'Nintendo Switch 2 komt in juni uit'

Nintendo brengt de Switch 2 in juni uit, aldus de doorgaans goed geïnformeerde gamejournalist Tom Henderson. De fabrikant brengt volgens Henderson bij launch ook een onbekend aantal firstpartygames uit, waarna vanaf oktober de eerste thirdpartytitels zullen volgen.

Volgens ingewijden hanteert Nintendo een driefasenstrategie bij de release van de Nintendo Switch 2, schrijft Tom Henderson op Insider Gaming. In de eerste fase ligt de focus op firstpartygames, dus games van Nintendo zelf. Een van die games is mogelijk de nieuwe Mario Kart-game die Nintendo eerder al teasede. Vervolgens komen er in de tweede fase, in oktober en november, games uit van thirdpartyontwikkelaars. De derde fase bestaat uit games die rond de feestdagen moeten verschijnen.

De Nintendo Switch 2 werd begin dit jaar aangekondigd, met een vernieuwd ontwerp. Het apparaat krijgt onder meer een extra USB-C-poort, grotere Joy-Cons die magnetisch te bevestigen zijn aan de console en een groter beeldscherm. Volgens geruchten gaat het om een 8,4"-display, maar dit is nog niet door Nintendo bevestigd. Uit FCC-documenten blijkt dat de Nintendo Switch 2 Wi-Fi 6 en NFC ondersteunt. De volledige onthulling van de Nintendo Switch 2 vindt plaats op 2 april tijdens een Nintendo Direct-presentatie.

Nintendo Switch 2

Door Sabine Schults

Redacteur

26-03-2025 • 12:29

156

Reacties (156)

156
156
40
1
0
109
Wijzig sortering
NFC is voor Amiibo ondersteuning mocht iemand zich dat afvragen, huidige Switch en New 3DS modellen hadden deze ook ingebouwd.

Ik ben eerder naar benieuwd waarom er 2 USB-C poorten op zitten, niet om te klagen (ik zie dit juist als een pluspunt) maar ik vraag het mij wel af.

Leggen ze vast wel uit met de Direct volgende week.

En qua Juni als launch date, of dat wel of niet de waarheid is terzijde, het komt realistisch over.

ik hoop alleen dat de verkopen wel goed zullen zijn, Switch 2 vs Switch is net als PS1 vs PS2, maar waar mensen met de PlayStation het wel snappen, heb ik het vermoeden dat er voldoende mensen zullen zijn die Switch 2 niet als een nieuw systeem zien, wat het juist wel is.

Het is geen "Switch Pro" namelijk

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 26 maart 2025 12:35]

Het heeft niks met snappen te maken. Maar mensen zijn terecht wat voorzichtig met consoles tegenwoordig.

1.) De Wii U was geen succes
2.) Nintendo first party games blijven lang erg duur
3.) Gamen is in het algemeen relatief duur, zeker in huidige tijd

Dus ja, dan zijn mensen toch voorzichtiger. En dat snap ik ook wel. Als ik in mijn omgeving kijk zijn er toch veel ouders en gamers die zeggen "Eerst afwachten wat Nintendo doet, en zorgen dat er genoeg games zijn"
Het is maar wat je duur vindt. Vroeger waren de SNES spellen 149/169 Gulden , met als uitschieter Street Fighter 2 Turbo 249 gulden. Laten we console en de spellen van NEO GEO maar niet benoemen..
Snes spellen waren echt geen 150 gulden hoor..
Heb hem destijds bij de launch gekocht spellen waren toen ook al ongeveer 60 gulden, maar de meeste die ik kocht waren rond de 40-50 (oudere spellen of met een aanbieding).
Street Fighter 2 turbo heb ik nooit gekocht dus geen idee of die 250 gulden was maar ik betwijfel het.

[Reactie gewijzigd door xenn99 op 26 maart 2025 15:25]

Die waren wel rond de 150 gulden. Nog duurder zelfs:

Bron:

https://folder.intertoys....peelboek-1992-1993/page/6
Bedankt voor deze 'blast from the past' , echt leuk om een beetje in te bladeren!
Ja geniaal...heb wel het idee dat het speelgoed destijds kwalitatief een stuk beter was dan vandaag de dag.
Wow, 500 gulden voor de SNES Scope. Daar zijn kennelijk ook maar 12 spellen voor uitgekomen. Wat ik me ervan herinner als kind is dat hij er cool uitzag maar dat de spellen snel gingen vervelen.
Scope set, dus Scope en Super Nintendo twv fl399. De Scope zelf was maar fl99
Goed post, ik zou je een + willen geven maar ik ben te min.
heb ik er nog nooit voor betaald
mijn snes kosten in die tijd 199 gulden.
en 99 gulden voor games
De meeste games waren rond de 100 gulden bij uitgave game. Ooit met mijn krantenloontje 1 game kunnen kopen.. helemaal ploeteren door wind en regen :P
haha zo schattig waren we toen hé
Street Fighter 2 was 220 gulden. Donkey Kong Country ging voor 180 gulden over de toonbank. Later wat games met een fx-chip 149 gulden of zo. Maar echt geen 60 gulden hoor. Wellicht aanbiedingen voor oudere games.
Ja dat herinner je je dan toch verkeerd.
Zowel SNES als N64 spellen waren geregeld 129,95 Hollandsche guldens.
Ik heb hier nog doosjes met de Intertoys stickertjes erop.

Dus mensen die piepen 'hoe duur games nu zijn', weten eigenlijk niet waar ze het over hebben ;).
Het is een WONDER dat games niet duurder zijn. Als je 60 Euro (kort door de bocht) vergelijk met 129 Gulden, dan hebben ze daar nooit een euro inflatie of vermeerdering op toegepast.
Ik heb voor Super Castlevania IV destijds echt wel 149 piek neergelegd.

Was het wel waard, want ik speel ‘m nog steeds wel eens. :)
Mee eens hoor :) zeker met inflatie zit er een aardig verschil tussen toen en nu. Echter merk je wel dat mensen gewoon voorzichtiger zijn geworden met kopen van games/consoles. Ook omdat de concurrentie stukken groter is geworden (denk aan Steamdecks, handhelds etc)
Is dat gebaseerd op cijfers of gewoon je eigen gevoel? Want volgens mij lees ik toch nog steeds regelmatig dat er weer records verbroken worden qua sales bij de release van games.

En gamen relatief duur? Relatief aan wat dan? Qua entertainment is het één van de goedkoopste hobby's volgens mij. Prijs is heel lang stabiel gebleven (en daarmee zelfs goedkoop). En met de huidige abonnementen heb je voor weinig geld een gigantisch aanbod.
Het feit dat deze records verbroken worden komt doordat er veel meer mensen gamen tegenwoordig, en dat het breder geaccepteerd wordt.

Duurder? Ja en nee. Als je mee wilt komen met de tijd en grafische verbeteringen, dan is het inderdaad een flink stuk duurder dan in 2015 bijvoorbeeld. Maar als je aan de videogames van 2015, of hell, de 80's genoeg hebt is het een zeer goedkope hobby. Trek een Dell Optiplex uit een puincontainer en het draait alles wat je maar zou willen. Dat alles zijnde Pong :P
Valt wel mee. Vroeger (10+ jaar geleden) wou ik altijd de best mogelijke graphics. Ik had toen mn eerste dure gpu gekocht, gtx 780ti. Maar dat ding was met 4,5 jaar versleten. Ook had die maar 3gig vram. Was toen al aan de grens. Spel van 2015 (een jaar later) nam het hele vram al in gebruik. Maar ik bedoel. Vroeger was het verschil erg groot kwa graphics. Tegenwoordig zijn graphics op low of medium ook wel mooi. Mits de resolutie full hd is.

En ja het kan mooier met ultra hd. Dat is een luxe. In de tijd van de 780ti was alles voor full hd. Terwijl ze nu richten op 4k. Dus waar je vroeger de topkaart kon kopen kun je nu met een mid-end kaart al een eind komen. Dat is vaak genoeg voor full hd. En kun je alles ook nog opschroeven naar high. (Dit is een aanname)

En klopt pc kost veel geld. Maar het is ook wat je ervoor over hebt. Mn broertje ging keer paar weekenden stappen en ik hoorde wat dat kostte. 300 euro voor een paar weekenden uitgaan.

Een vakantie is 2 weken plezier. Mits goed weer. Daar kan je ook een pc van kopen. Dan maar 1 jaar minder op vakantie.
Dat gaat enkel op voor PC gaming. Console gaming heb je dat probleem niet.
Je hoeft niets te upgraden, games blijven goed draaien.
Dat is voor mij de voornaamste reden om op console te gamen.

Ik heb vorig jaar na 10+ jaar geen console te hebben gehad een xbox series s gekocht.
Voor de spontane game sessie is dat meer dan voldoende en kost ook echt niet veel.
Games worden inderdaad elk jaar een beetje duurder maar niet gigantisch veel.
Ik ben ook niet iemand die heel veel games koopt.
Nu heb ik xbox games pass en hoef ik ze niet meer te kopen.

Als ik dat vergelijk met andere hobby's die ik heb (fietsen bijvoorbeeld),
is gamen de goedkoopste. Console die 5+ jaar meegaat, games voor een paar tientjes.
De fiets die ik nu heb, heb ik 3 jaar geleden gekocht. Dezelfde fiets is nu al honderden euro's duurder.
Daarnaast zijn fietsen over het algemeen duurder geworden waar ze niet per se beter zijn.
Een mid-level fiets nu kost wat een high-end fiets enkele jaren geleden kostte. Inflatie speelt zeker mee maar is zeker niet het hele plaatje.

Games en fietsen is misschien moeilijk te vergelijken, maar ik vind gamen op zicht wel goedkoop.
Als ik kijk naar gamen op Nintendo consoles, dan is dit wel een dure aangelegenheid. Bij Xbox/PS heb je gamepasses. En op PC kan je ook bij verschillende uitgevers een abonnement nemen of games in een (twee)maandelijkse Steam sale scoren met een leuke korting. Nintendo games hebben amper kortingen.
Het is inderdaad erg typisch dat de goedkoopste gameconsole eigenlijk het duurste uitpakt. Mensen struiken nogal snel over wat een nieuwe moderne xbox/playstation of zelfs gamepc moet kosten. Maar dat is een eenmalige uitgave, je hebt dan voor vrij weinig centen altijd wel een flink aanbod.

Nintendo is het anderom, de console relatief goedkoop. Maar koop er een spelletje of 2 bij, en die xbox met gamepass is al een stuk minder gek.

Omdat Nintendo games zo lang duur blijven, blijven ze ook 2e hands waarde houden, dus daar bespaar je niet veel mee. Eigenlijk zou je elke game door moeten verkopen als je er klaar mee bent, om het financieel verantwoord te houden.
Aan de andere kant kost een Nintendo online abonnement slecht 20 euro per jaar. Wat je daar bespaart kan je dan toch weer 2 games per jaar van kopen.

In the end is het gewoon een geheel ander device en doelgroep. Ik koop persoonlijk een Nintendo console voor de Mario games en niet om red dead redemption op te spelen ofzo 🙂
Oh mijn voorkeur is ook absoluut Nintendo, doet er niet aan af dat het gewoon duurder is.
Het is maar wat je duur noemt. Een game als Xenoblade Chronicles of Zelda BOTW/TOTK kost je zes of zeven tientjes. Daar speel je makkelijk 100 uur mee, da's 60 of 70 cent per uur. Een bioscoopkaartje kost, wat, een tientje, gemiddeld? Een gemiddelde film duurt een goeie twee uur dus dan ben je vijf euro per uur kwijt. En een game kun je makkelijk nog eens spelen, haal je er nog meer tijd uit.

En dan kijk ik nog niet naar de mensen die gewoon 1500 uur in een game stoppen...
Kromme vergelijking, je kan evengoed zoveel tijd kwijt in een gratis spel.
Het is simpelweg duur als je het vergelijk met andere platforms.
Maar op de Switch heb je ook gewoon gratis spellen, die kan je daar dan toch ook op spelen? Veel third party spellen die wel geld kosten dalen wel aardig in prijs, vergelijkbaar met andere consoles. Alleen Nintendo's eigen spellen dalen niet veel in prijs, maar die vind je überhaupt niet op de andere consoles.

Daarnaast blijft het ook bij de volle prijs van 60 euro per spel een relatief goedkope hobby als je er zoveel uur in stopt.
En first party exclusives van andere platforms vind je ook niet op een switch, maar die worden WEL goedkoper na verloop van tijd. Dus dat is niet echt een argument. Nintendo is gewoon duur.

Relatief goedkope hobby of niet, Nintendo is daar simpelweg de duurste variant in.
En first party exclusives van andere platforms vind je ook niet op een switch, maar die worden WEL goedkoper na verloop van tijd. Dus dat is niet echt een argument. Nintendo is gewoon duur.
Relatief goedkope hobby of niet, Nintendo is daar simpelweg de duurste variant in.
Zeker op gebied van first party heb je natuurlijk wel gelijk, maar er zijn genoeg Indie games en third party games die je -zeker als ze ouder worden- zeer goedkoop kunt vinden, fysiek of digitaal.
Hoeveel je uitgeeft aan jouw hobby ligt geheel aan de eigen game voorkeuren , ook op de switch.

Daar staat dan wel weer tegenover dat de best verkopende spellen op de switch vrijwel allemaal 1st party spellen zijn, met wellicht een enkele uitzondering als Monster Hunter.
met de dalende koopkracht*

Inflatie maakt opzich niks uit, alleen voor de getallen die je ziet.
Misschien mis jij het stukje lang. En ja mario odyssey is bv nog steeds 50 euro. Maar weinig games van 7 jaar geleden kosten nog 50 euro.
Nee hoor. 50 euro is omgerekend in guldens 110 gulden en met diverse inflaties is het nog bizar goedkoop vergeleken met vroeger,
Bizar goedkoop? Nee hoor, de markt is ook compleet veranderd, de aftzetmarkt ook zo velen malen meer groter en internationaler, en vormen van distributie velen malen goedkoper en efficienter.

Alle andere games producten van andere fabrikanten worden wel goedkoper na verloop van tijd. Dat is bij Nintendo amper het geval. Vergelijk het met vroeger zoveel als je wilt, vergeleken met de rest van de markt is Nintendo gewoon bizar duur.
Je vergeet even dat bij groei ook de risicofactoren mee groeien. Als een spel vroeger minder goed verkocht was het verlies ook minder. Als een spel 100+ miljoen euro kost om te maken en het valt tegen is dat een groter verlies.

Als een wat boodschappen haal ik de supermarkt ben ik gerust 50 euro kwijt en dan heb ik als ik geluk heb een volle tas (geen kar). Dus als ik dat vergelijk met wat eten en een spel vind ik het echt niet allemaal bizar duur.
Ja en welke game verkoopt nog na 7 jaar voor 50 euro? Daar ging het om. Niet of 50 euro nu duur is.
Mario Odyssey, Mario Kart, Zelda BotW.

Veel games van Nintendo zelf blijven de hele levensduur van de console nog verkopen. Mario Kart is een extreme. Die staat nog steeds in de top 10 bij de famitsu saleslijsten.

Nintendo verlaagt niet graag haar prijzen om te voorkomen(althans zo verkopen ze het) dat mensen zich genaaid voelen omdat ze te snel gekocht hebben. Plus het is ook niet dat de waarde van Mario Odyssey zakt, het blijft een goed spel.
Super mario 3d all stars is zelfs het 3 dubbele waard nu.
Ik ging een mario party game kopen voor een verjaardag, daar zijn er nu dus 3 van voor de switch, de eerste 7 jaar oud, en ze kosten alle drie even veel in de winkel en nintendo shop (als je goed rond zoekt op internet, kan je hem wellicht een tientje goedkoper vinden).
Als je op de juiste plaats zoekt (lees: Marktplaats) koop je de meeste oudere Nintendo spellen voor een stuk minder dan waarvoor je ze in de winkel koopt en ze doen het er niet slechter door.
Achja aan de andere kant is dit toch ook JUIST een voordeel. Voordeel is dat als je een spel nieuw zou kopen je vrijwel zeker weet dat je hem voor een bepaald bedrag weer kan verkopen op Marktplaats bijvoorbeeld. Dan betaal je meestal een verschil van 15-20 euro.

Zo doet mijn neefje dat. Koopt bijvoorbeeld Zelda via Marktplaats voor 45 euro vervolgens speelt hij hem uit en verkoopt hem gewoon weer door voor 45 euro omdat de prijs nog steeds hetzelfde blijft op de tweede hands markt. Dus hij speelt vrijwel de meeste spellen gratis (zodra hij ze weer doorverkoopt, soms wellicht 5 euro verschil)

Deze tactiek kan je echt wel vergeten met PlayStation games. Die kelderen een stuk sneller waardoor het verschil ook groter wordt. Dat is het voordeel van prijs vaste games.

[Reactie gewijzigd door marco-ruijter op 26 maart 2025 17:20]

SNES titels begonnen vanaf 129 gulden heb destijds zelda OOT en sim city voor dat bedrag bij bart smit gekocht.
en idd Streetfighter 2 Turbo was insane duur zeker als je japanse/US import kocht omdat je niet wilde wachten... wat dat betreft zijn er een hoop zaken wel beter geregeld nu
Dan had je het vrij goedkoop aan kunnen komen. Intertoys was wat duurder:

https://folder.intertoys....peelboek-1992-1993/page/6
Jeetje, nou dat heb ik zeker nooit betaald, ik kan me niet herinneren dat ik ooit meer dan 100 heb uitgegeven aan een spel voor de Snes en ik heb toch best een aardige collectie (stuk of 30 spellen) met ook veel first party als Super Mario World, Mario Kart en Donkey Kong 1 & 3.
Maar er zat toen veel meer verloop in de prijs, dus met de launch waren ze misschien duurder.

De console zelf heb ik ook voor een stuk minder gekocht, namelijk 300 gulden inclusief super mario world en 1 controller, was mijn verjaardagsgeld, en voor mij als tiener een gigantisch bedrag. :+

wel heel leuk om die folder te zien, ik zocht naar Bart Smit maar daarvan stond er alleen een uit 1998 op archive.
Altijd leuk om oude dingen terug te zien, zoals ook de bladen van Nintendo.

Ik heb nooit een SNES gehad, maar een NES en die spellen waren iets goedkoper dan de SNES spellen.
Mijn buurjongen had de NES, en ik was daar zo jaloers op dat ik meteen wist dat ik de SNES wilde toen die werd aangekondigd.
Daarnaast had ik ook een Game Gear als portable, daar heb ik ook erg veel plezier van gehad, zolang je een adapter gebruikte tenminste want de batterijen waren in een half uur leeg.. :+

Ik heb overigens ook veel van mijn spellen op beurzen gekocht, dus misschien dat dat mijn prijsbeeld wat heeft beïnvloed.
(Je weet wel die Interexpo & Media beurzen, met die grote gele posters?)
Dat ken ik nog wel. Er werd daarover weleens geadverteerd in het blad Hoog Spel.

Trouwens, in oude Power Unlimited bladen werden ook de prijzen van die spellen vermeld.

Ik gok dat dat stukje van Intertoys uit de tijd van de launch van de SNES

[Reactie gewijzigd door DaanHybrix op 26 maart 2025 16:56]

Streetfigher 2 op de snes was toch echt 220 gulden.
Ja, die "normale" SNES spellen waren relatief duur bij release. Voor SF2T valt het argument te maken dat er een extra halve computer op de cartridge zat. Dat gold volgens mij ook grotendeels voor de NEO GEO games.
Ik vond het wel meevallen. De prijzen van NES, SNES, Sega Master System en Sega Megadrive spellen zaten rond die prijs.

Wat bedoel je met een extra halve computer op de cartridge van SF2 Turbo?
Veel SNES cartridges hadden extra chips in de cartridge zitten, zoals bijvoorbeeld de SuperFX chip die door veel games gebruikt werd. Dat was effectief gewoon een tweede processor, die vaak nog sneller was als de CPU in de SNES zélf ook.
Star Fox en Doom hadden ook die chip, maar die waren niet zo duur als SF 2 Turbo
SF2T (Turbo) had geen extra hardware. Het was hooguit een van de eerste cartridges met een 20Mbit ROM. Omdat 20Mbit mask ROMs niet bestaan bevatte de cassette een 16Mbit ROM én een 4Mbit ROM. Dat maakt de productie duurder.

Bijna alle prijzen van SNES cartridges in Nederland waren te relateren aan de ROM omvang en/of de ROM snelheid. De SNES kan met zowel langzame (200ns) ROMs als snelle (120ns) ROMs werken. Langzamere mask ROMs waren destijds goedkoper om te produceren.

[Reactie gewijzigd door ari3 op 27 maart 2025 17:05]

Anoniem: 2277036 @DaanHybrix26 maart 2025 14:08
Daar gaan we weer met dat onzinargument... ‘Vroeger was het ook duurder' Ja en dat had een goede reden. Games hadden toen soms extra RAM, aparte CPU's, FX-chips, speciale decompressiehardware en weet ik veel wat nog meer. In het geval van Street Fighter II Turbo had de SNES-cartridge inderdaad een extra grote ROM-chip van 20 Mbit. En ja, die chips waren duur en schaars.

Tegenwoordig? Veel groter publiek, veel geavanceerdere tools, veel makkelijker hergebruik van engines, assets en zelfs complete frameworks en AI. Distributie is vaak digitaal, geen drukkosten, geen vervoer, geen schaarste. En toch zijn games duurder, vaak met minder complete inhoud en meer ‘live service’ en betaalde content dan ooit. En on top: Je bent geen eigenaar van de game meer! Je huurt een game!

Dus nee, de vergelijking met vroeger gaat totaal niet op. Als er íets is wat je met oude games kunt aantonen, dan is het dat er toen met meer beperking meer liefde en afwerking in ging. Nu krijgen we vaak halfbakken troep met een day-one patch van 30 GB. Maar hé, gelukkig is de collector’s edition 120 euro en zit er een digitaal artbook bij dat je nooit opent en een downloadcode zodat je een game tijdelijk mag gebruiken... 😂
Jij hebt gelijk, verder niet bij nagedacht.

Maar dat geldt natuurlijk niet voor mijn portomonnee en spelplezier.
Precies dit dus.

En betreffende het einde van de 2e alinea, #StopKillingGames. Niet dat de 3 mensen die dit lezen en het EU-burgerinitiatief ondertekenen het verschil van een halfmiljoen gaan maken, maar toch 8)7
Je bent geen eigenaar van de game meer! Je huurt een game!
Daarom koop ik voor de switch fysieke games. Dat is vaak nog goedkoper ook. Als je de prijzen slim in de gaten houdt kun je best redelijke first party deals vinden.
129 gulden in 1990 staat gelijk aan 131 euro in 2025.
Hoe je het ook went of keert, games zijn zo'n beetje het enige product dat goedkoper is
geworden dat ik me kan herinneren. Daarnaast werden er in die tijd ook een hoop hele matige
games uitgebracht waar je gewoon 129 guldens voor kon af tikken. De fysieke productie was toen duurder, maar het aantal ontwikkelingsuren is nu een veelvoud van toen.
Met de Neo Geo console had je 100% arcade in huis, met de super famicpom en sega megedrive had je dat bij langa na niet.

SSF II was fl 600 O_o toen deze net beschikbaar was echt bizar.

NeoGeo kosten zo'n FL 600 per game.

En nu download je Retro bat en je spelt 1000en games :)
Vroeger hield het verdien model op na de aanschaf vd cartridge en was het spel bugfree :+
En kon je nog cheaten met een cartridge van Action Replay :D
Voor Nintendo Switch eigenaren is de website dekudeals.com echt een must. Je kunt games toevoegen aan je wenslijst en krijgt een seintje als deze zijn afgeprijsd. Op die manier al veel games kunnen kopen in de aanbieding, ook first party games.
En ook steam nu. Officieel beta maar het werkt prima.
Werkt die met Nederlands winkels dan?
Alleen NedGame en Bol.com, al zie ik die laatste niet meer vaak voorkomen.
Dat is al iets!
Hopelijk wordt Game Mania ook toegevoegd wanneer ze later dit jaar terug zijn.
De N64: groot succes
De Gamecube: matig succes
De Wii: groot succes
De WiiU: matig succes
De Switch: groot succes
De Switch2: ??? matig succes ???
Uit mijn Nintendo gamersperspectief en die van (veel) vrienden:

NES: groot succes
SNES: groot succes
N64: matig succes (o.a. Golden Eye, Mario64, Mario Kart64, Banjo, Zelda wel waanzinnig, maar psx meer aanbod)
Gamecube: matig succes (vrijwel alle third party draaide beter op xbox, en te weinig leuke games uit eigen huis en moeilijke controller voor third party)
Wii: geen succes, enkele leuke Nintendo games, maar veel games niet te spelen, slechte hardware, opgevoerde cube)
WiiU geen succes, opgevoerde Wii, enkele leuke Nintendo games, maar veel games niet te spelen en verplicht aanhebben van die onnozele gamepad terwijl je hem niet wilt gebruiken
Switch: geen succes, weer herkauwen van oude titels en meer en matige hardware
Switch 2: geen succes, herkauwen van oude titels is de verwachting met weer matige hardware

Qua inkomsten van Nintendo, is het allemaal wel een succes geweest hoor, maar ik hoop eens dat Nintendo goede hardware gebruikt, zodat ze niet steeds zo lang hoeven te doen over de releases, omdat ze zoveel tijd kwijt zijn aan optimalisatie omdat ze minimale hardware gebruiken. En ik hoef niet een Zelda die dipt onder de 30fps.

Ik snap ze wel, lekker verdienen en de massa slikt het wel, maar ik en veel vrienden willen gewoon eens Mario of Zelda spelen op 60fps zonder steeds dips of dat de helft van de omgeving in fps wordt gehalveerd omdat het systeem het niet aan kan (Mario O.).
Het lijkt me toch beter om naar de cijfers te kijken ipv naar "ik en mijn vrienden".
De WiiU is financieel geen succes geweest voor Nintendo. En vanuit gamerperspectief zegt me niks, eindgebruikers hebben er doorgaans geen verstand van.
Rare vrienden heb je. Witcher 3 op een handheld kunnen spelen "geen succes" noemen.
N64 was een tegenvaller 30 miljoen consoles tov 49 SNES en 62 NES.
Ah, dank. Nou ja, daar begon de 'moderne tijd' van de consoles natuurlijk ook wel, met Playstation, Sega Saturn, de eerste Xbox die uitkwam in de nadagen van de N64. Maar je hebt denk ik wel gelijk.
Gamen is in het algemeen relatief duur, zeker in huidige tijd
Hoewel gamen zeker niet goedkoop is, denk ik dat het juist relatief goedkoper is geworden.

Met nieuwe consoles word de standaard prijs soms hoger, maar dat is met de laatste generatie niet echt gebeurd. Een nieuwe game is met release vaak 65 euro. Dat is volgens mij 5 euro meer dan normaal was in PS3 tijden. Dat is een stijging van ongeveer 8 procent, maar qua inflatie haal je dat al in de afgelopen 2 jaar. Daarbij is het met prijsvergelijker ook makkelijker dan ooit om lage prijzen te vinden.

Dat dit uit kan terwijl games maken duurder is geworden, komt voornamelijk door schaalvergroting. Veel meer mensen gamen, dus word er meer verkocht.

Of bedoel je dat mensen minder geld overhebben als gevolg van de inflatie? Dan moet je de denk ik voornamelijk naar bedrijven kijken die aan graaiflatie doen, en niet hun lonen verhogen.

[Reactie gewijzigd door Gropah op 26 maart 2025 13:40]

Gamen is een van de goedkoopste hobby's die er zijn.

Een beetje game kost je €70,- maar stel dat je een game koopt waar je 500 uur in kan steken, dan kost het je €0,14 per uur. En als je de game daarna doorverkoopt voor €35 is het zelfs minder geweest.

De kermis en de kroeg kosten aanzienlijk méér per uur.

En laten we wel zijn: Street Fighter II op de SNES kostte destijds Fl. 220,- geloof ik, da's €100 ... en dan had je geen (gratis) DLC.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 26 maart 2025 14:26]

"Met nieuwe consoles word de standaard prijs soms hoger, maar dat is met de laatste generatie niet echt gebeurd."

Nou alweer het PS5 Pro schandaal vergeten??
En voor ons in Europe de inflatietax van 50 er nog eens bovenop de base model.
We zijn dubbel genaaid deze generatie. Duurste tot nu toe voor PlayStation.
3. Relatief aan wat? Vergeleken met andere hobby's vind ik het wel meevallen, en vergeleken met vroeger valt het nog meer mee. In vergelijking met wat is gamen duur tegenwoordig?
De Wii U was verkeerd gemarket zodat veel mensen niet begrepen dat het een volwaardige opvolger was en niet een 'Pro' versie van de Wii. Heb zelf destijds wel de overstap van de Wii naar de Wii U gemaakt en was daar erg blij mee. Heb de Switch (1) overgeslagen, maar ben er nu wel klaar voor om de Switch 2 aan te schaffen en in de huiskamer te plaatsen. Kijk er erg naar uit!
Gamen is vrij goedkoop als je dat afzet tegen de uren die je er in steekt. Games zijn de afgelopen 30 jaar ook alleen maar goedkoper geworden. Voor de N64 betaalde ik zomaar 180-220 gulden voor een game. 130 gulden was praktisch het minimum. Nu verdienen we veel meer, maar betalen nog steeds ongeveer 130 gulden (€ 65) voor een nieuwe game.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 26 maart 2025 16:50]

Ik ben eerder naar benieuwd waarom er 2 USB-C poorten op zitten, niet om te klagen (ik zie dit juist als een pluspunt) maar ik vraag het mij wel af.

Leggen ze vast wel uit met de Direct volgende week.
Ik denk die aan de onderkant voor de dock en die aan de bovenkant om te laden in handheld mode. Ik vond het ook waardeloos dat je ook handeld op de huidige switch hem onderin moet prikken om op te laden, dan zit die kabel 9/10 keer in de weg. Met een usb-c poort aan de bovenkant is dat probleem weggenomen :)
Ik heb ooit een camerastandaardadapter voor de Switch ontworpen omdat het flapje achterop zo slap was. Moest ik ook helemaal rekening houden met de USB poort, want ja, dat ding zit gewoon onmeunig in de weg.

Ik hoop wel dat ze deze keer zich goed aan de USB spec houden. De huidige Switch kan je opblazen met een verkeerde oplader.
[...]

Ik denk die aan de onderkant voor de dock en die aan de bovenkant om te laden in handheld mode. Ik vond het ook waardeloos dat je ook handeld op de huidige switch hem onderin moet prikken om op te laden, dan zit die kabel 9/10 keer in de weg. Met een usb-c poort aan de bovenkant is dat probleem weggenomen :)
Ook handig gezien die standaard die er in zit, bij de S2.
Extra USB port is voor makkelijker opladen als je hem vasthoudt. Gaat waarschijnlijk ook gebruikt worden voor 3rd party attachments.
Een extra usb poort alleen voor opladen is beetje erg niche case. Alleen bij tabletop mode zou het überhaupt handig zijn want de bottom usb c poort is gewoon handiger voor handheld mode.
Echt niet. Handheld mode is bij mij meestal liggend op de bank of op bed - dan zit die stekker aan de onderkant gruwelijk in de weg. Ook bij telefoons is dat echt niet handig. Eigenlijk is de enige situatie waar die poort aan de onderkant nuttig is, in het dock aangezien je 'm daar recht overeind in zet.

Vrijwel alle voorgaande handhelds van Nintendo hadden die poort ook aan de bovenkant zitten, alleen de Switch doet dat niet - en dat zit 'm vrijwel zeker in het feit dat hij moet kunnen docken.
De usb kabel aan de bovenkant zorgt juist voor onnodige stress op de usb poort aangezien de kabel toch altijd weer naar beneden gaat tenzij je heel toevallig een stopcontact boven je hebt zitten. Dat was minder probleem bij de DS lijn omdat die poorts wat minder fragiel zijn en kabels zelf wat dunner.

Ik heb al meerdere verhalen gezien van steamdecks waarvan de USB poort niet meer werkt en dit is daarom ook de reden dat poorts op telefoons of tablets altijd aan de onderkant zitten.
Die 2 USB C poorten zijn waarschijnlijk voor de mensen die wel portable gamen, maar tegelijkertijd willen opladen.
Als je de poort aan de onderkant gebruikt dan kan je tevens de kabel + poort beschadigen als deze ergens op leunt oid.
Gok dat de tweede USB-C poort vooral is voor het opladen in tabletop mode. Veel mensen hebben geklaagd over het feit dat je de Switch niet kan opladen en tegelijkertijd op een tafel kan neerzetten.

Wie weet hebben ze nog extra plannen ervoor qua accessoires, maar het lijkt me vooral gewoon voor QOL.
Zou die 2e poort niet kunnen dienen om een headset/koptelefoon te koppelen.
Steeds meer fabrikanten van headset leveren deze met een USB-C dongle.
ik hoop alleen dat de verkopen wel goed zullen zijn, Switch 2 vs Switch is net als PS1 vs PS2, maar waar mensen met de PlayStation het wel snappen, heb ik het vermoeden dat er voldoende mensen zullen zijn die Switch 2 niet als een nieuw systeem zien, wat het juist wel is.
Dat probleem had je met de Wii U, omdat de U niet duidelijk maakte dat het om een geheel nieuwe console ging. Ik mag verdikkeme hopen dat mensen begrijpen dat "2" betekent dat het een echte opvolger is.
Je zou zeggen 2 inderdaad wel voldoende is.

Als men het snapt bij PlayStation, daar zitten ze al op de 5 en ze verkopen nog steeds.

Bij Xbox snap het zelf niet volgens mij. Xbox, 360, One, Series X S. En die verkopen een stuk slechter dan PS.
Ik ben eerder naar benieuwd waarom er 2 USB-C poorten op zitten, niet om te klagen (ik zie dit juist als een pluspunt) maar ik vraag het mij wel af.
Zit er een headphone jack op? Zo nee: USB-C naar 3.5mm dongle en tegelijk aan de powerbank als je in de zetel ligt.
Misschien om zo 2 pro controllers tegelijk te kunnen laden/spelen?

het feit dat het switch 2 heet zullen veel mensen het toch wel zien als een nieuw systeem en niet zozeer als een Pro, maar echt veel vernieuwends zit er niet in. Waarbij bij een Pro het vaak puur draait om eenzelfde/vergelijkbare CPU/GPU die alleen wat sneller is. De Switch 2 gewoon net als PS4 vs PS5, in grote lijnen wel hetzelfde maar dan een stuk sneller en met wat extra nieuwigheden, maar zonder problemen je je PS4 spellen kunt spelen op je PS5 (en soms dan met wat extra enhancements).
Ik denk 2 USB-C poorten omdat 1 poort in gebruik is om de switch op de laden door in handheld modus aan de adapter te hangen.

Ik denk niet dat de switch 2 een heel veel betere batterijcapaciteit gaat hebben dan bijvoorbeeld een steam deck, dus ik denk dat het gebruik scenario in veel gevallen gaat zijn; handheld, maar wel aan de stroom.

De andere poort kan dan gebruikt worden voor accessoires zoals een headset.
Ik hoop dat je de switch dan ook kan aansluiten zonder dock op een TV.

Dus 1 USB-C voor opladen, andere USB-C voor beeld.
Nu heb je een adapter nodig waar zowel power-in als hdmi uit gaat. De volledige dock meenemen op vakantie is niet heel handig.... en als je een adapter gebruikt is dat erg onhandig met alle kabels. 2 USB-C kabels meenemen (evt USB-C naar HDMI als dat bestaat) zou top zijn.
Die 2e USB poort is volgens mij zodat je o.a. ook kan opladen als de switch op tafel staat met uitgeklapt voetje. Dan kan je de onderste usb aansluiting niet gebruiken. Dat was een puntje van kritiek bij huidige switch.
Ik ben eerder naar benieuwd waarom er 2 USB-C poorten op zitten, niet om te klagen (ik zie dit juist als een pluspunt) maar ik vraag het mij wel af.
Eentje bovenop, zodat je 'm kunt laden terwijl je 'm hebt staan op tafel of in een dock
Ik hoop alleen dat de verkopen wel goed zullen zijn, Switch 2 vs Switch is net als PS1 vs PS2, maar waar mensen met de PlayStation het wel snappen, heb ik het vermoeden dat er voldoende mensen zullen zijn die Switch 2 niet als een nieuw systeem zien, wat het juist wel is.
Dit is de eerste Nintendo console waar de opvolger een '2' in de naam heeft. Ik denk dat Nintendo op die manier juist wil laten zien dat het de opvolger van de huidige switch is. Het probleem met de, bijvoorbeeld, Wii U was dat mensen dachten dat het een soort uitbreiding op de Wii was.
Ik vind dit een vreemd verhaal, vooral dat developers pas een dev kit in juni krijgen. Die hebben ze al lang willen ze games dit jaar nog willen uitbrengen.
Als de eerste games van 3rd party developers in Oktober/November uit zouden moeten komen, mag ik toch wel hopen dat de devkits allang en breed in de studios staan. Het is niet dat de ontwikkeling van games in een paar maanden gedaan is, daar gaat een jaar of 2-3 overheen. Ook het artikel noemt niet dat de devkits pas per juni beschikbaar zijn gesteld aan de ontwikkelaars, dus ik vermoed dat dit een aanname is van jouw kant. Met het uitkomen in Juni wordt bedoelt dat de consument de Switch 2 volgens deze uitspraak van deze persoon in Juni kunnen kopen.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 26 maart 2025 12:37]

Staat in de bron:
But that’s not all, according to various sources, the Nintendo Switch 2 will launch its games in a three-phase strategy, starting with primarily first-party games on launch.

According to sources, the second-stage will arrive in October-November for third-party studios, most of which are expecting the dev kits for the Switch 2 to be sent in June. Finally, it was said that the third phase for games will be in the holiday period.

[Reactie gewijzigd door Christoxz op 26 maart 2025 12:38]

Wellicht is dat dan een misinterpretatie van Henderson zelf, dat verkeerd verwoord in het artikel staat? Het lijkt @mrtl, mij en anderen in elk geval onlogisch om zo laat pas een devkit beschikbaar te stellen
Zekers. het lijk eerder op Juni vorig jaar.
Wat aansluit om het gerucht van Juli vorig jaar:
https://pu.nl/artikelen/u...-kit-in-het-bezit-hebben/
Zou wel raar zijn... Tenzijn Nintendo heeft gezegd: er verandert niet zoveel, ontwikkel maar gewoon alsof je voor Switch 1 ontwikkelt en dan kun je hem straks een keer testen op de dev kit :P
Als het qua architectuur identiek is en de backwards compatibiliteit is zou ik daar nog een deel in mee kunnen gaan. Maar het lijkt me alsnog niet optimaal want finetunen is geen optie.

Daarnaast geeft het de indruk af dat Nintendo inzet op een expliciete overgangsfase waarin beide consoles bediend worden. Logisch ook, gezien de verkoopcijfers. Maar het zou de Switch 2 daarmee ook juist meer een refresh gevoel kunnen geven, ipv dat men het als een nieuwe generatie ervaart.
Als ze bestaande games alleen poorten en optimaliseren voor de hardware van de Nintendo Switch 2 dan kan dat misschien? En wellicht hebben ze de richtlijnen nu al in bezit. Ik verwacht dus geen hele nieuwe games van de third party op zo'n korte termijn. Je zou zelfs aan geremasterde Nintendo Switch 1 games kunnen denken van de third party.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 26 maart 2025 12:55]

According to sources, the second-stage will arrive in October-November for third-party studios, most of which are expecting the dev kits for the Switch 2 to be sent in June.
Dit lees ik in de bron, en ik vind dat vreemd.
Dat licht er aan. Waarschijnlijk gebruikt Nintendo weer de Nvidia API en ik neem aan dat Nintendo ook de verwachte performance figures heeft gedeeld. In dat geval kan een dev best beginnen met ontwikkelen zonder devkit. Vergeet niet dat een groot deel van een game helemaal niet zo hardware afhankelijk is.
Ik gok erop dat grote ontwikkelaars of publishers echt allang devkits hebben staan. Onder zeer strenge NDA's. Alle 'indie' of kleine ontwikkelaars, waar een grotere kans op lekken is, zullen de devkits dan later krijgen.

Lijkt mij ook verstandig, zodat de launch van je console niet overspoeld wordt door 1000en kleine games. Er zullen ongetwijfeld pareltjes tussen zitten, maar grote ontwikkelaars hebben wellicht afgedwongen enige tijd wat meer in de spotlight te kunnen staan. Als je nu naar de eShop op de Switch kijkt is het een en al chaos.
Hoe komt je erbij dan dat developers pas in Juni een DEV kit krijgen? Die hebben ze toch al lang?
Dat staat in de bron van dit verhaal. Volgens Tom Henderson dus.
Dat is dan inderdaad behoorlijk vreemd. Als dat echt zo is dan hoef je echt het eerste twee jaar geen fatsoenlijke thirdpartygames te verwachten
Ik speculeer dat gezien de userbase van de Switch 1, games toch op beide apparaten zullen moeten werken en er dus eigenlijk voor de Switch 1 ontwikkeld gaat worden en games in de meeste gevallen gewoon zullen werken op de Switch 2, waarbij de Switch 2 eigenlijk nauwelijks verandering introduceert. Dus games zullen er wel zijn, maar meer 'works on Swtich 2' en niet 'exclusively for Switch 2'.

Maar goed, dat gaat ervan uit dat het verhaal over de dev kit klopt. Vandaar speculatie :P

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 26 maart 2025 12:51]

Als dat zo is thirdparty games op basis van de Switch 1 zijn ontwikkeld dan zou ik mooi alle third party games overslaan de eerste 2 tot 3 jaar. Dat zou echt dom zijn, als dat het geval zou zijn bij de Playstation of Xbox zou iedereen gek worden.

Maargoed voorlopig weten we niet precies hoe het allemaal echt zit, dus we wachten alle info wel af
als dat het geval zou zijn bij de Playstation of Xbox
Dat was het toch ook? Veel exclusives zijn er nog niet geweest dacht ik en in de eerste periode maakte zo'n beetje alles nog gebruik van oude engines en wat nog.

(misschien wat te ongenuanceerd, maar ik zie het een beetje als hetzelfde)

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 26 maart 2025 13:00]

Ik heb het niet over engines maar over de devkit, die waren door Sony en Microsoft al heel ruim van te voren naar ontwikkelaars verzonden voor de launch van de console.
Het enige dat ik me nog kan voorstellen is dat ze een soort van "voorlopige" devkit hadden, met de "bij benadering" specs van de SOC die in de S2 zit, het geheugen, de hele rataplan, maar dat ze nog niet zeker hadden op welke exacte kloksnelheid ze dat ding gingen zetten, en dat dat nu wél vast staat en dat daar deze devkits voor zijn.

Maar goed, ik heb ook geen idee verder. We gaan het wel zien.
De bron.
But that’s not all, according to various sources, the Nintendo Switch 2 will launch its games in a three-phase strategy, starting with primarily first-party games on launch.

According to sources, the second-stage will arrive in October-November for third-party studios, most of which are expecting the dev kits for the Switch 2 to be sent in June. Finally, it was said that the third phase for games will be in the holiday period.
Zouden ze ook echt zonder 3rd party games lanceren? Lijkt me niet echt goed voor de relatie met uitgevers. Maar goed, het is en blijft Nintendo dus het zou best kunnen.
lijkt me ook niet goed voor de relatie met de waakhonden. Je eigen diensten een voordeel geven is meestal iets dat met argusogen wordt aangekeken eens je een marktaandeel hebt van zulks formaat.
Nouja, het is in verhouding alleen maar een suped up versie van de switch 1, en meeste development daarvan gebeurd gewoon op de PC. En men heeft al wel doorgekregen waar, resolutie/performance, ze op moeten targetten en kunnen dus al lang wel vooruit. De devkits zijn echt voor de laatste optimalisaties, dus als jij die in juni ontvangt, en wil releasen in oktober/november, dan heb je meer dan voldoende de tijd om die laatste optimalisaties te doen. Echt de power van dat ding gebruiken gebeurd meestal toch pas op zijn vroegst een jaar of langer na release.
Echt de power van dat ding gebruiken gebeurd meestal toch pas op zijn vroegst een jaar of langer na release.
De power gaat meteen gebruikt moeten worden voor third party ports. Veel engines hebben geen Switch 1 ondersteuning dus moeten nog geport worden. En sowieso is games naar een zwakker platform porten geen eitje.

Nintendo wil schijnbaar geen concurrentie van andere launch games.

Dit is wel echt bizar als het klopt hoor. Ontwikkelaars die in Oktober lanceren moeten een maand eerder al klaar zijn want de cartridges moeten nog geprint worden. Ze hebben dus nog geen drie maanden voor de port!
De kwaliteit gaat hier echt onder lijden.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 27 maart 2025 09:24]

Ik ga hem zeker aanschaffen Nintendo heeft me altijd weten te verrassen. Heb ook een Steam Deck maar de Switch is net wat draagzamer.

[Reactie gewijzigd door continue12345 op 26 maart 2025 15:30]

Yariva Moderator internet & netwerken @continue1234526 maart 2025 13:32
Persoonlijk vind ik de huidige Switch een gedrocht om vast te houden en speel ik hier vrijwel altijd mee in docked mode. De SteamDeck ligt zoveel relaxter in de hand, ondanks het toegenomen gewicht.

Waar de Switch briljant mee is i.m.o. zijn multiplayer games en de spel selectie hiervan. Een klassiek spelletje met Mario erin kan iedereen oppakken, It Takes Two op de switch snapt mijn vriendin gewoon. Een SteamDeck of multiplayer op de PC is allemaal maar ingewikkeld waarbij de Switch een enorm lage instap heeft.
Misschien wat aan de late kant, maar mocht je toch nog op je Switch willen spelen in handheld mode kan ik de Mobapad M6 HD aanraden.
Lullig spelfoutje ;-). Verassen is een ander woord voor cremeren.

Wat mij betreft komt de S2 er sowieso, maar dat hoeft niet per sé @launch. Dat zal er vooral vanaf hangen welke games ze dan klaar hebben. MK9 is voor mij wel een game die ik zou willen spelen, maar dat hoeft niet gelijk - zo tof vind ik MK games nou ook weer niet. MP4 zou bijvoorbeeld wel een lokkertje zijn voor me.
aangepast was idd een missertje
Een van de weinige dingen die vanaf dag 1 wil hebben. Hopelijk zijn ze goed verkrijgbaar :)
In Juni is er ook weer Comic Con in de jaarbeurs waar Nintendo vaak ook een plekje heeft. Zou leuk zijn om hem daar dan te kunnen uitproberen. :)
In de eerste fase ligt de focus op firstpartygames, dus games van Nintendo zelf. Een van die games is mogelijk de nieuwe Mario Kart-game die Nintendo eerder al teasede.
Ik verwacht ook wel een nieuwe 3D Mario game, eerlijk gezegd. De laatste mainline 3D Mario game is Super Mario Odyssey uit 2017. In 2021 hadden we Super Mario 3D World + Bowser's Fury, maar da's eigenlijk een Wii U re-release met een expansion pack.
Eens! Als ik een voorspelling mag doen qua first party-games:
- Metroid Prime 4 (zowel Switch als Switch 2, maar met grafische upgrade op Switch 2)
- Mario Kart 9 (duh)
- Breath Of The Wild Remastered
- 3D Mario

Dat zou al een geweldige line-up. En dan in november verschijnt er nog één knaller voor de feestdagen. Misschien Animal Crossing of Super Smash Bros? De rest van de franchises spaart Nintendo voor 2026/2027 (waaronder Luigi's Mansion en Splatoon), aangezien er veel 3rd-party releases zijn dit jaar.

Sowieso heerlijk om met de backlog van de originele Switch te kunnen beginnen in juni. Wie weet komen er al direct wat updates om bestaande spellen te optimaliseren voor de 2, dan wordt het een fantastische zomer!

[Reactie gewijzigd door X-GeaR op 26 maart 2025 14:13]

Ik denk dat BotW geen remaster krijgt. Maar een Switch 2 patch.
Zodat ze kunnen laten zien dat het mogelijk is.

Of die patch geld kost of niet, dat durf ik niet te zeggen.

BotW is ook te spelen op een Switch 2 met een Switch 1 kaartje, op marktplaats oid best wel goedkoop te fixen.
Nintendo remasterde zich helemaal een ongeluk met de Wii en Switch. Ik ben benieuwd naar het upgrade beleid van Switch 1 games naar Switch 2 door Nintendo. Als Nintendo bevestigt geen patches uit te brengen dan haal ik geen Switch 2 in huis. Mijn vriendin heeft een Switch Lite en best veel toffe games (waaronder de Zelda's). Alleen dat kleine schermpje vind ik echt onspeelbaar, dus speel die games graag op groot scherm met veel betere resolutie en framerate, maar ga niet nogmaals de volle mep betalen voor een remaster. Als Nintendo wel met Switch 2 updates (evt tegen kleine betaling zoals Sony soms doet) komt voor hun games dan haal ik een Switch 2 op release.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 26 maart 2025 16:57]

Nu hopen dat de oude Switch-spellen compatible zijn met de nieuwe Switch. Nintendo heeft volgens mij slechts één keer eerder een console backwards compatible gemaakt en dat was met de Wii U, die ook Wii-spellen draaide. En aangezien dat ding vrijwel dezelfde naam had als zijn voorganger, heb ik nu ook goede hoop.
Alle handhelds waren compatible met de voorganger. De Wii kon overweg met GameCube spellen en de WiiU met Wii spellen.

Eigenlijk is de Switch de eerste die aan beide kanten de trend breekt.
Zo ver bekend zijn er maar een paar spelen mogelijk niet ondersteund.

Mogelijk omdat die een feature gebruiken van de Switch die niet in de 2 zit.

Ik denk dat bijvoorbeeld LABO niet werkt op de 2, omdat de kartonnen dingetjes geen grotere console passen.

Er zijn een handje vol spellen die de IR camera gebruiken, mogelijk zal die zonder oude joycons niet ondersteund worden op de Switch 2. In de plaatjes en filmpje is namelijk geen IR camera te zien bij de Switch 2.
Dit is al bevestigd, dus wees gerust :) Overigens kon de Wii ook GameCube spellen spelen, dus ze proberen het hier en daar wel.
Backwards compatibility is al lang geleden bevestigd door Nintendo zelf. En daarbij zijn er al meer systemen van hun BC geweest, de Wii kan bijvoorbeeld gewoon GameCube-spellen spelen. Bij hun handhelds is het al sinds de Gameboy Color zo dat de vorige generatie gewoon erop werkt.
Behalve bij de Switch zelf, die kon geen 3ds of Wii U games spelen.
Fingers crossed dat hij meteen met een oled display word uitgebracht. Zo niet sla ik hem waarschijnlijk over tot de refresh launched.
Op de afbeelding zie je dat het een LCD is.
onwaarschijnlijk (of het is het beste bewaarde geheim van 2025) maar wellicht dat ze OLED weer zullen uitbrengen voor een verkoop-impuls in een later stadium?
Eens, lcd is echt een nogo
Het scheelt dat ik weer een studie ga beginnen en dus de komende 2,5 jaar geen tijd heb om te gamen (gezien mijn andere prio's). Over 2,5/3 jaar kan ik de Nitendo met hopelijk een rijk assortiment van games kopen.
Kan goed kloppen, er zijn wereldwijd "hands-on events" waar je kennis kunt maken met Switch 2, die events zijn van april tot eind mei.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.