij niet (Pixel 8 ), ik heb ook niets aangevinkt dat het zou mogen. Ben nog best nieuw met GOS.

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 27 maart 2025 10:32]

Heb je de afgelopen jaren wel eens geprobeerd in te loggen met de DigiD app te gebruiken om een QR-code op je laptop te scannen? Precies, dat kan al een tijd niet meer omdat de ontwikkelaars bij de overheid besloten hebben te leunen op de Google Vision API voor het scannen van een barcode. N.B.: Lijkt wel te werken op GrapheneOS, zie thread hieronder.
Is nieuws: Inloggen op DigiD-app kan voortaan ook op telefoons zonder Googles QR... niet meer actueel dan?
Het wegconcurreren van AOSP met Google's producten is irritant, dat is waar, maar het gebruik van Google Play Services en diens API's blijft optioneel. Het gros van die services heeft nooit in AOSP gezeten en het gedeelte dat er wel in zat, was voorheen zo minimaal dat je het net zo goed niet kon gebruiken.

Ik denk niet dat de hoeveelheid source code dumps veel gaan veranderen aan Android. Fabrikanten en ROM hackers wachten over het algemeen toch voordat we een stable release is, eigenlijk niemand pakt Android van de masterbranch. Hoeveel source code dumps redelijk zijn valt te betwisten, maar net als opens source projecten als Signal en (de client van Telegram) komt het regelmatig voor dat open projecten waar feitelijk maar één bedrijf achter zit op die manier werken.

Het grootste probleem met Android was vroeger dat fabrikanten de API's van Google forkten, aanpaste, in het geval van LG zelfs eens helemaal weghaalde, en nooit bijwerkten. Ik herinner me nog goed hoe Android was voordat Google besloot om de browser los te trekken, en ik ben maar al te blij dat mijn oude telefoon nog via Google een security update voor mijn Bluetoothstack heeft gekregen want de fabrikant heeft het ding al jaren geleden opgegeven.

Dit is een trend die al jaren voortzet en ik kan me weinig gevallen heugen dat uiteindelijk de eindgebruiker er slechter af door is geworden. Het is wellicht frustrerend voor custom ROM developers dat de muziekspeler uit 2008 komt en dat de galerij niet wordt bijgewerkt, maar die apps werden zelfs in custom ROMs al jaren niet meer gebruikt. Iedere fabrikant maakt zijn eigen, en custom ROMs pakken die van projecten als LineageOS of een ander open source alternatief.

Wat mij betreft is het eens aan Samsung/Oneplus/Xiaomi om een eigen open source API op te zetten in plaats van als maar mee te liften met Google. Google Android is leuk en aardig maar ik heb van Samsung nog geen regel source code gezien voor de camera, de galerij, hun gezondheidsdienst, wat dan ook. Ook bij Apple is alleen maar de kernel open (gedeeltelijk), maar om de een of andere reden meer iedereen bij Google met een andere maat.
Heb je de afgelopen jaren wel eens geprobeerd in te loggen met de DigiD app te gebruiken om een QR-code op je laptop te scannen? Precies, dat kan al een tijd niet meer omdat de ontwikkelaars bij de overheid besloten hebben te leunen op de Google Vision API voor het scannen van een barcode.
Ik wist niet eens dat dat een mogelijkheid was (op AOSP). Maar goed, het is dan ook niet een functie die ik mis. :+

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 maart 2025 18:32]

Oh, heb je daar iets bijzonders voor gedaan? Want de laatste keer dat ik het probeerde werkte het toch echt niet en stond ADB vol met exceptions aangaande Google Vision. Ik ga het nog maar eens proberen dan :)
Ik heb mijn reactie aangepast. Ik dacht dat het eerst ging over de werking van DigiD zelf. Het klopt dat je onder AOSP geen scanfuncties hebt.
Hmm, ik heb het toch nog even geprobeerd. Lijkt op GrapheneOS nu toch te werken. Misschien hebben ze het toch gefixt :D
Volgens mij is GrapheneOS uitzonderlijk:
Every app can use the TPU and GXP via standard APIs including the Android Neural Networks API and Camera2 API regardless.
Dus dat OS heeft gewoon ondersteuning voor die API.
Je hebt helemaal gelijk! Ik heb het net ook even op een LineageOS device geprobeerd. Ik maak even een erratum op m'n erratum in m'n bovenste comment :)
Klopt, maar je moet dit wel aanzetten, en vertrouwen hebben in de app.
Dat merkte ik ook op mijn ont-google-de mobiel, maar na stug volhouden slikt hij de qr scan wel. Heel irritant dan deze afhankelijkheid.
Digid werkt prima bij mij (/e/os 2.9 unofficial op een Nothing Phone (1).
Google onderscheidt Android en Google Android. Het eerste, het OS, wordt open source gedeeld, het Google gedeelte niet.
Het is net alsof veel mensen denken dat Linux opensource is. Als je namelijk alle firmware blobs weghaalt, heb je nog maar vrij weinig over, laat staan dat je kunt booten.

Tuurlijk is het allemaal beter dan niets, dus we mogen blij zijn dat er ook genoeg belangrijke onderdelen wel opensource zijn. Maar als die zover achter gaat lopen op de main branch, dan heb je als LineageOS of andere OEM bouwer er ook niet veel aan. Laat staan dat die straks ook alles (nog meer) op slot gooien.
Booten zonder blobs kan, mits je de blobs in je moederbord voor de management engine en de CPU accepteert, maar daar is hardwaretechnisch niks aan te doen. Of je Wi-Fi of je geluid het doen is nogal afhankelijk van de fabrikant van je apparatuur, maar het is ook weer niet zó slecht gesteld met Linux.

Qua timing lijkt het er momenteel op dat LineageOS een paar maanden na de stable pas een versie heeft, en Samsung meer dan een half jaar neemt (alhoewel die natuurlijk ook dingen als security API's moeten implementeren en de kernel bijwerken, wat LineageOS vaak links laat liggen). Als de Bluetooth stack, die toch als los component binnen het OS draait, een keer een maand later komt, denk ik niet dat het heel veel tijd gaat schelen. Daarnaast heeft Google partnerschappen met bepaalde bedrijven om eerder code te delen. Natuurlijk wordt het een probleem als fabrikanten Android gaan demoduliseren, maar dat zou hun eigen fout zijn.

Ik ben hier niet echt blij mee, maar het is niet zo'n drama voor Android in het geheel. Het treft vooral onafhankelijke ROM hackers met vertraging.
Het is net alsof veel mensen denken dat Linux opensource is.
Dat is zoiets als zeggen dat Linux niet Open Source is omdat je CPU niet Open Source is.

Gesloten firmware blobs zijn een punt voor zorg, maar dat kun je ook op een normale manier aankaarten.
Schadelijk gedrag van Google. Ze verdienen miljarden, gebruiken een open-source project als basis, maar vinden nu gewoon dat ze het mogen toe-eigenen. Hierdoor wordt het veel moeilijker om de source te controleren en er aan bij te dragen.
Dit was ook te verwachten, ze doen dit namelijk met ook veel andere projecten (Chromium o.a.).

Ik ga niet roepen dat Linux hier beter in is. Red Hat/IBM doen precies hetzelfde met hun licenties.
Maar Linux is toch wel wat anders dan Android. Red Hat is een van de vele distributies die je kunt gebruiken. En je merkt er weinig van als je een andere kiest.

Bij Android zijn er toch wel sterke lock-ins om Android producten en services te moeten gebruiken. Telefoonfabrikanten kunnen amper om Google heen, omdat de play store nog steeds de plek is om apps te kunnen publiceren en vinden als gebruiker.
Ze hebben t platform ontwikkeld? Na het in de vroege fase te hebben gekocht? Dus ja, het recht om het toe te eigenen is er, of t netjes is om t meer achter gesloten deuren te ontwikkelen is een 2e.
Google (eigenlijk Alphabet) is een marketingbedrijf dat iedereen wil laten denken dat het een technologiebedrijf is. Technologie interesseert ze niets en is puur een middel. Daarom kopen ze (technologie) bedrijven op die het hoofddoel dienen. Android was zo'n strategische zet. Door te verkopen dat het opensource is, hebben ze aanvankelijk voor goodwil gekregen en konden ze concurrenten klein krijgen. Toen Cyanogenmod (later LineageOS) op basis van Android te groot werd werd daar dan ook een stokje voor gestoken. Google sluit, net als Microsoft met computers, doet dealtjes met producenten die anderen buiten spel zetten. Nu is alleen Apple nog een concurrent is hoeft er niet meer aan het imago te worden gewerkt en kan het opensource concept weer in de ijskast.
Je kan het ook vanaf de andere kant bekijken toch? Google koopt in een heel vroeg stadium een project, ontwikkelt dat vervolgens helemaal uit, maar heeft het wel jaren zoveel als kan open source gehouden.

Ze hadden dat ook niet kunnen doen.
We hebben hier ook weer allemaal liggen te slapen. En met 'we' bedoel ik dat er nooit een Europees alternatief is gepushed, want Android voldeed veel beter dan een Nokia alternatief.

Nu is het te laat. Linux op de telefoon is echt niets (zelfs bellen lukt vaak niet - terwijl ik echt wel zoek hierna), en Google heeft zoveel macht opgebouwd, dat we daar nooit meer wegkomen. We hebben zelfs min of meer gratis 'dozen' hier neergezet voor hun ecosysteem, tegen heel slechte tarieven, puur omdat ambtenaren Google/Apple op hun CV willen hebben staan.

Achja, voor overheden is kortetermijn veel belangrijker, dat er niets meer is, dat is niet zo erg. Kunnen we in volgende verkiezingen roepen dat links of de rest hier de schuld van is.

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 26 maart 2025 18:10]

Ooit gehoord van SailfishOS? Dat zou een alternatief kunnen zijn
Ik heb dat geport naar Fairphone 4 en nee, helaas is het geen volwaardig alternatief. Tenminste, niet in de huidige staat. https://github.com/SailfishOS-for-the-fairphone-4/. Te veel stappen uit de porting guide mislukken, en toen het eenmaal builde was het als daily driver niet aan te raden. Daarnaast is het behoorlijk wennen om het te gebruiken (veel gesture-based, maar op een andere manier dan in huidige Android's). Dan merk je echt hoeveel mankracht er nodig is voor een eigen OS-alternatief.

[Reactie gewijzigd door LeastTechnician op 26 maart 2025 18:32]

Op de Sony Xperia 10 III is Sailfish X wel aardig. Je kan ook zonder de X-suite draaien. Dan heb je geen Android emulatie. Ik zou dan wel een aantal apps gaan missen, hoewel er voor een aantal apps wel een vervanger is. Zo is er voor Signal bijvoorbeeld Whisperfish, wat mede door @rubdos wordt ontwikkeld. Maar ja, Steam is wel belangrijk voor mij. Dus zonder de X-suite zou ik inderdaad wel wat missen.

[Reactie gewijzigd door ocf81 op 26 maart 2025 19:51]

ja je moet ook je ecosysteem mogelijk wat aanpassen. wireguard zit er nu goed in, er is bitsailor voor je selfhosted vaultwarden, inderdaad whisperfish die tegenwoordig ook als 2e device gekoppeld kan voor de twijfelaars, je kan nu eindelijk 5g connecten.
Er is nu een degelijk swype keyboard... het gaat nog eens wat worden.

Die gestures zijn juist een van de USP's van sailfish, waar ik zelf extreem van gecharmeerd ben. Alleen het 2x fingerprint voor unlocken vind ik nog irritant.
De gestures zijn juist gigantisch goed idd. :) Ik vond het jammer dat ze de mailclient minder gesture-based hebben gemaakt.
Uit je link:
We are 5 dutch students with minimal knowledge about Android development working on this project.
Ik denk dat de kwaliteit die je krijgt nog behoorlijk goed is met die context :)

Sailfish zelf is op zich wel aardig als de hardware officieel ondersteund wordt. Moet je helaas wel Sony voor kopen (en niet per se goedkope of huidige modellen), maar het model is best op grote schaal toe te passen als keer mensen erom zouden geven/erin zouden investeren.

Android bouw je niet zomaar, maar zowel UBPorts als Sailfish als tegenwoordig Phosh en Plasma Mobile zijn prima startpunten voor een open source telefoon. Het is alleen zo jammer dat alle alternatieven behalve FirefoxOS (een fork waarvan nu razendpopulair is in India) mislukt zijn.
(BlackBerry) OS 10 was ook een alternatief.
Maar als er geen (Android) apps op kunnen draaien, krijg je de "app gap". En dat schrikt zowel consumenten als ontwikkelaars af, en dan krijg je een kip-ei probleem.
Gevolg, de gangbare consument mijdt het OS en het komt niet van de grond.
Sailfish wordt nog ontwikkeld en is (grotendeels) ook open source en gratis. Je betaalt alleen voor bepaalde "pro" features zoals goede Android-app-ondersteuning, maar dat vind ik een redelijk businessmodel eerlijk gezegd.

Het is dat ze alleen hardware ondersteunen waar ik niks mee heb, anders had ik het nog best interessant gevonden. De mensen die ik ken die het dagelijks gebruiken zijn er heel tevreden over.
Als je EU een Europees alternatief wil pushen, dan kan je natuurlijk app ontwikkeling een zetje in de rug geven, bijvoorbeeld door daar heel genereus te zijn met ontwikkelsubsidies. (zonder al dat gemiereneuk dat normaliter bij EU geld komt kijken)
Het helpt dan dat er al zoiets is als een OS voor mobiele telefoons dat in Europa ontwikkeld wordt :)
Hoopvol heb ik een Sony mobile en Sailfish aangeschaft en toen ontdekte ik dat mijn smartwatch bijvoorbeeld niet gekoppeld kon worden omdat Sailfish geen bluetooth gegvens van de fabrikanten krijgt. Met veel moeite hebben ze de audio werkend gekregen zodat je wel een carkit kunt koppelen. Dat is in ieder geval iets wat Ubuntu mobile niet lukte (nog een desillusie waarin ik geïnvesteerd heb). Ik neem het geen ontwikkelaar kwalijk want ze worden gewoon tegeggewerkt door strategische dealtjes van Google met fabrikanten, maar het maakt het onmogelijk om een volwaardig alternatief voor Android of iPhone te maken. Nu trekt Google de touwtjes dus langzaamaan nog strakker aan.
Zover ik weet draait dit enkel op oudere telefoons, en verder is de schil dacht ik ook closed source.

Er zijn nog alternatieven, o.a. een met een Gnome OS en je zou SteamOS ook redelijk mobiel kunnen noemen als je alle telefoonfuncties wegdenkt. Er zijn nog zoveel die ik vergeet (KDE waarschijnlijk ook?), ik heb eer destijds naar gekeken, maar er is echt niets vergeleken met Android/iOS (helaas).
VZIW is de basis, dus ook de schil open source. Maar zaken als Android emulatie en Exchange ondersteuning zijn gesloten. Dat valt onder de X-suite.
Als je enige reden om een groot duur project te starten een negatieve reden gaat dat nooit gebeuren. Als je graag een Linux telefoon wil bouw er eentje.
Al eens gekeken naar de Furi Labs FLX1?
Een op Linux draaiende telefoon (via Halium) op een door hun eigen ontwikkelde Linux distributie (gebaseerd op Debian) waarbij zowat alles werkt en wekelijks updates voor uitkomen.

[Reactie gewijzigd door Kepslok op 27 maart 2025 11:55]

Nee, wist niet dat deze bestond. :)

Heb je deze toevallig?
Nee, maar was ik in de markt voor een nieuwe smartphone zou ik deze zeker overwegen.
Enige is dat ik enkele niche vereisten heb voor een smartphone (eentje daarvan is bv. een goede audio DAC voor hoofdtelefoon aansluiting) waardoor ik momenteel mijn LG phone blijf gebruiken (draaiend op een custom ROM zonder Google zooi).

Zou ik op deze een external DAC kunnen gebruiken met een audio player die deze ten volste ondersteunt zou hem wrs nu al kopen ;) Is tot nu toe de beste mobiele Linux ervaring beschikbaar en hoop dat deze wat meer aandacht zal krijgen als een waardige open alternatief voor Android draaiend op GNU/Linux.
hoe zit dat eigenlijk met dat 'boel beter loskoppelen voor makkelijkere updates'-plan wat Google had? het idee was zoiets dat 't dan voor vendors met hun eigen Android smaakjes het makkelijker was om security / core updates te releasen. nu heb ik al meermaals een goedkope Moto als mobiel dus sowieso zijn Android updates een unicum :D, maar toch, vroeg me af of dit nu beter voor elkaar is. Daarnaast, het veelbelovende Fuchsia project lijkt me redelijk afgeschaald ook dat 't niet die beloofde Android vervanging zal worden.
ah, dus dat is wel opgepakt blijkbaar al sinds android 10
Dergelijke bedrijven zullen immers niet de huidige AOSP-branche gebruiken
Dit is een vertaling van "current" branch, vermoed ik? Zijnde de branch met de laatste features en fixes.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.