Nintendo Switch 2 ondersteunt Wi-Fi 6 en NFC, blijkt uit FCC-documenten

De Nintendo Switch 2 beschikt over Wi-Fi 6 en NFC. Dat blijkt uit documenten van de Amerikaanse Federal Communications Commission. De opvolger van de Nintendo Switch werd begin dit jaar officieel aangekondigd, maar de fabrikant onthulde nog niet alle details.

Documenten van de FCC tonen dat de Nintendo Switch 2 802.11ax-netwerken met een maximale bandbreedte van 80MHz ondersteunt, meldt The Verge. Het apparaat heeft alleen tests doorstaan voor de 2,4GHz- en 5GHz-frequentiebanden, en niet voor de snellere en kortere 6GHz-band. Dit suggereert dat het niet om Wi-Fi 6E gaat, maar om Wi-Fi 6. De huidige Nintendo Switch ondersteunt Wi-Fi 5 (802.11ac).

De nieuwe handheldconsole van Nintendo ondersteunt daarnaast near field communication. Net als de originele Switch zit de rfid-functie verwerkt in de rechter Joy-Con. De NFC-ondersteuning lijkt te betekenen dat amiibo compatibel zullen zijn met de Switch 2, al is dit nog niet bevestigd. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren meer dan 200 verschillende amiibo uitgebracht.

Daarnaast is het apparaat op te laden via een USB-C-poort aan de onderkant of de USB-C-poort aan de bovenkant. Uit de aankondigingsvideo van Nintendo bleek al dat de Switch 2 een extra USB-C-poort zou krijgen, maar het was nog niet bekend of beide poorten gebruikt kunnen worden om de handheld op te laden. Het is nog niet duidelijk of de Nintendo Switch 2 sneller kan opladen in het bijgeleverde dock.

De Nintendo Switch 2 verschijnt in 2025. De fabrikant deelt op 2 april meer informatie over de console in een Nintendo Direct-presentatie. Eerdere geruchten stellen dat het apparaat een 8,4"-scherm krijgt, maar dit is nog niet door Nintendo bevestigd. Het bedrijf heeft wel bevestigd dat de nieuwe console backwards compatible is met oudere Switch-games, al worden 'bepaalde' spellen niet ondersteund.

Nintendo Switch 2

Door Sabine Schults

Redacteur

08-03-2025 • 10:07

121

Lees meer

Reacties (121)

121
119
74
1
0
32
Wijzig sortering
Weer een gemiste kans. Waarom je apparaten zo limieteren. Zelfs de apple vision pro heeft een slechte wifi chip van soortgelijke maak. Nou mag je daar wel al helemaal meer van verwachten voor de prijs. Maar stop er nou eens wat goeds in nintendont..
Oprechte vraag, want weet er te weinig van: Wat zou het voordeel zijn van de nieuwste wifi chip? Hogere bandbreedte? Stabieler? Sneller?

Wat zijn de usecases voor de nieuwste wifi chip in een apparaat als dit?
Wifi 6E gebruikt de 6Ghz band en kan bij ideale omstandigheden een ruim hogere throughput halen. Dit is eigenlijk voor vrijwel niemand interessant, want je hebt liever dat het gewoon goed werkt ook in minder ideale omstandigheden.

Wifi 7 zou wel beter zijn, dat zijn weer nieuwe technieken om verbindingen stabieler te houden ipv alleen maar focus op super brede kanalen die je in de praktijk zelden kan halen.
Sowieso met de Switch wil je liever een groter bereik hebben, dan een snelle verbinding. De originele Switch had een belabberde 5Ghz en 2.4Ghz bereik:
Does every Switch have terrible wifi range, or is mine defective? : r/NintendoSwitch
What's the best way to get around the Switch's bad wifi range? : r/NintendoSwitch
Voor een handheld is dat eigenlijk bizar voor online gaming. Ik had daarom liever Wifi 7 gezien. Gezien de lange ontwikkeltijd van de Switch 2, begrijp ik dat Wifi 7 geen logisch keuze is. Echter, een stabiel Wifi 6 bereik / verbinding, is meer dan voldoende.

Snelheid hoeft niet >500mbit/s te zijn, want downloads zijn niet zo groot als op andere platforms.
Een groot bereik en snelle verbinding gaan met wifi hand in hand. Met wifi 6 haal je bijv betere snelheden bij een zwak signaal dan met wifi 5 en dan kun je in de praktijk dus verder van je access point nog prima gamen.

Het gemis van wifi 6e vind ik ook erg jammer. Ik heb destijds expres een wifi 6e router gekocht en de 6 GHz band is daarom de belangrijkste voor de router. Echter in de praktijk blijkt dat de afgelopen jaren een aardig verkeerde inschatting te zijn geweest van mezelf. De 6 GHz band is nog steeds een zeldzaam fenomeen. Smartphones ondersteunen het gelukkig wel en de laptops thuis heb ik allemaal van een Intel AX210 wifi adapter voorzien waardoor die ook overal in huis een snelle en stabiele verbinding hebben.

Dat Nintendo er dan voor kiest om wel wifi 6 maar niet 6e te ondersteunen is een aardige tegenvaller.
Het gemis van wifi 6e vind ik ook erg jammer. Ik heb destijds expres een wifi 6e router gekocht en de 6 GHz band is daarom de belangrijkste voor de router. Echter in de praktijk blijkt dat de afgelopen jaren een aardig verkeerde inschatting te zijn geweest van mezelf. De 6 GHz band is nog steeds een zeldzaam fenomeen. Smartphones ondersteunen het gelukkig wel en de laptops thuis heb ik allemaal van een Intel AX210 wifi adapter voorzien waardoor die ook overal in huis een snelle en stabiele verbinding hebben.

Dat Nintendo er dan voor kiest om wel wifi 6 maar niet 6e te ondersteunen is een aardige tegenvaller.
Ter verduidelijking Wifi 7 hoeft niet per se 6Ghz te hebben (zie ook Wikipedia: Wi-Fi 7). Dat is een algemene misvatting momenteel. Wifi 7 bied namelijk ook veel verbeteringen voor 2.4 en 5Ghz Wifi. Vandaar dat ik dat jammer vindt.
Zoals je terecht aangeeft zorgt Wifi 6 voor snellere verbinding, maar niet enkel door het gebruik van een brede band, maar ook efficiëntie verbeteringen. Zie ook review: Hoe werkt wifi? - Van modulatie tot mu-mimo

6Ghz heeft zeker voordelen, maar is niet per se noodzakelijk. Het grootste voordeel imho is minder last van verstoring door je buren en andere AP's. Het bereik is namelijk korter en het is minder gemeengoed. Daarom ideaal als je dicht op je router zit en hogere snelheden wilt. Zoals PCVR!

Bereik en snelheid gaan niet per se hand in hand. Dat je zie ook bij routerreviews. Sommige router hebben een groot bereik, maar zakken in snelheid sneller in. Andere routers hebben een kleiner bereik, maar zijn met dezelfde demping juist sneller. Zie ook: review: Goedkope Wi-Fi 6-routers - Betaalbaar en snel draadloos netwerk

TL:DR
Een 6E router is zeker geen weggegooid geld. Voor de Switch zie ik echter maar een kleine meerwaarde. Een stabiele snelheid op een groter bereik is voor een handheld veel wenselijker. Enkel wanneer je veel storing hebt dan de buren, zal 6Ghz beter presteren op een grotere afstand.
Sowieso met de Switch wil je liever een groter bereik hebben, dan een snelle verbinding. De originele Switch had een belabberde 5Ghz en 2.4Ghz bereik:
En erger, roamen kon 't ding niet. Ik moest 'm hard rebooten om van het AP boven naar het AP beneden te kregen.

Bij nintendo zelf deden ze dat af als ' enterprise netwerken worden niet ondersteunt '.
Van alle mensen die ik persoonlijk ken, ben ik vrijuit de enige die WiFi 6E daadwerkelijk gebruik en er voor heb geïnvesteerd.

Het is snel genoeg om van PC naar PC te streamen en het voelt aan als kabel, maar ik zie niet 1 2 3 anderen dat doen, 1000+ uitgeven aan Wi-Fi zodat dat het allemaal mogelijk is.

WiFi 7 word nog amper geïmplementeerd en de kosten voor dat zijn nog vrij hoog.
Ik heb twee jaar terug de afweging gemaakt tussen gewoon 6 en 6E, specifiek de Asus Zenwifi XT8 en ET8, waarbij de eerste een extra antenne op 5GHz heeft, de tweede op 6 GHz. Op basis van reviews was het duidelijk: tenzij je alleen zeer korte afstanden zonder obstakels hoeft te overbruggen, of ergens woont waar van meerdere buren hun 5 GHz jouw woning omvat, heb je niets te zoeken bij Wifi 6E. De ET8 is ook niet meer te koop want dat was gewoon een relatief slecht product. Je bent beter af met gewoon Wifi 6 of de overstap naar Wifi 7. Ik haal zelf gewoon >600 mbps via 1 draadloze hop (laptop-AP-AP-modem). Ik denk niet dat ik naar Wifi 7 ga voordat de komende Switch EOL gaat.
Noem jij iets dat je niet had kunnen doen met wifi5?
Het gaat hier over Wi-Fi 6 en niet 6e.
De thread gaat erover dat er slechts Wifi 6 in zal zitten ipv een nieuwere variant. De persoon op wie ik reageer vraagt wat het voordeel zou zijn van een nieuwere chip.
6ghz band die minder storingen geeft.
In de praktijk? Nagenoeg geen. Uiteraard zullen sommige zeggen sneller, beter etc. wat uiteraard waar is maar als je 100+ million Switch 2 wil verkopen dan is dat die extra kosten helemaal niet waard.

Veel mensen hebben sowieso geen compatibel wifi netwerk thuis want de meeste mensen krijgen een router van hun provider en doen wie weet hoelang met dat ding tot die een keer word vervangen jaren later.

En zelfs als iedereen een compatibel wifi netwerk zou hebben, is honderden miljoenen extra uitgegeven het echt waard zodat een game een paar minuten sneller download?

Realistisch gezien er is gewoon geen noodzaak voor een betere wifi chip.
Kan wel een meerwaarde geven voor cloud gaming
En niemand zit daar op te wachten. Er zijn wat, 2 dozijn cloud based switch games uitgebracht? Waarom zou Nintendo potentieel honderden miljoenen aan extra hardware uitgeven voor iets wat nauwelijks word gebruikt en waarbij de performance ook nog eens van een heel aantal externe factoren afhankelijk is?

Als je zo nodig een cloud game wil spelen met de best mogelijke performance gebruik dan de ethernet verbinding in de dock.
Ja want ik koop een handheld om die dan vooral docked te spelen, ben sowieso niet echt het doelpubliek. Ik stream liever mijn pc games naar mijn handheld (heb hiervoor een AYN Odin 2 portal besteld)
Zal niet bij iedereen zo zijn, maar bij ons wordt inderdaad de Switch vooral in de dock gebruikt. Maar het merendeel zal waarschijnlijk wel vooral handheld games spelen.
Daar voegt wifi7 niets aan toe. Het probleem dat mensen vaak hebben is niet dat de wifi te oud is, maar dat het gewoon een slechte access point is die dan ook nog eens in de meterkast staat.

Een oude degelijke wifi 5 router die goed geplaatst is zal veel heter presteren dan een goedkope wifi 7 router die in je meterkast staat.
Dit dus. Met moonlight streaming helpt het wel om betere wifi te hebben, ookal kan het ook prima met wifi 6.
Wat niet kan op een switch... Althans, niet officieel, wellicht wel met een gehackte/gemodde switch, maar daar baseert Nintendo uiteraard hun keuzes niet op. Sterker nog, voor hun is het béter als moonlight er niet goed op werkt, zij willen dat je games van hun koopt, niet games van je PC naar de switch streamt.
Naaiers? 8)7 Het is een opvolger van de Wii U/3DS, voor een betaalbare prijs met name gericht op gezinnen en kinderen, geen die hard tech fanaten die het nieuwste van het nieuwste willen hebben.
We zitten hier op tweakers he. Goh laat dar nou niet een verassing zijn. Die focus op kinderen trekt dus ook het apparaat naar beneden.
Compatibel netwerk en een DSL/glasvezel verbinding heeft die door WiFi 6 gelimiteerd zou worden + een eind gebruiker die daar wakker van zou liggen. Het is allemaal wat ver gezocht voor een console die toch vooral de casual en gezins gamer aanspreekt
De enige usecase die ik kan bedenken, is dat je nieuwe games wat sneller downloaden. (een beetje voor de usecase van een internetverbinding van boven de 200Mbit. Voor huis-tuin-keuken-gebruiken (Social-media'en/netflixen/enz is dat tenslotte meer dan genoeg voor een huishouden.)

Ik weet niet of hogere Wifistandaarden energiezuinder zijn? (in z'n algemeen) Dan kan dat nog eventueel een ding zijn.
Vanaf 6E is er ondersteuning voor MU-MIMO en kan je consistent een latency van 2ms hebben, toch wel fijn en een hele verbetering op oudere wifi technieken. Vooral fijn voor gamestreaming e.d, maar ook fijn voor multiplayer natuurlijk.
Waarom toch altijd zo negatief... Nintendo heeft altijd zijn eigen weg gekozen als het op consoles aangaat.
buiten de Wii U hebben ze geen windeieren gelegd. Neen, integendeel ze hebben de handheld gaming altijd behandeld op hun manier en dat werkt perfect. Wil jij nu AAAA games spelen op aan handheld ga dan een ander merk kopen er is genoeg keuze op de markt.

Ik begrijp dat ze voor stabiliteit en lange termijn gaan, Wifi 6, NFC werkt en is ook gewoon goed genoeg.
buiten de Wii U hebben ze geen windeieren gelegd.
GameCube was geen succes. De Wii is eigenlijk een GameCube 1.5 met gimmicks die het succesvol maakte.

De Virtual Boy was geen succes.
Inderdaad, heb trouwens een pag. Op Nintendo gevonden met alle verkoopcijfers van elke console apart

https://www.nintendo.co.j...ance/hard_soft/index.html

The virtual boy kende ik niet en is door Nintendo ook niet opgenomen in de cijfers. Wat wel opvalt is dat de GameCube per verkochte console evenveel spellen verkocht als de toppers.
De GameCube was een behoorlijk success. Het was de DreamCast, diens voorganger, die het niet zo goed deed.
Sega dreamcast zal geen voorganger zijn van de nintendo gamecube
Doet mij altijd denken aan die "stop having fun" meme.. en ondertussen heeft Nintendo dik 150 miljoen switches verkocht en alsnog zullen mensen die de Switch nooit van plan waren te kopen erover klagen.
Je moet toch ergens over kunnen mopperen om je huidige mening en handelingen enigszins (zei het voor jezelf) te kunnen rechtvaardigen. :Y)

(Edit)
Buiten dit alles vraag ik me af of ze een rehaul van de eshop op de planning hebben staan daar ik al een tijdje uitwijk naar dekudeals op recht op de pagina die je wilt uit te komen.

[Reactie gewijzigd door Totoro88 op 8 maart 2025 12:26]

Buiten dit alles vraag ik me af of ze een rehaul van de eshop op de planning hebben staan
De reden waarom de eShop op de Switch verre van soepel draait: het is een dynamische webpagina die in een browser zonder JIT draait.
Ja, daar hadden ze beter een app van gemaakt met fatsoenlijke caching in de app.
Want die shop is echt een crime. Meestal gebruik ik de shop daarom gewoon op de computer. Je kan daar ook gewoon kopen en het spel gaat automatisch naar je Switch toe.
Eens. En daarbij heeft dit te maken met het ontwerp proces dat Nintendo hanteert (wat eigenlijk vrij ouderwets is). Zodra een concept design is gemaakt bij Nintendo en het is intern goedgekeurd gaat het de Engineering fase in. Dat concept kan op het moment van valideren/goedkeuren al weer 1 of zelfs 2 jaar oud zijn. Wanneer dan de engineering fase wordt gestart, liggen de hardware specificaties vast.
Dat is veelal de reden waarom er in nieuwe Nintendo consoles/handhelds ten tijde van de release geen 'cutting edge' hardware zit maar eerder standaarden die zichzelf al bewezen hebben alszijnde 'stabiel' (proven technology wellicht).
Dat is veelal de reden waarom er in nieuwe Nintendo consoles/handhelds ten tijde van de release geen 'cutting edge' hardware zit maar eerder standaarden die zichzelf al bewezen hebben alszijnde 'stabiel' (proven technology wellicht).
Of die obsolete zijn, zoals bij de Wii U. De oude hardware (gebaseerd op de Wii en daarmee op de GameCube) iseen reden dat het menu zo gruwelijk traag is met starten en met tussentijdse laadtijden.
Maar wel een van de beste Ui's was van zijn tijd. Het had de beste internet browser, Miiverse was geweldig, de Mii's die over recente games berichtjes laten zien aan elkaar, chats sturen, reacties plaatsen op je shared images of tekeningen. Het was echt de leukste UI. Met fijne Eshop muziek etc. Jammer dat bijna niemand het heeft kunnen ervaren de Switch is wel echt saai.
Omdat het een serieus limiterende factor is, je wilt de beste latency op je apparaat met de technologie die bereikbaar is. Als je al je apparaten op 160 mhz wil laten werken ipv meerdere bands op te zetten en door elkaar te laten werken omdat er 1 op 80 mhz werkt en 1 op 160 mhz is gewoon niet fijn.

Als de switch dan de zwakste chain in de link is omdat ze oude tech in hun apparaat doen. Is dat gewoon jammer.
Heeft de switch 1 (en naar verwachting ook de switch 2) eigenlijk ook gewoon een ethernet aansluiting?
De laatste variant op de Switch 1 heeft het wel in de dock. Voor oudere Switch docks kan het met een usb lan adapter. In handheld modus kan het niet zonder je switch te hacken.

Voor de Switch 2 is het nog niet bekend, maar het zou de eerste Nintendo console zonder ethernet poort optie worden sinds de N64 (die wel in Japan een modem poort kon krijgen via uitbreidingen). Ik ga er dus van uit dat het gewoon weer kan.
Ja. In ieder geval de Dock van de Oled versie.
Kijk. Door de jaren heen heb ik geleerd dat hoeveel power je in je console stopt niet uitmaakt voor hoe goed de game of de game ervaring is.

Een van de beste games die ik ooit gespeeld heb (Zelda; Breath of the wild) was ook gewoon op de Switch 1. Het gaat om gameplay, goeie graphics is alleen maar ondersteunend. Een vergelijking van een Switch 2 en een Apple Vision pro zou ik dan ook niet echt een goeie vergelijking noemen.

En wat maakt het uit? Waarom zou je Mario Odyssey in 4k op 120 fps willen spelen met een belachelijke render distance? Geef weinig toegevoegde waarde toch? En als je dan zo graag DOOM Ethernal op je Switch wilt spelen heb ik zoiets... Koop dan gewoon een PC.
Die was zelfs uitgekomen op de Wii U, en draaide daar ook perfect op!
De Wii U was ook helemaal niet zo zwak als mensen soms denken... Het ding was toen hij uitkwam de meest krachtige console. Goed, dat duurde niet lang met de Xbox One en PS4 die een jaar later kwamen, maar het was niet alleen maar een Wii met een tablet-controller wat velen dachten.
De Switch is natuurlijk een stuk nieuwer, maar is een tablet. Bij release van Breath of the Wild draaide de game geloof ik zelfs beter op de Wii U dan op de Switch.
Dat laatste klopt niet, de Switch is sterker ondanks het tabletformaat. Breath of the Wild draait al sinds het begin net even stabieler en haalt tegelijkertijd (docked) een hogere resolutie: 1600x900 waar de Wii U-versie het met 1280x720 moet doen.

De Wii U heeft een GPU die een paar generaties voorliep op de PS3 en Xbox 360, dat was op dat moment oké. Maar de CPU is een triple-core die nog steeds op dezelfde PowerPC 750 architectuur draaide als de Gamecube (en de iMac G3 uit '98...). Grof gezegd drie Broadways uit een Wii met extra cache erop en de clock nog wat omhoog.

Dat kon in 2012 echt niet meer, een nog extremere mismatch dan de PS4 en Xbox One hadden met hun Jaguar chips. Bovendien in bepaalde berekeningen trager dan de Cell en Xenon uit de op dat moment huidige generatie... niet goed met nieuwe concurrentie voor de deur.

Niet gek daarom dat BotW op de Switch beter draait, net als zo'n beetje iedere Wii U-naar-Switch port. De Tegra X1 SoC is veel beter in balans, all-around sneller en het ding heeft drie keer zoveel RAM beschikbaar om games te draaien.

[Reactie gewijzigd door SunsetSundae op 10 maart 2025 14:02]

Ah ja, je hebt gelijk. Ik meende me te herinneren dat destijds gezegd werd dat hij op switch juist wat minder draaide. Maar net een digital foundry video gezien van de release waar ze inderdaad aangeven dat de resolutie in docked mode beter is voor de switch. Wel hebben ze volgens die video vergelijkbare fps dips, maar op verschillende plekken.
Oh, dat zou misschien kunnen, ik weet wel dat de Switch-versie standaard instort in dat Kokiri bos. :D

Bedoelde meer de stabiliteit op de minder voorspelbare momenten, dus middenin een gevecht met een iets te groot groepje monsters ofzo. Dacht dat dat wel echt in het voordeel van de Switch was, maar het is ook alweer even geleden dat ik zo'n video bekeek.
Ik speel nog met enige regelmaat op mijn wii u, vind het nog altijd een fijne console.
Ik speel doom op mn switch en dat draait prima. Hoewel doom op mn PC er wel veel mooier uitziet natuurlijk. Maar die kan ik minder goed meenemen.
En wat zou wifi 6e of 7 dan fundamenteel toevoegen aan de gebruikservaring van een Switch?

90% van de kopers heeft geen idee waar je over hebt en heeft toch geen apparatuur voor wifi 6e of 7. Voor die download af en toe maakt het ook de wereld van verschil niet :?
Maar ervanuit gaande dat de Switch 2 het even lang volhoudt als de Switch 1 (8 jaar).
Dan zullen wifi 6e/7 access points ook wel steeds vaker voorkomen.
Maar voor de rest heb je natuurlijk wel gelijk, wifi 6 gaat al richting the gigabit snelheden, dan ben je eerder gebottleneckt door de Nintendo servers.
Limiteren? Wat limiteerd je dan? Er zijn nu nog amper wifi 7 APs en apparaten...

Daarnaast ga je de bandbreedte niet kwijtkunnen op het apparaat vermoed ik, laat staan koeling ervan.

WiFi 6 klinkt als meer dan voldoende.
En als het echt een probleem zou zijn kunnen ze een nieuw model uitbrengen. Daarnaast heeft het dock nog een ethernetpoort.
Wellicht omdat dat ding al in ontwikkeling was toen de Switch 1 net uit kwam? Op een gegeven moment ga je ook geen aanpassingen doen en is Wifi 6, 6E, 7 nog maar net uit en kun je er nog niet vanuit gaan dat het stabiel is genoeg is?
Daarbij, hoeveel mensen gaan de komende jaren over op Wifi 6(e) of zelfs 7? Ik heb enkele jaren geleden dure Unifi AP's gekocht en die gaan echt nog niet vervangen worden. Eerste zal de router zijn en daarna kijken we wel weer verder.
Wat is je definitie van goed?

Het zal hoofdzakelijk opereren in thuisnetwerken, waar Wifi 7 niet de norm is.

Ook is netwerken niet echt de bottleneck, helemaal onder de aanname dat updates ook op de achtergrond gebeuren.

Dan is het een afweging tussen kosten, stroomverbruik en meerwaarde, en dan kan ik me prima voorstellen dat Wifi 6 voldoet en een prima balans is tussen toekomstbestendig (voordeel wanneer mensen hun thuisnetwerk upgraden) en prestaties.
Het dock zal vast ook weer ethernet hebben, dan lijkt mij die chip minder belangrijk voor veel mensen. En met wifi6 heb ook wel genoeg lijkt mij toch.
Ik heb thuis wifi 5 (wat vroeger gewoon 802.11 ac genoemd werd) en haal gewoon 600mbps op de meeste plekken, op de slechtste plekken 200mbps.

Wifi 6 is echt wel voldoende.
Oprechte vraag, weet jij iets van wifi af of volg je vooral de media en wil je t hoogste getalletje hebben? Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat wifi 6 op dat ding een limiet gaat zijn. Er zijn nog zoveel apparaten met wifi 5 of lager, dat AX juist fijn is dat het erop zit en t scheelt weer paar euro
De Switch had de slechtste wifi chip ooit. Waarom zou Nintendo traditie breken? Ze gaan nog steeds voor profitability boven kwaliteit verkiezen hoor.

[Reactie gewijzigd door EricVC op 8 maart 2025 22:20]

Inderdaad, ik verwacht nu al vragen van mijn kinderen (leeftijd 4 tot 9) waarom er geen wifi7 op zit. Dan maar niet de nieuwste Mario/Zelda..
Ben benieuwd of de switch 2 het volledige usb protocol ondersteund zodat je ook met een standaard usb charger kan laden en niet de kans loopt dat je je switch sloopt.
Waarom zouden ze dat niet doen dan, de Switch1 kan je ook gewoon laden met een willekeurige usb-c kabel/ lader ?.
Neen, dat wordt afgeraden, de switch heeft een heer raar ding in zn laad protocol. Hierdoor kun je je device stuk maken als je tijdens het laden de machine belast en daarna weer in slaap zet oid.

Het wordt ten alle tijden afgeraden de switch op te laden met een andere oplader dan die van Nintendo.

YouTube: Nintendo Switch – USB-C Voltage Flaw Explained

[Reactie gewijzigd door 4play op 8 maart 2025 11:45]

Dan hoop ik dat de EU regel dat je alles met standaard USB-C moet kunnen laden nu ook voor de Switch 2 geldt!
Bij de huidige Switch kan je de charge controller doorbranden door een willekeurige usb c oplader te pakken. Wat de originele oplader levert is ook weer net niet gelijk aan de usb-c PD standaard.
Ik heb deze altijd met mijn macbook oplader zonder problemen opgeladen, maar wordt niet aangeraden.
Ik ook aantal keren met een 65w lader(en 100w) kabel, de 1ste generatie switch.
Dat het niet aangeraden werd wist ik niet, dat zoek ik allemaal niet op. als het werkt dan werkt het(Ga geen vooronderzoek doen welke kabel ik mag gebruiken).
probleem was nooit standaard USB laders.

de switch had problemen met kabels die de USB standaard niet volgde, net als alle andere type-C apparaten, omdat gretige fabrikanten een goedkoper weerstandje met een verkeerde waarde gebruikten waardoor deze het laadcircuit kon overbelasten.

en de switch had een eigen dock protocol met eigen handshake(wat binnen de standaard mag), en het ging grondig mis als een onvoorzichtige accessoire maker wel de handshake overnam om de switch in docked mode te zetten, maar niet de rest van het dock protocol overnam.
De switch oplader zelf is niet USB-PD-compliant. De Switch zelf ook niet:

https://web.archive.org/w...7101378/posts/2CUPZ5yVTRT

Wel moet ik zeggen dat het probleem zich vooral voordoet in docked mode, en niet in handheld mode. Het probleem speelt nog steeds, want Nintendo heeft het probleem nooit aangepast, om zo compatibiliteit te behouden met alle Switch docks en opladers.

Volgens mij (dit weet ik niet zeker) staat er ook dat je de dock (en de Switch) alleen met de officiele kabel mag gebruiken.

In docked mode is het niet veilig om een third party kabel te gebruiken, dan kan de draw tot 300% te hoog liggen. MEESTAL zal de kabel dan niet meer dan 5V 3A aanbieden, maar daar moet je de oplader maar op vertrouwen, want de Switch zal veel meer gaan vragen, ook al ondersteunt de oplader en/of kabel het niet.

TL;DR:Aan de kant van de Switch gaat het fout, en als het dus aan de kant van de oplader ook fout gaat, heb je een probleem.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 9 maart 2025 23:32]

probleem was nooit standaard USB laders.

de switch had problemen met kabels die de USB standaard niet volgde, net als alle andere type-C apparaten
Zou je een link in je opmerking kunnen plaatsen als bron? Want dit lijkt mij wel een belangrijke stelling, mocht die kloppen, want dit heb ik niet eerder gehoord, wel dat er USB problemen waren met de Switch.

Ik heb zelf ook geen Switch en nooit erin verdiept.
Wikipedia: Benson Leung
bron bestaat niet meer(google+ pagina), maar deze google medewerker maakte het zijn missie om alle foute kabels op amazon te testen en rapporteren.


een negatief valt verder moeilijk te bewijzen, ik heb meerdere klachten en waarschuwing gelezen over 3rd party docks maar nooit standaard laders.
bron bestaat niet meer(google+ pagina), maar deze google medewerker maakte het zijn missie om alle foute kabels op amazon te testen en rapporteren.
Ja, hier had ik ook over gehoord. Maar ik dacht dat de Switch ook complaint USB kabels niet overweg mee kon. Dus dat klopt niet. Het lag altijd aan de USB-kabels?
Switch 1 kan prima met standaard usb charger worden opgeladen. Het ondersteunt gewoon de USB Power Delivery standaard. Enige probleem die voorkwam met kapotte Switches was door goedkope docks die te hoge voltage stuurde naar de Switch PD chip waardoor deze doorbrande.
Mooi van WiFi 6 maar dat lijkt mij al standaard met mobile devices en er zal vast weer een Lite 2 naast de Switch 2 komen maar om de één WiFi 5 te geven en de ander WiFi 6 lijkt mij omslachtig ook al gebruik ik de Switch alleen thuis voor de TV maar vindt het jammer dat niet alle Switch spellen B.C zijn..

De reden kan zijn dat het technisch wel mogelijk is maar dat zowel Derde partijen als Nintendo geen gratis upgrades aanbieden om dan spellen nogmaals te verkopen maar gezien Nintendo niet elk spel zomaar Remastered (anders waren er Twilight Princess en Wind Waker enz. al beschikbaar geweest) ben ik bang dat de Switch 2 niet de specificaties zal gebruiken om Switch 1 spellen te boosten..

Misschien ook wel tenminste ik hoop op 1080P en 60 frames maar hoe dan ook ik koop toch een Switch 2 en hoop dat er met de lancering een Zelda feestje van gemaakt wordt met Princess en Windwaker en er kunnen nog wel een paar Amiibos bij ^^
99.8% van de spellen zullen gewoon BC met de Switch 2. Enige uitzondering zullen spellen zijn zoals Nintendo Labo of Ring Fit waar de nieuwe Joycons niet passen in in de accessories.

Verder kan Nintendo (en andere console makers) ook nooit 100% compatibility beloven aangezien er duizenden spellen in de eShop staan die ze moeilijk allemaal compleet kunnen testen. PS5 had ook handjevol PS4 games die niet werkte.
De huidige Switch Lite doet ook niet onder in specs op de volledige Switch, het is puur kleiner en handheld only. Dus als er een switch 2 lite later komt zal die niet opeens wifi 5 gaan bevatten, het zal voor Nintendo ook goedkoper zijn om dezelfde chips te gebruiken en zo dus groter in te kunnen kopen.
het niet ondersteunen van bepaalde spellen gaat vrijwel zeker om fysieke beperkingen.
had je ook met de DSi, waar bijvoorbeeld de guitar hero spellen onmogelijk op gespeeld konden worden omdat er geen GBA poort was om de extra knoppen op aan te sluiten.

het is nog niet helemaal duidelijk of de switch 2 wel de infrarood camera in de rechter controller heeft, maar zonder dit vallen een aantal spellen als 1-2-switch en nintendo labo series weg.

en labo gaat al zeker niet werken omdat de switch 2 en nieuwe joycons een andere vorm hebben, en niet meer in de kartonnen constructies passen.

alle spellen met labo/laboVR ondersteuning(mario kart, zelda botw) worden dan ook maar deels ondersteund, maar daar merk je niet zo veel van omdat alleen die labo ondersteuning niet werkt.
Het zou zomaar kunnen dat je oude joycons met de Switch 2 kunt pairen, al heb ik daar nog niks over gehoord.
Het gaat inderdaad niet alleen om welke wifi techniek er wordt ondersteunt, maar met name wat voor chip er in zit (2x2 of 4x4 en dan de kanaalbreedtr) en de kwaliteit van de antenne. De chip in de switch is wifi 5 maar ook vreselijk traag.

Een wifi 6 chip kan prima 1000mbit doen maar dan moet je het goed implementeren.
Die 1000mbit heb ik echt wel nodig voor MK9!
Gaat niet slechts om bandbreedte. Maar ook latency en andere dingen.
Dit is toch al een tijdje geweten? De NFC chip is zelfs vorig jaar in mei al ontdekt, WiFi 6 weten we o.a. uit FCC rapportage van de devkit die eind januari publiek werd.

Wifi6 is overigens meer dan voldoende voor een console. De plaatsing van de antennes en de gebruikte chip is net zo goed belangrijk. Het gaat met redelijke zekerheid over een chip van Mediatek - MT3681AEN - maar dit is een custom model waardoor het moeilijk is de exacte specs te weten. Vermoedelijk gaat het over een combinatie-chip die WiFi en Bluetooth ondersteunt. Uit de FCC documenten weten we dat deze drie antennes heeft (i.t.t. de twee antennes in de huidige Switch consoles).

Uit dezelfde testrapporten is het overigens duidelijk dat Switch 2 een versie van Bluetooth 5 ondersteunt, maar de exacte versie is nog niet geweten.
Natuurlijk zit er NFC in, het zou gek zijn als je ineens niks meer kan doen met je Amiibo. Vooral omdat de Switch 2 backwards compatible moet zijn met de 1
Vrij logisch dat Amiibo zal werken, gezien de meeste Switch 1 games (waar velen Amiibo ondersteunen) zullen werken. Wifi 6 is dan weer handig voor downloads van aankopen.

[Reactie gewijzigd door ShadLink op 8 maart 2025 12:14]

Wifi 6 is vooral handig dat het beter met meerdere apparaten op het netwerk omgaat. Je gaat met die switch niet merken dat t sneller is dan met AC.
Bijzonder dat Wi-Fi 6 nu pas ondersteund wordt(niet verwarren met Wi-Fi 6e).
Voor de mensen die het niet weten, Wi-Fi 6 is er ook op de 2,4ghz en geeft meer voordelen dan alleen snelheid zoals lagere latency en kan lager energieverbruik geven net als iets meer bereik(beam forming).

Merk op mijn smartphone overduidelijk verschil tussen Wi-Fi 5 en 6, zelfs tijdens browsen.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 8 maart 2025 13:22]

En de bluetooth? Want de huidige switch kun je via bluetooth koptelefoon niet naar luisteren. Zwaar compressed en alles kraakt.
Jammer dat ze niet hebben gekozen voor Wi-Fi 7 ondersteuning. Ik vraag mij af of er nog een OLED variant komt?
Wifi7 is nergens voor nodig, maakt het ding alleen nog maar duurder.
Dit is niet hoe nintendo te werk gaat, wifi6 is meer dan prima voor een Nintendo Device.

Wat voor type scherm er in zit is nog niet officieel bevestigd.
Maar zou Wi-Fi 7 niet stabieler verbinding krijgen? Gezien de toekomst en de snelheid?
Hoezo niemand heeft wifi7 zowat in huis(Buiten een enkele tweaker), en dit gaat nog jaren duren bij de meeste mensen.
Daarnaast maakt Nintendo meerdere modellen wellicht wel weer, zoals met de huidige switch ook gedaan is.
Dus ze kunnen altijd eventueel nog een wifi chip verwisselen, het nieuwste is niet altijd het beste(ligt ook aan de antennes en de plaatsing er van).

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 8 maart 2025 11:34]

Tegen de tijd dat Wi-Fi 7 mainstream is zal er al wel een mid gen refresh zijn van de Switch 2. Dus heeft nu nog weinig zin.
Anoniem: 2195394 @Van der Berg8 maart 2025 12:41
Ik vind het meer bijzonder dat er al zoveel apparaten zijn waar wifi 7 wel wordt ondersteund.

De standaard is vorig jaar pas officieel geworden, dus ik snap prima dat je als bedrijf daar niet op gokt. De hardware voor dit soort apparaten ligt immers al wel een flinke tijd voor de release vast.
Het gekke is dus meer alle bedrijven die wifi 7 apparaten uitbrengen voordat de standaard een standaard is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.